Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 107 Bilag 8
Offentligt
1989787_0001.png
Til lovforslag nr.
L 107
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 13. december 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om indsamling, anvendelse og opbevaring af oplysninger om
flypassagerer
(PNR-loven)
[af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 18 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, KF og IA) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 1-3, 5-15, 17 og 18.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller po-
litiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at
det er vigtigt, at politiet har mulighed for at bekæmpe græn-
seoverskridende, alvorlig kriminalitet. SF bemærker dog, at
lovforslaget i flere henseender ikke synes at tage tilstrække-
ligt højde for databeskyttelse, og SF føler sig ikke tilstræk-
keligt betrygget af de under udvalgsbehandlingen oversend-
te svar. Dette vedrører særlig, at PNR-enheden ikke er om-
fattet af EU-retten ved samarbejde med PET og FE, hvilket
medfører en mulighed for, at efterretningstjenesterne kan
oprette parallelle registre uden om den EU-retlige databe-
skyttelse. I denne sammenhæng kan det eksempelvis be-
mærkes, at slettefristen ifølge PNR-direktivet er 5 år, og der
er krav om maskering efter 6 måneder, mens slettefristen for
oplysninger i FE og PET er 15 år for i Danmark hjemmehø-
rende personer, mens der ikke er fastsat en slettefrist hos FE
for oplysninger om personer, som ikke er hjemmehørende i
Danmark.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af RV og ALT):
Til § 1
1)
Ordet
»PNR-enhed«
ændres
listeoplysningsenhed (PNR-enhed)«.
[Redaktionel ændring]
til:
»passager-
2)
I
nr. 1
ændres »PNR-oplysninger« til: »passager-
listeoplysninger (PNR-oplysninger)«.
[Redaktionel ændring]
Til § 3
3)
I
stk. 3
udgår », jf. bilag 1 til denne lov,«.
[Redaktionel ændring]
AX022375
L 107 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet den 13. december 2018
1989787_0002.png
2
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, DF, V, LA, SF,
KF og IA):
4)
I
stk. 4
ændres »behandling« til: »behandlingen«.
[Udvidelse af bemyndigelsesbestemmelse]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af RV og ALT):
Til § 4
5)
I
stk. 3
udgår », jf. bilag 1 til denne lov,«.
[Redaktionel ændring]
Til § 6
6)
Efter »PNR-oplysninger« indsættes: », jf. bilag 1«.
[Redaktionel ændring]
Til § 7
7)
I
stk. 1, nr. 6,
ændres »Eventuelt indsamlede forhånds-
oplysninger om passagerer (API-oplysninger)« til: »Eventu-
elt indsamlede API-oplysninger«.
[Redaktionel ændring]
Til § 9
8)
I
stk. 1
indsættes efter »PNR-oplysninger«: », jf. bilag
1«.
[Redaktionel ændring]
Til § 13
9)
I
stk. 3
og
4
udgår », jf. bilag 1 til denne lov,«.
[Redaktionel ændring]
Til § 15
10)
I
stk. 2
udgår », jf. bilag 1 til denne lov,«.
[Redaktionel ændring]
Til § 16
11)
I
stk. 2
og
3
udgår », jf. bilag 1 til denne lov,«.
[Redaktionel ændring]
Til § 18
12)
I
stk. 2
udgår », jf. bilag 1 til denne lov,«.
[Redaktionel ændring]
Til § 20
13)
I
stk. 2
og
3
udgår », jf. bilag 1 til denne lov,«.
[Redaktionel ændring]
Til § 21
14)
I
stk. 1
indsættes efter »PNR-oplysninger«: », jf. bilag
1,«.
[Redaktionel ændring]
Til § 26
15)
I
stk. 1
indsættes efter »PNR-oplysninger«: », jf. bilag
1,«.
[Redaktionel ændring]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, DF, V, LA, SF,
KF og IA):
Ny paragraf
16)
Efter § 32 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01.
I lov nr. 671 af 8. juni 2017 om ændring af lov om
politiets virksomhed og toldloven (Politiets anvendelse af
databaserede analyseredskaber og adgang til oplysninger om
flypassagerer) foretages følgende ændring:
1.
§ 2
ophæves.«
[Ophævelse af reglerne om politiets adgang til at modtage
forhåndsoplysninger om flypassagerer (API-oplysninger)
via Toldstyrelsen]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
atgelse af RV og ALT):
Ny paragraf
17)
Efter § 32 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02.
I lov nr. 542 af 8. juni 2006 om ændring af straffe-
loven, retsplejeloven og forskellige andre love (Styrkelse af
indsatsen for at bekæmpe terrorisme m.v.) foretages følgen-
de ændring:
1.
§ 5
ophæves.«
[Redaktionel ændring]
Til § 33
18)
Nr. 1
udgår.
[Redaktionel ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en redaktionel ændring, idet »PNR-
enhed« i den foreslåede affattelse af § 1 i lovforslaget æn-
dres til »passagerlisteoplysningsenhed (PNR-enhed)«.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en redaktionel ændring, idet »PNR-
oplysninger« i den foreslåede affattelse af § 1, nr. 1, i lov-
forslaget ændres til »passagerlisteoplysninger (PNR-oplys-
ninger)«.
L 107 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet den 13. december 2018
1989787_0003.png
3
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås det, at henvisningen til
lovforslagets bilag 1 udgår i den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 3, stk. 3.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås det at udvide bemyndi-
gelsesbestemmelsen i lovforslagets § 3, stk. 4, således at der
vil kunne fastsættes regler om, at Toldstyrelsen administra-
tivt skal understøtte PNR-enhedens indsamling og senere
behandling af PNR-oplysninger i en overgangsperiode.
Som det fremgår af lovforslagets specielle bemærkninger
til § 3, stk. 4, har Toldstyrelsen etableret en it-løsning (PNR-
system), der understøtter adgangen til PNR-oplysninger for
Politiets Efterretningstjeneste (PET), Forsvarets Efterret-
ningstjeneste (FE) og Toldstyrelsen, som luftfartsselskaber-
ne på nuværende tidspunkt er forpligtet til at overføre til
told- og skatteforvaltningen efter toldlovens § 17, stk. 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 28 af 11. januar 2018.
Rigspolitiet vil efter den foreslåede ordning i lovforslaget
overtage ansvaret for det eksisterende PNR-system, der der-
med vil være den it-løsning, som luftfartsselskaberne skal
levere PNR-oplysninger til i medfør af lovforslagets § 3, i
hvert fald indtil det tidspunkt, hvor Rigspolitiets egen it-løs-
ning er etableret og klar til at blive sat i drift.
Ændringsforslaget skal sikre, at der kan fastsættes regler
om, at Toldstyrelsen i en overgangsperiode skal understøtte
driften af det eksisterende PNR-system, herunder stille nød-
vendigt personale og lokaler m.v. til rådighed for PNR-en-
heden. Personalet vil fortsat have Toldstyrelsen som ansæt-
telsesmyndighed og vil dermed alene være underlagt styrel-
sens instruktionsbeføjelse. Toldstyrelsen vil som myndighed
være forpligtet til at sikre – f.eks. gennem instrukser til de
relevante medarbejdere – at samtlige af de opgaver, der er
nødvendige for at sikre driften af PNR-enheden i overgangs-
perioden, understøttes administrativt i overensstemmelse
med Rigspolitiets instrukser m.v. Dette vil i praksis indebæ-
re, at den nuværende PNR-løsning – indtil Rigspolitiets
egen it-løsning er etableret – videreføres, således at det sik-
res, at PET og FE fortsat har mulighed for at anvende PNR-
oplysninger uden forstyrrelser i overgangsperioden.
Ændringsforslaget skal ses, i lyset af at det i overgangs-
perioden vil være Toldstyrelsen, der er i besiddelse af de
faglige og it-mæssige kompetencer samt de personalemæssi-
ge ressourcer, der er nødvendige for at sikre driften af det
nuværende PNR-system, indtil Rigspolitiets egen it-løsning
er etableret og klar til at blive sat i drift.
Ændringsforslaget ændrer ikke ved, at Rigspolitiet vil
være dataansvarlig for PNR-enhedens behandling af per-
sonoplysninger, ligesom Rigspolitiets databeskyttelsesrådgi-
ver vil være ansvarlig for at føre tilsyn med PNR-enhedens
behandling af PNR-oplysninger og for at gennemføre rele-
vante beskyttelsesforanstaltninger efter de foreslåede be-
stemmelser i lovforslaget og retshåndhævelsesloven. Endvi-
dere ændrer ændringsforslaget ikke ved, at lovforslagets re-
levante bestemmelser om videregivelse af PNR-oplysninger
og resultatet af behandlingen af oplysninger skal efterleves,
før Toldstyrelsen – inden for lovforslagets rammer – kan få
adgang til PNR-oplysninger til brug for styrelsens opgave-
varetagelse.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås det, at henvisningen til
lovforslagets bilag 1 udgår i den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 4, stk. 3.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte en henvis-
ning til lovforslagets bilag 1 i den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 6.
Ændringsforslaget skal sikre, at der med »PNR-oplysnin-
ger« forstås de oplysninger, der er oplistet i lovforslagets bi-
lag 1.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en redaktionel ændring, idet »Even-
tuelt indsamlede forhåndsoplysninger om passagerer (API-
oplysninger)« i den foreslåede affattelse af § 7, stk. 1, nr. 6,
i lovforslaget ændres til »API-oplysninger«.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte en henvis-
ning til lovforslagets bilag 1 i den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 9, stk. 1.
Ændringsforslaget skal sikre, at der med »PNR-oplysnin-
ger« forstås de oplysninger, der er oplistet i lovforslagets bi-
lag 1.
Til nr. 9-13
Med ændringsforslagene foreslås det, at henvisningen til
lovforslagets bilag 1 udgår i de foreslåede bestemmelser i
lovforslagets § 13, stk. 3 og 4, § 15, stk. 2, § 16, stk. 2 og 3,
§ 18, stk. 2, og § 20, stk. 2 og 3.
Til nr. 14 og 15
Med ændringsforslagene foreslås det at indsætte en hen-
visning til lovforslagets bilag 1 i de foreslåede bestemmelser
i lovforslagets § 21, stk. 1, og § 26, stk. 1.
Ændringsforslagene skal sikre, at der med »PNR-oplys-
ninger« forstås de oplysninger, der er oplistet i lovforslagets
bilag 1.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte en ny be-
stemmelse i lovforslaget, der skal ophæve reglerne om poli-
tiets adgang til at modtage API-oplysninger via Toldstyrel-
sen til brug for politiets kontrolarbejde på udlændingeområ-
det.
Ændringsforslaget skal ses, i lyset af at toldlovens § 17,
stk. 4, om luftfartsselskabernes pligt til at videregive oplys-
ninger om flypassagerer til Toldstyrelsen foreslås ophævet
efter lovforslagets § 32, nr. 1.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte en ny be-
stemmelse i lovforslaget, der skal ophæve § 5 i lov nr. 542
af 8. juni 2006.
L 107 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet den 13. december 2018
1989787_0004.png
4
Formålet med ændringsforslaget er at korrigere en hen-
visningsfejl i lovforslagets § 33, nr. 1, hvorefter luftfartslo-
vens § 148 a foreslås ophævet. Luftfartslovens § 148 a er
imidlertid ikke blevet sat i kraft. Det er derfor rettelig § 5 i
lov nr. 542 af 8. juni 2006, som foreslås ophævet.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 33,
nr. 1, om ophævelse af lutfartslovens § 148 a udgår.
Ændringsforslaget skal ses, i lyset af at luftfartslovens §
148 a ikke er blevet sat i kraft. Det er derfor rettelig § 5 i lov
nr. 542 af 8. juni 2006, som foreslås ophævet. Der henvises i
den forbindelse til ændringsforslag nr. 17.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2018 og var
til 1. behandling den 27. november 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 25. oktober
2018 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 25.
Den 23. november 2018 sendte justitsministeren høringssvar
og et høringsnotat til udvalget, og den 27. november 2018
sendte justitsministeren supplerende høringssvar og hørings-
notat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 13 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Peter Skaarup (DF)
fmd.
Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Lise Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader (KF) Simon Kollerup (S)
Lars Aslan Rasmussen (S) Jesper Petersen (S) Mogens Jensen (S)
nfmd.
Trine Bramsen (S) Rasmus Prehn (S)
Morten Bødskov (S) Rosa Lund (EL) Rasmus Vestergaard Madsen (EL) René Gade (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Lotte Rod (RV) Karsten Hønge (SF) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1