Retsudvalget 2018-19 (1. samling), Retsudvalget 2018-19 (1. samling), Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 22 Bilag 5, L 22 A Bilag 5, L 22 B Bilag 5
Offentligt
1976399_0001.png
Til lovforslag nr.
L 22
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 22. november 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven, pasloven og lov om politiets
virksomhed
(Initiativer mod parallelsamfund)
[af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Alternativets og Radikale Venstres medlemmer af udval-
get har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget, herunder 1
om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af IA) vil
stemme for ændringsforslaget om deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller det
under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med det stillede
ændringsforslag og det under B nævnte lovforslag til
vedta-
gelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (ALT, RV og SF) indstiller det
under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med det stillede
ændringsforslag og det under B nævnte lovforslag til
forkas-
telse
ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller det under A
og det under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. be-
handling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (IA) vil ved 3. behandling
stemme hverken for eller imod det under A og det under B
nævnte lovforslag.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller po-
litiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at lovfor-
slaget om at straffe dobbelt, hvis forbrydelser begås i visse
boligområder, er et udtryk for indirekte diskrimination, og
det vil ikke løse de problemer, der er i de boligområder, som
dette lovforslag drejer sig om.
At man straffer dobbelt for visse former for kriminalitet,
der begås på bestemte gerningssteder, vil ikke løse noget. I
stedet skal vi tage nogle andre værktøjer i brug. Hvis en ung
person f.eks. har malet graffiti eller smadret en rude, vil det
være en meget bedre løsning at kræve, at den unge gernings-
person rydder op efter sig og udbedrer skaden, altså fjerner
graffitien eller skifter ruden, så der både kommer en konse-
kvens og en ansvarsfølelse for området hos den unge, så kri-
minaliteten ikke gentager sig.
At straffe dobbelt i et område vil bare flytte kriminalite-
ten til et andet område, og lige pludselig bliver dette lovfor-
slag en opfordring til at begå kriminalitet i boligområder,
hvor der ikke er dobbeltstraf, og det giver jo absolut ingen
mening. Størstedelen af kriminaliteten i dag begås tæt på
gerningspersonens bopæl. Det kan være salg af ulovlige
stoffer eller hærværk. Enhedslisten ønsker at stoppe krimi-
naliteten i bestemte boligområder, men Enhedslisten tror ik-
ke på, at man gør det ved at indføre dobbeltstraf. Det gør vi
ved at vise, der er konsekvenser, og ved at sætte ind med so-
ciale tiltag i områderne.
Lovforslaget indebærer også, at der skal være en skærpet
straf for offentligt ansatte ledere, som undlader at indberette.
Enhedslisten forstår ærlig talt ikke, hvorfor regeringen fin-
der, at det her er nødvendigt. Ordførerens oplevelser som
tidligere offentligt ansat i en daginstitution med en del børn
fra socialt udsatte familier er ikke, at der ikke sker indberet-
ninger, men at der ikke bliver fulgt op på indberetningerne.
Det sker, fordi der er så store besparelser på den kommunale
velfærd.
Det, der ville løse noget, ville være at ansætte socialråd-
givere i daginstitutionerne og tilknytte flere socialrådgivere
til skolerne, så der kan laves en indsats i tide.
AX022104
L 22a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Betænkning afgivet den 22. november 2018
1976399_0002.png
2
Man hjælper ikke socialt udsatte børn og deres forældre
ved at true personalet i de underbemandede institutioner
med straf. Det gør man derimod ved at tilføre flere ressour-
cer med flere kompetencer.
Når børn og unge sendes ud af Danmark med det formål
at blive afskåret fra de rettigheder og den uddannelse, der er
adgang til her i landet, udgør det selvsagt et stort problem.
Men Enhedslisten er ikke sikker på, at det problem først og
fremmest skal løses ved at straffe forældrene. Enhedslisten
mener, at vægten skal lægges på, at skole, socialforvaltning
og politi skærper opmærksomheden i de sager, hvor der er
risiko for såkaldte genopdragelsesrejser, og skrider ind med
et forebyggende arbejde og – i de alvorligste sager – om
nødvendigt med tvangsfjernelse. Men Enhedslisten er skep-
tisk over for at indføre en ny strafbestemmelse.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(ALT og RV), tiltrådt af et
flertal
(det øvri-
ge udvalg med undtagelse af IA):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af straffeloven og lov om pas
til danske statsborgere m.v. (Kriminalisering af udlandsop-
hold, der bringer et barns sundhed eller udvikling i alvorlig
fare)« omfattende § 1, nr. 5, og §§ 2, 4 og 5.
B.
»Forslag til lov om ændring af straffeloven og lov om po-
litiets virksomhed (Skærpet straf-zone og skærpet straf for
ledende medarbejderes pligtforsømmelse i offentlig tjeneste
eller hverv)« omfattende § 1, nr. 1-4, og §§ 3-5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 5
2)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 5
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.«
[Konsekvensændring af territorialbestemmelse som følge af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op i to forslag. Det ene
forslag (A) vedrører kriminalisering af, at forældre sender
deres børn til udlandet til forhold, der bringer barnets sund-
hed eller udvikling i alvorlig fare, og inddragelse af pas hvis
der foreligger mistanke herom. Det andet forslag (B) vedrø-
rer muligheden for at udpege skærpede straf-zoner og skær-
pet straf for ledende medarbejderes pligtforsømmelse i of-
fentlig tjeneste eller hverv.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring af territorialbe-
stemmelsen i lovforslagets § 5, som følge af at det i æn-
dringsforslag nr. 1 foreslås at dele lovforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2018 og var til
1. behandling den 25. oktober 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 17. august
2018 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 382
(folketingsåret 2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte justits-
ministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Peter Skaarup (DF)
fmd.
Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Lise Bech (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader (KF) Simon Kollerup (S)
Lars Aslan Rasmussen (S) Bjarne Laustsen (S) Mogens Jensen (S)
nfmd.
Trine Bramsen (S) Rasmus Prehn (S)
Morten Bødskov (S) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) René Gade (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV)
Karsten Hønge (SF) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
L 22a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Betænkning afgivet den 22. november 2018
1976399_0003.png
3
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1