Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 119 Bilag 6
Offentligt
1989579_0001.png
Til lovforslag nr.
L 119
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget den 13. december 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder)
[af energi-, forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)]
1. Ændringsforslag
Energi-, forsynings- og klimaministeren har stillet 4 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Fol-
ketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal gå
30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages
ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget er positive over for af-
skaffelsen af et gebyr, som har vist sig at ramme en del virk-
somheder uhensigtsmæssigt, og som er administrativt tungt
at håndtere. S, RV og SF beklager dog, at lovforslaget er
gennemført med stor hast, da dette skaber risiko for lovsjusk
og uigennemtænkte løsninger. Samme bekymring finder
man i de til lovforslaget afgivne høringssvar, hvori der bl.a.
gives udtryk for et ønske om, at der afsættes bedre tid til at
finde en gennemtænkt løsning. S, RV og SF noterer endvi-
dere, at der fra kommunerne sættes spørgsmålstegn ved, om
de afsatte midler på finansloven er tilstrækkelige til at dæk-
ke de omkostninger og udgifter til opgaver, som gebyret
dækker i dag. Derudover er der rejst en række bekymringer
og spørgsmål omkring den praktiske udførelse af lovforsla-
get samt dets konsekvenser, som S, RV og SF opfordrer re-
geringen til at indgå i dialog med affaldsbranchen og kom-
munerne om.
Enhedslisten og Alternativet
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
mener, at det er en dårlig idé at fjerne affaldsgebyret på den-
ne måde. Den nuværende gebyrordning og de administra-
tionsomkostninger, der er nu, er ikke en struktur, som vi er
særlig begejstrede for, men der er flere vægtige grunde til at
den foreslåede afskaffelse er problematisk:
1. Forslaget bryder med forureneren betaler-princippet og
lader borgerne betale for erhvervets affald. Det giver en
skævvridning i forhold til princippet om lighed for loven.
100.000 virksomheder slipper fremover for at betale for at
komme af med deres affald, men borgerne skal stadigvæk
betale.
2. Det er uklart, om de midler, som afsættes til kommu-
nernes håndtering af affaldet, er tilstrækkelige og modsvarer
kommunernes omkostninger. Det forhåndenværende estimat
bygger på en ufuldstændig undersøgelse fra 2015, inden ge-
byret var fuldt indfaset. Flere interessenter såsom KL og
Dansk Affaldsforening har kritiseret, at beløbet i undersø-
gelsen slet ikke modsvarer kommunernes reelle omkostnin-
ger. Dertil kommer, at kommunerne nu i stedet skal til at ud-
skrive konkrete gebyrer, bl.a. for alle jordflytninger, hvor
der fremover hver gang skal sendes en faktura. I stedet for at
AX022361
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 13/12-18
1989579_0002.png
2
haste lovgivningen igennem, kunne man have indhentet op-
lysninger om kommunernes udgifter i år og dermed fået et
retvisende billede. Nu risikerer lovforslaget enten at udhule
kommunernes budget eller at svække affaldsbehandlingen.
3. Fjernelse af affaldsgebyret risikerer at underminere
virksomhedernes incitament til at nedbringe affaldsmæng-
derne. I stedet skulle man ændre gebyret, så det øgede inci-
tamentet for erhverv til at nedbringe affaldsmængder og øge
sorteringen. Den foreslåede fjernelse af affaldsgebyret bliver
de facto erhvervsstøtte på mindst 50 mio. kr. årligt. Disse
penge burde i stedet bruges på miljø- og klimaforbedringer.
Hastværk er som bekendt lastværk: Kommunerne har al-
lerede vedtaget og udsendt deres takstblade, høringsperio-
den i forhold til lovforslaget har kun været 3�½ dag, og vi
havde ved 1. behandling ikke engang set den samlede opgø-
relse af høringssvarene eller ministerens kommentar til dem.
Lovforslaget fjerner erhvervets ansvar for eget affald og la-
der i stedet skatteborgerne betale for at bortskaffe virksom-
heders affald. Det er komplet urimeligt, og derfor kan En-
hedslisten og Alternativet ikke støtte lovforslaget.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
energi-, forsynings- og klimaministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 1
1)
Nr. 1
udgår, og i stedet indsættes:
»1.
I
§ 48, stk. 1,
udgår », herunder udgifter efter stk. 8,«.
01.
I
§ 48, stk. 1, nr. 3,
ændres »stk. 9« til: »stk. 8«.«
[Lovteknisk justering og konsekvensændring, som følge af
at § 48, stk. 8, ophæves]
2)
Nr. 2
udgår.
[Ændring begrundet i, at kravet om et generelt affaldsadmi-
nistrationsgebyr ikke følger af miljøbeskyttelseslovens § 48,
stk. 3]
3)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»02.
§ 48, stk. 8,
ophæves.
Stk. 9 bliver herefter stk. 8.«
[Lovteknisk justering]
Til § 2
4)
I
stk. 2
ændres »denne lov« til: »§ 48, stk. 8, i lov om
miljøbeskyttelse.«
[Præcisering af, at forskrifter udstedes i medfør af miljøbe-
skyttelsesloven og ikke i medfør af ændringsloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den forslåede ændring er for det første en lovteknisk ju-
stering, hvorved nr. 1 i lovforslaget deles op i 2 numre, jf.
hertil ændringsforslag nr. 3.
Herudover foreslås en lovteknisk korrektion, som er en
konsekvens af, at § 48, stk. 8, ophæves, hvorefter der skal
henvises til stk. 8 og ikke til stk. 9 i § 48, stk. 1, nr. 3. Æn-
dringen var ved en fejl ikke medtaget i det fremsatte lovfor-
slag.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring skyldes, at Energistyrelsen efter
høringen ikke mener, at det følger af miljøbeskyttelseslo-
vens § 48, stk. 3, at der skal være et generelt affaldsadmini-
strationsgebyr for virksomheder, idet denne bestemmelse
alene gælder affaldsordninger og administrationsgebyret ik-
ke er en affaldsordning. Kravet om eksistensen af et admini-
strationsgebyr følger således alene af de eksisterende be-
mærkninger til miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 4.
Til nr. 3
Den forslåede ændring er en lovteknisk justering, hvor-
ved nr. 1 i lovforslaget deles op i 2 numre, jf. hertil æn-
dringsforslag nr. 1.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en præcisering af, at forskrif-
ter udstedes i medfør af miljøbeskyttelsesloven og ikke i
medfør af ændringsloven.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. december 2018 og var
til 1. behandling den 7. december 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-, Forsy-
nings- og Klimaudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og energi-, forsynings- og klimaministeren
sendte den 30. november 2018 dette udkast til udvalget, jf.
EFK alm. del – bilag 91. Den 12. december 2018 sendte
energi-, forsynings- og klimaministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 13/12-18
1989579_0003.png
3
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til
energi-, forsynings- og klimaministeren til skriftlig besvarel-
se, som ministeren har besvaret.
Mikkel Dencker (DF) Dorthe Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V)
fmd.
Jacob Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Carl Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA)
Orla Østerby (KF) Bjarne Laustsen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Jens Joel (S) Kirsten Brosbøl (S)
Lea Wermelin (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S) Søren Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL) Rasmus Nordqvist (ALT)
Christian Poll (ALT) Rasmus Helveg Petersen (RV) Ida Auken (RV) Pia Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1