Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 153 Bilag 1
Offentligt
2013033_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
[dato]
2018-5479
Høringsnotat vedrørende L xx Forslag til lov om ændring af lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstat-
ning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter)
Indledning
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet (ministeriet) hørte den 30. novem-
ber 2018 en række myndigheder og organisationer, jf. nedenfor, over udkast til
forslag til Lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet
By & havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter). Høringsfri-
sten udløb den 6. januar 2018.
Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på
www.høringsportalen.dk.
1.
Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til
lovforslaget:
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Naturfredningsforening Køben-
havn, Danmarks Naturfredningsforening Samråd Storkøbenhavn, Dansk Er-
hverv, Friluftsrådet, Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger
til lovforslaget:
Danmarks Meteorologiske Institut, Kommissarius ved Statens Ekspropriatio-
ner på øerne, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Rigsrevisionen.
3.
Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar
til lovforslaget:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BAT-kartellet, Bered-
skabsstyrelsen, Brancheforeningen Danske Advokater, Cyklistforbundet, Dansk
arbejdsgiverforening, Dansk byggeri, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Handicap
forbund, Dansk Industri, Dansk Ornitologisk forening, Dansk Transport og
Logistik
DTL, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Dansk Vejforening, Dan-
ske handicaporganisationer, Danske Regioner, DI Transport, Domstolsstyrel-
sen, Forbrugerrådet, Geodatastyrelsen, HK Trafik & Jernbane, Håndværksrå-
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2013033_0002.png
det, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Københavns Mu-
seum, Landbrug & Fødevarer, LO, Miljøstyrelsen, Naturstyrelsen, Region Ho-
vedstaden, Region Sjælland og Slots- og Kulturstyrelsen.
4. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har herudover modtaget hø-
ringssvar fra:
AKB Bellahøj, fsb Bellahøj, Bellahøj l og ll
SAB, Amager Fælleds Venner, Bed-
steforældre for Børns ret til Krat, Danmarks Fiskeriforening, Det Grønne Knæ,
Fiskerhavnens Venner Bestyrelse, Folkebevægelsen mod Gæld, Motorbåds-
klubben West, NOAH, SF- Sydhavnen, Stejlepladsens Venner, Vanløse Lokal-
udvalg og Verdens Skove samt 89 høringssvar fra borgere.
Side 2/9
-----------
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt ministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag indgår ikke i notatet.
Ministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige indsendte syns-
punkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets Transport-,
Bygnings og Boligudvalg.
Høringssvarene har navnlig vedrørt følgende emner:
Natur, miljø og klima
Areal beliggende øst for Bådehavnsgade
Areal beliggende nord for Vejlands Allé
Anvendelse af arealer
Affredning af arealer beliggende ved Natura 2000-områder og VVM-
undersøgelse
6.
Affredning af arealer ved lov
7.
Øvrige bemærkninger
1.
2.
3.
4.
5.
1.
Natur, miljø og klima
Verdens Skove, Amager Fælleds Venner og NOAH bemærker, at det er positivt,
at der kan rejses fredningssag for Ørestad Fælled Kvarter ved Fredningsnævnet
og dermed sikre områdets rige biodiversitet.
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2013033_0003.png
Flere af høringssvarene kommer fra foreninger, lokalråd og borgere. Langt de
fleste udtrykker utilfredshed med affredning og byudvikling på de tre foreslåe-
de arealer og bemærker, at en byudvikling vil have negativ indflydelse på om-
kringliggende natur, miljø og landskab.
Blandt høringssvarene nævnes området ved Bådehavnsgade (Stejlepladsen) og
området nord for Vejlands Allé (Campingarealet), som vigtige naturområder
med et mangfoldigt dyre- og planteliv. Flere udtrykker bekymring for at byud-
vikling vil påvirke et mangfoldigt dyreliv som følge af forøget lys- og lydniveau
samt øget trafik til og fra området. Hertil påpeges yderligere, at lovforslaget
ikke behandler konsekvenser for klimaet. NOAH bemærker, at ændringer af
naturområder og store byggerier udleder store mængder af CO2, og at det er
essentielt for en klimasikret fremtid, at sikre den nuværende natur og de grøn-
ne områder, der er tilbage i Danmark.
Andre udtrykker bekymring for tab af rekreativ anvendelse af de konkrete om-
råder. Flere mener, at det er et tab for København at overdrage disse områder
til byudvikling, idet områderne er uundværlige for børn og voksnes velbefin-
dende.
Friluftsrådet foreslår byudvikling på det nuværende erhvervsområde vest for
Bådehavnsgade og syd for Fragtvej som alternativ til Stejlepladsen.
Friluftsrådet fremfører desuden, at Københavns Kommune med lys og lygte
leder efter ledige arealer til byudvikling, der i disse år primært opleves som lig
med boligbyggeri, boligbyggeri og boligbyggeri.
Ministeriet skal hertil bemærke, at Københavns Kommune har foretaget en
omfattende undersøgelse af alternative byggefelter til Ørestad Fælled Kvar-
ter. De tre byggefelter beliggende henholdsvis nord for Vejlands Allé (Cam-
pingarealet), Øst for Bådehavnsgade og på Selinevej Nord er udvalgt, da na-
turkvaliteten på disse områder er vurderet til at være relativ lav set i forhold
til Ørestad Fælled Kvarter og andre områder på Amager Fælled.
Ministeriet skal desuden bemærke, at lovforslaget friholder Ørestad Fælled
Kvarter for byggeri, hvilket sikrer et stort område med høj naturkvalitet til
rekreativ anvendelse.
I relation til synspunkterne vedrørende konsekvenser for natur, dyre- og
planteliv ved byudvikling på de konkrete samt nærliggende arealer bemærker
ministeriet, at lovforslaget udelukkende affreder områderne med henblik på
fremtidig byudvikling. Det kan oplyses, at Københavns Kommune i lokalplan-
lægningen for området, ønsker at bibeholde dele af de affredede områder som
natur med mulighed for rekreativ anvendelse. Endvidere vil udviklingsselska-
bet By & Havn i den videre planlægningsproces gennemføre VVM-
Side 3/9
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2013033_0004.png
undersøgelse af byudvikling af arealerne med henblik på at belyse de mulige
konsekvenser for natur, dyre- og planteliv samt Co2 udslip.
Den præcise udmøntning af den påtænkte bebyggelse skal forelægges til god-
kendelse for de lokale myndigheder efter sædvanlig planproces med fastlæg-
gelse af kommuneplanramme samt lokalplan for området.
2.
Areal beliggende øst for Bådehavnsgade
Stejlepladsens Venner, Udviklingsselskabet By & Havn og Danmarks Fiskeri-
forening henleder opmærksom på, at Fiskerhavnen og Stejlepladsen i dag an-
vendes af virksomheder til bundgarnsfiskeri, hvor disse områder i dag er an-
vendt til oplægning og klargøring af redskaber. De bemærker således, at er-
hvervsfiskerne ikke længere vil kunne anvende området i tilfælde af byudvik-
ling og anmoder om, at lovforslaget tager dette til eftertragtning.
By & Havn foreslår, at lovforslaget sikrer, at erhvervsfiskerne kan forsætte de-
res aktiviteter på andre dele af det fredede areal, for eksempel på den del af
”Tippen”, der er beliggende sydvest for Bådhavnsgade og Sydløbsvej.
Ministeriet skal hertil samlet bemærke, at spørgsmålet om erstatningsarealer
for de områder, der inddrages til bebyggelse, og som hidtil er blevet benyttet
til oplægning og klargøring af redskaber, må drøftes i forbindelse med udar-
bejdelsen af den konkrete plan for områdets fremtidige anvendelse. Ministeri-
et bemærker desuden, at lovforslaget ikke er til hinder for, at de pågældende
fiskere fortsat kan drive virksomhed fra Stejlepladsen.
3.
Areal beliggende nord for Vejlands Allé (Campingarealet)
Udviklingsselskabet By & Havn bemærker, at lovforslagets § 16, stk. 2 giver
mulighed for at rejse en fredningssag for naturområdet, der er omfattet af lov-
forslagets bilag 1, dvs. området øst for Campingarealet. Udviklingsselskabet By
& Havn bemærker hertil, at lovforslaget bør sikre, at der kan foretages de for-
nødne dispositioner i områderne således, at arealet nord for Vejlands Allé
(Campingarealet) kan byudvikles i overensstemmelse med den politiske aftale
om erstatning for det aflyste byggeri på Ørestad Fælled Kvarter. Udviklingssel-
skabet By og Havn foreslår at følgende tiltag bør sikres i lovforslaget:
-
-
-
-
-
Mulighed for stiforbindelse til Sundby Metrostation
Velfungerende vejadgange til arealet
Eksisterende og nye forsyningsledninger kan omlægges og/eller etab-
leres på de omkringliggende fredede arealer og beskyttet natur
Mulighed for bebyggelse på område som udgår som naturområde i
Ørestad
Mulighed for vandafledning
Side 4/9
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2013033_0005.png
-
Rydning af ammunition af Forsvaret
Side 5/9
Metroselskabet bemærker ligeledes, at der i lovforslaget bør tilføjes et afsnit
om, at det skal være muligt at etablere stisystemer mellem metro og boligom-
rådet nord for Vejlands Allé (Campingarealet) gennem Ørestad Fælled Kvarter.
Med lovforslaget forventes nye boligområder, der vil huse kommende brugere
af nærliggende metrostationer. Metroselskabet ønsker at sikre trygge og nemt
tilgængelige adgangsveje mellem metrostationerne og boligområderne. Det
foreslås, at det tilføjes i hjemmelgrundlaget for Ørestad Fælled Kvarter, jf. § 16
stk.2, at en eventuel fredning ikke er til hinder for et stisystem i kvarteret, med
fast belægning, belysning og skiltning m.v.
Ministeriet skal hertil bemærke, at der allerede er stier i området, og at det
forudsættes, at en kommende fredning af området kan gennemføres således,
at der samtidig sikres mulighed for, at fremtidige beboere
særligt børn der
skal i skole og til fritidsinteresser
kan færdes trygt og i grønne omgivelser
mellem arealet nord for Vejlands Allé (Campingarealet) og Sundby Metrosta-
tion, således at stisystemet udgør et reelt alternativ til at færdes langs
Vejlands Allé og Ørestads Boulevard.
Hvad angår velfungerende vejadgang til arealet bemærker Udviklingsselska-
bet By & Havn, at lovforslaget kun giver mulighed for én vejtilslutning til
Vejlands Allé. Ministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget vil blive justeret
således, at det sikres, at der kan etableres tilstrækkelige og velfungerende
vejadgange til arealet.
Hvad angår muligheden for at bebygge det område, der udgår som naturom-
råde i Ørestad bemærker Udviklingsselskabet By & Havn, at dette ikke er for-
klaret i lovforslaget. Ministeriet skal hertil bemærke, at dette er forklaret i
bemærkningerne til lovforslaget. Ministeriet vil dog sørge for at tydeliggøre,
at dette område udgår som naturområde og i stedet indgår i det område nord
for Vejlands Allé (Campingarealet), som kan bebygges.
Hvad angår forhold vedr. eksisterende og nye forsyningsledninger, vandaf-
ledning og rydning af ammunition, som nævnes i Udviklingsselskabet By &
Havns høringssvar, er der tale om forhold, som skal finde sin løsning gennem
drøftelser mellem Københavns Kommune og selskabet.
4.
Anvendelse af arealer
Udviklingsselskabet By & Havn bemærker, at det i lovforslagets almindelige og
specielle bemærkninger samt i lovforslagets kortbilag 3 fremgår, at de tre area-
ler beliggende hhv. nord for Vejlands Allé (Campingarealet), Selinevej Nord og
øst for Bådehavnsgade skal anvendes til hhv. boligbyggeri, erhverv eller begge
dele. Udviklingsselskabet By & Havn ønsker, at de præcise anvendelses mulig-
heder ikke fastlægges i lovforslaget, og der i stedet henvises til, at Københavns
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2013033_0006.png
Kommune tilvejebringer det nødvendige plangrundlag for, at arealerne kan
udvikles med bolig- og erhvervsbyggeri.
En række høringssvar pepeger generelle problemstillinger ved lovforslagets
fremlagte anvendelses muligheder, såsom boligbyggeri og erhverv. Der udtryk-
kes generel modstand imod byudvikling, idet det vil påvirke omkringliggende
dyreliv og natur negativt med øget befolkning. I enkelte høringssvar fremsættes
anmodning om, at lovforslaget sikre, at de affredede arealer også inkluderer
grønne arealer til f.eks. reakreativ anvendelse.
Ministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget vil blive justeret, så det frem-
går, at arealernes konkrete anvendelse vil blive fastlagt i forbindelse med
Københavns Kommunes tilvejebringelse af det nødvendige plangrundlag for
arealerne.
I forhold til bemærkningerne om, at de affredede arealer også bør inkludere
grønne arealer til f.eks. rekreativ anvendelse, er der tale om forhold, som vil
blive drøftet og behandlet i forbindelse med en kommende planproces. Det
kan oplyses, at Københavns Kommune i lokalplanlægningen for området,
ønsker at bibeholde dele af de affredede områder som natur med mulighed for
rekreativ anvendelse.
5.
Affredning af områder nærliggende Natura 2000-områder og
VVM-undersøgelse
Flere af de indkomne høringssvar bemærker, at arealet øst for Bådhavnsgade
(Stejlepladsen) og Selinevej Nord grænser direkte op til det internationale na-
turbeskyttelsesområde Natura 2000-området nr. 143 (Habitatområde H127,
Fuglebeskyttelsesområde F111). Hertil bemærker bl.a. Danmarks Naturfred-
ningsforening, Stejlepladsens Venner, Friluftsrådet og SF-Sydhavnen, at der
skal foretages en VVM-screening forud for videre planlægning om vurdering af
konsekvenser på miljøet.
Andre høringssvar bemærker, at arealet øst for Bådhavnsgade ikke kan affre-
des, idet det ikke er i overensstemmelse med lovmæssig sikring af Natura 2000
området. Hertil tilføjer SF-Sydhavnen, at affredningen af arealet (Stejleplad-
sen) ikke kan gennemføres uden, at EU Kommissionen, der har godkendt og
støttet Natura 2000 udpegningen, er blevet hørt.
Arealer nord for Vejlands Allé (Campingarealet) bliver ligeledes omtalt i flere
høringssvar, som et område der grænser op mod et Natura 2000-område. Et
høringssvar nævner, at der på dette område lever dyr, som er fredet i henhold
til EU’s Habitatdirektiv.
Her anmodes ligeledes om, at lovforslaget tager højde
for en VVM-screening af området forud for videre planlægning.
Side 6/9
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2013033_0007.png
By & Havn bemærker, at selskabet i den videre planlægningsproces vil gennem-
føre VVM-undersøgelser af byudvikling af arealerne.
Ministeriet har vurderet, om ophævelsen af fredninger for områder, som lig-
ger op ad Natura 2000-områder, kræver en screening af potentiel påvirkning
af området.
Hertil bemærker ministeriet, at der med forslaget ønskes en ændring af om-
rådets juridiske status som fredet. Derimod indebærer forslaget ikke i sig selv,
at der sker nogen fysisk ændring af området, som potentielt kan påvirke Na-
tura 2000-området. Lovforslaget giver således ikke tilladelse til, at der må
bygges på grundene, og ændrer ikke på, at der forud for påtænkt byggeri vil
skulle indhentes de tilladelser, som følger af gældende lovgivning, herunder
også vurdering af eventuel påvirkning af Natura 2000-området. Det samme
synspunkt gør ministeriet gældende for så vidt angår Bellahøjmarken.
Ministeriet vurderer derfor også, at det er i overensstemmelse med reglerne,
at der ikke foretages en screening af eventuelle påvirkninger af et Natura
2000-område i forbindelse med lovforslaget.
Herudover noterer ministeriet sig, at Udviklingsselskabet By & Havn i den
videre planlægningsproces vil gennemføre VVM-undersøgelse af byudvikling
af arealerne.
Den præcise udmøntning af den fremtidige bebyggelse skal forelægges til
godkendelse efter sædvanlig planproces med fastlæggelse af kommuneplan-
ramme samt lokalplan for området.
6.
Affredning af områder ved lov
Flere af de indkomne høringssvar bemærker, at lovforslaget ophæver frednin-
ger af områder som indgår i Kalvebodkilefredningen og Strandbeskyttelseslin-
jen, som begge har til hensigt at bevare sammenhængende naturområder for at
sikre biodiversitet og rekreative værdier. Der anføres, at en afgørelse om at
ophæve en fredning bør træffes af fredningsnævnet og ikke Københavns Kom-
mune.
Derudover, udtrykker flere høringssvar modstand mod, at lovforslaget affreder
områder ved lov. Ligeledes ovenfor, ønsker flere de konkrete områder affredet
ved en fredningssag ved fredningsnævnet, idet en sådan proces inddrager flere
forskellige interessenter og sikre en god afvejning af interesser. Dansk Erhverv
bemærker, at lovforslaget generelt bryder med den gældende sædvane for op-
hævelse af fredninger. De opfordrer til, at den gældende praksis for frednings-
sager respekteres, så der sikres klarhed og stabilitet omkring fredningssager.
Side 7/9
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2013033_0008.png
Mange høringssvar fremhæver, at lovforslaget griber ind i fredningsnævnets og
overfredningsnævnets afgørelser, hvor almenhedens interesser er blevet afvejet
mod Københavns Kommunes interesser. Danmarks Naturfredningsforening
opfordre til, at Folketinget tilkendegiver, at Københavns Kommune bør søge
fredninger ophævet gennem sædvanligt fredningssystem.
Ministeriet har noteret sig, at flere udtrykker modstand mod, at man ophæver
fredninger ved lov. Endvidere noterer ministeriet sig, at flere vurderer, at der
ikke er tilstrækkelige tungtvejende samfundsmæssige hensyn, som tilsiger, at
man ophæver fredningerne for de pågældende områder.
Hertil bemærker ministeriet, at det juridisk er uproblematisk at ophæve fred-
ninger ved lov. Folketinget kan efter Grundloven regulere alle områder af
lovgivningen. I den forbindelse kan ministeriet henvise til, at Folketinget ek-
sempelvis ved lov om Skjern Å Naturprojekt fra 1998 bemyndigede ministeren
til at træffe beslutning om at ophæve 2 fredningskendelser.
For så vidt angår anbringendet om, at der ikke er tungtvejende samfunds-
mæssige hensyn for en ophævelse af fredningen, er det Ministeriets vurde-
ring, at en udvidelse af den Københavnske metrocityringudgør et tungtvejen-
de samfundsmæssigt hensyn.
Indtægterne fra udvikling af Ørestad Fælled Kvarter, som med lovforslaget
bl.a. foreslås erstattet af byudvikling på tre alternative byggefelter, har været
forudsat til nedbringelse af Udviklingsselskabet By & Havns gæld og har lig-
get til grund bl.a. ved indgåelse af aftalen om Sydhavnsmetroen. Udviklings-
selskabet By & Havn har bidraget med ca. 1,7 mia. kr. til finansieringen af
Sydhavnsmetroen.
7.
Øvrige bemærkninger
Flere nævner, at Københavns Kommune har udlagt arealet øst for Bådehavns-
gade, Stejlepladsen og Fiskerhavnen som bevaringsværdigt og værdifuldt kul-
turmiljø, og der henvises til den lovmæssige regulering på dette område. Der
udtrykkes bekymring for affredning og byudvikling af områderne, da det vil
medføre et tab af områdernes kulturelle værdi. Endvidere fremhæves også
sammenkoblingen mellem kulturarv, friluftsliv, velfærd og turisme.
Udviklingsselskabet By & Havn anmoder om, at lovforslagets kortbilag 3 tyde-
liggøres og præciseres således, at der skelnes mellem arealer, hvor fredning og
strandbeskyttelseslinje ophæves, og arealer, der overdrages til By & Havn, idet
der ikke nødvendigvis er sammenfald.
Ministeriet skal hertil bemærke, at kortbilag 3 vil blive tydeliggjort og præci-
seret.
Side 8/9
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2013033_0009.png
I forbindelse med en kommende planproces vil der også, selv om arealer ud-
lægges til bebyggelse, kunne tages højde for ønsker om sikring af rekreative
arealer øst for Bådehavnsgade, Stejlepladsen og Fiskerhavnen.
Ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til det lovudkast som
har været i høring
På baggrund af de indkomne høringssvar og en gennemgang af lovforslaget i
øvrigt vil der blive foretaget følgende justeringer i lovforslaget:
Anvendelsesmulighederne for de tre arealer hhv. nord for Vejlands Allé
(Campingarealet) , Selinevej Nord og øst for Bådehavnsgade vil i lov-
forslaget med tilhørende bilag blive justeret og beskrevet mere generelt
med en henvisning til, at Københavns Kommune tilvejebringer det
nødvendige plangrundlag for, at arealerne kan udvikles med bolig- og
erhvervsbyggeri.
Afgrænsningen af den sydlige del af arealet nord for Vejlands Allé
(Campingarealet) vil blive justeret, så afgrænsningen af affredningen i
stedet løber langs Vejlands Allé.
Det fremgår af lovforslagets § 15 a, stk. 5, at Bådehavnsgade Øst (Stej-
lepladsen) udgår af den grønne kile i Landsplandirektivet. Området er
ikke i dag en del af den grønne kile. Bestemmelsen er derfor ikke rele-
vant for det pågældende område og udgår af lovforslaget.
Det vil i § 15 a, stk. 2 blive tydeliggjort, at den eksisterende fredning ved
Selinevej Nord ikke er til hinder for, at der kan etableres den fornødne
vejadgang til betjening af området.
Det præciseres i bemærkningerne til § 15 a, stk. 1, at Naturbeskyttelses-
lovens § 3 ikke begrænser byudvikling inden for arealet nord for
Vejlands Allé (Campingarealet).
Det tydeliggøres i lovforslaget, at den østlige del af arealet nord for
Vejlands Allé (Campingarealet) udgår af lovens bilag 1 over naturområ-
der i Ørestad som ikke må bebygges. Arealet bliver i stedet en del af
arealet nord for Vejlands Allé (campingarealet), som kan bebygges.
Endelig vil det i lovforslaget blive tydeliggjort, at Udviklingsselskabet
By & Havn gennemfører VVM-undersøgelser af byudvikling af arealer-
ne.
Side 9/9