Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 133 Bilag 15
Offentligt
2011336_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19
L 133 Bilag 10
Offentligt
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Høringsnotat, liste over høringssvar og høringssvar, fra forslagsstillerne
2011336_0002.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19
L 133 Bilag 13
Offentligt
Sagsnr. 19-0498
Vores ref.
1. februar 2019
Høringssvar over L 133 - fuld brugerbetaling for danskundervisning under
au pair-ordningen.
FH har modtaget høring over L33 om fuld brugerbetaling for danskundervisning under au pair-
ordningen.
FH er enig i intentionen i forslaget om, at au-pair ordningen ikke skal være en ordning, der
giver adgang til billig hushjælp. Det er langt fra det oprindelige formål med ordningen: En
kulturudveksling mellem en værtsfamilie og en au pair.
FH er også principielt positiv over for forslagets forsøg på at sikre, at dem der benytter sig af
au-pairs også finansierer udgifterne hertil.
Men det konkrete forslag vil efter FH’s
vurdering ikke ramme denne
målsætning i særlig høj
grad.
Ønsker man at modvirke, at ordningen fungerer som adgang til billig hushjælp, vil det være
mere nærliggende at sætte lommepengebeløbet op. Udover at det vil afspejle en mere rimelig
udgift for anvendelse af ordningen, vil det også stille de enkelte au-pairs bedre.
Danskundervisning er vigtig for au pairens forståelse af dansk kultur. Men forslaget om at øge
brugerbetalingen ved dansk er uhensigtsmæssig, fordi det i dag er vidt forskelligt, hvor meget
de forskellige au-pairs deltager i danskundervisning
nogle deltager slet ikke. Derfor vil
forslaget ikke være rimeligt.
Med venlig hilsen
Ejner K. Holst
Næstformand, FH
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Høringsnotat, liste over høringssvar og høringssvar, fra forslagsstillerne
2011336_0003.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19
L 133 Bilag 4
Offentligt
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Høringsnotat, liste over høringssvar og høringssvar, fra forslagsstillerne
2011336_0004.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19
L 133 Bilag 12
Offentligt
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg Slot 1
1240 København K
(sendt per mail til:
[email protected])
Høringssvar om L 133 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (fuld
brugerbetaling for danskundervisning under au pair-ordningen).
FOA har modtaget høring over L33 om fuld brugerbetaling for danskundervisning
under au pair-ordningen.
I be ærk i ger e til lovforslaget a føres det, at for ålet ed forslaget er ’så
vidt muligt at indføre fuld brugerbetaling for personer, som ønsker at benytte sig
af au pair-ord
i ge i Da ark’.
Det er imidlertid ikke det, der foreslås med L33.
Det er ikke det formål, der forfølges med lovforslaget.
Lovforslaget vedrører ikke den gældende lovgivning om, hvornår der skal
opkræves brugerbetaling og hvem, der er fritaget fra brugerbetaling (herunder
au pair). Lovforslaget vedrører derimod den bestemmelse i udlændingeloven,
der gør opholdstilladelsen betinget af, at værtspersonen, eller dennes ægtefælle
eller samlever, betaler et beløb til Styrelsen for Integration og International
Rekruttering.
I lovforslaget foreslås der ikke brugerbetaling, men derimod at ændre en i dag
entydigt fastsat afgift på opholdstilladelsen. En afgift på au pair-arbejdskraft om
man vil. Det er denne afgift, der med lovforslaget foreslås ændret fra et fast
(reguleret) beløb til et ikke fast beløb, der ifølge forslaget skal svare til det
offentliges forventede udgift til at tilbyde danskundervisning til udlændingen
samt administrationsomkostningerne ved at opkræve beløbet.
FOA finder det stærkt betænkeligt, og vil derfor gerne advare mod at lovgive på
grundlag af et så omfattende misforhold mellem formål og indhold.
Ønsker forslagsstilleren eller Folketinget at modvirke, at ordningen fungerer som
adgang til billig hushjælp, bør lommepengebeløbet i stedet sættes i vejret. FOA
vil anbefale, at L33 trækkes til fordel for et nyt lovforslag herom.
Hvis L33 erstattes af et forslag om et større lommepengebeløb til au pair for at
vil det samtidigt øge skattefinansieringen af offentlige udgifter i relation til au
pair-ordningen. I dag bidrager brugerne af au pair-ordningen allerede til
finansieringen af de offentlige udgifter i relation til au pair-ordningen
(danskundervisningen). Dels betaler værtsfamilien et engangsbeløb i forbindelse
Dato:
31-01-2019
Dokumentnummer:
19/05498
Ref.:
Nina Banerjee
FOA
Staunings Plads 1-3
1790 København V
Telefon:
46972626
www.foa.dk
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Høringsnotat, liste over høringssvar og høringssvar, fra forslagsstillerne
2011336_0005.png
-2-
med opholdstilladelsen på 5.380 kr. (2019-niveau), som dækker knap halvdelen
af de offentlige udgifter til danskundervisning for au pair-personer. Dels betaler
au pair-perso
er skat af ’lo
epe ge e’ og af fri bolig efter gælde de regler
herfor, der kan beregnes til at give en skatteindkomst i samme størrelsesorden
som de samlede udgifter til danskundervisning for au pair-personer. Et forslag
om et større lommepengebeløb til au pair-personer vil øge de danske
skatteindtægter fra au pairs yderligere.
Selv en beskeden forhøjelse vil kunne indbringe et større provenu end den
foreslåede forhøjelse af engangsbeløb i forbindelse med opholdstilladelsen.
Det vil samtidigt stille au pairs bedre og ikke, som det nuværende forslag, øge
problemerne. Udlændingelovgivningen er i dag sådan, at en au pair-tilladelse er
knyttet til den specifikke værtsfamilie. Det gør det svært for au pairs at hævde
deres rettigheder, også hvis de bliver krævet højere arbejdstid end de 30 timer
eller udsat for andre urimeligheder. For disse au pairs kan udvejen være at skifte
værtsfamilie og, hvis de bliver godkendt, arbejde resten af de maksimale to år
hos en ny værtsfamilie. En ny værtsfamilie, der, som forslaget lægger op til, skal
betale mere end det dobbelt af det nutidige niveau, vil vægre sig mod at ansætte
au pairen. Au pairen vil derfor være tvunget til at blive i sin nuværende
værtsfamilie.
Danskundervisningen er et vigtig for au pairens forståelse af danske vilkår,
rammer og kultur. I praksis er det i dag imidlertid langt fra alle au pairs, der
deltager i danskundervisning. Vi hører bl.a. fra au pairs, at de bliver forhindret på
grund af lang og dyr transport eller skiftende arbejdstider, der gør det svært at
følge et hold. Det gør forslaget endnu mere urimeligt.
Med venlig hilsen
Pia Heidi Nielsen
Formand for kost- og servicesektoren
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Høringsnotat, liste over høringssvar og høringssvar, fra forslagsstillerne
2011336_0006.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19
L 133 Bilag 8
Offentligt
Københavns Byret
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Præsidenten
Domhuset,
Nytorv
25
1450 København K.
Tlf. 9968 70 15
CVR 21 65 9509
adrninistration.kbh(i dornstol.dk
J.nr.
9099.2019.8
Den 28. januar 2019
Ved en mail af 7. januar 2019 har Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg anmodet
om eventuelle bemærkninger til høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Fuld brugerbetaling for danskundervisning under au pair-ordningen) L 133.
Jeg skal i den anledning på byretspræsidenternes vegne oplyse, at byretterne ikke ønsker at
udtale sig om forslaget.
Der henvises til Deres j.nr. 19-000015-1.
Med venlic
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Høringsnotat, liste over høringssvar og høringssvar, fra forslagsstillerne
2011336_0007.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19
L 133 Bilag 3
Offentligt
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Høringsnotat, liste over høringssvar og høringssvar, fra forslagsstillerne
2011336_0008.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19
L 133 Bilag 14
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Den 7. januar 2019 sendte Udlændinge- og Integrationsudvalget lovforslag nr. L
133 af 19. december 2018 om ændring af udlændingeloven (Fuld brugerbetaling
for danskundervisning under au pair-ordningen) i høring hos Styrelsen for Interna-
tional Rekruttering og Integration.
Jeg fremsender hermed styrelsens høringssvar.
Jeg kan samtidig oplyse, at Udlændinge- og Integrationsministeriet er ved at un-
dersøge, om den foreslåede ændring af udlændingeloven er i overensstemmelse
med grundlovens § 43 om opkrævning af skatter, hvilket kan medføre behov for
et ændringsforslag. Ministeriet vender tilbage herom snarest muligt.
Afslutningsvist kan jeg oplyse, at regeringen vil stemme imod lovforslaget ved 1.
behandlingen den 8. februar 2019.
4. februar 2019
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 968
632101
Med venlig hilsen
Inger Støjberg
Side
1/1
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Høringsnotat, liste over høringssvar og høringssvar, fra forslagsstillerne
2011336_0009.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19
L 133 Bilag 14
Offentligt
Notat
Ekstern høring vedr. L 133
lovforslag om ændring af udlændingeloven (fuld bru-
gerbetaling for danskundervisning under au pair-ordningen)
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) har modtaget Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven (fuld brugerbetaling for danskundervisning
under au pair-ordningen) og skal hermed benytte muligheden for at kommentere
lovforslaget.
Det bemærkes indledningsvist, at SIRI er administrativ og sagsbehandlende myn-
dighed for opholdstilladelser på bl.a. au pair-ordningen.
Det foreslås med lovforslaget, at værtsfamilier så vidt muligt fuldt ud selv finansie-
rer de udgifter til au pairs danskundervisning, der i dag afholdes af det offentlige.
Efter de gældende regler dækker værtsfamiliebetalingen - som i 2019 udgør 5.380
kr.
kun en del af de samlede omkostninger.
Tekniske præciseringer
SIRI finder, at der kan foretages følgende tekniske præciseringer:
Bekendtgørelse nr. 1769 af 29. december 2017 om meddelelse af opholdstilladel-
se med henblik på au pair-ophold er ophævet, og med virkning fra 1. januar 2019
er bekendtgørelse nr. 1682 af 17. december 2018 om meddelelse af opholdstilla-
delse med henblik på au pair-ophold trådt i kraft.
I 2019 udgør gebyret for SIRIs sagsbehandling 2.940 kr., jf. § 5, stk. 4, nr.1 i be-
kendtgørelse nr. 1681 af 17. december 2018 om indbetaling og tilbagebetaling af
gebyrer for at indgive ansøgninger og klager på studie- og erhvervsområdet.
I 2019 udgør engangsbeløbet til medfinansiering af statens udgifter til danskun-
dervisning for au pair personer 5.380 kr., jf. § 4, stk. 1, nr. 6 i bekendtgørelse nr.
1682 af 17. december 2018 om meddelelse af opholdstilladelse med henblik på au
pair-ophold.
Baggrund for krav om betaling af beløb til medfinansiering af statens udgifter til
danskundervisning for au pair personer
I 2014 blev der indgået
”Aftale
om en bedre au pair-ordning”. Der blev bl.a. opnå-
et enighed om, at værtsfamilien skal betale et engangsbeløb som medfinansiering
af statens udgifter til danskundervisning for au pair-personer. Formålet med
Side
1/2
23. januar 2019
Studie
Postadresse:
Postboks 2000
2300 København S
Besøgsadresse:
Njalsgade 72A
2300 København S
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
7214 2000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sags nr.
Akt-id
2018 - 247
108541
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Høringsnotat, liste over høringssvar og høringssvar, fra forslagsstillerne
værtsfamiliens medfinansiering af statens udgifter til danskundervisningen var at
øge au pair personens incitament til at deltage i danskundervisningen.
For at undgå at udgiften til danskundervisning ville få nogle værtsfamilier til at
påvirke au pair personens beslutning om at benytte sig af tilbuddet om danskun-
dervisning, blev engangsbeløbet pålagt alle værtsfamilier, uanset om au pair-
personen deltager i danskundervisningen eller ej. Betalingen er en forudsætning
for, at au-pair opholdstilladelsen gives. Betalingen sker således ikke først ved til-
melding til kurset.
Økonomisk/administrative bemærkninger
Lovforslaget forventes ikke direkte at påvirke
SIRI’s
sagsbehandling. Men da fuld
brugerbetaling vil medføre en væsentlig forøgelse af den nuværende værtsfami-
liebetaling, gør SIRI opmærksom på, at dette formentlig vil medføre et mindre fald
i antallet af au pair ansøgninger.
Afslutningsvis skal SIRI bemærke, at det af administrative årsager vil være mest
hensigtsmæssigt, at det beløb, der så vidt muligt skal afspejle de fulde omkostnin-
ger ved danskundervisningen, fastsættes som et fast beløb i loven, der årligt sats-
reguleres, i stedet for et beløb, der skal ny-beregnes hvert år.
Side
2/2
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Høringsnotat, liste over høringssvar og høringssvar, fra forslagsstillerne
2011336_0011.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19
L 133 Bilag 11
Offentligt
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Høringsnotat, liste over høringssvar og høringssvar, fra forslagsstillerne
2011336_0012.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19
L 133 Bilag 6
Offentligt
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Høringsnotat, liste over høringssvar og høringssvar, fra forslagsstillerne
2011336_0013.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19
L 133 Bilag 1
Offentligt
Østre Landsret
Præsidenten
Den 09/01-2019
J.nr. 40A-ØL-5-19
Init: RSL
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Sendt pr. e-mail til: [email protected]
Folketingets Udlændinge og Integrationsudvalg har ved brev af 7. januar 2019 (Sagsnr. 19-
000015-1) anmodet om eventuelle bemærkninger til høring over forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (fuld brugerbetaling for danskundervisning under au pair-ordningen) L 133.
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om forslaget.
Bredgade 59, 1260 København K.
Tlf. 99 68 62 00
Mail: [email protected]
Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Høringsnotat, liste over høringssvar og høringssvar, fra forslagsstillerne
2011336_0014.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19
L 133 Bilag 5
Offentligt
Til Udlændinge- og Integrationsudvalget
Færøernes Landsstyre har fået tilsendt i høring
Forslag
til Lov om ændring af udlændingeloven (Fuld
brugerbetaling for danskundervisning under au pair-ordningen)
.
Ifølge lovudkastets § 3 skal loven ikke gælde direkte for Færøerne, men loven kan senere ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne, såfremt færøske myndigheder anmoder herom.
Færøernes Landsstyre tager dette til efterretning og har på nuværende tidspunkt ikke andre bemærkninger
til lovforslaget.
Venlig hilsen
Nella Festirstein
Afdelingschef
Lagmandens Kontor
Lovafdelingen
Tlf. +298 30 60 00
Direkte tlf. +298 55 80 76