Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13 Bilag 22
Offentligt
1983805_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR)
[email protected]
Dato:
5. december 2018
Høringssvar til høring om ændring af bekendtgørelse om kravene
til a-kassernes sagsbehandling og afgørelser, jf. L 13.
Lønmodtagersiden har følgende bemærkninger til høringen:
Til § 1, nr. 2: Det fremgår af § 1, nr. 2, at a-kasserne, til brug for opgørelse af
opholdskravet når en person ønsker at blive medlem af a-kassen, skal indhente
samtykke fra personen til at få adgang til CPR om tidligere adresser indenfor de seneste
8 år.
Lønmodtagersiden er stærkt kritiske over for ændringen.
Lønmodtagersiden kan ikke se den saglige begrundelse for, at a-kasserne skal indhente
bopælsoplysninger i CPR for personer, der ønsker optagelse.
Personer søger om optagelse hver dag
langt de fleste af dem uden samtidig at melde
sig ledige. Der er således ingen sammenhæng mellem optagelse og ledigmeldelse
henholdsvis indplacering i dagpengesystemet. De fleste personer, der optages i en a-
kasse, bliver slet ikke ledige eller bliver først ledige flere år efter optagelsen. Så hvorfor er
det nødvendigt at indhente samtykke og bopæls-oplysninger i CPR for dem på
optagelsestidspunktet. Det mener lønmodtagersiden ikke, at det er.
Indhentelse af oplysninger skal
af hensyn til den enkelte persons ret til databeskyttelse
kun indhentes, hvis det er nødvendigt, jf. den nye databeskyttelsesforordning.
Dette gælder uanset om oplysningerne i øvrigt indhentes ved forudgående samtykke.
Med ændringen i § 1, stk. 2, skal a-kasserne indhente samtykke og oplysninger, som
ikke er nødvendige, for så at indhente samtykke og oplysninger én gang til, når det
faktisk er nødvendigt. Dette er givet ikke i tråd med intentionen i nye
databeskyttelsesforordning.
Endelig er det ganske uklart, hvad der med ændringen vil ske, hvis en person ikke vil give
sit samtykke i forbindelse med optagelsen. Kan personen så ikke optages i a-kassen?
Det vil være helt uacceptabelt at fratage en person ret til optagelse og forsikring alene på
dette grundlag.
Lønmodtagersiden vil derfor kraftigt opfordre til, at § 1, nr. 2, udgår.
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Henvendelse af 6/12-18 fra Danske A-Kasser om deres høringssvar til lovforslaget
1983805_0002.png
I stedet er det op til a-kasserne ved en persons ansøgning om optagelse at informere om
opholdskravet, så det derigennem sikres, at personen ikke tegner en forsikring, som
denne ikke vil kunne benytte sig af.
Til § 1, nr. 3: Det fremgår af § 1, nr. 3, at a-kassen, til brug for opgørelse af opholdskravet
når et medlem søger om ydelser, skal indhente samtykke fra medlemmet til at få adgang
til CPR om tidligere adresser indenfor de seneste 8 år.
Igen kan lønmodtagersiden ikke se den saglige begrundelse for, at der skal indhentes
samtykke, når et medlem søger om ydelser.
Et samtykke skal indhentes forud for et medlems indplacering/genindplacering i
dagpengesystemet
og kun dér. For det er jo kun ved indplacering eller genindplacering,
at opholdskravet reelt kommer i spil.
Medlemmer, der allerede er indplaceret, fortsætter i deres gældende indplacering
og kan
således ”gå ind og ud af systemet” og ansøge
om at få ydelser udbetalt igen og
igen, indtil de har opbrugt deres ret til ydelser eller til at forlænge retten til ydelser.
Når et medlem allerede er indplaceret og (igen) søger om ydelser, er det derfor kun
nødvendigt til at indhente samtykke/oplysninger, når medlemmet ved ledigmeldelse vil
kunne (gen-)indplaceres.
Dette ser lønmodtagersiden også gerne kommer til udtryk i L13.
Lønmodtagersiden ser desuden også gerne, at det kommer til udtryk i L13, at den
periode, der skal indhentes oplysninger for, i en række situationer kan blive længere end
8 år.
Det fremgår endelig af indledningen til bekendtgørelsen, at ovennævnte ændringer
fastsættes med hjemmel i § 46, stk. 7, § 65 a, stk. 7, og § 85 e, stk. 5, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Lønmodtagersiden mener ikke, at dette hjemmelsgrundlag er anvendeligt ift. ændringer,
der følger af L13. Lønmodtagersiden mener heller ikke, at der i lovens § 90 b er hjemmel
eller i L13 etableres en hjemmel til ændringerne i denne bekendtgørelse.
Hjemmelsgrundlaget må således bringes i orden, inden de ændringer, der lægges op til
her, kan træde i kraft.
Med venlig hilsen
2