Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 153 Bilag 8
Offentligt
2022772_0001.png
Andelsboligforeningen BK87
Bådehavnsgade 55 T
2450 København SV
Att.: Michael Hansen
E-mail: [email protected]
Sagsansvarlig
Pernille Aagaard Truelsen
Partner, advokat (L), ph.d.
Sagsbehandler
Asger Janfelt
Partner, advokat
Åboulevarden 49C, 4. sal
8000 Aarhus C
+45 86 18 00 60
+45 60 98 16 00
Sagsnr. 13149
[email protected]
www.energiogmiljo.dk
CVR-nr.: 27078672
27. februar 2019
Vedr. forslag til lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklings-
selskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter)
(L 153)
Jeg skal som aftalt hermed kort uddybe, hvorfor den af transport-, bygnings- og
boligministeren foreslåede ophævelse af fredningen af Campingarealet og are-
alet øst for Bådehavnsgade efter vores vurdering vil være i strid med de EU-
retlige statsstøtteregler.
1.
Lovforslaget
Transport-, bygnings- og boligministeren har den 6. februar 2019 fremsat oven-
nævnte lovforslag. Lovforslaget går bl.a. ud på at ophæve eksisterende afgø-
relser om fredning for bl.a. et areal beliggende nord for Vejlands Allé (Camping-
arealet) og arealet øst for Bådehavnsgade, jf. bemærkningerne til den foreslå-
ede ny bestemmelse i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By &
Havn I/S § 15 a:
”Det
foreslås i § 15 a, stk. 1, 1. pkt., at Københavns Kommune indskyder et
areal nord for Vejlands Allé (Campingarealet) i Udviklingsselskabet By & Havn
I/S, som forestår udvikling af arealet
.
Københavns Kommune indskyder arealet momsfrit i Udviklingsselskabet By
& Havn I/S som delvis kompensation for arealet ved Ørestad Fælled Kvarter,
som med vedtagelsen af lovforslaget ikke må bebygges. Udviklingsselskabet
By & Havn I/S kan herefter forestå udviklingen af arealet nord for Vejlands Allé
(Campingarealet).
side 1/5
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Henvendelse af 27/2-19 fra Andelsforeningen BK87 om ophævelse af fredningen af området nord for Vejlands Allé og området øst for Bådehavnsgade
Ved udvikling af arealet forstås bl.a. omdannelse og salg på markedsvilkår af
arealet til byudvikling. Udvikling af arealet skal således ske efter samme mo-
del som selskabets øvrige udviklingsområder. Københavns Kommune tilveje-
bringer det nødvendige plangrundlag for, at arealet kan udvikles.
[…]
Det foreslås i § 15 a, stk. 1, 4. pkt., at eksisterende afgørelser om fredning
ikke gælder for området.
Arealet beliggende nord for Vejlands Allé er i dag omfattet af
”Kalvebodkile-
fredningen” fra 1990 og
”Amager
Fælledfredningen” fra 1994. De to fredninger
ophører for dette areal samtidig med, at loven træder i kraft. Der henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger herom.
[…]
Det foreslås i § 15 a, stk. 5, 1. pkt., at den eksisterende afgørelse om fredning,
som bl.a. omfatter området øst for Bådehavnsgade, ikke skal gælde herfor.
Arealet beliggende øst for Bådehavnsgade er omfattet af
”Kalvebodkile-fred-
ningen”
fra
1990, som det altså foreslås ikke skal gælde for området belig-
gende øst for Bådehavnsgade.
Arealet er ejet af Udviklingsselskabet By & Havn I/S, og selskabet skal forestå
udvikling af arealet. Det kan imidlertid kun ske, hvis fredningen ophæves for
området.
Ved udvikling af arealet forstås bl.a. omdannelse og salg på markedsvilkår af
arealet til byudvikling. Udvikling af arealet skal således ske efter samme mo-
del som selskabets øvrige udviklingsområder. Københavns Kommune tilveje-
bringer det nødvendige plangrundlag for, at arealet kan udvikles.”
Af lovforslagets almindelige bemærkninger fremgår:
”Lovforslaget
skal skabe mulighed for, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S
kan udvikle en række områder og herved opnå en værdi, som svarer til vær-
dien af den tabte udviklingsmulighed ved Ørestad Fælled Kvarter. Omkostnin-
gerne til udviklingen af områderne finansieres af Udviklingsselskabet By &
Havn I/S samt de samarbejdspartnere, selskabet måtte indgå aftaler med.”
Herved sigtes der til, at et flertal i Københavns Borgerrepræsentation efter det
oplyste skulle have modsat sig at medvirke til at gennemføre den fornødne lo-
kalplanlægning for det planlagte byggeri på Ørestad Fælled Kvarter, som ejes
af Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
side 2/5
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Henvendelse af 27/2-19 fra Andelsforeningen BK87 om ophævelse af fredningen af området nord for Vejlands Allé og området øst for Bådehavnsgade
2022772_0003.png
Den foreslåede ophævelse af den eksisterende fredning af Campingarealet og
arealet ved Bådhavnsgade begrundes udtrykkeligt således med et ønske om at
kunne tilføre Udviklingsselskabet By & Havn I/S en økonomisk værdi, som sel-
skabet ikke ville være berettiget til efter de nugældende fredningsregler.
2.
De EU-retlige statsstøtteregler
Det traktatmæssige grundlag for de EU-retlige statsstøtteregler findes i artikel
107-109 i Traktat om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF).
Statsstøtte i EU-retlig forstand omfatter efter artikel 107, stk. 1, enhver støtte,
som ydes ved hjælp af statsmidler under enhver tænkelig form, og som fordrejer
eller truer med at fordreje konkurrencevilkårene ved at begunstige visse virk-
somheder eller visse produktioner, i det omfang den påvirker samhandelen mel-
lem medlemsstaterne.
EU-Kommissionen skal efter TEUF artikel 108, stk. 3, underrettes så betids om
enhver påtænkt indførelse eller ændring af støtteforanstaltninger, at den kan
fremsætte sine bemærkninger hertil.
Statsstøtte, der ikke anmeldes efter denne bestemmelse, er som udgangspunkt
således ulovlig, med mindre støtten for eksempel er omfattet af den såkaldte
gruppefritagelsesforordning
1
.
3.
Vurdering
En foranstaltning udgør statsstøtte efter TEUF artikel 107, stk. 1, hvis alle de
følgende betingelser er opfyldt
2
:
Der skal være tale om en virksomhed
Foranstaltningen skal kunne tilregnes staten
Den skal være finansieret med statsmidler
Der skal være indrømmet en fordel
Foranstaltningen skal være selektiv, og
Den skal påvirke konkurrencen og samhandelen mellem medlemssta-
terne
Spørgsmålet er herefter, om den foreslåede ophævelse af den eksisterende
fredning af Campingarealet og arealet ved Bådhavnsgade udgør statsstøtte til
Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Kommissionens forordning (EU) Nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes
forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108.
2
Se Kommissionens meddelelse om begrebet statsstøtte i artikel 107, stk. 1, i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (2016/C 262/01), pkt. 5.
1
side 3/5
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Henvendelse af 27/2-19 fra Andelsforeningen BK87 om ophævelse af fredningen af området nord for Vejlands Allé og området øst for Bådehavnsgade
2022772_0004.png
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at By & Havn I/S bl.a. skal foretage
omdannelse og salg på markedsvilkår af arealet til byudvikling. Der foreligger i
den forstand således en virksomhed i statsstøttereglernes forstand.
Foranstaltningen kan endvidere tilregnes staten, da fredningsophævelsen jo er
en direkte følge af det foreslåede lovforslag.
Endvidere er foranstaltningen selektiv, eftersom den alene omfatter de i lov-
forslaget nævnte arealer og udtrykkeligt har til formål et begunstige netop Ud-
viklingsselskabet By & Havn I/S.
Ligeledes må foranstaltningen antages at påvirke konkurrencen og samhande-
len mellem medlemsstaterne allerede af den grund, at By & Havn I/S også mar-
kedsfører sig internationalt, som det fremgår af teksten på selskabets engelsk-
sprogede hjemmeside.
Tilbage står spørgsmålet om, hvorvidt foranstaltningen herudover også opfylder
betingelserne om at være finansieret med statsmidler og om, at der skal være
indrømmet en fordel.
Når spørgsmålet overhovedet kan rejses, skyldes det, at den foreslåede ophæ-
velse af fredningen jo ikke umiddelbart har nogen omkostninger for statskassen
som sådan.
Det følger imidlertid af EU-Domstolens praksis, at foranstaltninger
uanset hvil-
ken form de end måtte have
ligeledes anses for støtte, hvis de direkte eller
indirekte kan favorisere visse virksomheder eller er at betragte som en økono-
misk fordel, som den begunstigede virksomhed ikke ville have opnået under
sædvanlige markedsvilkår.
Se således dom af 8. september 2011, Kommissionen mod Nederlandene, C-
279/08 P, præmis 88 ff., hvor Domstolen fandt, at der ikke var nogen regule-
ringsmæssig årsag, der retfærdiggjorde tildelingen uden modydelse af frit om-
sættelige emissionsrettigheder.
I det konkrete tilfælde, er der heller ikke nogen reguleringsmæssig årsag, der
retfærdiggør den foreslåede ophævelse af den eksisterende fredning af Cam-
pingarealet og området øst for Bådehavnsgade.
Navnlig kan det efter vores vurdering ikke anføres som en retfærdiggørende
reguleringsmæssig årsag, at den værdi, som Udviklingsselskabet By & Havn
I/S opnår ved fredningsophævelsen, svarer til værdien af den tabte udviklings-
mulighed ved Ørestad Fælled Kvarter, blot fordi Københavns Kommune ikke vil
lokalplanlægge for det planlagte byggeri på Ørestad Fælled Kvarter.
side 4/5
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Henvendelse af 27/2-19 fra Andelsforeningen BK87 om ophævelse af fredningen af området nord for Vejlands Allé og området øst for Bådehavnsgade
På den baggrund vurderer vi således, at foranstaltningen også opfylder betin-
gelserne om at være finansieret med statsmidler og om, at der skal være ind-
rømmet en fordel.
Den foreslåede ophævelse af fredningen af Campingarealet og området øst for
Bådehavnsgade må efter vores vurdering i det hele herefter anses for stats-
støtte til Udviklingsselskabet By & Havn I/S efter TEUF artikel 107, stk. 1.
Da det endvidere ikke fremgår af lovforslaget, at fredningsophævelsen har væ-
ret anmeldt til EU-Kommissionen som statsstøtte, er foranstaltningen derfor
ulovlig efter TEUF artikel 108, stk. 3.
Hvis lovforslaget vedtages i sin foreliggende form, skal vi derfor anbefale, at
Andelsforeningen BK87 indbringer statsstøttespørgsmålet for EU-Kommissio-
nen med henblik på, at den eksisterende fredningsafgørelse fastholdes.
Med venlig hilsen
Pernille Aagaard Truelsen
side 5/5