Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 10 Bilag 1
Offentligt
1945962_0001.png
Lovforslag nr.
L 10
Folketinget 2018-19
Fremsat den 3. oktober 2018 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om brug af køberet eller tegningsret til aktier m.v. i
ansættelsesforhold
(Udvidelse af aftalefriheden i optionsordninger)
§1
I lov nr. 309 af 5. maj 2004 om brug af køberet eller
tegningsret til aktier m.v. i ansættelsesforhold foretages
følgende ændringer:
1.
§ 4
affattes således:
»§ 4. Lønmodtageren og arbejdsgiveren kan ikke aftale,
at arbejdsgiveren ved lønmodtagers fratræden kan tilbagekø‐
be aktier eller anparter, der er erhvervet i henhold til en ord‐
ning eller aftale omfattet af § 1, til en lavere pris end mar‐
kedsprisen.«
2.
§ 5
ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
BE007744
Beskæftigelsesmin., j.nr. 2018-4014
L 10 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1945962_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Nærværende lovforslag, der vedrører ophævelse af begræns‐
ninger i aftalefriheden i relation til udformning af aktieopti‐
onsprogrammer mv., udgør en udmøntning af et af initiati‐
verne i den politiske aftale af 12. november 2017 om er‐
hvervs- og iværksætterinitiativer, der blev indgået mellem
regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre. Det
fremgår af pkt. 1.4. i aftalen, at der ”etableres aftalefrihed til
at indgå såkaldte ”vesting-aftaler” i medarbejderaktiepro‐
grammer, herunder at det bliver muligt at aftale, at medar‐
bejderaktier, som på fratrædelsestidspunktet endnu ikke er
optjent, bortfalder, når en medarbejder opsiges”, og at der
”etableres aftalefrihed til at indgå aftale om tilbagekøb af
aktier til markedspris ved fratrædelse”.
Baggrunden for det beskrevne initiativ i den politiske aftale
af 12. november 2017 er en anbefaling fra det i regi af Er‐
hvervsministeriet etablerede iværksætterpanel, der i relation
til brug af optioner og warrants har peget på behovet for
øget aftalefrihed og klarhed. Panelet har vurderet, at en hø‐
jere grad af fleksibilitet i forbindelse med udformningen af
aktieoptionsordninger og en forenkling af reglerne vil kunne
understøtte anvendelsen af sådanne ordninger til gavn for
såvel medarbejdere som virksomheder. Ikke mindst i for‐
hold til virksomheder, der er nyetablerede og i en vækstfase,
er muligheden for at indgå aftaler og etablere ordninger, der
giver en lønmodtager ret til som led i ansættelsesforholdet at
købe aktier eller anparter eller tegne nyudstedte aktier eller
anparter på et senere tidspunkt, attraktiv.
2. Lovforslagets hovedpunkter
Lovforslaget fjerner de begrænsninger i aftalefriheden, som
findes i lov om brug af køberet eller tegningsret til aktier
m.v. i ansættelsesforhold §§ 4 og 5, jf. det ovenfor anførte
om den politiske aftale af 12. november 2017. Derfor fore‐
slås det at indsætte en bestemmelse om, at der ikke kan afta‐
les et tilbagekøb af aktier eller anparter til en lavere pris end
markedsprisen, i § 4 i stedet for den gældende bestemmelse,
som blandt andet regulerer retsstillingen ved ansættelsens
ophør på grund af lønmodtagers opsigelse. Mens den gæl‐
dende § 4 kan fraviges ved aftale, er den gældende § 5 præ‐
ceptiv, og kan således ikke fraviges ved aftale til ugunst for
lønmodtager. Bestemmelsen, der blandt andet regulerer rets‐
stillingen ved ansættelsens ophør på grund af arbejdsgivers
opsigelse, foreslås ophævet.
2.1. Gældende ret
Lov om brug af køberet og tegningsret til aktier m.v. i an‐
sættelsesforhold (aktieoptionsloven) regulerer adgangen til
at etablere ordninger i ansættelsesforhold, hvorefter lønmod‐
tagere får adgang til på et senere tidspunkt at erhverve eller
få tildelt aktier eller anparter. Loven omfatter ikke ordnin‐
ger, hvor lønmodtager umiddelbart tildeles eller erhverver
aktier eller anparter uden at skulle afvente en modningsperi‐
ode. Det fremgår således af lovens § 1, at loven finder an‐
vendelse på ordninger eller aftaler, der giver en lønmodtager
ret til som led i ansættelsesforholdet at købe aktier eller an‐
parter eller tegne nyudstedte aktier eller anparter på et sene‐
re tidspunkt.
Lovens §§ 4 og 5 fastlægger, hvordan retsstillingen er med
hensyn til uudnyttede tildelte købe- eller tegningsrettigheder
til aktie eller anparter ved ansættelsesforholdets ophør. Ho‐
vedprincippet efter § 4 er, at sådanne rettigheder fortabes,
hvis lønmodtageren selv siger op. Hovedprincippet efter § 5
er, at sådanne rettigheder bevares, hvis ophøret skyldes opsi‐
gelse fra arbejdsgiverside. Hvis ophøret af ansættelsen skyl‐
des arbejdsgivers opsigelse, bevarer lønmodtageren endvi‐
dere i medfør af den gældende § 5, stk. 1, 2. pkt., ret til en i
forhold til lønmodtagerens ansættelsestid i regnskabsåret
forholdsmæssig andel af de tildelinger, som lønmodtageren
ville have haft ret til i henhold til aftale eller sædvane, hvis
lønmodtageren havde været ansat ved regnskabsårets afslut‐
ning eller på tildelingstidspunktet.
Da loven ikke kan fraviges til ugunst for lønmodtageren, jf.
§ 8, stk. 1, vil det f.eks. heller ikke være i overensstemmelse
med loven at aftale, at f.eks. aktier eller anparter tilbagekø‐
bes af arbejdsgiveren ved lønmodtagerens fratræden til en
på forhånd fastsat bestemt pris ved opsigelse fra arbejdsgi‐
verside, da en sådan klausul i en optionsordning kan være til
ugunst for lønmodtageren.
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåe‐
de ordning
Det foreslås i overensstemmelse med den politiske aftale af
12. november 2017 at give mulighed for at medarbejderak‐
tieprogrammer kan etableres uden de begrænsninger, der
gælder i dag ved at nyaffatte lovens § 4 og ophæve § 5. Her‐
ved opnås det, som er tilsigtet med den politiske aftale, idet
restriktionerne omkring, hvad der kan aftales om retsstillin‐
gen i relation til købe- og tegningsrettigheder til aktier mv.
ved ophør af ansættelsesforholdet, afskaffes, og det fremgår,
at der kan indgås aftaler om, at arbejdsgiver kan tilbagekøbe
aktier til markedspris ved fratræden.
De foreslåede ændringer har ikke betydning for lovens øvri‐
ge bestemmelser. Forbuddet mod fravigelser til ugunst for
lønmodtageren betyder blandt andet, at det ikke med vedta‐
gelsen af de foreslåede ændringer bliver muligt at indgå af‐
tale eller etablere ordninger, hvorefter arbejdsgiveren kan
tilbagekøbe aktier under markedsprisen ved fratræden. Det
vil ligeledes heller ikke være muligt på forhånd i en ordning
eller aftale omfattet af § 1 bindende at fastsætte et bestemt
L 10 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1945962_0003.png
3
kronebeløb, som arbejdsgiver kan tilbagekøbe aktier for,
hvorimod der godt vil kunne indgås aftale om en højere pris
end markedsprisen. Det kan f.eks. være det dobbelte af mar‐
kedsprisen ved tilbagekøb ved lønmodtagerens fratræden.
At der skal være tale om tilbagekøb indebærer, at lønmodta‐
gerens ret med hensyn til de pågældende aktier eller anpar‐
ter skal udspringe af en ordning eller aftale omfattet af lo‐
vens § 1, idet det ikke med nærværende lovforslag er hen‐
sigten at regulere forhold ud over ordninger og aftaler, der
er beskrevet i lovens § 1. Der er således ikke tale om en ud‐
videlse af lovens anvendelsesområde, idet det alene fastsæt‐
tes, hvad der kan indgå i en optionsordning, mens der ikke
med lovforslaget tages stilling til, hvordan markedsprisen på
aktier eller anparter fastlægges, eller om en aftale om tilba‐
gekøb i forbindelse med lønmodtagers fratræden kan gøres
gældende efter dens ordlyd.
I forhold til forslaget om, at det skal være muligt at aftale
tilbagekøb af aktier og anparter til markedspris i en ordning
eller aftale omfattet af § 1, bemærkes i øvrigt, at tilbagekøb i
overensstemmelse med en sådan aftale forudsætter, at der er
grundlag for at fastlægge markedsprisen for de pågældende
aktier eller anparter på tilbagekøbstidspunktet. Dette grund‐
lag vil eventuelt kunne fastlægges i forbindelse med, at der
indgås aftale om tilbagekøb til markedspris ved fratræden.
Er der derimod tale om aktier eller anparter, der i henhold til
ordningen slet ikke er omsættelige på det åbne marked, vil
en klausul om tilbagekøb til markedspris ikke kunne effek‐
tueres. I en sådan ordning vil et eventuelt tilbagekøb i for‐
bindelse med en fratræden kunne ske i overensstemmelse
med de almindelige aftaleretlige principper, der er fastlagt i
aftaleloven og udviklet i retspraksis. Det er således ikke
hensigten med lovforslaget at begrænse adgangen til, at en
aftale tilsidesættes som urimelig, jf. aftalelovens § 36.
Ændringerne – nyaffattelsen af § 4 og ophævelsen af § 5 –
udgør til sammen en styrkelse af aftalefriheden, så ramme‐
rne for udformning af ordninger og aftaler om købe- eller
tegningsret til aktier m.v. udvides. Det vil fortsat være mu‐
ligt at indgå aftaler eller etablere ordninger under samme be‐
tingelser som efter den gældende lov, og aftaler eller ordnin‐
ger, der er indgået eller etableret under den gældende lov,
vil fortsat være gældende, indtil de eventuelt ændres af afta‐
leparterne.
3. De økonomiske konsekvenser og implementeringskonse‐
kvenser for det offentlige
Vedtagelse af lovforslaget vurderes ikke at have økonomi‐
ske og implementeringsmæssige konsekvenser for det of‐
fentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs‐
livet m.v.
Vedtagelse af lovforslaget vurderes at have begrænsede
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervsli‐
vet. Konsekvenserne afhænger af, i hvilket omfang og på
hvilken måde den udvidede aftalefrihed udmøntes i en opti‐
onsordning, der indgås aftale om mellem arbejdsgiver og
lønmodtager.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for bor‐
gerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. juli 2018 til
den 27. august 2018 været sendt i høring hos følgende myn‐
digheder og organisationer:
KL, Danske Regioner, Dansk Arbejdsgiverforening, Finans‐
sektorens Arbejdsgiverforening, Kristelig Arbejdsgiverfor‐
ening, Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademiker‐
ne, Kristelig Fagbevægelse, Lederne, Centralorganisationer‐
nes Fællesudvalg, Kommunale Tjenestemænd og Overens‐
komstansatte. Derudover har forslaget været sendt i høring
hos Advokatrådet, Den danske Dommerforening, Dommer‐
fuldmægtigforeningen, Østre Landsret, Vestre Landsret
samt Sø- og Handelsretten.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser / mindreud‐ Negative konsekvenser / merudgifter
gifter
(Hvis ja, Angiv omfang)
(Hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske og implementeringsmæssige Ingen
Ingen
konsekvenser for stat, kommuner og regio‐
ner
L 10 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1945962_0004.png
4
Økonomiske konsekvenser for erhvervsli‐ Begrænsede
Begrænsede
vet
Administrative konsekvenser for erhvervs‐ Begrænsede
Begrænsede
livet
Administrative konsekvenser for borgerne Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Er i strid med de fem principper for imple‐
Ja
mentering af erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Nej X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af aktieoptionslovens § 4, stk. 1, at retten til at
udnytte tildelte købe- eller tegningsrettigheder til aktier eller
anparter bortfalder, hvis ansættelsesforholdet ophører på
grund af lønmodtagers opsigelse, og hvis andet ikke er af‐
talt. Af § 4, stk. 2 og 3 følger, at hvis ansættelsesforholdet
hæves af lønmodtager på grund af grov misligholdelse af
ansættelsesforholdet fra arbejdsgiverside, eller hvis lønmod‐
tager fratræder pligtmæssigt som følge af en aldersgrænse
eller kan oppebære folkepension eller alderspension, beva‐
res retten til at udnytte tildelte købe- eller tegningsrettighe‐
der dog.
Det foreslås at nyaffatte lovens
§ 4,
hvorefter en lønmodta‐
ger og dennes arbejdsgiver ikke kan aftale, at arbejdsgiveren
ved lønmodtagers fratræden kan tilbagekøbe aktier eller an‐
parter, der er erhvervet i henhold til en ordning eller aftale
omfattet af § 1, til en lavere pris end markedsprisen.
Hermed fremgår muligheden for at indgå aftale om tilbage‐
køb i forbindelse med etableringen af en optionsordning
modsætningsvis af loven. Bestemmelsen kan ikke fraviges
til ugunst for lønmodtageren, jf. § 8, stk. 1, og der vil derfor
ikke kunne etableres ordninger som nævnt i § 1, hvorefter
tilbagekøb i forbindelse med en fratræden kan ske til mindre
end markedsprisen.
Tilbagekøbsklausulen som anført forudsætter, at markeds‐
prisen kan fastlægges på tilbagekøbstidspunktet, og er såle‐
des alene anvendelig i relation til aktier eller anparter, som
er eller vil blive omsættelige. Der vil i forbindelse med ind‐
gåelse af en aftale indeholdende en sådan klausul kunne
fastlægges kriterier for, hvordan markedsprisen fastsættes.
Aktier eller anparter, som ikke er omsættelige, vil ikke kun‐
ne tilbagekøbes efter en klausul, som efter den foreslåede
bestemmelse vil kunne indgå i en optionsordning, og med
den foreslåede bestemmelse ændres der ikke på de aftale‐
mæssige rammer for et eventuelt tilbagekøb af aktier eller
anparter, som ikke er omsættelige på fratrædelsestidspunk‐
tet.
Med den foreslåede bestemmelse ændres der ikke på ordnin‐
ger, som er etableret inden ikrafttræden af dette lovforslag.
Sådanne ordninger vil fortsætte, indtil de eventuelt ændres.
Efter ikrafttræden af dette lovforslag vil der kunne etableres
ordninger med samme indhold som hidtil, idet adgangen til
at indføre en tilbagekøbsklausul som beskrevet i lovforsla‐
get alene udgør en udvidelse aftalefriheden.
Til nr. 2
Den gældende § 5 i aktieoptionsloven regulerer, hvad der
gælder med hensyn til uudnyttede tildelte købe- eller teg‐
ningsrettigheder til aktier eller anparter, hvis ansættelsesfor‐
holdet ophører på grund af arbejdsgivers opsigelse samt ved
berettiget bortvisning.
Efter de gældende regler sondres der mellem situationer,
hvor et ansættelsesforhold ophører på grund af lønmodtage‐
rens opsigelse, og ophør af ansættelsesforholdet af andre år‐
sager, og det er f.eks. ikke muligt at aftale, at lønmodtager
fortaber retten til at udnytte tildelte købe- eller tegningsret‐
tigheder til aktier eller anparter, hvis ansættelsesforholdet
ophører på grund af arbejdsgiverens opsigelse, jf. lovens §
5, stk. 1, og § 8, stk. 1.
Det foreslås, at den gældende
§ 5
ophæves. Herved – samt
ved den foreslåede ændring af § 4 – etableres der aftalefri‐
hed til at regulere, hvad der gælder med hensyn til uudnytte‐
de tildelte købe- eller tegningsrettigheder til aktier eller an‐
parter i forbindelse med ophør af ansættelsesforholdet, i en
ordning omfattet af § 1. Med den foreslåede ophævelse af §
5 bliver det således muligt at aftale, at lønmodtager fortaber
retten til at udnytte tildelte købe- eller tegningsrettigheder til
aktier eller anparter, hvis ansættelsesforholdet ophører på
grund af arbejdsgiverens opsigelse. Der er dog intet til hin‐
der for, at der fortsat etableres ordninger eller indgås aftaler
i overensstemmelse med den gældende § 5.
L 10 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1945962_0005.png
5
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019. Lo‐
ven finder anvendelse for ordninger, der etableres efter lo‐
vens ikrafttræden. Ordninger, der er etableret inden den 1.
januar 2019, løber videre, indtil de eventuelt ændres.
Den gældende lov gælder ikke for Færøerne og Grønland og
de foreslåede ændringer vil således heller ikke gælde for
Færøerne og Grønland..
L 10 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1945962_0006.png
6
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
1.
§ 4
affattes således:
Ȥ
4.
Lønmodtageren og arbejdsgiveren kan ikke aftale, at
arbejdsgiveren ved lønmodtagers fratræden kan tilbagekøbe
aktier eller anparter, der er erhvervet i henhold til en ordning
eller aftale omfattet af § 1, til en lavere pris end markedspri‐
sen.«
§ 4.
Hvis ansættelsesforholdet ophører på grund af lønmod‐
tagerens opsigelse, før lønmodtageren udnytter tildelte købe-
eller tegningsrettigheder til aktier eller anparter, bortfalder
retten hertil, medmindre andet fremgår af ordningens eller
aftalens udnyttelsesbetingelser. Endvidere bortfalder retten
til tildelinger efter ansættelsesforholdets ophør.
Stk. 2.
Hvis lønmodtageren fratræder, fordi lønmodtageren
når den alder, der gælder for tilbagetrækning fra det pågæl‐
dende erhverv eller den pågældende virksomhed, eller fordi
lønmodtageren kan oppebære folkepension eller alderspen‐
sion fra arbejdsgiveren, finder § 5, stk. 1, tilsvarende anven‐
delse.
Stk. 3.
Hvis lønmodtageren hæver ansættelsesforholdet på
grund af grov misligholdelse fra arbejdsgiverens side, finder
§ 5, stk. 1, tilsvarende anvendelse.
§ 5.
Hvis ansættelsesforholdet ophører på grund af arbejds‐
giverens opsigelse, før lønmodtageren udnytter tildelte kø‐
be- eller tegningsrettigheder til aktier eller anparter, bevarer
lønmodtageren retten hertil i henhold til ordningens eller af‐
talens udnyttelsesbetingelser, som om lønmodtageren fortsat
var ansat. Endvidere bevarer lønmodtageren ret til en i for‐
hold til lønmodtagerens ansættelsestid i regnskabsåret for‐
holdsmæssig andel af de tildelinger, som lønmodtageren vil‐
le have haft ret til i henhold til aftale eller sædvane, hvis løn‐
modtageren havde været ansat ved regnskabsårets afslutning
eller på tildelingstidspunktet.
Stk. 2.
Stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis opsigelsen skyldes
lønmodtagerens misligholdelse af ansættelsesforholdet, eller
hvis lønmodtageren er blevet bortvist berettiget.
2.
§ 5
ophæves.