Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 137 Bilag 1
Offentligt
1998276_0001.png
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0002.png
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0003.png
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0004.png
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0005.png
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0006.png
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0007.png
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0008.png
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0009.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Den 19. oktober 2018
Ankestyrelsen svar på høring over udkast til lovforslag om
ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets
bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig
personfarlig kriminalitet)
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger til den fremsendte høring.
J.nr. 18-57457
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0010.png
Børne- og Socialministeriet
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København
19.10.2018
J.nr. 3.6.15/amc
Ændring af forældreansvarsloven -Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for foræl-
dre, der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet.
Børnerådet hilser forslaget velkomment og hæfter sig særligt ved formuleringen om, at afgø-
relser om forældremyndighed, bopæl og samvær, når en forælder er dømt for alvorlig person-
farlig kriminalitet træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet. Udfoldelsen af begrebet barnets
bedste i de almindelige bemærkninger er i den forbindelse fornuftig.
Børnerådet havde gerne set, at der på side 19 i de almindelige bemærkninger var en uddyb-
ning i forhold til vurderingen af forælderens alvorlige misbrug eller alvorlige psykiske lidelse,
da dette i praksis kan være svært at vurdere, men kan være særdeles alvorligt for et barn.
Med venlig hilsen
Per Larsen
Formand for Børnerådet
Lisbeth Sjørup
Sekretariatschef
Hovedgaden 12, 1D-E
7190 Billund• Tlf. 3378 33 00
[email protected]
www.brd.dk
EAN: 5798000985827
CVR: 25966376
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0011.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt til:
Cc:
[email protected]
[email protected]
19. oktober 2018
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail [email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2018-11-0116
Dok.nr. 32545
Sagsbehandler
Camilla Andersen
Høring over udkast til lov om ændring af forældreansvarsloven (Foræl-
dremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for
alvorlig personfarlig kriminalitet) – jeres sagsnr. 2018-3499
Ved e-mail af 20. september 2018 har Børne- og Socialministeriet anmodet
om Datatilsynets bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Datatilsynet har følgende bemærkninger:
1.
Det fremgår af udkastets § 1, nr. 1, at der i forældreansvarsloven foreslås
indsat § 4 a, hvorefter der, hvor en part er idømt ubetinget fængselsstraf eller
anden retsfølge efter straffelovens §§ 68-70 for overtrædelse af en række nær-
mere angivet bestemmelser i straffeloven, ikke kan træffes afgørelse om
forældremyndighed, bopæl, samvær eller anden kontakt, medmindre det er
bedst for barnet.
For så vidt angår oplysning af sager omfattet af § 4 a fremgår det af de
almindelige bemærkninger pkt. 2.3.1 i udkastet bl.a., at hvis der er mistanke
om, at en forælder har begået alvorlig personfarlig kriminalitet, der er
omfattet af den foreslåede bestemmelse, vil Familieretshuset kunne indhente
oplysninger om sådanne forhold fra Kriminalregisteret. Endvidere fremgår
det, at videregivelse fra Kriminalregisteret vil ske efter anmodning fra
Familieretshuset, der skal have indhentet samtykke fra den registrerede.
Videregivelsen vil ske i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens
artikel 6, stk. 1, og databeskyttelseslovens § 8, stk. 2, nr. 1. Endelig fremgår
det, at Familieretshuset kan tillægge det processuel skadevirkning, hvis
forælderen ikke ønsker at samtykke til indhentningen af oplysninger fra
Kriminalregisteret.
2.
Datatilsynet bemærker, at enhver behandling, herunder indhentning og
videregivelse, af personoplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningen
skal have hjemmel i databeskyttelsesforordningen
1
, databeskyttelsesloven
2
el-
ler særregler fastsat inden for rammerne af databeskyttelsesforordningen.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databe-
skyttelse).
2
Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0012.png
2
Det står dog ikke Datatilsynet klart, med hvilken hjemmel Børne- og Social-
ministeriet har tiltænkt, at Familieretshuset kan
indhente
oplysninger om
strafbare forhold til brug for afgørelser efter den foreslåede bestemmelse i § 4
a.
Datatilsynet bemærker i den forbindelse, at forvaltningsmyndigheders adgang
til i ansøgningssager at indhente oplysninger om ansøgers rent private forhold
fra andre dele af forvaltningen eller fra en anden forvaltningsmyndighed er
reguleret i forvaltningslovens § 29.
Bestemmelsen i forvaltningslovens § 29 er udtryk for en national særregel, og
i det omfang, der med lovforslaget vil være tale om indhentning af oplysnin-
ger om en ansøgers rent private forhold – herunder oplysninger om strafbare
forhold – i en ansøgningssag, fastsættes betingelserne for, hvornår indhent-
ning må ske heri.
For så vidt angår tilfælde, der falder uden for forvaltningslovens § 29, må der
efter databeskyttelsesforordningens § 8, stk. 1, for den offentlige forvaltning
ikke behandles oplysninger om strafbare forhold, medmindre det er nødven-
digt for varetagelsen af myndighedens opgaver.
Efter databeskyttelseslovens § 8, stk. 5, kan behandling af oplysninger om
strafbare forhold i øvrigt ske, hvis betingelserne i databeskyttelseslovens § 7
er opfyldt.
Datatilsynet skal på den baggrund anmode Børne- og Socialministeriet om at
vurdere, efter hvilke bestemmelser Familieretshuset kan indhente oplysninger
om strafbare forhold med henblik på at træffe afgørelse efter den foreslåede
bestemmelse.
3.
For så vidt angår samtykke skal Datatilsynet henlede opmærksomheden på,
at et samtykke i databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 11, er defineret
som enhver frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljestilkendegivelse
fra den registrerede, hvorved den registrerede ved erklæring eller klar bekræf-
telse indvilliger i, at personoplysninger, der vedrører den pågældende, gøres
til genstand for behandling.
Et samtykke skal dermed være frivilligt, specifikt, informeret og utvetydigt,
før det kan udgøre et behandlingsgrundlag efter databeskyttelsesforordningen
og databeskyttelsesloven.
I relation til kravet om frivillighed bør en dataansvarlig være opmærksom på,
om der foreligger et skævhedsforhold mellem den dataansvarlige og den regi-
strerede. Hvis der foreligger et sådan skævhedsforhold, kan dette medføre, at
et samtykke ikke kan anses for afgivet frivilligt.
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
3
Datatilsynet henstiller på den baggrund, at Børne- og Socialministeriet – i det
omfang betingelserne for indhentning af oplysninger ikke er reguleret af for-
valtningslovens § 29 – nøje overvejer, om det er hensigtsmæssigt, at samtykke
efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven udgør behand-
lingshjemmelen for Familieretshusets indhentning af oplysninger om strafbare
forhold. Datatilsynet bemærker hertil, at betingelsen om, at et samtykke skal
være frivilligt, efter tilsynets opfattelse umiddelbart ikke vil være opfyldt,
hvis det kan tillægges processuel skadevirkning, at parten afviser at samtykke
til indsamling af oplysninger fra Kriminalregisteret.
4.
Datatilsynet har noteret sig, at rammerne for Rigspolitiets
videregivelse
af
oplysninger fra Kriminalregisteret til Familieretshuset vil blive fastsat ved en
ændring af bekendtgørelse nr. 881 af 4. juli 2014 om behandling af personop-
lysninger i Det Centrale Kriminalregister.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Camilla Andersen
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0014.png
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0015.png
Maria Schultz ([email protected])
Trine Foldager ([email protected])
Vs: Frist 19/10: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets
bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet) (Nanoq - ID nr.: 8775814)
E-mailtitel:
Vs: Frist 19/10: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets
bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet) (SM Id nr.: 612359) (Nanoq - ID nr.:
8775814)
21-09-2018 13:27:27
Sendt:
Høringsbrev.pdf; Udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven.pdf; Høringsliste.pdf;
Bilag:
Til:
Fra:
Titel:
Departementet har ingen bemærkninger til det fremsendte lovforslag, der umiddelbart ikke gælder for Grønland.
Inussiarnersumik Inuulluaqqusillunga
Med venlig hilsen
Best regards
Trine Foldager
Afdelingsleder for Juridisk afdeling
Immikkoortortaqarfimmi pisortaq
Isumaginninnermut Inatsisinillu Atortitsinermut Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Sociale Anliggender og Justitsområdet
Ministry of Social Affairs and Justice
P.O. Box xx . 3900 Nuuk
Oq./Tel.: +299 34 66 33
[email protected]
www.naalakkersuisut.gl
Trine Foldager ([email protected])
Officiel post til IIAN 5.sal ([email protected])
Vs: Frist 19/10: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og
samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet) (SM Id nr.: 612359)
Sendt:
20-09-2018 16:17:13
Til:
Fra:
Titel:
Maria Schultz ([email protected])
Familier ([email protected])
Frist 19/10: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og
samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet) (SM Id nr.: 612359)
Sendt:
20-09-2018 07:45:39
Til:
Fra:
Titel:
Til de på vedlagte høringsliste anførte høringsparter,
Børne- og Socialministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven i offentlig høring
med frist den 19. oktober 2018. Der henvises til vedlagte høringsbrev.
Med venlig hilsen
Maria Schultz
Specialkonsulent
Kontor for Familier
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0016.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Danmark
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325626
[email protected]
MENNESKERET.DK
Att.:
[email protected]
DOK. NR. 18/02200-2
24. OKTOBER 2018
HØRINGSSVAR OVER UDK AST TIL LOV OM ÆNDRING AF
FORÆLDREANSVARSLOVEN
Børne- og Socialministeriet har ved e-mail af 20. september 2018
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til lov om ændring af forældreansvarsloven
(Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er
dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet).
Instituttet har en række bemærkninger til udkastet.
SAMMENFATNING
Med udkastet foreslås en ændring af forældreansvarsloven, således at
der som § 4 a i forældreansvarsloven indsættes en bestemmelse om, at
der er en klar formodning imod, at der kan træffes afgørelse om
forældremyndighed, bopæl, samvær eller anden kontakt, hvis en
forældre er idømt ubetinget fængselsstraf eller en anden retsfølge for
visse former for alvorlig personfarlig kriminalitet. Reglen vil dog kunne
fraviges, hvis det findes at være i barnets bedste. Denne
undtagelsesmulighed skal anvendes restriktivt.
Lovudkastet indebærer et indgreb i retten til respekt for familielivet,
som blandt andet er beskyttet i Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8 og Børnekonventionens
artikel 9, som foreskriver at børn ikke må adskilles fra deres forældre.
Det er instituttets vurdering, at reglen efter omstændighederne, har et
pønalt element, der kan forvride proportionalitetsafvejningen ganske
betydeligt og skabe en alvorlig risiko for, at der ikke sker en konkret
hensynsafvejning mellem karakteren af den begåede forbrydelse og
barnets tarv. Instituttet bemærker, at reglerne i forældreansvarsloven
allerede i dag fastslår, at alle afgørelser efter loven skal træffes ud fra,
hvad der er bedst for barnet.
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Bestemmelsen foreslås alene anvendt i tilfælde af alvorlig personfarlig
kriminalitet, men afgrænsning omfatter handlinger af forskelligartet
karakter, som er kriminaliseret i bestemmelser med meget varierende
strafferammer. Det er derfor instituttets opfattelse, at reglens
opregning af den brede vifte af
alvorlige
straffeforseelser og en
manglende kvalificering af, om kriminaliteten har indflydelse på
forældrenes ansvar/forpligtelser over for barnet, fører til en risiko for
uproportionale indgreb.
Instituttet anbefaler, at den foreslåede bestemmelse, hvorefter der
indføres en klar formodning imod, at en forælder, der er dømt for
visse former for alvorlig personfarlig kriminalitet, er egnet til at have
forældremyndighed, bopæl, samvær eller anden kontakt, ikke
vedtages i sin nuværende form.
Instituttet anbefaler, at ministeriet
såfremt bestemmelsen
vedtages
i lovteksten indarbejder, at vurderingen af barnets tarv
er forskellig, alt afhængig af, om der er tale om retten til
forældremyndighed, bopæl, samvær eller anden kontakt med
forælderen.
Den foreslåede regel finder anvendelse for personer som er idømt en
ubetinget fængselsstraf eller personer, som er idømt en
særforanstaltning efter straffelovens § 68 og § 69. De sidstnævnte
personer er i reglen personer med handicap. Reglen indebærer, at en
person, der er idømt en særforanstaltning (som for eksempel ambulant
behandling) vil blive ramt hårdere end en person, der idømmes for
eksempel en betinget fængselsstraf eller en bøde. I henhold til navnlig
diskriminationsforbuddet i
FN’s
Handicapkonventions artikel 5 er det
instituttets vurdering, at det er nødvendigt at sikre, at den foreslåede
ordning tager hensyn til kriminalitetens grovhed i forhold til personer
som er idømt en særforanstaltning.
Instituttet anbefaler
såfremt bestemmelsen vedtages
at
ministeriet sikrer overholdelse af forbuddet mod diskrimination
på grund af handicap, eventuelt ved at begrænse gruppen af
personer, som er idømt en særforanstaltning, til personer, som
er idømt en dom til anbringelse efter straffelovens §§ 68 og 69.
DEN FORESLÅEDE ORDNING
Med udkastet foreslås en ændring af forældreansvarsloven med henblik
på at styrke beskyttelsen af børn i brudte familier. Det foreslås, at der
som § 4 a i forældreansvarsloven indsættes en bestemmelse om, at der
er
en klar formodning imod,
at der kan træffes afgørelse om, at en
forælder har forældremyndigheden eller del i forældremyndighed over
et barn, at barnet har bopæl hos en forælder, eller at der fastsættes
2/10
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
samvær eller anden kontakt med en forælder, hvis forælderen er idømt
ubetinget fængselsstraf eller en anden retsfølge efter straffelovens §§
68-70 for visse former for alvorlig personfarlig kriminalitet.
Bestemmelsen vil finde anvendelse, hvis forælderen er dømt for
manddrab (straffelovens § 237), grov vold (straffelovens § 245), vold
med døden til følge (§ 246 i straffeloven), omskæring af kvinder
(straffelovens § 245 a), incest (straffelovens § 210), en
seksualforbrydelse omfattet af 24. kapitel i straffeloven (med visse
undtagelser) eller menneskehandel (straffelovens § 262 a).
Bestemmelsen finder anvendelse ved forsøg eller medvirken, ligesom
bestemmelsen ifølge bemærkningerne også skal omfatte udenlandske
domme om strafforseelser, der i deres gerningsindhold svarer til de
nævnte bestemmelser i straffeloven, medmindre anerkendelsen af den
udenlandske dom ville være uforenelig med ordre public.
Den gældende forældreansvarslov bygger på en formodning om, at det
er bedst for barnet at have kontakt med begge sine forældre, idet der
dog altid skal foretages en konkret vurdering af barnets bedste i den
enkelte sag.
Af ministeriets redegørelse for gældende ret i afsnit 2.1. fremgår
således, at det forhold, at en forælder er idømt ubetinget fængselsstraf
for grov personfarlig kriminalitet, herunder manddrab, incest eller en
seksualforbrydelse, indgår i vurderingen af om det er bedst for barnet,
at der fastsættes samvær, at barnet har bopæl hos forælderen, eller at
forælderen har forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden
over barnet.
Om samværsretten anføres det samme sted, at en konkret vurdering
kan føre til ophævelse af samvær, hvis en forældre udøver vold mod
barnet, ligesom vold mod den anden forældre kan føre til, at kontakten
afskæres. På samme måde vil en samværsforældre, der er dømt for
personfarlig kriminalitet efter en konkret vurdering blive afskåret fra
samvær mv., selvom kriminaliteten ikke er rettet mod barnet eller dets
nærmeste. Dette er særligt aktuelt, hvis der er tale om
seksualforbrydelser begået mod børn.
Den foreslåede bestemmelse i § 4 a regulerer alene afgørelser, hvor der
foreligger en konflikt om, hvilken af barnets to forældre der skal have
del i forældremyndigheden, barnets bopæl og samvær.
Videre fremgår det af udkastet, at den nævnte formodningsregel
undtagelsesvist
vil kunne fraviges, hvis det efter en
konkret vurdering
vil
være bedst for barnet. Det følger af bemærkningerne til udkastet, at
der i vurderingen af barnets bedste blandt andet skal indgå barnets
relation til den pågældende forælder og barnets interesse i at bevare
3/10
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0019.png
kontakten med denne og at barnets egne synspunkter skal tillægges
passende vægt.
DEN MENNESKERETLI GE RAMME
Ministeriet har i bemærkningerne redegjort for en række centrale
menneskeretlige bestemmelser. Ministeriet har således behandlet
lovforslaget i lyset af
FN’s Bør eko ve tio (artikel 3
om barnets tarv,
artikel 9 om barnets ret til familieliv, artikel 19 om beskyttelse af barnet
mod alle former for fysisk eller psykisk vold, skade eller misbrug,
vanrøgt eller forsømmelig behandling, mishandling eller udnyttelse,
herunder seksuelt misbrug, artikel 34 om beskyttelse af barnet mod alle
former for seksuel udnyttelse og seksuelt misbrug. Endvidere har
ministeriet inddraget FN’s
verde s ål for æredygtighed (delmål
5.2
om beskyttelse af kvinder og piger mod alle former for vold og delmål
16.2 om at stoppe for mishandling, udnyttelse og menneskehandel, og
alle former for vold og tortur mod børn). Yderligere har ministeriet
redegjort for artikel 8 om retten til respekt for familieliv i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK).
Instituttet skal supplere
de e ærke, at det af artikel 8 i FN’s
Børnekonvention fremgår, at staterne skal påtage sig at respektere
barnets ret til at bevare sin identitet, herunder blandt andet
familieforhold, som anerkendt af loven og uden ulovlig indblanding.
Endvidere skal instituttet bemærke, at artikel 8 i EMRK beskytter børn
og forældres ret til familieliv. Rettigheden er ikke absolut, jf. EMRK
artikel 8, stk. 2 men ethvert indgreb i retten til respekt for familieliv skal
dog 1) have klar hjemmel i national ret, 2) forfølge et af de opregnede
legitime hensyn og 3) være nødvendig i et demokratisk samfund
(proportionalitet). Kravet om proportionalitet indebærer blandt andet,
at indgrebet skal være rimeligt og egnet til at opnå det det formål, som
begrunder indgrebet. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
(EMD) har således fastslået, at et indgreb ikke vil være proportionalt,
hvis der findes andre og mindre indgribende foranstaltninger, der er
egnede til at opfylde det forfulgte formål.
1
Et proportionalitetsprincip findes tillige i dansk forvaltningsret.
Princippet sætter grænser for myndighedernes skøn i konkrete sager,
herunder særligt når der er tale om indgribende forvaltningsretlige
beslutninger.
2
1
Association Rhino og andre mod Schweiz, sagsnr.: 48848/07 af 8. Marts
2012, præmis 65.
2
Niels Fenger, Forvaltningsret, 1 udgave 2018, side 360 f.
4/10
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0020.png
EMD har fastslået, at beskyttelse af forholdet mellem barn og forældre
udgør kernen i artikel 8.
3
Ethvert indgreb i familielivet skal være
begrundet i tungtvejende forhold, og myndighederne skal lægge
afgørende vægt på barnets interesser (barnets tarv).
4
EMD har i en række sager forholdt sig til spørgsmålet om forældres ret
til forældremyndighed og samvær med barnet efter artikel 8. I sager,
der omhandler forældremyndighed har EMD blandt andet fastslået, at
myndighederne generelt nyder en bred skønsmargin i forhold til hvad
der tjener barnets tarv, men at dette skøn er begrænset, når sagen
angår yderligere restriktioner i forholdet mellem barnet og dets
forældre, herunder i form af restriktioner i samværsretten eller anden
kontakt, idet yderligere restriktioner kan udgøre en fare for, at barnet
og dennes forældre vil blive varigt splittet.
5
EMD stiller endvidere krav
til, at beslutningsprocessen skal være retssikkerhedsmæssig
betryggende.
6
Endvidere har EMD anerkendt, at det efter omstændighederne kan
være nødvendigt og rimeligt at fratage forældre retten til at udøve
forældremyndighed mv., såfremt forælderen er dømt for overtrædelse
af strafbare forhold.
7
EMD har imidlertid fastslået, at en automatisk og
ufleksibel anvendelse af nationale regler, der medfører, at en forældre,
der er idømt straffedom, fortaber retten til forældremyndighed, er
uforenelig med EMRK artikel 8.
8
En sådan regel vil ifølge EMD have
karakter af at være en yderligere straf af forælderen. Der skal derfor
altid foretages en konkret vurdering af på den ene side karakteren af
den begåede forbrydelser og på den anden side barnets tarv.
9
Det har derfor betydning for vurderingen, hvorvidt det strafbare
forhold relaterer sig til spørgsmålet om forælderens
ansvar/forpligtigelser overfor barnet og, hvorvidt der tidligere er
3
EMD, Margareta and Roger Andersson mod Sverige, sagsnr.: 12963/87 af 25.
februar 1992, præmis 72
4
5
6
7
EMD, Sahin mod Tyskland, sagsnr.: 30943/96 af 8. juli 2003, præmis 64-66
EMD, Sahin mod Tyskland, sagsnr.: 30943/96 af 8. juli 2003, præmis 64-66
EMD, Sahin mod Tyskland, sagsnr.: 30943/96 af 8. juli 2003, præmis 68
EMD, Sabou og Pircalab mod Rumænien, , sagsnr. 46572/99 af 28.
september 2004, præmis 46-49.
8
EMD, Sabou og Pircalab mod Rumænien, 28. september 2004, sagsnr.
46572/99, præmis 46-49, EMD, M.D. og andre mod Malta, sagsnr.: 64791/10
af 17. oktober 2012 17/10/2012, præmis 73-79, EMD, Campagnano mod
Italien, sagsnr.: 77955/01 af 3. juli 2006, præmis 65-66.
9
Ibid
5/10
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0021.png
fremført påstand om manglende omsorg eller anden dårlig behandling
af barnet.
10
INSTITUT TETS BEMÆRKNINGER
Indførelsen af en klar formodningsregel
Som redegjort for, har EMD fastslået, at en automatisk og ufleksibel
anvendelse af nationale regler, der medfører, at en forældre, der er
idømt straffedom, fortaber retten til forældremyndighed, er uforenelig
med EMRK artikel 8.
11
Bestemmelsen stiller således krav om, at der i
hver enkelt sag foretages en konkret vurdering af på den ene side
karakteren af den begåede forbrydelse og på den anden side barnets
tarv.
Udgangspunktet efter Børnekonventionens artikel 9 og EMRK artikel 8
er, at børn ikke adskilles fra deres forældre, og at de ved en eventuel
adskillelse forsat bevarer kontakten til dem. Efter begge konventioner
nyder forholdet mellem forældre og børn særlig stærk beskyttelse.
Såfremt det strider mod barnets tarv at bevare kontakt med sine
forældre, vil der efter Børnekonventionens artikel 9, stk. 3 og EMRK
artikel 8 stk. 2 kunne gøres undtagelser.
Det er instituttets vurdering, at udformningen af den foreslåede
bestemmelse i § 4 a fraviger fra udgangspunktet i Børnekonventionen
og EMRK. Den foreslåede bestemmelse indfører således et
udgangspunktet om, at det ikke er i barnets tarv at have kontakt med
sine forældre, og at det alene i undtagelsestilfælde kan være i barnets
tarv at bevare kontakten.
Et indgreb i retten til familieliv, herunder navnlig i relation til forholdet
mellem forældre og barn skal opfylde kravene i EMRK artikel 8,
herunder særligt proportionalitetsprincippet. Indgrebet skal ligeledes
opfylde det almindelige forvaltningsretlige proportionalitetsprincip.
Som nævnt indebærer proportionalitetskravet blandt andet, at mindre
indgribende foranstaltninger altid skal tages i brug førend, at et indgreb
må foretages.
Ordlyden af den foreslåede bestemmelse er udformet således, at der
gælder en formodning for brugen af den mest indgribende
10
EMD, Sabou og Pircalab mod Rumænien, 28. september 2004, sagsnr.
46572/99, præmis 46-49.
11
EMD, Sabou og Pircalab mod Rumænien, 28. september 2004, sagsnr.
46572/99, præmis 46-49, EMD, M.D. og andre mod Malta, sagsnr.: 64791/10
af 17. oktober 2012 17/10/2012, præmis 73-79, EMD, Campagnano mod
Italien, sagsnr.: 77955/01 af 3. juli 2006, præmis 65-66.
6/10
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0022.png
foranstaltning i stedet for formodningen for, at en mindre indgribende
foranstaltning skal anvendes.
Det bemærkes, at forældreansvarslovens § 4 allerede i dag fastslår, at
alle afgørelser efter loven skal træffes ud fra, hvad der er bedst for
barnet.
Uanset, at bestemmelsen alene foreslås anvendt i tilfælde af alvorlig
personfarlig kriminalitet, så omfatter denne afgrænsning trods alt
handlinger af forskelligartet karakter, som er kriminaliseret i
bestemmelser med meget varierende strafferammer.
Reglens opregning af den brede vifte af
alvorlige
straffeforseelser og
en manglende kvalificering af, om kriminaliteten har indflydelse på
forældrenes ansvar/forpligtelser over for barnet, fører til en risiko for
uproportionale indgreb. Det samme gør det forhold, at der ikke gælder
en tidsgrænse, hvorefter det strafbare forhold ikke længere er relevant.
Det er således anført i bemærkninger, at det er uden betydning om
forælderen var meget ung, da kriminaliteten blev begået, eller at der er
gået lang tid siden forælderens løsladelse.
Instituttet finder samlet set, at formodningsreglen må anses for at have
et pønalt element, forvrider proportionalitetsafvejningen ganske
betydeligt og skaber en alvorlig risiko for, at formodningsreglen vil
træde i stedet for en konkret hensynsafvejning mellem karakteren af
den begåede forbrydelse og barnets tarv. Denne risiko bestyrkes af, at
det af bemærkningerne fremgår, at undtagelsesmuligheden skal
anvendes restriktivt.
Endelig skal instituttet bemærke, at forskning i for eksempel anbragte
børns relationer til deres forældre viser, at det for en stor del af de
anbragte børn er af positiv betydning, og forældrenes vedkommende
tillige af resocialiserende værdi, at bevare kontakten, uanset at nogle
forældre ikke har magtet forældreopgaven til fulde.
12
Ministeriet ses
ikke at have inddraget disse perspektiver i sine overvejelser.
Instituttet anbefaler, at den foreslåede bestemmelse, hvorefter der
indføres en klar formodning imod, at en forælder, der er dømt for
visse former for alvorlig personfarlig kriminalitet, er egnet til at have
forældremyndighed, bopæl, samvær eller anden kontakt, ikke
vedtages i sin nuværende form.
12
Se blandt andet M. Lausten m.fl.: Anbragte børn og unges trivsel 2016, VIVE
- Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, 1.
februar 2017, s.
22 ff.
7/10
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Vurdering af barnet tarv i forskellige type r af sager
Som nævn ovenfor vil formodningsreglen kunne fraviges
undtagelsesvis, hvis det findes at være i barnets bedste.
EMD har fastslået, at myndighederne generelt nyder en bred
skønsmargin i sager vedrørende forældremyndighed, men at dette skøn
er begrænset i sager vedrørende restriktioner i samværsretten eller
anden kontakt, jf. EMRK artikel 8.
I udkastet er det ikke behandlet, at myndighedernes vurderingen af
barnets tarv varierer afhængig af om der er tale om en sag der angår
forældremyndighed, bopæl eller samvær.
Instituttet finder, at der vil kunne opstå sager, hvor det kan være
berettiget at fratage forældremyndigheden eller bopæl, men alligevel
fastsætte samvær, herunder eventuelt overvåget samvær, eller anden
form for kontakt mellem barnet og forælderen, navnlig af hensyn til
barnets ret til identitet og kontakt til sine forældre, jf. artikel
8 i FN’s
Børnekonvention og EMRK artikel 8 om retten til respekt for
familielivet.
Instituttet anbefaler, at ministeriet
såfremt bestemmelsen
vedtages
i lovteksten indarbejder, at vurderingen af barnets tarv
er forskellig, alt afhængig af, om der er tale om retten til
forældremyndighed, bopæl, samvær eller anden kontakt med
forælderen.
Problemstillinger i forhold til personer med handicap
Den foreslåede bestemmelse i udkastets § 4 a finder anvendelse for
personer, som er idømt en særforanstaltning efter straffelovens § 68 og
§ 69. Disse bestemmelser finder anvendelse for personer som grundet
sindssygdom eller mental retardering var utilregnelige i
gerningsøjeblikket, jf. straffelovens § 16, samt personer der i
gerningsøjeblikket var i en tilstand betinget af mangelfuld udvikling,
svækkelse eller forstyrrelse af de psykiske funktioner, jf. straffelovens §
69. Personer der idømmes en særforanstaltning efter straffelovens § 68
og § 69 er således i reglen personer med handicap.
Da ark er i edfør af FN’s Ha di apko ve tio s artikel 5 forpligtet til
at beskytte personer med handicap mod enhver form diskrimination.
Herudover er staten efter Handicapkonventionens artikel 8 forpligtet til
at arbejde for bekæmpelse af stereotyper, fordomme og skadelig
praksis i forhold til personer med handicap. Endvidere beskytter
handicapkonventionens artikel 23 retten til familieliv. Bestemmelsen
fastslår blandt andet, at personer med handicap har ret til at være
forældre på lige vilkår med andre mennesker.
Efter instituttets opfattelse er det problematisk, at der med den
foreslåede ordning sker en sammenkædning af det forhold, at en
8/10
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
person er idømt en særforanstaltning, med personens generelle
retsstilling efter forældreansvarsloven.
Til eksempel vil udkastet i princippet indebære, at en person, der i en
alder af 18 år i en psykotisk tilstand begår en forbrydelse, 20 år senere i
forbindelse med en samværssag vil blive omfattet af den foreslåede
formodningsregel, uanset at den idømte særforanstaltningsdom for
længst er ophævet, og personen siden da har været velbehandlet.
Efter instituttets opfattelse er denne sammenkædning en vidtrækkende
konsekvens, som kan understøtte negative forestillinger om personer
med handicaps evne til at være forældre, herunder særligt for så vidt
angår personer, der tidligere har lidt under langvarig psykisk sygdom.
Den foreslåede bestemmelse finder kun anvendelse, efter et
skærpende kriterium om, at personen skal være idømt ubetinget
fængselsstraf. Dette kriterium gælder imidlertid ikke hvis den kriminelle
handling har ført til en særforanstaltning efter straffelovens § 68 og §
69. Det betyder i princippet, at en utilregnelig person, som bliver idømt
en særforanstaltning for en forbrydelse, som sædvanligvis ville føre til
en betinget dom, vil være omfattet af den foreslåede formodningsregel.
Personer med handicap, der er idømt en særforanstaltningsdom,
risikerer således at blive stillet ringere end andre personer.
I henhold til diskriminationsforbuddet i artikel 5 set i lyset af
konventionens artikel 8 artikel 23 er det instituttets vurdering, at det er
nødvendigt at sikre, at den foreslåede ordning tager hensyn til
kriminalitetens grovhed i forhold til personer som er idømt en
særforanstaltning, eksempelvis ved at begrænse gruppen af personer,
som er idømt en foranstaltning efter straffelovens § 68 og § 69, til
personer som er idømt en dom til anbringelse efter disse
bestemmelser.
Instituttet anbefaler, at ministeriet i lovudkastets bemærkninger
redegør for forslagets
forhold til FN’s Ha di apko ve tio s
artikel 5, 8 og 23.
Instituttet anbefaler
såfremt bestemmelsen vedtages
at
ministeriet sikrer overholdelse af forbuddet mod diskrimination
på grund af handicap, eventuelt ved at begrænse gruppen af
personer, som er idømt en særforanstaltning, til personer, som
er idømt en dom til anbringelse efter straffelovens §§ 68 og 69.
9/10
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Der henvises til ministeriets sagsnr.: 2018-3499.
Med venlig hilsen
Christoffer Badse
MONITORERINGSCHEF
10/10
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0026.png
KL
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til:
maszsm.dk
med kopi til
familiersm.dk
KL's bemærkninger til høring om forslag til lov om ændring af
forældreansvarsloven (Forældremyndighed og barnets bopæl
for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet)
Børne- og Socialministeriet har den 20. september 2018 bedt KL om
eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af foræl-
dreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for for-
ældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet). Høringssvaret
skal være Børne- og Socialministeriet i hænde den 19. oktober 2018.
Det har desværre ikke været muligt at få KL's høringssvar politisk be-
handlet inden fristen. KL fremsender derfor et foreløbigt høringssvar og
vil fremsende eventuelle yderligere bemærkninger, når sagen har været
politisk behandlet.
KL tager forbehold for de økonomiske konsekvenser.
KL har følgende bemærkninger til udkast til forslag til lov om æn-
dring af forældreansvarsloven:
Generelt
KL er positiv over for, at hensynet til barnets bedste og barnets ret til triv-
sel og beskyttelse sættes over andre hensyn, herunder hensynet til en
forælder, der har begået alvorlig personfarlig kriminalitet såsom mand-
drab eller incest.
Familieretshusets kontakt til kommunen
I
forslagets almindelige bemærkninger fremgår, at der kan være et sær-
ligt behov for Familieretshuset til at tage kontakt til den kommune, der er
forpligtet til at yde støtte til barnet efter serviceloven, med henblik på at
barnet modtager den fornødne hjælp.
KL vil for en ordens skyld gøre opmærksom på, at Familieretshuset ikke
kan beslutte hvilken hjælp kommunen skal yde til det enkelte barn. Dette
vil alene bero på en individuel, konkret vurdering ud fra, hvad den enkelte
kommune vurderer er bedst for barnet indenfor servicelovens rammer.
KL har ikke yderligere bemærkninger til forslaget.
Dato: 9. oktober 2018
Sags ID: SAG-2018-05853
Dok. ID: 2645098
E-mail:
Direkte:
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
‘fig
sen
,
1\h‘ ArLndt Nielsen
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0027.png
Børne- og Socialministeriet
Fremsendt digitalt til [email protected]
København, 16. oktober 2018
Høringssvar fra Lev Uden Vold vedr. høring over udkast til lov om ændring af
forældreansvarsloven, sagsnr. 2018-3499
Det fremgår af udkastet til lovforslagets bemærkninger, at der er tale om at sikre, at det klart
signaleres til omverdenen, at det er barnets og ikke forælderens tarv, der er i fokus, når der træffes
afgørelser efter loven. Lev Uden Vold er enige i, at et sådant signal er vigtigt at sende, men vi
efterspørger samtidig, at lovgiver tager skridt imod en bedre faktisk beskyttelse af de børn, som
har været udsat for vold
herunder seksuel vold– af en nærtstående person.
Vi foreslår på den baggrund, at
”idømt ubetinget fængselsstraf”
i forslagets § 4 a
ændres til ”idømt
fængselsstraf”.
Udgangspunktet i dansk strafferet er, at straffe på op til 1 �½ års fængsel kan gøres betingede,
eventuelt med vilkår om samfundstjeneste, hvis gerningsmanden ikke tidligere er straffet med
betinget eller ubetinget fængsel for ligeartet kriminalitet.
Således er den en fejltagelse at anskue
betingede domme sådan, at der pr. definition er tale om en mindre dadelværdig handling, fordi
handlingen alene er straffet med en betinget dom.
Anvendelsen af betinget fængsel, eventuelt med vilkår om samfundstjeneste, vil afhænge af en
samlet vurdering, hvori også indgår gerningsmandens øvrige personlige forhold (ud over
eventuelle relevante forstraffe) og kriminalitetens grovhed og art.
Endelig skal det påpeges, at
Betinget fængsel fortsat undtagelsesvis også vil kunne anvendes ved
fængselsstraffe på over 1 �½ års fængsel, jf. Straffelovrådets betænkning 2014 nr. 1545.
I 2015 afskaffedes adgangen til at afsige betingede domme uden straffastsættelse, hvorfor der nu i
alle tilfælde vil være udmålt en frihedsstraf, som derefter kan gøres betinget
f.eks. med vilkår om
tilsyn og/eller samfundstjeneste.
Følgende elementer vedrørende gerningspersonen spiller en afgørende rolle i valget mellem en
betinget dom og ubetinget dom
1
:
Det har navnlig betydning, om den pågældende tidligere er idømt fængsel. Hvis den pågældende
tidligere er idømt betinget eller ubetinget fængsel, taler det for nu at idømme ubetinget fængsel.
Jo kortere tid der er forløbet fra den tidligere dom til gerningstidspunktet, jo stærkere taler det
for ubetinget fængsel. Flere tidligere fængselsstraffe (som ikke ligger mange år tilbage) taler i
særlig grad for at idømme ubetinget fængsel.
Andre forhold vedrørende gerningsmanden end hans eventuelle forstraffe kan også få stor
betydning
f.eks. ved valget mellem betinget dom med vilkår om samfundstjeneste og en dom til
ubetinget fængsel. En dom med vilkår om samfundstjeneste forudsætter nemlig, at
gerningsmanden er egnet hertil.
1
Jf. hertil Straffelovrådets betænkning 2014 nr. 1545.
Lev Uden Vold
Bygmestervej 10
2400 København NV
levudenvold.dk
[email protected]
CVR 38677519
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0028.png
Også ved valget mellem en betinget dom uden vilkår om samfundstjeneste og ubetinget fængsel
har gerningsmandens personlige og sociale forhold betydning. Stabile forhold - eksempelvis i form
af fast bopæl og beskæftigelse ved arbejde eller uddannelse - taler for betinget fængsel. Ustabile
forhold - eksempelvis i form af manglende fast bopæl og beskæftigelse eller i form af
misbrugsproblemer - taler for ubetinget fængsel.
Gerningsmandens familieforhold har også betydning, idet de efter omstændighederne kan tale for
betinget fængsel. Som eksempler på forhold, der kan tale for betinget fængsel kan nævnes, at
gerningsmanden er enlig forælder, at gerningsmanden passer et familiemedlem med et alvorligt
handicap eller en alvorlig sygdom i hjemmet, eller at gerningsmanden lever i et parforhold med
mindreårige børn og husstanden vil have svært ved at klare sig økonomisk, hvis gerningsmanden
idømmes ubetinget fængsel (eksempelvis fordi den pågældende i så fald må forventes at miste sit
arbejde).
Der hersker således ikke tvivl om, at valget mellem en betinget og en ubetinget dom i høj grad
træffes efter en samlet vurdering, hvor også gerningsmandens personlige forhold indgår som et
væsentligt element. Det vil derfor efter Lev Uden Volds opfattelse være en fejltagelse, hvis Børne-
og Socialministeriet lægger til grund, at betingede domme i alle tilfælde er udtryk for, at den
begåede kriminalitet er mindre dadelværdig. Vi mener derfor
med henblik på at opnå den bedst
mulige beskyttelse mod vold i nære relationer
at også betingede domme for alvorlig personfarlig
kriminalitet bør omfattes af § 4 a.
Med venlig hilsen
Anne-Sofie Theilgaard
Rådgiver, Cand.jur.
Lev Uden Vold
Lev Uden Vold
Bygmestervej 10
2400 København NV
levudenvold.dk
[email protected]
CVR 38677519
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0029.png
Børne- og Socialministeriet
Att.: Maria Schultz
[email protected]
19. oktober 2018
Bemærkninger til udkast til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndig-
hed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig krimi-
nalitet)
Mødrehjælpen vil gerne takke for muligheden for at afgive bemærkninger til lovforslaget.
Mødrehjælpen støtter forslaget, og er fuldt enig i, at barnets bedste altid skal være omdrejnings-
punktet for afgørelser efter forældreansvarsloven om forældremyndighed, barnets bopæl og
samvær. Dette gælder særligt sager, hvor den ene af forældrene udviser manglende omsorgs-
evne for barnet, eller hvor der som følge af tidligere domme for personfarlig kriminalitet er
overvejende bekymring for forælderens omsorgsevne for barnet.
Mødrehjælpen er dog samtidig enig i lovforslagets formulering om, at der ved afgørelser af fa-
milieretlig karakter tages en konkret og dybdegående vurdering af barnets bedste, således bar-
net ikke fratages en relation til forælderen, som barnet ønsker, og hvor forælderens tidligere
domme ikke har relevans for relationen til barnet. Som det berøres i lovforslaget, er det her væ-
sentligt at se på tidsperspektivet, idet personfarlig kriminalitet, der ligger mange år tilbage
må-
ske fra ungdomsårene
kan være af mindre betydning for relationen mellem barn og forælder.
Denne, ofte vanskelige, vurdering bør bero på en grundig børnefaglig undersøgelse, som det
også fremgår af forslaget.
Et opmærksomhedspunkt ved lovforslaget er, at den foreslåede § 4 a kun finder anvendelse i
sager, hvor der er konflikt mellem parterne om forældremyndighed, barnets bopæl eller sam-
vær. Dette er umiddelbart problematisk. I Mødrehjælpen oplever vi ofte, at børn mistrives i fri-
villigt indgåede aftaler om bopæl eller samvær, eksempelvis ved at skulle have samvær med en
forælder med manglende omsorgsevne for barnet. Den manglende omsorgsevne kan, som
Mødrehjælpen konkret har set det i flere sager, komme til udtryk ved, at samværsforælderen er
dømt voldsudøver. Begrebet
’frivillig
aftale’ kan endog være problematisk at anvende i asymme-
triske magtrelationer mellem en voldsudøver og en voldsudsat ud fra et psykologisk, ikke-juri-
disk perspektiv. I sådanne sager bør det familieretlige system kunne agere og fratage forælde-
rens samværsret (og evt. bopæl) med barnet.
Mødrehjælpen ser derfor gerne, at lovforslaget også retter sig mod frivilligt indgåede aftaler om
forældremyndighed, barnets bopæl og samvær. Hvis et forældrepar efter brud indgår en frivillig
aftale om de pågældende familieretlige forhold, er relevansen af forældrenes domme for alvor-
lig personfarlig kriminalitet lige så stor, som hvis sagen ved konflikt afgøres i Familieretten.
Mødrehjælpen er fuldt ud opmærksom på de praktiske udfordringer i at inkludere frivillige afta-
ler som del af lovforslaget, idet myndighederne ikke har indsigt i hovedparten af de frivillige
MOEDREHJAELPEN.DK / [email protected] / FACEBOOK.COM/MOEDREHJAELPEN
MØDREHJÆLPEN, ABEL CATHRINES GADE 13, 1654 KØBENHAVN V, TELEFON 33 45 86 30,
CVR 7298 8515, REG. NR.: 5301 OG KONTONR.: 0000266128
PROTEKTOR H.K.H. KRONPRINSESSE
MARY
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
aftaler indgået på det familieretlige område. Dog er Statsforvaltningen, snart Familieretshuset,
inddraget i en lang række aftaler om samvær og bopæl som rådgiver eller mægler, hvorfor myn-
digheden her vil kunne intervenere, såfremt barnets trivsel ikke står i centrum af aftalen. Kom-
munerne har med deres nye initiativret, jf. lovforslag om familieretshuse, også mulighed for at
intervenere og bringe en sag om forældremyndighed, barnets bopæl eller samvær for det fami-
lieretlige system.
Mødrehjælpen står til rådighed for uddybning af ovenstående bemærkninger.
Med venlig hilsen
Ninna Thomsen
Direktør
Jacob Holch
Politisk konsulent
MOEDREHJAELPEN.DK / [email protected] / FACEBOOK.COM/MOEDREHJAELPEN
MØDREHJÆLPEN, ABEL CATHRINES GADE 13, 1654 KØBENHAVN V, TELEFON 33 45 86 30,
CVR 7298 8515, REG. NR.: 4183 OG KONTONR.: 0003182010
PROTEKTOR H.K.H. KRONPRINSESSE
MARY
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0031.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Maria Schultz ([email protected])
Rigsombudsmanden i Grønland ([email protected])
Vedr. høring (RIGS-GL Sagsnr.: 2018 - 535)
20-09-2018 14:19:55
Høringsbrev.pdf; Udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven.pdf; Høringsliste.pdf; logo.jpg; logo.jpg;
20. september 2018
Rigsombudsmanden i Grønland har modtaget materialet i høring og skal meddele at vi ikke herfra har kommentarer og/eller
bemærkninger til lovforslaget.
Uagtet at det fremgår af høringslisten at forslaget skulle være sendt direkte til Grønlands Selvstyre, Departementet for Sociale
Anliggender og Justitsvæsen har vi for en sikkerheds skyld oversendt materialet officielt til Grønlands Selvstyre, Formandens
Departement i høring med anmodning om at sende eventuelle bemærkninger direkte til ministeriet inden for den af ministeriet fastsatte
frist.
Hvilket meddeles.
Med venlig hilsen
Inussiarnersumik Inuulluarit
Jan Bønæs
Souschef
Rigsombudsmanden i Grønland
Postboks 1030
3900 Nuuk
Telefon: (+299) 32 10 01
Fax: (+299) 32 41 71
Officiel e-mail: [email protected]
Officiel hjemmeside:
www.rigsombudsmanden.gl
Denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer kan indeholde fortrolig information, der alene er til brug for den tiltænkte modtager. Har du ved en
fejl modtaget denne e-mail, beder vi dig venligst returnere denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer - og herefter slette e-mailen og
eventuelle vedhæftede filer i dit it-system uden at kopiere eller videresende denne. På forhånd tak.
Tænk venligst på miljøet før du printer denne e-mail
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0032.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Maria Schultz ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Direktion ([email protected])
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær
for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet)
E-mailtitel:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær
for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet) (SM Id nr.: 612359)
20-11-2018 16:06:07
Sendt:
Høringsbrev.pdf; Udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven.pdf; Høringsliste.pdf;
Bilag:
Til Børne- og Socialministeriet
Kære
Maria Schultz
Under henvisning til mail af 20. september 2018 (Sagsnr.: 2018-3499) om høring over udkast til forslag til lov om ændring af
forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig
kriminalitet), skal det meddeles, at Statsforvaltningen ikke har bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Rikke Hinrichsen
direktionsassistent
Statsforvaltningen
Storetorv 10
6200 Aabenraa
Telefon: 72 56 70 00
Direkte telefon: 72 56 79 77
Mail: [email protected]
Fra:
Familier [mailto:[email protected]]
Sendt:
20. september 2018 11:46
Til:
Maria Schultz
Emne:
Frist 19/10: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og
samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet) (SM Id nr.: 612359)
Til de på vedlagte høringsliste anførte høringsparter,
Børne- og Socialministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven i offentlig høring med frist den
19. oktober 2018. Der henvises til vedlagte høringsbrev.
Med venlig hilsen
Maria Schultz
Specialkonsulent
Kontor for Familier
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sådan behandler vi dine personoplysninger
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0033.png
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0034.png
19. oktober 2018
Journal nr.
Journal-/projektnr./MHO
Til:
Specialkonsulent Maria Schultz
[email protected].
Børne- og Socialministeriet.
VEDR.: HØRING OVER UDKAST TIL LOV OM ÆNDRING AF FORÆLDREANSVARS-
LOVEN (FORÆLDREMYNDIGHED, BARNETS BOPÆL OG SAMVÆR FOR FORÆL-
DRE DER ER DØMT FOR ALVORLIG PERSONFARLIG KRIMINALITET)
Tak for muligheden for at afgive høringssvar på lovforslaget om ændring af forældrean-
svarsloven (bestemmelsen om forældre idømt for alvorlig personfarlig kriminalitet).
Umiddelbart giver lovforslaget anledning til overvejelser over, hvorvidt en regulering på
lovniveau overhovedet er nødvendig, da det burde forekomme indlysende, at det i de
fleste tilfælde ikke vil være til barnets bedste at vokse op med en forælder, der er idømt
en ubetinget fængselsstraf for de former for personfarlig kriminalitet, som er beskrevet i
lovforslaget.
Erfaringerne med forældreansvarsloven fra 2007 har imidlertid vist, at det ikke altid er så
indlysende. Der har siden 2007 været eksempler på afgørelser, som har påkaldt sig be-
tydelig offentlig opmærksomhed, fordi de iflg. mediedækningen krænkede den almindeli-
ge retsfølelse, og som i kølvandet herpå da også har ført til justering af loven. Jeg aner-
kender i forlængelse heraf også ministeriets argumentation for, hvorfor der nu er behov
for yderligere at tydeliggøre bestemmelserne, og hvorfor disse bestemmelser er nød-
vendige at nævne i en lov frem for at være beskrevet i vejledninger.
På denne baggrund og ud fra viden om, hvilken skadelig virkning vold og andre ovegreb
kan have for børn, tilslutter jeg mig forslaget om, at der indsættes en formodningsregel i
forældreansvarsloven om, at det ikke er til barnets bedste at have en forælder, der har
begået grov personfarlig kriminalitet. Efter min vurdering vil bestemmelsen bidrage til at
skærpe bevidstheden om, at et barn skal beskyttes fra et opvækstmiljø, hvor der kan
Købmagergade 22, 1150 København K
Herluf Trolles Gade 11, 1052 København K
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0035.png
være begrundet risiko for, at det udsættes eller eksponeres for vold og andre overgreb.
Samtidig finder jeg, at ministeriets overvejelser over modificerende omstændigheder er
afbalancerede. Selv om lovforslaget på den ene side udsender et klart signal om, at grov
personfarlig kriminalitet er uforeneligt med varetagelsen af et forældreansvar, kan der på
den anden side være situationer, hvor det efter et konkret skøn af hensyn til barnet er
bedst, at der fortsat er kontakt eller omgang med denne forælder.
Til det videre og præciserende arbejde med lovforslaget og de underliggende bemærk-
ninger har jeg følgende kommentarer:
På linje med hvad der tidligere er set i den familieretlige lovgivning, vil det være
oplysende at få tilvejebragt information om, hvorvidt lovforslaget harmonerer
med retstilstanden i de lande, vi normalt plejer at sammenligne os med.
Det vil ligeledes være oplysende, hvis der kan fremskaffes et estimat på, hvor
mange sager, der årligt er berørt af det problemråde, som forslaget omfatter.
Jeg henleder opmærksomheden på, at Justitsministeriet pt. overvejer at krimina-
lisere psykisk vold. Såfremt der fremsættes forslag om ændring af straffeloven,
bør idømte for grov psykisk vold vel også tænkes ind i kataloget over for person-
farlig kriminalitet?
I forbindelse med oprettelsen af Familieretshuset formoder jeg, at der skal etab-
leres en borger-/brugervenlig elektronisk portal. Såfremt det aktuelle lovforslag
gennemføres, foreslår jeg helt lavpraktisk, at der i klart sprog informeres om de
nye bestemmelser på en sådan hjemmeside/portal. Man må antage, at det vil
kunne bidrage til at reducere sagsbyrden for familieretshuset og familieretten.
Med venlig hilsen
Mai Heide Ottosen
Seniorforsker
[email protected]
+45 33 48 08 88
2
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998276_0036.png
Østre Landsret
Præsidenten
Den 04/10-2018
J.nr. 40A-ØL-84-18
mit:
RSL
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København IC
Sendt pr. e-mail til: [email protected]
Børne- og Socialministeriet har ved brev af 20. september 2018 (Sagsnr. 2018-3499) anmodet
om eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af forældrean
svarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig
personfarlig kriminalitet).
I den anledning skal jeg meddele, at forslaget er af overvejende retspolitisk karakter, og at
landsretten derfor ikke ønsker at udtale sig
om
udkastet.
Med venlig
hilRe.p
/
Bent Caftsen
Brcdgad 59.
1260 Kihcn1iavn
FC
Tlf. 99 68 62(10
Malt pratsidcnC5otrclandsrvt.dk
Hjcmrncside: www.OLs(relandact tik