Retsudvalget 2018-19
L 95 Bilag 6
Offentligt

Dokumenteret med over 100

let verificerbare kilder.

sandhed og Gensur
I Danmark

Casestudie af den danske regerings 11 eksempler pa det russiske styres
pavirkningsoperationer.

Gennemgang af information, der bliver underlagt censur og
en straframme pa op til 12 ars feengsel.

Uafhaengig research af

Jesper Larsen



Sammenfatning

Den danske regering har fremfgrt en raekke skiftende argumenter for at stramme den danske
spionageparagraf, sa lovlige ytringer kriminaliseres med op til 12 ars faengsel pa baggrund af deres motiv.

Lovgivningen er en del af en raekke initiativer mod ulovlig pavirkningsvirksomhed fra fremmede stater,
eksplicit naevnes Rusland.

Omdrejningspunktet er i alle henseender russisk misinformation, som regeringen pastar er en trussel mod
Danmark med henvisning til Forsvarets Efterretningstjenestes Risikovurdering 2017.

Denne rapport dokumenterer, at ingen af regeringens argumenter er baseret pa en solid, sober eller kritisk
analyse, men pa udokumenterede eller forkerte postulater fremf@rt af medier, politikere og
efterretningstjenester.

- Justitsministerens pastand om fremmed indblanding i det svenske rigsdagsvalg modsiges af svenske
myndigheder og efterretningstjeneste.

- Forsvarets Efterretningstjenestes arlige risikovurdering for 2017 (og senere 2018) beskriver for fgrste
gang russisk misinformation som en trussel, uden nogen substantiel underbygning og med
henvisninger til nyhedshistorier fra 2014.

- Forsvarsministeriets elleve eksempler pa det russiske styres pavirkningskampagner er sggte eller
forfalskninger produceret af EU’s propagandaenhed, East StratCom task-forcen.

Der er intet belaeg for at formode, at regeringen baserer sine initiativer pa en analyse, mens det ma omvendt
ma anses sandsynligt at regeringen har fundet eksempler til at legitimere sine initiativer. Eksemplerne er
udvalgt efter hvad der populeert er forstaet som sandt i danske etablerede medier og offentligheden, til
trods for de ikke underbygges af beviser eller dokumentation.

Initiativerne indeholder vaesentlige indskraenkninger i borgers frihedsrettigheder og overfgrer magt til
efterretningstjenester uden nogen demokratisk kontrol. Tjenesterne far saledes mulighed for at efterforske
lovlige ytringer, den ikke bryder sig om, som en forbrydelse med straframme op til 12 ars faengsel efter
spionageparagraffen.

Regeringens eksempler pa disinformation er derfor i sig selv en pavirkningskampagne mod den danske
offentlighed, der skal legitimere regeringens tiltag.

Lovgivning og gvrige initiativer, som regeringen vil gennemfgre, introducerer en statslig sandhed. Borgere
der modsaetter sig Statens narrativer bliver fremover registreret, undersggt og undergravet.

Metoder og begrundelser er designet til at omga den grundlovssikrede ytringsfrined, men i gvrigt opna
samme resultat, statslig censur.

december 2018



Indholdsfortegnelse

2T~ (U] o To [P PR O PPPRPPO 1
Eksempel 1 — Malaysisk Passagerfly, MHLT ........cooueei oottt eetee e stte e e esbaeeeeeabeeeessaeesesssaeeessseeeeanssesesansaneesnns 4
Eksempel 2 — Svensk/uKrainSk VADENNANEL.........cc.uiiouviiiiiieiieeee ettt ettt e et e e eaaeeeaeeeeareeeteseeneeesanees 11
Eksempel 3 — Lisa SAZEN ra BEITIN ......uiiuiiiiiiieie ettt ettt sttt et sab e e st e e e beeebbeesabeesabeesbaeeneeenaneas 12
Eksempel 4 — Bombning af humanitaer KONVOj i AIEPPO .....eieiiiiiiiiiieeie ettt ettt et e sibe s be e e sbeeesaeeesaaees 13
Eksempel 5 — Amerikansk praesidentvalgKam.....cccuuiieeeiiiiiiiiiieee et eescr e e e e e e s s sarrae e e e e e e e enataaaeeeeeeennnraaees 15
Eksempel 6 — Tyske soldater voldtog litaUiSK PISE ......uueeiiiiiiiiiiiieee et e e e ees e e e e e e e e e snbaaeeeeeeeeennraneeas 17
Eksempel 7 — Dyrebordel i KBDENNAaVN ..........cooiiiii ettt ettt e sate e s be e e baeesaaeesaaees 19
Eksempel 8 — Fransk praesidentvalghamp ......co o iio it et e ba e e naaeesane s 23
Eksempel 9 — NOVIChOK 08 SKIPAL......cii ettt e e e e e e st e e e e st eeessataeeeansaeeeansaeeeesnsneeesnnseeens 24
Eksempel 10 — Kemisk @aNgreb i DOUMA .....ccciuiiiiiiiieeeeiiiee e st e e sttt e e esate e e e sataeeesaaeeaesnsaeeesntaeeeaseeeaeansaeeeennsneeesnnsneens 25
Eksempel 11 — Russisk tv-indslag 0m BOrNNOIM .......ooouiiiiiiiiiieiiie ettt ste e e saee e saaeesabeesbaeebaesnaaeesanees 28
(0] 00l o) a =Y au=T = oI e (=T aTa TSN =T o] o Lo S PRSP 29

Rapporten er baseret pa omfattende og verificerbart kildemateriale, der angives med forkortede online-
henvisninger, for at lette manuelle indtastninger fra en papirversion.

Leeseren opfordres til selv at kontrollere kilderne, szerligt i lyset af, at hovedparten i forvejen har veeret deekket af
danske etablerede medier, og leeseren saledes kan have et forhandskendskab til dem. | naesten alle tilfaelde har
mediedakningen veeret loyalt overfor det statslige narrativ.

Sonderingen mellem ordene ”misinformation” og “"desinformation” (disinformation) er en akademisk trend, som
rapporten ikke forholder sig til. | nogle “ekspertkredse” udbredes sonderingen. Forskellen er i grove traek:

- Misinformation er forkerte oplysninger, hvor der ikke foreligger et motiv om fejlinformation.
- Desinformation kan veere korrekte oplysninger, der gnsker at give en falsk fremstilling af en sag.

Denne ordbrug baner vejen for en problematisering af, at sandfaerdige oplysninger, kategoriseres som falske alene
fordi de ikke understgtter et bestemt politisk- eller militeert narrativ. Omvendt er danske mediers forkerte
oplysninger, pr. definition ikke er politisk motiverede ifglge pressen selv, og derfor ikke er en trussel. For den
normale borger, der gnsker at vaere informeret, er dette en vildledning.

Rapporten anvender derfor det mest mundrette ord, ”“misinformation”, med mindre der citeres. Rapporten
betragter ikke utilsigtede forkerte oplysninger i pressedaekning som misinformation, men som fejl. Vaesentlige fejl,
der mod bedre vidende ikke rettes bliver misinformation.



10

15

20

25

30

35

40

Side |1

Baggrund

Den 7. september 2018* praesenterede den danske regering en raekke initiativer til at imgdega russiske
pavirkningskampagner, herunder “styrket monitorering af disinformation i medierne” og kriminalisering af lovlige
ytringer, hvis disse sk@nnes at veere til gavn for den russiske efterretningstjeneste.

Selve lovforslaget blev fgrst fremlagt fem dage efter pressekonferencen og udvider spionageparagraffen, saledes
at danske borgere kan idgmmes op til 12 ars faengsel, safremt ytringer kan gavne fremmede
efterretningstjenester og borgeren “burde vide” dette?. Opslag og delinger p& sociale medier er eksplicit omfattet.

Pa pressekonferencen deltog tre
ministre.

Anders Samuelsen, partileder/
udenrigsminister, Liberal Alliance
Sgren Pape Poulsen, partileder/
justitsminister, Konservative.
Claus Hjort Frederiksen,
forsvarsminister, Venstre

Justitsministeren bade indledte og
afsluttede den orienterende del. |
indledningen begrundede han den
nye lovgivning med henvisning til
Sverige. Han sagde:

Skaermbillede 1: Regeringens pressekonference, 7. september 2018

| andre lande har vi set
eksempler p3, at der har vaeret gennemfgrt koordinerede pavirkningskampagner, med
bl.a. falske informationer, i et forsgg pa at pavirke udfaldet af demokratiske valg. Det
er en meget bekymrende udvikling. Vi skal bare kigge over @resund. Forud for det
svenske rigsdagsvalg pa sgndag, har de svenske sikkerhedsmyndigheder konstateret
flere forsgg pa at pavirke isaer svenskernes tillid til selve valget og den demokratiske
proces i Sverige.

S@ren Pape Poulsen, Justitsminister, 7. september 2018

Adspurgt om dokumentation har Justitsministeriet, udover pressedakning af sin egen pressekonference, henvist
til en artikel publiceret en uge fgr af DR med rubrikken ”Sveriges sikkerhedspoliti slar alarm: Flere forsgger at
angribe og pavirke valget”. Rubrikken kunne vildlede laeseren til at tro, at Rusland fors@gte at pavirke valget, men
som det imidlertid fremgar kort i artiklen, sa er det ikke tilfeeldet idet den svenske efterretningstjeneste Sdpo

“understreger, at der er intet, der tyder pd, at der er tale om angreb, som er orkestreret af en fremmed magt.”
8

! Danmark skal rustes til kamp mod udenlandsk pavirkning af valg, pressekonferencen, Regeringen.dk, 7. september
2018, http://bit.ly/2zN2avt

2 Det skal koste faengsel at pavirke, Arbejderen, 28. september 2018, http://bit.ly/2Lcto3|

3 Sveriges sikkerhedspoliti slar alarm: Flere forsgger at angribe og pavirke valget, DR.dk, 30. august 2018,
http://bit.ly/2RN1RIi



http://bit.ly/2zN2avt
http://bit.ly/2Lcto3l
http://bit.ly/2RN1RIi

10

15

20

25

30

Af DR’s egen kildehenvisning til en pressemeddelelse fra Sapo, fremgar det, at al valgaktivitet har vaeret
forventeligt og ikke truer valgresultaterne®. Der er sdledes intet, der underbygger hverken DR’s rubrik eller
justitsministerens pastand.

Den gverste chef for det svenske informationsministerie, Dan Eliasson, udtalte efterfglgende pa en svensk-stgttet
konference om disinformation i den NATO-relaterede taenketank, Atlantic Council, at udover almindelige fejl og
smaepisoder, sa havde Sverige ikke oplevet disinformation i forbindelse med Rigsdagsvalget og han afviste
eksplicit fremmede statslige aktgrer>.

| want to be very clear. We cannot see to date that the Swedish election has been
hampered with.

- Dan Eliasson, chef for det svenske civile beredskab, 2. oktober 2018 i Atlantic Council

Justitsministerens pastand om udenlandsk indblanding i det svenske Rigsdagsvalg modsiges af svenske
myndigheder.

Pa regeringens hjemmeside, i pressen og i andre sammenhaenge har lovforslaget og de gvrige initiativer veeret
begrundet i Forsvarets Efterretningstjeneste arlige Risikovurdering fra 2017, der udkommer hvert &r i december?®.

| december 2017-vurderingen blev "russisk misinformation” for fgrste gang inkluderet som en risiko og
informationstrusler optraeder ikke i tidligere udgaver. Misinformation om nedskydningen af det malaysiske
passagerfly, MH17, i juli 2014 over @stukraine er adskillige gange anvendt som eksempel af Lars Findsen, chef for
Forsvarets Efterretningstjeneste’, og bade udenrigsministeren og forsvarsministeren henviste specifikt til dette
konkrete eksempel flere gange under pressekonferencen i september 2018.

Regeringens og Forsvarets Efterretningstjenestes hovedeksempel pa russisk misinformation var saledes et
mindst tre ar gammelt eksempel.

Information om nedskydningen af MH17 behandles szerskilt i denne rapport i

| regeringens fremlagte lovforslag, der blev sendt i hgring den 13. september, fem dage efter pressekonferencen,
fremgar i stedet et eksempel om at dele kritik af NATO pa sociale medier som strafbart®.

En raekke hgringssvar har kritiseret lovforslaget®.

4 Férsok att paverka fortroendet fér valprocessen, Svensk sikkerhedspoliti, Sdpo, 30. august 2018,
5> StratCom 2018, Konference i Atlantic Council | Youtube, 2. oktober 2018,
6 Efterretningsmaessig Risikovurdering 2017, Forsvarets Efterretningstjeneste, 19. december 2017,

7 Danmark forbereder sig pa russisk pavirkning, Berlingske, 23. juli 2018,
8 Forslag til lov om andring af straffeloven (Ulovlig pavirkningsvirksomhed), Hgringsportalen, 13. september 2018,

9 Bemaerkninger til udkast til forslag til lov om aendring af straffeloven (ulovlig pavirkningsvirksomhed), Justitia, 12.
oktober 2018,


http://bit.ly/2QnULgH
https://youtu.be/cOpx8ZbQMnA?t=8348
http://bit.ly/2S1mWi2
http://bit.ly/2RrI54O
http://bit.ly/2L6mzAk
http://bit.ly/2SINS6t

10

15

20

25

Den 23. november 2018, blev et internt arbejdsdokument

fra regeringen publiceret i Berlingske Tidende med 11 [Hvomndr | Disinformation Modbevis
10 ° . o . . . . 2014 I fn:bllndtals'e med efterspillet‘omk.n[sg EU's llEast Stratcom _Tauc Force har
eksempler'® pa det russiske styres pavirkningsoperationer i nedshydaiogen of det meleysiske | efdskiet $ forskelige isorier om
en artikel med rubrikken “Ikke ét eksempel pd russiske iy oo g e | IR
pdvirkningsoperationer mod Danmark: »Regeringen pisker s 2 Aiion; ot et v e e | Sk i o L e,
o 711 et andet malaysisk rutefly MH370, der var der blev transporterat ind | Ukraine
en Stemnlng op« -, forsvundet | marts 2014; og at ukrainsk fra Rusland, og som blev affyret fra
militaer havde skudt fivet ned | forventning | separstist-kontroleret omride,
om, at prassident Putin var om bord. Russiske myndigheder og medier
fuiser imidlertid disse resultater,
i Z o) i 2015 12015 blev et brev fra den svenske —
Selve dokumentet har titlen ”E sempier pa et russiske puatidiphi
. . . vAbenhandel med Ukraine viderel
styres brug af disinformation” og de 11 eksempler er Ty D T
X . afslpret, at brevet var en forfalskning.
dateret og opsat i en kolonne med henholdsvis
“Disinformation” og “Modbevis”.
- .. o [Januar |1 januar 2016 spredtes historien om "Lisa | Historien blev modbevist | retten,
| adskillige henvisninger fremgar, at dokumentet er baseret 2016 sagen” sig hurtigt | tyske svel som vor pigen indrommede, at

pa oplysninger fra EU’s East StratCom Task Force, der er en
EU-enhed, som Danmark officielt var initiativtager til i 2015,
og hvis opgave angiveligt er at bekeempe russisk
propaganda og promovere EU.

Enheden driver hjemmesiden EU vs Disinfo, hvorfra artikler
og tilbagevisninger af pastaet russisk disinformation
offentligggres af anonyme skribenter.

Side |3

Eksempler pa det russiske styres brug af disinformation

internationale medier. Det fremgik, at en
13-3rig tysk pige af russisk oprindelse
wvar blevet voldtaget af tre migranter |
Berlin. Historien ferte til demonstrationer,
og fronterne | den tyske fiygtningepolitik
blev trukket yderligere op. Den russiske
udenrigsminister Sergej Lavrov tog sagen
op og advarede den tyske regering mod ‘at
feje den under gulvtzeppet’.

heendelsen aldrig havde fundet
sted.

Sagen er af flere medier blevet
brugt som eksempei pd, hvad
manglen pd en kiar national
strateql for handteringen af
disinformation kan medfare

September | T september 2016 fremgik der forskellige

2016

historier i de russiske medier om
bombningen af en humanitaer konve] |
Aleppo. De mest vedholdende historler
wvar, at hhv. USA eller syriske
appasitionsgrupper stod bag bombringen.

EL's East Stratcom Task Force har
opstillet en lang liste over de
mange varianter af histonen, Task
Forcen anser denne brug af
spredning af forskellige historier i
medierne som typisk eksempel pd
disinformation, der spredes for at
fiarvirre og kebe td, og som skaber
en forventning hos den enkelte
om, at man alligevel aldrig finder
ud af, hvad der er sket.

Punkterne gennemgas nedenfor i reekkefglge med dokumentation. Fgrste punkt om nedskydningen af det

malaysiske fly, MH17, fylder af naturlige arsager en del mere end de andre qua den fremtraedende position

historien har faet i vestlig presse, af vestlige politikere og af Forsvarets efterretningstjeneste selv.

10 Eksempler pa det russiske styres brug af disinformation, Bilag til skrivelse af 26. oktober 2018 [DOK837214],

offentliggjort i Berlingske 23. november 2018, http://bit.ly/2UvA7td
11 kke ét eksempel pa russiske pavirkningsoperationer mod Danmark: »Regeringen pisker en stemning op«, Berlingske,
23. november 2018, http://bit.ly/2EnE5PP



http://bit.ly/2UvA7td
http://bit.ly/2EnE5PP

15

20

25

30

35

Side |4

Eksempel 1 — Malaysisk passagerfly, MH17

Eksempler pa det russiske styres brug af disinformation

Hvorndr

Disinformation

Modbevis

2014 -

I forbindelse med efterspillet omkring
nedskydningen af det malaysiske
rutefly MH17 i juli 2014 spredte russiske
medierapporter varianter af disinformation
omkring haendelsesforlgbet. Bl.a. forled
det, at passagererne var dede allerede ved
afrejsen fra Amsterdam; at der var tale om
et andet malaysisk rutefly MH370, der var
forsvundet i marts 2014; og at ukrainsk
militzer havde skudt flyet ned i forventning
om, at praesident Putin var om bord.

EU’s East Stratcom Task Force har
afdzekket 9 forskellige historier om
haendelsesforlgbet.

En international undersggelse har
siden bekreeftet, at MH17 blev
skudt ned af et jord-til-luft missil,
der blev transporteret ind | Ukraine
fra Rusland, og som blev affyret fra
separatist-kontrolleret omrade.
Russiske myndigheder og medier
afviser imidlertid disse resultater.

At Rusland stod bag
nedskydningen at det malaysiske
passagerfly, MH17, er en pastand,
der aldrig er blevet betvivlet af
dansk presse eller danske
politikere.

Referatet af den russiske
disinformation er imidlertid falsk
og baserer sig pa EU’s East

StratComs egen linksamling om emnet®2.

MH17 og MH370 blev kaedet i et opslag pa et forum med brugerskabt indhold, tilsvarende Reddit eller 180-grader,
hvor der ikke finder nogen redaktionel bearbejdning sted. Dette er East StratComs egen kilde og dokumentation'2.
At beskylde det russiske styre for at sta bag, er komplet udokumenteret og userigst, hvilket kendetegner East
StratComs gvrige arbejde.

Det er ligeledes falsk, at pasta Rusland spredte

disinformation om, at passagererne allerede var dgde inden

nedskydningen.

O/HaKo, KpylWeH1e Manai3uicKoro naiHepa — a rae

o q : q 0ACTBEHHMKM MOCTPajaBLImMx???
De omkomne var let paklaedt og ligene viste meget lidt blod BeA i

MNoru6no okono 300 yenosek, a CMW TonsKo M Aeno
NOKA3bIBaIT OGNIOMKM, XOTA BCEFAA B AHANOFMYHBIX
06CTOATENLETBAX HAYT PEMOPTANM € POACTEEHRMKAMN
FOrMBLIMX.

—

til trods for de var massakrerede. Det viser optagelser af de 56
omkomne!®. Nogle lokale landsbybeboere drog derfor

W BOT, 470 NO 3TOMY NOBOAY HEKOTOPbIE AyMaloT:

konklusionen, at passagerne matte vaere dgde i forvejen og

rygter spredtes om dette efter nedstyrtningen. ) ) T
Cyas no ecemy, camonét HE COBCEM HACTOALLMI, 1 Bca Tparegus

— CMeKTaK/b, Kak M CHOC Bawer B Heto-Flopke 11 cenTatpa.

Daveerende militaere separatistleder, Igor Strelkov tilskrives

Skaermbillede 2: MH17 var MH370 og andre konspirationsteorier

fra en russisk webside med brugerdrevet indhold anvendes som

regeringens dokumentation for russisk pavirkningsoperation.

typisk denne pastand, men kommenterede kun pa rygterne.
Til et toneangivende pro-separatistisk medie, Russisk Forar,
afviste han ’konspirationsteorier’ og understregede
retsmedicinere skulle undersgge sagen. Han sagde at piloterne selvsagt havde vaeret i live, for der var masser af
blod i resterne af cockpittet, som han selv havde set, i modsaetning til hele det store omrade, hvor lig var spredt,
men han havde hgrt lokale fortzelle at de omkomne s& ud til at veere dgde pa forhdnd®®. Den fgrende russiske
statslige tv-kanal opfordrede til at begrave de veerste konkrete konspirationsteorier, sa det russiske styre kan ikke
beskyldes for at promovere teorien’®.

| bilag N til den officielle hollandske havarirapport forklares hvilke kraefter passagererne har vaeret udsat for i
forbindelse med flyets destruktion?’. Fgrst en luftstrgm pa 900 km/time, der sammenlignes med orkanen Katrina
med maksimale vindstgd pa 282 km/time. Derefter en gjeblikkelig temperatur nedsaettelse til -50 til -40 grader og

12 Flight MH17 three years on: getting the truth out of Eastern Ukraine, EUvsDisinfo, 7. juli 2017, http://bit.ly/2BOB6ENX
13 News2.ru, 19. juli 2017, http://bit.ly/2UemXRc

14 Boing-777, Youtube kanal ATEHA KOYKMHA, 28. august 2014, https://voutu.be/7X457h8wl|

5 1gor Strelkov: some people from Boeing died a few days before the crash, Rusvesna.su, 18. juli 2014,
http://rusvesna.su/news/1405676334

16 OyeBmaLbl: naccaxmpbl "BouHra" moram 6biTb MepTBbI elle A0 KatacTpodbl, Vesti, 18. juil 2018, http://bit.ly/2Bhfrwr
17 Appendices to report Crash of Malaysia Airlines flight MH17, Dutch Safety Board, oktober 2015, Appendix N,
http://bit.ly/2QAclle



http://bit.ly/2BOB6NX
http://bit.ly/2UemXRc
https://youtu.be/7X457h8w1lI
http://rusvesna.su/news/1405676334
http://bit.ly/2Bhfrwr
http://bit.ly/2QAcIIe

10

15

20

25

30

Side |5

en reekke andre faktorer. Den officielle havarirapport konkluderer, at det er i overensstemmelse med andre
flystyrt, at ofre findes med lidt tgj, da vindstyrken blaeser det af.

At beboere er i chok og opfinder en logisk
forklaring er en helt naturlig

overlevelsesmekanisme, og der ses ingen &
eksempler pa at det russiske styre har = v BSSERe é/
pastaet hvad de tilskrives af E

Forsvarsministeriet.

Det e tilling at RUSSIA'S PRESIDENTIAL PLANE MALAYSIAN AIRLINES PLANE
oe s:'r en manipuleret frems .| ing a L9 BOEING-777

pasta Rusland beskyldte Ukraine for at

nedskyde MH17, fordi de troede det var INTERFAX: MALAYSIAN PLANE MAY HAVE

Putins fly. Denne nyhed blev bragt som | BEEN MISTAKEN FOR PUTIN'S JET
LTS UKRAINE GOVT, REBELS TRADE ACCUSATIONS OVER MALAYSIAN PLANE CRASH

en spekulation i russiske medier, baseret

pé en anonym kilde pé Skaermbillede 3: RT sammenligner form og farver pa prasident Putins fly og MH17

X baseret pa en teori om forveksling, 17. juli 2014.
nedskydningsdagen, hvor det blev

papeget flyene har samme farver og
kunne forveksles®® 1°.

Videregivelse af ubekraeftede rygter i
breaking news katastrofesituationer er
ikke begraenset til russiske medier.
Officielle Rusland har aldrig forfulgt
historien om utilsigtet ukrainsk
nedskydning pga. forveksling.

En reekke gjenvidner har fortalt at de sa et
(ukrainsk) militaerfly ved MH17. Dette
blev ogsa deekket af en reportage pa

BIE PyCOKAR CAYMEBA

Skaermbillede 4: En af flere lokale fortaller til BBC hun sa et militeerfly naer MH17,

britiske BBC's russisksprogede kanal, men i T
publiceret 23. juli 2014, senere nedtaget af BBC.

udsendelsen blev senere fjernet af BBC
hvilket medfgrte kritik om statslig censur?® 2,

Lokale gjenvidner har udtalt sig til Al Jazeera og russiske medier om det samme??.

18 | le/1blo YKPaMHCKOW pakeTbl Mor 6biTb camonéT Bnaaumupa MytuHa, Life News, 17. juli 2014, http://bit.ly/2KUrMLC
19 Reports that Putin flew similar route as MH17, presidential airport says ‘hasn’t overflown Ukraine for long time’, RT,
17-20. juli 2014, https://on.rt.com/htzxke

20 Why did the BBC remove material from our site, BBC Rusland, 24. Juli 2014, https://bbc.in/2BO8oN|

21 Censorship or error? Internet criticism for BBC removal of MH17 report, RT, 25. juli 2014, https://on.rt.com/2irc0z
22 MH17 conspiracy theories bloom in wheat fields of eastern Ukraine, Al Jazeera America, 22. juli 2014,
http://bit.ly/2PAkgWJ



http://bit.ly/2KUrMLC
https://on.rt.com/htzxke
https://bbc.in/2BO8oNj
https://on.rt.com/2irc0z
http://bit.ly/2PAkgWJ

10

15

20

25

Russiske medier bragte mange forskellige historier om MH17 pa tidspunktet for nedskydningen, mens danske
medier overordnet baserede sig pa ukrainske- og amerikanske.

Forsvarsministeriets og East StratComs
udlaegning af disinformation om MH17 er 17.07.2014 16:3

problematisk, fordi den er selektiv og
— 3Ha4mT, aTO "YepHyxuHckue" comnu
camoneT. C YepHyXMHCKOro
6nok-nocra. Kasaku, 4to Ha
YepHyXuHO CTORT

fortegnet.

Vestlige medier bragte f.eks. et fabrikeret
falskneri, produceret af den ukrainske "Major"

efterretningstjeneste SBU.
"Maop”

SBU offentliggjorde pa
nedskydningsdagen en optagelse med "Greek"
pastaede opsnappede telefonsamtaler,

- Kazaks from the Chernukhino

nedskydningen?3. Originalen er stadig L‘ ChECKmln;;:zt down the

hvor separatister taler om

online?*, ligesom der findes en tekstet

version pa Youtube?®.
Skaermbillede 5: Forfalsket telefonsamtale om separatisters nedskydning fabrikeret af

. . den ukrainske efterretningstjeneste SBU, 17. juli 2014.
Russiske lydteknikere har analyseret

lydsporet og konstateret samtalerne er
”en darlig sammenklipning”?® og en af de medvirkende, Igor Bezler, har bekrzeftet han er pa optagelsen, men at
samtalen vedrgrer en anden dag og et andet sted. Enhver kan hente originalen og analysere lydsporet.

Danske mediers deekning af disse optagelser er tilsyneladende bade fjernet fra sggemaskiner og fra danske
mediers egne hjemmesider til trods for at historien gjeblikkeligt skabte den offentlige meningsdannelse.

Nogle rester findes imidlertid stadig, eksempelvis davaerende chefredaktgr pa Berlingske, Lisbeth Knudsens leder
i avisen to dage senere?’

Hvis den internationale undersggelse af nedskydningen formar at fastsla aegtheden af de tre
lydoptagelser, som den ukrainske sikkerhedstjeneste, SBU, har offentliggjort, hvor man kan hgre
russiske separatister tale om, at de faktisk nedskgd det malaysiske rutefly, sa skulle man tro, at
russerne far sveert ved at opretholde, at de ikke havde et medansvar for 298 menneskers dgd.

Chefredaktgr, Lisbeth Knudsen, Berlingske, 19. juli 2014

2 With Leaked Calls, Ukrainian Government Accuses Rebels Of Involvement In Crash, RFE/RL, 17. juli 2014,

24 About the shot down (updated), Security Service of Ukraine, 17. juli 2014,

25 Pro-Russian rebels discuss the shooting down of the Malaysian Airlines airliner, Youtube kanal maidanorgua, 17. juli
2014,

26 MIH17 crash: leaked tape proven FAKE by audio analysis, Sounds Russia | Youtube,

27 Raedselsscener og propaganda, Berlingske, chefredaktgr Lisbeth Knudsen, 19. juli 2014,


http://bit.ly/2KRDeHE
https://youtu.be/V5E8kDo2n6g
https://youtu.be/VnuHxAR01Jo
https://youtu.be/T34AB6CImTE
http://bit.ly/2FUD17C

10

15

20

25

Side |7

Lisbeth Knudsen er i dag redaktgr for den statsfinansierede faktakontrollant, TjekDet, der
oprindeligt spredte historien om dyrebordeller (se eksempel 7) og i det skjulte
samarbejder med East StratCom. TjekDet er udpeget til at censurere Facebook i den
kommende danske valgkamp. | samarbejde med det danske udenrigsministerie og den
amerikanske ambassade afholdte TjekDet/Altinget en konference hvor indbudte gaester
diskuterede bekampelse af propaganda og misinformation. East StratCom har i flere
forbindelser promoveret TjekDet.

| Berlingskes artikel fra 23. november, hvor Forsvarsministeriets eksempler offentligggres, citeres en forsker fra
Kgbenhavns Universitetet. Til trods for, at information om "MH17’ netop er forskerens specifikke
forskningsomrade, sa bakker han regeringen op.

Og tiltaget i regeringens aktuelle lovforslag er ngdvendigt, mener Yevgeniy
Golovchenko, som er ph.d.-studerende ved Institut for Statskundskab pa Kgbenhavns
Universitet. Han har speciale i pro-Kreml-misinformation og er med i
forskningsprojektet »Digital Disinformation«.

Digital Disinformations Twitter-forskning er en ny disciplin og i sig selv problematisk og politiseret. NATO-lande
og Ukraines narrativ anvendes i forskningen som sandt og afvigelser fra dette anses som ‘pro-russisk
disinformation’. Gruppens egne fremhavede eksempler pa kategorisering af tweets ggr dette tydeligt og en
”“russisk terrorist, der stjaeler en vielsesring fra et offer” anses som et neutralt tweet?®.

Optagelser fra VICE News viser tydeligt at ~ (3) a neutral frame, where neither Ukraine nor Russia or any others are blamed for
separatisten ikke stjeler vielsesringen, shooting down the plane (84.2 per cent), for example:

men laegger den tilbage til de andre

ejendele og at ofrene behandles med #PrayForMH17: (RT@deserto_fox: Russian terrorist stole wedding ring from
respekt og veerdighed?®. Da den fgrste dead passenger #MH17
hollandske unders¢ger' ankom til Skaermbillede 6: Tweet-kategorisering af Digital Disinformation, forskningsgruppe,
gerningsstedet |ovpri5te han Kgbenhavns Universitetet. Deling af falsk beskyldning om tyveri af vielsesring mod en

. a . separatist, der kaldes terrorist, betragtes som neutral information.
separatisternes handtering af katastrofen

under de omstaendigheder, de havde arbejdet under®.

I’'m very impressed about the work that was done over here. | think they did a hell of a
job in a hell of a place

Peter van Vliet, chef for det farste hollandske identifikationshold pd nedstyrtningsstedet, 21. juli 2014

Tydeligvis har denne forskning problemer med fagligheden, metoder og er politiseret.

At MH17 skulle vaere seerlig genstand for russisk misinformation modsiges derudover af andre kilder.

28 State, media and civil society in the information warfare over Ukraine: citizen curators of digital disinformation,
International Affairs, Vokume 94, Issue 5, 1. september 2018, https://doi.org/10.1093/ia/iiy148

29 MH17 Crash: Ukrainian media stories about looting of toy and wedding ring proven FAKE!, Youtube kanal GWTZ
News, 22. juli 2014, https://youtu.be/kZBSGorpLNc

30 Dutch expert says Ukraine body recovery team ‘did a hell of a job’, Reuters, 21. juli 2014, https://reut.rs/2EdmGJP



https://doi.org/10.1093/ia/iiy148
https://youtu.be/kZBSGorpLNc
https://reut.rs/2EdmGJP
https://www.kommunikationsforum.dk/jesper-larsen-5/blog/pressenaevnet-mandag-morgens-agentvirksomhed-er-god-presseskik
https://www.mm.dk/tjekdet/artikel/derfor-indgaar-tjekdet-samarbejde-med-facebook
http://taenketanken.mm.dk/symposium18/

10

15

20

25

30

Side |8

En analyse af tweets, foretaget af den hollandske public service-kanal, NOS, viste at ud af 9 millioner tweets, der
af Twitter tilskrives russiske troldefabrikker, omhandlede totalt 1.400 nedskydningen af MH173%. Det mest delte
tweet var pa dagen, hvor JIT (den feelles strafferetlige undersggelsesmyndighed) holdt pressekonference og
indeholdt teksten: “Hovedkonklusion pad MH17-rapport: Vi peger pa Rusland som den skyldige, men sd laenge vi
ikke har alle detaljer, sa vent til 2018”. Det naestmest delte tweet var fra samme konto og indeholdt teksten:
”MH17 blev skudt ned over landsbyen Brabovo. Dem, der har hjerne i stedet for savsmuld forstar Ukraine skad det
ned”.

1.400 tweets ud af 9 millioner svarer til 0,016% (1 ud af hver ca. 6.500 opslag) af tweets fra konti Twitter selv
pastar er fra russiske troldefabrikker.

East StratCom, der er regeringens kilde, blev selv staevnet af hollandske etablerede medier for injurier, fordi de
med falske referater haengte medierne ud pa deres hjemmeside, EU vs Disinfo, med beskyldning om at sprede
disinformation om bl.a. MH17. Gruppens egen kilde var belgiskske diasporaaktivister i ”’Promote Ukraine NGO”3?
33, Fgr sagen kom for retten valgte East StratCom at slette artiklerne34. Gruppen er ikke underlagt noget
pressenavn og skribenterne er anonyme. Ved lancering af enheden oplyste den davaerende danske
udenrigsminister, Martin Lidegaard, at det var spioner, der skulle hjzelpe journalister3>,

En samlet hollandsk presse og et naesten samlet hollandsk parlament gnsker East StratComs hjemmeside “EU vs.
Disinfo” lukket3.

Regeringen og Forsvarsministeriet vil kriminalisere oplysninger, der udfordrer det officielle narrativom
nedskydningen af MH17. Dem er der ellers en del af.

Den malaysiske regering modsiger de gvrige deltagere i den officielle strafferetlige undersggelse, kaldet JIT, og

den malaysiske transportminister har udtalt at der ikke findes beviser for Ruslands indblanding i nedskydningen®’
38

Rusland har placeret gerningsvabnet i
haenderne pa Ukraine, efter JIT pa sin seneste
pressekonference efterlyste information om
rakettens serienummer® 4%, hvor de i gvrigt
beskyldte Rusland for at sta bag
nedskydningen, dokumenteret med
animationsfilm og klip fra Youtube.

Rusland har efterfglgende fremlagt

afklassificerede sovjetiske dokumenter om
overlevering af missilet til Ukraine i 1986. De

Skaermbillede 7: Den fzelles strafferetlige undersggelse, JIT, efterlyser information
har derudover oplyst hvem i dag ville om serienummeret pa missilet, der nedskgéd MH17 pa officiel pressekonference.

31 Russian Trolls Posted 1,400 tweets about MH17: Report, NL Times, 18. oktober 2018, http://bit.ly/2QbBsqP

32 EU’s East StratCom staevnet for injurier, Folkets Avis, 21. februar 2018, https://www.folkets.dk/node/2577

33 Staevning for injurier mod East StratCom, KVDL Advokater, 19. februar 2018, http://bit.ly/2ESB5NO

34 Removal of three cases further to complaints by Dutch media, EU vs Disinfo, 8. marts 2018, http://bit.ly/2Bnyfua

35 Spioner skal hjeelpe journalister i propagandakrig, Politiken, 19. marts 2015, http://bit.ly/2Qvv90C

36 Gewijzigde motie van de leden Kwint en Yesilgéz-Zegerius over het opheffen van EU versus Disinfo (t.v.v. 21501-34-
286), http://bit.ly/2E9775X

37 No conclusive evidence Russia behind MH17 downing: Malaysia transport minister, NewsAsia, 31. maj 2018,
http://bit.ly/2zEzcOA

38 Malaysia afviser international undersggelse af nedskydningen af MH17, Mr. East, 1. juni 2018, http://bit.ly/2DXFeg8
39 MH17: Rusland placerer gerningsvdben i haenderne pa Ukraine, Mr. East, Jesper Larsen, 18. september 2018,
http://bit.ly/2KRrIft

40 JIT MH17 press meeting MH17, May 24, 2018, Hollandsk politi, https://youtu.be/fqdW3 0pPr4?t=1611



http://bit.ly/2QbBsqP
https://www.folkets.dk/node/2577
http://bit.ly/2FSB5N0
http://bit.ly/2Bnyfua
http://bit.ly/2Qvv90C
http://bit.ly/2E9775X
http://bit.ly/2zEzcOA
http://bit.ly/2DXFeg8
http://bit.ly/2KRrIft
https://youtu.be/fqdW3_0pPr4?t=1611

10

15

20

25

30

Side |9

kontrollere missilet og afspillet en optagelse, hvor den ukrainske oberst, der pa tidspunktet kommanderede
missilet, udtaler sig om MH17 i noget, der kan lyde som en reguleer tilstielse*.

Oplysningerne er i modstrid med det officielle narrativ om den evigt voksende bunke af bevismateriale og kan
eksemplificeres ved, at en australsk journalist pa JITs pressekonference spurgte undersggelseslederen, om holdet
var “desperate. 27 af de omkomne passagerer var fra Australien.

Holland har endnu ikke lavet noget " CCT & xoge
anklageskrift og er ikke i stand til at fgre en )
retssag. Stort set alt kendt offentligt

"bevismateriale” er leveret af Bellingcat, der

finansieres af bl.a. den amerikanske officielle

propaganda indsats, National Endowment for
Democracy og George Soros*?.

Hollandske myndigheder star over for store
udfordringer i en kommende retssag, fordi

beviser har vaeret gennem haenderne pa den

Skaermbillede 8: Russisk forsvarsministerie fremlaegger analyser for at officielt
bevismateriale er fabrikeret.

notorisk korrupte ukrainske
sikkerhedstjeneste®. Ligeledes er det afslgret
at ukrainsk efterretningstjeneste spionerede og konstant hackede efterforskernes it-udstyr®*. Dette til trods for, at
Ukraine er en del af den fzlles bilaterale efterforskning, JIT.De velkendte fem sekunders grynede videooptagelser
af transport af missilsystemet, der ofte har veeret anvendt i vestlige medier kan ikke verificeres og Rusland pastar
de kan bevise det er fabrikationer. Disse beskyldninger kan kontrolleres af videoeksperter og folk med kendskab til
perspektivisk konstruktion.

Det er et faktum, at der i offentligheden ikke er fremlagt et eneste verificerbart bevis, men at
skyldsspgrgsmalet alene er baseret pa beskyldninger og mediedaekning.

Davaerende amerikanske udenrigsminister, John Kerry, gik efter nedskydningen pa fem nationale tv-kanaler og
fortalte at USA havde satellitoptagelser der viste separatisterne/Rusland stod bag. Disse beskyldninger blev ogsa
bragt af danske medier og formede den offentlige mening, men to dage senere introducerede USA en teori om, at
en ukrainsk afhopper skulle have affyret missilet, underforstaet at hvis gerningsmaendene var i ukrainsk uniform,
sa havde de skiftet side.

USA fastholdt ved samme lejlighed segtheden af de ukrainske fabrikerede lydoptagelser og en 5 sekunders video
med en BUK der mangler et missil, optaget af den ukrainske efterretningstjeneste®.

41 Russian MoD reveals new findings in MH17 downing probe, 17. september 2018, http://bit.ly/20B0OMS8Q
4250 how is Bellingcat funded?, WhatHappenedToFlightMh17.com, 25. marts 2016, http://bit.ly/2EccnFW

43 Warning of corruption in Flight MH17 criminal case, The Irish Times, 16. december 2015, http://bit.ly/2Ecu9sG
44 Nederlandse MH17-missie bespioneerd door Oekraine, RTLZ, 26. juni 2018, http://bit.ly/2Uc2YCY

4 U.S. officials believe attack against Malaysian plane was mistake, Los Angeles Times, 22. juli 2014,
http://bit.ly/2RZX7Ps



http://bit.ly/2QB0M8Q
http://bit.ly/2EccnFW
http://bit.ly/2Ecu9sG
http://bit.ly/2Uc2YCY
http://bit.ly/2RZX7Ps

10

15

20

25

30

Russiske journalisters og myndigheders fejl og/eller forkerte
oplysninger er konsekvent fremstillet som en kalkuleret
misinformationskampagne, mens vestlige/ukrainske overlagte
fabrikationer er blevet fortiet eller gentaget efter afslgring.

Da DR fgrste gang viste BBC dokumentaren “Conspiracy Files: Who
shot down MH17” klippede de belastende oplysninger om
Bellingcat ud, og da DR senere genudsendte den, var
dokumentaren yderligere nedklippet. Det fraklippede materiale
dokumenterer at Bellingcats stifter, Elliot Higgins, negligerer
dokumentation, der modsiger Ruslands skyld.

MH17 er Regeringens, East StratCom og FE-chef, Lars Findsens
hovedeksempel pa “russisk disinformation”®. Flyet blev skudt ned
i17. juli 2014, men f@rst i Forsvarets Efterretningstjenestes arlige
risikovurdering fra december 2017 naevnes misinformation som

en “trussel” og et ar senere, i den netop publicerede,
Risikovurdering 2018 naevnes MH17 som et ud af i alt to

eksempler.

4% ar efter nedskydningen bliver MH17-misinformation en trussel,
til trods for at samtlige vestlige medier og en overvaeldende
majoritet af den danske befolkning forventeligt er overbeviste om,
at Rusland stod bag, baseret pa fabrikerede lydoptagelser pa selve
nedskydningsdagen og en 5 sekunders YouTube video, fra den
ukrainske efterretningstjeneste.

Risikovurdering fra december 2018% tilfgjer yderligere begrebet
objektiv sandhed, som tidligere blev anvendt af forhenvaerende

Side |10

fLos Angeles Times

July 22, 2014

U.S. intelligence agencies have so far been
unable to determine the nationalities or
identities of the crew that launched the
missile. U.S. officials said it was possible the
SA-11 was launched by a defector from the
Ukrainian military who was trained to use
similar missile systems.

But U.S. intelligence agencies have
independently verified photos posted to
social media last week that show an SA-11
launcher driving toward the Russian border
missing at least one missile, the officials
said.

U.S. analysts have also been able to
authenticate recordings released online by
the Ukrainian government of conversations
between known separatist leaders after the
jetliner crashed. The voices were matched
with the unique sound signatures from
speeches and other earlier recordings of
the leaders, officials said.

udenrigsminister, Kristian Jensen, i sin karakteristik af East StratCom arbejde “2.

Af Risikovurdering 2018 ma laeseren forsta, at der findes en objektiv sandhed og at Forsvarets

Efterretningstjeneste, herunder Lars Findsen, kender den. Som gennemgangen af regeringens eget MH17-

eksempel pa det russiske styres brug af disinformation viser, er det ikke tilfeldet.

myndigheders og meningsdanneres troveerdighed [...]

Rusland ivaerkseetter ogsd pavirkningskampagner for at pavirke konkrete valghandlinger i vestlige
lande eller som reaktioner pa begivenheder, hvor Rusland gnsker at pavirke opfattelsen i dele af
opinionen i Vesten og dermed ogsd Vestens reaktioner, som f.eks. nedskydningen af det malaysiske
fly MH17 over Ukraine i 2014 eller senest Skripal-sagen i Storbritannien.

Det er ogsd Ruslands hensigt at undergrave forestillingen om objektiv sandhed. Rusland forsgger
sdledes at skabe forvirring i informationsrummet for at underminere vestlige politikeres,

Risikovurdering 2018, Forsvarets Efterretningstjeneste

46 Danmark forbereder sig pa russisk pavirkning, Berlingske, 23. juli 2018,

47 Efterretningsmaessig Risikovurdering 2018, Forsvarets Efterretningstjeneste, 4. december 2018,

48 EU tilbageviser propaganda med objektiv sandhed, KForum, Jesper Larsen, 26. oktober 2016,



http://bit.ly/2RrI54O
http://bit.ly/2QR9HTU
http://bit.ly/2Cb9fb9

10

15

20

Side |11

Til FEs pressekonference, hvor risikovurdering blev praesenteret, sagde Lars Findsen til DR*:

Vi har set en raekke pavirkningsoperationer fra Ruslands side de senere ar.

Ved det amerikanske valg, franske valg og meget tyder pa, der er ogsa var

en form for russisk indblanding i forbindelse med brexit. Det er vi ngdt til
at tage rigtig alvorligt i forhold til et kommende dansk folketingsvalg.

Lars Findsen, chef for Forsvarets Efterretningstjeneste, 4. december 2018

Ingen af Findsens postulater bakkes op af tilnsermelsesvis troveerdig dokumentation eller en eneste verificerbar
kilde. Den amerikanske praesidentvalgkamp deekkes i eksempel 5, mens den franske daekkes i eksempel 8.

Introduktionen af russisk pavirkning under Brexit-afstemningen i juni 2016 virker mest af alt som en udtalelse, der
er opfundet til lejligheden. Der er ingen troveerdig dokumentation, der bakker beskyldningen op, og der pastas
ikke russisk pavirkning af hverken den britiske regering eller efterretningstjeneste.

Den britiske statslige tv-kanal, BBC, refererede omvendt Facebook den 11. juni 2018 for, at der ikke fandtes
beviser for russisk indblanding i Brexit-afstemningen efter tech-giganten i december 2017 havde fortalt de i alt
havde identificeret tre annoncer fra russiske konti, der havde naet et publikum pa 200 og var betalt med under en
dollar. Twitter har fundet i alt 9 annoncer om Brexit som kaedes sammen med russiske kilder®..

Eksempel 2 — Svensk/ukrainsk vabenhandel

DT T A L T L T SRy L S A T R A e LT S L

2015 I 2015 blev et brev fra den svenske
forsvarsminister om en angivelig
vabenhandel med Ukraine viderebragt
af russisk stats-TV. Det blev senere
afslgret, at brevet var en forfalskning.

Ingen dokumentation for pastanden fra Forsvarsministeriet. Den ukrainske forsvarsminister besggte den svenske
og oplyste om gget samarbejde bl.a. om udstationering af svenske instruktgrer i Ukraine®? 3. Samarbejdet
inkluderer ligeledes "kgn”. Det er uvist, hvilken pavirkning et pastaet falsk brev skulle opna og hvilken forskel
Forsvarsministeriet mener det har gjort.

Svenske Expressen har daekket brevet uden nogen kildeangivelse®*. Sverige har i forvejen vabeneksport til Saudi
Arabien, ligesom Danmark.

4 Forsvarets Efterretningstjeneste: Rusland vil forsgge at pavirke dansk valg, DR, 4. december 2018,
http://bit.ly/2BfNh4V

%0 Facebook: No new evidence of Russian meddling in Brexit vote, BBC, 11. juni 2018, https://bbc.in/2QTkRYh

51 Facebook and Twitter: Nine Russian Brexit ads found by inquiries, BBC, 13. december 2017, https://bbc.in/2Calaca
52 Ukrainian Defense Minister heads to Sweden - Oct. 06, 2016 | KyivPost, http://bit.ly/2rivFkc

3 Minister for Defence Peter Hultqvist met with Ukrainian colleague, Sweedish Government.se, 7. marts 2018,
http://bit.ly/2zEG7Hy

54 Vill sélja vapen till Ukraina i falskt brev, Expressen 21. februar 2015, http://bit.ly/2ANOGKG



http://bit.ly/2BfNh4V
https://bbc.in/2QTkRYh
https://bbc.in/2CaJaca
http://bit.ly/2rivFkc
http://bit.ly/2zEG7Hy
http://bit.ly/2AN0GkG

10

15

20

25

Side |12

Daveerende formand for Forsvarsudvalget og Ukraine showcases its defence
nuvaerende Erhvervsminister, Rasmus Jarlov, har lavet . i 5
salgsfremstgd i Ukraine for dansk vabenindustri og IndUStry Capabllltles to Chalrman
Danmark saelger saledes allerede vaben til of Defense Committee of Danish
Ukraine>>°%5758  Derfor er der ingen grund til at det parliament

russiske styre skulle fabrikere et falsk brev om danske
vabenleverancer til Ukraine.

Rasmus Jarlov besggte efterfglgende fronten i
@stukraine med TV 2, hvor han talte med ’Santa’ fra
den frivillige hgjreradikale milits, Hgjre Sektor, hvis
fortsatte tilstedevaerelse er i strid med Minsk-
fredsaftalerne.

Human Rights Watch, Amnesty International, Freedom
House og Front Line Defenders har | et faelles brev
appelleret til ukrainske topministre om at tage
gjeblikkelige skridt mod radikale gruppers selvtaegt og
straffrihed, herunder Hgjre Sektor®.

VICE mgder Santa i en dokumentar fra maj med titlen Skaermbillede 9: Ukrainsk daekning af Rasmus Jarlovs besgg pa
Out Of Control: Ukraine’s Rouge Militias ©°. H¢jre Sektor Ukroboronprom med repraesentant for Dansk Industri.

er i dansk terminologi en nynazistisk milits, der

opererer uden for lov og orden.

Eksempel 3 — Lisa sagen fra Berlin

Januar I januar 2016 spredtes historien om "Lisa Historien blev modbevist i retten,
2016 sagen” sig hurtigt i tyske savel som hvor pigen indremmede, at
internationale medier. Det fremaik, at en hzendelsen aldrig havde fundet
13-drig tysk pige af russisk oprindelse | sted.

var blevet voldtaget af tre migranter i
Berlin. Historien farte til demonstrationer, Sagen er af flere medier blevet
og fronterne i den tyske flygtningepolitik brugt som eksempel pd, hvad
blev trukket yderligere op. Den russiske manglen pa en klar national
udenrigsminister Sergej Lavrov tog sagen strategi for hadndteringen af

op og advarede den tyske regering mod ‘at | disinformation kan medfare.
feje den under gulvtaeppet’.

Dette er en vedvarende ofte gentaget beskyldning mod Rusland, der fremstilles som om Rusland har fabrikeret
historien. Derfor er fremstillingen Iggnagtig.

55 Ukraine showcases its defence industry capabilities to Chairman of Defense Committee of Danish parliament,
Defence Blog, 10. december 2017, http://bit.ly/2KTxDiW

%6 Tilladelser, udfgrsel af militaert udstyr, Justitsministeriet 2015, http://bit.ly/2UPeMvg

57 Tilladelser udstedt til eksport af militaert udstyr, 2016, Justitsministeriet, http://bit.ly/2RXFik3

58 Udfgrelsstatistik for 2017, Justitsministeriet, http://bit.ly/2rCQK9n

%9 Joint Letter to Ukraine's Minister of Interior Affairs and Prosecutor General Concerning Radical Groups | Human
Rights Watch, 14. Juni 2018, http://bit.ly/2PCxCSh

80 Qut of Control: Ukraine’s Rouge Militias, VICE, 25. maj 2018, https://voutu.be/wMMXuKBOBoY



http://bit.ly/2KTxDjW
http://bit.ly/2UPeMvg
http://bit.ly/2RXFik3
http://bit.ly/2rCQK9n
http://bit.ly/2PCxCSh
https://youtu.be/wMMXuKB0BoY

10

15

20

25

Side |13

Forsvarsministeriet skriver, at historien blev modbevist i retten, det er ikke sandt, for da de tre pastaede
gerningsmand — migranterne — ikke fandtes, var der ingen retssag mod dem, hvor pigen kunne indrgmme
“heendelsen aldrig havde fundet sted”.

Lisa var vaek i 30 timer, hendes foreeldre anmeldte det til politiet. Da hun vendte hjem fortalte hun, at hun var
blevet kidnappet og voldtaget. Tysk politi afhgrte hende, hvor hun indrgmmede det var opdigtet. Det troede
familien ikke pa, der gik til russiske medier. Historien kom i kglvandet pa de massive overgreb og voldtaegter af
migranter i KoIn nytarsnat 2015/2016, som tysk politi deekkede over, men i sidste ende kostede chefen sin stilling.

Historien er en East StratCom “klassiker”, der er gentaget Ipbende og maske endda overgar MH17 i antallet af
omtaler.

Jeg har allerede afdaekket denne historie og dansk daekning i ”“DR Deadlines forfalskede falske nyheder” .

Den russiske udenrigsminister kommenterede pa spgrgsmal fra russiske journalister. Hvis man forestiller sig
beskyldninger om, at en dansk mindrearig var blevet voldtaget i f.eks. Tyrkiet og familien pastod tyrkisk politi
da=kkede over sagen, sa ville en dansk udenrigsminister ogsa veere tvunget til at svare danske journalister.
Ligeledes er der heller ingen grund til at tro dansk presse ville holde sig tilbage med at daekke sagen.

En 24-arig mand blev senere idgmt 21 maneders betinget feengsel for sex med den mindrearige Lisa. Dette var
ikke relateret til sagen, men bidrog til forvirringen. Samme anklage mod en anden mand blev droppet, fordi han
ikke vidste Lisa var mindrearig®.

Pa vegne af EU-Kommissionens og som reprasentant for East StratCom fortalte analytiker, Ulrik Trolle Smed,
senest en falsk udlaegning af historien pa Folkemgdet 2018, der ma betragtes som en apologist holdning til sex
mellem en mindrearig pige pa 13 og den 24-arige mand, der filmede akten.

Den vedvarende gentagelse af historien af vestlige medier er udnyttelse af den mindrearige pige til propaganda
formal.

Da en af East StratComs opgaver er at promovere EU, er historien ligeledes blevet brugt til at negligere
immigrationsproblemer i Tyskland og Sverige®3.

Eksempel 4 — Bombning af humanitaer konvoj i Aleppo

el S = o e e~

September | I september 2016 fremgik der forskellige | EU’s East Stratcom Task Force har
2016 historier i de russiske medier om opstillet en lang liste over de
bombningen af en humanitaer konvoj i | mange varianter af historien. Task
Aleppo. De mest vedholdende historier Forcen anser denne brug af
var, at hbv. USA eller syriske spredning af forskellige historier i

oppositionsgrupper stod bag bombningen. | medierne som typisk eksempel pa
disinformation, der spredes for at
forvirre og kebe tid, og som skaber
en forventning hos den enkelte
om, at man alligevel aldrig finder
ud af, hvad der er sket.

61 DR Deadlines forfalskede falske nyheder, KForum, Jesper Larsen, 1. januar 2017, http://bit.ly/2UbAhpO

62 Man found guilty of abusing Russian-German teenager who fabricated rape story, Deutche Welle, 20. juni 2017,
http://bit.ly/2FWhsDH

83 EU’s East StratCom: Islamkritik er russisk propaganda, Folkets Avis, 6. oktober 2016, http://bit.ly/2EbHHEz



http://bit.ly/2UbAhpO
http://bit.ly/2FWhsDH
http://bit.ly/2EbHHEz

10

15

20

Side | 14

Det russiske forsvarsministerie har kun givet én version af handelsen og anmodet om en international
undersggelse, der aldrig blev sat i vaerk®.

Russisk forsvarsministerie dokumenterede med droneoptagelser, :m;a C ryMaHuTapHBIM

at terrorister/oprgrere var i besiddelse af en morter, som de
transporterede ved siden af konvojen®>.

FN matte traekke pastande tilbage om, at angrebet var sket fra
luften.

The Guardian skrev: “The UN later retreated from the claim that
the convoy had been targeted in an airstrike. “We are not in a
position to determine whether these were in fact airstrikes. We
are in a position to say that the convoy was attacked,” its
humanitarian spokesman, Jens Laerke, said.”%®

Skaermbillede 10: Russisk militeer viser droneoptagelser af
Forsvarsministeriet og East StratCom har derfor ingen neutrale A Y o G L L e
troveerdige kilder, der dokumenterer at deres egen udlaegning er
den sandfzerdige.

Set med laegmandsgjne har Rusland gode argumenter for hvorfor et luftangreb kan dokumenteres med vragrester
og kraterdybde. Vi kan aldrig fa komplet verificering pa hvad der sker i krigszoner, men beskyldningerne modsiges
pa det vaesentligste punkt af FN. Rusland har fremvist droneoptagelser af morter og bedt om en international
undersggelse.

Forsvarsministeriet kalder stadig al-Qaeda / al Nusra for ”syriske oppositionsgrupper”.

Efter yderlige evakuering af ”syriske oppositionsgrupper” fra Douma (se eksempel 10) er alle grupperinger nu
lokaliseret i Idlib-provinsen og samtlige er under al-Qaeda Jabhat Al Nusra kommando®’.

Dette er den syriske “opposition”, som Danmark stgtter.

64 Russia presented all evidence on aid convoy attack, now wants impartial investigation — Lavrov, RT, 21. september
2016, https://on.rt.com/7pw2

85 Militants on pickup with mortar use Aleppo aid convoy as cover, Russian MoD shows (Video), RT, 20. september 2016,
https://on.rt.com/7ptn

%6 Ban Ki-moon condemns ‘apparently deliberate’ Syria aid convoy attack, The Guardian, 20. september 2016,
http://bit.ly/2AL7b7x

57 HTS: All Rebel Groups Now Working Together, On the Ground News, 14. november 2018,
https://youtu.be/6GZ8lIIUkHk



https://on.rt.com/7pw2
https://on.rt.com/7ptn
http://bit.ly/2AL7b7x
https://youtu.be/6GZ8llIUkHk

Side |15

Eksempel 5 — Amerikansk praesidentvalgkamp

2016

Praesidentvalgkampen i USA i 2016 var
udsat for forskellige former for russisk
indblanding.

Aktgrer forbundet til den russiske
virksomhed Internet Research Agency
forspgte at pavirke valgkampen pa
folgende mader:

« Hundredvis af falske konti pd sociale

medier blev brugt til at sprede
disinformation og skabe splittelse
under valgkampen. Malet var primaert
at skade Hillary Clintons valgkamp
og at stette Donald Trump.

» Russiske statsborgere med forbindelse
til Internet Research Agency rejste til

USA for at indsamle efterretninger.

Her fik de rad til pavirkningskampagner
fra en amerikansk statsborger, udgav
sig for at vaere amerikanere, blandt
andet ved at bruge amerikansk IT-
udstyr, og deltog i planlzegningen af
pro-Trump demonstrationer.

Derudover infiltrerede russiske
statssponsorerede hackere et af
Demokraternes interne
computernetvaark. Omkring 30.000 e-
mails blev efterfalgende lzekket, og flere af
Demokraternes ledende ansatte indgav
deres opsigelse som felge af afslgringerne.

I forbindelse med Robert Muellers
undersggelse af Ruslands
indblanding i den amerikanske
praasidentvalgkamp er der i februar
2018 rejst tiltale mod Internet
Research Agency, 13 russiske
statshorgere med forbindelser til
samme og yderligere to russiske
virksomheder. Rusland udleverer
som udgangspunkt ikke
statsborgere til retsforfalgelse i
USA.

35 russiske diplomater blev udvist
af USA som reaktion pa hackingen
af Demokraterne. Samtidig er
individer og virksomheder med
forbindelser til hackingen blevet
palagt sanktioner af USA af flere
omgange.

Konspiratorisk narrativbaret fortaelling, udvisning af diplomater er ikke et bevis.

Robert Muellers anklageskrift beskriver, at folk fra Internet Research Agency (IRA) besggte en graesrodsaktivist i
Texas®®. Graesrodsaktivisten forklarede dem om svingstater. Herefter pastar anklageskriftet at IRA fokuserede pa
om svingstaterne.

Vi skal altsa tro, at de professionelle pavirkningsagenter/trolde, fra den russiske stat, lzerte om det amerikanske
valgsystem og betydningen af svingstater fra en tilfaeldig amerikaner.

It-udstyret beskrives i anklageskriftet som praecis det samme, som enhver turist i USA ville medbringe — kamera,
sd-kort osv. og turende foregik i 2014.

%8 Special Councel’s Indictment of 13 Russian nationals, Anklageskrift, 16, februar 2018, http://bit.ly/2SpRKJd



http://bit.ly/2SpRKJd

10

15

20

25

30

35

Side |16

CNN konfronterede en af de amerikanere, der skulle
vaere “brugt” af IRA til at arrangere en af de
valgkampevents, som IRA beskyldes for at sta bag. Hun
afviste klart og tydeligt at “russere” havde haft noget
som helst at ggre med arrangementet®°,

Facebook annoncer fra konti identificeret som
tilhgrende IRA blev indrykket for et samlet belgb pa
$100.000, der ofte refereres som at annoncerne blev vist
til 126 millioner amerikanere i danske medier’®.

Under halvdelen af annoncerne’ blev indrykket inden
valget. 1/4 af annoncerne blev aldrig set af nogen som

helst 08 3/4 ikke geOgrafISk afgr&nsede' sa malet har Skaermbillede 11: Florine Gruen Goldfarb svarer pa CNNs spgrgsmal
ikke vaeret svingstater, som man matte forvente. om russisk indblanding i den pro-Trump event hun arrangerede.

i
shit, §

That4§ bull

Annoncerne favoriserede hverken den ene eller den anden kandidat. Der er intet beleeg for Forsvarsministeriets
pastand om, at “mdlet var at skade Hillary Clinton og stgtte Donald Trump”.

Hillary Clintons kampagnebudget var $1,2 milliard, ca. det dobbelte af Donald Trumps. Ifglge anklageskriftet solgte
IRA reklameopslag i deres Facebook-grupper for typisk $25 eller $50. Clinton fik flest stemmer, mens Trump vandt
de relevante stater, hvilket modsiger narrativet om at Rusland forsggte at fa Trump valgt.

Forsvarsministeriet anvender formuleringen at “russiske statssponsorerede hackere infiltrerede Demokraternes
netvaerk”, hvorefter mails blev laekket. Der er intet bevis for, at DNC nogensinde blev hacket idet DNC aldrig
overdrog deres servere til FBI, men hyrede et privat firma med tilknytning til DNC til at foretage denne vurdering.

WikiLeaks har afvist en statslig aktgr har vaeret involveret laekket, men i stedet udlovet en dusgr pa oplysninger,
der leder til opklaring af mordet pa Seth Rich. Rich arbejdede for DNC og blev draebt i hvad der officielt er et
forfejlet rgveriforsgg pa vej til sit hjem. Internetpersonligheden, Kim Dotcom, har tilbudt at vidne om, at Seth Rich
var Wikileaks kilde. Dotcom er trovaerdig, fordi han forinden offentligggrelsen af autentiske mails pa Wikileaks
forudsa pa New Zealandsk tv at Hillary Clinton ville blive faeldet af WikiLeaks stifteren, Julian Assange.

Netmediet Buzzfeed, der offentliggjorde det famgse dossier, med beskyldninger om Trump, prostituerede og
urinsex i Moskva’?, er sagsggt for injurier og har derfor selv sagspgt DNC for at f& beviser for, at der overhovedet
skete en hacking af deres systemer’3.

“BuzzFeed says it only wants information on the “digital remnants left by the Russian
state operatives” that hacked the DNC’s systems.”

Laekket fra DNCs server viste at kampagneledelsen sngd Clintons demokratiske konkurrent, Bernie Sanders og
f@rte smadekampagne imod ham. Ligeledes afslgrede mails, at Clinton fik debatspgrgsmal fgr livedebat pa CNN.
Folk mistede deres job, fordi de autentiske mails viste, at DNC-ledelsen sngd.

5 CNN Reporter Confronts Trump Supporter: Your Pro-Trump Group Was Infiltrated By Rusians, RealClear Politics, 21.
februar 2018, http://bit.ly/2DYV3mD

70 An Update On Information Operations On Facebook, Facebook Newsroom, 6. september 2017, http://bit.ly/2DZiufC
1 Facebook showed Russia’s election ads to 10 million people, The Verge, 2. oktober 2017, http://bit.ly/2Qs3|Cz

72 Steele Dossier, Buzzfeed, http://bit.ly/2ALIMHX

73 DNC Refused To Comply With Dossier-Related Subpoena, So BuzzFeed Sued, The Daily Caller, 13. februar 2018,
http://bit.ly/2zEMhaE



http://bit.ly/2DYV3mD
http://bit.ly/2DZiufC
http://bit.ly/2Qs3jCz
http://bit.ly/2ALjMHX
http://bit.ly/2zEMhaE

10

15

20

25

Side |17

Beskyldningen om “hacking” er kun bakket op af en vurdering af fire efterretningsrapporter fra
efterretningschefer, der alle er fremtraedende Trump-kritikere og nu er fyret. Tidligere gverste chef for alle
efterretningstjenester, James Clapper, har erkendt at den klassificerede del af efterretningsrapporterne ikke
indeholder konkrete beviser for hacking. | ssmme rapport beskyldes Rusland for forsgg pa at pavirke valget, fordi
den russisk engelsksprogede kanal RT gav taletid til Bernie Sanders og Jill Stein fra Det Grgnne Parti.

Der eksisterer saledes slet ikke et grundlag for at Forsvarsministeriet, eller pressen i gvrigt, kan omtale hacking af
DNC som en kendsgerning. Der eksisterer kun en beskyldning i form af et anklageskrift, som bliver saerdeles svaer
at Igfte i en retssag, fordi amerikanske myndigheder aldrig selv har undersggt DNC's servere, men faet en kopi af
"beviserne” fra et firma, der blev hyret af DNC.

Chefen for IRA er repraesenteret af en advokat i USA, men Mueller naegter at udlevere bevismaterialet, som ellers
er en hjgrnesten i aben retspleje i vestlige retssamfund’.

Ruslands praesident Putin tilbgd pa pressemgde med praesident Trump i Helsinki USA, at afhgre de anklagede
russere i Rusland, mod at Rusland omvendt fik lov at afhgre den tidligere amerikanske ambassadgr til Rusland,
Michael McFaul, og kapitalforvalteren Bill Bowder. Det har USA afvist’>.

For mere information kan jeg henvise til min gennemgang, Lggnen om Russiagate krakelerer’® eller mit blogindlaeg
fra februar 2017, der gennemgar beskyldningerne om hacking”’.

Den 11. december 2018 oplyste Google chef, Sundar Pichai, i en hgring i Repraesentanternes Hus, at det samlede
omfang af russisk indblanding i den amerikanske praesidentvalgkamp, belgb sig til kgb af annoncer for 4.700
dollars’®.

Ikke en eneste mail fra DNC, publiceret pa WikiLeaks, har vist sig at veere andet end autentisk.

Offentligggrelsen af information er sammenlignelig med laek af tidligere statsminister Helle Thornings
skattepapirer og nuvaerende statsminister, Lars Lokke Rasmussens, bilagssager.

Eksempel 6 — Tyske soldater voldtog litauisk pige

Februar I februar blev e-mails rundsendt til litauiske | Sagen er blevet underspat af det
2017 politikere og medier, hvor det fremaik, at litauiske politi, der hverken har
tyske soldater skulle have voldtaget fundet offer, gienvidner eller
en litauisk teenage-pige i forbindelse gerningsmaend. Historien fremgar
med soldatens udsendelse til NATO's af EU’s East Stratcom Task Force’s
mission i Litauen. disinformationsoversigt fra februar
2017.

74 U.S. judge bars evidence-sharing with ‘Putin’s chef’ in Mueller probe of Russian election interference, The
Washington Post, 30. juni 2018, https://wapo.st/2FV1udi

75 Russian Opposition Caught Filing into US Embassy in Moscow, NTV/Russia Insight, 1. juni 2016,
https://youtu.be/j9FfXOB8ujA

7% Lggnen om Russiagate krakelerer, Folkets Avis, 21. februar 2018, https://www.folkets.dk/node/2576

7 Russisk hacking: Falsk DR Detektor eller falske nyheder p& dr.dk, KForum, 14. februar 2017, http://bit.ly/2EeBZ4]
8 Hgring, Repraesentanternes Hus, 11. december 2018, http://bit.ly/2ryGKOk



https://wapo.st/2FV1udi
https://youtu.be/j9FfX0B8ujA
https://www.folkets.dk/node/2576
http://bit.ly/2EeBZ4I
http://bit.ly/2ryGKOk

10

15

20

| 18

Fake/fabrikation. Historien er alene baseret pa en pastand fra en anonym NATO-kilde. Der Spiegel, der
oprindeligt bragte historien matte efterfglgende korrigere den inklusiv rubrikken, og oplyse artiklen alene var
baseret pa pastande fra NATO.

Tidligere ansat i Forsvarets Efterretningstjeneste og nuvaerende forsker pa DIIS, Flemming Splidsboel, udtalte til
DR, at historien havde vaeret bragt i “russiske medier”®. Da jeg udbad mig dokumentation for deekning i russiske
medier, korrigerede DR i stedet Splidsboels citat, saledes at pastanden om russisk mediedaekning blev skrevet
ud>3,

Udenrigsministeriet og Forsvarsministeriet er ikke selv er i besiddelse af den pastaede mail.

Historien er en mistaenkelig kombination af dels Lisa-sagen ( ) og en episode fra Letland, hvor berusede
britiske soldater overfaldt en lokal pa en McDonalds®?. Britiske medier kaldte dengang historien fake news, mens
den estiske public service station LSM interviewede faderen til offeret, der matte behandles pa hospital for sine
skader3 84,

"Edmunds Aizkalns told LSM Wednesday his 23-year-old son Aksels, a highly-educated
administrator at a leading law firm, was punched by one of the British troops and is
currently in hospital undergoing an operation as a result.” — LSM

P& East StratComs egen hjemmeside gives ingen dokumentation for den pastdede disinformation®. Af East
StratComs egen tilbagevisning med en estisk politiker som kilde, fremgar at mailen blev sendt til politikere og til
politiet — altsa ikke til medier, som Forsvarsministeriet pastar og som DR matte rette i deres artikel®®.

Hvis mailen nogensinde blev sent og eksisterer, sa kender vi kun til den, fordi NATO og estiske politikere omtalte
den. Under alle omstaendigheder, sa er Forsvarsministeriet og East StratComs beskyldning mod det russiske styre
for disinformation notorisk falsk.

7% Bundeswehr: Fake-News-Attacke gegen deutsche Soldaten in Litauen - SPIEGEL ONLINE, 16. februar 2016,

80 Danske soldater | Estland skal holde igen med Facebook: Risikerer overvagning og aflytning, DR Nyheder, 10. januar
2018, arkiveret oprindelig kopi,

81 Danske soldater i Estland skal holde igen med Facebook: Risikerer overvagning og aflytning, DR Nyheder, 23. januar
2018,

82 Aculiecinieka FOTO. Piedzéries britu karavirs Vecriga piekauj latvieti - Jauns.lv, 2. november 2016,

8 British soldiers ‘targeted in Russian propaganda plot’, The Telegraph, 1. november 2016,
84 Updated: British troops in burger brawl propaganda claim, LSM.LV, 2. november 2016,

85 German soldier serving as part of a NATO mission to Lithuania raped a teenage girl, EUvsDisnifo, 14. februar 2017,

8 Kas pamelavo apie vokieciy kariy iSprievartautg mergaite? | KaunoDiena.lt, 17. februar 2017,


http://bit.ly/2RyB9mn
http://bit.ly/2Ufj6Un
http://bit.ly/2KRJ1NB
http://bit.ly/2Ee9kx1
http://bit.ly/2DYz92V
http://bit.ly/2rrpT01
http://bit.ly/2QBcfW4
http://bit.ly/2QAr4Iq

10

15

20

25

Side |19

Eksempel 7 — Dyrebordel i Kgbenhavn

2017 Historien om danske dyrebordeller tog
form i begyndelsen af august. Her
rapporterede et mindre russisk medie,
Kolokal Rossii, om, at danske myndigheder
havde tilladt 8bning af dyrebordeller i
Kebenhawn.

Historien om danske dyrebordeller er
formodentlig et element i den vedholdende
indsats for at give det russiske publikum en
opfattelse af, at Europa er i moralsk
oplasning (og at Rusland har de rette
veerdier).

Fabrikeret Iggn. Dette er en historie, der i essensen er en komplet fabrikation af East StratCom.

Den franske satiriske hjemmeside, Secret News, bragte i april
2014 en humoristisk historie om abningen af et dyrebordel i
Kgbenhavn®’.

Historien blev kopieret til den nu nedlagte side, “Cool Stuff on B B o R e s Dl
the Web”, formentlig med en del satiriske udeladelser, men '

S . . 25
stadig pa fransk, hvor den er identificeret der 4. august 2017 °°. T T ———

zoophile d'Europe - Des chiens livrés a la

. . . prostitution
Det skete lige efter den var blevet oversat til russisk af en af to :

marginale niche nyhedsblogs, enten Ruslands Klokke (Kolokol
Rossii) eller Moskva, det 3. Rom, der bragte identiske historier.
Begge henviste til webcoolmag.com som kilde®.

Disse kan ikke betegnes som medier idet ingen af dem har en
postadresse, navne pa journalister og de i gvrigt begge har en

gmail-adresse som kontaktmulighed.

Skaermbillede 12: Det franske satiresite Secret News fortaller
historien om et kommende dyrebordel i 3 etager i
Klokke formentlig ogsa er det. Kgbenhavn.

Moskva, det 3. Rom er en enkelt person, ligesom Ruslands

Pa Ruslands Klokke kan man ogsa lzese historier om, at teenagebgrn i Texas normalvis er biseksuelle, at tyskerne
hylder Putin og den tidligere militaere separatistleder, Igor Strelkov, er en helt, til trods for han i Kreml/Moskva er
faldet i unade. Begge sider far typisk en handfuld interaktioner pa deres artikler pa sociale medier.

Mediernes samlede publikum for historien kan have vaeret under hundrede personer, men det er svaert at afggre.

Historien er derudover bragt med betegnelsen humor i et russisk medie, Petrogazeta (kopieret fra en af de to).
Historien har aldrig veeret bragt af noget, der pa nogen made kan refereres sandfaerdigt som ”et russisk medie”
med de dbenlyse insinuationer og associationer betegnelse medfgrer i form af “et etableret medie”.

87 Danemark : ouverture de la premiére maison close zoophile d'Europe - Des chiens livrés a la prostitution, Secret
News, 9. april 2017, http://bit.ly/2PBBNOg

8 pyctem Anaramos - Mo PyHeTy Bapyr 3arynan anpenbckuii peiik | Facebook, 4. august 2017, http://bit.ly/2EIIMSA

8 B [laHnu oTKpbIBaeTca nepsblit Ny6anUHbIN gom ana 30odunos, Ruslands Klokke, 3. august 2017, http://bit.ly/2LelvKA



https://3rm.info/
http://bit.ly/2PBBNOg
http://bit.ly/2EljMSA
http://bit.ly/2LelvKA

10

15

20

25

30

35

Side |20

Historien kan derudover sgges pa 1-2 nyheds ROAOROSM POCCKIFT Sk
opsamlere, fordi begge sider har tilmeldt sig denne .
publicerings service.

Til Berlingskes artikel om forsvarsministeriets 11
eksempler, november 2018, refereres Flemming
Splidsboel, i kontekst af, at den russiske stat star bag
historien:

| Hozsie TpeBosaruA npu
[a4HOM CTOUTENLCTEE € 2019
ona. 3avem

TTouewy & Heprow mope
JUNPEIIT AENbuHE?
s
2 ¢

AurEs Ha
TKE 1 nodeny

"Begge eksempler er mgntet pa den russiske

. . X B [aHuu oTKpbiBaeTcA NepBbIi
offentllghed, vurderer FIemmlng SplIdSbOE| nyGAnYHbIA Aom AnA 300thunos

Hansen, seniorforsker ved Dansk Institut for Skaermbillede 13: Abningen af dyrebordel i Danmark fra Ruslands Klokke.
Internationale Studier, DIIS.”

| DR’s magasinprogram og faktatjekker, DR
Detektor, sendt i september 2017 fortalte
Splidsboel det stik modsatte.

Studievaert, Mette Vibe Utzon, spurgte efter
gennemgang af historien om abningen af
dyrebordellet i Kgbenhavn: ”Er det noget
[pdvirkningskampagner, red] de russiske
myndigheder har en finger med i spillet i?”

Splidsboel: Det formoder vi ... ikke dén, der kgrte

her om Danmark og Dyresex. Skaermbillede 14: Flemming Splidsboel taler om sex med dyr pa DR Detektor,
14. september 2017.

DR Detektor baserede sin daekning alene pa East StratCom.

East StratCom har lavet en film om dyresex og Danmark, som enheden har delt pa sin Facebook-side med et
internationalt, men trods alt begraenset, publikum under paskud af, at det er noget Rusland fortzeller om
Danmark®’. Enheden skaber saledes association mellem Danmark og sex med dyr.

En amerikansk senatsrapport lavet af Demokraterne med titlen “Putin’s asymetriske angreb pa demokrati i
Rusland og Europa: Betydning for U.S nationale sikkerhed” angiver East StratCom som kilde for, at en af Ruslands
st@rste tv-kanaler har bragt historien om et dyrebordel i Danmark®2.

Til trods for dette er en komplet fabrikation, hvor East StratCom angives som kilde, sa har East StratCom alligevel
selv bragt omtale af senatsrapporten og anbefaler sit publikum at laese om East StratComs gode arbejde i
rapporten®?.

Senatsrapporten med falske informationer blev efterfglgende daekket pa forsiden af Jyllands-Posten?, der
yderligere selv fabrikerede indhold til historien ved dels at tilfgje et (nyt) billede, taget fra den franske oprindelige
satireside, Secret News, men tilskrevet russere.

%0 Disinformation about Denmark, EUvsDisinfo pa Facebook, 8. oktober 2017, http://bit.ly/2rmQnQ1

1 putin’s Asymmetric Assault on Democracy in Russia and Europe: Implications for U.S. National Security, Minority Staff
Report, Committee on Foreign Relations United States Senate, 10. januar 2018, http://bit.ly/2rgg9W8

22 Figure of the Week: 206, EUvsDisinfo, 16. januar 2018, http://bit.ly/2SmmhHY

9 Amerikansk senatsrapport: Rusland har spredt falsk historie om dyrebordel i Kpbenhavn for at svaekke demokratiet i
Vesten, Jyllands-Posten, 16. januar 2018, http://bit.ly/2BOvC5X



http://bit.ly/2rmQnQ1
http://bit.ly/2rgg9W8
http://bit.ly/2SmmhHY
http://bit.ly/2BOvC5X

10

15

20

25

30

35

Jyllands-Posten tilfgjede derudover en en
alarmering/problematisering af, at tusindvis af aegte
personer verden over troede pa historien og at 4.200
havde deltaget i en underskriftsindsamling mod
Danmark for at fa den bestialske praksis forbudt.

Imidlertid er underskriftsindsamlingen®* oprettet pa
baggrund af satire-nyheden pa Secret News og
vedrgrer ikke den pastaede russiske deekning, hvilket
ikke fremgar af Jyllands-Postens artikel, der ma
betegnes som et regulaert falskneri fra start til slut.

Jyllands-Postens redaktgr har fastholdt artiklen efter
henvendelse fra mig begrundet i, at East StratCom og
senatsrapporten er “meget trovaerdige kilder”.

| en artikel skrevet af Ritzau fra marts®, bragt i
samtlige danske medier (mere end 30) med titlen
“Claus Hjort slar alarm over falske nyheder fra
Rusland” star bl.a.:

Side |21

Jyllands-Posten
17 January - @

Selv om det var en fransk satireside. der fandt pa den falske historie om, at
dyresex var en forfatningsmaessig ret i Danmark, og det ferste dyre-bordel
var pa vej i Kebenhavn, 54 stettede flere end 4 200 internetbrugere en
underskriftsindsamling mod den danske regerings handtering af sagen.

Laes mere om den falske historie her.

For abonnenter. Prev Jyllands-Posten farste maned for 1 kr. Ingen binding.

JYLLANDS-POSTEN.DK
Fake news fra Rusland? Dyrebordel-historie om Danmark gik
verden rundt

Skaermbillede 15: Opslag pa Facebook med Jyllands-Postens forside
historie. Januar 2018

Claus Hjort Frederiksen mener til gengeeld, at Detektor fra Danmarks Radio ligesom EU-enheden East

Stratcom spiller en vigtig rolle ved at efterprgve, om en historie nu kan veere rigtig.

Rusland anklages blandt andet for at std bag en falsk historie for to dr siden om flygtninge, der havde

voldtaget en russisk-tysk pige i Berlin. [eksempel 2, red]

Historien ramte med stor effekt lige ned i en meget falsom debat i Tyskland, der dret fgr havde taget imod
naesten en million flygtninge.

Russiske medier har ogsa udbredt historier om, at ugnskede danske husdyr bliver indsamlet og brugt til at
fodre rovdyrene i zoologiske haver. [korrekt refereret af russiske medier®®, red]

"Der er ogsa spektakulaere historier som den om, at vi i Danmark har legaliseret dyrebordeller," siger Claus

Hjort Frederiksen.

»0g at danskere i tusindtal strammer til bordeller, hvor man kan voldtage en hund eller en kylling«, siger

han.

Man burde forvente, at hvis det russiske styre havde iveerksat en disinformationskampagne om dyrebordeller i

Danmark, sa ville historien optraede i de 9 millioner tweets som Twitter pastar stammer fra russiske trolde-konti

og frigivet af tech-giganten (se eksempel 1, ovenfor), men sadan er det ikke.

% petition: Deman Danish Government to Otlaw Animal Prostitution and Bestiality, Silvana Vuckovic, Care2 Petitions,

2017, http://bit.ly/2QFgwl|

% Claus Hjort slar alarm over falske nyheder fra Rusland, Ritzau, Politiken m.f., 6. marts 2018, http://bit.ly/2EbRGd2
% raet af din kanin: Donér den til Ipverne i Zoo | TV 2 Lorry, 20. december 2017, http://bit.ly/2Ccgbob



http://bit.ly/2QFgwIl
http://bit.ly/2EbRGd2
http://bit.ly/2Ccgbob

10

15

20

25

30

35

Berlingskes egen optaelling viser at der totalt er 1.600
tweets, hvor ‘Danmark’ eller ’dansk’ er naevnt®’.

Dyrebordellet naevnes slet ikke, men i stedet eksempler
som den nggne statsministerkandidat - Sheriffen fra
Amager, John Erik Wagner og parteringen af giraffen
Marius i zoologisk have.

Til avisen citeres samme twitter-forsker fra Kgbenhavns
Universitetet, som Berlingske brugte i eksempel 1 om
historien om abning af dyrebordel:

»De skubber en fortzelling om, at Rusland
er stabilt i modsaetning til kaos og moralsk
forfald i Europa. Det er det, Putin bygger
sit image pa,« siger Yevgeniy
Golovchenko.

De underholdende historier gik imidlertid verden rundt
og blev ogsa bragt af bl.a. britiske The Guardian og
amerikanske CNN, hvilket understreger man bgr
forholde sig saerdeles kritisk til den politiserede
(motiv)forskning, der foregar pa Kgbenhavns
Universitetet®® *°.

Forsvarsministeriet og East StratCom forsgger at bilde
den danske og europeiske offentlighed ind, at det
russiske styre bringer historier om dyrebordeller, hvilket
er notorisk falsk.

Omvendt er der klar dokumentation for, at
Forsvarsministeriet og East StratCom fabrikerer falske
nyheder rettet mod den danske offentlighed, som
Forsvarsministeren sa ”slar alarm” over og indfgrer
markante indskraenkninger i danskernes ytringsfrihed og
privatlivskraenkelser.

Side | 22

™ Simon Kruse @

| Follow )

A @orus .

Vigtigt emne og vigtigt at vaere praecis.
Det er ikke rigtigt, at lagnehistorien om
dyrebordellet i Kegbenhavn spredte sig til
"en af Ruslands sterste tv-stationer”. Den
blev bragt pa nogle marginale russiske
nyhedssites.

Fake news fra Rusland? Dyrebordel-historie om Danmark gik verden...

En faisk historie om et dansk bordel med dyr har net den amerikanske
kongres. EU frygier russisk propaganda

~ Simon Kruse ® &

Det fremgdr | @vrigt o

Mo, Denmark is not legalising sexual abuse of animals

Wihen the infention of 2 media outlet i= not to inform. but rather to mislead
and disinform, there are different tools available in the toolbox. One of the

Skaermbillede 16: Berlingskes Moskva korrespondent, tweetede selv
om artiklen, der blev bragt i Jyllands-Posten, og gjorde klart, at

dyrebordel-historien kun blev publiceret pa “nogle marginale russiske
nyhedssites”.

Artiklen blev plantet i Politiken og af Altinget i september 2017,

Forsvarets Efterretningstjeneste og PET er ogsa inddraget i den nye danske indsats

mod misinformation, men de konkrete funktioner vil Udenrigsministeriet ikke ggre

rede for.

7 De russiske troldes dom over danskerne: Dyrehadende, dekadente og pornoglade — og ikke saerligt vigtige, Berlingske,

26. oktober 2018, http://bit.ly/2BPAeZi

%8 Danish cowboy bares all in bid to be prime minister, The Guardian, 2. juni 2015, http://bit.ly/2Ga71gf
% Danish zoo kills healthy giraffe, feeds body to lions, CNN, 10. februar 2014, https://cnn.it/2Ec80ui

100 Efter falsk nyhed om dyresex i Kpbenhavn: Nye digitale diplomater skal bekeempe fake news og russisk
misinformation, Politiken, 9. september 2017, http://bit.ly/2KR6rm5



http://bit.ly/2BPAeZi
http://bit.ly/2Ga71gf
https://cnn.it/2Ec80ui
http://bit.ly/2KR6rm5

10

15

20

Side |23

[...]

| et fortilfeelde er tyske soldater, udstationeret i Litauen, blevet anklaget af lokale

medier for at have gruppevoldtaget en mindrearig litauisk pige. Nyheden viste sig at

vaere falsk og formentlig konstrueret af russisksindede for at sa mistillid i befolkningen
til de udenlandske tropper.

Som dokumenteret i eksempel 6 er det forkert, og der findes kun beskyldninger fra NATO og en estisk politiker,
der pastar han har modtaget et brev, som ingen har set.

Eksempel 8 — Fransk praesidentvalgkamp

L= =
2017 Under den franske praesidentvalgkamp | Forslag til ny fransk lov mod falske
i 2017 cirkulerede der falske nyheder. Lovgivningen er bundet
historier/pastande om top kandidaterne. | op pa valgkampsperioder og vil
Eksempelvis skulle Macron angiveligt have | veere gaeldende i 3 maneder op til

hemmelige konti pa Bahamas, og Le Pen et valg. Det gaelder bade nationale
blev angiveligt stottet af russiske valg, men ogsa valget til Europa-
myndigheder. Parlamentet | maj 2019. Loven

forventes pa plads inden maj 2019.

Fake. Russiske medier har citeret franske oppositionspolitikere for udtalelser de er kommet med og i meget
begreenset omfang. Man ma i det hele taget stille spgrgsmalstegn ved hvad Forsvarsministeriet selv mener de
dokumenterer med deres eksempel.

Praesidentkandidaten Marie Le Pen bragte Macrons hemmelige konti op, der stammede fra “hacking” af Macron
kampagnen umiddelbart fgr valget. Den franske chef for cybersikkerhed har efterfglgende udtalt at hacket var sd
simpelt det kunne vaere “hvem som helst” og der ikke findes et russisk spor i sagen°..

Det pastod Forsvarets Efterretningstjenestes chef, Lars Findsen imidlertid pa pressekonference 4. december 2018
(se eksempel 1).

| Forsvarsministeriets eget notat fremgar, at Front National/Le Pen "angiveligt” blev stgttet af russiske
myndigheder og dette er korrekt placeret i kolonnen med disinformation, selvom det sikkert er utilsigtet.

Beskyldningen mod Le Pen/Front National var, at de fik stgtte fra Rusland, fordi de fik et Ian til valgkamp i en
russisk bank. Alt dette er sket i fuld abenhed og skyldes, at de blev naegtet lan i franske banker. Front National (nu
omdgbt til National Samling) har allerede kritiseret East StratCom direkte for den falske fremlaegning pa en
konference afholdt af den liberale gruppe ALDE i Europa Parlamentet.

Jeg har tidligere afdaekket misinformation i forbindelse med den franske valgkamp i et blogindlaeg 2.

101 The Latest: France says no trace of Russian hacking Macron, AP, 1. juni 2017, http://bit.ly/2Qv2tVE
102 Afslgrer Pierre Collignon fake news om russisk hackning i fransk valgkamp?, KForum, Jesper Larsen, 7. juni 2017,
http://bit.ly/2UcR0Je



http://bit.ly/2Qv2tVE
http://bit.ly/2UcR0Je

10

15

20

Side |24

Eksempel 9 — Novichok og Skripal

2018 I forbindelse med efterspillet om Britiske og internationale (OPCW)
forgiftningen af den tidligere russiske | analyser understatter ikke de
agent Skripal og hans datter i russiske forklaringer; alt peger pa,

Salisbury, har Rusland givet minimum 20 | at nervegiften kom fra Rusland, og
forskellige forklaringer pd hasndelsen. Det | at Rusland stod bag angrebet. Fra

mest brugte narrativ fra russisk side har UK side har man reageret med
veeret, at det er UK, der har forgiftet diplomatiske tiltag samt en rackke
Skripal og hans datter. defensive foranstaltninger for at

svaekke de russiske
efterretningskapaciteter i UK.

I alt deltog 28 lande i en
koordineret reaktion omfattende
udvisning af ca. 150 russiske
diplomater. Derved sendtes et
meget staerkt signal om stette til
UK — og et stzaerkt signal til Rusland
om, at dets adfzerd ikke
accepteres. Som ventet har
Rusland som modsvar udvist
diplomater fra disse lande,
herunder to fra Danmark.

Rusland har ikke fremfgrt nogen officiel beskyldning mod UK. Russiske medier har deekket Novichok og Skripal
sagen massivt og intensivt, inkl. interviews med forhenvaerende pensionerede forskere og militaere eksperter.

OPCW har tidligere bekraeftet Rusland har nedlagt alle kemiske laboratorier.

Det er manipulation, at OPCWs analyse “ikke understgtter de russiske forklaringer”. OPCW har konstateret de
modtagne prgver var nervegiften Novichok. Udenrigsminister Lavrov kom gav en forkert udtalelse om, at der var
BZ gas i prgverne. Det var efter alt at dgmme en fejl/uprofessionelt af hans bagland, fordi der var BZ-gas i nogle
prever som blid test af laboratorierne, hvilket er standard procedure. Udtalelsen er ikke gentaget eller fastholdt af
det russiske udenrigsministerie.

Julia Skripal holdes fortsat kidnappet af britiske myndigheder!®. Rusland naegtes adgang til deres egen
statsborger. Britisk presse ggr intet for at fa interview med Julia Skripal, hvilket har faet den russiske ambassadgr
til Storbritannien til at ironisere over "den frie presse”. Julia Skripal har i en oplaest udtalelse fortalt hun gnsker at
vende tilbage til Rusland. Udtalelsen vurderes generelt som skrevet pa engelsk og derefter oversat til Russisk pa
grund af de vendinger og ordstilling, der anvendes.

Danmarks Udenrigsminister fortalte oprindeligt at giften kun kunne komme fra Rusland. Dette har vist sig at veere
forkert. Eksempelvis har Storbritannien Novichok 10 minutter fra Salisbury, hvor forgiftningen fandt sted, pa det
stgrste kemiske militeere vaerk i Europa, Porton Down.

New York Times har daekket amerikansk hjzaelp i 90’erne til at afvikle kemisk veerk, der kunne producere Novichok
i Usbekistan efter Sovjetunionen%,

103 Taler denne kvinde af egen fri vilje? Rusland betvivler Storbritannien, TV 2, 24. maj 2018, http://bit.ly/2Q8NNvP
104 U.S. and Uzbeks Agree on Chemical Armws Plant Cleanup, New York Times, 25. maj 1999, https://nyti.ms/2KPfx2F



http://bit.ly/2Q8NNvP
https://nyti.ms/2KPfx2F

10

15

20

Side |25

Tjekkiet har indremmet de har produceret Novichok!®. Opskriften har vaeret kendt og udgivet i en bog, der kunne
kgbes for $20-$30. Listen med uoverensstemmelser til den oprindelige beskyldning om, at giften kun kunne
komme fra Rusland, fortsaetter.

Identifikationen af de to russiske “turister” som GRU-agenter er sket af CIA og MI6 stgttede netmedier Bellingcat
og The Insider. Officielle Storbritannien star ikke bag beskyldningerne, eksempelvis slettede den britiske
forsvarsminister et tweet, hvor havde delt Bellingcats historie!. Storbritannien har ikke engang bedt om at fa
udleveret de anklagede og der foreligger ikke noget anklageskrift.

Forhenvaerende britiske udenrigsminister Boris Johnson blev afslgret i at lyve om beviserne i et interview med
Deutche Welle?’,

Der er intet grundlag for at konkludere noget endegyldigt i Skripal-sagen.

Forsvarsministeriets egen formulering “alt peger pa [Rusland]” ma rettelig fortolkes son erkendelse af manglen pa
beviser og en dansk formulering af ‘highly likely’ (se eksempel 10)

Eksempel 10 — Kemisk angreb i Douma

2018 Kort efter den syriske by Duma var

blevet angrebet med kemiske vaben,

var Rusland ude og dementere historien.

Narrativerne Rusland brugte var fokuseret

pa tre hovedomrader:

+ Billederne af ofrene var iscenesat af "The
White Helmets”.

« Angrebet var generelt en fabrikeret
historie.

» Formalet med historien var at fjerne fokus
fra Salisbury sagen, der ikke var opklaret.

Dette er maske det mest alarmerende punkt pa Forsvarsministeriets liste over pastaet disinformation, fordi det er
dokumenteret udover enhver tvivl, at The White Helmets fabrikerede en iscenesat film med ”ofre” for et
kemisk angreb.

Der eksisterer end ikke indicier for det kemiske angreb, der pastas begaet 7. april 2018, mens der omvendt er
overvaldende dokumentation for at hele episoden er fabrikeret krigspropaganda, der tilmed er sket med dansk
stgtte for 60 millioner kroner til White Helmets.

Forsvarsministeriet angiver ingen kilde til pastanden om, at angrebet har fundet sted. East StratCom anvender en
pressemeddelelse fra Verdenssundhedsorganisationen (WHQO) som dokumentation, men WHO pastar ikke selv at
veaere i besiddelse af andet end rapporteringer fra partnere i regionen'®. For at fjerne enhver tvetydighed i

udtalelsen har jeg kontaktet WHO, hvor en talsmand gjorde det helt klart: Vi har aldrig pastdet vi havde beviser.

105 53gen om stoffet Novitjok skal for det tjekkiske sikkerhedsrad, Mr. East, 7. maj 2018, http://bit.ly/2Rz0Xio

106 Foreign Office deletes tweet blaming Russia for Salisbury spy attack, Metro, 4. april 2018, http://bit.ly/2KOLtnM
107 Boris Johnson accused of making misleading Russia Novichok claim in DW interview, Deutche Welle, 4. april 2018,
http://bit.ly/2RyGVo3

108 \WHO concerned about suspected chemical attacks in Syria, WHO, 11. april 2018, http://bit.ly/2UbUICM



http://bit.ly/2Rz0Xio
http://bit.ly/2KOLtnM
http://bit.ly/2RyGVo3
http://bit.ly/2UbUICM

10

15

20

25

30

Der er saledes ikke skyggen af dokumentation for pastaede 500
ramte personer og optil 70 omkomne for et kemisk angreb.
Organisationen til Forbud mod Kemiske Vaben (OPCW) har
afsluttet deres indsamling af pr@ver i maj 2018 og den eneste
rapport de til dato har afleveret dokumenterer alene eksistensen af
kemi, der ogsa findes i husholdningsprodukter®.

Der er intet bevis for nogen massegrav, hvor White Helmets ifglge
dem selv har oplyst til OPCW, at de havde begravet ofre'* og en
massegrav er slet ikke naevnt af OPCWs rapport. Ingen medier pa
stedet har vaeret i stand til at identificere en eneste person med
blot kendskab til angrebet.

Den mest anvendte White Helmets film (ud af tre) har faet massiv

dekning i dansk presse. | min analyse med titlen " Giftige Isgne om
Douma sendte over 100 missiler mod Syrien”*'* dokumenterer jeg

udover enhver tvivl, at filmen er fabrikeret.

Dansk tv viste adskillige gange filmen, hvor den 11-arige dreng,
Hassan Diab angiveligt behandles for det pastaede kemiske angreb
i en film produceret af White Helmets.

En russisk krigskorrespondent lokaliserede og identificerede
efterfglgende drengen, der fortalte han var blevet lokket til
hospitalet, hvor White Helmets optog filmen.

Den 26. april bragte Rusland Hassan Diab og 16 andre syriske
vidner med fgrstehands viden om filmfabrikationen til OPCW’s
hovedkvarter i Haag, Holland, hvor de afholdt pressekonference
om produktionen af den falske film!'2, Pressekonferencen blev
ignoreret af danske medier, mens nogle fa britiske/amerikanske
kaldte den for bgrneudnyttelse!3 14, Danske statslige tv-kanaler
har efterfglgende fastholdt der er sket et angreb.

White Helmets er Igbende blevet afslgret i falske film.

CNN dakkede en enkelt af disse afslgringer af en iscenesat
redningsaktion!!®. Ugen efter mgdtes lederen med Danmarks

Side |26

ﬂ-’—-:f-?‘i EU vs Disinformation
B 12 april ki 16:07 - €

Russian state TV: "The Syria [chlorine] chemical atiack footage is a fake.
Maybe naked and wet kids are shivering because it is cold”. More about the
pro-Kremlin disinformation campaign in today's #DisinfoReview.

How to Make 500 Victims of a Suspected Chemical
Attack Disappear?

Immediately after the reports of a suspected chemical attack in Syrian Douma
appeared, Russia reignited its disinformation campaign on the use of chemical

EUVSDISINFO.EU

Skaermbillede 17: East StratCom pastar der findes 500
patienter med symptomer pa kemisk angreb. 12. april
2018

Skaermbillede 18: TV 2 Nyhederne 9. april 2018 viser film
fabrikeret af White Helmets.

Skaermbillede 19: Russisk krigskorrespondent med dreng
fra fim og hans far, 18. april. 2018.

109 OPCW Issues Fact-Finding Mission Reports on Chemical Weapons Use Allegations in Douma, Syria in 2018 and in Al-
Hamadaniya and Karm Al-Tarrab in 2016, OPCW, 6. juli 2018, http://bit.ly/20QDDznp

10 syrian rescuers give OPCW team locations of suspected attack graves, Reuters, 18. april 2018, https://reut.rs/2PjLCk1
111 Giftige Ipgle om Douma sendte over 100 missiler mod Syrien, Jesper Larsen, 27. maj 2018, http://bit.ly/2DXGbol
112 No attack, no victims, no chem weapons: Douma witnesses speak at OPCW briefing at The Hague (VIDEO), RT, 26.

april 2018, https://on.rt.com/9448

113 '0bscene masquerade': Russia criticised over Douma chemical attack denial, The Guardian, 26. April 2018,

http://bit.ly/2S5CIIM

114 Russia presents unharmed Syrians to OPCW, Western envoys condemn 'stunt’, Reuters, 26. April 2018,

https://reut.rs/2zXNo5i

115 Syria’s White Helmets apologize for Mannequin Challenge video, CNN, 25. november 2016, https://cnn.it/2RxgCP4



http://bit.ly/2QDDznp
https://reut.rs/2PjLCk1
http://bit.ly/2DXGboI
https://on.rt.com/9448
http://bit.ly/2S5CIIM
https://reut.rs/2zXNo5i
https://cnn.it/2RxgCP4

10

15

20

25

Side |27

nyudnaevnte Udenrigsminister, Anders Samuelsen, for at modtage 60 millioner i stgtte fra Danmark over 3 &r*é

Lederen af White Helmets var tidligere blevet naegtet indrejse i
USA fordi han blev anset som en terrorrisiko. For til trods for Oscar
og Nobelpris nomineringer er det fuldstaendig velkendt White
Helmets er i taet samarbejde med grupperinger, herunder al-

Qaeda, der af FN og Vesten betegnes som terroristert’,

Holland har stoppet stgtten til White Helmets efter en Ry s san DIAG

BOY IN 'CHEMICAL ATTACK' VIDEO 2
[UEYTNTNEN RUSSIAN OPCW ENVOY: WE CALL ON WATCHDOG TO STUDY PROVOCATIONS THOROUGHLY
3 ] < L —————— e o

evalueringsrapport, der viste gruppens forbindelser til al-Qaeda®?®.

. . . . Skaermbillede 20: 11-arige Hassan Diab vidner om
Den russiske fortaelling er ikke, at forfalskningen skulle aflede fabrikeret film i OPCWs hovedkvarter, 26. april 2018.

opmarksomheden fra Salisbury, som Forsvarsministeriet pastar,
men derimod at den skulle presse den Syriske regering til at
lade terroristerne/oprgrerne og deres familier evakuere
(ligesom de blev fra Aleppo, se eksempel 4).

Det skete ogsa umiddelbart efter f@rst Israel, sa USA, Frankrig
og Storbritannien bombede Syrien som ”“straf” for det pastaede
angreb dagen fgr OPCW ankom for at indsamle beviser.

“Formalet med historien var at fjerne fokus fra Salisbury sagen,

der ikke var opklaret” er falsk. Den russiske udenrigsminister,
. . . . . Anders Ssmusieen @ i Liks Fage

Sergej Lavrov, keedede dog de to sammen i et interview til BBC, @

. . . . . o 4 jeg s4 lavet i dag?
hvor han henviste til vendingen ‘highly likely’ der var tradt i Hivail fianjeg SR Tgvct 1 0ag

. i i o Jo her er et lille udpluk: Vores F16-fly skal hjem nu, vi

119 4

stedet for beviser'®. ‘Highly likely’ var ordene, som bade den sender ca 20-flere dyglige dariskere aisted for 3t
britiske premier- og udenrigsminister brugte til at beskylde hjselpe med med bla trasning og sa har vi besluttet at

Rusland for angrebet i Salisbury. stette den fantastiske syriske hjaslpe-organisation
White Helmets skonomisk. De har reddet over 70.000

Den russiske ambassadgr i Danmark brugte ogsa sarkastisk mennesker allerede

A . P . E- L q

h’gh/y Ilkely » da han udtalte sz i |+ chef Lars Findsens Skaermbillede 21: Danmarks udenrigsminister giver 60

interview til Berlingske!?°. millioner kroner til White Helmets, 2. december 2016

116 Danmark giver 20 millioner kroner til Syriens “Hvide Hjelme”, Udenrigsministeriet, Regeringen.dk, 2. december 2016,
http://bit.ly/2GnfoF5

117 Carla Ortiz — Inside the WHITE HELMETS headquarters in Aleppo | Facebook, 17. april 2018, http://bit.ly/22GelZv

118 Nederland stopt steun aan Syrische oppositie wegens gebrekkig toezicht op hulpprojecten; Britse organisatie ontkent
kritiek, deVolkskrant, 10. september 2018, http://bit.ly/2z119X1

119 Naspos: Highly likely — 310 HoBoe M306peTeHne 6puTaHckmx amnaomatos (engelsk), BBC News, 17. april 2018,
https://youtu.be/eEg5FQ8kyU4

120 statement by H.E. Ambassador of the Russian Federation to the Kingdom of Denmark Mr. M. Vanin, 24. juli 2018,
http://bit.ly/2QetzAP



http://bit.ly/2GnfoF5
http://bit.ly/2zGeJZv
http://bit.ly/2zII9X1
https://youtu.be/eEg5FQ8kyU4
http://bit.ly/2QetzAP

10

15

20

25

Side |28

Eksempel 11 — Russisk tv-indslag om Bornholm

2018 I forbindelse med et indslag i russiske 'Spiontarnet’ er en mast FE

NTV om Danmark og danskernes allerede har etableret, og som der
holdning til Rusland, omtales blandt andet, | er kommunikeret abent omkring.
hvorledes Danmark vil bygge et "spiontdrm” | Masten skal understptte FE's

pa Bornholm pd stgrrelse med indsats med at varsle om bl.a.
frihedsgudinden, og at befolkningen pa russisk aktivitet | @stersgregionen.
Bornholm taler russisk. Derudover
forvraenges og fordrejes udtalelser fra bl.a. | Forsvarsministeren og flere andre
folketingsmedlemmer og andre personer, politikere blev efterfelgende

som interviewes i indslaget. interviewet af flere medier om
historien og Ruslands brug af
disinformation.

Russisk journalist star humoristisk*?* og lader som om han har afslgret Danmarks hemmelige spionmast*?2,
Udtalelser fordrejes ikke, det skyldes i stedet Radio24syvs fejlbehaftede'? oprindelige oversaettelse, som de
medvirkende blev konfronteret med og bedt om at kommentere pd!?*. Radio24syvs senere professionelle
overszettelse endte derfor med at modsige deres egen artikel.

Danske folketingsmedlemmer blev de klippet efter at have

udtalt sig om ting, hvor enhver russer kan geette sig til resten.
Forsvarsordfgrer for Socialdemokraterne, Nick Haekkerup
beskyldte eksempelvis Rusland for at sta bag Salisbury og blev
spurgt om beviser, hvortil han svarede at han som
parlamentariker ngdvendigvis “stoler pa sin regering”.

Russiske seere har hgrt alle beskyldningerne pa russisk tv
utallige gange og enhver russer er i stand til at gaette, at den
danske oppositionspolitiker ikke bidrager med noget nyt, men blot en gentagelse.

Indslaget fortaeller at nogle bornholmere stadig taler russisk og placerede Restaurant Rusland i Rgnne'?>. Det er
mere underholdende tv, set med russiske gjne. NTV gjorde grin med dansk Ruslands paranoia, ligesom at
danskere, der ikke kunne lokalisere Krim pa et kort, til trods for at Annekteringen af Krim angives som
hovedkonflikten med Rusland. Folketingspolitikerne blev beskrevet som dovne, fordi Folketingssalen ikke var fyldt
til behandling af et lovforslag/debat.

TV 2’s korrespondent, Uffe Dreesen, der med egne ord har faet diagnosen “russofobi” af russere, kunne godt se
humoren og fortalte pa TV 2 NEWS at russerne gjorde lidt grin med os som provinsielle og tossegode!?®.

Under Folkemgdet i 2018 fortalte Danmarks Forsvarsminister, at russiske flystyrker ugen forinden havde
gennemfgrt simuleret angreb mod danske fladestyrker i @stersgen. Det blev afslgret som lggn og proportionerne i
mellem henholdsvis humoristiske beskyldninger om dansk Ruslands-paranoia og russiske simulerede angreb fra en
atomvabenmagt taler for sig selv'?’.

121 Nyhedsudsendelse, NTV, 17. april 2018, https://youtu.be/CNJNOHEBpbE?t=681

122 Russisk tv-hold p& bornholmsk visit, TV 2/Bornholm, 19. april 2018, http://bit.ly/2Ste3xx

123 Russisk tv-station manipulerer i indslag om Danmark, Radio24syv, 23. april 2018, http://bit.ly/2rh0J27

124 Medvirkende fgler sig udnyttet i tv-indslag, TV 2/Bornholm, 23. April 2018, http://bit.ly/2QwOEpG

125 Russisk tv-indslag om Danmark er fyldt med fejl — se listen her, TV 2, 23. april 2018, http://bit.ly/2FUROdW
126 Russisk tv-indslag ggr grin med dansk ‘russerangst’, TV 2, 23. april 2018, http://bit.ly/2KRaJ M|

127 Claus Hjort Frederiksen beklager forkerte anklager mod Rusland, Radio24syv, 26. september 2018,
http://bit.ly/2DYMmsC



https://youtu.be/CNJn0H6BpbE?t=681
http://bit.ly/2Ste3xx
http://bit.ly/2rhOJ27
http://bit.ly/2QwOEpG
http://bit.ly/2FUR0dW
http://bit.ly/2KRqJMj
http://bit.ly/2DYMmsC

10

15

20

25

Side |29

Om forfatteren til denne rapport

Jesper Larsen er uafhaengig researcher, mediekritiker og blogger.

Han er den eneste, der har lavet en kvantitativ analyse af EU East StratComs arbejde’?® 12°, Analysen viste at East
StratCom anvender partiske kilder. Analysen viste desuden, at East StratCom sortlistede personer i deres
udgivelser, hvilket ledte til kritik af enheden 30,

| august 2016 dokumenterede han i en artikel publiceret pa Novorossia Today, at OSCE deekkede over det reelle
antal civile omkomne i kamphandlingerne i @stukraine®3’,

Jesper Larsen forudsa udviklingen i informationskontrol i oktober 2016, hvor artiklen “EU tilbageviser propaganda

med objektiv sandhed” blev publiceret pd Kommunikations Forum?*32.

| februar 2017 afslgrede han i samarbejde med Politiken, at East StratCom beskyldte pro-russiske separatister i
@stukraine for at indlede en offensiv, hvilket OSCE endte med at modsige. East StratCom baserede sig pa
ukrainske kilder, der udgiver en dgdsliste over journalister, herunder danske 33,

| oktober 2017 afslgrede han en plan for at pavirke meningsdannelsen i europeeiske lande, herunder Danmark, for
at gge konfliktniveauet med Rusland og indfgre censurredskaber og informationskontrol via lovgivning!34.

Jesper Larsen har Igbende daekket propaganda fra
East StratCom og det netveaerk, der omgiver
gruppen, publiceret af sma uafhaengige medier og
pa sin blog pa Kommunikationsforum.

East StratCom har siden oktober 2016 fgrt en
bagvaskelseskampagne med hjzlp fra journalister
og professionelle propagandister mod Jesper
Larsen'®> 136, Kampagnen gar i det vaesentlige pa
karakterundergravning i form af hans politiske

holdninger, hans besgg i de selvudrabte

republikker i @stukraine og hvem han i gvrigt har =
Skarmbillede 22: Jesper Larsen besgger 9-arige Vika i frontlinjebyen Spartak,
Donetsk Folkerepublik. Byen har hverken el, gas eller rindende vand. OSCE
fjende og den danske regerings initiativer er besggte efterflgende byen, som de havde undgaet, fordi det var for farligt,
idet den hver nat beskydes fra ukrainske stillinger. August 2017.

mg@dt. Han er pa EU’s hjemmeside udrabt som

saledes rettet mod ham og hans ytringer®3’.

Berlingskes portraet fra juli 2018 betegnes som fair af dem, der kender ham?!32,

128 Analyse af Disinformation Review, Folketinget, Jesper Larsen, 24. november 2016, http://bit.ly/2A0EKDf

129 Analysis of East StratCom sources for debunking pro-Kremlin misinformation, Jesper Larsen, 24. oktober 2016,
http://bit.ly/2US4j2f

130 28 kommentatorer: Udenrigsministeren stgtter sortlistning af Iben Thranholm, Berlingske, 16. januar 2017,
http://bit.ly/2PF9iPW

131 Former Observer: OSCE covered up casualties in Eastern Ukraine, NRT24, 15. august 2016, http://bit.ly/2LinNZ9

132 EU tilbageviser propaganda med objektiv sandhed, Kommunikationsforum, 26. oktober 2016, http://bit.ly/2Cb9fb9
133 EU fanget i propagandakrigens tager, Politiken, 27. februar 2017, http://bit.ly/2EIWETI

134 Afslgring: Dansk politik designes af lyssky taenketank - del 1, 27. oktober 2017, http://bit.ly/2QDPK3T

135 pressenaavnet: Mandag Morgens agentvirksomhed er god presseskik, KForum, 20. december 2016,
http://bit.ly/2SSkw5w

136 pR-Sandt: Uden citat, intet citatfusk | Jesper Larsen, 16. oktober 2017, http://bit.ly/2UPGvf]

137 Denmark’s Defence Against Disinformation - EU vs DISINFORMATION, 10. September 2018, http://bit.ly/2Bp8zgE
138 Jesper Larsen er en stemme i det, der udefra ligner et prorussisk &ndsfzellesskab i Danmark, Berlingske, 22. juli 2018,
http://bit.ly/2ByqQs3



http://bit.ly/2A0EKDf
http://bit.ly/2US4j2f
http://bit.ly/2PF9iPW
http://bit.ly/2LjnNZ9
http://bit.ly/2Cb9fb9
http://bit.ly/2ElWETI
http://bit.ly/2QDPK3T
http://bit.ly/2SSkw5w
http://bit.ly/2UPGvfl
http://bit.ly/2Bp8zgE
http://bit.ly/2ByqQs3

	Baggrund
	Eksempel 1 – Malaysisk passagerfly, MH17
	Eksempel 2 – Svensk/ukrainsk våbenhandel
	Eksempel 3 – Lisa sagen fra Berlin
	Eksempel 4 – Bombning af humanitær konvoj i Aleppo
	Eksempel 5 – Amerikansk præsidentvalgkamp
	Eksempel 6 – Tyske soldater voldtog litauisk pige
	Eksempel 7 – Dyrebordel i København
	Eksempel 8 – Fransk præsidentvalgkamp
	Eksempel 9 – Novichok og Skripal
	Eksempel 10 – Kemisk angreb i Douma
	Eksempel 11 – Russisk tv-indslag om Bornholm
	Om forfatteren til denne rapport

