Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 107
Offentligt
1986743_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. december 2018
Internationalt Politikon-
tor
Sofie Anne Marner
2018-731-0027
949400
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lov om
indsamling, anvendelse og opbevaring af oplysninger om flypassagerer
(PNR-loven) (L107), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmini-
steren den 4. december 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Morten Duus
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 107 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorfor PET og FE skal have adgang til oplysninger i PNR-enheden på andre (og tilsyneladende mere lempelige) vilkår end dem, som følger af PNR-direktivet, og som gælder for politiet og Toldstyrelsen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om indsamling, anvendelse og opbevaring af oplysninger om flypassa-
gerer (PNR-loven) (L 107):
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor PET og FE skal have ad-
gang til oplysninger i PNR-enheden på andre (og tilsyneladende
mere lempelige) vilkår end dem, som følger af PNR-direktivet og
som gælder for politiet og Toldstyrelsen?”
Svar:
I dag har Politiets Efterretningstjeneste (PET) og Forsvarets Efterretnings-
tjeneste (FE) adgang til passagerlisteoplysninger (PNR-oplysninger) via
Toldstyrelsen. PET vurderer, at adgangen til PNR-oplysninger er afgørende
for tjenestens forebyggende og efterforskningsmæssige indsats mod bl.a.
terrorisme, fordi adgangen bl.a. kan give oplysninger om, at personer med
mulig tilknytning til terrorvirksomhed er på vej til eller fra Danmark. Ad-
gangen til PNR-oplysninger styrker endvidere FE’s muligheder for at løse
tjenestens opgaver med bl.a. at forebygge og modvirke trusler mod Dan-
mark og danske interesser samt mulighederne for at tilvejebringe det efter-
retningsmæssige grundlag for, at Danmark som suveræn stat kan føre sin
udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik på grundlag af bl.a. selvstændige
nationale efterretningsmæssige vurderinger. Der lægges med lovforslaget
op til som udgangspunkt at bevare disse myndigheders adgang til PNR-op-
lysninger vedrørende passagerer.
Efter lovforslaget må PNR-enheden således behandle PNR-oplysninger,
hvis PET vurderer, at oplysningerne kan have betydning for varetagelsen af
tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af overtræ-
delser af straffelovens kapitel 12 og 13, eller hvis FE vurderer, at oplysnin-
gerne kan have betydning for varetagelsen af tjenestens virksomhed rettet
mod forhold i udlandet.
I forhold til PET’s adgang til PNR-oplysninger svarer dette til den nugæl-
dende ordning.
FE’s adgang til PNR-oplysninger foreslås derimod ændret i forhold til tje-
nestens nuværende adgang, idet FE efter lovforslaget – som noget nyt i for-
hold til, hvad der gælder i dag – også vil kunne få adgang til oplysninger om
danske statsborgere, mens muligheden for adgang for FE til PNR-oplysnin-
ger via enten terminaladgang eller en mere generel dataoverførsel fra Told-
styrelsens it-systemer ikke foreslås videreført.
2
L 107 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorfor PET og FE skal have adgang til oplysninger i PNR-enheden på andre (og tilsyneladende mere lempelige) vilkår end dem, som følger af PNR-direktivet, og som gælder for politiet og Toldstyrelsen, til justitsministeren
For så vidt angår i Danmark hjemmehørende personer, herunder danske
statsborgere hjemmehørende i Danmark, vil adgangen dog være begrænset
til forespørgsler på bestemte personer og vil kun finde anvendelse, hvis FE
vurderer, at oplysningerne må antages at have betydning for varetagelsen af
tjenestens virksomhed rettet mod forhold i udlandet. Det skyldes, at FE i
særlige tilfælde kan have et selvstændigt behov for også at indhente oplys-
ninger om sådanne personers rejser.
3