Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2030900_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. marts 2019
Forvaltningsretskontoret
Stine Hellqvist Frey
2019-0032/40-0242
1014748
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 405 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
15. februar 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
Søren Pape Poulsen
/
Stephan Andreas Damgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om det forvaltningsretlige over- og underordnelsesforhold betyder, at en styrelse er tvunget til at følge en instruks fra en minister medmindre instruksen iværksætter en sagsbehandling, der er ulovlig, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 405 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om det forvaltningsretlige over-
og underordnelsesforhold betyder, at en styrelse er tvunget til at
følge en instruks fra en minister medmindre instruksen iværk-
sætter en sagsbehandling, der er ulovlig?”
Svar:
Der henvises til Justitsministeriets tidligere besvarelse af 14. juni 2017 af
spørgsmål nr. 834 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrations-
udvalg. Som det fremgår heraf, indebærer det almindelige over-/underord-
nelsesforhold, som består mellem et departement og en styrelse, som ud-
gangspunkt, at et departement har instruktionsbeføjelse over for den eller de
styrelser, der er underlagt departementet. Disse beføjelser omfatter bl.a. ad-
gang til at omgøre den underordnede myndigheds afgørelser af egen drift og
adgang til at udstede såvel generelle som konkrete tjenestebefalinger til den
underordnede myndighed.
For så vidt angår spørgsmålet om reaktionsmulighederne ved ulovlige tje-
nestebefalinger, henvises i den nævnte besvarelse til Kodex VII, Syv cen-
trale pligter for embedsmænd i centraladministrationen. Pligten til lovlighed
indebærer bl.a., at embedsmænd skal handle inden for gældende ret. Em-
bedsmænd må således ikke handle i strid med grundloven eller lovgivnin-
gen i øvrigt, herunder gældende EU-ret. Det fremgår endvidere, at embeds-
mænd skal sige fra, hvis ministeren eller en overordnet giver en ordre til en
handling, og det er klart, at handlingen er ulovlig.
2