Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 15 Bilag 1
Offentligt
1946243_0001.png
-- AKT 20009 -- BILAG 1 -- [ SV Høring over udkast til lovforslag om forskellige ændringer af valglovgivngen og ænd… --
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0002.png
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0003.png
-- AKT 20009 -- BILAG 2 -- [ SV. Høring over udkast til lovforslag om forskellige ændringer af valglovgivngen og æn… --
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0004.png
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0005.png
-- AKT 20009 -- BILAG 3 -- [ Høringssvar - Ældre Sagen - Udkast til lovforslag om forskellige ændringer af valglovgi… --
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0006.png
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0007.png
-- AKT 20009 -- BILAG 4 -- [ Høring over udkast til lovforslag om forskellige ændringer af valglovgivngen og ændrin… --
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0008.png
-- AKT 20009 -- BILAG 5 -- [ SV, Høring over udkast til lovforslag om forskellige ændringer af valglovgivngen og æn… --
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0009.png
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0010.png
-- AKT 20009 -- BILAG 6 -- [ SV - Høring over udkast til lovforslag om forskellige ændringer af valglovgivngen og æ… --
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0011.png
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0012.png
-- AKT 20009 -- BILAG 7 -- [ Høringssvar ] --
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0013.png
-- AKT 20009 -- BILAG 8 -- [ Re - Høring over udkast til lovforslag om forskellige ændringer af valglovgivngen og æn… --
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0014.png
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0015.png
-- AKT 20009 -- BILAG 9 -- [ Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om forskellige ændri.. ] --
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Danmark
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325769
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 18/01616-2
HØRING OVER UDKAST TIL LOVFORSLAG OM
FORSKELLIGE ÆNDRINGER AF VALGLOVGIVNINGEN
OG ÆNDRING AF KOMMUNESTYRELSESLOVEN
Økonomi- og Indenrigsministeriet har ved e-mail af 28. juni 2018
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om valg til
Folketinget, lov om kommunale og regionale valg, lov om valg af danske
medlemmer til Europa-Parlamentet, partiregnskabsloven og lov om
kommunernes styrelse (Forbud mod ens listebetegnelser, valgret til
Europa-Parlamentsvalg til udlandsdanskere under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne, sikring af udøvelsen af herboende
EU-statsborgeres valgret og valgbarhed fra bopælstidspunktet,
lovfæstelse af en særlig vederlagsordning for stedfortrædere i
kommunalbestyrelsen og regionsrådet m.v.).
Instituttet har ikke bemærkninger til udkastet.
Der henvises til sagsnr.: 2018
1694.
9. AUGUST 2018
Med venlig hilsen
Emil Kiørboe
SPECIALKONSULENT
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0016.png
-- AKT 20009 -- BILAG 10 -- [ Datatilsynets høringssvar af 02-08-2018 ] --
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til:
[email protected]
Kopi til:
[email protected]
2. august 2018
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail [email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2018-11-0040
Dok.nr. 20265
Sagsbehandler
Makar Juhl Holst
Direkte 3319 3236
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om valg til Folke-
tinget, lov om kommunale og regionale valg, lov om valg af danske med-
lemmer til Europa-Parlamentet, partiregnskabsloven og lov om kommu-
nernes styrelse (Forbud mod ens listebetegnelser, valgret til Europa-
Parlamentsvalg til udlandsdanskere under værgemål med fratagelse af
den retlige handleevne, sikring af udøvelsen af herboende EU-
statsborgeres valgret og valgbarhed fra bopælstidspunktet, lovfæstelse af
en særlig vederlagsordning for stedfortrædere i kommunalbestyrelsen og
regionsrådet m.v.)
Ved brev af 28. juni 2018 har Økonomi- og Indenrigsministeriet anmodet om
Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast.
Af udkastets § 2, nr. 13, 14, 15 og 16 fremgår, at godkendte kandidatlister,
herunder samtlige kandidaters navne, oplysning om anmeldte listeforbund og
valgforbund skal bekendtgøres på henholdsvis kommunens og regionens
hjemmeside.
Behandling af personoplysninger skal altid ske i overensstemmelse med de
grundlæggende principper i databeskyttelsesforordningens
1
artikel 5. Det
fremgår af artikel 5, stk. 1, litra e, at personoplysninger skal opbevares på en
sådan måde, at det ikke er muligt at identificere de registrerede i et længere
tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende per-
sonoplysninger behandles.
Datatilsynet anbefaler derfor, at det i udkastet præciseres, hvor længe de om-
handlede kandidatlister skal forblive offentliggjort på henholdsvis kommu-
nens og regionens hjemmeside.
Datatilsynet anbefaler endvidere, at det i udkastets almindelige bemærkninger
under afsnit 2.6. generelt vurderes, hvorvidt den behandling af personoplys-
ninger som lovforslaget forudsætter
for så vidt angår offentliggørelse af
kandidatlister på henholdsvis kommunernes og regionernes hjemmeside
kan
ske inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om data-
beskyttelse).
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0017.png
2
Datatilsynet forudsætter i øvrigt, at reglerne i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven
2
vil blive iagttaget i forbindelse med behandlingen af
personoplysninger foranlediget af lovforslaget, herunder behandling af almin-
delige personoplysninger, oplysninger om politisk overbevisning og helbreds-
oplysninger.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Makar Holst
2
Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0018.png
-- AKT 20009 -- BILAG 11 -- [ Høringssvar fra Danske Regioner ] --
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Valgenheden
[email protected]
07-08-2018
EMN-2018-01935
1203454
Morten Slabiak
Høringssvar fra Danske Regioner
Danske Regioner har den 28. juni 2018 modtaget høring over udkast til forslag
til lov om ændring af lov om valg til Folketinget, lov om kommunale og regionale
valg, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet,
partiregnskabsloven og lov om kommunernes styrelse (Forbud mod ens
listebetegnelser, valgret til Europa-Parlamentsvalg til udlandsdanskere under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, sikring af udøvelsen af
herboende EU-statsborgeres valgret og valgbarhed fra bopælstidspunktet,
lovfæstelse af en særlig vederlagsordning for stedfortrædere i
kommunalbestyrelsen og regionsrådet m.v.).
Danske Regioner har hørt de fem regioner og kan på den baggrund oplyse, at
Danske Regioner og regionerne er positive over for de foreslåede ændringer,
som vedrører forbud mod anvendelse af ens listebetegnelser ved valg til
regionsrådene, udøvelse af valgret for EU-statsborgere, bekendtgørelser i
forbindelse med valg og lovfastsættelse af den særlige vederlagsordning for
stedfortrædere indkaldt til enkelte møder i regionsrådene.
Danske Regioner har ikke yderligere bemærkninger.
Venlig hilsen
Nanna Skau Fischer
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0019.png
-- AKT 20009 -- BILAG 12 -- [ Høringssvar 100818 ] --
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0020.png
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0021.png
-- AKT 20009 -- BILAG 13 -- [ Bemærkning til udkast til lovforslag om forskellige ændringer af valglovgivningen og … --
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0022.png
-- AKT 20009 -- BILAG 14 -- [ KL´s høringssvar-2 ] --
1(1
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til: maszsm.dk med kopi til familiergsm.dk
KL's bemærkninger til høring om forslag til lov om Familierets-
huset og forslag til ændring af forældreansvarsloven, lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning og forskellige andre love
(Ændringer som følge af lov om Familieretshuset og skærpet fo-
kus på beskyttelsen af barnet i sager efter forældreansvarslove)
Børne- og Socialministeriet har den 28. juni 2018 bedt KL om eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om Familieretshuset og forslag
til ændring af forældreansvarsloven, lov om ægteskabs indgåelse og op-
løsning og forskellige andre love (Ændringer som følge af lov om Familie-
retshuset og skærpet fokus på beskyttelsen af barnet i sager efter foræl-
dreansvarslove). Høringssvaret skal være Børne- og Socialministeriet i
hænde den 24. august 2018.
Det har desværre ikke været muligt at få KL's høringssvar politisk be-
handlet inden fristen. KL fremsender derfor et foreløbigt høringssvar og
vil fremsende eventuelle yderligere bemærkninger, når sagen har været
politisk behandlet.
KL tager forbehold for de økonomiske konsekvenser.
KL har følgende bemærkninger til udkast til forslag til lov om Fami-
lieretshuset:
Generelt
KL er positiv overfor, at der nu skabes et nyt, enstrenget og sammen-
hængende familieretligt system der sikrer samlede og helhedsorienterede
forløb for familierne med barnet i centrum.
KL finder det ligeledes positivt, at der er fokus på samarbejdet mellem
det familieretlige og det sociale system, og at det bliver muligt for myn-
dighederne at udveksle relevante oplysninger både med og uden sam-
tykke i sagerne. KL er dog ærgerlig over, at forslaget primært lægger op
til, at det alene er Familieretshuset der kan inddrage og få oplysninger fra
de kommunale myndigheder og ikke omvendt. KL vil anbefale, at det bli-
ver et forpligtende samarbejde der går begge veje.
KL vil for en god ordens skyld gøre opmærksom på, at der i dag ikke fin-
des bestemmelser om samarbejdet mellem Statsforvaltningen og kom-
munerne i forbindelse med Statsforvaltningens behandling af sager efter
forældreansvarsloven. De nye bestemmelser om samarbejdet mellem det
familieretlige og det sociale system, som foreslås i forslag til lov om Fa-
Dato: 24. august 2018
Sags ID: SAG-2018-04427
Dok, ID: 2612221
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3276
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 10
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0023.png
KL
milieretshuset, er en række nye formaliserede sagsbehandlings-
skridt/samarbejdsformer, som kommunerne skal have implementeret. Det
vil både være i forhold til kommunernes organisering, arbejdsgange og
samarbejdsformer, konkrete processer, metoder og redskaber og priorite-
ring i sagsbehandlingen. KL vil på baggrund heraf gøre opmærksom på
det ikke ubetydelige ressourcetræk ved de nye bestemmelse.
KL vil i sit høringssvar have fokus på følgende hovedelementer i forslaget
til lov om Familieretshuset:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Indhentning af oplysninger fra kommunen (§ 13)
Sagsbehandlingsfrister (§ 15)
Etablering af en Børneenhed i Familieretshuset (§ 16)
Oplysninger fra barnet med og uden samtykke (§ 20)
Kommunens initiativret (§ 25)
Tværfaglig behandling i en § 7-sag (§ 29)
Afdækning af behov for indledning af en § 7-sag (§ 30)
Udveksling af oplysninger under behandling af en § 7- sag (§ 31)
Mødeafholdelse i forbindelse med behandling af en § 7-sag (§
32)
10. Oprettelse af et kommunalt kontaktpunkt(§ 51)
11. Børne- og socialministerens bemyndigelse (§ 52)
Dato: 24. august 2018
Sags ID: SAG-2018-04427
Dok. ID: 2612221
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3276
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
vvww.kl.dk
Side 2 af 10
Ad 1: Indhentning af oplysninger fra kommunen (§ 13)
Med forslagets § 13, stk. 1, får Familieretshuset til brug for visitationen af
en sag om forældremyndighed, barnets bopæl og samvær mulighed for
at indhente oplysninger hos kommunen. Det gælder oplysninger om
iværksatte støtteforanstaltninger over for barnet og i så fald hvilke, og om
der er gennemført eller påtænkes gennemført en børnefaglig undersø-
gelse. Med forslaget gives hjemmel til, at kommunen kan videregive
disse oplysninger uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren,
hvis Familieretshuset anmoder om det.
Herudover indeholder forslaget i § 13, stk. 2, hjemmel til, at kommunen
uden samtykke fra forældrernyndighedsindehaveren kan videregive op-
lysninger om et barns personlige og familiemæssige forhold til Familie-
retshuset. Kommunens videregivelse af disse oplysninger kan ske af
egen drift, hvis kommunen vurderer, at oplysningerne er nødvendige for
Familieretshusets behandling af en sag om forældremyndighed, barnets
bopæl eller samvær. Kommunen er dataansvarlig og skal derfor konkret
vurdere, om oplysningerne er nødvendige.
Familieretshuset kan ikke videregive oplysninger til kommunen
KL undrer sig over, at forslaget kun skaber hjemmel til at kommunen kan
videregive oplysninger til Familieretshuset. Det undrer fordi, da hele
grundtanken med forslaget om et nyt familieretligt system er hensynet til
barnets bedste og barnets trivsel. Hvis der skal tænkes i helhedsoriente-
rede indsatser for barnet og barnets familie på tværs af kommune og Fa-
milieretshus, bør nødvendige oplysninger om barnet og barnets familie
kunne videregives begge veje, så det undgås at der foretages dobbelt
sagsbehandling.
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0024.png
KL
KL vil henvise til, at lovgiver i de almindelige bemærkninger skriver, at
der etableres en hjemmel til "udveksling" af oplysninger mellem Familie-
retshuset og kommunen. "Udveksling" betyder, KL beset, at der bør være
tale om gensidigt at sende og modtage oplysninger.
KL vil på baggrund af ovenstående anbefale, at det bliver muligt at vide-
regive oplysninger begge veje af hensyn til barnets bedste.
Kun oplysninger om servicelovens kapitel 11
KL vil anbefale, at Familieretshuset, udover oplysninger fra kommunen
om iværksatte foranstaltninger og børnefaglige undersøgelser efter ser-
vicelovens kapitel 11, også skal kunne indhente oplysninger om iværk-
satte foranstaltninger efter servicelovens § 11; i særlig grad § 11, stk. 3.
Disse oplysninger kan være relevante for Familieretshuset, da der efter
denne bestemmelse kan være iværksat familierettede indsatser som
følge af blandt andet skilsmisse eller netværks- eller samtalegrupper,
hvor barnet deltager som følge af forældrenes skilsmisse. Disse oplys-
ninger kan være relevante i forhold til Familieretshusets visitation.
Mulighed for kommunen til af egen drift at videregive oplysninger
KL kan ikke se, om forslagets § 13, stk. 2, kun gælder for videregivelse af
oplysninger, som kommunen vurderer er nødvendige for Familieretshu-
sets behandling af en sag, eller om bestemmelsen også gælder, hvor Fa-
milieretshuset har anmodet kommunen om disse oplysninger.
KL vil anbefale, at det tydeliggøres om bestemmelsen omfatter begge
dele eller om bestemmelsen kun omfatter de tilfælde, hvor kommunen af
egen drift vurdere, at oplysningerne er nødvendige.
Kommunen er dataansvarlig for de oplysninger, der videregives
KL er optaget af, hvorledes kommunen kan sikre sig, at oplysningerne er
nødvendige for Familieretshusets behandling af sagen. Dette vil kræve,
at kommunen har indsigt i Familieretshusets sag om familien. Dette sy-
nes ikke at være tilfældet, hvis man læser bemærkningerne til forslaget.
For KL at se, vil kommunens vurdering således alene komme til at basere
sig på en fornemmelse af, hvad der er nødvendigt, hvilket sætter kommu-
nen i et dilemma, hvis det skal bevises, at videregivelsen er nødvendig
for Familieretshusets sag.
KL vil anbefale, at det bliver muligt for kommunen at få indsigt i Familie-
retshusets sag, så kommunen kan sikre sig, at de oplysninger, der vide-
resendes, er nødvendige for Familieretshusets behandling af en sag.
Ad 2: Sagsbehandlingsfrister (§ 15)
Med forslagets § 15 indsættes en række frister for Familieretshusets ud-
førelse af en række sagsbehandlingsskridt, herunder frist for visitation,
udsendelse af plan for sagens behandling og indledning af samarbejde
med kommunen.
KL finder det positivt, at der indsættes en række frister, så det sikres at
sagerne i Familieretshuset behandles hurtigt og effektivt. KL er med på,
at nogle af fristerne er begrundet i at kommunens og Familieretshusets
Dato: 24. august 2018
Sags ID: SAG-2018-04427
Dok. ID: 2612221
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3276
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 10
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0025.png
KL,
indsats for familien koordineres, således at modsatrettede afgørelser og
foranstaltninger undgås, og således at der hurtigst muligt kan iværksæt-
tes den rette støtte til det involverede barn.
KL vil dog for en god orden skyld gøre opmærksom på, at de mange fri-
ster vil presse kommunerne i forhold til de sagsbehandlingsskridt og den
grundighed, som kommunerne forventes at præstere efter den sociale
lovgivning. I den forbindelse skal KL samtidig gøre opmærksom på det
ikke ubetydelige ressourcetræk i kommunerne, når det forventes, at kom-
munerne svarer hurtigst muligt og indenfor et bestemt antal dage.
Ad 3: Etablering af en Børneenhed i Familieretshuset (§ 16)
Med forslagets § 16 foreslås etableret en Børneenhed i Familieretshuset,
som skal yde støtte til børn, hvis forældre har en sag om forældremyndig-
hed, barnets bopæl eller samvær under behandling i Familieretshuset. I
forslagets almindelige bemærkninger skal Børneenheden også have til-
bud til børn, der lever i brudte familier, uden at tilbuddet er betinget af, at
der er en sag under behandling.
Børneenheden bør oplyse kommunen om tilbud til barnet
KL vil anbefale, at Børneenheden oplyser kommunen om de tilbud, som
Børneenheden tilbyder barnet, herunder om barnet tilbydes at deltage i
en børnegruppe eller tilbydes en kontaktperson.
KL mener det er væsentligt med disse oplysninger, da viden på tværs af
kommune og Børneenhed vil kunne sikre sammenhæng i støtten til bar-
net, ikke blot under sagens forløb, men også efterfølgende med yderli-
gere relevante tilbud til barnet.
Det kan fx handle om oplysninger i forhold til barnets deltagelse i en bør-
negruppe. Det er væsentligt med denne viden, da kommunen både i soci-
alt regi men også på barnets skole via
PPR
kan have tilbudt barnet at
deltage i en børnegruppe med andre skilsmisseramte børn. Dertil kom-
mer, at det er vigtigt konkret at vurdere, om det enkelte barn vil profitere
af at deltage i en børnegruppe.
Det kan også handle om oplysninger i forhold til valg af kontaktperson.
Børneenheden bør tage højde for, om der allerede kan være bevilget en
kontaktperson efter servicelovens regler. KL vil i den forbindelse anbe-
fale, at kontaktpersonens opgaver i Børneenhedens regi præciseres i for-
slaget, så der ikke sker overlap med kontaktpersonens opgaver i socialt
regi.
Ad 4: Oplysninger fra barnet med og uden samtykke (§ 20)
Med forslagets § 20 foreslås det, at Børneenheden ikke må videregive
oplysninger til Familieretshuset, som Børneenheden har fået fra et barn i
forbindelse med, at barnet har modtaget støtte i Børneenheden. Det fore-
slås dog, at Børneenheden kan videregive oplysninger i det omfang, bar-
net giver samtykke hertil.
KL undrer sig over, at oplysninger, som barnet er fremkommet med i for-
bindelse med at have modtaget støtte i Børneenheden, kun kan videregi-
ves til brug for Familieretshusets behandling af skilsmissesagen, hvis
Dato: 24. august 2018
Sags ID: SAG-2018-04427
Dok. ID: 2612221
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3276
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 4 af 10
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0026.png
KL
barnet har givet samtykke hertil. KL undre sig fordi, kommunen efter for-
slagets § 13, stk. 2, af egen drift kan sende selvsamme oplysninger uden
barnets samtykke, hvis kommunen finder dem nødvendige for Familie-
retshusets behandling af en sag om forældremyndighed, barnets bopæl
eller samvær.
KL finder det positivt, at den foreslåede bestemmelse ikke medfører en
fravigelse af den skærpede underretningspligt efter servicelovens § 153.
Ad 5: Kommunens initiativret (§ 25)
Med forslagets § 25 får kommunen en initiativret, hvor kommunen får mu-
lighed for at rette henvendelse til Familieretshuset i sager efter forældre-
ansvarsloven med henblik på at forebygge mistrivsel hos et barn. På bag-
grund af kommunens henvendelse skal Familieretshuset undersøge om
betingelserne om kommunens initiativret er opfyldt og skal, hvis dette er
tilfældet, behandle sagen som en § 7-sag.
Kommunen skal begrunde sin anmodning til Familieretshuset
Med forslaget forpligtes kommunen til at udarbejde en redegørelse, hvori
kommunen skal begrunde sin anmodning til Familieretshuset. Herudover
skal kommunen medsende tilstrækkelige oplysninger, der kan under-
bygge anmodningen. Familieretshuset skal herefter vurdere, om der kan
indledes en sag. Videre fremgår det, at Familieretshuset, hvis kommu-
nens redegørelse ikke er fyldestgørende, kan anmode kommunen om
supplerende oplysninger eller om at uddybe anmodningen.
Med forslaget kan KL være bekymret for, at Familieretshuset vurderer, at
kommunen ikke har begrundet sin anmodning tilstrækkeligt, og med det
kan vurderingen være at kommunen har medsendt oplysninger, som ikke
er nødvendige for sagen og derfor ikke burde have været sendt ind. Da
kommunen er datasvarlig, vil kommunen således kunne få et forklarings-
problem overfor de involverede parter, hvilket kan medføre, at kommunen
kan være tilbageholdende med at anmode Familieretshuset om at tage
en sag op. Dette er, for KL at se, ikke til barnets bedste.
KL undrer sig over, at det alene er op til Familieretshuset at vurdere,
hvornår kommunens redegørelse og kommunens oplysninger er tilstræk-
kelige til, at der kan indledes en sag.
KL vil anbefale, at denne vurdering sker i fællesskab mellem Familierets-
huset og kommunen. KL vil gøre opmærksom på det ikke ubetydelige
ressourcetræk ved denne opgave, som både indeholder en redegørelse
med kommunens begrundelse for sin anmodning, relevante og tilstrække-
lig oplysninger til brug for sagen og en begrundet meddelelse om, hvad
kommunen ser som ønskeligt i forhold til Familieretshuset afgørelse.
Målgruppen for initiativretten
Det fremgår af forslaget, at målgruppen for initiativretten i vid udstræk-
ning er identisk med de sager, hvor kommunen overvejer at iværksætte
en tvangsanbringelse. Det fremgår videre, at initiativretten bør anvendes
inden det tidspunkt, hvor kommunen træffer afgørelse om anbringelse
uden for hjemmet, så den familieretlige afgørelse kan medvirke til at fore-
bygge anbringelsen.
Dato: 24. august 2018
Sags ID: SAG-2018-04427
Dok. ID: 2612221
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3276
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 5 af 10
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0027.png
1(1
Dato: 24. august 2018
KL vil gøre opmærksom på, at kommunen ifølge serviceloven er forpligtet
til at iværksætte en anbringelse/tvangsanbringelse, hvis der er et anbrin-
gelsesgrundlag. Det kan ikke afvente en sag i Familieretshuset. Dertil
kommer, at Ankestyrelsen vil bruge sin egen drift kompetence, hvis kom-
munen venter med at træffe afgørelse om anbringelse, hvor der er et an-
bringelsesgrundlag.
Manglende klarhed om indholdet i retssikkerhedslovens § 9 a
I forslaget fremgår det, at barnets opholdskommune ifølge retssikker-
hedslovens § 9a altid er den kommune hvor indehaveren af forældremyn-
digheden har ophold. I det tilfælde, hvor begge forældre har forældre-
myndigheden og samtidig bor i hver sin kommune, vil begge kommuner
være opholdskommune for barnet og dermed forpligtet til at yde hjælp ef-
ter kapitel 11 i serviceloven. I den forbindelse vil begge kommuner ifølge
forslaget være tillagt initiativretten efter forslagets § 25.
Det mener KL ikke er korrekt. Ifølge retssikkerhedslovens § 9a gælder, at
et barn eller en ung under 18 år, der bor mest hos den ene af forældrene,
har opholdskommune hos denne. Hvis barnet eller den unge bor lige me-
get hos begge forældre, har barnet eller den unge opholdskommune,
hvor det er tilmeldt folkeregistret. Det har KL beset aldrig været sådan, at
to kommuner er forpligtede til at yde hjælp efter kapitel 11 i serviceloven,
hvis forældrene har fælles forældremyndighed over barnet og hvis de bor
i hver sin kommune.
KL vil anbefale, at der rettes op på denne vildfarelse. Dette gælder også i
forhold til de særlige bemærkninger til § 30.
Ad 6: Tværfaglig behandling i en § 7-sag (§ 29)
Med forslagets § 29 skal Familieretshuset sørge for tværfaglig behand-
ling, undersøgelse og oplysning af sagen, herunder relevant belysning af
forældrenes personlige egenskaber og deres evne til at drage omsorg for
barnet. Det fremgår videre, at Familieretshuset som led i sagens behand-
ling kan indkalde parterne til et eller flere møder sammen eller hver for
sig. I den forbindelse kan Familieretshuset beslutte, at også kommunen
skal deltage i et eller flere møder.
Undersøgelse af forældrenes evne til at drage omsorg for barnet
KL vil anbefale, at det kommer til at fremgå tydeligt i forslaget, at Familie-
retshuset, i det omfang, der allerede er udarbejdet en forældreevneun-
dersøgelse i kommunalt regi, ikke igangsætter en lignende undersøgelse.
KL vil også anbefale, at de oplysninger om forældrenes evne til at drage
omsorg for barnet som fremkommer ved Familieretshusets behandling af
sagen, også kan anvendes i kommunens behandling efter den sociale
lovgivning.
KL vil samtidig anbefale, at det intensiverede myndighedssamarbejde,
hvor forslaget lægger op til, at kommunen skal deltage i et eller flere mø-
der, begrænses til det allermest nødvendige. KL vil i den forbindelse gøre
opmærksom på det ikke ubetydelige ressourcetræk, der er forbundet med
Sags ID: SAG-2018-04427
Dok. ID: 2612221
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3276
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.ki.dk
Side 6 af 10
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0028.png
KL
de mange møder, som både kan være sammen med begge parter og
hver for sig.
Ad 7: Afdækning af behov, når en § 7-sag indledes (§ 30)
Med forslagets § 30 forpligtes Familieretshuset til at kontakte den rele-
vante kommune, når Familieretshuset påbegynder behandlingen af en §
7-sag. Forpligtelsen gælder også for sager, der har været under behand-
ling efter § 6, men som er blevet § 7-sager. Bestemmelsen skal sikre, at
kommunen er informeret om, at sagen behandles som en § 7-sag med
det deraf følgende intensiverede myndighedssamarbejde efter forslagets
§ 29. Det fremgår videre, at intentionen med forslaget er at beskytte bar-
net og finde helhedsorienterede og tværsektorielle løsninger for famili-
erne.
Familieretshuset henvendelse til kommunen når en § 7-sag indledes
KL er i tvivl om, hvad der helt konkret forventes af kommunen, når Fami-
lieretshuset henvender sig. Det fremgår desværre ikke klart af lovteksten,
hvad kommunen helt konkret skal levere, og hvad de rent faktisk må le-
vere, når en § 7-sag "indledes" i Familieretshuset.
KL vil anbefale, at det tydeliggøres, om der er forskel på en §7-sag der
"indledes" efter § 30 og en § 7-sag, der er "under behandling" efter § 31,
i forhold til det, som kommunen forventes at levere.
Ad 8: Udveksling af oplysninger under behandling af en § 7- sag (§
31)
Med forslagets § 31 gives Familieretshuset, de kommunale myndigheder,
sundhedsmyndigheder, politiet og anklagemyndigheden en hjemmel til,
under Familieretshusets behandling af en § 7-sag, at udveksle oplysnin-
ger om private forhold med og uden samtykke fra den person, som oplys-
ningerne vedrører.
Oplysninger med og uden samtykke omfatter andre end barnet
KL vil gøre opmærksom på, at der med oplysninger om barnets familie-
mæssige forhold, kan blive tale om mange forskellige oplysninger, der
går på tværs af flere forvaltninger i kommunen.
Oplysninger om barnets familiemæssige forhold er ikke nødvendigvis op-
lysninger, som børne- og ungeafdelingen i den enkelte kommune ligger
inde med. Det skal derfor undersøges nærmere i kommunens øvrige for-
valtninger, om der kan være oplysninger, der vurderes at være nødven-
dige for Familieretshusets behandling af sagen. Dette kan tage tid. Hertil
kommer den tid, der også skal bruges, hvis dommeren i Familieretten
vurderer, der er behov for supplerende oplysninger.
Koordinering af sagsbehandlingsskridt
I bemærkningerne fremgår, at de involverede myndigheder ifølge § 31 får
mulighed for at koordinere deres indsats over for barnet så kommunen og
Familieretshuset ikke samtidigt iværksætter en børnesagkyndig undersø-
gelse eller samtidigt indkalder barnet til en samtale.
Dato: 24. august 2018
Sags ID: SAG-2018-04427
Dok. ID: 2612221
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3276
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 7 af 10
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0029.png
KL
KL mener ikke det kan sikres, at sagerne i alle tilfælde kan koordineres.
Kommunerne er undergivet servicelovens regler om både børnefaglig un-
dersøgelse og børnesamtale. I det omfang det vurderes, at kommunen
ved koordineringen ikke overtræder servicelovens regler, vil kommunen
naturligvis tilstræbe at koordinere med Familieretshuset.
Behandling af sager vedrørende børn i Sundhedsloven
Det fremgår af forslaget, at sundhedsloven ikke indeholder særlige be-
stemmelser om behandlingen af sager vedrørende børn.
KL vil henlede opmærksomheden på sundhedslovens (lovbekendtgørelse
nr. 191 af 28. februar 2018) Kapitel 36 om forebyggende sundhedsydel-
ser til børn og unge og Sundhedsstyrelsens vejledning om forebyggende
sundhedsydelser til børn og unge.
Ad 9: Mødeafholdelse i forbindelse med behandling af en § 7-sag (§
32)
Med forslagets § 32 foreslås, at give Familieretshuset mulighed for at af-
holde tværsektorielle møder med en eller begge parter i en sag og kom-
munale myndigheder. Dette gælder alene for sager, der er visiterede til
behandling som en § 7-sag.
Familieretshuset vurderer om kommunen skal deltage i mødet
KL undrer sig over, at det alene er op Familieretshuset at vurdere, om
der kan findes en helhedsorienteret løsning på tværs af Familieretshus
og kommune. Som KL læser forslaget, er det helt centralt, at der sikres
en fælles forståelse mellem myndighederne af, hvilke afgørelser og tiltag
der kan iværksættes i forhold til familien og for at sikre barnets trivsel.
Denne helhedsorienterede tilgang kommer også til udtryk i, at kommunen
ifølge forslaget selv kan tage initiativ til en sag i Familieretshuset.
KL vil anbefale, at det ikke kun er op Familieretshuset at vurdere, om
kommunen skal deltage. KL vil anbefale, at det kommer til at fremgå, at
Familieretshuset sammen med kommunen vurderer, om det er nødven-
digt at mødes på tværs sammen med parterne, og om mødet vil være be-
fordrende for en helhedsorienteret løsning for familien i forhold til både
de familieretlige elementer og de indsatser, der påtænkes sat i værk efter
den sociale lovgivning.
Overordnet samarbejde om generelle løsninger på tværs
I forslagets almindelige bemærkninger fremgår det, at der udover det
konkrete samarbejde i den enkelte sag også skal etableres et overordnet
samarbejde mellem Familieretshuset og kommunerne, hvor spørgsmål af
generel betydning for sammenhængende løsninger for barnets bedste
kan drøftes.
KL vil anbefale, at det overordnede samarbejde, hvor spørgsmål af gene-
rel betydning skal drøftes, kommer til at foregå i kommunernes kommu-
nekontaktråd (KKR), så der ikke skal oprettes et yderligere forum til tvær-
gående drøftelser.
De fem kommunekontaktråd (KKR) - ét i hver region varetager kommu-
nernes interesser på de regionale områder, herunder på det sociale
Dato: 24. august 2018
Sags ID: SAG-2018-04427
Dok. ID: 2612221
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3276
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 8 af 10
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0030.png
KL
børne- og voksenområde og tilsynsområdet (de fem socialtilsyn). KKR
består af alle borgmestrene i regionen og et antal kommunalbestyrelses-
medlemmer. Herudover er der et administrativt spor i KKR, hvor det vil
være relevant at drøfte spørgsmål af betydning for samarbejdet mellem
kommuner og Familieretshuse.
Ad 10: Oprettelse af et kommunalt kontaktpunkt (§ 51)
Med forslagets § 51 foreslås, at Familieretshuset og kommunen udpeger
et kontaktpunkt i hver myndighed til understøttelse af samarbejdet. Kon-
taktpunktet i de to myndigheder skal facilitere samarbejdet mellem Fami-
lieretshuset og kommune i § 7-sagerne og dermed sikre en koordineret
tilgang til familierne.
KL finder det positivt, at der etableres et kontaktpunkt i hver myndighed,
så det altid er muligt at komme i kontakt myndighederne i mellem. Da
kommunerne er organiseret forskelligt, vil det dog ikke i alle tilfælde blive
sådan, at det bliver kontaktpunktet der faciliterer samarbejdet og sikrer
en koordineret tilgang til familierne. Kontaktpunktet bliver blot indgangen
for Familieretshuset til kommunen. Hvem der koordinere, tilrettelægger
møder med Familieretshuset osv, kan således blive en anden end kon-
taktpunktet.
Ad 11: Børne- og socialministerens bemyndigelse (§ 52)
I forslaget fremgår, at børne- og socialministeren kan fastsættes nær-
mere bestemmelser om behandlingen efter lov om Familieretshuset, her-
under udveksling af oplysninger efter lovforslagets § 31.
Da KL endnu ikke har set disse bestemmelser, tager KL forbehold for de
økonomiske konsekvenser herved.
Dato: 24. august 2018
Sags ID: SAG-2018-04427
Dok. ID: 2612221
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3276
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 9 af 10
KL har følgende bemærkninger til udkast til forslag til lov ændring af
forældreansvarsloven, lov om ægteskabsindgåelse og opløsning og
forskellige andre love (Ændringer som følge af lov om Familierets-
huset):
Til § 13 om lov om social service
Med forslaget foreslås Familieretshuset omfattet af muligheden for at ud-
veksle oplysninger efter servicelovens § 49 a. Da Familieretshuset og
kommunen ifølge forslag til lov om Familieretshus skal have et tæt sam-
arbejde i komplicerede familieretssager findes det også relevant at
hjemle et samarbejde i kommunens tidlige og forebyggende arbejde for
udsatte børn og unge.
KL finder det positivt, at der skabes en hjemmel for, at Familieretshuset
og kommunen kan udveksle oplysninger i sociale sager. KL vil blot gøre
lovgiver opmærksom på, at servicelovens § 49 a kun giver mulighed for,
at drøfte en konkret bekymring eller problemstilling vedrørende et barn
eller en ung uden samtykke fra forældrene &I gang ved et møde.
I
helt
særlige tilfælde kan der dog afholdes et opfølgende møde. Det vil derfor
efter KL's opfattelse være yderst begrænset for kommunen at modtage
oplysninger fra Familieretshuset, hvis forældremyndighedsindehaveren
eller den unge over 15 år ikke har givet samtykke hertil.
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946243_0031.png
KL
Dato: 24. august 2018
KL vil anbefale, at Familieretshuset ligesom kommunen ved en sag i Fa-
milieretshuset får mulighed for at videregive oplysninger uden samtykke
til kommunen i de filfælde, hvor Familieretshuset vurderer, at oplysnin-
gerne er nødvendige for barnets bedste og den helhedsorienterede løs-
ning af sagen samlet set.
Til § 41 om lov om valg til Folketinget og § 42 om ikrafttrædelse
Med forslaget til lov om valg af Folketinget bliver Ankestyrelsen fra den 1.
april 2019 ny anmeldelsesmyndighed for kandidater til Folketingsvalg.
KL mener det er uheldigt, at myndighedsoverdragelsen fra Statsforvalt-
ningen og Bornholms Kommune til Ankestyrelsen sker samtidig med, at
KOMBIT er ved at teste og udrulle Danmarks nye valgsystem, som skal
afløse KMD-valg.
Det nye it-system skal være klar til brug ved udgangen af 2019 og vil der-
med ikke skulle anvendes til det kommende folketingsvalg, hvor KMD-
valg fortsat benyttes.
KL ønsker at understrege vigtigheden af, at KOMBIT i testfasen kan ind-
hente kompetencer fra både Statsforvaltningen og Ankestyrelsen til at te-
ste det nye valgsystem, da dette er af stor betydning for udviklingen og
implementeringen af det nye valgsystem for den del, der vedrører anmel-
delse af kandidater til folketingsvalg.
Sags ID: SAG-2018-04427
Dok. ID: 2612221
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3276
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 10 af 10
Med venlia hils
iels Arendt Nielsen