Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 95
Offentligt
2011149_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. februar 2019
Strafferetskontoret
Mads Møller Langtved
2019-0037-0054
995830
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 30 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (L 95), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 28. januar 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Marie Krarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: MFU spm., om en person, som udtrykker NATO-kritiske standpunkter, af den grund kan blive genstand for overvågning og aflytning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 30 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (L 95):
”Kan en person, som udtrykker NATO-kritiske standpunkter, af
den grund blive genstand for overvågning og aflytning?”
Svar:
En person, som udtrykker NATO-kritiske synspunkter, vil ikke af den grund
blive genstand for overvågning eller aflytning.
Det fremgår af pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at præci-
seringen af straffelovens § 108 bl.a. vil give PET mulighed for på et klarere
juridisk grundlag bl.a. at foretage straffeprocessuelle tvangsindgreb efter
retsplejeloven ved mistanke om påvirkningsvirksomhed omfattet af straffe-
lovens § 108.
PET’s muligheder for at indhente oplysninger ved brug af straffeprocessu-
elle tvangsindgreb (indgreb i meddelelseshemmeligheden, observation, da-
taaflæsning, ransagning, beslaglæggelse mv.) fremgår af reglerne i retsplej-
eloven.
Lovforslaget ændrer ikke på de betingelser i retsplejeloven, som gælder for
disse straffeprocessuelle tvangsindgreb, herunder kravet om mistanke-
grundlag og dommerkendelse.
PET’s behandling af oplysninger vil fortsat skulle ske efter reglerne og de
deri liggende retssikkerhedsgarantier i PET-loven og bekendtgørelsen om
Politiets Efterretningstjenestes behandling af oplysninger om fysiske og
juridiske personer mv.
2