Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 74
Offentligt
1987719_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. december 2018
Procesretskontoret
Ketilbjørn Hertz
2018-0037-0028
950837
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 (L 74) vedrørende forslag til
lov om ændring af retsplejeloven og lov om retsafgifter (Udvidelse af stats-
lige myndigheders adgang til at møde i retssager ved egne ansatte, indførelse
af adgang til at klage over advarsler meddelt dommere og dommerfuldmæg-
tige, fritagelse for retsafgift i sager om medmoderskab m.v.), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. december 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 74 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag vedrørende krav til jurister, der ansættes af statslige myndigheder til at give møde i byretten og landsretten, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 5 (L 74) vedrørende forslag til lov om ændring af rets-
plejeloven og lov om retsafgifter (Udvidelse af statslige myndigheders
adgang til at møde i retssager ved egne ansatte, indførelse af adgang til
at klage over advarsler meddelt dommere og dommerfuldmægtige, fri-
tagelse for retsafgift i sager om medmoderskab m.v.) fra Folketingets
Retsudvalg:
”Vil
ministeren
i forlængelse af svar på L 74
spørgsmål 3, og
jf. de relevante høringssvar, herunder fra Den Danske Dommer-
forening
yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebæ-
rer, at der stilles krav om, at de jurister, der ansættes af statslige
myndigheder til at give møde i retten, skal have bestået en rele-
vant retssagsprøve, før de kan give møde i byretten og i landsret-
ten og ikke først efter 2 og 3 års møde i retten, idet hensigten med
ændringsforslaget er, at de mødende skal være godt orienteret i
procesretten og være i stand til at tilskære en sag både mht. på-
stande og anbringender og på tilsvarende vis være i stand til at
medtage alle relevante påstande og anbringender?”
Svar:
Et ændringsforslag som beskrevet i spørgsmålet vil indebære, at der stilles
strengere krav til statsligt ansatte, der møder i retten for deres arbejdsgiver,
end til advokatfuldmægtige, der på vegne af den advokat, de er autoriseret
hos, møder i retten på vegne af en af advokatens klienter.
En advokatfuldmægtig skal ikke bestå en retssagsprøve for at kunne møde i
byretten, og en advokatfuldmægtig med 2 års anciennitet skal heller ikke
bestå en landsretsprøve for at kunne møde i landsretten.
Et ændringsforslag som beskrevet i spørgsmålet vil således betyde, at stats-
ligt ansatte
i modsætning til advokatfuldmægtige
ikke vil kunne opnå
praktisk erfaring med at møde i retten, før de skal bestå en retssagsprøve.
Efter Justitsministeriets opfattelse vil et sådant ændringsforslag være i mod-
strid med lovforslagets formål, idet lovforslaget med en sådan ændring sam-
let set vil indskrænke
og ikke udvide
statslige myndigheders adgang til
at møde i retssager ved egne ansatte i forhold til de regler, der gælder i dag.
Et ændringsforslag som anført i spørgsmålet kan udformes på følgende
måde:
”Til § 1
2
L 74 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag vedrørende krav til jurister, der ansættes af statslige myndigheder til at give møde i byretten og landsretten, til justitsministeren
1)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 119, stk. 5,
indsættes efter 2. pkt.:
”Personer, der har bestået en praktisk prøve i retssagsbehandling efter §
262,
er fritaget for kravet om den praktiske prøve i retssagsbehandling.””
2)
Efter nr. 7 indsættes som nye numre:
”02.
I
§ 133, stk. 2,
indsættes
efter ”landsretten”: ”, og af personer omfattet
af § 260, stk. 4”.
03.
I
§ 133, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter ”nr. 5”: ”, og den praktiske prøve,
der er omhandlet i § 262, stk. 1”.”
3)
I det under
nr. 13
foreslåede
§ 260, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter
”stk. 2”: ”, og opfylder kravene i § 262”.
4)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
”04.
Efter § 261 indsættes:
Ӥ 262.
Personer omfattet af § 260, stk. 4, kan møde for byretten og for Sø-
og Handelsretten i sager omfattet af § 15, stk. 2, nr. 3, når de har bestået en
praktisk prøve i retssagsbehandling. De kan endvidere møde i en sag, som
retten vurderer er egnet til at udgøre den praktiske prøve i retssagsbehand-
ling. Personer, der har bestået en praktisk prøve i retssagsbehandling efter
§ 119, stk. 2, nr. 5, eller som har opnået beskikkelse som advokat, er fritaget
for kravet om den praktiske prøve i retssagsbehandling.
Stk. 2.
Personer omfattet af § 260, stk. 4, kan møde for landsret og i alle
sager for Sø- og Handelsretten, når de har bestået en prøve i procedure, jf.
§ 133.
Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter regler om den praktiske prøve i retssags-
behandling.””
Til § 3
5)
I
stk. 1
ændres ”stk. 2” til: ”stk. 2 og 3”.
6)
Som
stk. 3
indsættes:
”Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af lovens
§ 1, nr. 01-03, 10-14,
04, 15, 16 og 22.””
3
L 74 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag vedrørende krav til jurister, der ansættes af statslige myndigheder til at give møde i byretten og landsretten, til justitsministeren
Det er nødvendigt at medtage en ændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen,
fordi den foreslåede udvidelse af statslige myndigheders adgang til at møde
i retten ved egne ansatte ikke som foreslået i lovforslaget kan træde i kraft
den 1. januar 2019, såfremt det fra lovens ikrafttræden bliver en betingelse,
at statsligt ansatte skal have bestået en retssagsprøve for at kunne møde i
retten for deres arbejdsgiver. Ændringsforslaget indeholder således en be-
myndigelse til justitsministeren til at fastsætte regler om retssagsprøven for
statsligt ansatte, hvilket svarer til, at retsplejeloven bemyndiger justitsmini-
steren til at fastsætte regler om advokatretssagsprøven. Såfremt ændrings-
forslaget vedtages, vil Justitsministeriet skulle bruge en vis tid på at udforme
sådanne regler, og statsligt ansatte vil ikke kunne indstille sig til den nye
retssagsprøve, før reglerne er udstedt. Justitsministeriet vil i den forbindelse
også skulle afklare de økonomiske konsekvenser af at indføre en sådan rets-
sagsprøve og om nødvendigt søge bevillingsmæssig hjemmel til at afholde
udgifterne hertil. Der er derfor i ændringsforslaget medtaget en bemyndi-
gelse til justitsministeren til at sætte fastsætte tidspunktet for, hvornår den
del af lovforslaget, der angår statsligt ansattes adgang til at møde i retten,
træder i kraft.
4