Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127 Bilag 10
Offentligt
2017667_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURA/DAICY
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 821051
Dato: 13-02-2019
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(Bedre digitalt samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til
forældre vedrørende børnevaccination og bestemmelser om
territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)
(L 127)
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af …
Til § 1
01) I
nr. 2
indsættes efter
Ӥ
[Lovteknisk præcisering]
a, stk.
,”:
” . og . pkt.,”.
02) I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 42 a, stk. 4,
æ dres ”su dhedsperso er
o fattet af stk. ” til: ”su dhedsperso ers i dhe t i g af oplys i ger efter
stk. 1 og
”.
[Sproglig præcisering og præcisering af adgangen til at benytte teknisk bistand til
indhentning af oplysninger efter værdispringsregel]
03) I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 42 a
indsættes i
stk. 5
efter ”Patie te ka ”:
”ved tilke degivelse”.
[Sproglig præcisering]
04) I det under
nr. 6
foreslåede
§ 42 b, stk. 3,
i dsættes efter ”, og de ”: ”tilke degivelse
o ”.
[Sproglig præcisering]
05) I den under
nr. 11
foreslåede ændring af
§ 42 e, stk. 3,
æ dres ”§
d, stk. ”.
[Lovteknisk præcisering]
d, stk. ” til: ”§
06) I den under
nr. 16
foreslåede affattelse af
§ 193 b,
affattes
stk. 3, nr. 5,
således:
”5)
den dataansvarliges adgang og pligt til indberetning til den digitale infrastruktur,
herunder tekniske krav og formkrav til sådanne indberetninger, og den dataansvarliges
pligt til at opdatere og korrigere urigtige oplysninger hidrørende fra den digitale
infrastruktur, herunder tekniske krav og formkrav til sådanne opdateringer og
korrektioner,”
[Sproglig præcisering]
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Ændringsforslag, fra sundhedsministeren
Bemærkninger
Til nr. 01
Efter lovforslagets § 1, nr. 2, udgår
”og øvrige re t private forhold”
bl.a. i § 45 a, stk. 1, og
§ 198, stk. 3.
Det foreslås, at det præciseres, at ”og øvrige re t private forhold”
efter forslaget udgår i
både første og andet punktum i sundhedslovens § 45 a, stk. 1.
Der er alene tale om en lovteknisk præcisering.
Til nr. 02
Efter lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende § 42 a, stk. 1, kan sundhedspersoner ved opslag i
elektroniske systemer i fornødent omfang indhente oplysninger om en patients helbreds-
forhold og andre fortrolige oplysninger, når det er nødvendigt i forbindelse med aktuel be-
handling af patienten.
Efter lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende § 42 a, stk. 2, kan sundhedspersoner endvidere
ved opslag i elektroniske systemer indhente oplysninger som nævnt i stk. 1, hvis indhent-
ningen er nødvendig til berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse eller af væ-
sentlige hensyn til patienten, herunder en patient, der ikke kan varetage sine interesser,
sundhedspersonen eller andre.
Efter lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende § 42 a, stk. 4, kan andre personer, der efter lovgiv-
ningen er undergivet tavshedspligt, ved opslag i elektroniske systemer indhente oplysninger
om en patients helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger, hvis det er nødvendigt af
hensyn til den samlede aktuelle behandling af patienten, eller hvis det er nødvendigt med
henblik på at yde teknisk bistand til sundhedspersoner omfattet af stk. 1, i det omfang le-
delsen på behandlingsstedet har givet tilladelse hertil.
Det foreslås, at den foreslåede § 42 a, stk. 4, ændres således, at det fastsættes, at andre
personer, der efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt, ved opslag i elektroniske
systemer kan indhente oplysninger, hvis det er nødvendigt med henblik på at yde teknisk
bistand til sundhedspersoner omfattet af både stk. 1 og stk. 2, i det omfang ledelsen på
behandlingsstedet har givet tilladelse hertil.
Forslaget indebærer, at sundhedspersoner
udover at kunne anvende teknisk bistand til
indhentning af oplysninger efter stk. 1, dvs. når det er nødvendigt i forbindelse med aktuel
patientbehandling
også vil kunne anvende teknisk bistand til brug for indhentning af
oplysninger i medfør af den foreslåede værdispringsregel i § 42 a, stk. 2, i det omfang
ledelsen på behandlingsstedet har givet tilladelse hertil.
Med forslaget videreføres den mulighed, som sundhedspersoner allerede har i dag for at
kunne anvende teknisk bistand til brug for indhentning af oplysninger i medfør af
værdispringsreglen.
Værdispringsreglen findes i dag i sundhedslovens § 42 a, stk. 5, hvoraf det fremgår, at
sundhedspersoner, som er omfattet af § 42 a, stk. 1, 1. pkt., eller af regler udstedt i medfør
af stk. 1, 2. pkt., kan indhente oplysninger som nævnt i stk. 1, hvis indhentningen er
nødvendig til berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse eller af væsentlige
hensyn til patienten, herunder en patient, der ikke kan varetage sine interesser,
Side 2
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Ændringsforslag, fra sundhedsministeren
sundhedspersonen eller andre patienter. Tilsvarende gælder sundhedspersoner med
tilladelse efter stk. 4. Tilsvarende gælder endvidere andre sundhedspersoner ved opslag i
elektroniske systemer omfattet af stk. 2 og 3 på det behandlingssted, sundhedspersonen er
ansat.
Det følger af den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 42 a, stk. 9, at en
sundhedsperson under dennes ansvar kan lade sekretærer yde teknisk bistand til opslag i
oplysninger, som den pågældende sundhedsperson selv har adgang til efter bl.a.
sundhedslovens § 42 a, stk. 5.
Den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 42 a, stk. 9, giver dermed mulighed for, at
sundhedspersoner kan lade sekretærer yde teknisk bistand til indhentning af oplysninger
efter værdispringsreglen.
Til nr. 03
Efter lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende § 42 a, stk. 5, kan patienten frabede sig, at der
indhentes oplysninger efter stk. 1 og 4.
Det foreslås, at den foreslåede § 42 a, stk. 5, ændres således, at det fremgår, at patienten
ved tilkendegivelse kan frabede sig indhentning af oplysninger efter stk. 1 og 4.
Der er alene tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 04
Efter lovforslagets § 1, nr. 6, vedrørende § 42 b, stk. 3, fastsætter sundhedsministeren
nærmere regler om det samtykke, der er nævnt i § 42 a, stk. 3, og den frabedelse, der er
nævnt i § 42 a, stk. 5.
Det foreslås, at den foreslåede § 42 b, stk. 3, ændres således, at det fremgår, at
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om det samtykke, der er nævnt i § 42 a, stk.
3, og den tilkendegivelse om frabedelse, der er nævnt i § 42 a, stk. 5.
Der er alene tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 05
Efter lovforslagets § 1, nr. 11, ændres bemyndigelsesbestemmelsen i § 42 e, stk. 3, således,
at sundhedsministeren, udover at kunne fastsætte regler om det samtykke, der er nævnt i
§ 42 d, stk. 1, også vil kunne fastsætte nærmere regler om den tilkendegivelse, der er nævnt
i § 42 d, stk. 3.
Det foreslås, at § 42 e, stk. 3, ændres således, at det fremgår, at sundhedsministeren kan
fastsætte nærmere regler om den tilkendegivelse, der er nævnt i § 42 d, stk. 4 (i stedet for
§ 42 d, stk. 3).
Der er alene tale om en lovteknisk præcisering som følge af, at den gældende bestemmelse
i sundhedslovens § 42 d, stk. 3, med lovforslagets § 1, nr. 9, bliver til stk. 4.
Til nr. 06
Efter lovforslagets § 1, nr. 16, vedrørende § 193 b, stk. 3, nr. 5, fastsætter sundhedsministe-
ren nærmere regler om den dataansvarliges adgang og pligt til indberetning til den digitale
infrastruktur, herunder pligt til at opdatere oplysninger hidrørende fra den digitale infra-
struktur og korrigere urigtige oplysninger, herunder tekniske krav og formkrav til sådanne
indberetninger, opdateringer og korrektioner.
Side 3
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Ændringsforslag, fra sundhedsministeren
Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse i § 193 b, stk. 3, nr. 5, nyaffattes således, at
det fremgår, at sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om den dataansvarliges
adgang og pligt til indberetning til den digitale infrastruktur, herunder tekniske krav og
formkrav til sådanne indberetninger, og den dataansvarliges pligt til at opdatere og
korrigere urigtige oplysninger hidrørende fra den digitale infrastruktur, herunder tekniske
krav og formkrav til sådanne opdateringer og korrektioner.
Der er alene tale om en sproglig præcisering, der sikrer, at det tydeligt fremgår, at
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om tekniske krav og formkrav til både
indberetninger, opdateringer og korrektioner.
Side 4