Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13
Offentligt
1985731_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. august 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
67 (L 13), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Søren-
sen EL.
Spørgsmål nr. 67:
”Har
ministeren forhørt sig hos danske arbejdsgiverorganisationer, om deres med-
lemsvirksomheder opbevarer oplysninger om ansattes udstationering i op til 8 år
tilbage, således at disse ansatte kan dokumentere, at de opfylder undtagelsen fra
opholdskravet, og om de har sikret sig, at oplysningerne også kan fremskaffes i til-
fælde af ejerskifte eller overførsel til datterselskaber/filialer
Svar:
Jeg vil indledningsvis pege på, der er tale om undtagelser i særlige situationer, fx i
forbindelse med en arbejdsbetinget udstationering uden for EU/EØS-området.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har oplyst mig om, at sådan-
ne situationer typisk ikke vil være registeret centralt f.eks. i CPR-registeret.
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger til § 53a, stk. 2, skal et medlem,
som har haft ophold i udlandet som følge af én af undtagelserne, dokumentere for-
holdet overfor a-kassen.
Det er derfor det enkelte medlem, der selv skal dokumentere disse perioder, som
undtagelserne omfatter. Det kan f.eks. være en ansættelseskontrakt, udsendelses-
kontrakt, lønsedler, ansættelsesbeviser, uddannelses- eller eksamensbevis m.v.
Der er tale om en konkret vurdering af, hvad der anses for at være tilstrækkelig do-
kumentation, og dokumentationskravene er forskellige afhængig af, hvad det en-
kelte medlem har foretaget sig i udlandet. Af samme grund vil STAR i forbindelse
med udarbejdelsen af de administrative regler ikke opstille særlige formkrav til do-
kumentationen, ligesom det vil fremgå, at det er medlemmet selv, der skal doku-
mentere disse perioder.
Jeg synes derfor, at der ved administrationen af undtagelsesreglerne er lagt op til en
fleksibel og pragmatisk tilgang.
10. december 2018
J.nr.
18/18440
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm., om danske myndigheder, der har udsendt ansatte, opbevarer oplysninger om tidligere ansattes udstationering i op til 8 år tilbage, sådan at disse kan dokumentere, at de opfylder undtagelsen fra opholdskravet, til beskæftigelsesministeren
Som det fremgår, er det medlemmet selv, som skal dokumentere, om undtagelserne
kan anses for opfyldte, og der er derfor ikke grundlag for drøftelser med arbejdsgi-
verorganisationer herom.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2