Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13 Bilag 8
Offentligt
1964567_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S
[email protected]
[email protected]
[email protected]
København, den 13. august 2018
Bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om
sygedagpenge og barselsloven (Opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge m.v.)
STAR j.nr. 18/00708
Dansk Musiker Forbund takker for modtagelse af høringsbrev og udkastet vedrørende ovenstående,
påtænkte lovforslag.
Dansk Musiker Forbund ønsker at udtale sin bekymring for, at lovforslaget vil have en række utilsigtede og
uhensigtsmæssige konsekvenser for forbundets medlemmer; særligt unge, nyuddannede, og personer, der
kommer til landet ved arbejds- og opholdstilladelse fx på baggrund af særlige, individuelle kvalifikationer.
Dansk Musiker Forbund optager professionelle, udøvende musikere af alle genrer. Kendetegnende for faget
er, at musikere arbejder meget internationalt, og at inspiration og fornyelse ofte hentes uden for landets
grænser. Dette er essentielt for en levende musikbranche, der skal udvikle sig.
Vores bemærkninger tager udgangspunkt i situationen for vores medlemmer, men de problemstillinger, der
rejses, gælder selvsagt også for andre brancher.
1. Unge, nyuddannede danske musikere
Nyuddannede musikere, der dimitterer fra de danske musikkonservatorier, er ofte friske på at skulle påtage
sig arbejde langt fra hjemmet, herunder i udlandet, for at komme i gang på arbejdsmarkedet. De har måske
endnu ikke stiftet familie
i hvert fald er der formodentlig flere singler blandt de nyuddannede end i
befolkningen som helhed. Særligt for klassisk uddannede musikere er der nogle, der fx får mulighed for en
tidsbegrænset stilling i et udenlandsk orkester.
Dansk Musiker Forbund
Sankt Hans Torv 26
2200 København N
Tlf: 35 240 240
e-mail: [email protected]
www.dmf.dk
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Henvendelse af 7/11-18 fra Dansk Musiker Forbund
1964567_0002.png
Samtidig har de ofte som studerende indmeldt sig i a-kasse allerede 1 år før de dimitterede. Musikbranchen
er en usikker branche, hvor der ikke er mange ledige, faste stillinger i Danmark, og derfor er mange
afhængige af et økonomisk sikkerhedsnet i starten af karrieren.
Ved indførelse af et bopælskrav i Danmark på 7 år ud af de foregående 8 år, vil disse nyuddannede
musikere sættes i en situation, hvor de efter fx to stillinger i udlandet uden for EU/EØS à 1 års varighed vil
stå med en årelang karantæne
både i forhold til arbejdsløshedsdagpenge og måske også i forhold til
sygedagpenge og barselsdagpenge.
Dette mener Dansk Musiker Forbund er ganske uholdbart og ikke på nogen måde fair overfor musikere i en
branche, hvor det er svært at opnå stilling inden for landets grænser, og hvor musikere tager arbejde i
udlandet bl.a. for at dygtiggøre sig sådan, at de senere kan vende tilbage til Danmark og opnå en stilling i et
dansk orkester.
Dansk Musiker Forbund kan også forestille sig situationer, hvor musikere har haft kortere ophold i udlandet
gennem nogle år
fx �½ år tre gange
og ikke er opmærksomme på, at de overskrider grænsen på et års
ophold i udlandet. Hvis de bliver ledige inden for de følgende år, får de altså afslag på dagpenge og
henvises til integrationsydelse.
Det andet scenarie, man kan forestille sig som konsekvens, er, at musikerne har sat sig ind i reglerne, og
derfor vil udmelde sig af a-kassen, hvis de har ophold i udlandet på mere end et år. For hvem ønsker at gå
og betale bidrag til medlemskab af en a-kasse i op til 7 år uden at kunne få arbejdsløshedsdagpenge i
tilfælde af ledighed?
2. Personer fra udlandet med arbejds- og opholdstilladelse i Danmark
I de da ske la dsdelsorkestre, DR’s orkestre, Det Ko gelige Teater, .fl. a sættes usiker e efter
konkurrence om stillingerne. Der er ofte mange ansøgere fra udlandet, og en del af musikerne i orkestrene
er derfor udenlandske musikere, der har opnået arbejds- og opholdstilladelse efter reglerne om særlige,
individuelle kvalifikationer. Nogle af disse musikere medbringer også ægtefælle og børn, hvor ægtefællen
får mulighed for at arbejde i Danmark.
Ved indførelse af den foreslåede regel vil disse ansatte ikke have samme rettigheder, som de kolleger, de
arbejder sammen med.
Dansk Musiker Forbund forudser, at de udenlandske musikere vil føle sig som andenrangs borgere i
Danmark på baggrund af den forskelsbehandling, som der lægges op til ved indførelsen af 8 års reglen.
Dansk Musiker Forbund mener ikke at dette vil bidrage til at de tilflyttende musikere og deres ægtefæller
kommer til at føle en samhørighed med og tilknytning til Danmark. Altså vil det til en vis grad modvirke
deres integration i det danske samfund.
Endvidere vil de udenlandske musikere ikke have noget incitament til at melde sig ind i en a-kasse fra
starten af deres ophold i Danmark, fordi de ikke er berettiget til ydelser. Det vil først give mening at melde
sig ind i a-kasse efter 7 års ophold i Danmark.
Det vil derfor også betyde en nedgang i antallet af indmeldelser i a-kasse i Danmark.
Dansk Musiker Forbund
Sankt Hans Torv 26
2200 København N
Tlf: 35 240 240
e-mail: [email protected]
www.dmf.dk
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Henvendelse af 7/11-18 fra Dansk Musiker Forbund
1964567_0003.png
3. Generelt danskere, der tager arbejde i udlandet
Inden for Dansk Musiker Forbunds medlemsskare er der en del der får arbejde i udlandet i perioder af
deres karriere. Ansættelse i et udenlandsk orkester indebærer som hovedregel, at der er en prøvetid inden
for hvilken man endnu ikke kan vide sig sikker på, om ansættelsen fortsætter efter prøveperioden. Det er
ikke usædvanligt med en prøveperiode på 1 år. Trods prøveperiode bliver man dog nødt til at flytte fra
Danmark til arbejdspladsen i udlandet.
Hvis musikeren desværre ikke opnår fastansættelse efter prøveperioden på 1 år, vil vedkommende gerne
flytte tilbage til Danmark og får som regel en periode uden arbejde og er dermed uden indkomst.
Såfremt reglerne om opholdskrav indføres vil vedkommende altså ikke kunne få arbejdsløshedsdagpenge,
selvom vedkommende har fortsat sit medlemskab af a-kassen under udlandsperioden. Der kan evt. opnås
integrationsydelse.
Det siger næsten sig selv, at denne situation nærmest er ydmygende, og det må føles som en
straffeekspedition, fordi vedkommende ville prøve at få arbejde i et udenlandsk orkester, men ikke
opnåede det.
Også i denne situation vil vedkommende ikke have incitament til at opretholde sit medlemskab af a-kassen
efter et års udlandsophold, som altså bebyrdes med en karantæne på 7 år på ydelser.
Dansk Musiker Forbund kan ligeledes forestille sig sager, hvor folk
selvfølgelig ikke kun musikere
har
været medlem af en a-kasse i en menneskealder, hvor der er betalt bidrag i fx 25 år til a-kassen, og når
vedkommende første gang søger om arbejdsløshedsdagpenge, så er der ikke adgang til ydelser før efter
yderligere 7 års ophold i Danmark; kun integrationsydelse.
Dansk Musiker Forbund kan derfor kun råde til at det påtænkte lovforslag ikke gennemføres.
I modsat fald er det helt sikkert, at man i tiden derefter vil kunne se mange flere sager i pressen om
danskere på uforståelig integrationsydelse.
Med venlig hilsen
Trine Budtz
Chefjurist, Dansk Musiker Forbund
Dansk Musiker Forbund
Sankt Hans Torv 26
2200 København N
Tlf: 35 240 240
e-mail: [email protected]
www.dmf.dk