Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 151 , L 151 A , L 151 B , L 151 C , L 151 D
Offentligt
2042361_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 20. marts 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 5 til L 151 til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 5:
Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 22. februar 2019 og 14. marts
2019 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejderne, jf. L 151 - bilag 3 og 7.
Svar:
Indledningsvist kan jeg bemærke, at regeringen med lovforslaget ønsker at gøre
det lettere for virksomhederne at få kvalificerede udlændinge til Danmark og sam-
tidig forenkle en række af de eksisterende regler.
I forhold til Rejsearbejdernes bemærkninger til forslaget om en ny landespecifik
beløbsordning skal jeg henvise til lovforslagets afsnit 2.1, hvoraf det bl.a. fremgår,
at regeringen med forslaget ønsker at sikre virksomhederne styrkede muligheder
for rekruttering af kvalificeret arbejdskraft, og at forslaget vil være med til at
fremme investeringer i Danmark og danske investeringer i udlandet. Såvel uden-
landske investeringer i Danmark som danske investeringer i udlandet har en posi-
tiv effekt på dansk økonomi. Det skaber både arbejdspladser og gavner produkti-
viteten.
Det vil
som det gælder for alle udlændinge, der søger opholdstilladelse med
henblik på beskæftigelse
være en grundlæggende betingelse for at få opholdstil-
ladelse efter den foreslåede ordning, at det tilbudte job er på sædvanlige løn- og
ansættelsesvilkår.
For så vidt angår Rejsearbejdernes bemærkninger til forslaget om, at en stillings-
betegnelse på positivlisten først kan udgå efter en minimumsperiode på 2 år skal
jeg henvise til lovforslagets afsnit 2.2.2.2, hvoraf det bl.a. fremgår, at regeringen
ønsker at sikre, at virksomhederne ikke oplever, at en stillingsbetegnelse pludselig
forsvinder midt i en rekrutteringsproces. Et halvt år er kort tid og afspejler ikke i
tilstrækkelig grad, at en rekrutteringsproces kan tage længere tid.
8. april 2019
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 4866
690602
Side
1/2
L 151d - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelserne af 22/2-19 og 14/3-19 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejderne, til udlændinge- og integrationsministeren
2042361_0002.png
Forslaget betyder derfor, at positivlisten gøres mere forudsigelig, og at virksom-
hederne får bedre tid til at rekruttere en udenlandsk medarbejder.
I forhold til Rejsearbejdernes bemærkning til forslaget om mere fleksible regler for
arbejdstid kan jeg henvise til lovforslagets afsnit 2.8, hvoraf det fremgår, at ud-
lændinge, der søger opholdstilladelse efter beløbsordningen, jf. udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, eller den foreslåede landespecifikke beløbsordning, jf. lov-
forslagets afsnit 2.1, fortsat vil skulle have en løn, der modsvarer beløbsordnin-
gernes mindstebeløb, også selvom der er tale om en ansættelse på 30 timer om
ugen. Det vil fortsat være en grundlæggende betingelse for at få opholdstilladelse,
at ansættelsen sker på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår.
I forhold til Rejsearbejdernes bemærkninger til Styrelsen for International Rekrut-
tering og Integrations kontrolindsats kan jeg henvise til deres rapport om kontrol-
resultater for 2017.
Rapporten
kan
findes
her:
http://uim.dk/filer/indrejse-og-
ophold/kontrolresultater/rapport-siris-kontrolresultater-2017.pdf.
For at besvare Rejsearbejdernes bemærkning om, hvorledes ligningslovens § 9,
stk. 4, 3. pkt. harmornerer med forslaget om smidigere regler for kortidsophold
efter fast track-ordningen har jeg indhentet et bidrag fra Skatteministeriet.
Skatteministeriet har oplyst:
”Efter
ligningslovens § 9, stk. 4, 3. pkt. gælder, at arbejdsgiverens
m.v. betaling af godtgørelse for visse rejseudgifter mv., der ellers er
skattefri, skal medregnes ved indkomstopgørelsen, hvis lønmodtage-
ren ved lønomlægning har kompenseret arbejdsgiveren m.v. for at få
godtgørelsen.
Dette forbud mod lønomlægning gælder generelt, og det ændrer den
foreslåede ændring af fast track-ordningen ikke på.”
Inger Støjberg
/
Jonas From Soelberg
Side
2/2