Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 83 Bilag 1
Offentligt
1958479_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. oktober 2018
Forebyggelseskontoret
Christel Wulf Hejmdal
2018-5002-0011
885416
KOMMENTERET OVERSIGT
over
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov
om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray)
1. Høringen
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. september 2018 til den 5.
oktober 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Beredskabsstyrelsen, Copenhagen
Business School, Juridisk Institut, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Våbenhandlerforening, Danner, Dansk Erhverv,
Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Industri, Dansk Land- og Strandjagt,
Dansk Militaria Forening, Dansk Kvindesamfund, Dansk Skytte Union,
Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Stalking Center, Danske Advokater,
Danske Regioner, Danske Våbenhandlere, Datatilsynet, Den Danske Dom-
merforening, Det Kriminalpræventive Råd, DGI Skydning, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Er-
hvervsstyrelsen, Team Effektiv Regulering, Foreningen af Fængselsinspek-
tører og Vicefængselsinspektører, Foreningen af Kommunale Social-, Sund-
heds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Offentlige An-
klagere, Foreningen af Statsadvokater, Friluftsrådet, Fængselsforbundet,
Gadejuristen, Hjælp Voldsofre, HK Landsklubben Danmarks Domstole,
HK Landsklubben Kriminalforsorgen, HK Landsklubben Politiet, Institut
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 83 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
for Menneskerettigheder, Jagttegnslærerforeningen i Danmark, Joan-Sø-
strene, Justitia, KL, Kriminalforsorgsforeningen, Kvinderådet, Københavns
Universitet, Det Juridiske Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Landsforeningen for
Voldsramte Kvinder, Landsforeningen KRIM, Nordisk Våbenforum, Offer-
rådgivningerne i Danmark, Politidirektørforeningen, Politiforbundet,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet, Samtlige byretter, SAVN,
Sundhedsstyrelsen, Syddansk Universitet, Juridisk Institut, Sø- og Handels-
retten, Vestre Landsret, Vaabenhistorisk Selskab, Østre Landsret, Aalborg
Universitet, Juridisk Institut og Aarhus Universitet, Juridisk Institut.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Byretterne, Danmarks Våbenhandlerforening, Dansk Erhverv, Dansk Kvin-
desamfund, Dansk Land- og Strandjagt, Datatilsynet, Det Kriminalpræven-
tive Råd, Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv Regule-
ring, Fængselsforbundet, Hjælp Voldsofre, Institut for Menneskerettighe-
der, Joan-Søstrene, KL, Landsforeningen af forsvarsadvokater, Nordisk Vå-
benforum, Offerrådgivningerne i Danmark, Politiforbundet, Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigspolitiet,
Sundhedsstyrelsen, Sø- og Handelsretten, Østre Landsret og Vestre Lands-
ret.
Justitsministeriet har desuden modtaget høringssvar fra Autocamper Rådet
og Dansk Told og Skatteforbund.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er angivet i
kursiv.
2. Høringssvarene
2.1. Generelt
Dansk Land- og Strandjagt, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen, Fængsels-
forbundet, KL, Landsforeningen af forsvarsadvokater, Retspolitisk
Forening, Rigsombudsmanden i Grønland, byretterne, Sundhedssty-
relsen, Sø- og Handelsretten, Vestre Landsret
og
Østre Landsret
har
ikke bemærkninger til lovudkastet.
2
L 83 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv Regulering
har anført, at lovforslaget
ikke vurderes at have administrative konsekvenser for erhvervslivet. Styrel-
sen har ikke yderligere kommentarer til lovforslaget.
Autocamper Rådet
bemærker, at en autocamper i kortere eller længere tid
fungerer som hjem for autocampister. Da der er mange eksempler på ind-
brud i autocampere og campingvogne, opfordrer rådet til, at det tillige gø-
res lovligt at medbringe en peberspray i en autocamper.
Danmarks Våbenhandlerforening
bakker op om forslaget om delvis lov-
liggørelse af peberspray, således at peberspray kan anvendes som selvfor-
svar mod bl.a. overfald i eget hjem. Foreningen tilslutter sig endvidere, at
det gøres muligt for særligt udsatte personer at opnå tilladelse til at bære pe-
berspray i det offentlige rum, hvis det dokumenteres, at de pågældende har
et særligt behov herfor. Danmarks Våbenhandlerforening tilslutter sig end-
videre forslaget om at skærpe straffen for besiddelse af peberspray i det of-
fentlige rum under skærpende omstændigheder.
Dansk Erhverv
er stærkt betænkelig ved forslaget, der må forventes at føre
til, at der kommer langt flere pebersprays i omløb, end tilfældet er i dag,
hvilket vil øge usikkerheden og utrygheden i detailhandlen, da man risike-
rer at bevæbne kriminelle med den følge, at simple og ufarlige butikstyve-
rier kan eskalere til røverier. Dansk Erhverv bemærker i den forbindelse, at
det vil være helt uden betydning for en kriminel, at det gøres strafbart at
medbringe pebersprayen uden for sit eget hjem.
Dansk Erhverv er endvidere af den opfattelse, at den foreslåede adgang til
at besidde peberspray i eget hjem giver falsk tryghed, idet også besiddelse
af peberspray i hjemmet kan føre til, at en konflikt eskalerer, og at en mod-
stander bliver mere aggressiv og i værste fald anvender pebersprayen mod
offeret selv. Dansk Erhverv opfordrer derfor til, at der foretages en vurde-
ring af lovforslagets effekt og konsekvenser, herunder hvor mange peber-
sprays der forventes at komme i omløb efter en delvis lovliggørelse.
Dansk Erhverv opfordrer desuden til, at der alene kan erhverves en peber-
spray af gangen, og at der ikke sælges peberspray til personer, som er tidli-
gere straffet. Dansk Erhverv foreslår endvidere, at det overvejes, om der kan
laves en registreringsordning, således at købere af peberspray registreres, og
om der kan tilføres DNA til sprayen, således at det ved brug kan afklares,
hvem der er ejer af den anvendte spray. Dansk Erhverv opfordrer endelig
3
L 83 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
til, at der foretages en vurdering af lovforslagets konsekvenser for arbejds-
miljøet.
Dansk Kvindesamfund
er bekymret for, at brugen af peberspray vil kunne
optrappe en konflikt i hjemmet. Dansk Kvindesamfund anfører endvidere,
at kvinder, som udsættes for samlivsrelateret vold mv., er meget sårbare, og
at der i stedet bør ses nærmere på alternative og supplerende løsninger i for-
hold til at sikre disse kvinders sikkerhed.
Det Kriminalpræventive Råd
har forståelse for bevæggrundene for at fo-
reslå en delvis lovliggørelse af peberspray, når man anser peberspray for at
være et redskab, der kan anvendes til at forsvare sig selv. Rådet peger imid-
lertid på, at grænserne for lovligt nødværge kan være vanskelige at vurdere
i en situation, hvor man er bange, og at almindelige personer risikerer at
gøre sig til voldsmænd, hvis peberspray anvendes uretmæssigt. Rådet peger
endvidere på, at en delvis lovliggørelse af peberspray vil betyde, at peber-
sprays bliver lettere tilgængelige for kriminelle, ligesom der er en risiko for,
at skrøbelige personer vil kunne fravristes deres peberspray og blive angre-
bet med den. Lovforslaget vil derfor efter rådets vurdering kunne føre til en
eskalering af vold.
Hjælp Voldsofre
afstår fra at tilkendegive foreningens holdning til forsla-
get om delvis lovliggørelse af peberspray i eget hjem og henviser til, at der
er tale om et politisk spørgsmål. Foreningen bemærker i den forbindelse, at
der blandt foreningens medlemmer er holdninger både for og imod forsla-
get.
Institut for Menneskerettigheder
peger på, at peberspray ifølge Sund-
hedsstyrelsen har potentielle, alvorlige skadevirkninger. Instituttet finder
derfor, at anvendelsen af peberspray så vidt muligt bør begrænses, og at pe-
berspray ikke bør anvendes af personer, som ikke er uddannet i anvendel-
sen af peberspray, herunder sanering efter eksponering. Hertil kommer, at
en delvis lovliggørelse af peberspray vil føre til, at peberspray bliver mere
udbredt, hvorved risikoen for skader og situationer, der eskalerer, øges.
Dette kan føre til nødværgehandlinger, der går ud over det forsvarlige med
den følge, at den person, der angribes, udøver kvalificeret vold. Instituttet
fraråder derfor, at peberspray gøres tilgængelig for andre end politiet. Insti-
tuttet påpeger endvidere, at en delvis lovliggørelse af peberspray bryder med
et grundlæggende princip i dansk ret om, at brug af magtmidler er henlagt
til politiet. Såfremt lovforslaget vedtages, opfordrer instituttet derfor til, at
lovforslaget følges nøje og evalueres efter en periode på ikke mere end 3-4
4
L 83 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
år. Instituttet anbefaler endvidere, at der – hvis lovforslaget vedtages – som
minimum stilles krav om uddannelse og certificering i anvendelsen af pe-
berspray, før en peberspray kan erhverves til brug i hjemmet eller – hvis be-
tingelserne herfor i lovforslaget er opfyldt – i det offentlige rum.
Nordisk Våbenforum
stiller sig positiv over for lovforslaget, som efter for-
eningens opfattelse vil kunne bidrage til følelsen af tryghed i eget hjem for
mange borgere, men foreslår, at lovforslaget udvides til også at omfatte tå-
regas, DNA-spray, farvemarkeringsspray og lignende sprays.
Nordisk Våbenforum opfordrer desuden til, at det i lovforslagets bemærk-
ninger præciseres, at begrebet ”eget hjem” tillige omfatter f.eks. sommer-
huse, campingvogne og lignende steder, ligesom det bør overvejes at tillade
besiddelse af peberspray til selvforsvar i køretøjer, hvor der også kan være
risiko for røveri eller overfald.
Offerrådgivningen i Danmark
kan ikke tilslutte sig forslaget. Offerrådgiv-
ningen anfører i den forbindelse, at forslaget bryder med en langvarig dansk
tradition ved at tillade, at befolkningen bevæbner sig. Hertil kommer, at det
er svært at afgrænse begrebet lovligt nødværge. Offerrådgivningen vil ikke
udtale sig imod, at politiet kan give særligt udsatte personer tilladelse til at
bære peberspray i det offentlige rum, men advarer i den forbindelse om, at
en peberspray kan medvirke til at optrappe en konflikt.
Politiforbundet
er særdeles betænkelig ved forslaget om delvis lovliggø-
relse af peberspray, som efter forbundets opfattelse vil gøre adgang til vå-
ben lettere og dermed øge risikoen for, at polititjenestemænd fremover vil
blive mødt af personer, der er i besiddelse af peberspray, hvilket kan med-
føre, at politiet efter de konkrete omstændigheder vil være nødsaget til at
anvende mere indgribende magtmidler med henblik på at pacificere en ger-
ningsmand. Forbundet henviser endvidere til, at alle polititjenestemænd
modtager undervisning i brugen af peberspray, og at det er bekymrende, hvis
peberspray kan udleveres til borgere, der ikke er uddannet i anvendelsen
heraf. Forbundet anfører endelig, at det kan være vanskeligt for alminde-
lige borgere at vurdere, om der er tale om en situation, hvor peberspray lov-
ligt kan anvendes inden for rammerne af straffelovens regler om lovligt nød-
værge.
Som det fremgår af pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er
det Justitsministeriets vurdering, at en lovliggørelse af peberspray vil kunne
øge trygheden for mange borgere. Justitsministeriet er dog samtidig – som
5
L 83 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
det også er påpeget af en række høringsparter – opmærksom på risikoen
for, at en generelt større udbredelse af peberspray vil kunne føre til en eska-
lering af voldsniveauet og til, at tærsklen for, hvornår peberspray anvendes,
vil falde.
Der lægges derfor med lovforslaget alene op til en delvis lovliggørelse af
peberspray, som indeholder en øget adgang til peberspray i selvforsvarsø-
jemed i eget hjem og dermed i de situationer, hvor behovet for at understøtte
enkeltpersoners tryghed vurderes at være højt, og hvor risikoen for misbrug
og eskalering af voldsniveauet generelt vurderes at være mindst.
Det er således Justitsministeriets vurdering, at risikoen for, at peberspray
anvendes som angrebsvåben, er væsentlig mindre, når der opretholdes et
forbud mod peberspray i det offentlige rum, idet risikoen for, at der opstår
tilspidsede situationer af potentielt voldelig karakter, generelt er mindre i
private hjem end på offentlige steder.
For yderligere at modvirke, at en øget adgang til peberspray misbruges og
fører til, at peberspray fremover bæres på offentligt tilgængelige steder af
personer, der særligt vurderes at kunne finde på at anvende peberspray til
andet end selvforsvar, foreslås det med lovforslaget desuden at hæve straf-
fen for besiddelse af peberspray i det offentlige rum, hvis peberspray besid-
des af personer, der tidligere er idømt fængselsstraf for overtrædelse af vå-
benlovgivningen eller straffelovens bestemmelser om f.eks. vold eller røveri,
og besiddelsen er sket på steder, hvor der erfaringsmæssigt er høj risiko for
vold, som f.eks. i nattelivet.
Det er Justitsministeriets vurdering, at den enkelte borger i eget hjem gene-
relt har større mulighed for at vurdere, om der er tale om en situation, hvor
det er nødvendigt at anvende peberspray for at afværge et overhængende
angreb, og om anvendelsen således sker inden for rammerne af lovligt nød-
værge, idet der ofte vil være tale om en situation, hvor en gerningsmand har
tiltvunget sig adgang til hjemmet. Risikoen for uberettiget anvendelse af pe-
berspray på grund af frygt for overfald vurderes således med den foreslå-
ede ordning at være begrænset.
Med ”eget hjem” menes – som det tillige fremgår af lovforslagets specielle
bemærkninger – personens varige opholdssted, som ikke er et offentligt til-
gængeligt sted. Af de grunde, der er anført oven for om baggrunden for den
foreslåede ordning, finder Justitsministeriet ikke, at der er grundlag for at
udvide adgangen til lovligt at kunne besidde peberspray til at omfatte som-
6
L 83 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
merhuse, køretøjer, herunder autocampere og campingvogne, eller lignende
steder, idet det dog bemærkes, at et sommerhus efter omstændigheder vil
kunne falde ind under betegnelsen ”eget hjem”, såfremt en person har ta-
get varigt ophold i det pågældende sommerhus.
Forslaget omfatter alene peberspray. Justitsministeriet finder ikke, at tåre-
gas eller andre patroner eller sprays til selvforsvarsbrug bør omfattes af
lovforslaget med henblik på, at det gøres lovligt at erhverve og besidde de
pågældende våben til selvforsvarsbrug i eget hjem.
For så vidt angår forslagene om, at adgangen til at erhverve peberspray be-
grænses til personer, der ikke er tidligere straffet, eller at der indføres en
registreringsordning, herunder fastsættes en antalsmæssig begrænsning i
antallet af pebersprays, som kan erhverves, bemærkes, at sådanne ordnin-
ger vil være forbundet med væsentlige administrative omkostninger. Henset
hertil og da de pågældende ordninger efter Justitsministeriets vurdering vil
være lette at omgå ved f.eks. at få andre til erhverve en peberspray for sig,
lægges der med lovforslaget op til, at der ikke indføres sådanne ordninger.
For så vidt angår forslaget om, at der bør stilles krav om uddannelse og
certificering i anvendelse af peberspray, førend en peberspray kan erhver-
ves, bemærkes, at der med lovforslaget lægges op til, at peberspray alene
kan forhandles af våbenhandlere og andre forhandlere, som er godkendt af
politiet. Det er i den forbindelse er forudsat, at de pågældende vejleder om
anvendelse og mulige skadevirkninger af peberspray.
Justitsministeriet vil løbende følge lovforslagets virkninger og konsekven-
ser, herunder omfanget af udbredelsen af peberspray i samfundet og anven-
delsen heraf.
2.2.
Den foreslåede strafskærpelse
Rigsadvokaten
har anført, at lovforslagets § 1, nr. 1, indebærer, at der som
en ny § 2 h indføres en undtagelse til det generelle forbud mod at erhverve
og besidde bl.a. peberspray i våbenlovens § 2, jf. § 1, stk. 1, nr. 5. Da der er
tale om en undtagelsesbestemmelse, er der efter Rigsadvokatens vurdering
ikke behov for den foreslåede ændring af våbenlovens § 10, stk. 1, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 3. Rigsadvokaten har endvidere anført, at den strafskær-
pelsesbestemmelse, som med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås indsat som §
10, stk. 2, i våbenloven, forekommer uhensigtsmæssig, idet bestemmelsen
7
L 83 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
indebærer, at man strafbelægger den foreslåede undtagelse til det generelle
forbud i våbenlovens § 10, stk. 1, frem for selve forbuddet.
Rigsadvokaten har endvidere anført, at det bør overvejes, hvorvidt den fo-
reslåede strafskærpelsesregel skal være begrænset til peberspray, eller om
den f.eks. også bør omfatte spraydåser indeholdende tåregas.
Justitsministeriet har bl.a. på baggrund af høringssvaret fra Rigsadvokaten
ladet lovforslagets § 1, nr. 3, udgå, således at det er overtrædelser af det
generelle forbud i våbenlovens § 2, jf. § 1, stk. 1, nr. 5, mod at erhverve og
besidde bl.a. peberspray i det offentlige rum, der er strafbare. Ændringen
er af lovteknisk karakter og har ingen materiel betydning for lovforslagets
indhold.
Justitsministeriet har endvidere foretaget en justering af lovforslagets § 1,
nr. 4 (nu lovforslagets § 1, nr. 3), således at det nu fremgår af bestemmel-
sen, at det ved fastsættelse af straffen for overtrædelse af det generelle for-
bud mod erhvervelse og besiddelse af peberspray – og ikke den foreslåede
bestemmelse i våbenlovens § 2 h, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 – særligt skal
anses for skærpende, hvis en overtrædelse begås af en person, der tidligere
er idømt fængselsstraf for overtrædelse af våbenlovgivningen eller straffe-
lovens bestemmelser om bl.a. vold og røveri, på steder og omstændigheder,
hvor der er nærliggende risiko for, at der kan opstå tilspidsede situationer
af potentiel voldelig karakter. Der er også for så vidt angår denne ændring
tale om en ændring af lovtekniske karakter, som ikke har materiel betydning
for lovforslagets indhold.
Som anført oven for omfatter lovforslaget alene peberspray, og Justitsmini-
steriet finder ikke, at tåregas eller andre patroner eller sprays til selvfor-
svarsbrug bør omfattes af lovforslaget, således at det tillige gøres lovligt at
erhverve og besidde de pågældende våben til selvforsvarsbrug i eget hjem.
Henset hertil og da den foreslåede skærpelse af straffen for overtrædelse af
det generelle forbud mod besiddelse af peberspray i det offentlige rum – som
det ligeledes fremgår under pkt. 2.1 oven for – har til formål at modvirke,
at en øget adgang til peberspray misbruges og fører til, at peberspray frem-
over bæres på offentligt tilgængelige steder af personer, der særligt vurde-
res at kunne finde på at anvende peberspray til andet end selvforsvar, fin-
der Justitsministeriet, at der ikke er grundlag for at foreslå, at tåregas eller
andre patroner eller sprays til selvforsvar tillige omfattes af bestemmelsen.
8
L 83 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2.3.
Tilladelse til særligt udsatte personer
Dansk Told og Skatteforbund
udtrykker bekymring for, at tolderne i det
offentlige rum, herunder ved grænserne, ikke er udrustet med peberspray,
når det med lovforslaget gøres muligt med tilladelse fra politiet at besidde
peberspray i det offentlige rum. Forbundet opfordrer derfor til, at toldernes
værnemidler overvejes.
Hjælp Voldsofre
anerkender, at en tilladelsesordning, hvorefter personer,
der er særligt udsatte, under visse betingelser kan gå med peberspray i det
offentlige rum, efter omstændighederne vil kunne give den fornødne tryg-
hed, som kan få forurettede til igen at bevæge sig ud i det offentlige rum.
Foreningen bemærker dog, at det er et politisk spørgsmål, om der er tale om
en nødvendig foranstaltning for at sikre forurettede, eller om der er en risiko
for, at forslaget vil kunne føre til eskalering af vold. Foreningen understre-
ger, at det forhold, at forurettede får mulighed for at gå med en peberspray
ikke må føre til, at der slækkes på politiets pligt til at beskytte den pågæl-
dende og efter omstændighederne tildele vedkommende en overfaldsalarm.
Joan-Søstrene
finder det positivt, at regeringen sætter fokus på behovet for
sikkerhed og tryghed for æresrelaterede overgreb, partnervold og stalking.
Foreningen understreger dog, at peberspray ikke må blive en erstatning for
eksisterende beskyttelsesforanstaltninger, herunder navnlig udlevering af
overfaldsalarmer, og peger i den forbindelse på, at en peberspray vil kunne
anvendes som våben mod offeret selv. Hertil kommer, at det ikke kan på-
lægges offeret at udøve selvforsvar med risiko for, at den pågældende på-
lægges ansvaret for overgrebet. Den utryghed, som udsatte borgere føler,
skal fortsat afhjælpes ved hjælp af politi og domstole, og foreningen opfor-
drer i den forbindelse til, at Justitsministeriet genovervejer, hvorvidt der er
mulighed for bedre beskyttelse af udsatte borgere ved udlevering af over-
faldsalarmer og ikke en mindst en opgradering af udrykninger til opkald fra
disse alarmer. Foreningen opfordrer desuden til at det afdækkes, hvor mange
af de personer, der har udleveret en overfaldsalarm, som tillige måtte ønske
at få udleveret en peberspray.
Nordisk Våbenforum
foreslår, at lovforslaget udvides til også at omfatte
forretningsdrivende, således at forretningsdrivende – uanset om de driver
forretning fra en fast adresse eller fra varierende adresser – får adgang til at
besidde peberspray, idet dette i høj grad vil kunne bidrage til at øge tryghe-
9
L 83 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
den for de pågældende personer. Foreningen påpeger desuden, at en række
persongrupper som f.eks. personer udsat for partnervold eller stalking, vag-
ter mv. er særlig udsat for overfald eller røveri, og at de pågældende derfor
vil opleve en øget følelse af tryghed, hvis de fik mulighed for at bære peber-
spray.
Rigspolitiet
foreslår, at det præciseres, at det alene bør være udsatte perso-
ner over 18, der kan opnå politiet tilladelse til at bære peberspray på offent-
ligt tilgængelige steder. Rigspolitiet foreslår desuden, at der foretages en ty-
delig afgrænsning af den personkreds, som vil kunne meddeleles tilladelse
til at bære peberspray i det offentlige rum, herunder at der skal være tale om
en såkaldt højrisikosag, hvor personen er i risiko for at blive udsat for et vol-
deligt overfald. Rigspolitiet foreslås endelig, at der tages stilling til, hvor-
vidt der skal fastsættes en begrænsning i antallet af peberspray, som kan
medbringes på offentlige tilgængelige steder, og om der skal være adgang
til at påklage en afgørelse fra politiet om ikke at meddele tilladelse til besid-
delse af peberspray i det offentlige rum.
Som det fremgår af pkt. 2.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil
Justitsministeriet i forlængelse af lovforslaget ved en ændring af våbenbe-
kendtgørelsen og våbencirkulæret give mulighed for, at udsatte personer
med et særligt behov kan få politiets tilladelse til at bære peberspray i det
offentlige rum. Tilladelsen vil kunne gives til personer, som efter en konkret
politifaglig vurdering må anses for at have et særligt behov for at besidde
peberspray i det offentlige rum, og hvor politiet konkret vurderer, at peber-
spray er egnet til beskyttelse af den pågældende person.
Tilladelsesordningen vil således ikke omfatte personer, som i kraft af deres
erhverv vurderes generelt at være udsat, herunder f.eks. forretningsdri-
vende eller toldere og andre myndighedspersoner.
En eventuel tilladelse fra politiet til at bære peberspray i det offentlige rum
vil alene være et af flere tiltag, som politiet har mulighed for at iværksætte
som led i beskyttelsen af en truet person. En tilladelse vil således kunne med-
deles i sammenhæng med f.eks. udlevering af overfaldsalarm, iværksættelse
af særlig adressebeskyttelse eller andre af de tiltag, som politiet allerede i
dag har mulighed for at iværksætte, og som ikke foreslås ændret med lov-
forslaget.
De nærmere kriterier for politiets meddelelse af tilladelse mv. vil blive fast-
lagt administrativt i forbindelse med ændringen af våbenbekendtgørelsen
10
L 83 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
og våbencirkulæret. Det vil i den forbindelse bl.a. blive fastsat, at tilladelse
alene kan meddeles til personer, der er fyldt 18 år.
2.4.
Tilladelse til forhandling af peberspray
Danmarks Våbenhandlerforening
tilslutter sig forslaget om, at peber-
spray skal kunne inddrages i den generelle våbenhandlertilladelse, der gives
til forretninger, som vurderes i praksis at kunne yde den relevante vejled-
ning.
Rigspolitiet
har anført, at der er behov for en præcisering af, hvilke krite-
rier politiet skal lægge vægt på i forbindelse med behandling af ansøgnin-
ger om tilladelse til forhandling af peberspray, herunder hvad der ligger i
kravet om, at forhandlere skal kunne vejlede om anvendelse og mulige ska-
devirkninger af peberspray, og om det er hensigten at andre forhandlere end
våbenhandlere skal vandelsgodkendes for at kunne opnå tilladelse til at for-
handle peberspray. Rigspolitiet har endvidere anført, at der er behov for en
præcisering af, hvorvidt tilladelser til forhandling af peberspray skal tidsbe-
grænses på samme måde, som andre tilladelser udstedt med hjemmel i vå-
benbekendtgørelsen, og om de regler, der gælder for våbenhandlere i øvrigt
skal gælde i samme omfang for andre forhandlere. Rigspolitiet har endelig
anført, at der skal tages stilling til, hvem der skal føre kontrol med forhand-
lere af peberspray.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten
har desuden begge anført, at det ikke frem-
går af lovforslaget, hvorvidt der skal være strafferetlige konsekvenser for
forhandlere af peberspray, som ikke vejleder kunderne tilstrækkeligt om an-
vendelse og mulige skadevirkninger af peberspray, og hvad disse konse-
kvenser i givet fald skal være.
Som det fremgår af pkt. 2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, fo-
reslår Justitsministeriet, at peberspray alene skal kunne forhandles af vå-
benhandlere og andre forhandlere, som er godkendt af politiet. Det er i den
forbindelse forudsat, at forhandlerne i forbindelse med salg af peberspray
stiller krav om ID for at sikre, at kunden er over 18 år, ligesom det forven-
tes, at forhandleren vejleder om anvendelse og mulige skadevirkninger af
peberspray samt om, at den kun må besiddes på bopælen, medmindre der
foreligger en tilladelse fra politiet. Tilladelse til at forhandle peberspray vil
således alene kunne meddeles erhvervsdrivende, som vurderes i praksis at
kunne give den relevante vejledning.
11
L 83 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Justitsministeriet drøfter for tiden de nærmere kriterier for meddelelse af
tilladelse til forhandling af peberspray med Rigspolitiet. Kriterierne vil
blive fastsat administrativt i forbindelse med ændringen af våbenbekendt-
gørelsen og våbencirkulæret.
2.5.
Øvrige forslag
Rigsadvokaten
anfører, at det ikke i bemærkningerne til lovforslaget er
nærmere beskrevet, hvilke krav der stilles til borgernes opbevaring af pe-
berspray i eget hjem. Dette kan ifølge Rigsadvokaten give anledning til for-
tolkningstvivl.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (den
foreslåede § 2 h), at opbevaringen af peberspray som udgangspunkt vil
skulle ske i overensstemmelse med våbenbekendtgørelsens almindelige krav
om, at våben skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt
for uvedkommende. Dog vil kravene til opbevaring af peberspray netop
skulle vurderes under hensyn til, at formålet med en peberspray er, at den
skal kunne anvendes til selvforsvar, hvorfor der må være mulighed for at
opbevare peberspray sådan, at ejeren har umiddelbar adgang til den.
Justitsministeriet vil i forbindelse med den kommende ændring af våbenbe-
kendtgørelsen overveje, om der er behov for i tilslutning til våbenbekendt-
gørelsens regler om opbevaring af våben at fastsætte nærmere retnings-
linjer for opbevaring af peberspray i eget hjem.
3. Ændringer i forhold til det lovforslag, som har været i høring
1. Det foreslås, at den foreslåede ændring af våbenlovens § 10, stk. 1, 1. pkt.
(lovforslagets § 1, nr. 3) udgår af lovforslaget.
2. Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse i våbenlovens § 10, stk. 2
(lovforslagets § 1, nr. 4) ændres, således at det fremgår af bestemmelsen, at
det ved fastsættelse af straffen for overtrædelse af § 2, jf. § 1, stk. 1, nr. 5,
for så vidt angår peberspray, særligt skal anses for skærpende, hvis en over-
trædelse begås af en person, der tidligere er idømt fængselsstraf for over-
trædelse af denne lov, lov om knive og blankvåben, forskrifter udstedt i
medfør af disse love eller straffelovens § 119, stk. 1 eller 2, §§ 123, 192 a,
216, 237, 244-246, 266 eller 288 på steder eller under omstændigheder, hvor
der er nærliggende risiko for, at der kan opstå situationer af potentiel volde-
lig karakter.
12
L 83 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Der er herudover foretaget en række redaktionelle ændringer i forhold til det
lovudkast, der har været i høring, herunder navnlig ændringer af sproglig og
lovteknisk karakter.
13