Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 224 Bilag 1
Offentligt
2044315_0001.png
10. april 2019
J.nr. 2018 - 443
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om en børne- og ungeydelse og lov om skattefri
kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter (Ligedeling og individuel indkomstaf-
trapning af børne- og ungeydelsen og ligedeling af den supplerende grønne check m.v.)
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatsamfundet
har ingen be-
mærkninger.
Ankestyrelsen
Ankestyrelsen
anfører, at det af be-
mærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 3 (børne- og ungeydelseslovens
§ 4, stk. 8) punkt 2.3.1. om
vandrende arbejdstagere fremgår,
at i tilfælde omfattet af forordnin-
gen, udbetales børne- og ungeydel-
sen til den eller de personer, der
efter EF-forordning 883/2004 er
omfattet af dansk social sikring.
Ankestyrelsen gør i forlængelse
heraf opmærksom på, at deres for-
tolkning af de omhandlede regler,
som den fremgår af en principaf-
gørelse offentliggjort som B-5-94,
adskiller sig fra den retstilstand,
der er beskrevet i lovforslagets
punkt 2.3.1.
Til lovforslagets § 4, stk. 8, bemær-
kes, at det er Ankestyrelsens opfat-
telse, at det ikke i EF-forordning
883/2004 artikel 67-69 fastlægges,
til hvem børne- og ungeydelsen
skal udbetales, bortset fra artikel
68 a, som er en undtagelsesbe-
stemmelse, som skal sikre, at ydel-
sen anvendes til barnets under-
hold. Det er således Ankestyrel-
sens opfattelse, at udbetaling af
ydelsen fastlægges af de nationale
regler i den enkelte medlemsstat,
hvor der er ret til ydelser.
Som det fremgår af de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, af-
snit
2.3.1. udbetales
børne- og
ungeydelsen i tilfælde omfattet af
forordning EF nr. 883/2004 i dag
som udgangspunkt til den person,
der efter forordningen har bopæl
eller beskæftigelse i Danmark og
dermed er omfattet af dansk social
sikring. Udbetalingen skal dog i
visse tilfælde efter forordningen
ske til den forælder, der faktisk
forsørger barnet. Efter forslaget
skal det også være tilfældet frem-
over.
Ifølge forslaget til § 4, stk. 8, skal
de nationale udbetalingsregler såle-
des ikke gælde for udbetaling af
børne- og ungeydelse til
EU/EØS-borgeres og borgere fra
Schweiz, der er omfattet af EF-
forordning 883/2004, hvorved det
udtrykkeligt vil fremgå, at de natio-
nale udbetalingsregler ikke finder
anvendelse. Det er endvidere i de
specielle bemærkninger i det frem-
satte lovforslag præciseret, at for
personer omfattet af forordningen
skal udbetalingen ske til den per-
son, der har bopæl eller beskæfti-
gelse i Danmark og dermed bliver
omfattet af dansk social sikring.
Skatteministeriet har forud for hø-
ringen været i dialog med Ankesty-
relsen, UDK og Beskæftigelsesmi-
nisteriet om principafgørelse B-5-
94 og vil fortsætte dialogen herom.
Side 2 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
For så vidt angår lovforslagets § 4,
stk. 9, noterer Ankestyrelsen sig, at
udbetalingen af og tidspunktet for
retten til børne- og ungeydelse af-
hænger af, hvornår myndigheden
har truffet afgørelse om udbetaling
både i tilfælde, som alene er omfat-
tet af de nationale regler, og til-
fælde omfattet af EF-forordning
883/2004. Det bemærkes, at det
fremgår af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning 987/2009
artikel 59, at ydelser efter EF-for-
ordning 883/2004 skal udbetales
med virkning for måneden efter, at
lovvalget skifter, uanset om der ef-
ter de nationale regler anvendes
andre udbetalingsperioder.
Det er i det fremsatte lovforslag
præciseret i forslaget til § 4, stk. 9,
at udbetaling af børne- og unge-
ydelsen efter stk. 1-7 skal ske med
virkning fra næstkommende kvar-
tal henholdsvis måned, efter der er
truffet afgørelse om udbetaling.
Hermed omfatter den foreslåede
bestemmelse ikke forslaget til § 4,
stk. 8, vedrørende
udbetaling af
børne- og ungeydelse i tilfælde
omfattet af forordning EF nr.
883/2004.
ATP
Udbetaling
Danmark
Udbetaling Danmark (UDK)
bemær-
ker, at forslaget til § 4, stk. 2, nr. 1,
er udformet således, at ligedeling
kan fraviges, hvis begge forældre-
myndighedsindehavere erklærer, at
de er enig herom, samt at det af
bemærkningerne fremgår, at det
skal ske via selvbetjeningsløsning.
Det anføres, at det ikke fremgår,
hvor længe der må gå fra den før-
ste forælder er inde i selvbetje-
ningsløsningen til den anden for-
ælder skal erklære sig enig.
UDK formoder, at forælder 2 in-
den rimelig tid, skal erklære sig
enig via selvbetjeningsløsning. Ri-
melig tid kan i den forbindelse
være 7-14 dage. Svarer forælder 2
ikke inden rimelig tid, må det for-
modes, at der ikke er enighed mel-
lem parterne og ydelsen vil blive
forblive delt. UDK beder om at få
Det er først på tidspunktet, hvor
begge forældremyndighedsindeha-
vere via selvbetjeningsløsningen
har erklæret sig enige om, at udbe-
taling af børne- og ungeydelsen
skal ske til den ene forældremyn-
dighedsindehaver, at dette kan
danne grundlag for udbetaling af
hele ydelsen til den ene forældre-
myndighedsindehaver.
Udbetaling af hele børne- og unge-
ydelse kan derefter ske til denne
forældremyndighedsindehaver
med virkning for den næste peri-
ode (måned/kvartal), hvor der skal
ske en udbetaling af ydelsen, jf.
forslaget til § 4, stk. 9.
Såfremt den anden forældremyn-
dighedsindehaverne ikke har er-
klæret sig enig i, at udbetalingen
Side 3 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dette uddybet i bemærkningerne
og gør i den forbindelse opmærk-
som på, at hvis rimelig tid fastsæt-
tes til 14 dage, bør eksempel 2 på
side 37 konsekvensrettes.
skal ske til den ene forældremyn-
dighedsindehaver via selvbetje-
ningsløsningen forud for den næ-
ste periode (måned/kvartal), vil
der ikke kunne ske en udbetaling
af hele ydelsen, da der hermed ikke
er enighed om, at hele ydelsen skal
udbetales til enten den ene eller
den anden forældremyndighedsin-
dehaver med virkning for den næ-
ste periode (måned/kvartal).
Det samtykke, som den ene foræl-
dremyndighedsindehaver via selv-
betjeningsløsningen har givet, vil
herefter bortfalde. Derfor vil
begge forældremyndighedsindeha-
vere, hvis de på et senere tidspunkt
bliver enige om, at udbetalingen
skal ske til den ene forældremyn-
dighedsindehaver, begge skulle er-
klære dette via selvbetjeningsløs-
ningen.
UDK påpeger, at det fremgår af
lovforslagets bemærkninger, at når
to forældre med fælles forældre-
myndighed får samme bopæls-
adresse, så skal børne- og unge-
ydelsen fremadrettet igen udbeta-
les med halvdelen til hver. Det
fremgår dog ikke, hvordan det for-
holder sig, hvis adresseændringen
sker med tilbagevirkende kraft.
Eksempel 3
Forælder 1 og forælder 2 har fælles
forældremyndighed og bor ikke
sammen. De har fraveget ligede-
ling ved aftale, således at forælder
2 får udbetalt den fulde ydelse.
Den 3. april 2020 registreres foræl-
der 1 på forælder 2’s adresse til-
bage fra den 21. marts 2020. UDK
Det fremgår af lovforslagets speci-
elle bemærkninger, at i tilfælde,
hvor forældremyndighedsindeha-
vere på et senere tidspunkt bliver
registreret i CPR med bopæl på
samme adresse, vil de skulle dele
børne- og ungeydelsen fra og med
det tidspunkt, hvor de to forældre-
myndighedsindehavere bliver regi-
streret med bopæl på samme
adresse i CPR.
Ud fra det anførte eksempel med-
fører det, at der
som anført af
UDK
kan ske en ligedeling for
næstkommende kvartal efter den
3. april 2020, da det først på dette
tidspunkt er registreret, at foræl-
drene bor på samme adresse.
Side 4 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lægger til grund, at ligedeling alene
skulle ske fra næstkommende
kvartal.
UDK bemærker, at det af forslaget
til § 4, stk. 2, nr. 2, fremgår, at for-
ældrene kan fravige ligedeling eller
gå tilbage til ligedeling, hvis den
ene forælder indsender et forlig el-
ler en samværsafgørelse. Det er
dog muligt for forældrene at indgå
en aftale om samvær selv via en af-
taleblanket, som Statsforvaltningen
har udformet og stiller til rådighed.
UDK antager, at sådanne aftaler
ikke kan danne grundlag for en
ændring i udbetaling af børne- og
ungeydelsen, da det hverken er en
afgørelse, forlig eller dom.
UDK påpeger, at det af forslaget
til § 4, stk. 2, nr. 2, fremgår, at for-
ældrene kan fravige eller gå tilbage
til ligedeling, hvis den ene forælder
indsender et forlig. I den forbin-
delse bemærkes, at det kan være
uhensigtsmæssigt at træffe afgø-
relse på baggrund af forlig, da ikke
alle forlig nødvendigvis indeholder
en samværsfordeling. UDK anmo-
der derfor om, at det præciseres,
hvilke typer af forlig, der kan
danne grundlag for ændringer i ud-
betalingen af børne- og unge-
ydelse.
Det er korrekt, at sådanne aftaler
efter forslaget ikke vil kunne
danne grundlag for en ændring i
udbetaling af børne- og ungeydel-
sen. I disse tilfælde af frivillige af-
taler må det dog antages, at foræl-
drene typisk vil være indstillet på
at benytte muligheden for at vælge,
at udbetalingen skal ske til den
ene.
Det fremgår af de specielle be-
mærkninger, at et forlig mellem
begge forældremyndighedsindeha-
vere til barnet, der dokumenterer,
at det er aftalt, at barnet skal være
mindst 9 ud af 14 dage hos den
ene forældremyndighedsindehaver,
kan danne grundlag for en udbeta-
ling af hele ydelsen til den ene for-
ældremyndighedsindehaver. Det er
endvidere i det fremsatte lov-
forslag præciseret i de specielle be-
mærkninger, at forliget skal inde-
holde en samværsfordeling, der
kan danne grundlag for en udbeta-
ling af hele børne- og ungeydelsen
til den ene forældremyndighedsin-
dehaver.
Det er i det fremsatte lovforslag
præciseret i de specielle bemærk-
ninger, at udenlandske samværsaf-
gørelser, forlig eller domme vil
UDK bemærker, at der nederst på
s. 33 og øverst s. 34 i lovforslaget
står: ”Det indgåede forlig kan være
indgået i Statsforvaltningen og Fa-
Side 5 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
milieretshuset og fremgå af et mø-
dereferat eller et dokument, der
særskilt gengiver aftalen, eller der
kan være tale om et retsforlig, der
er tilført retsbogen. Det er dog et
krav, at samværsafgørelsen, forli-
get eller dommen vil kunne aner-
kendes i Danmark, jf. Haagerbør-
nebeskyttelseskonventionen.”
UDK bemærker hertil, at det læg-
ges til grund, at alle samværsafgø-
relser, forlig og domme vedrø-
rende samvær, der stammer fra
Statsforvaltningen, Familieretshu-
set eller en domstol lever op til
ovennævnte krav. Det anføres vi-
dere, at UDK ikke har kompe-
tence til at vurdere, hvorvidt en
samværsafgørelse, forlig eller dom
er i overensstemmelse med Haa-
gerbørnebeskyttelseskonventio-
nen.
UDK påpeger, at det fremgår af
bemærkningerne, at ovenstående
samværsordning skal dokumente-
res i form af en samværsafgørelse
fra Statsforvaltningen, Ankestyrel-
sen eller Familieretshuset, og at
borgeren skal indsende samværsaf-
gørelsen via en selvbetjeningsløs-
ning. UDK ønsker mulighed for at
kunne hente den til enhver tid gæl-
dende samværsafgørelse direkte
hos Familieretshuset, når en bor-
ger ønsker at ændre udbetaling af
børne- og ungeydelsen på bag-
grund af en samværsafgørelse der-
fra. En sådan integration vil be-
tyde, at UDK altid vil være sikker
på at have den gældende samværs-
afgørelse. Der vil derfor ikke læn-
gere være behov for at partshøre
den anden forælder forud for, at
kunne lægges til grund for en ud-
betaling af hele ydelsen, hvis de
anerkendes i Danmark, jf. Haager-
børnebeskyttelseskonventionen.
Børne- og Socialministeriet har
endvidere oplyst, at de vil udar-
bejde en vejledning til UDK om
håndteringen af sådanne sager, så-
ledes at UDK på grundlag heraf
kan vurdere, om afgørelsen kan
anerkendes i Danmark.
Skatteministeriet ser umiddelbart
positivt på en mulighed for, at
UDK kan indhente den til enhver
tid gældende samværsafgørelse di-
rekte fra Familieretshuset, når en
borger ønsker at ændre udbetaling
af børne- og ungeydelsen på bag-
grund af en samværsafgørelse, da
det vil øge automatiseringen af ad-
ministration og udbetaling af ydel-
sen. En sådan integration vil dog
forudsætte, at UDK kan få adgang
til at indhente disse samværsafgø-
relser fra Familieretshuset. Skatte-
ministeriet vil i samarbejde med
UDK og med inddragelse af Fami-
lieretshuset undersøge nærmere,
om denne løsning kan IT-udvikles.
Det bemærkes endvidere, at der i
givet fald skal indføres hjemmel til,
Side 6 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
UDK træffer afgørelse om at æn-
dre udbetalingen af ydelsen. Dette
vil øge automatiseringen af admi-
nistrationen af ydelsen og betyde
hurtigere afgørelser til borgerne.
UDK beder derfor om, at ovenstå-
ende forudsætning kommer til at
fremgå af bemærkningerne.
UDK påpeger, at det fremgår af
forslaget til § 4, stk. 9, at udbeta-
ling af børne- og ungeydelsen skal
ske med virkning fra næstkom-
mende kvartal. Det er i bemærk-
ningerne angivet et eksempel, hvor
tidsperspektivet efter
UDK’s op-
fattelse ikke er realistisk, idet det
forudsættes, at UDK modtager en
ansøgning om udbetaling til den
ene forælder på baggrund af en
samværsafgørelse indsendt den 20.
marts, hvorefter det angives, at
UDK allerede træffer afgørelse
den 15. april. Dette er ikke en rea-
listisk sagsbehandlingstid
særligt
ikke hvis der kommer indsigelser
ved partshøringen. Det beskrevne
eksempel vil
særligt hvis der er
tale om en ungeydelse
ofte med-
føre, at Udbetaling Danmark ikke
kan nå at træffe afgørelse i tide til,
at udbetalingen ændres til næst-
kommende periode. UDK gør
endvidere opmærksom på, at det
ikke er sædvanligt at lade borgers
ret til ydelser udelukkende være af-
hængig af myndighedens sagsbe-
handlingstid.
UDK påpeger, at det fremgår af
forslaget til § 4, stk. 4, at såfremt,
der er fælles forældremyndighed
og den ene forældremyndighedsin-
dehaver er indsat i en institution
at Udbetaling Danmark kan ind-
hente samværsafgørelserne hos Fa-
milieretshuset.
Datoen er ændret til den 30. april
2020 i eksempel 12, således at da-
toen afspejler en realistisk sagsbe-
handlingstid for UDK til at kunne
nå at træffe afgørelse om udbeta-
ling af hele ydelsen til den ene for-
ældremyndighedsindehaver på
baggrund af en samværsafgørelse.
Derudover er det præciseret i ek-
sempel 12, at for så vidt angår un-
geydelsen, vil der kunne ske en ud-
betaling af hele ydelsen til den ene
forældremyndighedsindehaver
med virkning fra den 20. maj 2020,
da ydelsen udbetales månedsvis.
Det er præciseret i det fremsatte
lovforslag, at Kriminalforsorgen
og Udbetaling Danmark tilrette-
lægger en ordning, der sikrer, at
Udbetaling Danmark kan træffe
Side 7 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
under Kriminalforsorgen ud over
3 måneder, skal hele ydelsen udbe-
tales til den anden forældremyn-
dighedsindehaver. Det fremgår
ikke af lovforslaget, hvordan UDK
skal blive bekendt med en indsæt-
telse, der overstiger 3 måneder.
UDK skal derfor gøre opmærk-
som på, at en forudsætning for at
kunne stoppe børne- og unge-
ydelse ved indsættelse i Kriminal-
forsorgen er, at UDK får de rele-
vante oplysninger fra Kriminalfor-
sorgen eller får hjemmel til selv at
indhente de relevante oplysninger
via en systemadgang, der sikrer, at
oplysningerne kan indhentes i tide.
En sådan systemadgang vil ligele-
des sænke behovet for manuel
sagsbehandling i denne type af sa-
ger. Når den indsatte forældre-
myndighedsindehaver igen har ret
til ydelsen, formoder UDK, at der
skal træffes afgørelse over for
begge forældremyndighedsindeha-
vere om, at ydelsen igen skal lige-
deles. UDK anmoder om at få
præciseret, hvorvidt der i ovenstå-
ende tilfælde skal ske partshøring
forud for, at UDK træffer afgø-
relse om, at ydelsen igen skal lige-
deles.
UDK påpeger, at det fremgår af
forslaget til § 1 a, at ydelsesmodta-
ger alene skal indkomstaftrappes
på baggrund af sit eget topskatte-
grundlag. Borgeren skal i januar
kvartal have beregnet sin forelø-
bige nedsættelse på baggrund af
det topskattegrundlag, der fremgår
af borgerens forskudsopgørelse.
Forskudsopgørelsen indhenter
UDK i starten af januar, hvorefter
afgørelse i overensstemmelse med
§ 4, stk. 4. Kriminalforsorgen kan i
den forbindelse uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren
til Udbetaling Danmark videregive
oplysning om, at en person er ind-
sat i en institution under Kriminal-
forsorgen.
Det er korrekt, at UDK vil skulle
træffe afgørelse over for begge for-
ældremyndighedsindehavere, når
den ene forældremyndighedsinde-
haver ikke længere er indsat, og
ydelsen igen skal deles mellem
begge forældremyndighedsindeha-
vere. Derfor vil UDK også efter
de almindelige forvaltningsretlige
regler herom skulle foretage parts-
høring forud for, at der træffes af-
gørelse om ligedeling af ydelsen på
baggrund af, at den ene forældre-
myndighedsindehaver ikke længere
er indsat.
Skatteministeriet vil i dialog med
UDK og Skattestyrelsen afdække
mulighederne for ændringer, der
kan imødegå den rejste kritik af, at
UDK i dag først sender afgørelse
om foreløbig nedsættelse af børne-
og ungeydelsen til borgeren efter
kvartalets begyndelse.
Side 8 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den foreløbige nedsættelse for det
pågældende år beregnes. Der sen-
des en afgørelse om den foreløbige
nedsættelse til borgeren ca. 10
dage inden udbetaling af ydelsen.
Dette for, at UDK kan foretage en
foreløbig nedsættelse for de bor-
gere, der først opnår ret til ydelsen
ved udgangen af kvartalet, samt at
det er den nyest mulige forskuds-
opgørelse, der anvendes ved be-
regningen. UDK får dog kritik af
Ankestyrelsen, fordi afgørelsen om
den foreløbige nedsættelse først
sendes til borgeren efter kvartalets
begyndelse, idet afgørelsen træffes
med tilbagevirkende kraft og bor-
geren ikke har modtaget afgørelsen
betids nok til, at borgeren har
kunne nå at indrette sig efter afgø-
relsen uagtet, at den altid er sendt
til borgeren inden ydelsen udbeta-
les. UDK skal derfor henstille til,
at det i lovforslaget tydeliggøres, at
hensigten er, at borgeren skal ned-
sættes allerede fra første periode,
de modtager børne- og ungeydelse.
Såfremt det er korrekt forstået, at
der skal ske nedsættelse fra første
periode, er der behov for at få
præciseret, at en afgørelse om fo-
reløbig nedsættelse senest skal
træffes umiddelbart inden udbeta-
ling af ydelsen.
UDK påpeger i øvrigt, at bemærk-
ningerne til § 1, nr. 6, i lovforslaget
forstås således, at der kan ske
modregning i begge forældres ud-
betaling af børne- og ungeydelsen,
selvom det alene er den ene foræl-
der, der har en daginstitutionsre-
stance. Dette bevirker, at der i for-
hold til modregning ikke altid vil
Som det ligeledes er beskrevet i de
specielle bemærkninger til lov-
forslaget, skal der foretages mod-
regning i den samlede børne- og
ungeydelse. Det vil betyde, at for
forældremyndighedsindehavere
med fælles forældremyndighed
Side 9 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
være overensstemmelse mellem
debitor og kreditor, da kun den
ene forælder vil have en restance,
men begge vil blive modregnet i
deres ydelse.
Derudover gør UDK i forhold til
forslaget til § 4, stk. 8, opmærksom
på, at EF-forordning 883/04 arti-
kel 67-69 ikke indeholder bestem-
melser om udbetaling af børne- og
ungeydelsen. Dog indeholder arti-
kel 68 a en bestemmelse om, at så-
fremt ydelsen ikke bliver anvendt
til familiemedlemmets underhold,
kan myndigheden i bopælslandet
anmode om udbetaling til den, der
faktisk forsørger barnet. Udbeta-
ling af ydelser omfattet af forord-
ningen skal således ske efter natio-
nale regler, medmindre ydelsen
ikke bliver anvendt til familiemed-
lemmets underhold, hvor artikel
68 a kan tages til anvendelse.
Yderligere bemærker UDK, at det
fremgår af lovforslagets afsnit
2.3.1, at der i sager omfattet af EF-
forordning 883/04 skal udbetales
børne- og ungeydelsen til den eller
de personer, der efter forordnin-
gen er omfattet af dansk social sik-
ring. Det er dog UDK’s opfattelse,
at hensigten med lovforslaget er, at
der for så vidt angår sager omfattet
EF-forordning 883/04 ikke skal
ske ligedeling. Ligeledes er opfat-
telsen, at såfremt begge forældre
måtte være omfattet af dansk so-
cial sikring, skal UDK udbetale
ydelsen til den af forældrene, der
først indgiver ansøgning, svarende
til den praksis, der har været fulgt
over barnet, der modtager halvde-
len af ydelsen hver, vil der kunne
modregnes i den samlede ydelse.
Der henvises til kommentaren til
Ankestyrelsens høringssvar.
Det er i det fremsatte lovforslag
præciseret, at i tilfælde omfattet af
forordningen udbetales børne- og
ungeydelsen til den person, der ef-
ter forordningen har bopæl eller
beskæftigelse i Danmark, jf. artikel
1, og dermed er omfattet af dansk
social sikring.
Det er endvidere tilføjet, at UDK,
såfremt begge forældremyndig-
hedsindehavere måtte være omfat-
tet af dansk social sikring, kan ud-
betale ydelsen til den af forældre-
myndighedsindehaverne, der først
indgiver ansøgning, svarende til
den retstilstand, der hidtil er fulgt.
Side 10 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hidtil. UDK finder det derfor hen-
sigtsmæssigt, at det i bemærknin-
gerne til lovforslaget beskrives,
hvordan sådanne sager skal hånd-
teres. Eventuelt kan der i oplist-
ningen af eksempler medtages
nogle, der illustrerer fremgangsmå-
den for udbetalingen, når sagen
behandles efter EF-forordningen,
herunder også når begge forældre
er omfattet af dansk social sikring.
I relation til forslaget til § 4, stk. 9,
antager UDK, at denne bestem-
melse ikke finder anvendelse på sa-
ger omfattet af EF-forordning
883/04, da det af EF-forordning
987/09 artikel 59 fremgår, at der
ved skift af kompetence skal
iværksættes igangsætning af udbe-
taling/stop af udbetaling med må-
nedsudgang, uanset hvornår fami-
lieydelserne forfalder til udbetaling
i henhold til de pågældende med-
lemsstaters lovgivning. Dernæst
fremgår det af EF-forordning
987/09 artikel 60, at såfremt an-
søgning indgives til institution i et
land, som nok er kompetent, men
ikke har prioritet, skal ansøgningen
videresendes til rette myndighed.
Der kan således på sager omfattet
af EF-forordning 883/04 være
sagsbehandlingstid af en vis
længde, hvorfor bestemmelsen i §
4, stk. 9, vil bevirke, at ydelsen
først bevilliges og udbetales fra et
relativt sent tidspunkt. Den fore-
slåede bestemmelse i forslaget til §
4, stk. 9, bør således ikke omfattet
§ 4, stk. 8.
Endelig bemærker UDK, at EF-
forordning 883/04 regulerer social
Der henvises til kommentaren til
Ankestyrelsens høringssvar.
Dette er præciseret i det fremsatte
lovforslag.
Side 11 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sikring inden for EU/EØS og
Schweiz samt for statsborgere i
disse lande. De angivne betegnel-
ser i lovforslaget om EU-borger
eller EU-land bør derfor justeres i
overensstemmelse hermed.
Børns Vilkår
Børns Vilkår
hilser forslaget vel-
kommen og bakker op om intenti-
onen med lovændringen; at lige-
stille forældremyndighedsindeha-
verne i relation til udbetalingen af
børne- og ungeydelsen, samt at
sikre at udbetalingsreglerne i hø-
jere grad tager højde for nutidens
familiemønstre.
Børns Vilkår
påpeger dog, at der
imidlertid ikke er taget stilling til,
hvordan der i forbindelse med
overgangen til de nye udbetalings-
regler sikres ro omkring eksiste-
rende økonomiske ordninger for
fraskilte forældre.
Børns Vilkår
skal endnu engang ap-
pellere til, at ændringen alene kom-
mer til at gælde fremadrettet, dvs.
for par, der flytter fra hinan-
den/bliver skilt efter lovens ikraft-
træden, og således lader de allerede
skilte få ro om den økonomiske si-
tuation, de har i dag.
Derudover mener
Børns Vilkår,
at
der i højere grad end med nærvæ-
rende forslag bør tages hensyn til
et allerede eksisterende højt kon-
fliktniveau, idet det i familier med
et højt konfliktniveau eller andre
supplerende problemstillinger, vil
være bedst, at den ene forælder
Der er ikke med forslaget lagt op
til at indføre en egentlig over-
gangsordning for allerede skilte
forældre. Det skal ses i lyset af, at
der med de foreslåede nye udbeta-
lingsregler er taget hensyn til, at li-
gedeling kan fraviges i visse til-
fælde.
Ikke-samlevende forældremyndig-
hedsindehavere har således mulig-
hed for at vælge, at hele ydelsen
udbetales til én af dem, hvis de er
enige om det. Er forældremyndig-
hedsindehaverne ikke enige, kan
den ene af dem anmode om udbe-
taling af hele ydelsen, hvis denne
ved en samværsafgørelse kan do-
kumentere, at det er bestemt, at
barnet skal være mindst 9 ud af 14
dage hos denne.
På den måde skabes gode forud-
sætninger for, at forældrene tager
ansvar for familien, men samtidig
tages der hensyn til de tilfælde,
hvor de ikke kan nå til enighed.
Det er alene tilfælde, hvor barnet
er (næsten) lige meget hos begge
forældre,
og
forældrene ikke kan
blive enige om, at udbetalingen
ikke vil kunne ske til den ene af
forældrene, at ligedelingen ikke
kan fraviges. I de tilfælde er det
netop intentionen i højere grad at
Side 12 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
alene i overvejende grad admini-
strerer midlerne til barnets tøj, ud-
styr mv., uanset at den anden for-
ælder har samvær i en 9/5 ordning
eller mere.
Børns Vilkår
har erfaringer med
børn i konfliktfyldte og komplekse
skilsmisser fra både Børne- og
ForældreTelefonen samt bisidder-
ordningen. Det er
Børns Vilkårs
opfattelse, at netop økonomi har
et betydeligt konfliktpotentiale, og
at også skilsmisseforældre med et
godt eller tåleligt samarbejde kan
udvikle konflikter flere år efter
skilsmissen. Det vil være meget
uhensigtsmæssigt, hvis det skulle
blive følgerne af en lovgivning, der
bliver iværksat for brat.
Børns Vilkår
vil i den forbindelse
minde om, at hvert tredje barn i
Danmark oplever, at forældrene
bliver skilt eller flytter fra hinan-
den, og at andelen af skilsmisse-
børn, der bor (næsten) lige meget
hos hver af forældrene er fordob-
let. Mere end hvert tredje skilsmis-
sebarn har nu en deleordning. For-
slaget har dermed potentiale til at
ramme et meget højt antal børn i
Danmark, hvis det gælder for alle-
rede fraskilte.
ligestille forældremyndighedsinde-
haverne i forhold til i dag, hvor
udgangspunktet er udbetaling til
moderen.
De nye udbetalingsregler, der fore-
slås, er baseret på et omfattende
analysearbejde i Skatteministeriet,
der har været i gang siden starten
af 2016, hvor en række ministerier
og styrelser m.v. har bidraget i tek-
nisk og faglig henseende. Forslaget
har således været længe undervejs.
Der er endvidere i analysearbejdet
foretaget undersøgelser af, hvilke
udbetalingsregler, der gælder i
Norge og i Sverige, hvorefter der
er taget udgangspunkt i de svenske
udbetalingsregler, hvor ydelsen
som udgangspunkt ligedeles med
halvdelen til hver af forældremyn-
dighedsindehaverne. Reglerne blev
i Sverige indført i 2014 på bag-
grund af et forudgående udvalgsar-
bejde.
Danmarks Vejlederfor-
ening
Danmarks Vejlederforening
har ingen
bemærkninger.
Dansk Kvindesamfund
Dansk Kvindesamfund
bemærker, at
forslaget om ligedeling af børne-
og ungeydelsen konkret udspringer
Lovforslaget udmønter
Aftalen om
ét samlet familieretligt system,
som alle
Folketingets partier står bag. Afta-
lepartierne er således enige om, at
Side 13 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af, at aftalepartierne bag familie-
retsformen har ønsket at adressere
et muligvis sagligt funderet forde-
lingsproblem for de skilsmissefor-
ældre, hvor børnene bor lige meget
hos hver af forældrene (deleord-
ninger). Børn i denne gruppe ud-
gør kun 7 pct. af den samlede dan-
ske børnebefolkning og i øvrigt
karakteriseret ved overvejende at
hidrøre fra den veluddannede mid-
delklasse og ved at have velfunge-
rende og godt samarbejdende for-
ældre. Derfor rejser Dansk Kvin-
desamfund spørgsmålet, om disse
privilegerede forældre egentlig ikke
selv burde være i stand til at læse
problemstillingen om, hvordan de
økonomiske forpligtelser skal deles
uden statens indgriben? Dansk
Kvindesamfund undrer sig imid-
lertid mest af alt over, hvorfor en
lille gruppes tilsyneladende udfor-
dringer nu skal berøre de allerfleste
danske børnefamilier.
Det påpeges, at én af Skattemini-
steriets begrundelser for at om-
lægge børne- og ungeydelsen skyl-
des, at det ud fra et ligestillings-
synspunkt er kritiseret, at den som
udgangspunkt bliver udbetalt til
barnets mor. Dansk Kvindesam-
fund overvåger den kønspolitiske
debat, så her spørger de: ”Hvem er
det, der kritiserer? ”
Dansk Kvin-
desamfund er opmærksomme på,
at en mindre lobbygruppe, der
hævder at repræsentere fædre, ved-
holdende har gjort krav på en de-
ling af børnepengene. Men Dansk
Kvindesamfund er ikke bekendt
med, at der i øvrigt skulle være en
bredere opinion, som mener, at
forældremyndighedsindehavere
med fælles forældremyndighed
fremover i udgangspunktet skal
modtage halvdelen af børne- og
ungeydelsen hver
uanset om de
er samboende eller ikke er sambo-
ende og samtidig har en deleord-
ning om barnet.
De nye udbetalingsregler, der fore-
slås, er baseret på et omfattende
analysearbejde, hvor en række mi-
nisterier og styrelser m.v. har bi-
draget i teknisk og faglig hen-
seende.
De nye regler vil sikre, at forældre-
myndighedsindehaverne ligestilles i
relation til udbetalingen af børne-
og ungeydelsen, der i dag som alt-
overvejende udgangspunkt udbeta-
les til moderen
også i tilfælde,
hvor der fx er aftalt en såkaldt 7-7
ordning for barnet.
Desuden understøtter de foreslå-
ede udbetalingsregler familier, der
kan løse uenigheder selv. For for-
ældremyndighedsindehavere, der
ikke bor sammen, men som deler
de forpligtelser, der følger med et
barn, vil udgangspunktet således
være en ligedeling af ydelsen, men
forældrene kan
hvis de er enige
vælge, at hele ydelsen skal udbeta-
les til den ene.
Herudover kan udbetalingen ske til
den ene forældremyndighedsinde-
haver, hvis den ene forældremyn-
dighedsindehaver dokumenterer,
at det ved en samværsafgørelse el-
ler et forlig er bestemt, at barnet
skal være mindst 9 ud af 14 dage
Side 14 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udbetalingsreglerne skal ændres.
Dansk Kvindesamfund efterlyser
derfor, at ministeriet begrunder sit
argument med konkrete eksem-
pler.
Såvel i lovforslagets bemærkninger
som i det lovforberedende arbejde
er den nye fordelingsregel tillige
motiveret med et ønske om at
bringe lovgivningen i samklang
med nutidens familiemønstre,
uden dette i øvrigt er udfoldet og
begrundet nærmere. Derfor rejser
Dansk Kvindesamfund spørgsmå-
let, hvilke ændrede familiemønstre
forslaget egentlig henviser til?
Ifølge Dansk Kvindesamfund hvi-
ler lovforslaget på en antagelse
om, at en ligedeling af ydelsen vil
sikre ligestillingen i familierne. Det
anføres, at deres undersøgelser
omvendt viser, at forslaget vil føre
til øget ulighed i mødres og fædres
økonomiske formåen, samt at lov-
forslagets tekniske betragtninger
baseret på modelberegninger er
utilstrækkelige, fordi de ikke tager
højde for den faktiske familiead-
færd.
Dansk Kvindesamfund mener, at
en analyse, der konsekvensbereg-
ner lovforslagets implikationer,
bør inddrage, at der er væsentlige
indkomstforskelle mellem fædre
og mødre og reflektere over, hvor-
for det forholder sig sådan. Når fa-
milien får børn, fortsætter far kar-
rieren, mens mor tilpasser sig fa-
miliens behov. Det anføres, at det
er en medvirkende forklaring på
indkomstgabet mellem mænd og
hos denne. På den måde skabes
gode forudsætninger for, at foræl-
dremyndighedsindehaverne selv
tager ansvar for familien, men
samtidig tages der hensyn til de til-
fælde, hvor forældremyndigheds-
indehaverne ikke kan nå til enig-
hed.
Samtidig vil forslaget om indivi-
duel indkomstaftrapning imøde-
komme den kritik, der har været
af, at ægtefæller og ugifte samle-
vende ikke behandles ens efter de
gældende regler. Det har bl.a. givet
anledning til kritik, at der sker ind-
komstaftrapning for et ugift samle-
vende par, hvor moderen
der ty-
pisk får børne- og ungeydelsen ud-
betalt
er højtlønnet, mens der
normalt ikke vil ske indkomstaf-
trapning, hvis kun faderen har ind-
komst over topskattegrundlaget,
fordi han sjældent er ydelsesmod-
tager.
Side 15 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kvinder, samt at det er veldoku-
menteret, at børnefødsler ikke på-
virker fædres lønindkomst, mens
mødre omvendt bliver ”straffet”
økonomisk herfor. Endelig peges
på, at analyser viser, at selv 20 år
efter barnets fødsel halter mødre
stadigvæk lønmæssig bagud.
Dansk Kvindesamfund påpeger, at
der i forarbejderne til den svenske
lovgivning om deling af børne- og
ungeydelsen også var overfladiske
postulater om, at lovgivningen
burde bringes ajour til nutidens
kønsstillede familiemønstre, selv
om den svenske familieorganise-
ring i store træk minder om situati-
onen i Danmark, og Dansk Kvin-
desamfund bekendt er effekterne
af den svenske reform ikke blevet
undersøgt. Det anføres videre, at
effekterne af politikreformer i for-
skellige andre lande (England, Syd-
afrika og Cypern) til gengæld er
belyst, hvor modtagerne af 'child
benefits' har skiftet hænder fra
fædre til mødre (eller omvendt).
Disse undersøgelser viser ifølge
Dansk Kvindesamfund, at mødre
og fædre anvender børnepengene
forskelligt. Når mødre/kvinder
modtager ydelsen, bruges pengene
i højere grad på velfærdsgoder, der
kommer børnene direkte til gavn
(tøj og mad), mens pengene hyppi-
gere bliver brugt til voksnes for-
brug (tobak og alkohol), når mod-
tagerne er fædre/mænd. De empi-
riske studier mener Dansk Kvinde-
samfund
bekræfter ”the good-
mum” hypotesen.
Børne- og ungeydelsen er et sup-
plement til børnefamiliernes øko-
nomi, men er ikke øremærket be-
stemte udgifter. Det er derfor op
til familierne selv at disponere over
pengene. Forslaget om deling af
børne- og ungeydelsen er endvi-
dere baseret på en antagelse om, at
en fornuftig og hensigtsmæssig di-
sponering over pengene ikke er af-
hænger af forældrenes køn.
Tværtimod er forslaget baseret på
den modsatte antagelse, at begge
forældre er interesseret i at vare-
tage barnets tarv.
Side 16 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det anføres videre, at et sagligt ar-
gument for at omlægge børne- og
ungeydelsen kunne være, at det
ville bidrage til at øge børns vel-
færd. Til dato er det imidlertid ikke
sandsynliggjort, at en omfordeling
af børnepengene fra mor til far vil
føre til øget børnevelfærd, endsige
til status quo. Dansk Kvindesam-
fund efterlyser derfor yderligere
betragtninger om, hvordan de æn-
drede udbetalingsregler forventes
at påvirke børns velfærd.
Dansk Kvindesamfund stiller
spørgsmålstegn ved, om en om-
lægning rent faktisk vil reducere
konflikterne, eller om den vil føre
til det modsatte: At en stigende an-
del forældre vil søge om at få den
fælles forældremyndighed ophævet
eller anmode om en samværsafgø-
relse for at få monopol på børne-
pengene. Eller omvendt, at den
ene forælder lægger pres på for at
få deleordning for at få sin andel i
ydelsen. Dansk Kvindesamfund
finder det således ikke sandsynlig-
gjort, at en omlægning faktisk vil
føre til færre og ikke flere familie-
retlige konflikter.
De foreslåede nye udbetalingsreg-
ler understøtter på samme tid fa-
milier, der kan løse uenigheder selv
og familier, hvor dette ikke er til-
fældet.
Der er således taget hensyn til, at
udbetalingen skal ske til den ene
forældremyndighedsindehaver,
hvis forældremyndighedsindeha-
verne er enige,
eller
den ene foræl-
dremyndighedsindehaver doku-
menterer, at det ved en samværsaf-
gørelse eller et forlig er bestemt, at
barnet skal være mindst 9 ud af 14
dage hos denne.
Som ligeledes anført ovenfor ska-
bes der på den måde gode forud-
sætninger for, at forældremyndig-
hedsindehaverne selv tager ansvar
for familien, men samtidig tages
der hensyn til de tilfælde, hvor for-
ældremyndighedsindehaverne ikke
kan nå til enighed.
Danske Erhvervsskoler
Danske Erhvervsskoler
har ingen be-
mærkninger.
Datatilsynet
Datatilsynet
påpeger, at en forord-
ning har direkte virkning i EU’s
medlemslande fra anvendelsesda-
toen, hvorfor databeskyttelsesfor-
ordningen var direkte gældende i
Danmark fra den 25. maj 2018, jf.
forordningens artikel 99, stk. 2.
Afsnittet i lovforslaget om databe-
skyttelse er ændret i overensstem-
melse med Datatilsynets anbefalin-
ger.
Side 17 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Datatilsynet skal derfor henstille
til, at Skatteministeriet genoverve-
jer formuleringen ”gennemfører
databeskyttelsesforordningen.”
Datatilsynet henstiller desuden til,
at Skatteministeriet vurderer, hvil-
ken konkret behandlingshjemmel,
som kan ligge til grund for be-
handling af personoplysninger for-
anlediget af lovforslaget.
Endvidere henledes opmærk-
somheden på, at databeskyttel-
seslovens § 11, stk. 1, anfører,
hvornår offentlige myndigheder
kan behandle oplysninger om
personnummer. Datatilsynet skal
derfor henstille til, at Skattemini-
steriet lader dette indgå i deres
vurdering.
DI
DI
har ingen bemærkninger.
Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regule-
ring
Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Re-
gulering
har ingen bemærkninger.
FH Fagbevægelsens Ho-
vedorganisation
FH
ser positivt på, at regeringen
ændrer udbetalingsreglerne for
børne- og ungeydelsen, således at
forældre med fælles forældremyn-
dighed som udgangspunkt frem-
over modtager halvdelen af ydel-
sen hver.
Det er
FH’s
vurdering, at fædre i
højere grad skal ligestilles i foræl-
dreskabet. Derfor arbejder FH
også på, at den samlede barsel mel-
lem forældrene bliver fordelt mere
Side 18 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ligeligt, så begge forældre får an-
svar og tid sammen med barnet i
det første år. Et ligestillet forældre-
skab er vigtigt
ikke kun for lige-
stilling i hjemmet, herunder forde-
lingen af arbejdsopgaver og om-
sorg i hjemmet
men også for li-
gestillingen på arbejdsmarkedet. Et
mere lige fordelt forældreskab kan
efter FH’s opfattelse
potentielt på-
virke løngabet positivt, ligesom det
kan bidrage til at øge kvinders ar-
bejdstid.
FH
ser ligeledes positivt på, at reg-
lerne ændres, således at i tilfælde,
hvor den ene forælder påtager sig
størstedelen af ansvaret for barnet
eller børnene, fx at barnet bor hos
den ene forælder 9 ud af 14 dage,
tildeles denne forælder hele ydel-
sen; ligesom FH ser positivt på, at
ligedeling kan fraviges ved enig-
hed. I et ligestillingsperspektiv ser
FH ligeledes positivt på, at den
supplerende grønne check fremad-
rettet skal deles lige mellem foræl-
drene. Det er vigtigt, at forældre li-
gestilles i systemet.
Ikke mindst ser
FH
positivt på, at
der oprettes et system, som i langt
højere grad kan tilpasse sig forskel-
lige familieformer og -typer.
Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
har ingen bemærkninger.
FOA
FOA
har ingen bemærkninger.
Side 19 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Foreningen af 10. klas-
ser i Danmark
Foreningen af 10. klasser i Danmark
har ingen bemærkninger.
Foreningen Mor
Foreningen Mor
påpeger, at lov-
forslaget vil gennemtvinge en lige-
deling af børne- og ungeydelsen, så
den fra 2020 som udgangspunkt
skal udbetales med halvdelen til
hver af forældremyndighedsinde-
haverne
uanset om de er sambo-
ende eller ej. Er der alene en foræl-
dremyndighedsindehaver, skal hele
børne- og ungeydelsen dog udbe-
tales til denne. Der henvises til, at
ændringen af regeringen begrundes
med, at udbetalingsreglerne i hø-
jere grad tager højde for nutidens
familiemønstre. Til det vil For-
eningen Mor indvende, at det i ste-
det burde være barnet, som udbe-
talingsreglerne tog hensyn til, og at
pengene burde følge barnet og bo-
pælsforælder, det vil sige tilfalde
barnets egentlige hjem. Det anfø-
res, at det ikke har noget med køn
at gøre, da det er individuelt, hvem
der er bopælsforælder.
Foreningen Mor påpeger endvi-
dere, at det ofte er netop barnet,
som risikerer at komme i klemme i
forbindelse med forskellige fami-
liemønstre, som ofte tager ud-
gangspunkt i forældrenes egne be-
hov. Det anerkendes, at alle fami-
lieformer skal respekteres, men
foreningen mener ikke, at det skal
ske på bekostning af hensynet til
barnet. Pengene burde ifølge for-
eningen derfor hellere som nævnt
følge den primære forælder, som
ofte hårdt behøver dem frem for
Lovforslaget udmønter en del af
Aftalen om ét samlet familieretligt sy-
stem,
som alle Folketingets partier
står bag. Aftalepartierne er således
enige om, at forældremyndigheds-
indehavere med fælles forældre-
myndighed fremover i udgangs-
punktet skal modtage halvdelen af
børne- og ungeydelsen hver
uan-
set om de er samboende eller ikke
er samboende og samtidig har en
deleordning om barnet.
De nye regler vil sikre, at forældre-
myndighedsindehaverne i højere
grad ligestilles i relation til udbeta-
lingen af børne- og ungeydelsen,
der i dag som altovervejende ud-
gangspunkt udbetales til moderen
også i tilfælde, hvor der fx er af-
talt en såkaldt 7-7 ordning for bar-
net.
Det har således ud fra et ligestil-
lingsmæssigt perspektiv været kriti-
seret, at børne- og ungeydelsen i
dag primært udbetales til barnets
mor. Dette ligestillingshensyn vil
ikke kunne varetages, hvis børne-
og ungeydelsen skulle udbetales til
bopælsforælderen.
Der er imidlertid samtidig taget
hensyn til, hvis barnet overvejende
bor hos den ene af forældremyn-
dighedsindehaverne, jf. kommen-
tarerne ovenfor til høringssvaret
fra Dansk Kvindesamfund.
Side 20 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at blive delt ud til forældrene, som
var det børn, man gav gaver. For-
eningen anfører, at regeringen vil
sikre, at forældremyndighedsinde-
haverne ligestilles i relation til ud-
betalingen af børne- og ungeydel-
sen. Imidlertid sikres det ifølge
foreningen ikke, at pengene følger
barnet, da det at have del i foræl-
dremyndigheden ikke siger noget
om, hvordan ansvars- og opgave-
fordelingen reelt er imellem foræl-
drene. Af hensyn til barnet bør det
være et fast princip, at ret og pligt
følges ad, således at pengene til
barnet gives til den af forældrene,
som reelt bærer hovedansvaret og
er primær omsorgsperson og der-
ved har den bedste føling med bar-
net og dets behov. Det er på
denne måde, det bedst sikres, at
barnet får gavn af pengene på den
mest hensigtsmæssige måde, hvor
de grundlæggende behov går forud
for ting, som ikke har lige så stor
betydning.
Konkret foreslår Foreningen Mor
følgende ændring af lovforslagets
stk. 2., hvor der i dag står: Er for-
ældremyndighedsindehaverne ikke
samboende, udbetales hele ydelsen
til den ene forældremyndighedsin-
dehaver, hvis
1) begge forældremyndighedsinde-
havere erklærer, at de er enige
herom, eller
2) den ene forældremyndighedsin-
dehaver dokumenterer, at det ved
en samværsafgørelse eller et forlig
er bestemt, at barnet skal være
mindst 9 ud af 14 dage hos denne.
Hvis barnet fx bor halvdelen af ti-
den hos den ene forældremyndig-
hedsindehaver og halvdelen af ti-
den hos den anden, vil der som
udgangspunkt skulle ske en udbe-
taling af ydelsen til begge forældre-
myndighedsindehavere, ud fra en
forudsætning om, at de begge skal
sørge for, at barnet får mad, tøj,
bolig osv.,
men
de kan frit vælge, at
udbetalingen skal ske til den ene,
hvis de er enig
og det i øvrigt
passer bedre i forhold til deres ind-
byrdes aftaler.
De foreslåede regler sikrer således
høj grad af fleksibilitet for famili-
erne i forhold til, at de kan indrette
sig, som de ønsker. Dette ville ikke
være muligt, hvis børne- og unge-
ydelsen altid skulle udbetales til
bopælsforælderen.
Side 21 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dette vil Foreningen Mor gerne
have ændret til:
2) Er forældremyndighedsindeha-
verne ikke samboende, deles hele
ydelsen, hvis den ene forældre-
myndighedsindehaver dokumente-
rer, at det ved en samværsafgørelse
eller et forlig er bestemt, at barnet
skal være mindst 7 ud af 14 dage
hos denne.
På denne måde mener Foreningen
Mor, at det bliver samværsforælde-
ren, som skal føre bevis for at
opnå penge og ikke bopælsforæl-
deren. Tallet 7 kan ændres til 8 el-
ler 6. Foreningen Mor mener dog,
at der i givet fald først bør deles
lige, når barnet også er lige meget
hos begge. I modsat fald kan bo-
pælsforælder stå med en urimelig
stor del af ansvaret, mens sam-
værsforælder kan hæve pengene i
kraft af en samværsordning, som
måske endda i praksis ikke bliver
efterlevet.
Med Foreningen Mors forslag vil
det kun være de forældre, der ikke
bor sammen og har en 7/7-ord-
ning, der ville kunne blive omfattet
af en ligedeling i forhold til udbe-
taling af børne- og ungeydelse, da
forslaget kræver, at ikke sambo-
ende forældre har en samværsafgø-
relse eller et forlig, hvoraf det er
bestemt, at barnet skal være
mindst 7 ud af 14 dage.
Som redegjort for ovenfor, er hen-
sigten med forslaget om nye udbe-
talingsregler at sikre mere ligestil-
ling for familierne samtidig med, at
der sikres fleksible regler, så famili-
erne så vidt muligt kan indrette sig,
som de ønsker. Denne fleksibilitet
og vil ikke i samme grad kunne
opnås med det forslag Foreningen
Mor stiller.
FSR
Danske Reviso-
rer
FSR
Danske Revisorer
har ingen
bemærkninger.
Landsorganisationen for
Social Tilbud
Landsorganisationen for Social Tilbud
har ingen bemærkninger.
Ledernes Hovedorganisa-
tion
Ledernes Hovedorganisation
deler re-
geringens ønske om at opdele
børne- og ungeydelsen ligeligt mel-
lem forældrene, og Lederne fore-
slår, at princippet også udvides til
at omfatte barselsdagpenge, der
bliver udbetalt i forældreorlovspe-
rioden.
Lovforslaget udmønter den en del
af
Aftalen om ét samlet familieretligt sy-
stem,
der vedrører ligedeling af
børne- og ungeydelsen. Et forslag
om, at princippet udvides til at
Side 22 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ledernes Hovedorganisation støt-
ter på den baggrund lovforslaget,
hvor det foreslås, at udbetalingen
af offentlige ydelser i form af
børne- og ungeydelsen fremover
sker med en ligelig deling mellem
forældrene. Med en ligelig udbeta-
ling af børne- og ungeydelsen til
hver af forældrene bidrager rege-
ringen til ligestilling af forældre,
men det er fortsat op til foræl-
drene, hvordan ydelsen anvendes i
forhold til barnet og familiens øn-
sker.
Lederne foreslår endelig, at samme
princip for ligelig deling af en ud-
betaling af børne- og ungeydelsen
overføres på udbetalingen af bar-
selsdagpenge i forældreorlovsperi-
oden.
Udover ligestilling af forældrene i
forhold til udbetaling af en offent-
lig ydelse vil forslaget også fremme
kvinders løn- og karriereudvikling.
I dag tager mødre næsten ti gange
så meget orlov med barselsdag-
penge, som fædrene gør. Den for-
deling er meget uheldig for kvin-
dernes videre karriere, når under-
søgelser viser, at den lange barsels-
orlov bidrager til at lægge en alvor-
lig dæmper på kvindernes løn- og
karriereudvikling i mange år efter
orloven.
omfatte barselsdagpenge, der bli-
ver udbetalt i forældreorlovsperio-
den, ligger uden for denne ramme.
Mandecenteret
Mandecenteret
finder lovforslaget
sympatisk i dets intention og sym-
bolværdi i forhold til ligestilling på
Som beskrevet ovenfor i kommen-
taren til Dansk Kvindesamfunds
høringssvar skal de nye regler
sikre, at forældremyndighedsinde-
Side 23 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
familieområdet. For de forældre,
som kan finde ud af at samarbejde
om barnet, øger lovforslaget
ifølge Mandecenteret reelt ligestil-
lingen og fjerner samtidig en mulig
tilskyndelse til uenighed om bar-
nets bopæl.
Ses der derimod på de tilfælde,
hvor forældrene har vanskeligt ved
at samarbejde om barnet, vil lov-
forslaget efter Mandecentrets op-
fattelse ikke få en konfliktdæm-
pende effekt. Det anføres, at det
tværtimod kan forudses, at skellet
ved 5 ud af 14 dage fortsat vil re-
sultere i en kamp imellem nogle
forældre om samværsordningen
af økonomiske grunde.
Endvidere anføres det, at kampen i
de såkaldte højkonfliktsager tidli-
gere ofte stod, dels om barnets bo-
pæl, dels om længden af den anden
forælders samvær, fordi bopælen
gav ret til børn- og ungeydelsen,
og et samvær på højst 5 dage af 14
gav bopælsforælderen ret til børne-
bidrag fra samværsforælderen.
Den eneste forandring med lov-
forslaget vil være, at børne- og un-
geydelsen fremover ikke kun vil
være afhængig af, hvem der er bo-
pælsforælder, men også af, at den
anden forælders samvær ikke
overstiger de 5 dage, som også
fortsat vil være grænsen for at have
krav på børnebidrag fra
samværsforælderen.
haverne ligestilles i relation til ud-
betalingen af børne- og ungeydel-
sen, der i dag som altovervejende
udgangspunkt udbetales til mode-
ren
også i tilfælde, hvor der fx er
aftalt en såkaldt 7-7 ordning for
barnet.
Herudover har det været et afgø-
rende hensyn bag de foreslåede
nye udbetalingsregler, at de på
samme tid understøtter familier,
der kan løse uenigheder selv, og
familier, hvor dette ikke er tilfæl-
det.
Der er således taget hensyn til, at
udbetalingen skal ske til den ene
forældremyndighedsindehaver,
hvis forældremyndighedsindeha-
verne er enige,
eller
den ene foræl-
dremyndighedsindehaver doku-
menterer, at det ved en samværsaf-
gørelse eller et forlig er bestemt, at
barnet skal være mindst 9 ud af 14
dage hos denne. I sådanne tilfælde,
hvor barnet overvejende er hos
den ene af forældremyndighedsin-
dehaverne, er det således anset for
rimeligt, at hele udbetalingen skal
ske til denne forældremyndigheds-
indehaver, hvilket også i vidt om-
fang svarer til, at udbetalingen i
dag
hvis forældre, der har fælles
forældremyndighed, ikke lever
sammen
sker til den af foræl-
drene, der har barnet hos sig.
Udbetaling af ydelsen vil derimod
ikke bero på, hvor barnet har bo-
pælsadresse. Kun i tilfælde af, at en
samværsafgørelse eller et forlig
om, at barnet skal være mindst 9
ud af 14 dage, er bortfaldet på
Side 24 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
grund af, at barnet har skiftet bo-
pælsadresse over til den anden for-
ældremyndighedsindehaver, vil bo-
pælen efter forslaget være afgø-
rende for en udbetaling af ydelsen.
Mandecenteret mener, at lovforsla-
get rummer en ny økonomisk til-
skyndelse til at søge at blive ene-
forældremyndighedsindehaver,
idet dette giver ret til hele børne-
og ungeydelsen.
Det er korrekt, at forældremyndig-
heden over barnet vil være afgø-
rende for, om der skal ske ligede-
ling af børne- og ungeydelsen. Der
er imidlertid mulighed for, at en
forældremyndighedsindehaver kan
få udbetalt hele ydelsen, hvis bar-
net opholder sig mest hos denne,
jf. forslaget til § 4, stk. 2, nr. 2.
Opholder barnet sig lige meget
hos forældrene, dvs. 6 eller 7 dage
ud af 14 dage, så skal ydelsen de-
les. Det må lægges til grund, at en
deleordning forudsætter, at foræl-
drene er i stand til at samarbejde til
barnets bedste. Det betyder om-
vendt også, at der i så tilfælde ikke
vil være grundlag for at ophæve
den fælles forældremyndighed, da
det forudsætter, at der er konkrete
holdepunkter for, at forældrene
ikke kan samarbejde til barnets
bedste.
Mødrehjælpen
Mødrehjælpen
er grundlæggende po-
sitiv over for, at børne- og unge-
ydelsen deles ligeligt mellem foræl-
drene, idet det sender et vigtigt sig-
nal om ligeværdighed i relation til
det fælles barn. Det er helt i tråd
med og kan medvirke til at under-
støtte den positive udvikling, der
på mange områder heldigvis ses i
retning af mere ligestilling mellem
far og mor.
Side 25 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Mødrehjælpen
har dog tre hovedbe-
kymringer i forhold til børn i skils-
missefamilier. For det første den
fornyede konflikt, der kan opstå
ved kravet om en fornyet stillingta-
gen til deling af børne- og unge-
ydelsen. For det andet dokumenta-
tionskravet, der vil medføre for-
længet sagsbehandlingstid i Fami-
lieretshuset og dermed en længere
konfliktfyldt periode for børnene.
Og for det tredje de økonomiske
udfordringer det kan give enlige
forældre med deraf følgende kon-
sekvenser for børnene.
I praksis
og set ud fra et børne-
perspektiv
mener Mødrehjælpen,
at den foreslåede deling af børne-
og ungeydelsen er dybt problema-
tisk i mange skilsmissefamilier.
Mødrehjælpen påpeger, at det er
en ordning, der ikke har barnets
bedste og ret til trivsel som sit cen-
trale udgangspunkt. Mødrehjælpen
forudser derfor, at ordningen vil
give anledning til fornyet og for-
øget konflikt mellem en meget stor
gruppe af forældre, der for indevæ-
rende og på grundlag af den eksi-
sterende ordning er lykkedes med
at bilægge stridighederne, men
som fortsat har meget vanskeligt
ved at etablere et konstruktivt
samarbejde om børnene. Mødre-
hjælpen vurderer, at der er tale om
mange tusinde forældrepar
og
tilsvarende langt flere børn
som
med den foreslåede ordning risike-
rer at blive kastet ud i nye konflik-
ter, fordi de nu tvinges til at tage
aktivt stilling til deling eller ikke-
deling af børne- og ungeydelsen
inden 1.1.2020.
De nye regler om udbetaling af
børne- og ungeydelsen vil sikre, at
forældremyndighedsindehaverne i
højere grad ligestilles i relation til
udbetalingen af børne- og unge-
ydelsen. Dette primære hensyn bag
ligedelingen vil gælde for alle ydel-
sesmodtagere, der ikke vil kunne
fravige udgangspunktet, enten
fordi de ikke kan blive enige om,
at ydelsen skal udbetales til den
ene, eller på grund af, at de ikke
har en samværsafgørelse, der do-
kumenterer, at det ved en sam-
værsafgørelse eller et forlig er be-
stemt, at barnet skal være mindst 9
ud af 14 dage hos den ene foræl-
dremyndighedsindehaver.
For som beskrevet ovenfor i kom-
mentaren til Mødrehjælpens hø-
ringssvar, er der med forslaget ikke
lagt op til at indføre overgangsord-
ninger for allerede skilte forældre,
da der med de nye udbetalingsreg-
ler er taget hensyn til, at der ikke i
alle tilfælde bør ske en ligedeling af
børne- og ungeydelsen.
Side 26 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ordningen vil ifølge Mødrehjæl-
pen ramme mange familier, hvor
forældrene ikke er samboende,
bagudrettet. Såfremt forældrene
ikke når til enighed om ydelsen, vil
det give anledning til genovervejel-
ser af bopæl og samværsordninger.
For med den foreslåede ordning
fjernes måske noget af det økono-
miske incitament eller grundlag for
at have barnets bopæl, hvis barnet
er i 7/7- eller 8/6-ordning, men
samtidig skabes nyt incitament for
at reducere eller forøge samværs-
omfanget for hhv. bopæls- og
samværsforælder.
I centrum for disse konflikter om
økonomi, bopæl og samvær vil stå
et barn. Mødrehjælpen ved fra de-
res mangeårige rådgivningspraksis
og som forskning på området
også viser
hvilke alvorlige konse-
kvenser det har for børn at være
ofre for konflikt mellem deres for-
ældre. Mødrehjælpen mener der-
for, at det er ikke rimeligt, at børn
fra brudte familier
ca. hvert
tredje barn
skal betale prisen for,
at børne- og ungeydelsen ændres
for at tjene et ligestillingsformål,
der grundlæggende er forældrenes
tarv.
Sammenfattende er Mødrehjælpen
særdeles positivt indstillet over for
den foreslående ordnings ambition
om at understøtte en øget ligestil-
ling blandt fædre og mødre. Men
ordningen bør ifølge Mødrehjæl-
pen alene gælde fremadrettet, såle-
des at den gælder for familier, der
indgår aftale om skilsmisse efter
Ikke-samlevende forældremyndig-
hedsindehavere har mulighed for
at vælge, at hele ydelsen udbetales
til én af dem, hvis de er enige om
det. Hvis forældremyndighedsin-
dehaverne ikke er enige, kan den
ene af dem anmode om udbetaling
af hele ydelsen, hvis denne ved en
samværsafgørelse kan dokumen-
tere, at det er bestemt, at barnet
skal være mindst 9 ud af 14 dage
hos denne.
På den måde skabes gode forud-
sætninger for, at forældrene tager
ansvar for familien, men samtidig
tages der hensyn til de tilfælde,
hvor de ikke kan nå til enighed.
Side 27 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lovens eventuelle ikrafttræden.
Mødrehjælpen er derfor tilsva-
rende særdeles kritisk over for, at
ordningen som foreslået vil ramme
bagud og dermed risikere at få om-
fattende og alvorlige konsekvenser
for et meget stort antal børn i
brudte familier.
For at afbøde de betragtelige ska-
devirkninger, som den foreslåede
ordning vil have for rigtigt mange
børn i brudte familier, foreslår
Mødrehjælpen følgende:
A. Deling af børne- og ungeydel-
sen bør ikke implementeres med
tilbagevirkende kraft. Ordningen
bør i stedet gælde forældre til børn
født efter 1.1.2020. Alternativt kan
der laves en særordning for ikke-
samboende par, således at foræl-
dre, der ikke deler adresse pr.
1.1.2020, ikke omfattes af ordnin-
gen, men forbliver under de nuvæ-
rende regler.
B. I lovforslaget er der stillet krav
om, at bopælsforældre dokumente-
rer samværsordninger med afgø-
relse fra Statsforvaltningen/Fami-
lieretshuset, dom fra retten eller et
såkaldt officielt forlig, såfremt de
ikke ønsker at dele børne- og un-
geydelsen med samværsforælder.
Idet rigtig mange forældrepar i tråd
med lovgivningen selv har lavet af-
taler om samvær uden for myndig-
hederne, vil disse forældre ikke
kunne opfylde dokumentations-
kravet. Mødrehjælpen henstiller
derfor til, at forældrenes egne
skriftlige samværsaftaler, såfremt
At der med forslaget ikke er lagt
op til at indføre overgangsregler
for allerede delte familier skal ses i
lyset af, at der med de foreslåede
nye udbetalingsregler er taget hen-
syn til, at ligedeling kan fraviges i
visse tilfælde. Der henvises til
kommentaren ovenfor til hørings-
svaret til Børns Vilkår.
Forslaget til § 4, stk. 2, nr. 1, inde-
holder allerede en mulighed for, at
ikke samboende forældre, uanset
samværsordning, kan aftale, at der
ikke skal ske en ligedeling af
børne- og ungeydelsen. Der er der-
for god mulighed for, at foræl-
drene på baggrund af deres egne
private aftaler kan fravælge ligede-
lingen.
Side 28 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
de opfylder kravene fra Statsfor-
valtningen/Familieretshuset og er
underskrevet af begge parter, kan
tjene som dokumentation for sam-
værsaftaler.
C. Såfremt Folketinget vælger, at
deling af børne- og ungeydelsen
skal omfatte alle forældrepar
som i forslaget
anbefaler Mødre-
hjælpen en længere overgangsord-
ning med ikrafttrædelse, eksempel-
vis 1.1.2021, for at give enlige for-
ældre mulighed for at indrette de-
res økonomiske situation efter
ordningen. Konkret vil enlige for-
sørgere med en sårbar økonomi
være i risiko for at skulle finde an-
den bolig, hvis de mister halvdelen
af børne- og ungeydelsen svarende
til ca. 700 kr. om måneden pr. 1.
barn.
Det anføres, at der i de politiske
drøftelser om deling af børne- og
ungeydelsen blandt aftaleparterne
var en god forståelse for oven-
nævnte argumenter og følgelig til-
sagn om, at ordningen skulle gælde
fremadrettet. Mødrehjælpen er
derfor forundret og nedslået over,
at der ikke i det fremsendte udkast
er taget hensyn til de børn, der risi-
kerer at blive ofre for forældrenes
konflikt om økonomi. Der har i
processen med udarbejdelsen af
lovforslaget desværre ikke været
samme lydhørhed over for aktører
i feltet
herunder børne- og fami-
lieorganisationer
som der har
været i arbejdet med udmøntning
af aftalens øvrige elementer i regi
af (hovedsageligt) Børne- og So-
cialministeriet. Konsekvensen er,
De nye regler er allerede omtalt i
mange medier, herunder blandt
andet skatteministerens presse-
meddelelse:
Ny aftale: Forældre får
børnecheck på lige vilkår
fra 27. marts
2018, hvor det fremgår, at de gæl-
dende udbetalingsregler vil blive
ændret fra 2020. På den måde har
dem, der vil blive omfattet, mulig-
hed for allerede i dag og frem til 1.
januar 2020 at indrette sig efter de
nye regler.
Side 29 af 30
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044315_0030.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at lovforslaget ikke balancerer de
børnefaglige hensyn, som det øv-
rige lovkompleks er så tydeligt
præget af.
Rigsombuddet på Færø-
rerne
Rigsombuddet på Færørerne
har ingen
bemærkninger.
Rigsrevisionen
Rigsrevisionen
har ingen bemærknin-
ger.
Rådet for Etniske Mino-
riteter
Rådet for Etniske Minoriteter
har in-
gen bemærkninger.
SRF Skattefaglig For-
ening
SRF Skattefaglig Forening
har ingen
bemærkninger.
Ældre Sagen
Ældre Sagen
har ingen bemærknin-
ger.
Side 30 af 30