Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 140 Bilag 12
Offentligt
Til § 1
1)
Nr. 2
udgår.
[Fastholdelse af betegnelserne integrationsprogram, integrationsydelse, integrationskontrakt
samt erklæring om integration og aktivt medborgerskab]
2)
Nr. 12
udgår.
[Loft over antallet af familiesammenføringer til herboende flygtninge fjernes]
Til § 2
3)
Nr. 1, 2, 3, 15, 16, 20
og
38
udgår.
[Fastholdelse af betegnelserne integrationsprogram, integrationsydelse, integrationskontrakt
samt erklæring om integration og aktivt medborgerskab]
4)
Nr. 4
udgår
[Fastholdelse af formålsbestemmelsen i integrationsloven uændret]
5)
Nr. 10-14
udgår
[Anvisningspligt til permanente boliger for flygtninge]
6)
Nr. 29, 32, 33, 35
og
36
udgår.
[Opretholdelse af den eksisterende statsrefusion for kommunernes udgifter til hjælp i særlige
tilfælde]
Til § 5
7)
Nr. 1, 2
og
3
udgår.
[Fastholdelse af betegnelserne integrationsprogram, integrationsydelse, integrationskontrakt
samt erklæring om integration og aktivt medborgerskab]
Til § 6
8)
Nr. 1-3, 5-6, 8-10, 12
og
16-20
udgår.
[Fastholdelse af betegnelserne integrationsprogram, integrationsydelse, integrationskontrakt
samt erklæring om integration og aktivt medborgerskab]
9)
Nr. 11
og
13-15
udgår.
[Fastholdelse af integrationsydelse på det eksisterende niveau]
Til § 7
10) Paragraffen udgår.
[Tredjelandsstatsborgere opretholder valgret og valgbarhed]
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Private ændringsforslag til L 140
Til § 10
11) Paragraffen udgår.
[Fastholdelse af betegnelserne integrationsprogram, integrationsydelse, integrationskontrakt
samt erklæring om integration og aktivt medborgerskab]
Bemærkninger:
Til. nr. 1, 3, 7, 8 og 11
Med lovforslaget foreslås integrationsprogram, integrationsydelse og integrationskontrakt
omdøbt, så de fremover ikke henviser til integration. I stedet ønskes med lovforslaget at sætte
fokus på hjemrejse. Ændringsforslaget tilbageruller det signal, som ændringen af sprogbrugen
medfører, så det fremover fortsat er integrationen, der skal være grundstenen i den danske
tilgang til flygtninge. Integration er det bedste grundlag for en vellykket eventuel repatriering
eller alternativt for et godt liv i Danmark i de tilfælde, hvor forfølgelse eller krig ikke ophører i
hjemlandet inden for en overskuelig årrække, og det er derfor vigtigt at termer og indsatser
understøtter dette. Ændringsforslaget fastholder de nugældende termer. Hvis
ændringsforslagene vedtages, vil forslagsstiller stille yderligere konsekvensændringsforslag til
3. behandling, herunder til undertitel og ikrafttrædelsesbestemmelser.
Til nr. 2
I lovforslaget foreslås, at ministeren skal have mulighed for at fastsætte et loft over antallet af
familiesammenføringer, hvis absorptionskapaciteten i kommunerne og håndteringsevnen i
udlændingestyrelsen mm. er under pres. Ændringsforslaget fastholder reglerne som de er i dag
uden et fastsat loft. Flygtninge har ikke mulighed for at udøve deres ret til familieliv i hjemlandet
(jf. Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8). Derfor ønsker forslagsstillerne,
at familiesammenføring kan ske hurtigst muligt i asyllandet, så retten til familieliv respekteres
uden indskrænkninger.
Til nr. 4
I regeringens lovforslag ændres formålsbestemmelsen i integrationsloven, så integration ikke
fremgår direkte af formålsbeskrivelsen. Ændringsforslaget sikrer, at den nuværende
formulering med vægt på integration fastholdes.
Til nr. 5
Med lovforslaget ønsker regeringen at fjerne kommunernes anvisningspligt til permanente
boliger for flygtninge og erstatte det med en pligt til at anvise midlertidig bolig. Formålet med
ændringsforslaget er at sikre, at der også fremover vil være pligt til at anvise en permanent
bolig til flygtninge, idet en god, permanent bolig efter forslagsstillernes opfattelse er et vigtigt
element i en god start på flygtninges liv i Danmark.
Til nr. 6
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Private ændringsforslag til L 140
I lovforslaget afskaffes statens refusion til kommunerne for de ydelser, der afholdes til hjælp i
særlige tilfælde efter integrationsloven. Ændringsforslaget sikrer, at der fortsat vil være statslig
refusion på 50% af kommunernes udgifter, idet en uændret gennemførelse af regeringens
lovforslag efter forslagsstillernes opfattelse vil skabe en risiko for, at kommunerne vil være
tilbageholdende med at bevilge helt nødvendig hjælp i særlige tilfælde. Hvis
ændringsforslagene vedtages, vil forslagsstiller stille yderligere konsekvensændringsforslag til
3. behandling, herunder til undertitel og ikrafttrædelsesbestemmelser.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget fastholdes satserne for den nuværende integrationsydelse uændret i
forhold til i dag. Forslagsstillerne henviser til, at Institut for Menneskerettigheder i oktober 2018
på baggrund af en undersøgelse påpegede, at der er god grund til at antage, at der er familier
på den eksisterende integrationsydelse, der falder under grundlovens eksistensminimum.
Forslagsstillerne ønsker på denne baggrund at forhindre, at satserne sænkes yderligere. Hvis
ændringsforslagene vedtages, vil forslagsstiller stille yderligere konsekvensændringsforslag til
3. behandling, herunder til undertitel og ikrafttrædelsesbestemmelser.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget fastholdes de nugældende regler for valgret og valgbarhed ved
kommunale og regionale valg. Udlændinge skal have opholdt sig i Danmark i 3 år, før man er
valgbar og har valgret. Uanset om en tredjelandsstatsborger opholder sig i Danmark i en
kortere årrække eller resten af livet, er vedkommendes mulighed for indflydelse på lokale og
regionale valg og beslutninger afgørende efter forslagsstillernes opfattelse vigtig for
sammenhængskraften i det danske samfund. Derfor er det uhensigtsmæssigt at kræve mere
end 3 års ophold inden opnåelse af kommunal og regional valgret og valgbarhed.