Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 97 Bilag 5
Offentligt
1969935_0001.png
Q&A
Q & A TIL KOMMUNEKREDITS FORETRÆDE FOR FOLKETINGETS
ENERGI-, FORSYNINGS- OG KLIMAUDVALG 15. NOVEMBER
2018
15. november 2018
Q1: Hvem har adgang til lån i KommuneKredit?
A1:
KommuneKredit finansierer offentlige formål. Følgende enheder kan optage lån i
KommuneKredit, hvis der er tale om et låneberettiget offentligt formål: Kommuner,
regioner, kommunale fællesskaber og andre enheder, hvor en kommune eller region har
stillet garanti for lånebeløbet, fx fjernvarmeselskaber.
Q2: Kan alle låneberettigede enheder låne til samme rente og på samme vilkår?
A2:
Ja, alle låneberettigede enheder kan låne til samme rente og på samme vilkår i
KommuneKredit, uanset postnummer. Det skyldes, at medlemmerne hæfter solidarisk
for foreningens forpligtelser, og at foreningen ikke skal tjene penge på udlånet.
KommuneKredit bygger på den gode danske model, at når vi går sammen i forening og
hæfter solidarisk, så er fællesskabet stærkere.
Q3: Er det obligatorisk for kommuner, forsyningsselskaber m.fl. at optage lån i
KommuneKredit?
A3:
Nej, de er frit stillet til at optage lån andre steder.
Q4: Hvad er fjernvarmesektorens samlede gæld til KommuneKredit, og hvad
koster det at refinansiere lånene?
A4:
Der er eksisterende udlån til fjernvarme og kraftvarme med en samlet
markedsværdi på ca. 25 mia. kr. fordelt på ca. 330 selskaber i hele landet. Hvis
KommuneKredit, som følge af ændret national regulering, bliver nødt til at kræve lånene
indfriet, kan regningen beløbe sig til flere hundrede millioner kroner årligt.
Q5: Hvorfor er KommuneKredits lån attraktive?
A5:
KommuneKredits formål er at tilbyde kommuner og regioner finansiering til lavest
mulige omkostninger. KommuneKredits finansiering er attraktiv fordi:
Kommuner og regioner hæfter solidarisk for KommuneKredits forpligtelser. Det
betyder en høj kreditvurdering, så KommuneKredit kan låne billigt på de
internationale kapitalmarkeder. Køberne af KommuneKredits obligationer tæller
bl.a. nationalbanker, pensionskasser og banker.
KommuneKredit skal ikke tjene penge på långivningen. Den rentemarginal, som
KommuneKredit lægger oveni sine egne låneomkostninger, er beskeden. Den skal
alene dække KommuneKredits udgifter til administration og nødvendig henlæggelse
til foreningens egenkapital. Foreningen må ikke betale udbytte til ejerne.
Side 1 af 5
L 97 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Materiale fra KommuneKredit og KL's foretræde den 15/11-18
NOTAT
Q6: Hvilke alternativer er der til finansiering i KommuneKredit?
A6:
Alternative finansieringskilder kunne være realkreditinstitutter, banker,
pensionskasser eller kapitalfonde. Finansieringsomkostningerne vil alt andet lige være
højere her end hos KommuneKredit. Derudover vil der være store regionale forskelle
på muligheder og vilkår.
Realkreditinstitutter er et godt alternativ, men de kan som udgangspunkt kun
belåne op til 60 % af anlæggets værdi, og kun i det omfang der kan tinglyses pant
i anlægget (der skal være
tale om en ”ejendom
til brug for
energiforsyningsvirksomhed”).
Banker finansierer sædvanligvis ikke med så lang løbetid uden sikkerhed.
Pensionskasser forventer typisk et
betydeligt
afkast på langfristede
infrastrukturinvesteringer, der er nævnt op til 10%.
Kapitalfonde har tidligere været interesserede i at investere i infrastruktur og
dermed blive ejere. Udsigten til mulige monopolgevinster vil være attraktiv.
Q7: Er det undersøgt konkret, hvilke investorer der kunne have interesse i at
investere i fjernvarmesektoren?
A7:
KommuneKredit er ikke bekendt med, at der er foretaget undersøgelser af, i hvilket
omfang der findes investorer med interesse i lange investeringer af den karakter og til
hvilken rente, det i givet fald ville ske, herunder regionale forskelle på
finansieringsmuligheder.
Q8: Fører KommuneKredit-lån med lav rente til fejl- og overinvesteringer?
A8:
Det har været fremført i debatten, at de lave renter i KommuneKredit fører til fejl-
og overinvesteringer, særligt fordi KommuneKredit ikke laver en vurdering af
”business
casen”. Det er en misforståelse. Kommunale investeringsbeslutninger foretages ikke,
fordi renten er lav.
Når et fjernvarmeselskab henvender sig til KommuneKredit med en låneanmodning,
har den pågældende anlægsinvestering allerede været genstand for behandling og
beslutning i kommunalbestyrelsen. Beslutningen i kommunalbestyrelsen træffes ud
fra en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet i
henhold til projektbekendtgørelsen. Inden KommuneKredit yder lånet, har
kommunalbestyrelsen med andre ord vurderet, at det er et samfundsøkonomisk
fordelagtigt projekt.
En privat bank vurderer heller ikke, om der eksempelvis er behov for at investere i
nye varmerør for at sikre forsyningssikkerheden til borgerne. Banken er interesseret
i, om fjernvarmeselskabet har penge til at tilbagebetale lånet, inklusive renter.
Banken vurderer altså kreditværdigheden af låntager, og ikke om der konkret er et
behov, som skal dækkes.
Kommunernes anlægsinvesteringer finansieres på den måde helt på linje med
statens finansiering af anlægsinvesteringer. Folketingets investeringsbeslutninger
forelægges heller ikke en bank til godkendelse.
Side 2 af 5
L 97 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Materiale fra KommuneKredit og KL's foretræde den 15/11-18
1969935_0003.png
NOTAT
Q9: Indebærer KommuneKredits finansiering en skævvridning af
konkurrencen?
A9:
Nej. KommuneKredit låner alene ud til offentlige formål på baggrund af et
demokratisk mandat. Liberaliseringen af el- og naturgasmarkedet har fx betydet, at
KommuneKredit ikke længere yder finansiering til disse områder. Det giver derfor ikke
mening at tale om en skævvridning af
”konkurrencen”.
Q10: Koster lån på markedsvilkår ikke det samme som KommuneKredits lån,
når kommunen opkræver garantiprovision af fjernvarmeselskabet?
A10:
Garantiprovision er ikke lig med forskellen mellem KommuneKredits og en privat
långivers rente. Garantiprovisionen skal alene udgøre en markedspris for garantien til
betaling for, at kommunen som garantistiller bærer risikoen for lånet.
Garantiprovisionen udligner med andre ord ikke alle de forhold, som er med til at gøre
KommuneKredits finansiering attraktiv, jf. Q/A5. Derudover tilfalder opkrævet
garantiprovision kommunen og dermed fællesskabet.
Q11: Er det et krav efter statsstøttereglerne, at kommunerne altid opkræver
en markedsmæssig garantiprovision?
A11:
Der er draget vidtrækkende konklusioner af
den såkaldte ”Sønderborg-dom” fra
primo 2016; konklusioner, som ikke er blevet tilpasset, efter at EU-Kommissionen i juli
2016 har udsendt nye afgørende retningslinjer for støtte til infrastruktur.
KommuneKredit vurderer, at en kommunegaranti til et fjernvarmeselskab som
udgangspunkt ikke vil udgøre statsstøtte, allerede fordi statsstøttekriterierne om
”økonomisk virksomhed”, ”konkurrenceforvridning” og ”samhandelspåvirkning”
ikke vil være opfyldte. Det betyder, at garantien vil være berettiget støtte, der ikke
udgør statsstøtte efter EU-reglerne, og derfor vil det ikke være påkrævet at
opkræve garantiprovision.
Noget andet er, om man efter danske kommunalretlige regler stiller krav om, at
kommunen skal opkræve en garantiprovision for at sikre adskillelse mellem
kommunens
skattefinansierede
myndighedsudøvelse
og
takstfinansierede
forsyningsselskaber. Det er en diskussion for sig.
Q12: Hvornår er støtte ikke statsstøtte? Og hvad er lovlig statsstøtte?
A12:
Offentlig støtte er i mange tilfælde berettiget støtte, der ikke udgør statsstøtte
efter EU’s statsstøtteregler, men som
anerkendes af EU som ønskelig for at fremme det
indre
marked og EU’s generelle vækststrategi,
fx forskellige typer infrastruktur-
investeringer. EU-Kommissionen har i de seneste år præciseret begrebet statsstøtte for
at tydeliggøre, hvad der ikke udgør statsstøtte i traktatens forstand.
Der er seks kriterier, som alle skal være opfyldt, for at der er tale om statsstøtte.
Det er bl.a. et kriterie, at støtten skal ”true med at fordreje konkurrencen”.
Når der
fx ikke er nogen reel konkurrence på et område (der er tale om et lokalt monopol),
Side 3 af 5
L 97 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Materiale fra KommuneKredit og KL's foretræde den 15/11-18
1969935_0004.png
NOTAT
kan en given støtteforanstaltning ikke true med at fordreje konkurrencen, og
medlemsstaten har dermed fri adgang til at yde støtten.
Der er også en række tilfælde, hvor alle kriterier er opfyldt, og der derved er tale
om statsstøtte, men hvor der gælder særlige EU-regler om, at støtten alligevel
udgør lovlig statsstøtte; det gælder fx støtte til miljøbeskyttelse og støtte til havne
og lufthavne.
Q13: Skal man forstå KommuneKredits høringssvar sådan, at man skal undgå
at skabe konkurrence på varmeforsyningsområdet?
A13:
KommuneKredit har ikke en holdning til, hvorvidt et forsyningsområde skal
liberaliseres. Det, vi gerne vil oplyse om, er, at KommuneKredit i dag kan yde attraktive
lån til bl.a. fjernvarmeselskaberne, fordi lånene indeholder støtte
i form af
kommunernes fælles hæftelse. Når KommuneKredit låner ud, viderekanaliserer
KommuneKredit den fordel.
Der er tale om berettiget støtte, givet med henblik på at fremme offentlige
interesser.
I forhold til finansiering af fjernvarmeinvesteringer er der tale om støtte, (i) som er
besluttet af Folketinget med henblik på at understøtte forsyningsopgaven, og (ii)
som er i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler;
dvs. en type støtte, som
kan ydes i alle EU-lande, når der ikke er en reel konkurrence på området.
Q14: Findes der eksempler på støtte til andre typer af infrastruktur?
A14:
Støtte til udvikling af forskellige former for infrastruktur sker på en række områder,
når det giver økonomisk og samfundsmæssig mening. Et eksempel er
jernbaneinfrastruktur. Her er EU-Kommissionen og EU-domstolen netop kommet frem
til samme konklusion i en konkret sag om dansk og svensk jernbaneinfrastruktur; nemlig
at støtten i form af en statsgaranti er berettiget støtte.
Q15: Ifølge KommuneKredit kan yderligere skridt i medfør af energiaftalen
betyde, at KommuneKredit ikke længere kan låne ud. Hvilke tiltag er det?
A15:
Det afgørende for, om KommuneKredit kan yde lån til fjernvarmeselskaberne, er,
om fjernvarme ud fra en samlet vurdering udgør en offentlig opgave. Stop for nye
forbrugerbindinger er blot ét element ud af flere i den vurdering. Man er nu i gang med
at pille ved elementerne enkeltvis. Men det er nødvendigt at tænke på den samlede
konstruktion, allerede før man tager det første skridt.
Det næste skridt, der er lagt op til, og som trækker i retning af, at det ikke længere
er en offentlig opgave, er at ophæve allerede pålagt tilslutnings- og forblivelsespligt.
Et andet tiltag, der indgår i regeringens energiudspil, er en mulighed for at undtage
værker og netselskaber fra indtægtsrammereguleringen. Det trækker også i retning af,
at det ikke længere er en offentlig opgave.
Side 4 af 5
L 97 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Materiale fra KommuneKredit og KL's foretræde den 15/11-18
NOTAT
Q16: Hvorfor er det nødvendigt at skrive ind i lovforslaget, at kollektiv
varmeforsyning fortsat er en offentlig opgave?
A16:
Vurderingen af, om der er tale om en offentlig opgave, er afgørende for, om
KommuneKredit kan yde lån inden for rammerne af EU’s statsstøtteregler.
En
bemærkning om lovgivers intention om, at kollektiv varmeforsyning fortsat skal være
en offentlig opgave, vil være et vigtigt fortolkningsbidrag. Og det vil tydeliggøre, at
lovgiver har taget stilling hertil.
Q17: Energi-, Forsynings- og Klimaministeren anfører i sit svar på spørgsmål
48 EFK alm. del 2018-19, at det i sidste ende er EU-Kommissionen, som må
vurdere,
om KommuneKredits praksis er i overensstemmelse med EU’s
statsstøtteregler. Har EU-Kommissionen udtalt sig om sagen?
A17:
Ministeren vælger i sit svar ikke at tage ansvar for statsstøttevurderingen, men i
stedet at henvise til EU-Kommissionen. KommuneKredit er bekendt med, at regeringen
har indledt en uformel dialog med Kommissionen om spørgsmål relateret til dette emne.
KommuneKredit har imidlertid ikke fået mulighed for at se grundlaget for henvendelsen
til Kommissionen, selvom det som nævnt i ministerens svar er KommuneKredit, der
foretager statsstøttevurderingen. KommuneKredit mener, at det er afgørende, at
Kommissionen vurderer sagen på oplyst grundlag, med inddragelse af KommuneKredit,
inden Kommissionen måtte udtale sig om sagen.
Side 5 af 5