Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 95 Bilag 1
Offentligt
1968134_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. november 2018
Task Force for Tværgå-
ende Beredskabsinitiativer
Mads Møller Langtved
2017-10-0114
835718
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af
straffeloven (Ulovlig påvirkningsvirksomhed)
1. Høringen
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. september 2018 til den 11.
oktober 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv.:
Højesteret, Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolssty-
relsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigsombudsmanden i Grønland, Den Danske Dommerforening, Dommer-
fuldmægtigforeningen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbun-
det, Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvoka-
ter, Amnesty International, Danske Regioner, KL, Det Kriminalpræventive
Råd, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, Landsforeningen KRIM,
Retspolitisk Forening, Dansk Institut for Internationale Studier, Forsvarsa-
kademiet, Tilsynet med Efterretningstjenesterne, Dansk Journalistforbund,
Dansk PEN, Danske Forlag, Danske Medier, Den Danske Helsinki-Komité
for Menneskerettigheder, Trykkefrihedsselskabet, Retssikkerhedsfonden,
Dansk Erhverv, DI, Politidirektørforeningen, Foreningen af Statsadvokater,
Københavns Universitet (Juridisk Fakultet), Aalborg Universitet (Juridisk
Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut), Copenhagen Business
School (Juridisk Institut) og Syddansk Universitet (Juridisk Institut).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Politiforbundet, Højesteret, Rigsombudsmanden i Grønland, Vestre Lands-
ret, Forsvarsakademiet, Østre Landsret, Københavns Byret, Advokatrådet,
Retspolitisk Forening, Dommerfuldmægtigforeningen, Tilsynet med Efter-
retningstjenesterne, Rigspolitiet, Domstolsstyrelsen, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Rigsadvokaten, Institut for Menneskerettigheder, Dansk
Journalistforbund, IT-Politisk Forening, Justitia og Amnesty International.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med kursiv.
2. Høringssvarene
2.1. Generelt om lovforslaget
Politiforbundet, Rigsombudsmanden i Grønland, Forsvarsakademiet,
Københavns Byret, Advokatrådet, Tilsynet med Efterretningstjene-
sterne, Rigspolitiet, Domstolsstyrelsen, Landsforeningen af Forsvar-
sadvokater
og
Rigsadvokaten
har ikke haft bemærkninger til lovforslaget.
Højesteret, Østre Landsret, Vestre Landsret
og
Dommerfuldmægtig-
foreningen
har ikke ønsket at udtale sig om lovforslaget.
2.2. Generelle bemærkninger til lovforslagets rækkevidde
Justitia
anfører i sit høringssvar, at lovforslaget medfører en betænkelig og
unødvendig vidtgående begrænsning af ytringsfriheden, og at det medfører
en høj grad af retsusikkerhed. På den baggrund anbefaler Justitia, at lovud-
kastet ændres således, at det alene skal være strafbart at hjælpe eller sætte
en fremmed efterretningstjeneste i stand til at virke inden for den danske
stats område ved at udøve påvirkningsvirksomhed, hvis der er tale om akti-
viteter udøvet på grov, systematisk og vedvarende vis, og som kendeligt for
den pågældende kan medføre skade for danske eller fremmede samfundsin-
teresser eller enkeltpersoners liv eller sikkerhed.
Retspolitisk Forening
anfører, at lovforslaget må vække alvorlig bekym-
ring for ytringsfriheden, og at lovforslaget ikke bør fremsættes, da de fore-
2
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
slåede regler ikke hører hjemme i en retsstat. Derudover anføres det, at de-
finitionen på påvirkningsvirksomhed i lovforslaget har en åbenbar cirkulær
karakter, hvilket gør definitionen ubrugelig. Endelig anføres det, at præci-
seringen af selve lovteksten i lovforslaget inddrager en helt ubestemt kreds
af meningsdannere, og at en hvilken som helst avisartikel har til hensigt en-
ten at påvirke en beslutningstager eller den almene meningsdannelse, hvil-
ket betyder, at gerningsindholdet i bestemmelsen objektivt er realiseret, hvis
dette sker samtidig med, at en udenlandsk efterretningstjeneste samtidig
hjælpes til at virke inden for den danske stats område ved offentliggørelse
af oplysninger, som denne efterretningstjeneste måske eller måske ikke var
i besiddelse af i forvejen.
Dansk Journalistforbund
anfører, at lovforslaget indeholder en alt for stor
fare for en markant indskrænkning af borgernes i øvrigt helt legitime demo-
kratiske ytringer og udveksling af information, hvilket først og fremmest
skyldes, at lovforslaget indeholder en række uklare begreber. Derudover
fremhæves det, at journalisterne og uafhængige redaktionelle medier har en
meget lang tradition for både at imødegå urigtige oplysninger og at rumme
debatter med selv ganske modstridende synspunkter.
IT-Politisk Forening
anbefaler, at lovforslaget forkastes, da den foreslåede
ændring af straffelovens § 108 efter foreningens opfattelse vil kriminalisere
helt almindelige borgeres udbredelse af synspunkter og information på so-
ciale medier, hvis der er tale om synspunkter eller information, som kan på-
virke den almene meningsdannelse i Danmark, og hvis der er en (blot indi-
rekte) forbindelse til en udenlandsk efterretningstjeneste. Det anføres, at
lovforslaget vil lægge en dæmper på danskernes lyst til at dele information
på de sociale medier, og at det baner vejen for, at staten mere aktivt kan
styre meningsdannelsen i det danske samfund, og at den slags initiativer
ikke hører nogen steder hjemme i et demokrati som det danske. Endelig an-
føres det, at lovforslaget arbitrært slår ned på en bestemt type påvirknings-
virksomhed, da det f.eks. ikke rammer påvirkningsvirksomhed fra nationale
aktører eller udenlandske private aktører.
Amnesty International
anfører, at lovforslaget rummer så mange løst for-
mulerede elementer, at det er vanskeligt at sige noget blot nogenlunde sik-
kert om den fremtidige retstilstand, og det kan frygtes, at beskyttelsen af
borgernes ytringsfrihed/retssikkerhed vil blive betydeligt svækket, hvis lov-
forslaget vedtages i sin nuværende form. Derudover anføres det, at man ud
fra lovforslagets bemærkninger om, hvilken vurdering der skal foretages
ved en eventuel tiltalerejsning, kan udlede, at det som udgangspunkt er et
3
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
krav for strafforfølgning, at der kan bevises et samarbejde mellem en
mistænkt og en fremmed efterretningstjeneste, men at bemærkningen om, at
tiltale ikke kan udelukkes i andre situationer, hvor der ikke er et samarbejde,
synes at indebære, at man fra sag til sag kan ændre det objektive gernings-
indhold, idet det ikke er et ufravigeligt krav, at det kan bevises, at påvirk-
ningsvirksomheden finder sted som resultat af et samarbejde mellem ger-
ningspersonen og en fremmed efterretningstjeneste. Det anføres, at dette fo-
rekommer uacceptabelt og i strid med den generelle forståelse af et demo-
kratisk retssamfunds løbende afvejning mellem hensynet til borgernes yt-
ringsfrihed og hensynet til statens sikkerhed og lov og orden. Der opfordres
til, at lovforslaget trækkes tilbage, så det kan afklares, i hvilke situationer
det ikke er strafbart for en dansk statsborger at offentliggøre holdninger el-
ler faktuelle oplysninger om et andet land – selv om den danske statsborger
har modtaget oplysningerne fra det andet lands ambassade i Danmark – fordi
oplysningerne er sammenfaldende med og støtter den danske statsborgers
politiske holdninger eller program.
Den Danske Dommerforening
har ikke haft bemærkninger til lovforslaget,
udover at det er anført, at de foreslåede ændringer ses at kunne give anled-
ning til vanskelige grænsedragninger på en række områder, herunder i for-
hold til ytringsfriheden, ved afgørelse af konkrete sager, hvor der måtte blive
rejst tiltale efter de foreslåede bestemmelser.
Der vil med lovforslaget ikke ske en indskrænkning af borgernes legitime
demokratiske ytringer og udveksling af information, ligesom der hverken vil
ske en kriminalisering af almindelige borgeres udbredelse af synspunkter
og information på sociale medier eller en svækkelse af borgernes retssik-
kerhed. Der bliver heller ikke tale om, at staten med lovforslaget aktivt kan
styre meningsdannelsen i det danske samfund.
Det fremgår af pkt. 3.1.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at der
efter gældende ret kan være en vis tvivl om, hvorvidt straffelovens § 108,
stk. 1, omfatter påvirkningsvirksomhed. Det er derfor efter Justitsministeri-
ets opfattelse nødvendigt at præcisere bestemmelsen, så dette bliver klart.
Med høringsudgaven af lovforslaget foreslås en præcisering af, at det er
strafbart (forsætligt) at hjælpe eller sætte en fremmed efterretningstjeneste
i stand til at virke inden for den danske stats område, herunder ved udøvelse
af påvirkningsvirksomhed med henblik på at påvirke beslutningstagning el-
ler den almene meningsdannelse. Det er således hjælpen til fremmede efter-
4
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
1968134_0005.png
retningstjenester og ikke bestemte ytringer eller meninger, som lovforslaget
retter sig mod.
Det fremgår videre af pkt. 3.3.8 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
at der ved vurderingen af, om tiltale skal rejses for udøvelse af påvirknings-
virksomhed, bl.a. bør lægges vægt på, hvilken karakter et eventuelt samar-
bejde eller kontakt mellem en mistænkt og en fremmed efterretningstjeneste
har haft, om der er sket en betaling, og om der har været en afhængighed
mellem parterne.
Justitsministeriet har ændret lovforslaget således, at indholdet af den
nævnte vurdering af, om der skal rejses tiltale, i stedet indgår som en del af
de objektive gerningsmomenter i den foreslåede ændring af straffelovens §
108, stk. 1. Denne justering skal ses i lyset af høringssvarene, som har vist,
at der kan være behov for yderligere at tydeliggøre i lovforslaget, at lovfor-
slaget ikke retter sig mod bestemte ytringer, men mod et samarbejde med en
fremmed efterretningstjeneste. Justitsministeriet finder det således rigtigst,
at en sådan afgrænsning af bestemmelsens nærmere rækkevidde i form af et
krav om et samarbejde mellem gerningsmanden og den fremmede efterret-
ningstjeneste bør ske i selve gerningsindholdet frem for i tiltaleovervejel-
serne.
Justeringen vil betyde, at det for så vidt angår påvirkningsvirksomhed alene
er strafbart at hjælpe eller sætte en fremmed efterretningstjeneste i stand til
at virke inden for dansk område, hvis man samarbejder med efterretnings-
tjenesten om at udøve påvirkningsvirksomhed med henblik på at påvirke be-
slutningstagning eller den almene meningsdannelse.
Det vil således ikke være strafbart f.eks. at udbrede synspunkter eller infor-
mationer på sociale medier, som påvirker beslutningstagning eller den al-
mene meningsdannelse, selv om man derved – også med forsæt – hjælper
eller sætter en fremmed efterretningstjeneste i stand til at virke i Danmark,
hvis der ikke er tale om et samarbejde mellem den pågældende og den frem-
mede efterretningstjeneste. Det er uddybet nærmere i lovforslagets bemærk-
ninger, hvad der ligger heri, herunder at der som udgangspunkt vil være
tale om et samarbejde, hvis der f.eks. er sket betaling mellem parterne, el-
ler hvis der på anden måde består en afhængighed mellem parterne. Der vil
imidlertid også kunne være tale om et samarbejde, selv om der hverken er
sket betaling eller består en afhængighed mellem parterne. Der henvises til
pkt. 3.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
5
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
Det bemærkes i den forbindelse, at der også vil kunne være tale om et straf-
bart samarbejde med en fremmed efterretningstjeneste, selv om der samar-
bejdes med en anden myndighed eller virksomhed mv., som ikke formelt kan
anses for at være en efterretningstjeneste. Dette vil kunne være tilfældet, når
den pågældende myndighed eller virksomhed mv. selv samarbejder direkte
eller indirekte med en fremmed efterretningstjeneste om at virke inden for
den danske stats område, eller hvis myndigheden eller virksomheden mv.
har fået som opgave at hjælpe efterretningstjenesten med at forfølge sine
mål eller omvendt. Det afgørende er således, om der er tale om samarbejde
med en myndighed eller virksomhed mv, der reelt må anses for at være en
efterretningstjeneste.
2.3. Begreberne påvirkningsvirksomhed og den almene meningsdan-
nelse mv.
Retspolitisk Forening
anfører i sit høringssvar, at der med de mange ud-
flydende og svært afgrænselige begreber som ”den almene meningsdan-
nelse” og ”den offentlige debat” åbnes for straffesager med risiko for fri-
hedsstraf mod personer, der deler kritiske opslag på Facebook f.eks. om
NATO eller om EU især op til en folkeafstemning om ophævelse af for-
svarsforbeholdet. Samtidig anføres det, at Retspolitisk Forening ikke går ud
fra, at dette ikke er tilsigtet med lovforslaget, og at der derfor mangler ud-
trykkelig tilkendegivelse derom i lovbemærkningerne.
IT-Politisk Forening
anfører, at påvirkningsvirksomhed i lovforslaget er
meget bredt defineret, og at danske borgere kan blive straffet for påvirk-
ningsvirksomhed for fremmede magter efter straffelovens § 108, hvis de bi-
drager til at udbrede den information eller de ytringer, som skal påvirke den
almene meningsdannelse i Danmark via internettet. Samtidig anføres det, at
dette kan ske ved helt banale handlinger som at dele indhold på sociale me-
dier, hvis dette indhold stammer fra udenlandsk påvirkningsvirksomhed, og
hvis borgeren har det fornødne forsæt for at hjælpe en fremmed efterretning-
stjeneste med påvirkning. Derudover anføres det, at der er ikke noget krav
om, at borgeren har et formelt samarbejde med en udenlandsk efterretning-
stjeneste og eksempelvis modtager betaling for indsatsen. På den baggrund
vurderes det, at rækkevidden af strafansvaret formentlig kan ramme en
række borgere, som af den ene eller den anden grund bevidst ønsker at ud-
brede kritik eller negative historier om den danske stat eller regeringen og
af den grund deler indhold på de sociale medier. Det anføres, at konsekven-
sen er, at hvis det i virkeligheden er en udenlandsk efterretningstjeneste, der
står bag, og hvis en domstol senere finder, at borgeren burde have vidst
6
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
1968134_0007.png
dette, kan deling af det kritiske indhold på sociale medier straffes som ulov-
lig påvirkningsvirksomhed.
Med høringsudgaven af lovforslaget vil det ikke blive strafbart f.eks. at dele
kritiske opslag på Facebook f.eks. om NATO eller om EU.
Der henvises til Justitsministeriets bemærkninger under pkt. 2.2 ovenfor,
hvoraf det bl.a. fremgår, at ministeriet har justeret lovforslaget således, at
det for så vidt angår påvirkningsvirksomhed alene er strafbart at hjælpe el-
ler sætte en fremmed efterretningstjeneste i stand til at virke inden for dansk
område, hvis man samarbejder med efterretningstjenesten om at udøve på-
virkningsvirksomhed med henblik på at påvirke beslutningstagning eller den
almene meningsdannelse.
Det fremgår af pkt. 3.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at på-
virkningsvirksomhed skal forstås som virksomhed, der har til formål at få
nogen til at mene noget bestemt eller foretage en bestemt handling. Denne
påvirkning skal være rettet mod beslutningstagning eller den almene me-
ningsdannelse for at være strafbar. Videre fremgår det, at påvirkning af be-
slutningstagning vil omfatte alle typer beslutninger, der træffes i både den
private og den offentlige sektor, og der foreslås ingen bagatelgrænse for,
hvilke beslutninger, der kan være tale om, Endelig fremgår det, at påvirk-
ning af den almene meningsdannelse skal forstås som den øvrige påvirk-
ning, som ikke er rettet mod bestemte personer eller en bestemt beslutnings-
tagning, men som mere generelt går ud på f.eks. at påvirke den offentlige
debat. Denne påvirkning vil bl.a. kunne ske på internettet, f.eks. på de soci-
ale medier og andre digitale platforme, samt i pressen, herunder på tv, ra-
dio og aviser og øvrige trykte skrifter af enhver art. Det bemærkes at på-
virkning af meningsdannelsen hos en snævrere og nærmere bestemt person-
kreds, f.eks. under private sammenkomster eller på lukkede internetfora med
ganske få brugere, ikke vil være omfattet.
Med lovforslaget er det, for så vidt angår påvirkningsvirksomhed, alene
strafbart at hjælpe eller sætte en fremmed efterretningstjeneste i stand til at
virke inden for dansk område, hvis man samarbejder med efterretningstje-
nesten om at udøve påvirkningsvirksomhed med henblik på at påvirke be-
slutningstagning eller den almene meningsdannelse. I lyset af, at lovforsla-
get er blevet justeret, så det nu også fremgår, at der skal være et samar-
bejde, jf. nærmere herom i pkt. 2.2, finder Justitsministeriet, at de begreber,
der anvendes i lovforslaget, er tilstrækkeligt klart defineret.
7
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
2.4. Journalistisk virksomhed
Retspolitisk Forening
anfører i sit høringssvar, at udtrykket sædvanlig
journalistisk virksomhed er særdeles uklart, og at enhver aktiv skribent som
følge af lovforslaget vil være nødt til at overveje, hvorvidt skribentvirksom-
heden sandsynligvis vil kunne være til nytte for en udenlandsk efterretnings-
tjenestes arbejde her i landet.
IT-Politisk Forening
anfører, at lovforslagets skelnen mellem journalister
og ikke-journalister er helt ude af trit med den måde, som nyheder og anden
information formidles på i dag via internettet og sociale medier. Således an-
føres det f.eks., at nogle indlæg på sociale medier eller blog-indlæg har
umiddelbar journalistisk karakter og kvalitet, og at det er uklart, om undta-
gelsen for journalister også omfatter borgernes efterfølgende deling af jour-
nalistiske artikler på sociale medier.
Det fremgår af pkt. 3.3.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at det
fortsat ikke vil være strafbart for en journalist som led i sædvanlig journa-
listisk virksomhed at bringe historier om fremmede lande eller fremmede ef-
terretningstjenester, selv om disse historier principielt kan siges at hjælpe
den fremmede efterretningstjeneste med at udøve påvirkningsvirksomhed.
Desuden fremgår det af pkt. 4.2, at det ikke vil være strafbart for en journa-
list som led i sædvanlig journalistisk virksomhed at bringe historier om em-
ner, der er forbundet med en væsentlig samfundsmæssig interesse, som bi-
drager til den offentlige debat. Dette gælder uanset, om journalisten i øv-
rigt måtte have forsæt til at hjælpe eller sætte en fremmed efterretningstje-
neste i stand til at udøve påvirkningsvirksomhed inden for den danske stats
område.
Justitsministeriet har bl.a. i lyset af høringssvarene præciseret i bemærk-
ningerne, at det ikke efter lovforslaget er et krav, at almindelig journalistisk
virksomhed skal udøves af en journalist. Det er således blevet præciseret, at
det ikke i sig selv er afgørende, om en person har en objektiv uddannelses-
status som journalist, og at f.eks. bloggere, debattører og forfattere også
kan udøve journalistisk virksomhed, i det omfang der er tale om emner, der
er forbundet med en væsentlig samfundsmæssig interesse, som bidrager til
den offentlige debat.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets bemærkninger under pkt. 2.2
ovenfor, hvoraf det bl.a. fremgår, at ministeriet har justeret lovforslaget så-
ledes, at det for så vidt angår påvirkningsvirksomhed alene er strafbart at
8
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
1968134_0009.png
hjælpe eller sætte en fremmed efterretningstjeneste i stand til at virke inden
for dansk område, hvis man samarbejder med efterretningstjenesten om at
udøve påvirkningsvirksomhed med henblik på at påvirke beslutningstagning
eller den almene meningsdannelse. Det bemærkes i den forbindelse, at et
samarbejde, hvor en journalist f.eks. betales af en fremmed efterretningstje-
neste for at påvirke en bestemt beslutningstagning i Danmark, som ud-
gangspunkt ikke vil kunne betegnes som sædvanlig journalistisk virksom-
hed.
2.5. Definition af fremmed efterretningstjeneste
IT-Politisk Forening
anfører i sit høringssvar, at hvis en række organisa-
tioner, herunder statskontrollerede medier, tænketanke eller forskningsinsti-
tutioner, som ikke formelt er efterretningstjenester, efter lovforslaget kan
udgøre en ”ikke-statsligt organiseret efterretningstjeneste” i forhold til straf-
felovens § 108, bliver definitionen af efterretningstjeneste i forbindelse med
påvirkningsvirksomhed nærmest cirkulær. Det vurderes herefter, at hvis der
er tale om information eller synspunkter fra ikke-danske kilder, som kan på-
virke den almene meningsdannelse i Danmark, vil det kunne være påvirk-
ningsvirksomhed for en fremmed efterretningstjeneste i forhold til § 108.
Retspolitisk Forening
anfører, at påvirkningsaktioner gennem historien har
været udført af lande, som Danmark formelt er allierede med, og at det bør
fremgå af lovbemærkningerne, at efterretningstjenester fra disse lande også
er omfattet af de foreslåede regler.
Med lovforslaget foreslås der ikke ændringer af gældende ret i forhold til,
hvilke efterretningstjenester der omfattes af bestemmelsen i straffelovens §
108. Der henvises til pkt. 3.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Når det fremgår af forarbejderne til den gældende bestemmelse, at den ram-
mer bistand til både en fremmed stats efterretningsvæsen og til fremmed ef-
terretningsvæsen, som ikke er statsligt organiseret, er det ikke Justitsmini-
steriets opfattelse, at bestemmelsen derved også omfatter f.eks. statskontrol-
lerede medier, tænketanke eller forskningsinstitutioner. Det bemærkes, at
informationer, som kan påvirke den almene meningsdannelse i Danmark,
ikke med lovforslaget vil blive anset for at være ulovlig påvirkningsvirksom-
hed, alene fordi informationen stammer fra ikke-danske kilder.
Det bemærkes desuden i forhold til hvilke landes efterretningstjenester, der
er omfattet, at det ikke er et krav efter den gældende bestemmelse, at der
f.eks. skal være tale om en fjendtlig fremmed efterretningstjeneste, for at den
9
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
1968134_0010.png
omfattet af straffelovens § 108. Der kan i den forbindelse også henvises til
pkt. 2.9 nedenfor og til pkt. 3.3.8 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
hvor det fremgår, at påtalekompetencen for overtrædelser af bl.a. straffe-
lovens § 108 er henlagt til justitsministeren, jf. straffelovens § 110 f, hvilket
ifølge forarbejderne til denne bestemmelse bl.a. skyldes, at der kan være in-
ternationale hensyn, der vil kunne være bestemmende for påtaleovervejel-
serne.
2.6. Lovforslagets præcisering af retstilstanden
Amnesty International
anfører i sit høringssvar, at det ikke er rimeligt at
kalde lovforslaget en præcisering af de gældende regler, da lovforslagets
kriminalisering af påvirkningsvirksomhed ikke har sker gennem spionage
eller anden fremskaffelse og videregivelse af sikkerheds- eller militærpoli-
tisk følsomme oplysninger, som vil kunne skade Danmarks situation, hvis
de kom fremmede magter i hænde. Videre anføres det, at lovforslaget kri-
minaliserer ytringer, som ikke tidligere har været strafbare, og at det ikke
har været hensigten, at straffelovens § 108, stk. 1, i sin gældende form også
skulle omfatte den situation, hvor oplysninger strømmer fra et fremmed ef-
terretningsvæsen ind i Danmark for at påvirke beslutningstagningen eller
den almene meningsdannelse i landet, når spørgsmålet ikke er berørt i be-
stemmelsens forarbejder, og der hverken er rejst tiltale eller sket domfæl-
delse efter bestemmelsen.
Det fremgår af pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at Justits-
ministeriet samlet set er af den opfattelse, at der kan være en vis tvivl om,
hvorvidt straffelovens § 108, stk. 1, omfatter påvirkningsvirksomhed. Det
bemærkes, at den gældende lovtekst er formuleret på en måde, som ikke ude-
lukker, at bestemmelsen også omfatter den situation, hvor oplysninger
strømmer fra et fremmed efterretningsvæsen ind i Danmark for at påvirke
beslutningstagning eller den almene meningsdannelse, selv om bestemmel-
sens forarbejder ikke berører spørgsmålet.
Lovforslaget er derfor udtryk for, at denne tvivl imødegås ved en præcise-
ring, så det klart kommer til at fremgå af lovteksten, at påvirkningsvirksom-
hed er omfattet. Dette er i øvrigt i overensstemmelse med Vejledning om
Lovkvalitet, hvor det fremgår af pkt. 2.9, at ordet ”præcisering” bl.a. kan
anvendes i lovforslag, hvis der med lovforslaget rettes op på fortolknings-
tvivl, f.eks. ved præcisering af en bestemmelses anvendelsesområde, begre-
ber mv.
10
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
1968134_0011.png
2.7. Forsæt mv.
Amnesty International
ønsker i sit høringssvar, at det udtrykkeligt kom-
mer til at fremgå af lovforslaget, at man ikke har gjort sig skyldig i ”kon-
spiratorisk påvirkningsvirksomhed”, hvis man sikrer sig, at det udtrykkeligt
fremgår, at det er repræsentanter for et fremmed land, der er kilden til de of-
fentliggjorte oplysninger, eller at artiklerne/tweets/Facebook-beskederne
etc. er lagt ud på nettet i samarbejde med eller på foranledning af denne
fremmede magt/tjeneste. Desuden opfordres der til, at det gøres klart, i
hvilke situationer en operatør kan lægge noget på nettet – ikke for at hjælpe
en fremmed efterretningstjeneste, men fordi vedkommende mener, at afgø-
rende samfundshensyn taler for offentliggørelse af oplysningerne mv., som
man har fået i hænde – også selv om de nævnte oplysninger mv. måtte hid-
røre fra en fremmed magt. Endvidere efterlyses der en nærmere redegørelse
for, i hvilken grad det skal have betydning for forsætsvurderingen, at der er
tale om almindelige, private borgere, som dagligt læser og deler meget store
antal ”kommunikationer” på diverse digitale platforme, og hvor det er efter
omstændighederne vil være urimeligt (og urealistisk) at forvente og kræve,
at private borgere (herunder ikke mindst unge mennesker) skal sidde og fo-
retage vurderinger af, hvornår der er grund til at mistænke, at et bestemt
indslag på YouTube eller Instagram hidrører fra en fremmed efterretnings-
tjeneste, og om delingen vil hjælpe den pågældende tjeneste med at virke i
Danmark.
Der kan henvises til Justitsministeriets bemærkninger under pkt. 2.2 oven-
for, hvoraf det bl.a. fremgår, at ministeriet har justeret lovforslaget således,
at det for så vidt angår påvirkningsvirksomhed alene er strafbart at hjælpe
eller sætte en fremmed efterretningstjeneste i stand til at virke inden for
dansk område, hvis man samarbejder med efterretningstjenesten om at
udøve påvirkningsvirksomhed med henblik på at påvirke beslutningstagning
eller den almene meningsdannelse.
Det vil således ikke være strafbart at offentliggøre information på internet-
tet, fordi man mener, at afgørende samfundshensyn taler for offentliggørelse
af informationen, som man har fået i hænde, også selv om informationerne
måtte hidrøre fra en fremmed magt.
Det vil heller ikke være strafbart for private borgere f.eks. at dele et indslag
på YouTube eller Instagram, selv om det måtte hidrøre fra en fremmed ef-
terretningstjeneste, og selv om delingen vil hjælpe den pågældende tjeneste
11
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
1968134_0012.png
med at ”virke” i Danmark, hvis der ikke eksisterer noget samarbejde mel-
lem borgeren og efterretningstjenesten.
2.8. Håndhævelse af den foreslåede bestemmelse
Justitia
anfører i sit høringssvar, at det i lovforslaget ikke med fornøden
præcision er angivet, hvornår man bør vide, om et budskab stammer fra en
fremmed efterretningstjeneste. Derudover anføres det, at i lyset af at der hel-
ler ikke kræves et åbenbart samarbejde mellem gerningsmanden og den
fremmede efterretningstjeneste, vil en overtrædelse af straffelovens § 108
være svær at bevise og dermed håndhæve. Videre anføres det, at det kan
blive problematisk at identificere de tilfælde, hvor der blot er tale om et sam-
menfald mellem gerningsmandens holdninger og den fremmede efterret-
ningstjenestes interesser.
Der henvises til Justitsministeriets bemærkninger under pkt. 2.2 ovenfor,
hvoraf det bl.a. fremgår, at ministeriet har justeret lovforslaget således, at
det for så vidt angår påvirkningsvirksomhed alene er strafbart at hjælpe el-
ler sætte en fremmed efterretningstjeneste i stand til at virke inden for dansk
område, hvis man samarbejder med efterretningstjenesten om at udøve på-
virkningsvirksomhed med henblik på at påvirke beslutningstagning eller den
almene meningsdannelse.
2.9. Påtalekompetencen
Amnesty International
anfører om påtalekompetencen i straffelovens §
110 f, i sit høringssvar, at det ikke er hensigtsmæssigt, at anklagemyndighe-
dens øverste påtalekompetence er henlagt til politisk valgte personer, og at
der ikke er grund til at antage, at politiet ikke vil kunne inddrage hensynet
til fremmede magter i sine overvejelser om tiltalerejsning på kvalificeret vis.
Der kan henvises til pkt. 3.3.8 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
hvor det fremgår, at påtalekompetencen for overtrædelser af bl.a. straffe-
lovens § 108 er henlagt til justitsministeren, jf. straffelovens § 110 f, hvilket
ifølge forarbejderne til denne bestemmelse bl.a. skyldes, at der kan være in-
ternationale hensyn, der vil kunne være bestemmende for påtaleovervejel-
serne. Således er det i Betænkning afgivet af Straffelovskommissionen
(1917), spalte 223, anført følgende:
»§ 114 [svarer til den gældende § 110 f] stiller som betingelse
for påtale af de i dette Kapitel omhandlede Forbrydelser, at
12
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
dette paabydes af Justitsministeren. Da særlige navnlig også in-
ternationale Hensyn ofte vil være bestemmende for, om Paatale
skal finde Sted, er det fundet naturligt, at Spørgsmålet om Paa-
tale i disse Tilfælde afgøres af den øverste Påtalemyndighed.«
Desuden skal påtalereglen sikre, at bestemmelserne i kapitel 12 og 13 ikke
får et videre anvendelsesområde end tilsigtet, jf. herved Betænkning afgivet
af udvalget til overvejelse af forslag til ændringer i borgerlig straffelov,
navnlig kapitel 12 og 13 fra 1949, side 41.
Da straffelovens § 108 omhandler hjælp til en fremmed efterretningstjene-
ste, og da lovforslagets præcisering af bestemmelsen ikke ændrer herpå, fin-
der Justitsministeriet ikke grundlag for at foreslå ændringer af påtalekom-
petencen.
2.10. PET’s efterforskning mv.
IT-Politisk Forening
anfører i sit høringssvar, at konsekvensen af lovfor-
slaget er, at danske borgere risikerer mere umiddelbart at blive efterforsket
af PET, hvis der er mistanke om, at de har delt indhold på sociale medier,
der har forbindelse til udenlandsk påvirkningsvirksomhed, og at dette kan
indebære langvarig registrering i PET’s databaser, videregivelse af disse op-
lysninger til andre staters efterretningstjenester og indgribende efterforsk-
ningsskridt som telefonaflytning (indgreb i meddelelseshemmeligheden).
PET’s muligheder for at indhente oplysninger ved brug af straffeprocessu-
elle tvangsindgreb (indgreb i meddelelseshemmeligheden, observation, da-
taaflæsning, ransagning, beslaglæggelse mv.) fremgår af reglerne i retsplej-
eloven.
Lovforslaget ændrer ikke på de betingelser i retsplejeloven, som gælder for
at foretage disse straffeprocessuelle tvangsindgreb, herunder kravet om mi-
stankegrundlag og dommerkendelse. PET’s behandling af oplysninger vil
fortsat skulle ske efter reglerne og de deri liggende retssikkerhedsgarantier
i PET-loven og bekendtgørelsen om Politiets Efterretningstjenestes behand-
ling af oplysninger om fysiske og juridiske personer m.v.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets bemærkninger under pkt. 2.2
ovenfor, hvoraf det bl.a. fremgår, at ministeriet har justeret lovforslaget så-
ledes, at det for så vidt angår påvirkningsvirksomhed alene er strafbart at
hjælpe eller sætte en fremmed efterretningstjeneste i stand til at virke inden
13
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
1968134_0014.png
for dansk område, hvis man samarbejder med efterretningstjenesten om at
udøve påvirkningsvirksomhed med henblik på at påvirke beslutningstagning
eller den almene meningsdannelse.
2.11. Lovforslagets forhold til Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention (EMRK)
Institut for Menneskerettigheder
har noteret sig i sit høringssvar, at det er
en forudsætning for straf, at der er det fornødne forsæt, at der i lovforslaget
er redegjort for den foreslåede bestemmelse i lyset af EMRK artikel 10, og
at det følger af lovudkastet, at hensynet til ytringsfriheden i EMRK artikel
10 ud fra en konkret vurdering vil kunne føre til, at påvirkningsvirksomhed
omfattet af straffelovens § 108 ikke vil være strafbar. Det fremhæves i for-
længelse heraf, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har fast-
slået, at hjemlen til at gøre indgreb i EMRK artikel 10 ikke blot skal være
til stede, men den også skal opfylde nogle kvalitetskrav, som bl.a. omfatter
tilgængelighed til hjemmelsgrundlaget og forudsigelighed med hensyn til
effekten af hjemmelens anvendelse. Derudover anføres det, at indgreb i
EMRK artikel 10 skal være proportionale, hvilket også gælder for strafud-
målingen.
Justitia
vurderer, at det kan give anledning til tvivl, om lovforslaget lever
op til kravet i EMRK artikel 10 om klar lovhjemmel i national ret, da æn-
dringen af straffelovens § 108 er formuleret i vage vendinger, og da det ikke
i nærmere omfang er muligt at identificere, hvilke ytringer der er omfattet
af bestemmelsen. Derudover stilles der spørgsmål ved, om et indgreb efter
straffelovens § 108 i forhold til kontroversielle, kritiske ytringer og ytringer
om ømtålelige emner vil forfølge anerkendelsesværdige formål efter EMRK
artikel 10, stk. 2.
Retspolitisk Forening
anfører, at det forekommer meget dristigt at hævde,
at indgreb, der skal imødegå en fremmed efterretningstjenestes udøvelse af
påvirkningsvirksomhed med henblik på at påvirke beslutningstagning eller
den almene meningsdannelse, falder ind under opregningen i EMRK artikel
10, stk. 2. I den forbindelse anføres det, at påvirkning af beslutningstagning
vedrørende sikkerhedspolitiske spørgsmål givetvis kan omfattes af konven-
tionstekstens ordlyd, men at generel påvirkning af den almene meningsdan-
nelse næppe kan falde ind under hensynet til den nationale sikkerhed, terri-
toriel integritet eller offentlig tryghed m.m.
14
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
1968134_0015.png
IT-Politisk Forening
vurderer, at det er tvivlsomt, om lovforslaget lever op
til kravene efter EMRK artikel 10, stk. 2, om, at retsgrundlaget skal være
klart og præcist, og at anvendelsen heraf skal være forudsigelig for de per-
soner, som er berørt af lovens anvendelsesområde. Desuden betvivles det,
om et indgreb vil leve op til kravene om nødvendighed og proportionalitet,
da et indgreb potentielt rammer meget bredt mod en række budskaber, som
danske borgere kan modtage fra udlandet, og som de bliver forhindret i at
viderebringe eller gøre brug af i forbindelse med deres egne ytringer. Ende-
lig anføres det, at det på ingen måde er konkretiseret, hvordan statens sik-
kerhed kan trues af ytringer eller information i den generelle forstand, som
udgør påvirkningsvirksomhed efter lovforslaget.
Der henvises til Justitsministeriets bemærkninger under pkt. 2.2 ovenfor,
hvoraf det bl.a. fremgår, at ministeriet har justeret lovforslaget således, at
det for så vidt angår påvirkningsvirksomhed alene er strafbart at hjælpe el-
ler sætte en fremmed efterretningstjeneste i stand til at virke inden for dansk
område, hvis man samarbejder med efterretningstjenesten om at udøve på-
virkningsvirksomhed med henblik på at påvirke beslutningstagning eller den
almene meningsdannelse.
Efter EMRK artikel 10, stk. 1, har enhver ret til ytringsfrihed. Denne ret om-
fatter meningsfrihed og frihed til at modtage eller meddele oplysninger el-
ler tanker. Ytringsfriheden kan ifølge artikel 10, stk. 2, underkastes sådanne
formaliteter, betingelser, restriktioner eller straffebestemmelser, som er fo-
reskrevet ved lov og er nødvendige i et demokratisk samfund af hensyn til
bl.a. den nationale sikkerhed.
Kravet om, at indgreb i ytringsfriheden skal være foreskrevet ved lov, inde-
bærer ifølge Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis bl.a., at
retstilstanden skal være forudsigelig. Retsreglerne skal være formuleret så
tilstrækkeligt klart, at de berørte har mulighed for at indrette sig efter reg-
lerne. Det indebærer, at borgeren skal have mulighed for – om nødvendigt
med passende juridisk rådgivning – at forudsige med en rimelig grad af sik-
kerhed, hvilke følger en given handling vil kunne få.
Bestemmelsen i straffelovens § 108 vil efter Justitsministeriets opfattelse
med lovforslaget, herunder den ovennævnte justering af lovforslaget i for-
hold til det udkast, der har været i høring, få et så tilstrækkeligt klart ind-
hold, at kravet om forudsigelighed er opfyldt. Det vil således fremgå tyde-
ligt af bestemmelsen, at det er strafbart at samarbejde med en fremmed ef-
terretningstjeneste om udøvelse af påvirkningsvirksomhed.
15
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
Det er endvidere Justitsministeriets opfattelse, at den foreslåede ændring
varetager hensynet til statens sikkerhed, hvilket er et legitimt formål efter
EMRK artikel 10, stk. 2. Indgreb over for påvirkningsvirksomhed, som sker
for at påvirke beslutningstagning eller den almene meningsdannelse – og
som udøves i samarbejde med en fremmed efterretningstjeneste – vil efter
Justitsministeriets opfattelse kunne ske med henvisning til beskyttelse af sta-
tens sikkerhed, uanset hvilket emne påvirkningen retter sig mod. Dette skyl-
des, at påvirkningen – uanset konkret emne eller kontekst – kan være sam-
fundsundergravende og skadelig for demokratiet, hvis det sker i samarbejde
med en fremmed efterretningstjeneste. Hensynet til statens sikkerhed er så-
ledes ikke begrænset til indgreb over for påvirkning af beslutningstagning
vedrørende f.eks. sikkerhedspolitiske spørgsmål.
Som det fremgår af pkt. 4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, føl-
ger det af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis, at med-
lemsstaterne har en vid skønsmargin ved valget af de midler, der skal brin-
ges i anvendelse for at beskytte statens sikkerhed, jf. bl.a. dom af 26. marts
1987 i sagen Leander mod Sverige, præmis 59.
I afgørelsen M.S. og P.S. mod Schweiz fra den 14. oktober 1985 slog den
daværende Europæiske Menneskerettighedskommission fast, at det efter
EMRK artikel 8, stk. 2, om retten til privat- og familieliv var nødvendigt i et
demokratisk samfund af hensyn til statens sikkerhed at overvåge og aflytte
to schweiziske journalister, hvilket skete i overensstemmelse med de
schweiziske straffeprocessuelle regler. Baggrunden for klagen var, at de to
journalister var ansat på et pressebureau i Bern, der blev lukket af myndig-
hederne med henvisning til, at det var mistænkt for at udøve påvirknings-
virksomhed (”active measures”) på vegne af Sovjetunionen. Her var hensy-
net til statens sikkerhed således et legitimt hensyn til bekæmpelse af påvirk-
ningsvirksomhed, som kunne retfærdiggøre indgrebet over for de to journa-
lister.
Som der nærmere er redegjort for under pkt. 4.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, er det endvidere Justitsministeriets vurdering, at den fore-
slåede præcisering af straffelovens § 108 ikke går videre, end hvad der er
nødvendigt for at varetage hensynet til statens sikkerhed.
2.12. Strafferammen
16
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
Dansk Journalistforbund
vurderer i sit høringssvar, at strafferammen på
op til 12 års fængsel ikke kan undgå at afskrække borgerne og medierne fra
at offentliggøre kritiske synspunkter.
Justitia
vurderer, at den foreslåede strafferamme i lovforslaget kan give an-
ledning til betænkeligheder i forhold til proportionalitetsprincippet i EMRK
artikel 10.
Efter lovforslaget er strafferammen for ulovlig påvirkningsvirksomhed 6 år
efter straffelovens § 108, stk. 1, og 12 års fængsel efter § 108, stk. 2. Det be-
mærkes i den forbindelse, at strafferammen ikke er sammenfaldende med
den strafposition, som domstolene anlægger.
I den eksisterende retspraksis for overtrædelse af straffelovens § 108, stk. 1,
er der senest i en utrykt dom fra den 31. maj 2012 fra Retten i Glostrup ble-
vet idømt fængsel i 5 måneder i en sag, hvor en professor i statskundskab
havde overtrådt straffelovens § 108, stk. 1, ved at have udleveret diverse
materialer til en fremmed efterretningstjeneste. Der kan endvidere henvises
til Østre Landsrets dom af 23. januar 2002 (UfR 2002.936 Ø), hvor en tol-
dassistent blev idømt fængsel i 4 måneder for i 1989 at have givet oplysnin-
ger til DDR's efterretningstjeneste om det danske toldvæsens struktur mv.
Som det fremgår af pkt. 4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil
straffelovens § 108 under alle omstændigheder i de konkrete sager, hvor be-
stemmelsen er relevant, skulle anvendes inden for de grænser, som følger af
EMRK artikel 10, herunder kravet om, at indgrebet i ytringsfriheden skal
være proportionalt (nødvendigt i et demokratisk samfund).
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Der er foretaget følgende indholdsmæssige ændringer af lovforslaget i for-
hold til det udkast til lovforslag, som blev sendt i høring:
-
Lovforslaget er blevet justeret således, at det for så vidt angår på-
virkningsvirksomhed alene er strafbart at hjælpe eller sætte en frem-
med efterretningstjeneste i stand til at virke inden for dansk område,
hvis man samarbejder med efterretningstjenesten om at udøve på-
virkningsvirksomhed med henblik på at påvirke beslutningstagning
eller den almene meningsdannelse. Med justeringen indsættes or-
dene ”samarbejde om at udøve” således i den foreslåede lovtekst.
17
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
Desuden er der foretaget forskellige præciseringer mv. af lovforslagets be-
mærkninger i forhold til det udkast til lovforslag, som blev sendt i høring.
Der er også foretaget mindre ændringer af lovteknisk og korrekturmæssig
karakter.
18