Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 135 Bilag 2
Offentligt
1998246_0001.png
NOTAT
Høringsnotat til L135 forslag til lov om æn-
dring af lov om social pension og lov om hø-
jeste, mellemste, forhøjet almindelig og al-
mindelig førtidspension m.v. (Forhøjelse af
satser for folkepension, forhøjelse af fra-
dragsbeløb for folke- og førtidspension og
forhøjelse af fradragsbeløb for ægtefælles el-
ler samlevers indkomst)
4. januar 2019
J.nr. 18/18449
SYD
CHO
1. Indledning
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i ekstern høring den 20. decem-
ber 2018 med frist den 3. januar 2019.
Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, ATP, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Socialrådgiverfor-
ening, Danske Handicaporganisationer, Danske Seniorer, Datatilsynet, Det Centra-
le Handicapråd, DI, Foreningen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i
Danmark, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Reviso-
rer, Forsikring og Pension, FSR
danske revisorer, KL, Landsforeningen for før-
tidspensionister, LO, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, Udbetaling Dan-
mark og Ældre Sagen.
Lovforslaget blev den 20. december 2019 lagt på Høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra:
Ankestyrelsen, DA, Danske Seniorer, Datatilsynet, Erhvervsstyrelsens Team Ef-
fektiv Regulering (TER), Faglige Seniorer, LO (nu FH), Rigsrevisionen, Rådet for
Socialt Udsatte, Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Følgende har ikke bemærkninger til lovforslaget:
Ankestyrelsen, Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER), LO (nu FH),
Rigsrevisionen og Udbetaling Danmark.
2. Generelle bemærkninger
DA kvitterer for, at partierne bag finanslovsaftalen har som ambition at gøre det
mere økonomisk attraktivt for folkepensionister at arbejde. DA bemærker, at der er
et stort dødvægtstab ved de foreslåede initiativer og mener som følge heraf, at am-
L 135 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1998246_0002.png
bitionen kun i begrænset omfang realiseres sammenlignet med, hvad der kunne
være opnået ved at anvende et tilsvarende provenu på andre områder.
DA finder det positivt, at initiativerne gør det mere økonomisk attraktivt at arbejde
for nogle grupper. DA gør dog opmærksom på, at der fortsat vil være en række
situationer, hvor folkepensionister vil have en relativ lav økonomisk gevinst ved at
øge deres arbejdsindkomst som følge af sammensatte marginalskatter.
Danske Seniorer tilkendegiver, at forslagene i lovforslaget alt i alt supplerer hinan-
den godt, og at det er vigtigt, at der ikke kun indbygges incitament til mere arbejde,
men at der også er initiativer for de pensionister, der alene forsørges gennem folke-
pensionen.
Datatilsynet forudsætter, at reglerne i databeskyttelsesforordningen og data-
beskyttelsesloven vil blive iagttaget i forbindelse med behandlinger af personop-
lysninger foranlediget af de påtænkte ændringer i forhold til den nugældende lov.
Faglige Seniorer er enige i, at der er et stort behov for at forbedre pensionisternes
rådighedsbeløb også ved at afskaffe satsreguleringen, så de sociale pensioner regu-
leres i takt med lønudviklingen. Faglige Seniorer er ligeledes enige i, at det skal
gøres mere attraktivt at arbejde sideløbende med udbetaling af folkepension. Fagli-
ge Seniorer mener, at forslaget er et betydeligt skridt i retning af at gøre det mere
attraktivt at arbejde. Faglige Seniorer henleder samtidig opmærksomheden på, at
der er grupper af pensionister, som ikke har mulighed for at arbejde på grund af
nedslidning og efterspørger forslag, der kan forebygge nedslidning. Endelig opfor-
drer Faglige Seniorer til forbedring af de økonomisk ringest stillede pensionisters
økonomiske vilkår.
Rådet for Socialt Udsatte anerkender, at forslaget giver mindre forbedringer af
indkomsten for pensionister og mener, at tilsvarende forbedringer også burde til-
komme de resterende grupper, som har bidraget til satspuljen.
Ældre Sagen udtrykker stor tilfredshed med de forbedringer af folke- og førtids-
pension, der gennemføres med lovforslaget, og de øvrige forslag til forbedring af
pensionerne, der er en del af finansloven.
Udbetaling Danmark har estimeret omkostningerne forbundet med lovforslaget.
Samlet set forventer Udbetaling Danmark, at udviklingsomkostningerne forbundet
med implementeringen af ændringen vil beløbe sig til 1,8
2,4 mio. kr. Udbetaling
Danmark forventer desuden som konsekvens af ændringerne at have meromkost-
ninger på omkring 9-13,5 mio. kr. forbundet med den løbende drift på pension i
2019. Udbetaling Danmark forventer ikke meromkostninger fra 2020 og frem.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Lovforslaget udmønter dele af aftalen om finansloven for 2019, som er indgået
mellem Regeringen og Dansk Folkeparti. Ifølge aftalen er formålet med initiativer-
ne i lovforslaget at øge og sikre udviklingen i pensionisters rådighedsbeløb, lige-
som pensionisters økonomiske incitament til at arbejde i deres seniorliv skal for-
bedres.
2
L 135 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1998246_0003.png
Ifølge aftalen er et af initiativerne et generelt løft af folkepensionens grundbeløb,
pensionstillæg og supplerende pensionsydelse i 2019. Det kommer alle folkepensi-
onister til gode og i særlig grad de økonomisk svageste pensionister.
Det bemærkes, at behandlingen af persondata i forbindelse med implementeringen
af loven skal håndteres med samme hensyn til databeskyttelse som efter gældende
regler.
Lovforslagets økonomi skal forhandles med de kommunale parter.
2. Midlertidig forhøjelse af fradragsgrænser for pensionstillæg
og ældrecheck m.v.
Danske Seniorer er glad for, at der tages fat på samspilsproblematikken, og de er
derfor glade for forhøjelsen, som de dog mener, at man bør overveje at gøre per-
manent.
Ældre Sagen mener, at indførslen af et ekstra midlertidigt fradrag for regulering af
pensionstillægget og tillæggene til folkepensionen er en fair kompensation til de
pensionister, der ikke er omfattet af den samspilsløsning, der blev gennemført ved
ændringerne af pensionsbeskatningen i 2017/18.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Lovforslaget udmønter dele af aftale om finanslov for 2019, hvor der eksplicit er
taget stilling til de nævnte forhold.
Det bemærkes, at regeringen og Dansk Folkeparti i februar 2018 indgik en aftale
om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger.
Med aftalen blev der indført et forhøjet skattemæssigt fradrag for indbetalinger til
pensionsordninger. Fradraget betyder, at tilskyndelsen til fremtidige pensionsind-
betalinger styrkes, og at samspilsproblemet håndteres. Da fremtidige generationer
af pensionister i stigende omfang har haft gevinst af det forhøjede skattemæssige
fradrag for pensionsindbetalinger, er aftaleparterne enige om, at forhøjelse af
fradragsbeløbene i indtægtsgrundlaget gradvist udfases over 15 år og således vil
være udfaset i 2034.
3. Forhøjelse af bundfradrag for folkepensionisters arbejdsind-
komst
Danske Seniorer anfører, at forhøjelsen af bundfradraget fra 60.000 til 100.008 kr.
er positivt, da folkepensionister vil kunne arbejde mere, uden at det får indflydelse
på deres pension. De bemærker dog, at det primært er yngre og raske folkepensio-
nister, der vil kunne drage gavn af forhøjelsen.
Ældre Sagen påpeger, at det forhøjede fradrag for arbejdsindkomst, ligesom det
tidligere fradrag på 60.000 kr., efter lovforslaget ikke reguleres i takt med lønud-
viklingen. Ældre Sagen foreslår, at incitamentet til at supplere pensionen med ar-
bejde fremtidssikres ved at regulere fradraget for arbejdsindkomst med lønudvik-
lingen på samme måde som de øvrige satser i lov om social pension.
3
L 135 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1998246_0004.png
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Lovforslaget udmønter dele af aftalen om finansloven for 2019, hvor der eksplicit
er taget stilling til forhøjelsen af bundfradraget. Det er ikke en del af aftalen, at
indføre en årlig regulering af bundfradraget.
4. Lempet aftrapning som følge af ægtefællers eller samlevers
indkomst
Danske Seniorer bemærker, at lempet aftrapning som følge af ægtefællers eller
samlevers indkomst primært vil komme de yngre folkepensionister til gavn.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Lovforslaget udmønter dele af aftalen om finansloven for 2019. Ifølge aftalen er
det hensigten at forøge en pensionists ikke-pensionerede ægtefælle eller samlevers
tilskyndelse til beskæftigelse. Aftaleparterne er derfor enige om at øge fradragsbe-
løbet i pensionistens indtægtsgrundlag før indtægtsregulering af pensionen for
ikke-pensionerede ægtefælle eller samlevers indkomst.
4