Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 29 Bilag 1, L 29 A Bilag 1, L 29 B Bilag 1
Offentligt
1948382_0001.png
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Forebyggelseskontoret
Katrine Born Thodsen
2018-10-0276
859745
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
over
høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om registre-
ring af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har i perioden fra den 13. august 2018 til den 10. september
2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuld-
mægtigforeningen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet,
Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Amnesty International, Danske Regioner, Det Kriminalpræventive Råd, In-
stitut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Landsforeningen KRIM, Rets-
politisk Forening, Rådet for Sikker Trafik, Færdselsstyrelsen, Datatilsynet,
3F, 3F Privat Service, Affald Plus, Akademikerne, Aluminium Danmark,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, ARI, AutoBranchen Danmark, AutoCamperRådet, Biobrænd-
selsforeningen, Blik- og Rørarbejderforbundet, Borger- og retssikkerheds-
chefen i SKAT, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Branchefor-
eningen for Husstandsvindmøller, Brancheforeningen for Skov, have og
park forretninger, Brintbranchen, Bryggeriforeningen, Business Danmark,
Børsmæglerforeningen, Campingbranchen, Carta, Centralforeningen af Ta-
xiforeninger i Danmark, CEPOS, Cevea, DAKOFA, Danmarks Fiskerifor-
ening, Danmarks Frie Autocampere, Danmarks Motor Union, Danmarks
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
Naturfredningsforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Re-
stauranter og Cafeer, Danmarks Skibskredit, Danmarks Vindmølleforening,
Dansk Affaldsforening, Dansk Aktionærforening, Dansk AutoGenbrug,
Dansk Automat Brancheforening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk
Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Byggeri, Dansk Ejen-
domsmæglerforening, Dansk Elbil-alliance, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Danske Flaskegenbrug A/S, Dansk Fjernvarme, Dansk Funktionærforbund,
Serviceforbundet, Dansk Gartneri, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Land-
brugsrådgivning, Dansk Lokalsyn, Dansk Metal, Dansk Methanolforening,
Dansk Musiker Forbund, Dansk Retursystem A/S, Dansk Skovforening,
Dansk Solcelleforening, Dansk Taxi Råd, Dansk Told- og Skatteforbund,
Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske
Boligadvokater, Danske Busvognmænd, Danske Halmleverandører, Dan-
ske Maritime, Danske Rederier, Danske Speditører, Danske Synsvirksom-
heder, DANVA, Datatilsynet, DBU, DCA, Nationalt Center for Fødevarer
og jordbrug, Aarhus Universitet, De Danske Bilimportører, De Samvir-
kende Købmænd, Den Danske Bilbranche, Det Centrale Handicapråd, Det
Økologiske Råd, DI, DI Transport, Digitaliseringsstyrelsen, Eksportrådet,
EmballageIndustrien, Energi Danmark, Energi- og Olieforum, Energiforum
Danmark, Energinet, Energistyrelsen, Energitilsynet, ERFAgruppen-Bil-
syn, Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regulering, FDL - Frie danske last-
bilvognmænd, FDM, Finans Danmark, Finans og Leasing, Finansforbundet,
FOA, Forbrugerrådet Tænk, FORCE Technology, Forenede Danske Ame-
rikanerbilklubber, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen af
Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Forenin-
gen Biogasbranchen, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen
Danske Revisorer, Foreningen for Platformsøkonomi i Danmark, Forsikring
& Pension, Forsikringsmæglerforeningen, Frie Funktionærer, FSE, FSR -
danske revisorer, FTF, GAFSAM, Grafisk Arbejdsgiverforening, Green-
peace Danmark, HK Danmark, HOFOR, HORESTA, Ingeniørforeningen i
Danmark, International Transport Danmark, Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen, Kraka, Kræftens Bekæmpelse, Landbrug & Fødevarer, Landsfor-
eningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Polio-, Trafik- og
Ulykkesskadede, Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, LO, Lo-
kale Pengeinstitutter, Maskinleverandørene, Mellemfolkeligt Samvirke,
Miljøstyrelsen, Mineralolie Brancheforeningen, Moderniseringsstyrelsen,
Motorcykel Forhandler Foreningen, Motorcykel Importør foreningen, Mo-
torhistorisk Samråd, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, Na-
tionalt Center for Miljø og Energi, Naturstyrelsen, Noah, Nordisk Folkecen-
ter for Vedvarende Energi, Nærbutikkernes Landsforening, Nævnenes Hus,
Olie Gas Danmark, Plastindustrien, Rejsearbejdere.dk, Rejsearrangører i
2
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
Danmark, Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer, Sammensluttede
Danske Energiforbrugere, SEGES, Sikkerhedsstyrelsen, SKAD - Auto-
skade- og Køretøjsopbyggerbranchen i Danmark, Skatteankestyrelsen,
SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening, Søfartens Ledere, Søfartsstyrel-
sen, VedvarendeEnergi, VELTEK, Vin og Spiritus Organisationen i Dan-
mark, Vindmølleindustrien, VisitDenmark, WWF, Ældre Sagen og Økolo-
gisk Landsforening.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Rigspolitiet, Motorcykel Forhandler Foreningen, Politiforbundet, Dansk
Bilbrancheråd, Sø- og Handelsretten, Ældre Sagen, byretterne, Vestre
Landsret, Østre Landsret, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Dansk Re-
tursystem A/S, Forbrugerrådet Tænk, Institut for Menneskerettigheder,
Rigsadvokaten, Foreningen Rejsearbejdere.dk, Datatilsynet, Domstolssty-
relsen, ITD
Brancheorganisation for den danske vejgodstransport og
FDM.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
2. Høringssvarene
Rigspolitiet, Motorcykel Forhandler Foreningen, Politiforbundet,
Dansk Bilbrancheråd, Sø- og Handelsretten, Ældre Sagen, byretterne,
Vestre Landsret, Østre Landsret, Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen, Dansk Retursystem A/S, Forbrugerrådet Tænk, Institut for Men-
neskerettigheder, Rigsadvokaten, Foreningen Rejsearbejdere.dk
og
Domstolsstyrelsen
har ikke haft bemærkninger til lovforslaget.
FDM
har bemærket, at CBE-direktivet bunder i et ønske om at højne trafik-
sikkerheden og nedbringe antallet af trafikulykker, hvilket er et formål, som
FDM kan støtte.
ITD
Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport
har be-
mærket, at organisationen støtter et samarbejde mellem medlemsstaterne i
forbindelse med lovovertrædelser, så længe der tages hensyn til proportio-
nalitetsprincippet. ITD har desuden foreslået, at man fra dansk side henhol-
der sig til
den definition af begrebet ”motorkøretøj”,
som fremgår af direk-
tivets artikel 3, litra a. Organisationen har i den forbindelse bemærket, at der
tidligere har været problemer i sager, hvor der er forespurgt på oplysninger
3
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
om påhængs- og sættevogne, idet de pågældende vogne ofte er udlånt/udle-
jet, hvorfor det ikke er muligt at finde frem til, hvem der har kørt med vog-
nen med henblik på at inddrive bøden. Herved mister sanktionen sin af-
skrækkende og forebyggende virkning over for den, der faktisk begår over-
trædelsen.
Det fremgår af direktivets artikel 3, litra a, at der ved ”køretøj” forstås et
motordrevet køretøj, herunder motorcykel, der normalt benyttes til person-
eller godsbefordring på vej. Dette indebærer efter Justitsministeriets opfat-
telse, at alene køretøjer, der er forsynet med motor som drivkraft, er omfat-
tet af direktivets anvendelsesområde. Køretøjer som f.eks. påhængs- og sæt-
tevogne, som efter deres indretning er bestemt til at blive trukket af andre
køretøjer, må derimod anses for ikke at være omfattet. Der er ikke i forbin-
delse med lovforslaget lagt op til merimplementering, således at direktivets
anvendelsesområde udvides. Lovforslaget indebærer derfor, at de kompe-
tente retshåndhævende myndigheder i andre medlemsstater i sager om tra-
fiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser alene kan foretage søg-
ning i de oplysninger fra Køretøjsregisteret, der er videregivet til politiet,
når søgningen vedrører et motordrevet køretøj. Justitsministeriet har i an-
ledning af høringssvaret fra ITD
Brancheorganisationen for den danske
vejgodstransport foretaget en præcisering af afsnit 2.3.2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, således at det fremgår af afsnittet, hvordan be-
grebet ”køretøj” er defineret i direktivets artikel 3, litra a.
Datatilsynet
har bemærket, at det ikke ud fra bemærkningerne til lovforsla-
get kan fastslås, hvorvidt den behandling af personoplysninger, der følger
af lovforslaget, skal ske inden for rammerne af databeskyttelsesforordnin-
gen og databeskyttelsesloven eller retshåndhævelsesloven, og hvorvidt be-
handlingen sker i overensstemmelse med reglerne. Datatilsynet har på den
baggrund opfordret til, at forholdet til databeskyttelsesreglerne beskrives i
lovforslagets bemærkninger, herunder at der tages stilling til hvilket regel-
sæt, der finder anvendelse.
Justitsministeriet har på baggrund af høringssvaret fra Datatilsynet indsat
et nyt afsnit i lovforslagets almindelige bemærkninger, hvori forholdet til
databeskyttelseslovgivningen er beskrevet. Det er i den forbindelse præci-
seret, at den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 8, nr. 4 (den foreslå-
ede ændring af § 18, stk. 3, i lov om registrering af køretøjer) efter Justits-
ministeriets vurdering kan fastsættes inden for rammerne af retshåndhævel-
sesdirektivet og retshåndhævelsesloven.
4
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
3. Lovforslaget
Der i øvrigt foretaget en række mindre sproglige og lovtekniske justeringer
i lovforslaget.
5