Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 153 Bilag 9
Offentligt
2023907_0001.png
DN og DN København
Dato: 1. marts 2019
Til: Medlemmer af Folketingets Transport, Bygnings- og Boligudvalg og Folketingets Miljø-
udvalg
Fra: Næstformand Knud Erik Hansen, DN København, 40 40 43 44, [email protected]
Fredningsleder Birgitte Bang Ingrisch, Danmarks Naturfredningsforening, 61 69 18 22,
[email protected]
Spørgsmål til L 153
Spørgsmål 11
Der ønskes en sammenstilling af kvaliteter og konsekvenser ved en løsning, der inddrager lov-
forslagets områder til bebyggelse og en løsning der i stedet inddrager de nordøstlige byggefel-
ter på Amager Fælled ved DR-byen
og en sammenstilling, der vurderer: økonomi, adgang til
kollektiv trafik, fredningsforhold, boligbyggeri, konsekvenser for natur og kulturhistorie, land-
skab og andre forhold der er relevante for vurdering af lokalisering bebyggelse.
Baggrund
Den løsningsmodel med kompenserende arealer, som
Københavns kommune er nået frem til, er kun en af
flere løsningsmodeller, der har været i spil. Da Folke-
tinget med lovforslaget reelt foretager et valg, finder
vi det relevant, at Folketinget også vurderer de alter-
native placeringer på Amager Fælled mod nordøst ved
DR-byen, som har indgået i kommunens løsningsmu-
ligheder. Det er områderne med orange og gul af-
mærkning på vedlagte kort.
DN ser følgende sammenligninger relevante:
Lovforslaget forudsætter, at tre områders frednin-
ger ophæves ved lov. En placering ved DR Byen vil ikke forudsætte, at fredninger ophæves
ved lov. Noget af det gule felt går mod vest ind i fredet område, men da en bebyggelse kan
udformes, så det kan være rekreativt område, kan det sandsynligvis klares ved en dispen-
sation i fredningsnævnet, hvis det bliver nødvendigt at bruge det.
Lovforslagets løsning indbringer samlet 1,3 mia. kr. ved grundsalg. Grundsalg for områder-
ne ved DR-byen kan indbringe 1,21 mia. kr. Det vil da sammen med 20.000 kvm erhvervs-
bebyggelse I Ørestaden kunne indbringe 1,26 mia. kr., jævnfør beregninger foretaget af
Københavns kommune.
Lovforslagets løsning har forholdsvis stor afstand til metrostationer. En løsning ved DR-
byen vil ligge tæt ved en metrostation.
Lovforslaget beslaglægger 26,8 ha natur. En bebyggelse ved DR-byen vil beslaglægge 18,7
ha, og måske reelt en del mindre, da nærheden til metrostationen gør det muligt bygge
tættere mod Ørestads Boulevard og dermed efterlade en større andel grønne arealer.
Lovforslaget vil have betydeligt negativ indflydelse på natur og kulturhistorisk miljø. Det vil
alvorligt gøre skade på det kulturhistoriske miljø i Fiskerhavnen. Bebyggelse på Lærkeslet-
ten med 4500 beboere tæt op til strandengen vil medføre et stort slid på strandengen, som
vil skade biodiversiteten i den unikke og sarte natur på strandengen- både for flora og fau-
na. Det vil medføre krav om befæstede og belyste stier, der vil skade biodiversiteten og
ændre området fra natur til park.
1
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 1/3-19 fra Danmarks Naturfredningsforening om kompenserende arealer
Lovforslagets byggeområder ligger på områder, der har lav biologisk naturværdi (biodiver-
sitet, sårbarhed og sjældenhed). Området ved DR-byen har også lav biologisk naturværdi
Der er dog et mindre areal i område ved DR Byen, som ikke har været tildækket med ny
jord og derfor har høj biologisk naturværdi.
Lovforslagets bebyggelse ligger som en blok i det åbne landskab i Naturpark Amager, og
skade den værdi, det har som naturområde for mennesker. En bebyggelse ved DR-byen vil
visuelt kunne falde sammen med den bagvedliggende bebyggelse. Området er et nærnatur
område og det vil forsvinde.
Lovforslagets bebyggelse på Lærkesletten vil ligge lidt isoleret i forhold til byen i øvrigt.
Bebyggelsen vil have problemer med støj og skal
om muligt- håndtere problemer som
følge af, at den skal ligge på en tidligere losseplads. En bebyggelse på området med DR-
byen vil ligge i tilknytning til eksisterende bystruktur, vil ikke have væsentlige problemer
med støj og kan bygges på ikke-forurenet jord.
2