Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13 Bilag 26
Offentligt
1986242_0001.png
Til lovforslag nr.
L 13
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 00. november 2018
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om
sygedagpenge og barselsloven
(Opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
[Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA, KF) indstiller lovforsla‐
get til
vedtagelse
med de stillede ændringforslag. ]
Et
mindretal
i udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstil‐
ler lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling, men vil
stemme for de stillede ændringsforslag. ]
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiet opfordrer beskæftigelsesministeren til
at trække lovforslaget tilbage og i stedet drøfte en bedre løs‐
ning med arbejdsmarkedets parter, idet det nuværende lov‐
forslag hverken er gennemtænkt eller gennemarbejdet.
Siden 1. behandling af lovforslaget er det kommet frem, at
lovforslaget vil være problematisk for a-kasserne at admini‐
strere, at det rammer syge og personer på barsel, at danskere
der arbejder i Storbritannien i dag, og som efter et kommen‐
de Brixit vender hjem, kan blive ramt, og senest at danskere
der i årevis har betalt til deres a-kasse med en forventning
om at kunne trække på retten til dagpenge, hvis de skulle
blive arbejdsløse, nu står til blot ved et kortere midlertidigt
arbejdsophold i udlandet at miste deres opsparede ret til
dagpenge.
Socialdemokratiet ønsker at fastholde ambitionen om at
lave et opholdskrav på dagpenge, så udlændinge der kom‐
mer hertil skal optjene ret til dagpenge over en årrække,
men Socialdemokratiet vil hurtigst muligt have ændret selve
udformningen af opholdskravet, som det foreligger i dette
lovforslag. Ændringen af opholdskravet skal ske efter drøf‐
telser med arbejdsmarkedets parter, hvor Socialdemokratiet
vil lægge vægt på at opholdskravet udformes så det:
1. kan administreres af a-kasserne
2. rammer så få danskere som muligt
3. i videst muligt omfang ikke rammer syge og personer
på barsel
4. i videst muligt omfang ikke rammer danskere, som ef‐
ter Brexit vender hjem til Danmark
5. i videst muligt omfang sikrer, at danskere der i årevis
har betalt til a-kassen ikke mister deres ret til dagpenge
på grund af kortere midlertidigt arbejdsophold i udlan‐
det.
På den baggrund stemmer Socialdemokratiet imod lov‐
forslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
Beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
<>:
DokumentId
Journalnummer
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: 2. udkast til betænkning
1986242_0002.png
2
Til § 1
1)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 53 a, stk. 1,
ændres i
1.
pkt.,
» jf. dog stk. 2-4« til: »jf. dog stk. 2-5«.
[Konsekvensændring]
2)
Efter det under
nr. 3
foreslåede
§ 53 a, stk. 3,
indsættes
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Ved opgørelsen af opholdskravet efter stk. 1 side‐
stilles ophold i udlandet før medlemmet fyldte 18 år med
ophold her i riget, når medlemmet har opholdt sig her i riget
i sammenlagt mindst 7 år, før medlemmet fyldte 18 år.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.
[Undtagelse vedrørende ophold i udlandet for børn under 18
år]
3)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 53 a, stk. 5,
der bliver stk.
6, ændres i
1. pkt.
»stk. 1-4« til: »stk. 1-5«.
[Konsekvensændring]
4)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 90 b, stk. 4,
ændres i
1.
pkt.,
»§ 53 a, stk. 1« til: »§ 53 a, stk. 1 og 4«, og efter »in‐
den for de seneste 8 år« indsættes: »samt for perioden, fra et
medlem blev født, og til medlemmet fyldte 18 år«.
[Udvidelse af arbejdsløshedskassernes adgang til oplysnin‐
ger i CPR til brug for undtagelsen vedrørende ophold i ud‐
landet for børn under 18 år]
Til § 2
5)
Indledningen affattes således:
»I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 809 af
20. juni 2018, som ændret ved § 3 i lov nr. 701 af 8. juni
2018 og som ændres ved § 1 i forslag til lov om ændring af
lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik (Ar‐
bejdsgivers ret til at blive gjort bekendt med helbredsmæssi‐
ge og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om
sygedagpenge og jobafklaringsforløb), som vedtaget af Fol‐
ketinget ved 3. behandling den 6. december 2018, foretages
følgende ændring:«.
[Konsekvensændring som følge af forslag til lov om æn‐
dring lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik
(Arbejdsgivers ret til at blive gjort bekendt med helbreds‐
mæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager
om sygedagpenge og jobafklaringsforløb), som vedtaget af
Folketinget ved 3. behandling den 6. december 2018]
6)
Nr. 1
affattes således:
»1.
Efter § 68 a indsættes:
Ȥ 68 b.
Til brug for kommunens afgørelse om en persons
ret til sygedagpenge, herunder sats, kan kommunen anmode
den arbejdsløshedskasse, som personen er medlem af, om at
opgøre, om personen ville have haft ret til arbejdsløsheds‐
dagpenge og med hvilken sats, hvis personen ikke havde
været uarbejdsdygtig på grund af sygdom.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere reg‐
ler om, hvordan kommunens anmodning skal ske, hvordan
oplysningerne videregives fra arbejdsløshedskassen til kom‐
munen m.v.««
[Konsekvensændring som følge af forslag til lov om æn‐
dring lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik
(Arbejdsgivers ret til at blive gjort bekendt med helbreds‐
mæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager
om sygedagpenge og jobafklaringsforløb), som vedtaget af
Folketinget ved 3. behandling den 6. december 2018]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det er tale om en konsekvensændring som følge af æn‐
dringsforslag nr. 2, hvor der indsættes et nyt stk. 4 i den
foreslåede affattelse af § 53 a.
Til nr. 2
Det følger af den foreslåede affattelse af § 53 a, stk. 1, at
retten til dagpenge skal være betinget af, at medlemmet lov‐
ligt har haft ophold her i riget i sammenlagt mindst 7 år in‐
den for de seneste 8 år, det såkaldte opholdskrav.
I den foreslåede affattelse af § 53 a, stk. 2, fremgår en
række undtagelser, hvor udlandsophold kan sidestilles med
ophold her i riget i forbindelse med opgørelsen af opholds‐
kravet. Det følger desuden af den foreslåede affattelse af stk.
3, at ægtefæller, samlevere, registrerede partnere og børn
under 18 år til personer, der er omfattet af en af undtagelser‐
ne i stk. 2, også kan sidestille udlandsopholdet med ophold
her i riget.
Det er således en betingelse for, at et barn under 18 år
skal kunne sidestille et ophold i udlandet med ophold her i
riget, at en af barnets forældre er omfattet af en af undtagel‐
serne. Det forekommer ikke rimeligt, at børns ret til dagpen‐
ge efter det fyldte 18. år skal være afhængig af forælderenes
beslutning om at opholde sig i udlandet i en periode, hvor
barnet er umyndigt. Det foreslås på den baggrund, at der ved
opgørelsen af opholdskravet sidestilles ophold i udlandet før
medlemmet fyldte 18 år med ophold her i riget, når medlem‐
met har opholdt sig her i riget i sammenlagt mindst 7 år, før
medlemmet fyldte 18 år.
Ændringsforslaget medfører, at et medlem, der har op‐
holdt sig i Danmark i sammenlagt mindst 7 år før det fyldte
18. år, kan sidestille eventuelle udlandsophold i samme peri‐
ode med ophold her i riget, uanset årsagen til, at barnet op‐
holdte sig i udlandet. Ophold i et andet EU/EØS-land eller
Schweiz vil ligesom ophold på Grønland og Færøerne kunne
sidestilles med ophold i riget i forbindelse med opgørelsen
af de 7 år.
Et barn, der rejser med sine forældre til f.eks. Australien i
5 år, kan dermed medregne udlandsopholdet til opfyldelsen
af opholdskravet, selv om forældrene ikke opfylder en af
undtagelserne.
Forslaget betyder desuden, at a-kassen skal opgøre, om et
medlem opfylder betingelsen om ophold her i riget i mindst
7 år før det fyldte 18. år, hvis et medlem melder sig ledigt
før det fyldte 26. år. Opholdet i riget, et andet EØS-land el‐
ler Schweiz skal som udgangspunkt dokumenteres på
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: 2. udkast til betænkning
1986242_0003.png
3
samme måde som opholdskravet i den foreslåede affattelse
af § 53 a, stk. 1.
Ved opgørelsen af, om et medlem har haft ophold her i
riget i mindst 7 år, lægges dermed som udgangspunkt oplys‐
ninger om bopælsregistrering i Det Centrale Personregister
til grund. Arbejdsløshedskasserne kan efter forudgående
samtykke fra medlemmet indhente bopælsoplysningerne di‐
rekte i CPR, eller medlemmet kan selv fremlægge dokumen‐
tation i form af en udskrift fra CPR.
Ophold i et andet EU/EØS-land eller i Schweiz samt på
Færøerne skal dokumenteres på anden vis, da oplysninger
om bopæl herom som udgangspunkt ikke foreligger i CPR. I
disse tilfælde kan medlemmet selv fremlægge dokumenta‐
tion for opholdet.
Til nr. 3
Det er tale om en konsekvensændring som følge af æn‐
dringsforslag nr. 2, hvor der indsættes et nyt stk. 4 i den
foreslåede § 53 a.
Til nr. 4
Det følger af det foreslåede § 90 b, stk. 4, at arbejdsløs‐
hedskasserne, i det omfang det er nødvendigt til brug for op‐
gørelsen af opholdskravet i § 53 a, stk. 1, efter forudgående
samtykke fra et medlem, der søger om ydelser, har adgang
til oplysninger i Det Centrale Personregister om tidligere
adresser, herunder beskyttede adresser, inden for de seneste
8 år. Arbejdsløshedskasserne har ligeledes adgang til oplys‐
ningerne i 1. pkt. om en person, der ønsker at blive medlem
af arbejdsløshedskassen, når personen har givet forudgående
samtykke til det.
Det foreslås, at arbejdsløshedskasserne desuden til brug
for opgørelsen af § 53 a, stk. 4, vil få adgang til oplysninger
i CPR om tidligere adresser, herunder beskyttede adresser, i
perioden fra et medlem blev født og til medlemmet fyldte 18
år.
Ændringen sker som følge af ændringsforslag nr. 2, hvori
det foreslås, at ophold i udlandet før medlemmet fyldte 18 år
vil kunne sidestilles med ophold her i riget ved opgørelsen
af opholdskravet, når medlemmet har opholdt sig her i riget
i sammenlagt mindst 7 år, før medlemmet fyldte 18 år. Ved
opgørelsen af, om et medlem har haft ophold her i riget i
mindst 7 år, før medlemmet fyldte 18 år, lægges som ud‐
gangspunkt oplysninger om bopælsregistrering i CPR til
grund. Arbejdsløshedskasserne har derfor brug for yderlige‐
re adgang til historiske oplysninger i CPR i perioden fra
medlemmet blev født og til medlemmet fyldte 18 år. Det
medfører, at det i nogle tilfælde vil være nødvendigt at ind‐
hente oplysninger fra CPR i op til de seneste 26 år. Det er en
betingelse, at medlemmet har givet forudgående samtykke,
og at indhentelsen af oplysningerne er nødvendig til brug for
opgørelsen af opholdskravet.
Forslaget betyder, at arbejdsløshedskasserne ligeledes vil
få adgang til oplysningerne i CPR om en person, der ønsker
at blive medlem af arbejdsløshedskassen, når personen har
givet forudgående samtykke til det.
Økonomiske konsekvenser
Det skønnes med en betydelig usikkerhed, at forslaget
berører et helt marginalt antal personer, og dermed ikke
medfører væsentlige økonomiske konsekvenser. De økono‐
miske konsekvenser vurderes derfor at ligge indenfor ram‐
merne af den økonomi, der allerede fremgår af bemærknin‐
gerne til lovforslaget.
Til nr. 5
Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af for‐
slag til lov om ændring lov om sygedagpenge og lov om ak‐
tiv socialpolitik (Arbejdsgivers ret til at blive gjort bekendt
med helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmod‐
tageren i sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb)
ved 3. behandling den 6. december 2018.
Til nr. 6
Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af for‐
slag til lov om ændring lov om sygedagpenge og lov om ak‐
tiv socialpolitik (Arbejdsgivers ret til at blive gjort bekendt
med helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmod‐
tageren i sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb)
ved 3. behandling den 6. december 2018.
Ved den nævnte lovs § 1, nr. 1, indsættes § 68 a i lov om
sygedagpenge.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2018 og var til
1. behandling den 23. oktober 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval‐
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <3> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 4. ju‐
li 2018 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bilag
418 (folketingsåret 2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget. Den 5. oktober 2018 sendte beskæftigelsesmini‐
steren et redigeret brev med høringssvarene og høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <25> bilag på lov‐
forslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <14>
skriftlige henvendelser om lovforslaget.
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: 2. udkast til betænkning
1986242_0004.png
4
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <2> depu‐
tationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet <6> spørgsmål til beskæftigelsesmi‐
nisteren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et
åbent samråd med udvalget den 28. november 2018.
Beskæftigelsesministeren vil efterfølgende sende udval‐
get sit talepapir, der danner grundlag for ministerens besva‐
relse af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <67> spørgs‐
mål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Bent Bøgsted (DF)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter Juel-Jensen (V) Louise Schack Elholm (V)
Carl Holst (V) Anni Matthiesen (V) Martin Geertsen (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl (LA) Erik Lund (KF)
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL) Christian Juhl (EL)
Finn Sørensen (EL) Julius Graakjær Grantzau (ALT) Torsten Gejl (ALT) Rasmus Helveg Petersen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1