Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
B 28 Bilag 1
Offentligt
2007796_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPMAS
Koordineret med:
Sagsnr.: 1900792
Dok. nr.: 808239
Dato: 22-01-2019
NOTAT
B28 - retten til at blive erklæret rask
nuværende praksis uden
for sundhedsvæsenet
Problemstilling/resumé
I forlængelse af behandlingen af beslutningsforslaget B 28 om retten til at blive erklæret
rask oversender sundhedsministeren nedenstående notat til udvalgets orientering.
Notatet opridser overordnet de nuværende regler inden for en række ressortområder,
som nævnes i bemærkningerne til beslutningsforslaget. Sundheds- og Ældreministeriet har
derfor indhentet bidrag fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, Erhvervsministeriet,
Børne- og Socialministeriet, Forsvarsministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet,
Beskæftigelsesministeriet, Justitsministeriet og Udenrigsministeriet for at belyse, om der
er en forskelsbehandling af mennesker med psykiske lidelser ift. somatiske lidelser inden
for de ovennævnte områder. Dette vil desuden blive uddybet i den tværministerielle
afdækningsindsats. De forskellige forhold oplistes nedenfor ift. de relevante
ressortområde.
Det bemærkes, at regeringen ønsker at igangsætte en tværministeriel afdækningsindsats
med en række forskellige tiltag opdelt i tre faser:
1.
2.
En
afdækningsfase,
hvor problemets omfang afdækkes og beskrives nærmere.
En fase med forslag
til ændring af praksis,
hvor der på baggrund af afdækningen
af problemer forsøges at finde løsninger og forslag til afstigmatisering, blandt
andet med inspiration fra andre sammenlignelige lande.
Og en tredje afsluttende
implementeringsfase,
hvor der arbejdes på at forankre
de nye tiltag lokalt både i og uden for sundhedsvæsenet.
3.
Baggrund
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets ressortområde
Erhvervelse af kørekort og chaufførkort (til taxi)
Mindstekrav med hensyn til fysisk og psykisk egnethed til at føre motordrevet køretøj,
hvortil der kræves kørekort, er reguleret i kørekortbekendtgørelsens
1
bilag 2.
Helbredskravene vedrører sygdomme, der har betydning for evnen til at føre
motordrevent køretøj, og der stilles således krav til både somatiske og psykiske
sygdomme. Der er specifikke krav for hver sygdomskategori, og kravene er forskellige for
førere af Gruppe 1-køretøjer (motorcykler og biler mv.) og førere af Gruppe 2-køretøjer
(busser og lastbiler mv.).
1
Bekendtgørelse nr. 815 af 21. juni 2017 (med senere ændringer)
B 28 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Notat om nuværende praksis uden for sundhedsvæsenet, fra sundhedsministeren
2007796_0002.png
Mindstekravene for så vidt angår psykiske sygdomme er følgende:
Førere i Gruppe 1 (lette køretøjskategorier, såsom motorcykel og bil):
-
Kørekort kan kun udstedes, fornyes eller bevares efter udtalelse fra egen læge el-
ler speciallæge i relevant speciale og eventuelt med vilkår om individuelt fastsat
tidsbegrænsning for ansøgere og førere, der
1) lider af alvorlige mentale forstyrrelser, medfødte eller erhvervet ved sygdomme,
traumatiske lidelser eller neurokirurgiske indgreb,
2) er alvorligt mentalt retarderede, eller
3) lider af alvorlig alderdomssvækkelse, en alvorligt svækket dømmekraft, adfærd
eller tilpasningsevne, der er knyttet til personligheden.
Førere i Gruppe 2 (tunge køretøjskategorier, såsom lastbil og bus):
-
Der skal gennemføres undersøgelser for kognitivt funktionsniveau (urskivetest og
ord-genkaldelse) ved fornyelse af kørekort fra indehaverens fyldte 70. år. Under-
søgelsen skal i øvrigt udføres, hvor der er begrundet mistanke om svækket kogni-
tivt funktionsniveau.
-
Kørekort kan ellers udstedes, fornyes eller bevares efter reglerne for Gruppe 1.
Lægen skal i sin udtalelse forholde sig til, hvilke eventuelle yderligere risici, der er
forbundet med, at førere med de pågældende psykiske sygdomme eller svækkel-
ser fører de køretøjer, der indgår i denne gruppe.
Der er i alle tilfælde tale om en konkret og individuel lægelig vurdering, om hvorvidt
kørekort kan udstedes, fornyes eller bevares og eventuelt med vilkår om individuelt
fastsat tidsbegrænsning, jf. afsnit om vejledning af vurdering af helbredskrav til kørekort
nedenfor.
Mindstekrav med hensyn til fysisk og psykisk egnethed til ansøgere om chaufførkort til taxi
er reguleret i taxibekendtgørelsens
2
bilag 1. Kravene til udstedelse af chaufførkort til
ansøgere med psykiske lidelser er i det store hele enslydende med kravene til udstedelse
af kørekort til førere af køretøjer omfattet af Gruppe 2 (førere af tunge køretøjer) som
beskrevet i ovenstående. En undtagelse hertil er dog, at for førere, som har fået udstedt
kørekort til erhvervsmæssig personbefordring
inden
1. juli 1996, gælder kravene til
Gruppe 1 (lette køretøjer).
Der er også ved udstedelse af chaufførkort tale om en konkret og individuel vurdering fra
egen læge eller specielæge i relevant speciale om, hvorvidt chaufførkort kan udstedes,
fornyes eller bevares, eventuelt med vilkår om individuelt fastsat tidsbegrænsning.
Vejledning om vurdering af helbredskrav til kørekort
Styrelsen for Patientsikkerhed har udarbejdet en
vejledning om helbredskrav til kørekort
3
til lægerne, der indeholder lægefaglige anbefalinger til brug for lægernes individuelle
vurdering af, om patienter lever op til ovenstående helbredskrav. Styrelsen for
Patientsikkerheds vejledning indeholder anbefalinger vedrørende alle sygdomstyper,
herunder både somatiske og psykiske. Inden for de psykiske sygdomme, skelnes der i
vejledningen imellem bestemte sygdomstyper og grader af sygdomspåvirkning. I det
følgende er de centrale anbefalinger for psykiske lidelser, som er indeholdt i vejledningen,
oplistet:
2
3
Bekendtgørelse nr. 1627 af 19. december 2017 (med senere ændringer)
Vejledning nr. 9693 af 31 juli 2017
Side 2
B 28 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Notat om nuværende praksis uden for sundhedsvæsenet, fra sundhedsministeren
2007796_0003.png
-
-
-
-
-
-
-
-
Ved akutte psykoser, manier, svære depressioner og efter en affektreaktion skal
man som læge være særlig opmærksom på forpligtelserne til at udstede
kørselsforbud. Ved kontakt til denne patientkategori bør der på bred indikation
udstedes lægeligt kørselsforbud, hvis lægen vurderer, at tilstanden påvirker
evnen til at føre køretøj og udgør en nærliggende fare for enten den syge eller
andre.
I vurderingen af behovet for kørselsforbud skal lægen være særlig opmærksom
på de yderligere risici, der er forbundet med at føre køretøjer tilhørende Gruppe
2. Som udgangspunkt bør førere med aktuelle psykotiske lidelser ikke opretholde
kørekort til store køretøjer og først genoptage kørsel efter en længere varende
stabil fase.
Der bør være speciel opmærksomhed på personer med skizofreni og alvorlig
bipolær affektiv sindslidelse, samt de særlige risici der er ved erhvervsmæssig
personbefordring.
Ved psykotiske lidelser med psykotiske episoder inden for det seneste år skal
overvejes om kravene til kørekort er opfyldt. Såfremt tilstanden anses som
stabiliseret, bør udstedes kørekort med tidsbegrænsning på 2 år til Gruppe 1-
førere, som kan forlænges til 5 år ved fortsat stabil tilstand.
Ved skizofreni og bipolær affektiv sindslidelse i stabil fasekan ligeledes anbefales
udstedelse af kørekort med tidsbegrænsning på 2 år til Gruppe 1-førere, og 5 år
ved stabil tilstand over længere periode.
Ved skizofreni og alvorlig bipolær affektiv sindslidelse bør kun undtagelsesvist
anbefales kørekort til Gruppe 2-førere.
Patienter med hyperkinetiske forstyrrelser (ADHD, ADD mv.) anses at have
væsentligt forhøjet trafiksikkerhedsmæssig risiko. Der bør initialt anbefales vilkår
om tidsbegrænsning på 2 år, hvor behandling med centralstimulerende medicin
følges, da for store doser af medicinen i sig selv kan udgøre et
trafiksikkerhedsproblem.
Ved øvrige psykiske lidelser er der sædvanligvis ikke behov for vilkår om
tidsbegrænsning eller indskrænkning af retten til kørekort, forudsat at lidelsen er
stabil og velbehandlet, og lægen vurderer, at den ikke påvirker førerevnen.
Der er således helbredsmæssige mindstekrav til at få kørekort (og chaufførkort), der
omfatter såvel psykiske som somatiske sygdomme, og personer med psykiske lidelser kan
på lige fod med personer med somatiske lidelser - få kørekort, eventuelt med
tidsbegrænsning, såfremt det ifølge en lægelig vurdering er forsvarligt. Tidligere
psykiatriske diagnoser påvirker som udgangspunkt ikke muligheden for at få kørekort, hvis
man ikke længere er syg eller har været stabil i længere periode. For visse sygdomme
anbefales dog, at kørekortet fortsat udstedes med tidsbegrænsning, selvom patienten er i
stabil tilstand, jf. ovenfor.
Erhvervelse af flycertifikat
Helbredskravene for piloter, kabinepersonale og flyveledere fremgår af to EU-
kommissionsforordninger
4
. Forordningerne stiller krav om helbred, der skal være opfyldt
1) 1178/2011 af 3. november 2011 om fastsættelse af tekniske krav og administrative procedurer
for flyvebesætninger i civil luftfart i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
216/2008 og 340/2014
Bilag IV (DEL-MED)
2)2015/340 af 20. februar 2015 om fastsættelse af tekniske krav og administrative procedurer for
flyveledercertifikater i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 og om
ændring af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 923/2012 og om ophævelse af
Kommissionens forordning (EU) nr. 805/2011 - Bilag IV (DEL-ATCO.MED)
Side 3
4
B 28 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Notat om nuværende praksis uden for sundhedsvæsenet, fra sundhedsministeren
2007796_0004.png
for at få udstedt flycertifikat. Det generelle helbredskrav gælder både psykiske og
somatiske diagnoser.
Efter begge forordninger skal der foretages en konkret vurdering af en persons psykiske
velbefindende, før der kan udstedes et helbredsbevis, som er en forudsætning for at
kunne få et flycertifikat. Det gælder både ved førstegangsudstedelse af certifikat og ved
enhver efterfølgende udstedelser.
Hvis flyvelægen konkret vurderer, at der er forhold, der indikerer, at der er psykiske
problemer kan det være relevant, at helbredsbevisindehaveren undersøges af en
psykiater. I situationer, hvor ansøgeren før har haft psykiske problemer, vil der, uanset om
vedkommende er symptomfri, skulle foretages en konkret vurdering af det psykiske
velbefindende i henhold til forordningernes bestemmelser herom, og i visse tilfælde vil
certificering ikke kunne ske.
Der henvises i den forbindelse til bestemmelsen MED.B.055 i forordning 1178/2011,
hvoraf det fremgår, at ansøgere (piloter) ikke må have nogen fastslået sygehistorie eller
klinisk diagnose på en psykisk sygdom eller handicap, tilstand eller forstyrrelse, akut eller
kronisk, medfødt eller erhvervet, der kan forventes at påvirke den sikre udøvelse af de
rettigheder, der tildeles i de(t) relevante certifikat(er).
Derudover fremgår det af
punkt f
i bestemmelsen, at ansøgere med en fastslået tidligere
eller klinisk diagnose på skizofreni, schizotypal tilstand eller vrangforestillinger skal
vurderes som uegnede.
En raskmelding vil på den baggrund ikke kunne finde fuldt ud anvendelse i forhold til
luftfartsområdet. Det bemærkes, at en flyvelæge forud for udstedelsen af et certifikat skal
have alle relevante helbredsinformationer, herunder eventuel information om
raskmelding og at sådanne informationer vil indgå i den samlede vurdering af ansøgeren.
I kølvandet på tragedien i Frankrig i 2015, hvor en tysk pilot, ifølge de tilgængelige
oplysninger, bevidst fløj ind i en bjergside og dermed dræbte de ombordværende 150
personer, har EU sat øget fokus på flypersonalets psykiske helbred. Den pågældende pilot
havde tidligere været i behandling for selvmordstanker, men disse oplysninger havde
piloten i strid med oplysningspligten ikke meddelt flyvelægen. Sagen har efterfølgende
ført til, at der er skærpede krav til undersøgelser af piloters psykiske velbefindende, for at
forhindre lignende situationer i at opstå i fremtiden.
Der er således helbredsmæssige mindstekrav til at få flycertifikat, der omfatter såvel
psykiske som somatiske sygdomme, og det er som udgangspunkt op til en individuel
konkret lægelig helbredsvurdering, om man lever op til kravene.
De omtalte bestemmelser i EU-forordningen indeholder imidlertid nogle generelle regler
for visse typer af psykiatriske lidelser, og en tidligere diagnose kan stadig finde
anvendelse, selvom man ikke længere er syg.
Ansættelse som lokofører
Helbredskravene til lokomotivførere er reguleret lokomotivførerbekendtgørelsen
5
.
Bekendtgørelsen implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/59/EF om
certificering af lokomotivførere, der fører lokomotiver og tog på jernbanenettet i
5
Bekendtgørelse nr. 1212 af 20. november 2017
Side 4
B 28 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Notat om nuværende praksis uden for sundhedsvæsenet, fra sundhedsministeren
2007796_0005.png
fællesskabet. Den relevante bestemmelse vedrørende helbredskravene for
lokomotivførere findes
i direktivets bilag II punkt 1
og er følgende:
”Loko otivførere å ikke have oget hel redspro le , være u der e
behandling eller tage medikamenter eller stoffer, der kan forårsage:
pludselig bevidstløshed
nedsat opmærksomhed eller koncentration
pludseligt tab af arbejdsevnen
tab af balance eller koordinationsevne
etydelig egræ s i g af evægelsesev e ”.
edi i sk
Ovenstående skal vurderes lægeligt, både ved førstegangsundersøgelse og ved enhver
efterfølgende undersøgelse.
Kravene i direktivet er overordnede, og derfor foretages der individuelle konkrete
vurderinger. Der er således tale om alle former for somatiske og psykiske diagnoser, som
kan have betydning for opfyldelse af kravene.
Vurderes det, at kravene er opfyldt, kan ansøgeren som udgangspunkt, uanset tidligere
sygdom, opnå helbredsgodkendelse. Det bemærkes, at styrelsens læger forud for
udstedelse af helbredsgodkendelse, skal have alle relevante helbredsinformationer.
Psykiske sygdomme, der viser sig ved ændret adfærd i betydelig grad, vil som udgangspunkt
medføre et afslag på en helbredsgodkendelse.
Erhvervsministeriets ressortområde
Erhvervelse af kreditkort
I forhold til erhvervelse af kreditkort oplyser Finanstilsynet, at den finansielle lovgivning
ikke indeholder regler, der regulerer kunders adgang til finansielle produkter ud fra deres
helbred
hverken psykiske eller somatiske helbred.
Erhvervelse af forsikring
Som anført ovenfor indeholder den finansielle lovgivning ikke regler, der regulerer
kunders adgang til finansielle produkter ud fra deres helbred. Der er således aftalefrihed
på området, idet kunderne typisk ikke har ret til finansielle produkter og selskaberne ikke
har pligt til at sælge deres produkt til kunderne, dvs. at tegne forsikring for de
forsikringssøgende. Der er således ikke er en juridisk rettighedsproblemstilling på
området. Aftalefriheden på forsikringsmarkedet giver forsikringsselskaberne mulighed for
at tage forsikringsrisici ved en forsikringsansøger i betragtning, når selskaberne skal
vurdere, om vedkommende kan tegne forsikring og i givet fald på hvilke betingelser.
Selskabet kan bl.a. benytte helbredsoplysninger til vurdering af forsikringsrisikoen, hvis
den forsikringssøgende har givet sit samtykke hertil. Dette kan f.eks. være relevant for
forsikringer med dækning ved kritiske sygdomme eller ved forsikringstagerens død
(livsforsikringer).
Finansielle virksomheder skal generelt behandle deres kunder redeligt og loyalt, hvilket
indebærer, at de ikke må diskriminere kunder og kun må opsige kundeaftaler, hvis der er
en saglig begrundelse. Finanstilsynet undersøgte i 2014-2015 psykisk syges muligheder for
at få forsikring
6
. I forbindelse med udarbejdelse af rapporten kunne Finanstilsynet ikke
konstatere regelbrud på området.
6
Tilsynets rapport kan findes på følgende link:
https://finanstilsynet.dk/~/media/Nyhedscenter/2015/Rapport-om-forsikringsselskabers-hndtering-
af-personer-med-psykiske-lidelser-2015--Til-offentliggrelse-18-december-2015.pdf?la=da
Side 5
B 28 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Notat om nuværende praksis uden for sundhedsvæsenet, fra sundhedsministeren
2007796_0006.png
Børne- og Socialministeriets ressortområde
Indgåelse af ægteskab
I forhold til indgåelse af ægteskab er dette reguleret i lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning (ægteskabsloven). Ægteskabsloven indeholder ikke bestemmelser, der
begrænser retten til at indgå ægteskab på baggrund af en psykiatrisk eller somatisk
diagnose.
Såfremt en person er under værgemål efter § 5 i værgemålsloven eller under værgemål
med fratagelse af den retlige handleevne efter § 6 i værgemålsloven fremgår det af § 3 i
ægteskabsloven, at indgåelse af ægteskab kræver samtykke fra værgen. Der kan dog
dispenseres herfra, hvis der ikke er en rimelig grund til, at værgen nægter at samtykke.
Adoption
Adoption er reguleret i adoptionsloven. Efter § 2 i adoptionsloven, må der kun udstedes
en bevilling til adoption, hvis det er bedst for den, der ønskes adopteret. Man skelner i
den forbindelse mellem fremmedadoption og familieadoption.
Fremmedadoption
Efter § 4 a i adoptionsloven skal den, der adopterer, være godkendt som adoptant, hvis
der er tale om adoption af et barn. Godkendelse som adoptant meddeles af et
adoptionssamråd, der består af et medlem med social uddannelse, en jurist og en læge.
Det er efter § 22 i bekendtgørelse om adoption bl.a. en betingelse for at blive godkendt
som adoptant, at ansøgerens fysiske og psykiske helbredstilstand ikke forringer
mulighederne for, at adoptionsforløbet bliver til barnets bedste.
Der er således ikke tale om, at personer, der har en psykiatrisk diagnose, efter
adoptionsloven er udelukket fra at blive godkendt som adoptant. Der er derimod tale om,
at en persons psykiske helbredstilstand, der bl.a. kan være afspejlet ved, at personen har
en psykiatrisk diagnose, på samme måde som ansøgerens fysiske helbredstilstand indgår
som ét af flere momenter i helhedsvurderingen af, hvorvidt det vil være til barnets bedste,
at personen godkendes til at adoptere.
Adoptionssamrådet har mulighed for at iværksætte en psykiatrisk eller psykologisk
undersøgelse af ansøgeren, hvis samrådet finder det nødvendigt for at træffe afgørelse.
Ansøgeren skal sammen med ansøgningen fremlægge en helbredsattest fra egen læge.
Statsforvaltningen vurderer i forbindelse med sagens oplysning, om der er behov for at
indhente supplerende helbredsmæssige oplysninger f.eks. journaloplysninger. Oplysninger
indhentes af ansøgeren eller med ansøgerens samtykke.
Familieadoption
Efter § 4 a, stk. 2, i adoptionsloven kræves der ikke godkendelse som adoptant, hvis der er
tale om en familieadoption, dvs. adoption af ægtefælles eller samlevers barn, af
barnebarn, søskendebarn eller søskende, af et barn af forældre, som ansøgeren gennem
nært og længerevarende bekendtskab er særligt knyttet til, af et barn, som ansøgeren har
et særligt tilknytningsforhold til, eller af et plejebarn, når betingelserne i § 9, stk. 4, i
adoptionsloven er opfyldte.
Ved familieadoption kan såvel en psykiatrisk eller en somatisk diagnose indgå som et
moment i helhedsvurderingen af, om adoptionen vil være til det pågældende barns
bedste. Der vil være tale om indhentning af oplysninger fra egen læge, sygehus mv.
Indhentning sker af ansøgeren eller med ansøgerens samtykke. Det bemærkes, at det ikke
er Adoptionssamrådet, der foretager vurderingen, men Statsforvaltningen, og at der ikke
stilles de samme helbredsmæssige krav, som ved fremmedadoption.
Side 6
B 28 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Notat om nuværende praksis uden for sundhedsvæsenet, fra sundhedsministeren
Der er således heller ikke ved familieadoption tale om, at personer, der har en psykiatrisk
diagnose, er udelukkede fra at adoptere.
Forældremyndighed
Forældremyndighed er reguleret i forældreansvarsloven. Forældremyndigheds-
indehaveren skal efter § 2 i forældreansvarsloven drage omsorg for barnet og kan træffe
afgørelse om dets personlige forhold ud fra barnets interesse og behov. Det følger af § 3 i
forældreansvarsloven, at hvis forældrene har fælles forældremyndighed, kræver
væsentlige beslutninger vedrørende barnets forhold enighed mellem forældrene.
Hvis barnets forældre er uenige om forældremyndigheden, kan retten træffe afgørelse
om, hvorvidt der skal være fælles forældremyndighed, eller en af forældrene skal have
forældremyndigheden alene. Afgørelsen om forældremyndighed skal efter § 4 i
forældreansvarsloven træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet. Efter § 5 i
forældreansvarsloven skal der ved afgørelsen tages hensyn til barnets egne synspunkter
alt efter alder og modenhed. Retten kan efter § 11 i forældreansvarsloven kun ophæve
den fælles forældremyndighed, hvis der er holdepunkter for at antage, at forældrene ikke
kan samarbejde om barnets forhold til barnets bedste.
Forældreansvarsloven indeholder således ikke bestemmelser om, at personer med en
psykiatrisk diagnose ikke kan have del i forældremyndigheden over et barn. Hvis
forældrene er uenige om forældremyndigheden, kan en forælders psykiske
helbredstilstand derimod indgå som ét af flere momenter i helhedsvurderingen af,
hvorvidt det er til barnets bedste, at forælderen har del i forældremyndigheden. Hvis det
vurderes nødvendigt, vil der normalt udarbejdes en børnesagkyndig undersøgelse af fx en
psykolog. Hvis der indhentes oplysninger i den forbindelse, sker det med partens
samtykke.
Efter forarbejderne til § 11 i forældreansvarsloven kan det som udgangspunkt ikke anses
for at være i barnets interesse, at der dømmes til fælles forældremyndighed, hvis en
forælder er uegnet som forældremyndighedsindehaver, f.eks. på grund af en alvorlig
psykisk lidelse, der gør forælderen uegnet til at deltage i væsentlige beslutninger
vedrørende barnets liv.
Godkendelse som plejefamilie
For at en kommune skal kunne benytte sig af en plejefamilie og/eller kommunal
plejefamilie, skal familien være godkendt 1) enten som generelt egnet anbringelsessted
for børn og unge af socialtilsynet eller 2) konkret egnet til anbringelse af et eller flere
nærmere angivne børn og unge (inkl. netværksplejefamilier) af den ansvarlige kommune,
jf. SEL § 66 a, stk. 1, nr. 1 og 2 samt stk. 2.
For at opnå og bibeholde Socialtilsynets godkendelse skal plejefamilien til stadighed have
den fornødne kvalitet, jf. lov om socialtilsyn § 5, stk. 1 og 7 og § 6. Kvaliteten bedømmes
ved godkendelse og efterfølgende tilsyn ud fra en kvalitetsmodel, som består af en række
temaer med underliggende kriterier og indikatorer. Et af temaerne er familiestruktur og
familiedynamik mhp. at sikre, at familien kan og har overskud til at bidrage til at give
barnet kontinuitet i opvæksten og mulighed for at vokse op i trygt omsorgsmiljø. Et andet
tema er kompetencer mhp. at sikre, at plejeforældrene har de menneskelige og faglige
kompetencer, der er nødvendige i forhold til den opgave, som plejefamilien skal varetage,
så barnet sikres en tryg hverdag og opvækst med nære og stabile relationer.
Side 7
B 28 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Notat om nuværende praksis uden for sundhedsvæsenet, fra sundhedsministeren
2007796_0008.png
Socialtilsynet kan give afslag på godkendelse eller træffe afgørelse om ophør af
godkendelse, hvis det vurderes, at en plejefamilie ikke (længere) har den fornødne kvalitet
og dermed ikke vurderes at kunne leve op til ovenstående kriterier. Enhver der ønsker at
være plejefamilie (på ny) kan indgive ansøgning om godkendelse til socialtilsynet
Der er altså ikke bestemmelser, der udelukker, at man kan godkendes eller fortsætte som
plejefamilie grundet en psykiatrisk diagnose, men der vil både ved godkendelse og tilsyn
altid være tale om en konkret vurdering af, om familien samlet set kan leve op til
kvalitetsmodellens kriterier, jf. ovenstående. I denne helhedsvurdering indgår også
plejeforældrenes helbredstilstand, herunder såvel somatiske som psykiske diagnoser.
Socialtilsynene har ikke hjemmel til at indhente sundhedsoplysninger om eksisterende
eller potentielle plejefamilier uden samtykke, men kan med samtykke indhente
lægeerklæring i tilfælde, hvor dette vurderes relevant.
Forsvarsministeriets ressortområde
Ansættelse i Forsvarets Efterretningstjeneste (FE)
Forsvarets Efterretningstjeneste oplyser, at der ikke indhentes helbredsoplysninger i
forbindelse med ansættelse/sikkerhedsgodkendelse af medarbejdere
hverken ift.
psykiske eller somatiske helbred.
Værnepligtige
Alle sessionssøgende til Forsvarets Dag skal have vurderet deres egnethed til
værnepligtstjeneste. Den primære årsag til, at der foretages en egnethedsvurdering er, at
værnepligten netop er en pligt
ikke et valg. Forsvarsministeriet har ikke interesse i, at
personer, der er fysisk eller psykisk syge, skal forpligtes til en tjeneste.
Egnethedsvurderingen foregår ved, at den sessionssøgende udfylder et spørgeskema
vedrørende dennes helbredstilstand. Sessionslægen vurderer den sessionssøgendes svar
på baggru d af ”Sessio sbedø
else af Vær epligtige”
(SAV), som er en vejledning for
sessionslægen. Sessionslægen kan til denne vurdering med samtykke fra den
sessionssøgende indhente supplerende helbredsoplysninger fra den sessionssøgendes
egen læge eller hospitaler, jf. sundhedslovens § 43, stk. 1.
SAV angiver i nogle tilfælde, hvilken vægt en bestemt somatisk eller psykisk lidelse skal
have. I relation til andre diagnoser er der vid adgang til, at lægen kan vurdere, hvilken
vægt diagnosen under de konkrete omstændigheder bør tillægges for den
sessionssøgendes egnethedsvurdering. Som praksis er i dag, vil både psykiatriske og
somatiske diagnoser have en betydning for, om den sessionssøgende kan erklæres egnet
til at aftjene værnepligt.
At en borger ikke længere har symptomer på hverken en somatisk eller psykisk lidelser vil
ikke være en garanti for en positiv egnethedsvurdering, da vurderingen af en
sessionssøgendes helbred er en konkret lægelig vurdering med inddragelse af en række
forhold, herunder sygdomshistorik.
Udsendelse til international mission og styrket udvælgelse
Inden en udsendelse til international mission er det fast praksis, at medarbejderen
undersøges af en læge
her tages der stilling til både det psykiske og fysiske helbred. Der
er oplysningspligt, og medarbejderen har således pligt til at oplyse om tidligere og
nuværende lidelser. Medarbejderen medbringer selv de relevante journaler og
oplysninger. Lægerne på infirmerierne kontakter ikke selv hospitaler eller medarbejderens
egen læge.
Side 8
B 28 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Notat om nuværende praksis uden for sundhedsvæsenet, fra sundhedsministeren
2007796_0009.png
Det følger af forsvarsforliget 2018-2023, at udvælgelsen af Forsvarets udsendte styrkes
med skærpet opmærksomhed på psykisk parathed. Der er udarbejdet en rapport med 5
anbefalinger vedrørende styrket udvælgelse. Forsvarsministeriet er i færd med at
undersøge, hvilke anbefalinger det er muligt at implementere. Når der både fagligt og
politisk er et ønske om at styrke udvælgelsen med særligt fokus på psykisk parathed, er
det fordi, at forskning viser, at udsendelse af medarbejdere med tidligere psykiske lidelser
og/eller traumer kan være uhensigtsmæssig. Det skyldes, at disse medarbejdere kan have
en større risiko for at udvikle fx PTSD efter en udsendelse. Det beror på en konkret
vurdering, om en medarbejder fysisk og psykisk er egnet til udsendelse.
Økonomi- og Indenrigsministeriets ressortområde
Valgret til folketingsvalg, kommunale og regionale valg, Europa-Parlamentsvalg og
landsdækkende folkeafstemninger
Det er uden betydning for valgret til folketingsvalg, kommunale og regionale valg, Europa-
Parlamentsvalg og landsdækkende folkeafstemninger, om man har en psykiatrisk eller en
somatisk diagnose. Hvis personen således opfylder valgretsbetingelserne, kan
vedkommende stemme til landsdækkende valg og folkeafstemninger i Danmark.
Personer, der er under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, kan dog ikke stemme til folketingsvalg og landsdækkende
folkeafstemninger. Det forhold, at en person har en psykiatrisk eller en somatisk diagnose,
har således ingen betydning i forhold til valgret, medmindre den pågældende også er
under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne. Fratagelse af den retlige
handleevne sker ved domstolene.
Udøvelse af valgretten (ved alle landsdækkende valg og folkeafstemninger)
Vælgere, der på grund af manglende førlighed, svagelighed eller lignende ikke kan bevæge
sig ind i stemmelokalet eller stemmerummet eller i øvrigt foretage stemmeafgivningen på
den foreskrevne måde, kan forlange fornøden hjælp hertil ved alle landsdækkende valg og
folkeafstemninger i Danmark. Hjælpen ydes af enten to myndighedspersoner eller én
myndighedsperson og én personlig hjælper. I visse tilfælde kan hjælpen ydes alene af én
personlig hjælper.
Hvis en vælger, der får hjælp til stemmeafgivningen, også ønsker hjælp til at sætte krydset
på stemmesedlen, skal vælgeren umiddelbart over for den eller dem, der yder hjælp,
utvetydigt kunne tilkendegive, hvad vælgeren ønsker at stemme. Der må altså ikke være
tvivl om, hvem vælgeren ønsker at stemme på. Hvis vælgeren ikke kan tilkendegive dette,
kan vælgeren ikke udøve sin valgret, uanset at vælgeren har valgret.
Udover at vælgere kan få hjælp til stemmeafgivningen, er der for vælgere med handicap
eller nedsat førlighed også mulighed for at blive flyttet til et mere handicapvenligt
valgsted. Derudover kan vælgere, der på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke
kan møde frem og stemme på valgstedet, få lov til at brevstemme hjemme.
Nye værgemålsregler (delvis fratagelse af den retlige handleevne)
Justitsministeren har den 20. november 2018 fremsat et lovforslag (L 113) om ændring af
værgemålsloven. Lovforslaget har til formål at indføre mulighed for delvis fratagelse af en
persons retlige handleevne. En person, der kommer under delvis fratagelse af den
retlige handleevne, vil bevare valgretten til folketingsvalg og landsdækkende
folkeafstemninger. Det vil således fortsat alene være personer, der er under værgemål
Side 9
B 28 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Notat om nuværende praksis uden for sundhedsvæsenet, fra sundhedsministeren
2007796_0010.png
med (fuld) fratagelse af den retlige handleevne efter værgemålslovens § 6, der ikke har
valgret til folketingsvalg og landsdækkende folkeafstemninger.
Beskæftigelsesministeriets ressortområde
Sociale ydelser
Efter de gældende regler er der som udgangspunkt lige adgang til sociale ydelser og
indsatser for borgere med psykiske lidelser. Der eksisterer dog regler på
kontanthjælpsområdet, som indebærer, at borgere med en række nærmere bestemte
psykiske lidelser har ret til en højere uddannelses- eller kontanthjælp end borgere, der
ikke har disse lidelser.
Det fremgår af § 23, stk. 2 og § 25, stk. 3 i lov om aktiv socialpolitik, at unge modtagere af
uddannelseshjælp og kontanthjælp under 30 år har mulighed for at modtage en højere
kontanthjælpssats, såfremt de har en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret
som skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende
psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og
emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype. Det er borgeren selv, der via
speciallægeerklæring, skal dokumentere lidelsen. Kommunen betaler for
speciallægeerklæringen.
Oplistningen af psykiske lidelser er udtømmende, og det er udelukkende disse psykiske
lidelser, der er defi eret i WHO’s diag osesyste ICD-10,
som giver adgang til højere
kontanthjælp.
Unge med andre psykiske lidelser, der ikke er omfattet af målgruppen for de forhøjede
satser, kan modtage et aktivitetstillæg oveni deres kontanthjælpssats, såfremt de er
visiteret som aktivitetsparate.
Adgangen til andre sociale ydelser
For andre sociale ydelser gælder der en generel vurdering af arbejdsevnen og helbredet,
når en person skal visiteres til et forløb. I denne vurdering indgår både psykiske og
somatiske forhold, der har indflydelse på borgerens helbred og muligheder for at fremme
vedkommendes arbejdsevne.
Betydningen af en raskmelding for modtagere af sociale ydelser
Generelt har en borger med psykiske lidelser adgang til de samme ydelser og forløb, som
borgere med somatiske lidelser. Som nævnt ovenfor har borgere med de anførte lidelser
inden for spektret af skizofreni og borderline adgang til højere ydelse som følge af deres
lidelse. Såfremt disse unge erklæres symptomfri, vil de som konsekvens heraf ikke kunne
modtage den forhøjede sats. Kommunen skal løbende følge op på, om betingelserne for at
modtage kontanthjælp er til stede. Såfremt kommunen har klare indikationer på, at
borgeren er så rask, at vedkommende kan varetage et arbejde på lige fod med andre
kontanthjælpsmodtagere, kan kommunen rekvirere en speciallægeattest. Også i dette
tilfælde betaler kommunen for speciallægeattesten.
Justitsministeriets ressortområde
Udpegning af lægdommere
Ifølge retsplejelovens § 69 kan en person ikke udtages til lægdommer, hvis vedkommende
ikke er i stand til at varetage en lægdommers pligter på grund af åndelig eller legemlig
svaghed.
Side 10
B 28 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Notat om nuværende praksis uden for sundhedsvæsenet, fra sundhedsministeren
2007796_0011.png
Der findes ikke i lovforarbejder eller trykt praksis nogen uddybning af, hvad der ligger i
kravet om, at en lægdommer ikke på grund af åndelig svaghed må være ude af stand til at
varetage en lægdommers pligter. Efter Justitsministeriets vurdering vil kravet dog efter
omstændighederne kunne omfatte personer med en psykiatrisk diagnose. Det er
imidlertid ikke muligt at sige noget nærmere om, hvilke psykiatriske diagnoser der vil være
omfattet, da der er tale om en konkret vurdering i det enkelte tilfælde. Som det ses af
bestemmelsen i retsplejelovens § 69, gælder der en tilsvarende begrænsning for personer
med en somatisk diagnose.
Ansættelse i politiet, herunder PET
Rigspolitiet har oplyst, at der generelt ikke inddrages helbredsoplysninger i rekrutterings-
og ansættelsesprocessen af civilt personale.
I forbindelse med rekruttering af politibetjente og politikadetter inddrages fysiske og
psykiske helbredsoplysninger, jf. tjenestemandsloven og helbredsoplysningsloven.
Baggrunden for inddragelsen af helbredsoplysninger er, at politijobbet kræver en god
fysisk og psykisk robusthed grundet de ekstreme situationer, den ansatte kan blive udsat
for, hvor der bl.a. skal ydes en optimal indsats under påvirkning af stress.
Hvis en ansøger har en psykiatrisk diagnose, vurderes pågældendes forhold konkret og
individuelt ud fra den enkeltes situation. Der lægges vægt på, hvordan den psykiske
sygdom er opstået, efterfølgende reaktion(er), risiko for komorbiditet (følgesygdomme),
evt. behandlings- og medicinforløb samt den tid, der er forløbet fra den stillede diagnose.
Dette udgør tilsammen grundlaget for vurderingen af egnethed i forhold til at kunne
gennemføre politiuddannelsen og politikadetuddannelsen og opnå varig ansættelse som
polititjenestemand eller politikadet.
Udenrigsministeriets ressortområde
Ansættelse som erhvervsfisker
I fiskeriloven fremgår det i §21, at [miljø- og fødevareministeren
7
] kan give tilladelse til, at
personer bliver registreret som erhvervs- eller bierhvervsfiskere, når særlige sociale eller
helbredsmæssige hensyn taler herfor, også selv om de ikke ellers opfylder kriterierne for
ansættelse som erhvervsfisker. I den forbindelse vil man i ministeriet inddrage sagkyndig
bistand til brug for afgørelsen af, om der kan opnås tilladelse.
Der er i fiskeriloven mulighed for at gives personer med helbredsmæssige hensyn og
sygdom særlige rettigheder, dog ikke specifikt som følge af psykiatriske diagnoser.
7
Fiskeriområdet blev ved kongelig resolution af 7. august 2017 overdraget til Udenrigsministeriet og
ministeren for fiskeri og ligestilling.
Side 11