Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13 Bilag 24
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om sygedagpenge og
barselsloven.
(Opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge m.v.)
(L 13)
Af
Beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af…
Til § 1
1)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 53 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres » jf. dog stk. 2-4« til: »jf. dog stk. 2-
5«.
[Konsekvensændring]
2)
Efter det under
nr. 3
foreslåede
§ 53 a, stk. 3,
indsættes som nyt stykke:
»Stk.
4.
Ved opgørelsen af opholdskravet efter stk. 1 sidestilles ophold i udlandet før medlemmet fyldte 18 år
med ophold her i riget, når medlemmet har opholdt sig her i riget i sammenlagt mindst 7 år, før medlemmet
fyldte 18 år.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.
[Undtagelse vedrørende ophold i udlandet for børn under 18 år]
3)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 53 a, stk. 5,1. pkt.,
der bliver stk. 6, 1. pkt., ændres »stk. 1-4«
til: »stk. 1-5«.
[Konsekvensændring]
4)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 90 b, stk. 4, 1. pkt.
ændres »§ 53 a, stk. 1« til: »§ 53 a, stk. 1 og 4«, og efter
»inden for de seneste 8 år« indsættes: »samt for perioden, fra et medlem blev født, og til medlemmet fyldte
18 år«.
[Udvidelse af arbejdsløshedskassernes adgang til oplysninger i CPR til brug for undtagelsen vedrørende
ophold i udlandet for børn under 18 år]
Til § 2
1)
Indledningen affattes således:
»I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 809 af 20. juni 2018, som ændret ved § 3 i lov nr. 701 af
8. juni 2018 og som ændres ved § 1 i forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge og lov om aktiv
socialpolitik (Arbejdsgivers ret til at blive gjort bekendt med helbredsmæssige og lægelige oplysninger om
lønmodtageren i sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb), som vedtaget af Folketinget ved 3.
behandling den 6. december 2018, foretages følgende ændring:«.
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 24: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
[Konsekvensændring som følge af forslag til lov om ændring lov om sygedagpenge og lov om aktiv
socialpolitik (Arbejdsgivers ret til at blive gjort bekendt med helbredsmæssige og lægelige oplysninger om
lønmodtageren i sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb), som vedtaget af Folketinget ved 3.
behandling den 6. december 2018]
2)
Nr. 1
affattes således:
»1. Efter § 68 a indsættes:
Ȥ
68 b.
Til brug for kommunens afgørelse om en persons ret til sygedagpenge, herunder sats, kan
kommunen anmode den arbejdsløshedskasse, som personen er medlem af, om at opgøre, om personen ville
have haft ret til arbejdsløshedsdagpenge og med hvilken sats, hvis personen ikke havde været uarbejdsdygtig
på grund af sygdom.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, hvordan kommunens anmodning skal ske,
hvordan oplysningerne videregives fra arbejdsløshedskassen til kommunen m.v.««
[Konsekvensændring som følge af forslag til lov om ændring lov om sygedagpenge og lov om aktiv
socialpolitik (Arbejdsgivers ret til at blive gjort bekendt med helbredsmæssige og lægelige oplysninger om
lønmodtageren i sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb), som vedtaget af Folketinget ved 3.
behandling den 6. december 2018]
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 24: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
Det er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2, hvor der indsættes et nyt stk. 4 i
den foreslåede affattelse af § 53 a.
Til nr. 2
Det følger af den foreslåede affattelse af § 53 a, stk. 1, at retten til dagpenge skal være betinget af, at
medlemmet lovligt har haft ophold her i riget i sammenlagt mindst 7 år inden for de seneste 8 år, det såkaldte
opholdskrav.
I den foreslåede affattelse af § 53 a, stk. 2, fremgår en række undtagelser, hvor udlandsophold kan sidestilles
med ophold her i riget i forbindelse med opgørelsen af opholdskravet. Det følger desuden af den foreslåede
affattelse af stk. 3, at ægtefæller, samlevere, registrerede partnere og børn under 18 år til personer, der er
omfattet af en af undtagelserne i stk. 2, også kan sidestille udlandsopholdet med ophold her i riget.
Det er således en betingelse for, at et barn under 18 år skal kunne sidestille et ophold i udlandet med ophold
her i riget, at en af barnets forældre er omfattet af en af undtagelserne. Det forekommer ikke rimeligt, at
børns ret til dagpenge efter det fyldte 18. år skal være afhængigt af forælderenes beslutning om at opholde
sig i udlandet i en periode, hvor barnet er umyndigt. Det foreslås på den baggrund, at der ved opgørelsen af
opholdskravet sidestilles ophold i udlandet før medlemmet fyldte 18 år med ophold her i riget, når
medlemmet har opholdt sig her i riget i sammenlagt mindst 7 år, før medlemmet fyldte 18 år.
Forslaget medfører, at et medlem, der har opholdt sig i Danmark i sammenlagt mindst 7 år før det fyldte 18.
år, kan sidestille eventuelle udlandsophold i samme periode med ophold her i riget, uanset årsagen til, at
barnet opholdte sig i udlandet. Ophold i et andet EU/EØS-land eller Schweiz vil ligesom ophold på Grønland
og Færøerne kunne sidestilles med ophold i riget i forbindelse med opgørelsen af de 7 år.
Et barn, der rejser med sine forældre til f.eks. Australien i 5 år, kan dermed medregne udlandsopholdet til
opfyldelsen af opholdskravet, selv om forældrene ikke opfylder en af undtagelserne.
Forslaget betyder desuden, at a-kassen skal opgøre, om et medlem opfylder betingelsen om ophold her i riget
i mindst 7 år før det fyldte 18. år, hvis et medlem melder sig ledigt før det fyldte 26. år. Opholdet i riget, et
andet EØS-land eller Schweiz skal som udgangspunkt dokumenteres på samme måde som opholdskravet i
den foreslåede affattelse af § 53 a, stk. 1.
Ved opgørelsen af, om et medlem har haft ophold her i riget i mindst 7 år, lægges dermed som udgangspunkt
oplysninger om bopælsregistrering i Det Centrale Personregister til grund. Arbejdsløshedskasserne kan efter
forudgående samtykke fra medlemmet indhente bopælsoplysningerne direkte i CPR eller medlemmet kan
selv fremlægge dokumentation i form af en udskrift fra CPR.
Ophold i et andet EU/EØS-land eller i Schweiz samt på Færøerne skal dokumenteres på anden vis, da
oplysninger om bopæl herom som udgangspunkt ikke foreligger i CPR. I disse tilfælde kan medlemmet selv
fremlægge dokumentation for opholdet.
Til nr. 3
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 24: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2, hvor der indsættes et nyt stk. 4 i
den foreslåede affattelse af § 53 a.
Til nr. 4
Det følger af den foreslåede affattelse af § 90 b, stk. 4, at arbejdsløshedskasserne, i det omfang det er
nødvendigt til brug for opgørelsen af opholdskravet i § 53 a, stk. 1, efter forudgående samtykke fra et
medlem, der søger om ydelser, har adgang til oplysninger i Det Centrale Personregister om tidligere adresser,
herunder beskyttede adresser, inden for de seneste 8 år. Arbejdsløshedskasserne har ligeledes adgang til
oplysningerne i 1. pkt. om en person, der ønsker at blive medlem af arbejdsløshedskassen, når personen har
givet forudgående samtykke til det.
Det foreslås, at arbejdsløshedskasserne desuden til brug for opgørelsen af § 53 a, stk. 4, vil få adgang til
oplysninger i CPR om tidligere adresser, herunder beskyttede adresser, i perioden fra et medlem blev født og
til medlemmet fyldte 18 år.
Ændringen sker som følge af ændringsforslag nr. 2, hvor det foreslås, at ophold i udlandet før medlemmet
fyldte 18 år vil kunne sidestilles med ophold her i riget ved opgørelsen af opholdskravet, når medlemmet har
opholdt sig her i riget i sammenlagt mindst 7 år, før medlemmet fyldte 18 år. Ved opgørelsen af, om et
medlem har haft ophold her i riget i mindst 7 år, før medlemmet fyldte 18 år, lægges som udgangspunkt
oplysninger om bopælsregistrering i CPR til grund. Arbejdsløshedskasserne har derfor brug for yderligere
adgang til historiske oplysninger i CPR i perioden fra medlemmet blev født og til medlemmet fyldte 18 år.
Det medfører, at der i nogle tilfælde vil være nødvendigt at indhente oplysninger fra CPR i op til de seneste
26 år. Det er en betingelse, at medlemmet har givet forudgående samtykke, og at indhentelsen af
oplysningerne er nødvendig til brug for opgørelsen af opholdskravet.
Forslaget betyder, at arbejdsløshedskasserne ligeledes vil få adgang til oplysningerne i CPR om en person,
der ønsker at blive medlem af arbejdsløshedskassen, når personen har givet forudgående samtykke til det.
Økonomiske konsekvenser
Det skønnes med en betydelig usikkerhed, at forslaget berører et helt marginalt antal personer, og dermed
ikke medfører væsentlige økonomiske konsekvenser. De økonomiske konsekvenser vurderes derfor at ligge
indenfor rammerne af den økonomi, der allerede fremgår af L13.
Til § 2
Til nr. 1
Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring lov om sygedagpenge og lov
om aktiv socialpolitik (Arbejdsgivers ret til at blive gjort bekendt med helbredsmæssige og lægelige
oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb) ved 3. behandling den 6.
december 2018.
Til nr. 2
Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring lov om sygedagpenge og lov
om aktiv socialpolitik (Arbejdsgivers ret til at blive gjort bekendt med helbredsmæssige og lægelige
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 24: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb) ved 3. behandling den 6.
december 2018.
Ved den nævnte lovs § 1, nr. 1, indsættes § 68 a i lov om sygedagpenge.