Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 202
Offentligt
2050022_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. april 2019
2019-2499
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. april 2019 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L 202
Forslag til lov om ændring af færdsels-
loven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mang-
ler ved tunge motorkøretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer), som
jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn
(S).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag om, at
bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge køretø-
jer fastholdes på det gældende niveau for chaufførernes vedkommende? For-
slaget indebærer således, at bødeniveauet ved de nævnte overtrædelser alene
forhøjes for ejerne og ikke for chaufførerne.
Svar:
Et ændringsforslag med det af spørgeren ønskede indhold kan udfærdiges såle-
des:
“Æ n d r i n g
s f o r s l a g
til
Forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og
mangler ved tunge motorkøretøjer og for ulovlig støj fra motor-
drevne køretøjer) (L 202)
Af
…,
tiltrådt af …:
Til § 1
1)
I det under
nr. 3
foreslåede indsatte nye stk. 7 i
§ 118
ændres »§ 67, stk.
1-3,« til: »§ 67, stk. 1 og 2, som begås af ejeren eller den person (bruge-
ren), som har varig rådighed over køretøjet, «
[Begrænsning af det forhøjede bødeniveau til kun at gælde ejeren]
L 202 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag om, at bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge køretøjer fastholdes på det gældende niveau for chaufførernes vedkommende, til transport-, bygnings- og boligministeren
2050022_0002.png
Side 2/2
Bemærkninger
§1
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at det foreslåede forhøjede bødeniveau for alvor-
lige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge køretøjer alene vil finde an-
vendelse i forhold til ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed
over køretøjet. Bødeniveauet hæves således ikke i forhold til føreren af køretø-
jet. Førerens overtrædelser af færdselslovens § 67, stk. 3, vil derfor fortsat skul-
le straffes med bøde, der for føreren efter gældende praksis som udgangspunkt
udmåles til 1.000 kr. Dette vil også gælde i tilfælde, hvor der måtte være tale
om alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangel ved tunge køretøjer.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen