Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 97 Bilag 6
Offentligt
1970353_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. november 2018
J nr.
2018-2447
Orientering om afsluttet høring af forslag om lov om ændring af lov om var-
meforsyning og lov om planlægning (Ophævelse af adgangen til at ny tilslut-
nings- og forblivelsespligt, indregning af overskud i varmeprisen for varme-
pumper m.v.)
Til Udvalgets orientering fremsendes høringsnotat, der sammenfatter høringssva-
rene, som er modtaget i forbindelse med høring af forslag om lov om ændring af lov
om varmeforsyning og lov om planlægning (Ophævelse af adgangen til at ny tilslut-
nings- og forblivelsespligt, indregning af overskud i varmeprisen for varmepumper
m.v.).
Lovforslaget var i høring fra den d. 18. september 2018 til 10. oktober 2018. Hø-
ringsnotatet og høringsparternes høringssvar er vedlagt.
Formålet med lovforslaget er at implementere dele af Energiaftale af 29. juni 2018
mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og
Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre,
Enhedslisten og Alternativet.
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
a) Ophævelse af muligheden for at pålægge ny tilslutnings- og forblivelses-
pligt i medfør af varmeforsyningsloven og planloven.
b) Fastsættelse af muligheden for indregning af overskud for eldrevne varme-
pumper.
c) Fastsættelse af digitaliseringshjemmel.
ad a) Ophævelse af muligheden for at pålægge ny tilslutnings- og forblivelsespligt i
medfør af varmeforsyningsloven og planloven.
Det foreslås med lovforslaget at ophæve muligheden for at kunne pålægge ny til-
slutnings- og forblivelsespligt for eksisterende byggeri og nybyggeri. Allerede på-
lagte forbrugerbindinger vil ikke blive berørt af lovændringen.
Der indsættes en bemyndigelse til ministeren til at kunne udstede nye regler om
tilslutnings- og forblivelsespligt. Bemyndigelsen kan ikke anvendes til generelt at
ophæve eksisterende forbrugerbindinger. Bestemmelsen kan derimod anvendes til
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
L 97 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1970353_0002.png
at fastsætte regler om indholdet af de eksisterende forbrugerbindinger, f.eks. pro-
cedureforskrifter og regler om dispensation. Bemyndigelsen er en videreførelse af
ministerens gældende bemyndigelse til at fastsætte regler om tilslutnings- og forbli-
velsespligt. Den gældende bemyndigelse ophæves med lovforslaget.
ad b) Fastsættelse af muligheden for indregning af overskud for eldrevne varme-
pumper.
Med henblik på at fremme investeringer i kollektive eldrevne varmepumper og der-
med understøtte omstillingen til grøn varme, foreslås det, at kollektive eldrevne
varmepumper uanset varmekilde sidestilles med de i § 20 b nævnte anlæg og der-
med også får mulighed for at indregne et overskud i prisen for levering af varmen.
Dog anses eldrevne varmepumper, f.eks. røggaskondenserende varmepumper,
etableret på et varmeproduktionsanlæg for at være en del af det anlæg, varme-
pumpen er etableret på, hvorfor der alene kan indregnes overskud for sådanne
varmepumper, hvis selve anlægget i forvejen kan indregne overskud over § 20 b.
Det vil sige geotermiske anlæg, solvarmeanlæg og biogas- eller biomassebaserede
varme- eller kraftvarmeværker, samt industrivirksomheder, der leverer overskuds-
varme.
ad c) Fastsættelse af digitaliseringshjemmel
Der foreslås indsat bestemmelser i lovforslaget, der giver ministeren bemyndigelse
til at fastsætte regler om pligtmæssig digital kommunikation mellem ministeriets
myndigheder ift. borgere/virksomheder inden for varmeforsyningslovens anvendel-
sesområde. Der findes i dag ikke bestemmelser i varmeforsyningsloven om digital
kommunikation på lovens område. Denne del af lovforslaget er en udmøntning af
aftale om digitaliseringsklar lovgivning, som blev indgået i januar 2018 af Folketin-
gets partier.
Høringen har givet anledning til en præcisering af, at forslaget om en ny § 10 ikke
giver ministeren bemyndigelse til at ophæve eksisterende forbrugerbindinger admi-
nistrativt. Bestemmelsen kan derimod anvendes til at fastsætte regler om indholdet
af de eksisterende forbrugerbindinger, f.eks. procedureforskrifter og regler om di-
spensation. Der henvises til høringsnotatet for grundigere gennemgang.
Lovforslaget blev fremsat d. 14. november 2018.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2