Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
L 1
Offentligt
1985586_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Finansudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018-34622
Udsendelsesambassadør
9. december 2018
FIU L 1
svar på spørgsmål 11 fra Søren Søndergaard (EL)
stillet den 4. december 2018 til udviklingsministeren.
Spørgsmål
Det fremgår af ”Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti:
Finansloven
for 2019”, side 34 øverst, at der i 2019 er afsat 110 mio. kr.
til ”en særlig bevilling (de fleksible udsendelsesmidler)”, der er tænkt som
”støtte til hjemlandets myndigheder, såfremt hjemlandet accepterer at
samarbejde om udsendelse”. Vil der i forbindelse
med udbetaling af disse
penge blive stillet krav til det såkaldte hjemlands myndigheder om, hvad
pengene vil skulle bruges til, og vil danske myndigheder i givet fald kunne
føre nogen form for kontrol med, om pengene faktisk anvendes til det
angivne formål?
Svar
Gennem de fleksible udsendelsesmidler ønsker regeringen ud fra et
princip om noget-for-noget, at belønne de lande, der lever op til deres
forpligtigelse til at tage imod egne statsborgere. Der kan således kun
bevilliges penge til udviklingsprojekter over de fleksible
udsendelsesmidler, hvis der på baggrund af konsultationer med
hjemlandets myndigheder er opnået en forståelse om at
udsendelsessamarbejdet fremadrettet enten styrkes eller fastholdes på et
fortsat tilfredsstillende niveau.
Formålet med projektstøtten defineres i dialog med hjemlandets
myndigheder. Indsatserne er derfor typisk til gavn for
immigrationsmyndighederne i form af kapacitetsopbygning og forbedret
infrastruktur. Som implementerende partner anvendes konsekvent lokalt
etablerede FN-organisationer
og velanskrevne NGO’er, f.eks.
International Organisation for Migration (IOM) og International Centre
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: MFU spm. om fleksible udsendelsesmidler, til ministeren for udviklingssamarbejde, kopi til finansministeren
2
for Migration Policy Development (ICMPD). Det letter den
administrative byrde for hjemlandets myndigheder og mindsker risikoen
for korruption, at pengene ikke udbetales direkte til myndighederne.
Kontrollen med projektmidlerne er klart beskrevet og forankret i de
projektaftaler, der indgås med den implementerende partner, i
overensstemmelse med reglerne for forvaltning af dansk udviklingsbistand
(Danida Aid Management Guidelines).
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs