Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 126 Bilag 2
Offentligt
2001392_0001.png
Folketingets Undervisningsudvalg
Brønderslev 14. januar 2019
Emne: Obligatorisk Valgfag for 7. og 8. klassetrin (L 126)
Begrundelse for henvendelse:
Brønderslev Ungdomsskole har siden Folkeskolereformen været en del af de nye tiltag i reformen,
herunder Valgfag, som Ungdomsskolen løser for 60% af alle overbygningselever i kommunen. Både
folkeskolerne og Ungdomsskolen var fra skolereformens dag 1, meget opmærksom på, at de unge
skulle have indflydelse på, hvilke valgfag, der skulle udbydes gennem kommunale valgfag. Vi følte
alle, at her var endelig et område, hvor eleverne for første (og eneste) gang fik mulighed for at
træffe et valg om, hvilke fag der skulle være en del af deres længere skoledag.
Med den udformning som Valgfag for 7. og 8. klassetrin skal følge obligatorisk fra august 2019,
bliver denne mulighed stort set taget fra eleverne. Forslaget om obligatorisk Valgfag udspringer af
et ønske om, at gøre eleverne mere orienteret i retning af de erhvervsmæssige uddannelser, hvilket
er et godt udgangspunkt, men i den udformning forslaget har nu, fratager man i princippet eleverne
deres eneste mulighed for at foretage et valg omkring fag i skolen, og truer alle de nuværende
gode, og til dels, bedre erhvervsorienteret valgfag, som folkeskolerne har fået søsat igennem de
sidste 5 år.
De seneste måneders artikler i diverse nyhedsmedier, viser med største tydelighed, at mange
elever føler, at skoledagene stort set kun er blevet længere, ikke mere varieret og spændende. Det
er derfor med stor beklagelse, og til dels også uforståeligt, at netop Valgfag, hvor nogle kommuner
har arbejdet hårdt på at gøre skoledagene varierende og spændende, nu skal reduceres til
obligatorisk Håndværk og Design, eller et af tre andre skitseret praktisk/fagligt/musisk valgfag.
Fantastiske valgfag fra reformstart i virkeligheden:
Da skolereformen blev præsenteret, besluttede en gruppe af skoleledere i Brønderslev kommune,
at de gerne ville have Ungdomsskolen til at komme med et bud på, hvordan de kunnen tilbydes på
en spændende og varieret måde, helt efter reformens grundtanke. Skolerne ville levere alle deres
overbygningselever til projektet og gennemføre valgfag sammen for i alt ca. 600
overbygningselever. Det var svært i starten. Vi arbejde os frem gennem mange spørgsmål bl.a.
hvordan det kunne organiseres og hvad sagde loven vi måtte? Det store øjeblik blev faktisk på en
konference, hvor daværende Børne- og undervisningsminister, Christine Antorini fra talerstolen,
adspurgt om hvad vi måtte og ikke måtte, sagde;
”Jeg
vil forslå, at I bare kommer i gang, så er
jeg sikker på, at I selv kan finde ud af, hvordan I kan tilpasse intentionerne bedst efter Jeres lokale
forhold.”
I samarbejde med folkeskolerne og eleverne selv (på årlige ungekongresser), inddrog vi så meget
som muligt af intentionerne omkring den Åbne skole, inddragede frivillige foreninger, øvrige
uddannelsesinstitutioner, Kulturelle institutioner og private aktører. Ligeledes var det på
daværende tidspunkt vigtigt, at der kom meget bevægelse ind i valgfag, fag der lærte de unge om
personlige kompetencer og ikke mindst…. Erhvervsrettet valgfag, der kunne hjælpe de unge med
at træffe bedre valg ift. en erhvervsuddannelse.
Det var ikke en nem opgave de første år. Det var især svært at etablere samarbejde med de
frivillige foreninger (idrætsklubber primært) pga. af tidspunkterne, og for de private aktører, pga.
økonomien, men vi opnåede et flot og markant bedre tilbud til de unge end nogensinde set før. Vi
havde alle med, og har de sidste 5 år målrettet arbejdet på at inkorporerer de strømninger der
Brønderslev Ungdomsskole - Nordens Allé 1 - 9700 Brønderslev
Tlf. 99454730
E-mail: [email protected]
www.usbd.dk
L 126 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 15/1-19 fra Brønderslev Ungdomsskole om obligatorisk valgfag for 7. og 8. klassetrin
2001392_0002.png
kommer fra nationalt plan og tilpasse det, efterhånden omfattende Valgfagskatalog, til de unges
løbende ønsker og de aktører vi kan indgå samarbejde med.
Hvor er vi i dag:
Vi har i dag i Brønderslev kommune et spændende og varieret udbud af fag, som de unge vælger
ud fra 3 gange i løbet af deres 7.
9. klassetrin. Valgfagene er opdelt i årlige valgfag og i halvårlige,
alt efter hvad eleverne ønsker og hvilke fag vi kan skaffe kvalificeret undervisere til. De sidste to
år, har vi især arbejdet på at få flere erhvervsorienteret fag med i kataloget, og med et usædvanligt
godt samarbejde med Erhvervsskolerne i Aalborg (Tech College) og i Hjørring (EUC Nord) samt
UCN, har vi fået vist mange overbygningselever, i praksis, hvilke spændende uddannelser, de kan
få på en erhvervsskole.
Vi har ingen Erhvervsskoler i Brønderslev kommune, så samarbejdet har indbefattet en del
transport, hvilket både skolerne og Ungdomsskolen, har prioriteret. Det har været
omkostningstungt, men det har også fremmet tankerne om, at eleverne skulle undervises andre
steder end alene på deres skole, og ikke mindst, af andre undervisere end folkeskolelærere. Det er
ca. 30% af eleverne, der vælger et erhvervsrelateret fag hvert �½ år, hvilket betyder, at næsten
alle elever prøver at besøge en erhvervsskole i �½ år, hvor de undervises af erhvervsfaglærere i fag
som; Kok, Bager, Maritim Smed, Butikschef, Robot og automatiseringsoperatør.
Vi har med stor succes også lavet aftaler med private aktører. Et Tømrermesterfirma og et
Murermesterfirma har gennem alle årene stillet med svende, som har uddannet de unge indenfor
Murer- og Tømrerfagene, hvor de har arbejdet direkte med opgaver indenfor fagene.
Men de unge har også brug for andet og mere end kun erhvervsorienteret fag, at vælge imellem.
På vores andre linjer udfordrer vi eleverne på deres personlige kompetencer som
samarbejde,
robusthed
og
mod.
Fag som Adventure, Ekstrem sport, Psykologi og andre, giver eleverne
mulighed for at udvikle sig på andre områder, end folkeskolens normale fag giver mulighed for.
Valgfag som Musik, Billedkunst, Fashion & Design og Brønderslev Forfatterskole, tilbyder eleverne
mulighed for at udfolde deres
kunstneriske
evner, mens fag som Gymnastik, Fodbold, Floorball,
MTB & Spinning, Cross & Kost, Volleyball giver de unge mulighed for mere
bevægelse
og klubberne
mulighed for at hverve nye medlemmer.
Samarbejdet med de gymnasiale uddannelser betyder fag indenfor bl.a. Science og
Erhvervsøkonomi målrettet de elever der, ofte i 9. klasse, ved at det er den retning de gerne vil og
som gerne vil forberede sig fagligt og på gymnasiet.
Er Valgfag et reelt valg?
Udbuddet af valgfag i Brønderslev kommune, vælges af Ungdomsskolen i samarbejde med skolerne
og ikke mindst med eleverne. I sidste ende vælger eleverne til og fra. Hvis ikke eleverne vælger
faget, enten fordi de ikke ønsker at prøve det, eller fordi underviseren ikke er dygtig nok, eller
indholdet ikke er godt nok, ender faget med at forsvinde. Det gør os alle, fra underviseren til
Ungdomsskolens og folkeskolens ledelse meget mere skarpe og på den måde holder eleverne os til
ilden.
Som jeg ser det nye tiltag med obligatorisk valgfag, fratages de unge stort set denne ene mulighed
for selv at have indflydelse… reel indflydelse
på deres skoledag. At gøre valgfag obligatorisk og af
2 års varighed (reelt kun mulighed for at vælge ét af 2-4 fag) vil ikke gøre de unges skoledag mere
spændende og varieret. Set i lyset af de erhvervsorienteret fag, der i dag tilbydes eleverne i
Brønderslev kommune, vil obligatorisk Håndværk & Design, ikke motivere eleverne til en
erhvervsuddannelse, snarere tværtimod. I dag kan eleverne vælge flere forskellige fag, og alligevel
nå at komme væsentlig dybere ned i dem.
L 126 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 15/1-19 fra Brønderslev Ungdomsskole om obligatorisk valgfag for 7. og 8. klassetrin
2001392_0003.png
Forslag til at gøre det anderledes
Jeg vil foreslå, at man fra politisk side på Christiansborg, vælger at opfordre de kommuner der ikke
har taget kontakt til Erhvervsskoler, at tage kontakt. At I giver de kommuner, der nu har arbejdet
benhårdt siden folkeskolereformen med at lave spændende, udfordrende og erhvervsorienteret
valgfag, mulighed for at fortsætte og søge endnu længere, men med respekt for det store arbejde
der allerede er sket, og som stadig pågår. Behold muligheden for at lave kommunale valgfag, som
i langt højere grad er tilpasset elevernes ønsker og de lokale forhold i kommunen, end obligatoriske
valgfag.
Som leder af en kommunal Ungdomsskole, der blev skrevet ind i skolereform, som
samarbejdspartner, har det været spændende at følge de strømninger der har fulgt reformen. Jeg
ved nu af erfaring, hvor lang tid det tager at opbygge nye måder at gøre tingene på i Folkeskolen,
og hvilken modstand man kan møde. I vores tilfælde var der ikke modvilje fra lærerne, der var
faktisk en stor velvilje til at lade andre komme ind på deres fagområde. Den del har også været en
succes. Folkeskolelærerne oplever, at valgfag er af en væsentlig bedre karakter, end det de selv
kunne tilbyde, og har givet dem mulighed for at organisere deres forberedelsestid nemmere.
Det er derfor med samme frustration jeg nu oplever det som Folkeskoleledere har oplevet så mange
gange før. En forandring tager tid og når man føler, oplever og ser en hårdt tilkæmpet succes, blive
skrinlagt, for tiltag som ikke kommer eleverne til gode….
som vil gøre deres skoledag mindre
spændende, mindre lærerig, mindre erhvervsorienteret og ikke mindst, mindre demokratisk, så
kan det være utrolig demoraliserende og får det til at virke som om, at Christiansborg er meget
langt fra den verden, vi oplever sammen med børnene.
Jeg håber, at I vil tage mine betragtninger i mente, når der skal træffes afgørelse om obligatorisk
valgfag. Jeg har stor respekt for intentionerne for de obligatoriske valgfag, men der er faktisk rigtig
mange kommuner, hvor opgaven løses på en rigtig fantastisk og iderig måde. Giv os mulighed for
at fortsætte det gode arbejde og opfordre andre til at følge trop, hvis de skulle trænge til det. Som
krølle kan jeg fortælle, at vi pt. arbejder på at oprette Fablab /Makerspacer som valgfag. Et
overordentlig spændende stort og dyrt projekt, men som det ser ud med obligatorisk valgfag, kan
få en svær start.
Lad Jer evt. inspirerer af vedhæftet Valgfagskatalog, vores hjemmeside om valgfag i kommunen;
www.ungvalgfag.dk
og se med egne øjne, hvad der sker herude gennem denne lille video om
hvordan valgfag i 2018 ser ud:
https://www.youtube.com/watch?v=CWuAIiybw5E
Økonomi, plads og uddannelse af lærerkræfter, vil med forslaget blive en stor udfordring. Løsningen
vi har valgt er en økonomisk o-løsning, ingen ekstra ressourcer til lokaler og der er masser af super
dygtige undervisere udenfor skole verden.
Ikke mindst beder jeg Jer huske, at I/vi ofte i vores iver efter at ændre og løse problemer, gerne
går langt…. Og nogle gange for langt. Lad os alle arbejde for oplevelser til de unge omkring
erhvervsuddannelser, men fra min stol, er obligatorisk undervisning ikke vejen, eksamen eller ej.
Med de bedste hilsner
Peter Vestergaard
Leder Brønderslev Ungdomsskole