Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 95
Offentligt
2011158_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. februar 2019
Strafferetskontoret
Mads Møller Langtved
2019-0037-0054
995789
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 25 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (L 95), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 28. januar 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Marie Krarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: MFU spm. om ligheden mellem lovforslaget og lovgivningen i tidligere kommunistiske lande i relation til spørgsmålet om selvcensur, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 25 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (L 95):
”Var den sovjetiske straffelov angående udbredelsen af
uønskede meninger så god, at Danmark bør efterligne den og
endda gøre den endnu strengere - og alt dette efter kommunis-
mens fald (Article 70 of the 1960 Russian SFSR Criminal Code
ANTI-SOVIET AGITATION AND PROPAGANDA: "Agita-
tion or propaganda carried on for the purpose of subverting or
weakening Soviet authority or of committing particular espe-
cially dangerous crimes against the state, or the [verbal] spread-
ing for the same purpose of slanderous fabrications which de-
fame the Soviet political and social system, or the circulation or
preparation or keeping, for the same purpose, of literature of
such content, "- shall be punished by deprivation of freedom for
a term of 6 months to 7 years, with or without additional exile
for a term of 2 to 5 years, or by exile for a term of 2 to 5 years.")
jf. hjemmesiden
https://chronicleofcurrentevents.net/the-rsfsr-criminal-code/so-
viet-laws/?”
Svar:
Formålet med den foreslåede ændring af straffelovens § 108 er ikke at kri-
minalisere ytringer eller meningstilkendegivelser.
Formålet er derimod at styrke det strafferetlige værn mod udenlandske på-
virkningsoperationer mod Danmark ved at gøre det klart, at det er strafbart
at hjælpe eller sætte en fremmed efterretningstjeneste i stand til at virke in-
den for den danske stats område ved at
samarbejde
om at udøve påvirk-
ningsvirksomhed med henblik på at påvirke beslutningstagning eller den al-
mene meningsdannelse.
Justitsministeriet kan oplyse, at ministeriet ikke ved udarbejdelsen af lov-
forslaget har ladet sig inspirere af den sovjetiske straffelovgivning, som mi-
nisteriet i øvrigt ikke har nærmere kendskab til.
2