Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 6 Bilag 1
Offentligt
1946862_0001.png
NOTAT
Høringssvar over udkast til forslag til Lov om ændring
af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner)
KL er enig i hensigten
Overordnet er KL enige i, at det er nødvendigt med et opgør med parallel-
samfund. KL er også enige i, at et element i dette er at sikre en bedre forde-
ling af børn, som bor i udsatte boligområder for at sikre, at institutionerne så
vidt muligt afspejler befolkningssammensætningen i kommunerne.
KL er uenig i metoderne i lovforslaget til at opnå bedre fordeling
KL mener, at lovforslaget indeholder elementer, som kan påføre kommu-
nerne ekstraordinære store udgifter og kan have den modsatte effekt end
planlagt.
Med lovforslaget lægges der op til, at der maksimalt må nyoptages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder i daginstitutioner. Samtidig må forældre til
børn ikke anvises pladser i daginstitutioner, der ligger i tilknytning til udsatte
boligområder, uden at få et andet tilbud udenfor et udsat område. Det vil i
praksis betyde, at kommunerne vil få svært ved at udnytte kapaciteten i dag-
institutioner beliggende i udsatte boligområder, hvorfor en række daginstituti-
oner må lukke, og der skal opføres nye daginstitutioner uden for de udsatte
boligområder.
Det er ikke nyt for kommunerne at arbejde for at sikre en bedre fordeling i
daginstitutionerne. Det kræver langsigtede planer, som adresserer helheds-
indsatser på tværs af områdeplanlægning, beskæftigelse og børne- og un-
geområdet, hvilket er tidskrævende processer. Dette lovforslags bud på at
løse problemstillingen hurtigt kan få utilsigtede konsekvenser i forhold til
hensigten.
Økonomi
Lovforslaget kan medføre, at kommuner kan blive tvunget til at lukke nyop-
førte institutioner for at genopbygge dem igen på en anden adresse. Med en
gennemsnitspris på 30 millioner kr. pr. institution vil det være en voldsom ud-
gift for kommunerne. Ifølge ministeriets egne tal er det 29 institutioner, som
har en adresse, der vil gøre dem lukningstruede. En nyetablering af blot 20
af de 29 daginstitutioner vil medføre anlægsudgifter på 600 mio. kr.
Nogle kommuner er i forvejen pressede i forhold til kapaciteten. Disse kom-
muner vil skulle bygge nye institutioner for at skabe pladser nok, når det ikke
er muligt at anvise til ledige pladser.
Omstillingspuljen på 204 mio. kr. i lovforslaget er alt for lille i forhold til de ud-
gifter som bliver påtvunget kommunerne. Omstillingspuljen kan ydermere
vise sig at være ubrugelig, hvis kommunerne ikke samtidig får mulighed for
at hæve anlægsloftet.
Dato: 2. juli 2018
Sags ID: SAG-2018-03976
Dok. ID: 2599392
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3427
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0002.png
NOTAT
Dato: 2. juli 2018
KL afgiver særskilt høringssvar vedrørende DUT-midler.
Anvisning
For nogle kommuner kan det være en løsning at anvise ud af de udsatte bo-
ligområder, da de har bebyggelse tæt ved. For andre kommuner ligger det
udsatte boligområde isoleret, hvilket betyder, at børn fra det udsatte bolig-
område skal transporteres langt væk fra deres hjem. Følgerne af det kan
være, at flere borgere i udsatte områder vælger ikke at lade deres børn gå i
daginstitutioner, hvilket er stik imod hensigten. Desuden kan det medføre
store transportudgifter for kommunerne.
En anden afledt effekt af at børn fra udsatte boligområder skal anvises ud af
områderne er, at de potentielt skal ud i andre institutioner, som allerede har
fyldte ventelister med børn fra institutionens lokalområde. Det vil betyder, at
forældre i disse områder vil få begrænset deres adgang til et dagtilbud tæt
ved deres bopæl. Det er således ikke kun borgere i udsatte områder, som vil
få længere til daginstitution, når de skal aflevere deres børn, men også
mange andre borgere i kommunen. KL vurderer, på baggrund af input fra
kommunerne, at antallet af borgere der klager over, at de ikke kan få deres
barn i den nærmest beliggende daginstitution, vil stige.
Lovforslaget kan også få konsekvenser for et sammenhængende forløb for
det enkelte barn i tilknytning til nærmiljøet. Desuden vil det kunne skabe dår-
ligere overgang fra daginstitution til skole.
Dispensationsmulighed
KL byder dispensationsmuligheder velkomne, da det kan være nøglen for
nogle kommuner til at lykkes intentionerne i lovforslaget. KL håber at fort-
sætte dialogen om indholdet i disse, og har en klar forventning om, at KL og
kommunerne bliver inddraget i fastsættelsen af de konkrete dispensations-
muligheder.
KL mener, at der skal gives en række dispensationsmuligheder, der sikrer
at:
Kommuner undgår at lukke velfungerende institutioner
Kommuner undgår at skulle lukke og genopføre institutioner på andre
adresser, hvis der foreligger en handlingsplan for at sikre bedre fordeling
Kommuner undgår at skulle bygge nye institutioner, hvis det med de nye
regler ikke bliver muligt at fordele børnene i de nuværende institutioner
Kommuner undgår at lukke institutioner, hvis afstand til næste mulige in-
stitution er for lang.
Herudover bør der kunne dispenseres, hvis:
Kommunen kan dokumentere, at befolkningssammensætningen i et udsat
område er markant ændret inden for de seneste år
Kommunen har besluttet en plan, der vil ændre befolkningssammensæt-
ningen, og en lukning vil have modstridende effekt i forhold til målsætnin-
gen om at tiltrække ressourcestærke familier.
Sags ID: SAG-2018-03976
Dok. ID: 2599392
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3427
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0003.png
NOTAT
Slutteligt finder KL det dybt problematisk, at høringsperioden ikke følge
gængs praksis i forhold til tidsfrister. Denne høring har en 5 ugers hørings-
periode, hvoraf de tre uger er i normal ferietid.
Dato: 2. juli 2018
Sags ID: SAG-2018-03976
Dok. ID: 2599392
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3427
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
Peter Pannula Toft
Kontorchef i KL's kontor for børn og folkeskole
www.kl.dk
Side 3 af 3
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0004.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
10-08-2018
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
09-08-2018
Søren Melcher ([email protected]) Sendt af [email protected]
Thomas Rasmussen (Sagsbehandler, Dagtilbud); Clara Albeck Japsen
(Sagsbehandler, Dagtilbud)
SV: KL's høringssvar over udkast til forslag til Lov om ændring af
dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutionerne)
600844
1
Clara Albeck Japsen
SV KL's høringssvar over udkast til forslag til Lov om ændring af
dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutionerne)
10-08-2018
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0005.png
-- AKT 600844 -- BILAG 1 -- [ SV KL's høringssvar over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bed… --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Clara Albeck Japsen ([email protected]), Thomas Rasmussen ([email protected])
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected])
Søren Melcher ([email protected])
SV: KL's høringssvar over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutionerne)
09-08-2018 12:10:32
Kære Clara
Som nævnt har KL en klar forventning om, at KL og kommunerne bliver inddraget i drøftelser ved siden af den formelle lovproces
vedrørende de konkrete dispensationsmuligheder.
Derfor har nedenstående bud på konkrete dispensationsmuligheder præg af at være overordnet for at ændre i lovteksten. KL
forventer, at disse vil bliver udbygget i bekendtgørelsen senere i forlængelse af dialog med KL og kommuner.
Overordnet
-
Kommuner kan opnå dispensation ved i en ansøgning at sandsynliggøre, der i den pågældende institution over en årrække vil
ske forandringer i børnegruppen
-
Opgørelsen laves på institutionsniveau frem for enhedsniveau
-
Kommuner kan ansøge om, at der dispenseres for 30 pct. kravet i en indfasningsperiode
Med venlig hilsen
Søren Melcher
Konsulent
Børn og Folkeskole
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3427
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
Fra:
Søren Melcher
Sendt:
9. juli 2018 21:07
Til:
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>
Cc:
Peter Pannula Toft <[email protected]>
Emne:
KL's høringssvar over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutionerne)
Med venlig hilsen
Søren Melcher
Konsulent
Børn og Folkeskole
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3427
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0006.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
10-08-2018
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
09-08-2018
Søren Melcher ([email protected]) Sendt af [email protected]
Thomas Rasmussen (Sagsbehandler, Dagtilbud); Clara Albeck Japsen
(Sagsbehandler, Dagtilbud)
SV: KL's høringssvar over udkast til forslag til Lov om ændring af
dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutionerne)
600843
1
Clara Albeck Japsen
SV KL's høringssvar over udkast til forslag til Lov om ændring af
dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutionerne)
10-08-2018
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0007.png
-- AKT 600843 -- BILAG 1 -- [ SV KL's høringssvar over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bed… --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Clara Albeck Japsen ([email protected]), Thomas Rasmussen ([email protected])
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Lisbeth Due Pedersen ([email protected]), [email protected] ([email protected])
Søren Melcher ([email protected])
SV: KL's høringssvar over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutionerne)
09-08-2018 13:30:14
Kære Clara
I forlængelse af seneste mail. Dette skal også indgå i KL's bemærkninger i høringssvaret.
KL mener, at beskrivelsen af dipsensationsadgangen, som beskrevet i lovforslaget om bedre fordeling i daginstitutioner, er alt for
snæver, ufleksibel og reelt vil umuliggøre, at kommuner kan opnå dispensation. Dispensationsadgangen bør i stedet beskrives
bredere og lægge op til, at kommuner kan opnå dispensation ved at sandsynliggøre, at de lokale indsatser for at opnå bedre
fordeling vil have en faktisk virkning.
Med venlig hilsen
Søren Melcher
Konsulent
Børn og Folkeskole
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3427
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
Fra:
Søren Melcher
Sendt:
9. august 2018 12:11
Til:
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>
Cc:
Peter Pannula Toft <[email protected]>; Arne Eggert <[email protected]>
Emne:
SV: KL's høringssvar over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutionerne)
Kære Clara
Som nævnt har KL en klar forventning om, at KL og kommunerne bliver inddraget i drøftelser ved siden af den formelle lovproces
vedrørende de konkrete dispensationsmuligheder.
Derfor har nedenstående bud på konkrete dispensationsmuligheder præg af at være overordnet for at ændre i lovteksten. KL
forventer, at disse vil bliver udbygget i bekendtgørelsen senere i forlængelse af dialog med KL og kommuner.
Overordnet
-
Kommuner kan opnå dispensation ved i en ansøgning at sandsynliggøre, der i den pågældende institution over en årrække vil
ske forandringer i børnegruppen
-
Opgørelsen laves på institutionsniveau frem for enhedsniveau
-
Kommuner kan ansøge om, at der dispenseres for 30 pct. kravet i en indfasningsperiode
Med venlig hilsen
Søren Melcher
Konsulent
Børn og Folkeskole
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3427
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0008.png
Fra:
Søren Melcher
Sendt:
9. juli 2018 21:07
Til:
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>
Cc:
Peter Pannula Toft <[email protected]>
Emne:
KL's høringssvar over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutionerne)
Med venlig hilsen
Søren Melcher
Konsulent
Børn og Folkeskole
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3427
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0009.png
Til:
Børne- og Socialministeriet
Dato:
6.8.2018
Høringssvar vedrørende bedre fordeling i daginstitutioner
Børne- og Kulturchefforeningen takker for muligheden for at afgive høringssvar. Vi har
følgende bemærkninger til lovforslaget.
Børne- og Kulturforeningen er enig i, at de problemer og udfordringer, som regeringen
ønsker at løse med lovforslaget skal håndteres, men vi er ikke enige i metoden. Ifølge dansk
såvel som international forskning er det kvaliteten i dagtilbuddet, der er afgørende for, at
børnene klarer sig bedre
ikke placeringen af dagtilbuddet.
Børne- og Kulturforeningen er derfor af den overbevisning, at løsningen på de udfordringer
som regeringen ønsker at løse med lovforslaget i stedet skal findes i arbejdet med at skabe
god kvalitet i daginstitutionerne inden for den gældende lovgivning. Det arbejde er
kommunerne godt i gang med, bl.a. understøttet af den nye dagtilbudslov og de redskaber
som ministeriet stiller til rådighed via læringsportalen EMU.
Lovforslaget kan udhule dagtilbud og give kapacitets og kvalitetsudfodringer
Rigtig mange forældre ønsker forståeligt nok en dagtilbudsplads tæt på deres bopæl.
Lovforslaget vil være et brud på det frie valg af dagtilbud for forældre med børn i udsatte
boligområder. De mister hermed muligheden for at få en plads i et dagtilbud i deres eget
boligområde, hvis der i forvejen er 30 % indskrevet fra området, selvom der er plads i
dagtilbuddet.
Lovforslaget indebærer, at der max må nyoptages 30 % børn i daginstitutioner fra et udsat
boligområde i løbet af et kalenderår. Samtidig skal forældre, som har bopæl udenfor et udsat
boligområde, anvises to pladser i pasningsgarantien, hvis den ene plads er i en institution
beliggende i et udsat boligområde. Det betyder, at forældrene skal have mulighed for at
fravælge en plads, der anvises i en institution i et udsat boligområde.
Konsekvenserne af kombinationen af de to bestemmelser kan ganske givet være, at det ikke
vil være muligt, at fylde institutioner beliggende i udsatte boligområder op med børn, der har
behov for og ret til en institutionsplads. Konsekvensen heraf vil være, at
institutionskapaciteten i områderne ikke kan udnyttes. Med tiden kan det betyde, at nogle af
institutionerne i de udsatte boligområder tømmes for børn, mens der mangler plads i de
øvrige daginstitutioner i kommunen. Hvis en institution langsomt tømmes for børn vil det
blive sværere og sværere at tiltrække de dygtigste pædagoger og ledere og dermed også
forældre, der ønsker, at deres børn bliver optaget i institutionen. Det er ikke god kvalitet.
Sekretariat:
Frederiksberg Rådhus, Smallegade 1, 2000 Frederiksberg. Lok. 3.019
Tlf.: 4175 0660, E-mail:
[email protected] www.bkchefer.dk
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0010.png
Kommuner med udsatte boligområder kan derfor generelt bliver udfordret både på kvaliteten
og på dagtilbudskapaciteten, og det vil betyde, at de berørte kommuner kan blive udfordret
på opfyldelse af pasningsgarantien.
Dispensationsadgang
Børne- og Kulturforeningen billiger forslaget om en mulig dispensationsadgang, samt at den
maksimale procentsats kan ændres, hvis andelen af børn i alderen mellem 26 uger og indtil
skolestart med bopæl i udsatte boligområder overstiger 20 % af den samlede gruppe af børn i
kommunen af samme alder. Børne- og Kulturforeningen er dog stærkt i tvivl om, hvor vidt
det vil være tilstrækkeligt til at løse de beskrevne problemer, som de berørte kommuner vil
stå med.
Økonomiske og administrative udfordringer
Børne- og Kulturforeningen gør ligeledes opmærksom på, at lovforslaget vil betyde store
økonomiske og administrative udfordringer for de berørte kommuner. vi har bemærket, at
regeringen foreslår, at der etableres en omstillingspulje på i alt 204 mio. kr. hvorfra der kan
ydes lån til anlægsudgifter i forbindelse med kapacitetstilpasninger samt tilskud til at skærpe
institutionernes profil. Børne- og Kulturforeningen finder, at den afsatte pulje på ingen måde
vil være tilstrækkelig til at løse de kapacitets- og tilpasningsmæssige udfordringer som
lovforslaget kan påføre de berørte kommuner. Det skal endvidere bemærkes at ikke alle
kommuner har arealmæssige muligheder for yderligere udbygninger.
Det kræver personale ikke it
Endvidere har Børne- og Kulturforeningen bemærket, at der foreslås afsat midler til
eventuelle nye it- systemer til løsningen af de administrative udfordringer. Børne- og
Kulturforeningen gør opmærksom på, at den største ressourcemæssige udfordring for
administrativt at løfte lovforslaget ikke er it-systemer men derimod personaleressourcer.
Med venlig hilsen
Ane Stallknecht
Formand for BKF
Merete Villsen
Formand for Dagtilbudsnetværket
Sekretariat:
Frederiksberg Rådhus, Smallegade 1, 2000 Frederiksberg. Lok. 3.019
Tlf.: 4175 0660, E-mail:
[email protected] www.bkchefer.dk
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0011.png
Børne- og socialministeriet
Att. Clara Albeck Japsen og Thomas Rasmussen
Dato:
Deres ref.:
Vor ref.:
Sagsbehandler:
06-08-2018
39/20096
LRC/-
Analyse
Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (bedre fordeling i
daginstitutioner)
BUPL takker for invitationen til at afgive høringssvar til lovforslaget om ændring af
dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner). BUPL foreslår, at Ministeriet fremadrettet
også sætter BUPL’s Lederforening på høringslisten i forhold til relevante lovændringer.
Lederforeningens særskilte bemærkninger fremgår sidst i høringssvaret.
Indledende bemærkninger
BUPL er generelt enig i intentionen om at åbne udsatte boligområder op og sikre en mere
mangfoldig beboersammensætning i hele landet, som én vej af flere til at løse den sociale
ulighed. Men BUPL er modstander af, at løsningen på udfordringer i de udsatte boligområder
skal være straf og tvang frem for solide investeringer i områderne og i de mennesker, der bor
der.
Lovforslaget risikerer at udhule en stærk pædagogisk indsats overfor børn fra udsatte
boligområder
Lovforslaget betyder i praksis, at daginstitutioner beliggende i udsatte boligområder risikerer
enten lukning eller langsom udhuling, fordi børn bosat i området ikke må få tildelt en ledig
plads, medmindre der samtidig optages over dobbelt så mange børn udefra. En langsom
udhuling af børnetallet i institutionen vil betyde en udhuling af kvaliteten (økonomi- og
personaleusikkerhed). Det er dybt problematisk, fordi netop disse institutioner i særlig grad
skal kunne levere en pædagogisk indsats af høj kvalitet. Forslaget risikerer at få den stik
modsatte effekt af de ellers gode intentioner om, at sikre alle børn de bedste muligheder i
deres opvækst uanset sociale forudsætninger.
Konsekvensen af lovforslaget vil være, at kommunerne skal anvise plads til institutioner uden
for børnenes og forældrenes lokalområde. Det kan skabe modstand hos forældrene – også
som følge af utrygheden ved en større afstand og de medfølgende praktiske problemer, fx at
børn i denne aldersgruppe ikke selv benytte offentlig transport eller taxa. Det er dybt
problematisk, fordi et positivt og tæt forældresamarbejde er afgørende for det pædagogiske
arbejde, særligt når det vedrører børn i udsatte positioner.
Lovens krav om et maksimalt nyoptag på 30 pct. af børn bosat i udsatte boligområder gælder
daginstitutioner (og mindre daginstitutionsenheder), men ikke dagplejen. Med andre ord, så
kan dagplejen blive en del af løsningen for de kommuner, som får vanskeligheder med at
BØRNE- & UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
BLEGDAMSVEJ 124
2100 KØBENHAVN Ø
TELEFON 35 46 50 00
CVR 26350514
E-MAIL: [email protected]
www.bupl.dk
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0012.png
overholde maximumsgrænsen i daginstitutionerne. Det fremgår af lovforslaget, at hensigten
med lovændringen er, at sikre at børn i udsatte boligområder gennem en tidlig indsats
udvikler deres sprog og generelle læringsparathed samt stifter bekendtskab med andre børn
og rollemodeller end dem, de til hverdag færdes iblandt.
BUPL finder, at det bør fremgå tydeligt af lovforslaget, at det ikke er hensigten, at børn fra
udsatte boligområder i højere grad end hidtil skal anvises plads i en dagpleje. Det vil
desuden være imod lovgivers hensigt, hvis de enkelte dagplejer, som følge af lovændringen,
primært rummer børn fra udsatte boligområder.
Al forskning peger desuden på, at et særdeles vigtigt parameter for ikke mindst udsatte
børns udvikling er tilstedeværelsen af uddannet pædagogisk personale. Det er derfor
væsentligt, at kommunerne gives god tid og tilstrækkelige ressourcer til at tilrettelægge den
foreslåede omlægning, og at det primære fokus for lovgiver er, at omlægningen sker uden at
kvaliteten af tilbuddet udhules.
BUPL anerkender, at der i 2019 og 2020 vil blive afsat en pulje til at kommunerne kan
omlægge og kapacitetstilpasse, skærpe institutionernes profil og, fx via sociale normeringer,
gøre institutioner i udsatte boligområder mere tiltrækkende for familier bosat i andre områder.
BUPL tvivler dog på, at omlægningspuljen er tilstrækkeligt stor til at undgå, at de foreslåede
lovændringer kan foregå uden tab af kvalitet i indsatsen. BUPL vil desuden anbefale, at
puljen og tildelingskriterierne snarest meldes ud.
Lovforslaget modvirker, at ressourcestærke familier bosætter sig i et udsat boligområde
Forslaget medfører, at ressourcestærke familier risikerer, at de ikke kan få anvist en
daginstitutionsplads i deres lokalområde, hvis de vælger at bosætte sig i et område på listen
over udsatte boligområder. Det er paradoksalt i betragtning af, at daginstitutioner af høj
kvalitet i nærområdet er et vigtigt parameter når børnefamilier vælger at bosætte sig et nyt
sted. Med lovforslaget modarbejder man derfor, at flere ressourcestærke familier bosætter
sig i udsatte boligområder frem for at arbejde på at tiltrække dem.
Lovforslaget medfører, at udsatte boligområder lukker sig om sig selv
Dansk Byggeri har lavet en analyse, der viser, at stærke daginstitutioner fungerer som
katalysator for at åbne udsatte boligområder op og gøre dem mere attraktive, fordi de skaber
et stærkt lokalt samlingspunkt. Samtidig understøtter daginstitutioner i lokalområdet positive
fællesskaber for både børn og forældre. Det er derfor problematisk, at lovforslaget risikerer at
få som konsekvens, at daginstitutioner skal lukkes. Det vil fratage udsatte boligområder
muligheden for det stærke lokale omdrejningspunkt, en daginstitution udgør. Uden stærke
tilbud i lokalområdet til at åbne op, risikeres at de udsatte boligområder i stedet lukker sig om
sig selv.
Investér i stærke daginstitutioner i lokalområdet
BUPL foreslår, at man i stedet investerer i daginstitutioner i udsatte boligområder og gør dem
til lokale kraftcentre med høj pædagogisk kvalitet, hvor familierne både kan møde
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
pædagogerne, sundhedsplejersken, socialrådgiveren osv. i et trygt nærmiljø, hvor de ikke
føler sig stigmatiseret. Det vil gøre daginstitutionerne attraktive for forældre bosat både i og
uden for det udsatte boligområder, ligesom det vil gøre det mere attraktivt for
ressourcestærke familier at bosætte sig i det pågældende boligområde.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte dele
§23. stk.4.
Forslaget medfører en særlig rets-status for både familier, børn og
daginstitutioner beliggende i udsatte boligområder. BUPL finder dette betænkeligt, og vil i
denne sammenhæng påpege, at en særlig rets-status for en række daginstitutioner og deres
drift er problematisk. Pladsanvisningen skal således forholde sig særligt til netop disse
institutioner, og familier som tilbydes en plads her, skal også tilbydes en plads i en anden
institution. Det må forventes at medføre en afledt belastning og ekstra opgaver for leder og
personale. Desuden kan det gøre det vanskeligere at rekruttere dygtige ledere og personale
til institutionen.
§26 stk. 7.
BUPL finder det positivt, at kommunen i særlige tilfælde kan beslutte at undlade
opsigelse af driftsaftalen med selvejende institutioner, der har optaget mere end 30 pct. børn
fra et udsat boligområde. BUPL regner med, at de samme uforudsete forhold som nævnes i
denne henseende (fx skimmelsvamp i institutionen) også kan lægges til grund for en
kommunal administration af reglerne i fht. kommunale og selvejende institutioner uden
optagelseskompetence.
§26, stk. 11.
BUPL finder det positivt, at ministeren kan fastsætte en højere maximumgrænse i kommuner
med en stor andel børn bosat i udsatte boligområder. Ellers risikerer man i disse kommuner,
at uforholdsmæssigt mange børn og familier bliver anvist pladser, som de som
udgangspunkt ikke ønsker. Denne højere grænse bør indgå i en evaluering af loven.
§26a
Det kan få nogle skæve konsekvenser på tværs af kommuner og institutioner, at det foreslås
at folkeregisteradressen er bestemmende for, om børnene er omfattet af loftet på 30 %. Det
betyder, at der fortsat vil være institutioner med mange børn i udsatte positioner, som bare
ikke kommer fra de udsatte boligområder på den officielle liste, selvom en stor andel af
børnene har samme (mangelfulde) forudsætninger som børn, der kommer fra udsatte
boligområder.
§ 26 a, stk. 12, 1. pkt.
BUPL finder det positivt med muligheden for dispensation i op til fem år. Det er vigtigt, at der
bliver reel og let adgang til denne dispensation, hvis de største kvalitetstab i forbindelse med
implementeringen skal undgås.
BUPL foreslår desuden, at kommunerne skal kunne opnå dispensation fra 30 pct. grænsen,
såfremt de fx indfører sociale normeringer i de berørte institutioner, markant forøger
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0014.png
pædagogandelen og/eller igangsætter løbende efter-videreuddannelse, så der er særlig
faglig viden og høj pædagogisk kvalitet i disse institutioner, der har mange børn fra udsatte
boligområder. Det handler jo om børnenes udviklingsmuligheder. Derfor vil høj faglig kvalitet
og ’profilinstitutioner’, som indgår i forpligtende samarbejder med sundhedspleje,
socialrådgivere m.v. være at foretrække frem for en meget firkantet procentsats, som kan
risikere at have den modsatte effekt.
Særlige supplerende bemærkninger fra BUPL’s lederforening
Lederforeningen tilslutter sig BUPL’s kommentarer ovenfor, men vil særskilt påpege, at
lovforslaget vil skabe et forøget pres på lederne og risikerer at spænde ben for de gode
intentioner i dagtilbudsloven.
For ledere, der varetager opgaven omkring indskrivning af børn vil der være nye
administrative opgaver, fx tjek af børnenes adresse, nye procedurer for optag m.v.
og disse ledere står med et helt nye udfordringer og et ansvar for om institutionen
lukker eller får sanktioner på anden vis, alene som følge af de matrikelnumre
optagne børn kommer fra - og uanset kvaliteten af indsatsen i øvrigt.
Ledere af institutioner i udsatte boligområder får særlige udfordringer med at
rekruttere dygtige pædagoger og personale til institutionen pga. risiko for lukning.
Den særlige rets-status for disse institutioner vil også få andre afledte effekter, fx
øget tomgang, når familie udenfor boligområdet anvises plads, men samtidig skal
have et alternativt tilbud.
Lovforslaget besværliggør generelt ledernes opgave med at står i spidsen for at
udvikle institutionerne som en del af nærmiljøet og giver dem i stedet flere
kontrollerende og administrative opgaver.
Afslutningsvist vil BUPL og BUPL’s lederforening på baggrund af ovenstående
bemærkninger foreslå, at loven evalueres senest i slutningen af 2020. Som en del af
evalueringen bør der ses på, om de afsatte midler til omlægning er tilstrækkelige – og på de
afledte effekter for de berørte boligområder.
Med venlig hilsen
Elisa Rimpler Bergmann
Formand for BUPL
Eva Munck Immertreu
Formand for BUPL’s lederforening
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0015.png
FOAs høringssvar til
”Høring
over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre
fordeling i daginstitutioner)”
FOA takker for muligheden for at indgive høringssvar til høring over udkast til forslag til Lov om ændring
af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner).
Vi sætter pris på, at der tages initiativer til en indsats, der sikrer bedre fordeling af udsatte børn i
daginstitutioner. Vi anerkender, at der er en udfordring med integration og læringsparathed for en del
af de børn, der vokser op i Danmark. Vi er bekymrede over, at lovforslaget alene gælder de børn, der
bor i udsatte boligområder, og at forslaget ikke indeholder en indsats for at styrke kvaliteten i det
pædagogiske arbejde.
Generelt om indsats, der er isoleret til udvalgte boligområder
I FOA er vi optagede af, hvordan vi i dagtilbuddene kan give børn i udsatte positioner det bedst mulige
fundament til skolen og videre i livet. Når partierne bag aftalen nu foreslår en fordelingsmodel, der
alene er rettet mod børn i en begrænset del af landets boligområder, risikerer man, at rigtig mange børn
i udsatte positioner overses. Mange børn i udsatte positioner bor i boligområder, der ikke er en del af de
udpegede boligområder i lov om almene boliger § 61 a, stk. 1. Vi vil derfor foreslå, at man sideløbende
afsætter ressourcer til en balanceret børnesammensætning og styrket kvalitet i alle dagtilbud, således at
alle børn i udsatte positioner får de bedste rammer for at udvikle sig og blive klar til skole.
Alle børn i dagtilbud med en varieret børnegruppe og høj kvalitet i det pædagogiske arbejde
I FOA mener vi, at det er rigtig fornuftigt at sikre en balanceret sammensætning af børnegrupperne i
dagtilbud. Rapporte
”Leger lige bør bedst – ulighed og adskillelse i skoler og dagi stitutio er” af
Bureau 2000 for FOA i 2015, viser,
at ”ka
eratskabseffekte ” vejer tu gt i
børns skolepræstationer. Et
barn med svag hjemmebaggrund klarer sig i undersøgelsen bag rapporten bedst, hvis det kommer i en
daginstitution og senere skole med få børn med svag hjemmebaggrund.
En del af nøglen, til at sikre en balanceret sammensætning, er at styrke kvaliteten af dagtilbud. Vi
mener, at dagtilbud, særligt dem der ligger i udsatte boligområder, skal være attraktive og stærke lokale
institutioner, der tiltrækker dygtige medarbejdere og er et trækplaster for familier og børn fra området.
Vi har set, at det kan lykkes med fx Eksperimentalinstitutionen på Amager, der har 50% visiterede børn
og samtidig er en populær institution for ressourcestærke familier fra lokalområdet.
For at tiltrække dygtige medarbejdere, og være et attraktivt dagtilbud, skal der sikres gode normeringer,
gode uddannelses- og efteruddannelsesmuligheder for personalet, stærk pædagogisk ledelse, gode
muligheder for faglig sparring og et godt arbejdsmiljø.
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Vi ved fra puljeansøgningerne til
”Pulje
til flere
pædagoger til institutioner med mange børn i udsatte
positioner”,
at behovet for at få tilført flere ressourcer er meget stort, ikke mindst i institutioner med
mange børn i udsatte positioner.
Hvad skal der til for at skabe dagtilbud af høj kvalitet, der kan give alle børn det bedste fundament til
skolen og livet?
Vi ved fra undersøgelser, blandt andet blandt FOAs medlemmer på dagtilbudsområdet, hvad der skal til
for at give børn i udsatte position det bedste fundament og udligne læringsulighed. Børn bliver ikke
integreret og ligestillet med andre børn alene af at komme i dagtilbud. Det kræver høj kvalitet i det
pædagogiske arbejde, og ressourcer til at skabe rammerne for det pædagogiske arbejde, at give børn i
udsatte positioner et stærkt fundament og mindske læringsulighed i dagtilbuddene.
Normeringer og sociale normeringer
Børn i udsatte positioner bliver løftet, når normeringerne tillader tid og ro til at arbejde med det enkelte
barn og børnegruppen. Særligt arbejdet med børn i udsatte positioner kræver individuel tilpasning og tid
til at støtte barnet individuelt og i samspil med børnegruppen. Kun en fjerdedel af de adspurgte i en FOA
undersøgelse er helt enige i, at de har gode vilkår for at arbejde med børn i udsatte positioner, og 70%
svarer, at normeringerne på deres arbejdsplads er utilstrækkelige til at arbejde med børn i udsatte
positioner. Der er behov for flere sociale normeringer, hvor ekstra ressourcer følger børn i udsatte
positioner.
Uddannelse
Det pædagogiske personale skal have kompetencer til arbejdet med børn i udsatte positioner. FOAs
undersøgelse viser, at 35 % af medlemmerne i daginstitutioner ikke føler sig klædt på til arbejdet med
børn i udsatte positioner/tosprogede børn. Blandt andet ved vi, at nogle daginstitutioner kun sender
pædagoger på kurser, så hele gruppen af pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter ikke får den
nødvendige efteruddannelse i arbejdet med børn i udsatte positioner. Medlemmerne peger også på, at
der er særlige udfordringer i arbejdet med flygtningebørn, og efterspørger efteruddannelse, der klæder
personalet på til denne opgave. Der er behov for både grunduddannelse af det pædagogiske personale
og efteruddannelse til alle faggrupper i det pædagogiske personale i arbejdet med børn i udsatte
positioner, sprogstimulering mm.
Forældresamarbejde
Det er afgørende for barnets udvikling, at der er et godt samarbejdet med forældrene.
50 % af de adspurgte, i FOAs undersøgelse om arbejdet med tosprogede børn, oplever ofte eller meget
ofte sprogbarrierer i forhold til forældrene. Flere giver udtryk for, at det på grund af sprogbarrierer er
vanskeligt at dele indholdet i det pædagogiske arbejde med forældrene, og dermed vise dem værdien af
at barnet er i dagtilbud. Der er også en ekstra opgave i at introducere forældrene til dagtilbud, som ofte
er ukendt for dem. Halvdelen af de adspurgte siger også, at de ikke har tilstrækkelig tid til
forældresamarbejdet Det betyder, at samarbejdet med forældre til tosprogede børn kræver ekstra
ressourcer, så det pædagogiske personale kan sikre en god kommunikation og forståelse med
forældrene.
Styrket tværfagligt samarbejde
FOAs medlemmer efterspørger styrket samarbejde med sundhedsplejen og PPR i forhold til arbejdet
med børn i udsatte positioner/tosprogede børn. Flere beskriver, hvordan en fokuseret indsats kan sikre
en god sprogudvikling hos børnene. Nogle steder har man fx ansat en sprogpædagog eller en tale-høre-
konsulent.
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Udsatte børn i dagplejen
Når børn skal tilbydes dagtilbud efter den nye fordelingsmodel er dagplejen en væsentlig del af
fordelingen af pladser. Vi ved, at dagplejen er et godt tilbud til børn i udsatte positioner og tosprogede
børn. En helt ny undersøgelse, lavet af Rambøll Management for FOA, viser, at udsatte børn og børn af
ikke vestlige forældre klarer sig bedre end gennemsnittet i de nationale test i 2. og 3. klasse, når de har
været i dagpleje.
Det hjemlige miljø i dagplejen og mødet med en dansk familie kan være et positivt møde med det
danske samfund udenfor boligområdet. Dagplejens ramme, hvor det er den samme voksne, der er
sammen med børnene hele dagen, kan også virke mere tryg for en familie, som synes, at det er
vanskeligt at overlade deres 1-årige barn til en fremmed fra en fremmed kultur. Det tætte møde med en
dansk familie i dagplejen kan være en god genvej til at lære dansk kultur og danske værdier at kende,
ligesom sprogarbejdet har gode betingelser i den lille børnegruppe.
Det er naturligvis nødvendigt, at et stigende optag af udsatte børn i dagplejen skal følges af normeringer
og ressourcer, der matcher børnegruppens sammensætning. Ligeledes vil det være nødvendigt at sikre
kompetenceudvikling i forhold til det pædagogiske arbejde med udsatte børn.
Kilder:
Ra bøll Ma age e t
8: ”Effektevalueri g. Dagpleje s rolle for bør i udsatte positio er”.
FOA
: ”Tosprogede bør i dagtilbud”. Notat o
edle su dersøgelse.
FOA
: ”Ulighed bla dt bør ”. Notat o
edle su dersøgelse.
Bureau 2000 2015:
”Leger lige bør bedst – ulighed og adskillelse i skoler og dagi stitutio er”.
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0018.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
10-08-2018
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
07-08-2018
FOLA ([email protected])
Thomas Rasmussen (Sagsbehandler, Dagtilbud); Clara Albeck Japsen
(Sagsbehandler, Dagtilbud)
SV: Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Bedre fordeling i daginstitutioner)
600856
1
Clara Albeck Japsen
SV Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Bedre fordeling i daginstitutioner)
10-08-2018
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0019.png
-- AKT 600856 -- BILAG 1 -- [ SV Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordelin… --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Clara Albeck Japsen ([email protected]), Thomas Rasmussen ([email protected])
FOLA ([email protected])
SV: Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner)
07-08-2018 07:13:19
Høringssvar vedr. Forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i
daginstitutioner)
Tak for det tilsendte høringsmateriale.
Vi anerkender at der nogle steder kan være behov for styrkelse af integrationsindsatsen, men vi ser flere udfordringer i et loft på maksimalt 30% af
børn fra udsatte boligområder i samme daginstitution og/eller enhed.
Der er stor risiko for at daginstitutioner i udsatte boligområder må lukke, da det ikke er sandsynligt at forældre uden for boligområdet frivilligt vælger
en plads uden for deres eget nærområde. Det skaber yderligere problemer for de kommuner som i forvejen mangler daginstitutionspladser.
Både børn i de udsatte boligområder og børn uden for de udsatte boligområder risikerer længere daglig transport til og fra daginstitutionen. Den
længere transporttid er en betydelig udfordring for de i forvejen pressede børnefamilier som kæmper for at få bragt balance i familie- og arbejdslivet.
Når man sætter loft over antallet af børn fra udsatte boligområder, så vælger man at se bort fra betydningen af fællesskab og lokalt netværk. Det er
vigtigt for børn – både i og uden for udsatte boligområder – at de indgår i sociale fællesskaber med børn fra nærmiljøet.
Med venlig hilsen
Lotte Hansen
Sekretariatsleder
FOLA - Forældrenes Landsforening
www.fola.dk
Tlf. 42705154
Fra:
Lovekspeditionen <[email protected]>
Sendt:
29. juni 2018 12:57
Til:
Udsendelse fra Børne -og Socialministeriet <[email protected]>
Cc:
Clara Albeck Japsen ([email protected]) <[email protected]>; Elsebeth Jensen <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner)
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail
[email protected]
J.nr. 2018-3611
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0020.png
Dato 29-06-2018
Til parterne på vedlagte høringsliste
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner)
Med venlig hilsen
Elsebeth Jensen
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0021.png
Daginstitutionernes Lands-Organisation, DLO
Høffdingsvej 34, 2500 Valby
Tlf .70275520 -
[email protected]
- www.dlo.dk
Valby, den 3. august 2018
Til Børne- og Socialministeriet
Daginstitutionernes Landsorganisation, DLO, har ved mail af 27. juni 2018 modtaget brev
om høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven og lov om børne- og
ungeydelse (Obligatorisk læringstilbud til 1-årige børn i udsatte boligområder).
Forslaget betyder, at også selvejende, udliciterede og private daginstitutioner maksimalt må
nyoptage 30% børn fra udsatte boligområder om året. Institutionerne kan nedlægges, hvis
de overskrider denne kvote.
DLO bakker op om intentionerne bag lovforslaget om at sikre en bedre integration af børn
fra udsatte boligområder. Forudsat tilstrækkeligt og kvalificeret pædagogisk personale kan
daginstitutionerne være væsentlige aktører til at understøtte børnenes udvikling og trivsel i
positiv retning til gavn for integrationen og for samfundet som hele.
Uanset, af DLO generelt har erfaring for, at daginstitutionernes lokale ledelse typisk har de
bedste forudsætninger for at vurdere den mest hensigtsmæssige sammensætning af nye
børneoptag, anerkender DLO således, at væsentlige samfundshensyn som integration af
børn fra udsatte boligområder kan tilsige en vis statslig regulering af børneoptag i
daginstitutionerne.
Daginstitutionerne oplever imidlertid en omfangsrig mængde af administrative regler, som i
stigende omfang tager vigtig voksentid fra børnene. Ikke mindst af hensyn til børn fra
udsatte boligområder og deres kammerater, bør nye administrative tiltag reduceres til det
absolut nødvendige og gives form, der muliggør en vis smidighed i efterlevelsen.
DLO skal derfor foreslå, at kommunerne tillades rum til at beslutte en elasticitet på 10
procentpoint frem for de foreslåede 5 procentpoint, jf. de foreslåede § 26a, stk. 7 og stk. 9.
Derved vil kommunen kunne beslutte ikke at opsige aftalen med en selvejende eller
udliciteret institution, eller at tilbagekalde godkendelsen af en privatinstitution, ved en
afvigelse på op til 10 procentpoint. Det bemærkes, at det er en forudsætning, at
overskridelsen skyldes uforudsete forhold.
DLO har ikke bemærkninger til forslaget vedrørende lov om en børne- og ungeydelse.
Med venlig hilsen
DAGINSTITUTIONERNES LANDS-ORGANISATION, DLO
Tanja Krabbe
Sekretariatschef
[email protected]
tlf. 93399065
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0022.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22,
1060 København K
Att: [email protected] og [email protected]
6. august 2018
København, den 6. august 2018
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Bedre fordeling i daginstitutioner)
Selveje Danmark har den 29.6. 2018 modtaget forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven og lov
om børne- og familieydelse (bedre fordeling i daginstitutioner) og takker herfor.
Generelle bemærkninger
Selveje Danmark anerkender i høj grad behovet for en styrket indsats overfor en gruppe sårbare
familier uden en aktiv plads i et dansk fællesskab og på det danske arbejdsmarked. Og Selveje
Danmark anerkender, at en løsning, der tilgodeser alle parter og interessenter kan være svær at
pege på. Dog finder Selveje Danmark, at forslaget om at, der maksimalt må optages 30% børn fra
udsatte boligområder i et dagtilbud indeholder en række udfordringer, som vi vil tillade os at
påpege her.
Specifikke bemærkninger
§ 23. efter stk.4
Det fremgår af forslaget, at børn, der bor udenfor udsatte boligområder og som anvises plads i en
daginstitution eller enhed beliggende i et udsat boligområde skal tilbydes plads i et andet
dagtilbud, som ikke er beliggende i et udsat boligområde. Selveje Danmark forudser på denne
baggrund, at institutioner i udsatte boligområder vil lukke, da det må forventes, at mange forældre
vil foretrække en institution, der ikke ligger i et udsat boligområde, og naturligvis som følge af den
nye grænse for optag af børn fra de udsatte boligområder, som dagtilbuddene ligger i. Herved vil
en stor ekspertise i forhold til inklusion og integration gå tabt. Ligeledes synes forslaget at være
modsætningsfyldt i forhold til den nylige reform af dagtilbudsloven, hvor netop forældrene frie valg
og fleksibilitet blev styrket.
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0023.png
§ 26a
Her fremgår det, at kommunalbestyrelsen skal sikre, at der maksimalt optages 30% børn fra
udsatte boligområder på et kalender år i hver enhed i institutionen. Selveje Danmark finder, at
forslaget vil få en række uhensigtsmæssige konsekvenser, hvor flere dagtilbud må lukke og andre
vil stå med et stort behov for opkvalificering grundet ny målgruppe. Ligeledes afstedkommer
forslaget en stor driftsmæssig usikkerhed og en stor administrativ byrde, der ikke synes
imødekommet i de afsatte midler.
Selveje Danmark er tillige uenige i forslaget om, at der i institutioner, som består af flere enheder,
skal oplyses om andelen for hver enhed i daginstitutionen. Vi mener, at en institution, uanset
enheder, er en hel institution, og derfor skal de 30 % beregnes af hele institutionen.
Det fremgår i aftalen, at kommunalbestyrelsen skal opsige driftsoverenskomst med selvejende
institutioner og tilbagekalde godkendelse fra private institutioner, der ikke opfylder kravet om et
nyoptag på maksimalt 30 % af børn fra udsatte boligområder. I begge tilfælde, vil det være disse
institutioner, der skal løfte bevisbyrden for, at overskridelsen ikke overstiger 5 procentpoint eller at
overskridelsen skyldes uforudsete forhold. Selveje Danmark vil anbefale, at denne bestemmelse
ændres til en kan og ikke skal bestemmelse, hvilket i høj grad vil medvirke til at fastholde et godt og
ligeværdigt samarbejde mellem kommune og institution. Et samarbejde, hvor dialogen er i
højsædet.
§27
Her foreslås, at det selvejende og udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence kun kan
afvise af optage børn, såfremt der ikke er plads i institutionen eller på baggrund af barnets
folkeregisteradresse i et udsat boligområde, hvis institutionen vurderer, at der er risiko for, at
institutionen ikke kan leve op til kravet i § 26 a stk 2. Selveje Danmark finder at
opsigelseskompetence også dermed indeholder afvisningskompetence, og finder at forslaget her
indskrænker handlerummet for selvejende og udliciterede daginstitutioner med
optagelseskompetence.
Venlig hilsen
Gitte Landors
Chefkonsulent, Selveje Danmark
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0024.png
Børne- og socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Den 06.08.2018
J.nr. 3.7.27/nsr
Børnerådets kommentarer til forslag til ændring af dagtilbudsloven (Bedre
fordeling i daginstitutioner)
Børnerådet mener, at det er positivt, at børn møder andre børn og familier, der er forskellige
fra dem selv, ligesom Rådet støtter op om intentionen bag det fremsendte lovforslag, at give
alle børn i Danmark lige muligheder for at lære og udvikle sig.
Børnerådet har dog samtidig en række bekymringer vedrørende lovforslaget om bedre
fordeling i daginstitutioner.
Med lovforslaget sættes kommunerne i en vanskelig situation. Det kan blive svært for
kommunerne at få fordelingen af daginstitutionspladser til at gå op, når de enkelte
daginstitutioner allerede er placeret ud fra vurderede behov. Desuden kan det blive svært at
drive selvejende og private daginstitutioner i udsatte boligområder, da man fremadrettet ikke
vil kunne forudse fra det ene år til det næste, hvorvidt der er tilstrækkeligt med børn i den
rette målgruppe til at drive institutionen.
Lovforslaget kan endvidere betyde, at nogle daginstitutioner må lukke alene på grund af høje
procenter af børn fra udsatte boligområder. Dette finder Børnerådet uhensigtsmæssigt, hvis
den pædagogiske kvalitet i den pågældende daginstitution ellers er tilfredsstillende. Det kan
ligeledes være problematisk at skulle opsige aftalen med en selvejende eller udliciteret
daginstitution, jævnfør §26a stk. 6, udelukkende fordi de har optaget for mange børn fra et
udsat boligområde. Børnerådet opfordrer til, at man altid vurderer, hvilke konsekvenser det
har for det enkelte barn og dennes familie at skulle flyttes til en anden institution. Børnerådet
mener, at børnenes behov og tarv til enhver tid bør stå i centrum.
Børnerådet gør opmærksom på, at det er små børn, der potentielt skal transporteres langt fra
hjemmet. Dette kan have økonomiske og tidskrævende konsekvenser for familien, hvis
familien f.eks. ikke har en bil, eller har et job og/eller pligter langt fra daginstitutionen, ligesom
det vil påvirke barnets dagligdag. Børnerådet vil derfor opfordre til, at der fortsat træffes
afgørelse om pladsanvisning ud fra forældrenes ønsker, institutionens placering ift. familiens
bopæl og arbejdsplads mv.
Hovedgaden 12, 1.
7190 Billund
Tlf. 3378 33 00
[email protected]
www.brd.dk
EAN: 5798000985827
CVR: 25966376
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0025.png
Børnerådet finder det meget bekymrende, at det er en procentsats frem for
kvalitetsparametre, såsom det pædagogiske personales faglige viden og samspillet mellem
voksne og børn, der afgør en daginstitutions eksistensgrundlag.
Et godt børneliv handler blandt andet om at have optimale rammer for at trives og for at
danne venskaber samt at omgås voksne, der forstår og støtter barnet. Børnerådet vil i den
forbindelse påpege vigtigheden af, at kvaliteten, herunder ressourcer og rammer, er i top i alle
daginstitutioner, uanset børnegruppe eller adresse, så alle børn har de bedste betingelser for
at trives, lære og udvikle sig.
Børnerådet vil opmærksomt følge, hvordan lovforslaget vil udmønte sig i praksis.
Med venlig hilsen
Per Larsen
Formand for Børnerådet
Lisbeth Sjørup
Sekretariatschef
2
Hovedgaden 12, 1.
7190 Billund
Tlf. 3378 33 00
[email protected]
www.brd.dk
EAN: 5798000985827
CVR: 25966376
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0026.png
Rådhuset, Rådhuspladsen 2, 8000 Aarhus C
3. august 2018
Side 1 af 3
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af dagtil-
budsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner)
På baggrund af regeringens udkast til forslag til lov om bedre fordeling i dag-
institutioner bemærker Aarhus Kommune, at hensigten i forslaget følger
intentionerne bag aftalen En god by for alle uden udsatte boligområder, som
et bredt flertal af partierne i Aarhus Byråd har indgået, blandt andet for at
sikre, at børnene i det udsatte områder har de bedste forudsætninger og
muligheder for at skabe sig den fremtid, de ønsker sig.
På skoleområdet har Aarhus Kommune i flere år praktiseret en bedre forde-
ling af elever med sprogvanskeligheder.
Pr. 1. marts 2018 er der i Aarhus Kommune bosat 20.262 børn i alderen �½-6
år, heraf er 884 bosat i de fire udsatte boligområder, svarende til 4,4 pct.
Reglen om et loft på 30 % nyoptagne børn fra et udsat boligområde pr dag-
tilbudsafdeling, der træder i kraft fra 1. januar 2020, medfører, at en stor del
af de børn, der er bosat i udsatte boligområder, skal tilbydes pasning længe-
re fra deres hjem og længere væk fra deres kammerater i boligområdet, end
tilfældet er i dag.
Samtidig betyder det, at et tilsvarende antal børn bosat, der er udenfor de
udsatte boligområder, hovedsageligt i Åbyhøj, Brabrand, Tilst og Hasle til-
svarende også skal tilbydes pasning længere fra deres hjem og længere
væk fra deres kammerater i boligområdet, end tilfældet er i dag, for at skabe
plads til børnene fra de udsatte boligområder.
I Aarhus Kommune er 20 dagtilbudsafdelinger beliggende i de udsatte bolig-
områder, som er en del af ghettooversigten. Heraf er 10 dagtilbudsafdelinger
beliggende i lejemål i boligforeninger, og dermed i tilknytning til udsatte bo-
ligområder, hvor der kun kan anvises børn bosat udenfor de udsatte bolig-
områder, hvis disse børn samtidig tilbydes pasning i en dagtilbudsafdeling
beliggende udenfor et udsat boligområde.
Aarhus byråd kan beslutte, at denne anvisningsbegrænsning gælder for
yderligere 10 dagtilbudsafdelinger, der er placeret på kommunale matrikler,
men i en gængs opfattelse er placeret i tilknytning til de udsatte boligområ-
der. For disse 10 dagtilbudsafdelinger gælder det, at der aktuelt er indskre-
vet flere end 30 % børn bosat i de udsatte boligområder.
BØRN OG UNGE
Rådmand
Aarhus Kommune
Rådhuset, Rådhuspladsen 2
8000 Aarhus C
Direkte telefon: 89 40 23 51
Direkte e-mail:
[email protected]
Sag: 16/057923-50
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0027.png
Såfremt der ikke fremover kan opnås en 30:70 balance mellem børn bosat i
og udenfor udsatte boligområder vil konsekvensen for disse dagtilbudsafde-
linger i de udsatte boligområder være, at de ikke kan anvendes til pasning,
og dermed over en årrække bliver tømt, i takt med at de børn der nu passes
der, starter i skole.
Idet dagtilbudsloven giver forældrene vid adgang til at afvise pasningstilbud,
er det vurderingen, at dagtilbudsafdelinger beliggende i de udsatte boligom-
råder radikalt skal skifte sammensætning af børn, før disse afdelinger bliver
det mest attraktivt tilvalg for forældre bosat udenfor de udsatte boligområder.
Lovændringen om fordeling af børn i dagtilbud påvirker for så vidt hele Aar-
hus Kommune, idet loftet på 30 % børn bosat i udsatte boligområder gælder
for alle dagtilbudsafdelinger såvel som selvejende og udliciterede daginstitu-
tioner samt privatinstitutioner. Men da pasningsgarantien i Aarhus Kommune
udmøntes i otte geografisk afgrænsede garantidistrikter vil hovedsaligt berø-
re børn og forældre i 2-3 pasningsgarantidistrikter.
Adgang til dispensation
Forslaget til lovændringen giver adgang til at søge dispensation
”(…) for
enkelte institutioner, hvis der foreligger helt særlige forhold. Det kan fx være
tilfældet, hvis kommunen har besluttet en plan, der vil ændre befolknings-
sammensætningen indenfor de kommende fx 5 år, og en lukning vil have
modstridende effekt i forhold til målsætningen om at tiltrække ressource-
stærke familier eller andre forhold.”
Såfremt ministeren vurderer at f.eks. Helhedsplanen for Gellerup Toveshøj
har til hensigt at ændre befolkningssammensætningen og en lukning af insti-
tuitionerne i Brabrand og Tovshøj dagtilbud vil have modstridende effekt i
forhold til målsætningen om at tiltrække ressourcestærke familier eller andre
forhold, kan Aarhus Kommune søge dispensation fra loftet om 30 % børn fra
udsatte boligområder i disse dagtilbudsafdelinger.
Etablering af overskudskapacitet
For at kunne leve op til 30 % reglen og som en konsekvens af adgangen til
at fravælge tilbudte pasningstilbud og kravet om ændringer indenfor 5 år, vil
det være nødvendigt på kort sigt at etablere overskudskapacitet af pasning,
og dermed også flytte børn bosat i udsatte boligområder, der allerede er
indskrevet i et pasningstilbud væk fra de udsatte boligområder. For at opnå
en 70:30 fordeling af børn bliver konsekvensen, at også børn bosat udenfor
udsatte boligområder, hovedsageligt børn fra Åbyhøj, Brabrand, Tilst og
Hasle, der allerede er indskrevet i et pasningstilbud, skal flyttes væk fra de-
res nuværende pasningstilbud. Behovet for overskudskapacitet kan delvist
begrænses ved at børn bosat uden for de udsatte boligområder, i højere
grad bliver passet i dagtilbudsafdelinger beliggende i de udsatte boligområ-
der.
3. august 2018
Side 2 af 3
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0028.png
Anlægsøkonomiske konsekvenser
Idet forældrene har udvidet valgfrihed med den nye dagtilbudslov, og børn
udenfor de udsatte boligområder ikke kan anvises udelukkende til de 10
dagtilbudsafdelinger, som er beliggende i lejemål ejet af almene boligfor-
eninger, er det forventningen, at der ikke kan optages nye børn i disse dag-
tilbudsafdelinger de kommende år. Der vil de kommende år komme ledig
kapacitet, som på 5 års sigt svarer til ca. 28 grupper.
De 10 dagtilbudsafdelinger på kommunale matrikler i tilknytning til de udsat-
te boligområder, som er ejet af Aarhus Kommune, kan tilsvarende forventes
at få svært ved at få tilstrækkeligt med nye børn udenfor de udsatte boligom-
råder. Der er dermed risiko for, at der de kommende år vil komme ledig ka-
pacitet i disse dagtilbudsafdelinger, som på 5 års sigt svarer til op til 33
grupper.
De 10 dagtilbudsafdelinger der ligger på kommunale matrikler er beliggende
med 3 afdelinger i garantidistrikt Viborgvej, 4 afdelinger i det nye Væksthu-
set i Gellerup, 1 afdeling i Globus1 og 2 afdelinger i ombyggede lokaler fra
den tidligere Nordgårdskolen også i Gellerup. Herudover er der 3 dagtil-
budsgrupper i en selvejende dagtilbudsafdeling i Skovgårdsparken som ikke
medregnes, da andelen af børn fra udsatte boligområder aktuelt er på 17 %.
Nybyggeri af 28 grupper koster 94,2 mio. kr. Mens nybyggeri af 33 grupper
vil beløbe sig til 111,0 mio. kr.
For at det bliver muligt at skabe en bedre fordeling i dagtilbudsafdelingerne i
Aarhus Kommune, er det en forudsætning, at der afsættes de nødvendige
midler til anlægsinvesteringer i nye dagtilbudsbygninger som kan give den
nødvendige midlertidige overskudskapacitet. Derfor vil Aarhus Kommune
have behov for at søge om op til 161 mio. kr. fra lovforslagets omstillingspul-
je.
Det vil være anlægsudgifter, der skulle afholdes i 2018-2019. Hvis ikke an-
lægsudgifter til omstillinger på dagtilbudsområdet friholdes fra anlægsloftet
vil det medføre at andre anlægsinvesteringer i skoler og veje må udsættes.
Med venlig hilsen
3. august 2018
Side 3 af 3
Thomas Medom
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0029.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
10-08-2018
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
07-08-2018
[email protected] ([email protected]) Sendt af [email protected]
Thomas Rasmussen (Sagsbehandler, Dagtilbud); Clara Albeck Japsen
(Sagsbehandler, Dagtilbud)
SV: Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Bedre fordeling i daginstitutioner)
600880
1
Clara Albeck Japsen
SV Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Bedre fordeling i daginstitutioner)
10-08-2018
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0030.png
-- AKT 600880 -- BILAG 1 -- [ SV Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordelin… --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Thomas Rasmussen ([email protected]), Clara Albeck Japsen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner)
07-08-2018 13:19:28
Kære Thomas og Clara
Danmarks Evalueringsinstitut takker for det fremsendte udkast, og afgiver ikke bemærkninger.
Med venlig hilsen
Signe Bohm
Områdechef
D +45 2949 4895
E
[email protected]
Danmarks Evalueringsinstitut
Østbanegade 55, 3. sal
2100 København Ø
T +45 3555 0101 |
www.eva.dk
Få EVA's nyhedsbrev
Fra:
Lovekspeditionen <[email protected]>
Sendt:
29. juni 2018 12:57
Til:
Udsendelse fra Børne -og Socialministeriet <[email protected]>
Cc:
Clara Albeck Japsen ([email protected]) <[email protected]>; Elsebeth Jensen <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner)
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail
[email protected]
J.nr. 2018-3611
Dato 29-06-2018
Til parterne på vedlagte høringsliste
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner)
Med venlig hilsen
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Elsebeth Jensen
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0032.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
10-08-2018
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
06-08-2018
Michael Buch Kristensen ([email protected])
Thomas Rasmussen (Sagsbehandler, Dagtilbud); Clara Albeck Japsen
(Sagsbehandler, Dagtilbud)
Høringssvar vedr. ”udkast til forslag om lov om ændring af
dagtilbudsloven(bedre fordeling i dagsinstitutioner)”
600298
1
Clara Albeck Japsen
Høringssvar vedr. ”udkast til forslag om lov om ændring af
dagtilbudsloven(bedre fordeling i dagsinstitutioner)”
10-08-2018
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0033.png
-- AKT 600298 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar vedr. ”udkast til forslag om lov om ændring af dagtilbudsloven(bedre ford… --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Thomas Rasmussen ([email protected]), Clara Albeck Japsen ([email protected])
Michael Buch Kristensen ([email protected])
Høringssvar vedr. ”udkast til forslag om lov om ændring af dagtilbudsloven(bedre fordeling i dagsinstitutioner)”
06-08-2018 09:53:34
Kære Clara og Thomas
Mange tak for muligheden for at bidrage i høringsfasen af ”udkast til forslag om lov om ændring af dagtilbudsloven(bedre fordeling i
dagsinstitutioner)”
Dansk friskoleforening har ingen bemærkninger til udkastet.
På vegne af Dansk friskoleforening.
Venlig hilsen
Michael Buch Kristensen
Juridisk Konsulent i Friskolernes Hus
Middelfartvej 77, Båring
5466 Asperup
T - 44227931
[email protected]
www.friskoler.dk
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0034.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
10-08-2018
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
02-07-2018
Lovekspeditionen ([email protected])
Clara Albeck Japsen (Sagsbehandler, Dagtilbud)
VS: Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Bedre fordeling i daginstitutioner)
600867
1
Clara Albeck Japsen
VS Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Bedre fordeling i daginstitutioner)
10-08-2018
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0035.png
-- AKT 600867 -- BILAG 1 -- [ VS Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordelin… --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Clara Albeck Japsen ([email protected])
Lovekspeditionen ([email protected])
VS: Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner)
02-07-2018 09:53:37
Fra:
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>
Sendt:
29. juni 2018 14:11
Til:
Lovekspeditionen <[email protected]>
Emne:
SV: Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner)
Under henvisning til det til DA fremsendte høringsbrev af d.d. vedrørende ovennævnte skal vi oplyse, at sagen falder
uden for DA’s virkefelt, og at vi under henvisning hertil ikke ønsker at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Camilla L. Kramme
Administrativ koordinator
Fra:
Lovekspeditionen <[email protected]>
Sendt:
29. juni 2018 12:57
Til:
Udsendelse fra Børne -og Socialministeriet <[email protected]>
Cc:
Clara Albeck Japsen ([email protected]) <[email protected]>; Elsebeth Jensen <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner)
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail
[email protected]
J.nr. 2018-3611
Dato 29-06-2018
Til parterne på vedlagte høringsliste
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner)
Med venlig hilsen
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Elsebeth Jensen
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0037.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
10-08-2018
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
31-07-2018
Rasmus Larsen Lindblom ([email protected])
Thomas Rasmussen (Sagsbehandler, Dagtilbud); Clara Albeck
Japsen (Sagsbehandler, Dagtilbud)
Vedrørende - Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i
daginstitutioner)
600874
1
Clara Albeck Japsen
Vedrørende - Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i
daginstitutioner)
Dokumenter uden PDF-version
(ikke vedlagt)
Udskrevet
10-08-2018
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1946862_0038.png
-- AKT 600874 -- BILAG 1 -- [ Vedrørende - Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner) ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Clara Albeck Japsen ([email protected]), Thomas Rasmussen ([email protected])
'[email protected]' ([email protected])
Rasmus Larsen Lindblom ([email protected])
Vedrørende - Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner)
31-07-2018 13:22:59
Til Børne- og Socialministeriet
Att: Thomas Rasmussen og Clara Albeck Japsen
Dansk Erhverv har den 29. juni modtaget høring over udkast til forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre fordeling i
daginstitutioner)
Dansk Erhverv takker for høringen. Dansk Erhverv har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Rasmus Larsen Lindblom
Velfærdspolitisk chef
M. +45 2237 0880
T. +45 3374 6293
[email protected]
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for fremtidens erhvervsliv.
Vi repræsenterer et bredt udsnit af virksomheder og brancheforeninger. Vores mission er at fremme konkurrencekraft hos vores medlemmer i en globaliseret økonomi.
DANSK ERHVERV
Børsen
DK-1217 København K
Læs vores persondatapolitik online
CVR nr. 43232010
[email protected]
T. +45 3374 6000
www.danskerhverv.dk