Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 181 Bilag 1
Offentligt
2022539_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Jan Vinge Rasmussen, [email protected]
Mia Plougmann Mønsted, [email protected]
Bemærkninger til udkast til lovforslag om ændring af lov om ferie og lov
om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler
Tak for udkast til lovforslag. Vi finder det positivt, at reglerne foreslås
ændret, således at der kan ske udbetaling til boet af optjente feriemidler
fra overgangsåret fra den 1. september 2019 til den 31. august 2020 i til-
fælde af lønmodtagerens død. Vi kan ligeledes tilslutte os lovforslagets
øvrige elementer. Efterfølgende bemærkninger har karakter af tekniske
præciseringer til § 2, nr. 2.
Bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 2.
Vi foreslår, at det sidste afsnit i bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr.
2 præciseres således, at det klart fremgår, at en arbejdsgiver, Feriekonto
eller en feriekasse vil kunne udbetale til dødsboet helt frem til den 31.
december 2020, som er fristen for endelig indberetning. Derved vil en
arbejdsgiver kunne tilbageføre en allerede foretaget indberetning i til-
fælde af lønmodtagerens dødsfald. Det foreslås en præcisering i 3. afsnit
på side 22, som her vist med ændringsmarkering:
”Arbejdsgivere
, Feriekonto eller en feriekasse
vil kunne udbetale op-
tjent ferie for dødsfald, der er sket frem til tidsfristen
for punktet, hvor
indberetning
er sket
til fonden.
Tidsfristen for indberetning er fastsat i § 3
i lov nr. 58 af 30. januar 2018 til den 31. december 2020.
Fra indberet-
ning
er sket
og fre til ….”
Vi har ikke øvrige bemærkninger til lovforslaget.
18. januar 2019
Venlig hilsen
Else Nyvang
Kundedirektør
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022539_0002.png
ARBEJ DSMARKEDETS
F E R I E F O N D
Otto Mønsteds Gade 5
1571 København V
Telefon 3348 7000
www.aff.dk
BANK 5064 1202507
4. januar 2019 / NLK
Svar på høring vedr. Lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og
administration af tilgodehavende feriemidler
Arbejdsmarkedets Feriefond har følgende bemærkninger:
Ad 6.
Forslag:
I § 46 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
”Stk.
2.
Med bøde straffes den, der ikke efterkommer et pålæg efter § 41, stk. 1.”
Arbejdsmarkedets Feriefonds bemærkninger:
§ 41, stk. 1, vedrører arbejdsgivers pligt til at indsende tilstrækkelig dokumentation for korrekt
afregning af uhævet feriegodtgørelse til fonden.
Bestemmelsen giver Arbejdsmarkedets Feriefond mulighed for at politianmelde virksomheder,
der ikke efterkommer et pålæg fra fonden, hvilket positivt understøtter fondens muligheder for at
dokumentere sine eventuelle krav. Fonden er således enig i forslaget.
For at opgøre og inddrive eventuelle krav har Arbejdsmarkedets Feriefond Arbejdsmarkedets
Feriefond undersøgt spørgsmålet om forældelse.
Kammeradvokaten har konkluderet, at retstilstanden vedrørende forældelse er usikker, beroende
på retligt sammenstød mellem en utrykt ØL-dom og det obligationsretlige indtrædelsesprincip.
Kammeradvokaten har opfordret Arbejdsmarkedets Feriefond til at viderebringe forholdet, der
udfordrer virksomhedernes retssikkerhed, samt evt. foranledige, at et lovforberedende arbejde
igangsættes.
Arbejdsmarkedets Feriefond anmoder venligt om, at retstilstanden omkring forældelse af fondens
krav præciseres.
Ad 7.
Forslag:
I § 47 indsættes efter stk. 4 som nye stykker:
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022539_0003.png
”Stk.
5.
For ferie omfattet af stk. 4 træffer FerieKonto afgørelse efter § 44, stk. 1-9, i lov om ferie,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober 2015.”
ARBEJ DSMARKEDETS
F E R I E F O N D
”Stk.
6.
Afgørelser efter stk. 5 kan af den, som afgørelsen vedrører, indbringes for Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg inden 4 uger efter, at sagens parter har fået meddelelse om afgørelsen.
Klagen sendes til Feriekonto, som vurderer sagen på ny. Fastholder Feriekonto sin afgørelse helt
eller delvist, sendes sagen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, og sagens parter under-
rettes samtidig herom.
Beskæftigelsesudvalgets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.”
Arbejdsmarkedets Feriefonds bemærkninger:
§ 44, stk. 5, omhandler kompetence til at træffe afgørelse i spørgsmål om, hvorvidt en
lønmodtager, der er forhindret i at holde ferie, kan få udbetalt feriegodtgørelse, ferie med løn eller
ferietillæg, efter at beløbet er tilfaldet Arbejdsmarkedets Feriefond.
Arbejdsmarkedets Feriefond mener, det vil give den bedste service til lønmodtagerne, hvis
fonden kan behandle hele sagen
om anmodning om udbetaling af ’gamle’ feriepenge,
således at
Arbejdsmarkedets Feriefond i disse sager træffer afgørelse i spørgsmål om feriehindringer, samt
foretager remonstration, med klagemulighed for lønmodtageren til Ankestyrelsens Beskæftigel-
sesudvalg.
Arbejdsmarkedets Feriefond håndterer i forvejen en række myndighedsopgaver efter ferieloven,
og opgaven ligger i naturlig forlængelse af den service fonden yder lønmodtagere i forbindelse
med anmodning om udbetaling af ’gamle’ feriepenge.
Det vurderes desuden, at behandling af spørgsmål om feriehindringer i regi af Arbejdsmarkedets
Feriefond vil være mindre omkostningstungt.
Med venlig hilsen
Arbejdsmarkedets Feriefond
Jens Vibjerg, Bestyrelsesformand
2 af 2
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022539_0004.png
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022539_0005.png
Til Beskæftigelsesministeriet
23. januar 2019
Ref.nr.:ATP-08-01-
000308931
Oplys venligst ved
henvendelse
Høring vedr. Forslag til ændring af Lov om ferie samt Lov om
forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler
Ministeriets j.nr. 18/17412
ATP
Kongens Vænge 8,
3400 Hillerød
Ved brev af 18. december 2018 har Beskæftigelsesministeriet sendt de ovenfor nævnte
ændringsforslag i høring.
ATP har ikke kommentarer til de foreslåede ændringer til præcisering af reglerne om
det maksimale antal af optjente feriedage som betingelse for at kunne gøre brug af
fondsferiedage hhv. antallet af fondsferiedage, som kan udbetales.
I relation til forslagets § 2, nr. 1 og 2 samt § 3, nr. 1, fremgår det af både de almindelige
bemærkninger og bemærkningerne til de enkelte bestemmelser, at udbetaling til
lønmodtagers dødsbo fra arbejdsgiver, FerieKonto eller en feriekasse kan ske frem til
feriemidlerne er indberettet til fonden. Er feriemidlerne indberettet til fonden, skal
udbetaling ske derfra. Indberetning af feriemidler til fonden kan ske løbende fra
overgangsårets start 1. september 2019 til 31. december 2020. Indtil 31. december
2020 kan arbejdsgivers evt. tidligere indberetning derfor korrigeres/trækkes tilbage, og
udbetaling kan derfor fortsat ske fra arbejdsgiver selv, FerieKonto eller feriekasse. Det
bør derfor fremgå, at fonden tidligst kan foretage udbetaling efter fondens underretning
til arbejdsgiver om de endeligt indberettede feriemidler jf. lovens § 4, stk. 1 og 2, dvs.
ca. 1. februar 2021.
For så vidt angår forslaget om delegering af kompetence til FerieKonto bemærkes, at
dette vil medføre administrationsomkostninger til FerieKonto i et ikke nærmere
estimeret omfang.
Supplerende forslag til ændring af den vedtagne lov
I forbindelse med systemudvikling og forberedelse af administration af fonden er ATP
blevet opmærksom på nogle områder i den vedtagne lov, hvor der efter
ATP’s opfat-
telse er behov for ændring eller præcisering:
§ 3, stk. 5
Efter denne bestemmelse kan fonden pålægge arbejdsgiver, der ikke har foretaget
indberetning i overensstemmelse med stk. 1-4, at indsende oplysninger. Modtager
Tlf.: 70 11 12 13
Fax: 48 20 48 02
www.atp.dk
CVR-nr.: 43405810
Telefontid:
Mandag
onsdag: 8.00-16.00
Torsdag: 8.00-18.00
Fredag: 8.00-15.30
1
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022539_0006.png
fonden ikke tilstrækkelig dokumentation for den manglende eller mangelfulde indbe-
retning, kan fonden træffe afgørelse om, at arbejdsgiver skal foretage indbetaling af
tilgodehavende feriemidler. Af bemærkningerne til bestemmelsen fremgår, at der, før
fonden kan opkræve arbejdsgiver, skal være truffet en eksigibel afgørelse efter lovens
§ 4, stk. 3, om omfanget af de tilgodehavende feriemidler.
ATP finder umiddelbart, at det er uklart, om fonden skal initiere en sag ved at rette
henvendelse til en af de mulige afgørelsesmyndigheder, der fremgår af § 4, stk. 3, jf.
gældende ferielov § 35, stk. 2. ATP opfordrer til, at det kommer til at fremgå, hvordan
fonden skal sikre, at der træffes den eksigible afgørelse, der er nødvendig, for at fonden
kan opkræve arbejdsgiver efter § 3, stk. 5, 2. pkt.
ATP finder desuden, at der er behov for at fastlægge nærmere regler for de situationer,
hvor fonden skal udstede pålæg om indsendelse af oplysninger. Af bemærkningerne
fremgår herom, at
”lønmodtager,
der er indberettet oplysninger for, men hvor det oplyste
beløb ikke er korrekt, selv vil gøre indsigelse efter § 4, stk. 3.” Hvis fonden kun skal
udstede pålæg ved total mangel på indberetning, skal ATP opfordre til, at det fremgår
klart af bestemmelsen. Hvis fonden derimod skal udstede pålæg for visse delvise
mangler, herunder hvor det indberettede beløb afviger fra det forventelige - i det omfang
fonden har mulighed for at fastslå en sådan mangel
opfordrer ATP derfor til, at
omfanget disse mangler præciseres nærmere med fx bagatelgrænser.
§4
Lovens § 4 indeholder ikke en hjemmel til, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler i bekendtgørelse. ATP finder, at der bl.a. kan være behov for at fast-
sætte regler om underretning af lønmodtager og arbejdsgiver samt om fondens pligt til
forud herfor at undersøge, om arbejdsgiver har foretaget fuldstændig indberetning. ATP
skal derfor opfordre til, at der gives hjemmel til, at beskæftigelsesministeren kan
fastsætte regler, der understøtter § 4.
§5
Lovens § 5, stk. 1, pkt. 2, pålægger fonden at opkræve tilgodehavende feriemidler, der
inden 31. december 2020 er indberettet til FerieKonto eller en feriekasse, men ikke er
indbetalt dertil. Bestemmelsen indeholder imidlertid ikke hjemmel til, at fonden på
samme vis kan opkræve betaling af tilgodehavende feriemidler, der indberettes efter
31. december 2020, og som burde være indbetalt til FerieKonto eller en feriekasse. ATP
opfordrer til, at der skabes hjemmel til, at fonden også i denne situation kan kræve
betaling fra arbejdsgiver, da fonden ellers er uden mulighed for at opkræve midler, som
arbejdsgiveren selv har tilkendegivet at skylde. Konsekvensen af manglende hjemmel
vil således være, at inddrivelse skal foretages via LG.
Indberetning af feriemidler når lønmodtager får udbetalt løn mv. fra LG
Det
er LG’s erfaring, at indberetninger til eIndkomst i forbindelse med fx arbejdsgivers
konkurs ofte ikke er korrekte. ATP forventer, at arbejdsgivers indberetning af feriemidler
i forbindelse med ophør, konkurs eller død, hvor LG betaler løn mv. for perioder i og
omkring overgangsåret, vil være tilsvarende fejlbehæftet. Der må derfor forventes at
være behov for, at der skabes et samlet overblik over lønmodtagers ferieberettigede
løn, hvoraf der skal beregnes feriemidler, og derudfra træffes afgørelse om størrelsen
2
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022539_0007.png
af de samlede feriemidler, der skal være indberettet til fonden. Der kan være behov for
at slette eller supplere evt. tidligere indberetninger foretaget af arbejdsgiveren, så den
endelige registrering af lønmodtagers feriemidler i fonden er korrekt, inden fonden søger
dækning for de ubetalte feriemidler i LG og foretager udbetaling af feriemidler til
lønmodtager, når disse forfalder til udbetaling.
Da LG normalt beregner og udbetaler feriepenge i forbindelse med arbejdsgiverens
konkurs mv. og derfor har erfaring med og systemunderstøttelse til sådanne
beregninger, kan LG
i forbindelse med behandlingen af lønmodtagers øvrige krav -
med en begrænset forøgelse af administrationsomkostningerne også foretage
beregning af lønmodtagers samlede krav på feriemidler fra den konkursramte
arbejdsgiver. Dette vil medføre en langt bedre brugerrejse for lønmodtageren, som
derved vil få afklaret hele sit mellemværende samtidig, i stedet for at skulle afvente en
høring fra fonden om feriemidler primo 2021 og desuden selv skulle iværksætte en
afklaring.
At lade LG foretage en beregning, der kan danne grundlag for fondens registrering af
lønmodtagers feriemidler, vil efter ATP´s vurdering kræve, at denne proces hjemles i
såvel fondsloven som i LG-loven.
§ 28
I forbindelse med ATP’s
systemudvikling og forberedelse af administration af
fondsferiedage efter lovens § 28, er der opstået behov for afklaring af forståelsen af
bestemmelsen og evt. ændring heraf.
Det drejer bl.a. sig om grundlaget for fondens beregning af størrelsen af feriebetalingen,
når der ikke er beregnet og indberettet feriepenge til indkomstregistret, og den
ferieberettigede lønindkomst ikke kan hentes i indkomstregistret. Fonden vil i denne
situation kunne beregne feriebetalingen på grundlag af den indberettede a-indkomst,
men denne løsning kan kræve særskilt hjemmel i loven.
Der kan desuden være behov for at regulere i hvilket omfang, udbetaling af
fondsferiedage skal følge ferielovens regler, fx om udbetaling til dagene skal ske som
en engangsudbetaling, og om der skal kunne ske udbetaling ved feriehindring. Det er
på nuværende tidspunkt uafklaret, om denne regulering kan gennemføres i
bekendtgørelse hjemlet i § 28, stk. 6, eller om der vil være behov for ændring af loven.
ATP opfordrer derfor til, at det inden lovens fremsættelse afklares, om der i relation til
administrationen af fondsferiedagene er behov for ændring af loven.
Venlig hilsen
Louise Starup
Kundechef
3
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022539_0008.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S
Danmark
[email protected]; [email protected]
Høringssvar om udkast til lovforslag om ændring af fe-
rieloven og lov om forvaltning og administration af til-
godehavende feriemidler
Dansk Arbejdsgiverforening har den 18. december 2018 modtaget høring
om lovforslag om udkast til lovforslag om ændring af ferieloven og lov
om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler.
DA lægger vægt på, at implementeringen af den nye ferielov, herunder
overgangsordningen, sker i henhold til fællesindstillingen fra arbejdsmar-
kedets parter i Ferielovudvalgets betænkning med lovforslag og forslag
til finansiering samt den brede politiske aftale, som ligger til grund for
den nye ferielov og lov om forvaltning og administration af tilgodeha-
vende feriemidler.
DA kan efter en konkret vurdering dog støtte det fremsendte lovforslag,
der vedrører forhold, der først er åbenbaret under implementeringsarbej-
det eller er af rent teknisk karakter. Dette gælder således også forslaget
om tidligere udbetalinger af indefrosne midler til dødsboer.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Flemming Dreesen
22. januar 2019
FLD
Dok ID: 133375
Vester Voldgade 113
1790 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022539_0009.png
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022539_0010.png
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022539_0011.png
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022539_0012.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København S
Sendt til:
[email protected]
og
[email protected]
Kopi sendt til:
[email protected]
3. januar 2018
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om ferie og lov om
forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler
Ved brev af 18. december 2018 har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring anmodet om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte ud-
kast til lovforslag.
Datatilsynet forudsætter, at databeskyttelsesforordningens
1
og databeskyttel-
seslovens
2
bestemmelser vil blive iagttaget i forbindelse med de behandlinger
af personoplysninger, der vil ske som følge af lovforslagets bestemmelser.
Udkastet giver ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
E-mail [email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2018-11-0175
Dok.nr. 57462
Sagsbehandler
Lise Fredskov
Med venlig hilsen
Lise Fredskov
1
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2016/679 af 27. april
2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel
forordning om databeskyttelse)
2
Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven)
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022539_0013.png
FAGBEVÆGELSENS
HOVEDORGANISATION
Islands Brygge 32D
2300
København S
Tlf. 3524 6000
Mali: [email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København
S
Sagsnr. 19-0005
Vores ref. AGV/cgf
Deres ref
Den 24. januar 2019
Sendt pr. mai! til: [email protected]
Høringssvar om udkast til lovforslag om ændring af lov om ferie og lov om
forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler
FH har modtaget styrelsens høringsbrev af 18. december 2018. Det fremsendte forslag giver FH
anledning til følgende bemærkninger:
FH finder det både tilfredsstillende og hensigtsmæssigt, at det foreslås, at der kan ske udbetaling
til dødsboer efter lønmodtagere i overgangsåret, således at dødsboer kan afsluttes uden at
skulle vente til det ellers fastsatte tidligste tidspunkt for Fondens udbetalinger 1. oktober 2021.
Det er FH' s opfattelse, som tidligere fremført, at der bør etableres en lignende
mulighed for
tidligere udbetaling ti! lønmodtagere, der går på pension i overgangsåret
I dag er der adgang til "førtidig" udbetaling af feriepenge, når en lønmodtager går på pension.
Men den ny ferielov hjemler ikke adgang til udbetaling af optjente feriemidler i overgangsåret
(1. september 2019 - 31. august 2020) før tidligst den 1. oktober 2021.
En lønmodtager, der går på pension i overgangsåret, vil altså skulle vente i op til 2 år på
udbetaling af feriepengene, hvilket af den enkelte kan opleves som urimeligt, ikke mindst i en
situation, hvor der ikke er tale om dobbeltoptjening af ferie.
FH vedstår sig naturligvis selvsagt den samlede løsning bag den ny ferielov. Det er imidlertid
vores opfattelse, at det vil ligge inden for rammerne at indføre en hjemmel til, at de feriemidler,
som arbejdsgiveren allerede har afregnet til FerieKonto eller Fonden - og hvor arbejdsgiver
således ikke har en forventning om udskydelse af betalingsforpligtelsen - kan udbetales efter
anmodning fra en lønmodtager, der går på pension i overgangsåret. På samme måde bør der
indføres hjemmel til, at øvrige arbejdsgivere kan vælge at udbetale efter anmodning fra en
lønmodtager, der går på pension i overgangsåret.
Forslagets øvrige bestemmelser giver ikke anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
,rne Grevsen
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022539_0014.png
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022539_0015.png
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022539_0016.png
L 181 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2022539_0017.png