Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 46 Bilag 4
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 46
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 00. december 2018
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og lov om Metroselskabet I/S
og Udviklingsselskabet By & Havn I/S
(Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 1 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Nr. 2
udgår.
[Regulering og afskæring af klageadgang udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget medfører, at klageadgangen efter lov
om planlægning, byggeloven, miljøbeskyttelsesloven og lov
om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM) ikke afskæres i forhold til de dele af ud‐
viklingsprojektet ved Ny Ellebjerg Station, som vedrører
planlægning og byggemodning af udviklingsområdet. Afgø‐
relse efter førnævnte love vil således som udgangspunkt
kunne påklages, og eventuelle klager vil i nogle tilfælde
kunne have eller tillægges opsættende virkning.
Det er vigtigt, at borgerne har nem og billig adgang til
domstolslignende prøvelse af eventuelle gener eller følger af
et stort byggeprojekt. Enhedslisten mener, at afskæring af
klageadgang i forbindelse med de miljømæssige gener, der
kan opstå i store byggeprojekter, såsom støv og støj m.v., er
i strid med eller på kanten af Århuskonventionen.
Enhedslisten har ved tidligere lejligheder gjort gældende,
at det er vigtigt for borgernes retssikkerhed, at processen i
forbindelse med infrastrukturprojekter opleves som ordent‐
lig og demokratisk, så borgerne ikke føler sig tromlet af
hensyn til fremdriften i et anlægsprojekt.
Byggeriet af metrocityringen kaster fortsat sine skygger
over lovforslag, som det foreliggende. Ved byggeriet af me‐
trocityringen forsømte man en ordentlig dialog med forskel‐
lige borgergrupper og undlod i vid udstrækning at tage hen‐
syn til deres synspunkter og forslag.
DokumentId
Journalnummer