Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 147
Offentligt
2020749_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. februar 2019
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 7 til L 147, forslag til lov om jordbrugets
anvendelse af gødning og om næringsstofreducerende tiltag, stillet den 13. februar 2019 af Søren Egge
Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 7 til L 147
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor det skulle være hensigtsmæssigt, at lovforslaget giver så
forholdsvis meget magt til ministeren gennem det store antal bemyndigelser, og vil ministeren lave en
opgørelse over beføjelserne?”
Svar
Jeg er helt opmærksom på, at vi skal være varsomme med at flytte beslutningskompetencen fra
Folketinget og ud i ministerierne. Der er primært to årsager til, at der er mange bemyndigelser i
gødskningsloven i dag og i lovforslaget.
For det første er en række af de regler, der skal fastsættes med hjemmel i bemyndigelserne af teknisk
karakter. Systemet er desuden bygget sådan op, at mange af bestemmelserne ændres fra år til år. Det
drejer sig f.eks. om kvælstofprognosen, der er afhængig af årets klimatiske forhold, og om
kvælstofnormerne, der indtil nu har været fastsat årligt på baggrund af udviklingen i de
bagvedliggende faktorer. For det andet, skal det være muligt løbende at justere f.eks. effektvurderinger
på baggrund af ny viden om f.eks. virkemidler.
Jeg mener, at vi med lovforslaget, som det ligger nu, har fundet den rette balance mellem, hvad der
kan besluttes administrativt, og hvad der skal besluttes i Folketinget.
I følgende bestemmelser i lovforslaget gives miljø- og fødevareministeren bemyndigelse til at fastsætte
regler:
§ 3, stk. 3, § 5, stk. 6, § 7, stk. 4, § 8, stk. 3, § 9, stk. 2, § 11, § 13, stk. 2, 3, 4 og 5, § 14, stk. 3, § 15, stk. 2,
§ 16, stk. 2, § 17, stk. 3, 4 og 5, § 19, § 21, stk. 4, § 22, stk. 3 og 4, § 23, § 24, stk. 3, § 25, stk. 2, 3, 4, 5 og
6, § 26, § 27, § 28, § 30, § 31, § 35, § 36, stk. 2, 4, 5 og 6, § 37, § 38, § 39, § 40, stk. 2, 3 og 4, § 41, stk. 2,
§ 42, stk. 3, § 44, § 47, stk. 3, § 48, stk. 1 og 2, § 51, stk. 3, § 52, stk. 1 og 2, og § 54, stk. 1.
I følgende bestemmelser i lovforslaget gives miljø- og fødevareministeren beføjelse til andet end at
fastsætte regler:
§ 5, stk. 1, (føre et register), § 5, stk. 4, (anmelde en virksomhed til registrering), § 7, stk. 1, (tillade at
en virksomhed anmeldes med tilbagevirkende kraft), § 7, stk. 2, (tillade at en virksomhed
delregistreres), § 9, stk. 1, (afmelde en virksomhed fra registrering), § 13, stk. 6, (fastsættelse af
jordbundstyper m.v.), § 36, stk. 1, (føre et register), § 40, stk. 1, (yde tilskud), § 42, stk. 1, (modtage en
indberetning), § 43, stk. 2 og 3, (udarbejdelse og godkendelse af skemaer), § 44, stk. 1, (modtage en
indberetning), § 45 (træffe afgørelse og føre tilsyn), § 46 (udtage jordprøver m.v.), § 49 (anmode om
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
L 147 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvorfor det skulle være hensigtsmæssigt, at lovforslaget giver så forholdsvis meget magt til ministeren gennem det store antal bemyndigelser, til miljø- og fødevareministeren
oplysninger m.v.), § 50 (indhente oplysninger), § 51, stk. 1 og 2, (adgang i forbindelse med kontrol
m.v.), og § 52, stk. 3, (bestemme formen for offentliggørelse og videregivelse af oplysninger).
Jakob Ellemann-Jensen
/
Jacob Nielsen
2