Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 40 Bilag 5
Offentligt
Udkast til ændringsforslag til forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Forhøjelse af bøder for parkering på ramper, forhøjelse af parkeringsafgifter for store køretøjer,
Færdselsstyrelsens mulighed for overtagelse af parkeringskontrollen og ændring af klagemyndighed)
Ændringsforslag
Til § 1
1)
Nr. 5
affattes således:
I
§ 121, stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter ”510 kr.”: ”, jf. dog stk. 6.”
[Konsekvensrettelse]
2)
Nr. 6 affattes således:
”6.
I § 121 indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
”Stk.
6.
Afgiften udgør 2.040 kr. for lastbiler og busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg.”
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.”
[Parkeringsafgiftsforhøjelse for lastbiler og busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg.]
Bemærkninger
Til nr. 1
I det fremsatte lovforslag er det foreslået, at det i færdselslovens § 121, stk. 5, 1. pkt., tilføjes, at afgiften
for en overtrædelse af et standsnings- eller parkeringsforbud er 510 kr., for køretøjer på ikke over 3.500
kg. Dette skyldtes, at der med lovforslaget som fremsat blev foreslået en forhøjelse af afgiften for
køretøjer over 3.500 kg.
Den foreslåede forhøjelse af parkeringsafgiften for tunge køretøjer begrænses med dette
ændringsforslag, jf. det foreslåede nr. 2, til kun at gælde for lastbiler og busser over 3.500 kg. Der vil
således
ligesom efter den gældende færdselslov
fortsat være køretøjer over 3.500 kg., som alene
pålægges den almindelige parkeringsafgift på 510 kr. Derfor er der behov for at ændre, at den
almindelige, henholdsvis den foreslåede forhøjede afgift, udstedes alt efter, om der er tale om et køretøj
over eller under 3.500 kg.
L 40 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag fra transport-, bygnings- og boligministeren
Til nr. 2
I det fremsatte lovforslag er det foreslået, at der efter færdselslovens § 121, stk. 5, indsættes et nyt
stykke, hvor det fremgår, at afgiften for en overtrædelse af et standsnings- eller parkeringsforbud udgør
2.040 kr. for køretøjer, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg.
Under udvalgets behandling af lovforslaget er der rejst spørgsmål om hensigtsmæssigheden i, at
forslaget også rammer private bilister, nærmere bestemt autocampere, hvis tilladte totalvægt overstiger
3.500 kg.
Det er ikke hensigten med forslaget, at private bilister skal være omfattet af afgiftsforhøjelsen, da
baggrunden for lovforslaget er at sikre overholdelse af den indførte tidsbegrænsning på max. 25 timers
parkering på statens rastepladser. Tidsbegrænsningen skal være med til at sikre, at der er plads til korte
hvil i overensstemmelse med rastepladsernes formål og indretning.
Det foreslås derfor at begrænse den kreds af køretøjer, som omfattes af den foreslåede forhøjede afgift,
således at afgiftsforhøjelsen kun skal gælde for lastbiler og busser, hvis tilladte totalvægt overstiger
3.500 kg. Ved bus menes en bil, som benyttes til personbefordring og ved lastbil forstås en bil, der er
indrettet til at benyttes til godsbefordring. Det forudsættes, at definitionerne af disse køretøjer skal
forstås i overensstemmelse med den til enhver tid gældende definition heraf.
Med den foreslåede ændring vil køretøjer, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, men som ikke er
en lastbil eller bus, således
ligesom i dag
være omfattet af den almindelige parkeringsafgift på 510
kr., jf. færdselslovens § 121, stk. 5.