Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 140 Bilag 20
Offentligt
2016643_0001.png
Til lovforslag nr.
L 140
Folketinget 2018-19
Ændringsforslag stillet den 15. februar 2019 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, integrationsloven,
repatrieringsloven og forskellige andre love
(Videre adgang til inddragelse af opholdstilladelser for flygtninge, loft over antallet af familiesammenføringer, skærpet straf
for overtrædelse af indrejseforbud og overtrædelse af opholds-, underretnings- og meldepligt, ydelsesnedsættelse for forsørgere
m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
Af
udlændinge- og integrationsministeren:
Til § 1
19)
I det under
nr. 20
foreslåede
§ 59 b, stk. 2,
indsættes
efter »frihedsberøvelse,«: »for en lovovertrædelse,«.
[Lovteknisk korrektion]
20)
Nr. 21
affattes således:
»21.
I
§ 60, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 34, stk. 1-3 og 6« til:
»§ 34, stk. 1-3 og 7«, og »§ 42 a, stk. 8, 2. pkt.« til: »§ 42 a,
stk. 8, 2. og 5. pkt.««
[Teknisk ændring]
Til § 2
21)
Nr. 1
affattes således:
»1.
Overalt i loven ændres »integrationsprogram« til: »selv-
forsørgelses- og hjemrejseprogram eller introduktionspro-
gram«, »integrationsprogrammer« til: »selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammer eller introduktionsprogrammer«, »in-
tegrationsprogrammet« til: »selvforsørgelses- og hjemrejse-
programmet eller introduktionsprogrammet«, »integrations-
programmets« til: »selvforsørgelses- og hjemrejseprogram-
mets eller introduktionsprogrammets«, »Integrationspro-
gram« til: »Selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller in-
troduktionsprogram«, og »Integrationsprogrammet« til:
»Selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introdukti-
onsprogrammet«.«
[Teknisk ændring]
22)
Nr. 3
affattes således:
»3.
Overalt i loven ændres »integrationskontrakt« til: »kon-
trakt«, »integrationskontrakten« til: »kontrakten«, »integra-
tionskontrakter« til: »kontrakter«, »Integrationskontrakt« til:
»Kontrakt«, og »Integrationskontrakten« til: »Kontrakten«.«
[Teknisk ændring]
23)
I det under
nr. 32
foreslåede
§ 45, stk. 5, 2. pkt.,
æn-
dres »§ 17 a, stk. 3, 4. pkt.« til: »§ 17 a, stk. 3, 3. pkt.«
[Teknisk ændring]
24)
I
nr. 36
udgår »og 5« og »og 6«.
[Teknisk ændring]
25)
Nr. 40
udgår, og i stedet indsættes:
»40.
I
§ 57, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 2, stk. 2-4« til: »§ 2,
stk. 2-4 og 6«, og i
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 16, stk. 7« til:
»§ 16, stk. 8«.
01.
I
§ 57, stk. 4,
indsættes efter »ikke anvises«: »et midler-
tidigt opholdssted eller«.«
[Teknisk ændring]
Til § 3
26)
I
nr. 5
affattes den indledende tekst således: »Efter § 6
indsættes i
kapitel 2:«.
[Teknisk ændring]
27)
Nr. 14
og
15
udgår, og i stedet indsættes:
»14.
Efter kapitel 4 indsættes:
AX022807
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Ændringsforslag nr. 19-44 til 2. behandling stillet den 15. februar 2019 af udlændinge- og integrationsministeren
2016643_0002.png
2
»Kapitel 5
Indberetning af afgørelser efter repatrieringsloven
§ 11.
Kommunalbestyrelsen indberetter afgørelser efter
denne lov til Udlændinge- og Integrationsministeriet eller
den, som ministeriet har overdraget opgaven til, til brug for
forvaltningen af ordningen, herunder tilsyn, statistik og ad-
ministration.««
[Teknisk ændring]
Til § 6
28)
I
nr. 1
ændres »§ 5, stk. 4, 1. pkt.« til: »§ 5, stk. 3«, »§
13, stk. 2, nr. 5 og nr. 8« ændres til: »§ 13, stk. 2, nr. 4 og
7«, og »§ 13 a, stk. 4, 2. pkt.« ændres til: »§ 13 a, stk. 4, 4.
pkt.«
[Teknisk ændring]
29)
I
nr. 3
ændres »§ 13 a, stk. 1, 3. pkt., og to steder i stk.
2« til: »§ 13 a, stk. 1, 3. pkt., og stk. 2, 1. pkt.«
[Teknisk ændring]
30)
I
nr. 4
udgår »§ 68, stk. 8, 3. pkt.,«.
[Teknisk ændring]
31)
I
nr. 5
udgår »§§ 10 h, 10 i og 11, stk. 1, ændres »in-
tegrationsydelse« til: »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
og overgangsydelse«, og i«, og »§ 68, stk. 8, 3. pkt., § 71,
stk. 5, § 74 a, stk. 7, 3. pkt.,«.
[Teknisk ændring]
32)
I
nr. 7
udgår »74 a, stk. 7, 3. pkt.,«.
[Teknisk ændring]
33)
I det under
nr. 11
foreslåede
§ 22, stk. 3,
ændres i
nr.
1
»jf. dog stk. 4, nr. 1, stk. 5,« til: »jf. dog stk. 4, nr. 1, og
stk. 5,«.
[Teknisk ændring]
34)
Efter nr. 12 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 22, stk. 4, 1. pkt.,
der bliver stk. 6, 1. pkt., ændres
»hjælp efter stk. 2« til: »hjælp efter stk. 3«, og »jf. dog stk.
6« ændres til: »jf. dog stk. 8«.
02.
I
§ 22, stk. 6, 1. pkt.,
der bliver stk. 8, 1. pkt., ændres
»stk. 4« til: »stk. 6«.
03.
I
§ 22, stk. 7, 1. pkt.,
der bliver stk. 9, 1. pkt., ændres
»stk. 6, 1. pkt.« til: »stk. 8, 1. pkt.«, i
stk. 7, 2. pkt.,
der bli-
ver stk. 9, 2. pkt., ændres »stk. 4« til: »stk. 6«, og i
stk. 7, 3.
pkt.,
der bliver stk. 9, 3. pkt., ændres »stk. 6, 3. pkt.« til:
»stk. 8, 3. pkt.«
04.
I
§ 22, stk. 8,
der bliver stk. 10, ændres tre steder »stk.
4« til: »stk. 6«.«
[Konsekvensændring]
35)
I den under
nr. 21
foreslåede ændring af
§ 43, stk. 1,
ændres »§ 22, stk. 4, nr. 3 eller 4, stk. 5, nr. 2,« til: »§ 22,
stk. 3, nr. 2, 3 eller 4, eller stk. 4, nr. 2,«, og »§ 22, stk. 4, nr.
3, 4, 5 eller 6, og stk. 6« ændres til: »§ 22, stk. 3, nr. 2, 3
eller 4, og stk. 6«.
[Teknisk ændring]
Nye paragraffer
36)
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 01
I lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1269 af 29. november 2017, som
ændret ved § 13 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, § 40 i lov nr.
1518 af 18. december 2018 og § 5 i lov nr. 1736 af 27.
december 2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 15, stk. 5, nr. 1,
indsættes efter »er meddelt«: »op-
holdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold, jf. ud-
lændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2,«.
§ 02
I lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
282 af 18. april 2018, som ændret ved § 1 i lov nr. 1692 af
26. december 2017, § 8 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, § 7 i
lov nr. 1701 af 27. december 2018, § 9 i lov nr. 1736 af 27.
december 2018 og § 2 i lov nr. 1737 af 27. december 2018,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 19, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »er meddelt«: »op-
holdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold, jf. ud-
lændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2,«.
§ 03
I lov om kombineret ungdomsuddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 779 af 15. juni 2015, som ændret ved
§ 30 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 20, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »er meddelt«: »op-
holdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold, jf. ud-
lændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2,«.«
[Uændret tilskud til erhvervsuddannelser og kombineret
ungdomsuddannelse for personer med opholdstilladelse ef-
ter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1 eller
2]
Til § 11
37)
I
stk. 1
ændres »stk. 2-7« til: »stk. 2-6«.
[Konsekvensrettelse]
38)
Stk. 2
udgår, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 23, og § 8, nr. 3, træder i kraft den
1. juni 2019.
Stk. 3.
Lovens § 2, nr. 1, 5-9, 15-17, 21-26, 30, 31, 34, 39
og 40, § 5, nr. 1, § 6, nr. 1 og 8, og § 10, nr. 1, træder i kraft
den 1. juli 2019.«
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Ændringsforslag nr. 19-44 til 2. behandling stillet den 15. februar 2019 af udlændinge- og integrationsministeren
2016643_0003.png
3
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
[Tekniske ændringer og udskydelse af lovens ikrafttræden,
for så vidt angår de nye benævnelser af programmet og den
nye opdeling af integrationslovens målgruppe]
39)
I
stk. 4,
der bliver stk. 5, indsættes efter »§ 2, nr. 2,
27, 28 og 29,«: »og § 6, nr. 2-7, 9-12, 01, 02, 03, 04 og
13-21,«.
[Teknisk ændring]
40)
Stk. 5
udgår.
[Konsekvensrettelse]
41)
Stk. 7
udgår.
Stk. 8 bliver herefter stk. 7.
[Konsekvensrettelse]
42)
Efter stk. 8, der bliver stk. 7, indsættes som nyt styk-
ke:
»Stk. 8.
For udlændinge, der på tidspunktet for lovens
ikrafttræden er meddelt opholdstilladelse efter udlændingel-
ovens § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2, gælder lo-
vens § 1, nr. 4, først fra den 1. juli 2019. Afgørelser om for-
længelse af opholdstilladelser til udlændinge, der på tids-
punktet for lovens ikrafttræden er meddelt opholdstilladelse
efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2, og udlændin-
ge, der er meddelt opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, eller § 9
c, stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning til en
udlænding med opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, el-
ler § 8, stk. 1 eller 2, meddeles efter lovens ikrafttræden med
henblik på midlertidigt ophold.«
[Indsættelse af overgangsregel vedrørende behandling af
sager om forlængelse af opholdstilladelser til flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge, der er meddelt opholds-
tilladelse på tidspunktet for lovens ikrafttræden]
43)
I
stk. 9
ændres »efter § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, som
har påbegyndt et ophold« til: »efter § 7, stk. 1 eller 2, eller §
8, stk. 1 eller 2, og som har påbegyndt et ophold«.
[Lovtekniske præciseringer]
44)
I
stk. 10
indsættes efter »udlændingelovens 35 b«: »,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017,«, efter
»straffuldbyrdelseslovens § 8, stk. 5, § 20, stk. 3, nr. 1, § 46,
stk. 5 og 6, og § 106, stk. 2«: », jf. lovbekendtgørelse nr.
1491 af 13. december 2017«, og efter »straffelovens § 124,
stk. 5, nr. 2 og 4,«: »jf. lovbekendtgørelse nr. 1156 af 20.
september 2018,«.
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 19
I den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 59 b,
stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 20, foreslås indsat ordene
»for en lovovertrædelse,«.
Herved bringes den foreslåede bestemmelses ordlyd i
overensstemmelse med andre bestemmelser i udlændingelo-
ven, der sidestiller frihedsstraf med anden strafferetlig rets-
følge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvel-
se, f.eks. dom til forvaring og dom til anbringelse i hospital
for sindslidende.
Der er alene tale om en præciserende rettelse, og forsla-
get indebærer således ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 20
Der er tale om, at der i lovforslaget manglede en konse-
kvensændring i § 60, stk. 1, 1. pkt., som følge af at der med
loven indsættes et nyt stykke i § 34, jf. lovforslagets § 1, nr.
7. Baggrunden for ændringen er alene at rette op på dette.
Der er tale om et teknisk ændringsforslag.
Til nr. 21-27
Der er tale om tekniske ændringsforslag.
Til nr. 28
Der er tale om en teknisk korrektion, idet der i lovforsla-
get fejlagtigt henvises til § 5, stk. 4, 1. pkt., i lov om aktiv
socialpolitik i stedet for til § 5, stk. 3, og til § 13, stk. 2, nr. 5
og 8, i stedet for § 13 stk. 2, nr. 4 og 7, og til § 13 a, stk. 4,
2. pkt., i stedet for § 13 a, stk. 4, 4. pkt., i lov om aktiv so-
cialpolitik.
Til nr. 29
Der er tale om en teknisk korrektion, idet der i lovforsla-
get fejlagtigt henvises til § 13 a, stk. 1, 3. pkt., og to steder i
stk. 2 i lov om aktiv socialpolitik i stedet for til § 13 a, stk.
1, 3 pkt., og stk. 2, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 30
Der er tale om en teknisk korrektion, idet der i lovforsla-
get fejlagtigt henvises til § 68, stk. 8, 3. pkt., i lov om aktiv
socialpolitik.
Til nr. 31
Der er tale om en teknisk korrektion, idet der i lovforsla-
get fejlagtigt henvises til §§ 10 h, og 10 i i lov om aktiv so-
cialpolitik to gange og til § 11, stk. 1, der er behandlet i nr.
3. Ligeledes henvises der fejlagtigt til § 68, stk. 8, 3. pkt., og
§ 71, stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 32
Der er tale om en teknisk korrektion, idet der i lovforsla-
get fejlagtigt henvises til 74 a, stk. 7, 3. pkt., i lov om aktiv
socialpolitik.
Til nr. 33
Der er tale om en teknisk korrektion, idet der i den under
nr. 11 foreslåede ændring af § 22, stk. 3, nr. 1, fejlagtigt
henvises til stk. 4, nr. 1, stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik i
stedet for stk. 4, nr. 1, og stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 34
Der er tale om konsekvensændringer med præcisering af,
at der i § 22, stk. 4, 1. pkt., som bliver stk. 6, 1. pkt., skal
henvises til stk. 3 i stedet for stk. 2 og til stk. 8 i stedet for
stk. 6. Endvidere præciseres det, at der i § 22, stk. 6, 1. pkt.,
som bliver stk. 8, 1. pkt., skal henvises til stk. 6 i stedet for
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Ændringsforslag nr. 19-44 til 2. behandling stillet den 15. februar 2019 af udlændinge- og integrationsministeren
2016643_0004.png
4
stk. 4. Endvidere sker der i § 22, stk. 7, 1. pkt., som bliver
stk. 9, 1. pkt., en ændring, så stk. 6, 1. pkt., bliver stk. 8, 1.
pkt., og at der i stk. 7, 2. pkt., som bliver stk. 9, 2. pkt. sker
en ændring, så stk. 4 bliver stk. 6, og endvidere at der i stk.
7, 3. pkt., sker en ændring, så stk. 6, 3. pkt., bliver stk. 8, 3.
pkt. Endelig præciseres det, at der i stk. 8, som bliver stk.
10, sker en ændring, så stk. 4 tre steder bliver stk. 6.
Til nr. 35
Der er tale om en teknisk korrektion, hvor den under nr.
21 foreslåede ændring af § 43, stk. 1, ændrer § 22, stk. 4, nr.
3 eller 4, stk. 5, nr. 2, til § 22, stk. 3, nr. 2, 3 eller 4, eller stk.
4, nr. 2, og ændrer § 22, stk. 4, nr. 3, 4, 5 eller 6, og stk. 6 til
§ 22, stk. 3, nr. 2, 3 eller 4, og stk. 6.
Til nr. 36
Som anført i besvarelse af spørgsmål 38 til lovforslaget,
er der med lovforslaget ikke tiltænkt nogle ændringer af,
hvilke afledte rettigheder konventionsflygtninge og udlæn-
dinge med beskyttelsesstatus har.
Konventionsflygtninge og udlændinge med beskyttelses-
status, der er omfattet af de foreslåede ændringer i lovforsla-
get, skal derfor fortsat have adgang til uddannelse uden be-
taling efter en ikrafttrædelse af lovforslaget.
Ad § 01 og § 02 Ændringer af lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse og lov om erhvervsuddannelser
Der er i § 15, stk. 5-7, i lov om institutioner for erhvervs-
rettet uddannelse og § 19, stk. 2-4, i lov om erhvervsuddan-
nelser bestemmelser, som regulerer, i hvilke tilfælde uden-
landske elever på erhvervsuddannelser kan indgå i beregnin-
gen af en række aktivitetsbestemte statslige tilskud til ud-
dannelsesinstitutionerne.
Det følger af de nævnte bestemmelser, at udenlandske
elever på erhvervsuddannelserne kun kan indgå i beregnin-
gen af tilskud, hvis de
– er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tids-
begrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold
i Danmark,
– er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
m som medfølgende barn af en udlænding, som dels er stats-
borger i et land, der ikke er tilsluttet Den Europæiske Union
eller omfattet af EØS-aftalen, dels er meddelt opholdstilla-
delse efter udlændingelovens § 9 a (uddannelsen kan færdig-
gøres, selv om forældrenes opholdstilladelse efter udlændin-
gelovens § 9 a ophører efter tidspunktet for påbegyndelsen
af uddannelsen),
– er udvekslet med danske deltagere efter aftale mellem
institutionen og en institutionen i udlandet eller
– efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internatio-
nale aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestil-
ling med danske statsborgere.
Udenlandske elever på erhvervsuddannelser, der er med-
delt opholdstilladelse efter udlændingelovens gældende § 7,
stk. 1 og 2, og § 8, stk. 1 og 2, dvs. har tidsbegrænset op-
holdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,
kan dermed efter de gældende bestemmelser i § 15, stk. 5,
nr. 1, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og
§ 19, stk. 2, nr. 1, i lov om erhvervsuddannelser indgå i be-
regningen af de statslige tilskud.
Udbud af erhvervsuddannelser til udenlandske elever, der
ikke indgår i beregningen af tilskud til uddannelsesinstituti-
onen, skal ske som indtægtsdækket virksomhed.
Der er endvidere en række bestemmelser i lovgivningen,
hvor det er af betydning, at en elev opfylder de betingelser,
der følger af § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse og § 19, stk. 2 og 3, i lov om er-
hvervsuddannelser.
Det følger af § 66 k, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser,
at det med hensyn til udenlandske elever er en betingelse for
at opnå ret til skolepraktikydelse efter samme bestemmelses
stk. 1, refusion af lønudgifter m.v. efter bestemmelsens stk.
2 og tilskud til virksomheder, som indgår uddannelsesaftale
med en elev, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale,
efter bestemmelsens stk. 3, at eleven opfylder de betingel-
ser, der er nævnt i § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse og § 19, stk. 2 og 3, i lov om er-
hvervsuddannelser. Efter § 67 a, stk. 4, i lov om erhvervsud-
dannelser gælder disse betingelser tilsvarende i forhold til
udenlandske elevers mulighed for at udløse ret til tilskud til
delvis dækning af de faglige udvalgs udgifter til svendeprø-
ver og opnå økonomisk støtte til værktøj, værnemidler, be-
fordring og lign., i det omfang elever med en uddannelsesaf-
tale i det relevante hovedforløb er berettiget til at modtage
sådanne ydelser fra arbejdsgiveren til uddannelser efter ka-
pitlerne 7 a og 7 b i lov om erhvervsuddannelser.
§ 66 k, stk. 4, og § 67 a, stk. 4, i lov om erhvervsuddan-
nelser skaber sammenhæng mellem retten til elevhenførbare
ydelser fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og de omtal-
te generelle bestemmelser om udløsning af statstilskud for
deltagelse i erhvervsuddannelse, jf. § 19, stk. 2 og 3, i lov
om erhvervsuddannelser og i § 15, stk. 5 og 6, i lov om in-
stitutioner for erhvervsrettet uddannelse. Såfremt en uden-
landsk elev efter erhvervsuddannelsesloven og lov om insti-
tutioner for erhvervsrettet uddannelse ikke kan udløse stats-
tilskud til institutionen, opnår eleven således heller ikke selv
ret til ydelser og kan ikke udløse ret for arbejdsgiveren eller
det faglige udvalg til ydelser efter erhvervsuddannelseslo-
ven.
Det følger videre af § 17 b, 1. pkt., i lov om Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag, at det med hensyn til udenland-
ske elever er en betingelse for at opnå lønrefusion efter lo-
vens kapitel 2, refusion af udgifter til elevers ophold på ko-
stafdelinger efter kapitel 2 a, tilskud til befordringsudgifter
efter kapitel 3, mobilitetsfremmende ydelser efter kapitel 4
og præmie og bonus efter kapitel 5 b, at eleven opfylder de
betingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og 3, i lov om er-
hvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse. Tilskud m.v. efter lovens ka-
pitel 2, 2 a, 3, 4 og 5 b kan opnås af arbejdsgivere, mens ele-
ver, faglige udvalg m.fl. kan modtage ydelser efter kapitel 4.
Det følger endvidere af § 17 b, 2. pkt., i lov om Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag, at det med hensyn til udenland-
ske elever er en betingelse for at indgå i opgørelsen af prak-
tikårselever og bonus efter kapitel 5 c og 5 d, at eleven op-
fylder de betingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og 3, i lov
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Ændringsforslag nr. 19-44 til 2. behandling stillet den 15. februar 2019 af udlændinge- og integrationsministeren
2016643_0005.png
5
om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om insti-
tutioner for erhvervsrettet uddannelse. Opgørelsen af prakti-
kårselever og bonus efter lovens kapitel 5 c og 5 d er en del
af det praktikpladsafhængige AUB-bidrag, som vedrører ud-
betalinger til og opkrævninger hos arbejdsgivere.
Udenlandske elever på erhvervsuddannelser, der er med-
delt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 og
2, og § 8, stk. 1 og 2, dvs. har tidsbegrænset opholdstilladel-
se med mulighed for varigt ophold i Danmark og dermed
opfylder betingelserne i § 19, stk. 2, nr. 1, i lov om er-
hvervsuddannelser og § 15, stk. 5, nr. 1, i lov om institutio-
ner for erhvervsrettet uddannelse, har således hidtil været
omfattet af ovenfor nævnte bestemmelser i § 66 k, stk. 4, og
§ 67 a, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser og § 17 b i lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, dvs. kunnet indgå i
beregningen af de nævnte statstilskud m.v. på ovennævnte
uddannelsesinstitutioner og dermed udløse skolepraktikydel-
ser m.v. for elever i erhvervsuddannelser og tilskud m.v. i
henhold til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
De forslåede ændringer af § 15, stk. 5, nr. 1, i lov om in-
stitutioner for erhvervsrettet uddannelse og af § 19, stk. 2,
nr. 1, i lov om erhvervsuddannelser er en konsekvens af, at
opholdstilladelser til personer omfattet af udlændingelovens
§ 7, stk. 1 og 2, og § 8, stk. 1 og 2, fremover udstedes med
henblik på midlertidigt ophold og ikke som tidsbegrænset
opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Dan-
mark. De foreslåede ændringer sikrer, at der ikke sker en
ændring af de pågældendes afledte rettigheder i forhold til
adgang til erhvervsuddannelser med statslige tilskud eller
rettigheder vedrørende skolepraktikydelser m.v. for elever i
erhvervsuddannelser og tilskud m.v. i henhold til lov om Ar-
bejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Ad § 03 Ændring af lov om kombineret ungdomsuddan-
nelse
Der er i § 20 i lov om kombineret ungdomsuddannelse
bestemmelser, som regulerer, i hvilke tilfælde udenlandske
elever på kombineret ungdomsuddannelse kan indgå i be-
regningen af aktivitetsbestemte statslige tilskud til uddannel-
sesinstitutionerne efter § 17 i lov om kombineret ungdoms-
uddannelse.
Det følger af § 20 i lov om kombineret ungdomsuddan-
nelse, at udenlandske elever på erhvervsuddannelserne kun
kan indgå i beregningen af tilskud, hvis de
– er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tids-
begrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold
i Danmark,
– er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
m som medfølgende barn af en udlænding, som dels er stats-
borger i et land, der ikke er tilsluttet Den Europæiske Union
eller omfattet af EØS-aftalen, dels er meddelt opholdstilla-
delse efter udlændingelovens § 9 a (uddannelsen kan færdig-
gøres, selv om forældrenes opholdstilladelse efter udlændin-
gelovens § 9 a ophører efter tidspunktet påbegyndelsen af
uddannelsen) eller
– efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internatio-
nale aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestil-
ling med danske statsborgere.
Udbud af kombineret ungdomsuddannelse til udenland-
ske elever, der ikke indgår i beregningen af tilskud til ud-
dannelsesinstitutionen, skal ske som indtægtsdækket virk-
somhed.
Den forslåede ændring af § 20, stk. 1, nr. 1, i lov om
kombineret ungdomsuddannelse er en konsekvens af, at op-
holdstilladelser til personer omfattet af udlændingelovens §
7, stk. 1 og 2, og § 8, stk. 1 og 2, fremover udstedes med
henblik på midlertidigt ophold og ikke som tidsbegrænset
opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Dan-
mark. Den foreslåede ændring sikrer, at der ikke sker en æn-
dring af de pågældende afledte rettigheder i forhold til ad-
gang til kombineret ungdomsuddannelse med statslige til-
skud.
Lov om kombineret ungdomsuddannelse ophæves den 1.
august 2019, jf. § 30, stk. 6, i lov nr. 745 af 8. juni 2018 om
ændring af avu-loven, lov om befordringsrabat til uddannel-
sessøgende i ungdomsuddannelser m.v., lov om Danmarks
Evalueringsinstitut, lov om forberedende voksenundervis-
ning og ordblindeundervisning for voksne, lov om individu-
el boligstøtte og forskellige andre love og om ophævelse af
lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., lov om kombineret
ungdomsuddannelse, lov om produktionsskoler og lov om
Rådet for Ungdomsuddannelser (Ændringer som følge af
lovgivning om forberedende grunduddannelse m.v.). Til-
skudsbestemmelserne i lov om kombineret ungdomsuddan-
nelse finder dog også efter den 1. august 2019 anvendelse
med hensyn til de statslige tilskud til uddannelsesinstitutio-
ner vedrørende elever, der er i gang med en kombineret ung-
domsuddannelse, jf. § 30, stk. 9, i nævnte lov.
Til nr. 37
Der er tale om en konsekvensrettelse.
Til nr. 38
Den foreslåede ændring af
stk. 2,
hvorved lovforslagets §
11, stk. 2 og 5, samskrives, idet tidspunktet for bestemmel-
sernes ikrafttrædelse er sammenfaldende, er af teknisk ka-
rakter.
Med forslagets
stk. 3
præciseres det, at de foreslåede nye
benævnelser af integrationsprogrammet og nye opdeling af
integrationslovens målgruppe først skal træde i kraft den 1.
juli 2019.
Baggrunden for forslaget er, at KL i sit høringssvar til
lovforslaget har gjort opmærksom på, at den foreslåede
ikrafttrædelsesdato den 1. marts 2019, der gælder for væ-
sentlige dele af de foreslåede ændringer, er for kort tid til at
forberede de administrative og tekniske ændringer, der føl-
ger af lovforslaget, i kommunerne. Dette gælder især for de
foreslåede nye benævnelser af integrationsprogrammet og
målgruppeændringer i integrationsloven.
På baggrund af KL�½s høringssvar har ministeriet efter
fornyet overvejelse fundet, at der er behov for en justering
af ikrafttrædelsesbestemmelsen, således at kommunerne har
den fornødne tid til at forberede implementeringen af de
foreslåede nye benævnelser af integrationsprogrammet og
den foreslåede nye opdeling af integrationslovens målgrup-
pe.
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Ændringsforslag nr. 19-44 til 2. behandling stillet den 15. februar 2019 af udlændinge- og integrationsministeren
2016643_0006.png
6
Det bemærkes, at den samtidig foreslåede ændring af be-
nævnelserne af ydelserne implementeres parallelt med ned-
sættelsen af ydelsen og først træder i kraft den 1. januar
2020. Der henvises herved til lovforslagets § 11, stk. 4.
Til nr. 39
Med ændringsforslaget præciseres det, at den nye benæv-
nelse af integrationsydelse, som ændres til selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse i integrationslo-
ven, træder i kraft i lov om aktiv socialpolitik den 1. januar
2020.
I lovforslagets § 11, stk. 7, henvises til, at bestemmelser-
ne i lovforslagets § 6, nr. 1, 3-7 og 9-22, træder i kraft den 1.
januar 2020. Der er fejlagtigt henvist til § 6, nr. 1, som ve-
drører de nye benævnelser af integrationsprogrammet. Der
burde rettelig i stedet – i overensstemmelse med lovforsla-
gets afsnit 18.2 – have været henvist til § 6, nr. 2, der vedrø-
rer de nye benævnelser af integrationsydelse. Endvidere har
§ 6 ikke 22, men alene 21 numre, hvorfor henvisningen til
nr. 22 slettes.
Bestemmelserne i § 6, nr. 1 og 8, der vedrører de nye be-
nævnelser af programmet træder således i kraft den 1. juli
2019, jf. nr. 3 i dette ændringsforslag, mens de resterende
bestemmelser i § 6, nr. 2-7 og 9-21, om ydelser træder i
kraft den 1. januar 2020.
Der er således tale om en teknisk ændring og en præcise-
ring af, at benævnelserne af ydelserne implementeres paral-
lelt med nedsættelsen af ydelsen og først træder i kraft den
1. januar 2020. Der henvises herved til lovforslagets § 11,
stk. 4.
Til nr. 40 og 41
Der er tale om konsekvensrettelse som følge af ændrings-
forslaget.
Til nr. 42
Med ændringsforslaget præciseres det, at den foreslåede
ændring af reglerne for ex officio-behandling af ansøgninger
om forlængelse af opholdstilladelser meddelt efter udlæn-
dingelovens § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2, først
skal gælde fra den 1. juli 2019 for udlændinge, der på tids-
punktet for lovens ikrafttræden er meddelt opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1 el-
ler 2.
Med ændringsforslaget anføres det endvidere, at de afgø-
relser om forlængelse, der træffes efter lovens ikrafttræden,
vedrørende udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse på
tidspunktet for lovens ikrafttræden efter udlændingelovens §
7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2, og udlændinge, der
er meddelt opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, eller § 9 c, stk.
1, som følge af en familiemæssig tilknytning til en udlæn-
ding med opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8,
stk. 1 eller 2, meddeles med henblik på midlertidigt ophold.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at det allerede
fremgår af bemærkningerne til ikrafttrædelsesbestemmelsen
i lovforslag L 140, at udlændinge, der før den 1. marts 2019
er meddelt opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 og 2, eller § 8,
stk. 1 og 2, og udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse
efter § 9, stk. 1, eller § 9 c, stk. 1, som følge af en familie-
mæssig tilknytning til en udlænding med opholdstilladelse
efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2, fortsat selv vil
skulle indgive en ansøgning om forlængelse af den meddelte
opholdstilladelse.
Det fremgår endvidere, at henset til, at sigtet med lovfor-
slaget er, at midlertidigt ophold for flygtninge m.v. reelt skal
være midlertidigt og opholdstilladelser skal inddrages, så
snart det er muligt, skal behandlingen af en ansøgning om
forlængelse til disse udlændinge behandles efter reglerne i
lovforslaget.
Det fremgår imidlertid af lovforslagets § 11, stk. 1, at den
foreslåede § 1, nr. 4, om ex officio-behandling af ansøgnin-
ger om forlængelse træder i kraft den 1. marts 2019. Der er
således ikke i lovforslaget hjemmel til det i bemærkningerne
anførte om, at udlændinge, der før den 1. marts 2019 er
meddelt opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8,
stk. 1 eller 2, selv vil skulle indgive en ansøgning om for-
længelse af den meddelte opholdstilladelse.
Der indsættes derfor med dette ændringsforslag en hjem-
mel til, at de pågældende udlændinge først efter den 1. juli
2019, når deres opholdstilladelse meddelt før lovens ikraft-
træden tillige overgår fra at være meddelt med mulighed for
varigt ophold til at være meddelt med henblik på midlertidig
ophold, vil blive omfattet af den foreslåede ændring om ex
officio-behandling af ansøgninger om forlængelse som af-
fattet ved lovforslagets § 1, nr. 4.
Ændringsforslaget indebærer således, at Udlændingesty-
relsen i sager om forlængelse af opholdstilladelser meddelt
til udlændinge, der før lovens ikrafttræden er meddelt op-
holdstilladelse efter § 7, stk. 1 og 2, og § 8, stk. 1 og 2, fra
den 1. juli 2019 af egen drift vil skulle træffe afgørelse om
forlængelse af de pågældende udlændinges opholdstilladel-
ser, såfremt grundlaget herfor fortsat er til stede.
Som det fremgår af ikrafttrædelsesbestemmelsen, får ud-
lændingelovens § 7, stk. 1 og 2, og § 8, stk. 1 og 2, som af-
fattet ved lovforslagets § 1, nr. 1, virkning fra den 1. juli
2019 for udlændinge, der allerede er meddelt opholdstilla-
delse efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2, på tids-
punktet for lovens ikrafttræden. Det fremgår endvidere af
ikrafttrædelsesbestemmelsen, at hvis en opholdstilladelse ef-
ter § 9, stk. 1, eller § 9 c, stk. 1, som er meddelt som følge af
en familiemæssig tilknytning til en udlænding med opholds-
tilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2, er
meddelt med mulighed for varigt ophold, anses opholdstilla-
delsen efter den 1. juli 2019 for at være meddelt med hen-
blik på midlertidigt ophold.
Disse udlændinge vil således indtil den 1. juli 2019 have
ophold i Danmark med mulighed for varigt ophold. Ved en
ansøgning om forlængelse af opholdstilladelsen i perioden
fra den 1. marts til den 1. juli 2019 vil disse udlændinge der-
for få deres ansøgning vurderet efter den foreslåede § 11,
stk. 2, 1. pkt., jf. § 19 a, stk. 2.
Det bemærkes dog, som anført i det fremsatte lovforslags
§ 11, stk. 8, at alle tidsbegrænsede opholdstilladelser med-
delt efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2, og op-
holdstilladelser meddelt til udlændinge efter § 9, stk. 1, eller
§ 9 c, stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning til en
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Ændringsforslag nr. 19-44 til 2. behandling stillet den 15. februar 2019 af udlændinge- og integrationsministeren
2016643_0007.png
7
udlænding med opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, el-
ler § 8, stk. 1 eller 2, overgår til at være meddelt med hen-
blik på midlertidig opholdstilladelse fra den 1. juli 2019.
Når den pågældende udlændings opholdstilladelse efter
1. juli 2019 er ændret til at være meddelt med henblik på
midlertidigt ophold, vil en ansøgning om forlængelse deref-
ter skulle behandles efter reglerne for forlængelse af op-
holdstilladelser meddelt med henblik på midlertidigt ophold,
hvilket betyder, at hensynene i udlændingelovens § 26, stk.
1, ikke længere finder anvendelse. Vurderingen om, hvor-
vidt betingelserne for forlængelse er opfyldt, vil i stedet
skulle ske under inddragelse af Danmarks internationale for-
pligtelser, herunder relevant praksis fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol. Det samme vil gælde for ud-
lændinge, der er meddelt opholdstilladelse efter § 9, stk. 1,
eller § 9 c, stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning
til en udlænding med opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller
2, eller § 8, stk. 1 eller 2.
Baggrunden for det i ændringsforslagets anførte om, at en
afgørelse om forlængelse, der træffes efter lovens ikrafttræ-
den, vedrørende udlændinge, der er meddelt opholdstilladel-
se på tidspunktet for lovens ikrafttræden efter udlændingelo-
vens § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2, samt udlæn-
dinge, der er meddelt opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, eller
§ 9 c, stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning til en
udlænding med opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, el-
ler § 8, stk. 1 eller 2, meddeles med henblik på midlertidigt
ophold, er bl.a., at den pågældende udlænding, der er omfat-
tet af afgørelsen, fra den 1. juli 2019, alligevel vil være med-
delt ophold med henblik på midlertidigt ophold. Det vurde-
res derfor mest hensigtsmæssigt, at afgørelsen om forlæn-
gelse meddeles med henblik på midlertidigt ophold, således
at oplysningerne på den pågældende udlændings opholds-
kort og forlængelsesbrev pr. 1. juli 2019 vil være retvisende.
Til nr. 43
Der er alene tale om lovtekniske præciseringer.
Til nr. 44
Der er tale om et teknisk ændringsforslag.