Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 20 Bilag 9
Offentligt
1984284_0001.png
Til lovforslag nr.
L 20
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 6. december 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om
erstatningsansvar og medieansvarsloven
(Freds- og ærekrænkelser m.v.)
[af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 1-4, og justitsministe-
ren har stillet ændringsforslag nr. 5-9 til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, KF og IA) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de af justitsministeren stille-
de ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod ændringsfor-
slagene om deling af lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (RV, ALT og SF) vil stemme for
ændringsforslagene om deling af lovforslaget. Såfremt lov-
forslaget ikke bliver delt, vil mindretallet stemme for de af
justitsministeren stillede ændringsforslag og stemme for lov-
forslaget ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) vil stemme for æn-
dringsforslagene om deling af lovforslaget. Såfremt lovfor-
slaget ikke bliver delt, vil mindretallet stemme for de af ju-
stitsministeren stillede ændringsforslag og stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller po-
litiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, at lovfor-
slaget indeholder mange forbedringer af de gældende regler
om freds- og ærekrænkelser m.v., men kan ikke støtte den
meget markante forøgelse af bødestørrelserne. Denne forø-
gelse synes at være inspireret af den opsigtsvækkende – men
enestående – Se og Hør-sag, og Enhedslisten finder ikke, at
den ene sag bør give anledning til så voldsomme forhøjelser
af bødeniveauet. Enhedslisten ønsker at værne om en fri,
uafhængig og modig presse og frygter, at meget markante
stigninger i bødestørrelserne kan føre til, at redaktører og
journalister agerer overforsigtigt til skade for den frie debat
og for pressens rolle som en effektivt kontrollerende »fjerde
statsmagt«.
Af de samme grunde er Enhedslisten modstander af den
del af lovforslaget, der vedrører referat- og navneforbud i
private straffesager og den dertil knyttede forøgelse af bøde-
niveauet. På den baggrund har Enhedslisten stillet ændrings-
forslag om deling af lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(RV, ALT og
SF):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af straffeloven og retspleje-
loven (Forhøjelse af bødestraffen for freds- og ærekrænkel-
ser og for overtrædelse af referat- og navneforbud m.v.)«
omfattende § 1, nr. 1-10, 12 og 14, § 2, nr. 2, 3, 5 og 6, og
§§ 5 og 6.
AX022235
L 20 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 6. december 2018
1984284_0002.png
2
B.
»Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejelo-
ven, lov om erstatningsansvar og medieansvarsloven (Freds-
og ærekrænkelser m.v.)« omfattende § 1, nr. 11 og 13, § 2,
nr. 1, 4, 7 og 8, og §§ 3-6.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 5
2)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Lovens § 1 og § 2, nr. 2 og 3, finder ikke anven-
delse på handlinger begået før lovens ikrafttræden.«
[Konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Til § 6
3)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 6
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.«
[Konsekvensændring af territorialbestemmelsen som følge
af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 5
4)
I
stk. 2
ændres »§ 1, § 2, nr. 2 og nr. 3, og §« til: »§§ 1
og«.
[Konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
d
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 1
5)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 271
ændres i
stk. 1
»268« til: »267, jf. § 268,«.
[Redaktionel ændring]
6)
I den under
nr. 13
foreslåede affattelse af
§ 275
indsæt-
tes i
stk. 2, nr. 1,
før »§ 268«: »§ 267, jf.«
[Redaktionel ændring]
Til § 2
7)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 31 c
indsættes efter
»straffesager om«: »overtrædelse af«, og »268« ændres til:
»267, jf. § 268,«.
[Redaktionel ændring]
8)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 32 b, stk. 1,
ændres »Overtrædelse af« til: »Med bøde
straffes den, der overtræder«, »eller af« ændres til: »eller«,
og »straffes med bøde« udgår.«
[Redaktionel ændring]
Til § 6
9)
»§§ 3 og 4« ændres til: »§ 3«.
[Ændring af territorialbestemmelsen i relation til Grønland]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op i to forslag. Det ene
lovforslag (A) vedrører en generel modernisering af straffe-
lovens §§ 263-264, §§ 264 c-264 d og §§ 267-274, en gene-
rel forhøjelse af bødestraffen for freds- og ærekrænkelser og
for overtrædelse af referat- og navneforbud og en række
konsekvensændringer. Det bemærkes, at forslaget til straffe-
lovens § 264 b om uberettiget overvågning ved hjælp af gps
eller andet lignende apparat ligeledes er medtaget, da der
henvises hertil i lovforslagets § 1, nr. 9.
Det andet forslag (B) vedrører påtale af freds- og ære-
krænkelser, mulighed for nedlæggelse af referatforbud forud
for hovedforhandlingen i private straffesager, forhøjelse af
tortgodtgørelse i sager om freds- og ærekrænkelser og udvi-
delse af medieansvarslovens anvendelsesområde til at om-
fatte medier, der modtager visse former for mediestøtte.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring af ikrafttrædelses-
bestemmelsen i lovforslagets § 5, stk. 2, som følge af at det i
ændringsforslag nr. 1 foreslås at dele lovforslaget.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring af territorialbe-
stemmelsen i lovforslagets § 6, som følge af at det i æn-
dringsforslag nr. 1 foreslås at dele lovforslaget.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring af ikrafttrædelses-
bestemmelsen i lovforslagets § 5, stk. 2, som følge af at det i
ændringsforslag nr. 1 foreslås at dele lovforslaget.
Til nr. 5
Ændringsforslaget præciserer, at straffelovens § 268 er
udtryk for en strafskærpelsesregel relateret til straffelovens
§ 267, hvorfor det præciseres i nyaffattelsen af straffelovens
§ 271, stk. 1, at der skal være tale om en overtrædelse af §
267, jf. § 268.
Til nr. 6
Ændringsforslaget præciserer, at straffelovens § 268 er
udtryk for en strafskærpelsesregel relateret til straffelovens
§ 267, hvorfor det præciseres i nyaffattelsen af straffelovens
§ 275, stk. 2, nr. 1, at der skal være tale om en overtrædelse
af § 267, jf. § 268.
L 20 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 6. december 2018
1984284_0003.png
3
Til nr. 7
Ændringsforslaget præciserer, at straffelovens § 268 er
udtryk for en strafskærpelsesregel relateret til straffelovens
§ 267, hvorfor det præciseres i den foreslåede bestemmelse i
retsplejelovens § 31 c, at der skal være tale om en overtræ-
delse af § 267, jf. § 268.
Til nr. 8
Ændringsforslaget er en redaktionel ændring, idet den
foreslåede bestemmelse i retsplejelovens § 32 b, stk. 1, el-
lers ville medføre, at bestemmelsen ville indeholde et »af«
for meget.
Til nr. 9
Ændringsforslaget indebærer, at det alene er den foreslå-
ede ændring i lovforslagets § 3 (ændringen af erstatningsan-
svarsloven), som ved kongelig anordning helt eller delvis
kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
For Grønland gælder en særlig medieansvarslov. Lovfor-
slagets § 4 skal derfor ikke kunne sættes i kraft for Grøn-
land, og henvisningen til § 4 udgår derfor af lovforslagets
territorialbestemmelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2018 og var til
1. behandling den 1. november 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i to forskellige høringer, og justitsministeren sendte
den 29. juni 2018 og den 17. august 2018 disse udkast til ud-
valget, jf. REU alm. del – bilag 344 og 384 (folketingsårets
2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte justitsministeren hø-
ringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Peter Skaarup (DF)
fmd.
Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Lise Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader (KF) Simon Kollerup (S)
Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann (S) Mogens Jensen (S)
nfmd.
Trine Bramsen (S) Rasmus Prehn (S)
Morten Bødskov (S) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) René Gade (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV)
Karsten Hønge (SF) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1