Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2026542_0001.png
Folketingets Ombudsmand
Sendt pr. e-mail til
[email protected]
Folketingets Ombudsmands dok.nr. 19/00568-3/VL/SH
Folketingets Ombudsmand har ved brev af 1. februar 2019 stillet spørgsmål om
nye oplysninger i sagen om adskilt indkvartering af mindreårige gifte eller samle-
vende asylansøgere under henvisning til et vedhæftet dokument, modtaget den
30. januar 2019 fra Dagbladet Information, der angiver at være to e-mails sendt
den 10. februar 2016.
Folketingets Ombudsmand har i den forbindelse stillet spørgsmål om dokumen-
tets ægthed mv., tidspunktet for e-mailens fremkomst, pligt til udlevering til Fol-
ketingets Ombudsmand samt eventuel betydning for sagen om adskilt indkvarte-
ring af mindreårige gifte eller samlevende asylansøgere. Endvidere har ombuds-
manden stillet spørgsmål om eventuelle andre sagsakter mv.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af de stillede
spørgsmål indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen, der vedlægges.
I den anledning kan Udlændinge- og Integrationsministeriet oplyse følgende:
Om dokumentets ægthed mv.
Indledningsvist bemærkes, at Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke forud
for Folketingets Ombudsmands brev af 1. februar 2019 har modtaget eller set de
e-mails, der fremgår af dokumentet vedhæftet Folketingets Ombudsmands brev
af 1. februar 2019. Om indholdet af den omtalte e-mail af 10. februar 2016 kl.
13.45 ses Udlændingestyrelsen den 22. juni 2017 til departementet at have oplyst
det, der fremgår af den supplerende besvarelse af 22. juni 2017 af spørgsmål nr.
856 (UUI alm. del – 2016-2017).
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan herefter henvise til de oplysninger,
der fremgår af Udlændingestyrelsens bidrag.
Det følger heraf, at de to e-mails, der fremgår af dokumentet vedhæftet Folketin-
gets Ombudsmands brev af 1. februar 2019, er ægte og gengivet i deres fulde
ordlyd.
28. februar 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Jesper Gori
Sags nr.
Akt-id
2016-1451
666033
Side
1/7
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
Endvidere følger det heraf, at den e-mail, der er afsendt den 10. februar 2016 kl.
13.45, er den e-mail, der omtales i den supplerende besvarelse af 22. juni 2017 af
spørgsmål nr. 856 (UUI alm. del – 2016-2017).
Begge e-mails er i deres fulde ordlyd vedhæftet Udlændingestyrelsens bidrag.
Om tidspunktet for e-mailens fremkomst
Om tidspunktet for den omtalte e-mails fremkomst kan Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet henvise til de oplysninger, der fremgår af Udlændingestyrelsens
bidrag.
Det følger heraf, at en konkret medarbejder i Udlændingestyrelsen den 22. juni
2017 blev opmærksom på e-mailen som led i en oprydning i sine e-mails.
Folketingets Ombudsmand har anmodet om Udlændinge- og Integrationsministe-
riets bemærkninger til, at Udlændingestyrelsen først blev opmærksom på e-
mailen den pågældende dag. Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i den
forbindelse henvise til afsnittet nedenfor om pligt til udlevering til Folketingets
Ombudsmand.
Om pligt til udlevering til Folketingets Ombudsmand
Om Udlændingestyrelsens vurdering af, om den omtalte e-mail er omfattet af de
dokumenter mv., som Folketingets Ombudsmand ved breve af 11. maj og 13. juni
2016 bad om, kan Udlændinge- og Integrationsministeriet henvise til Udlændinge-
styrelsens bidrag, herunder navnlig:
”E-mailen afsendt kl. 13.10 indeholder alene en orientering om, at presseen-
heden i det daværende Udlændinge-, Integrations- og Boligministerium telefo-
nisk havde kontaktet styrelsens pressemedarbejder med en orientering om, at
ministeriet kl. 14.30 samme dag ville offentliggøre en pressemeddelelse samt
en redegørelsen om indkvartering af de såkaldte barnebrude. E-mailen og em-
netitlen afspejler de oplysninger om den kommende pressemeddelelse, som
ministeriets presseenhed havde oplyst under samtalen.
[…]
E-mailen afsendt kl. 13.45 giver en kort umiddelbar beskrivelse af den davæ-
rende direktørs forståelse af ministerens holdning tilkendegivet på det kon-
cerndirektionsmøde, der blev afholdt i departementet samme dag.
[…]
De to konkrete e-mails er en intern korrespondance mellem en af Udlændinge-
styrelsens pressemedarbejdere og den daværende direktør for styrelsen om
pressehåndtering.
Side
2/7
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
Den interne korrespondance involverede endvidere to vicedirektører og en
kontorchef i styrelsen med henblik på, at arbejdet i styrelsen i tidsrummet mel-
lem kl. 13.10 og kl. 14.30 den 10. februar 2016 kunne tilrettelægges på en hen-
sigtsmæssig måde. Dette omfattede primært at iværksætte beredskab til pres-
sehåndtering samt at orientere relevante medarbejdere om tidspunktet for
udsendelsen af pressemeddelelsen.
[…]
Der er […] – efter styrelsens opfattelse – hverken tale om et mødereferat eller
en korrespondance, der belyser retlige overvejelser i sagen.
[…]
Udlændingestyrelsen lagde ved beslutningen om ikke at oversende e-mailen
afsendt kl. 13.45 den 10. februar 2016 til Folketingets Ombudsmand afgørende
vægt på, at e-mailen – efter styrelsens opfattelse – hverken udgør et mødere-
ferat eller belyser retlige overvejelser, som ministeriet foretog forud for udste-
delsen af ministerens instruks af 10. februar 2016.
Styrelsen lagde således til grund, at de to e-mails af 10. februar 2016 alene var
en intern korrespondance i Udlændingestyrelsen med det formål, at arbejdet i
styrelsen i tidsrummet mellem kl. 13.10 og kl. 14.30 den 10. februar 2016 blev
tilrettelagt hensigtsmæssigt, herunder særligt at der blev iværksat beredskab
til pressehåndtering, og at relevante medarbejdere blev orienteret om tids-
punktet for udsendelsen af pressemeddelelsen.
Endvidere lagde styrelsen vægt på, at e-mailen afsendt kl. 13.45 den 10. febru-
ar 2016 alene giver en beskrivelse af den daværende direktørs forståelse af, at
ministeren på koncerndirektionsmødet havde givet udtryk for sin holdning til
emnet. Ministerens politiske holdning var den 22. juni 2017 offentligt kendt, og
oplysningen indgik – efter styrelsens vurdering foretaget den 22. juni 2017 - al-
lerede i grundlaget ombudsmandens redegørelse af 23. marts 2017 om sagen.
Udlændingestyrelsen vurderede således – som det også fremgår af besvarelsen
af 9. oktober 2017 af spørgsmål nr. 1000 fra Udlændinge- og Integrationsud-
valget – at e-mailen afsendt kl. 13.45 den 10. februar 2016 ikke indeholdt nye
oplysninger om det nærmere indhold af drøftelserne på koncerndirektionsmø-
det.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ingen bemærkninger hertil, og mini-
steriet er enigt i Udlændingestyrelsens vurdering af, at den omtalte e-mail ikke
findes at være omfattet af de dokumenter mv., som ombudsmanden ved breve af
11. maj og 13. juni 2016 bad om. Det forhold, at der ved dokumentgennemgange-
ne til brug for besvarelserne af ombudsmandens breve af 11. maj og 13. juni 2016
blev foretaget en bred afgrænsning af de relevante akter og dokumenter mv., og
Side
3/7
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
at ombudsmanden som følge heraf fik udleveret dokumenter, som ikke var omfat-
tet af ombudsmandens anmodninger, ændrer ikke herved.
Om eventuel betydning for sagen om adskilt indkvartering af mindreårige gifte
eller samlevende asylansøgere
Om betydningen af drøftelserne på koncerndirektionsmødet afholdt den 10. fe-
bruar 2016 kan Udlændinge- og Integrationsministeriet i det hele henholde sig til
det, som ministeriet udtalte i brevet af 14. juli 2016 til Folketingets Ombudsmand.
Det følger heraf bl.a., at det ved udstedelsen af indkvarteringsinstruksen (dvs.
pressemeddelelsen af 10. februar 2016 og to e-mails af samme dag fra departe-
mentet til Udlændingestyrelsen med pressemeddelelsen) blev lagt til grund som
en klar forudsætning for indkvarteringsordningens lovlighed – og udtrykkeligt
anført over for Udlændingestyrelsen – at der ville være tilfælde, hvor der af hen-
syn til Danmarks internationale forpligtelser skulle gøres undtagelse til indkvarte-
ringsinstruksens udgangspunkt. Det blev således forud for indkvarteringsinstruk-
sens udstedelse drøftet og lagt til grund, at udlændingemyndighederne skal ind-
kvartere parterne sammen i alle tilfælde, hvor det vil være i strid med Den Euro-
pæiske Menneskerettighedskonvention artikel 8 eller FN’s børnekonvention at
indkvartere parterne hver for sig. Det har mundtligt ved flere lejligheder været
tilkendegivet over for Udlændingestyrelsen, at der ville være tilfælde, hvor der af
hensyn til Danmarks internationale forpligtelser skulle gøres undtagelse til ud-
gangspunktet om separat indkvartering, og at Udlændingestyrelsen i disse tilfælde
skulle administrere ordningen i overensstemmelse med Danmarks internationale
forpligtelser, dvs. indkvartere parrene sammen. Dette blev bl.a. drøftet på kon-
cerndirektionsmødet den 10. februar 2016, hvor bl.a. den daværende direktør i
Udlændingestyrelsen deltog. Endvidere har der efter instruksens udstedelse lø-
bende været en dialog mellem departementet og Udlændingestyrelsen om for-
ståelsen af de generelle retlige rammer for indkvarteringsordningen.
Det er således fortsat Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at Ud-
lændingestyrelsen ved administrationen af indkvarteringsordningen fra og med
instruksens udstedelse den 10. februar 2016 har lagt til grund, at denne skulle
administreres i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan herved desuden henvise eksempelvis
til Udlændingestyrelsens bidrag til besvarelsen af spørgsmål nr. 809 (UUI alm. del
– 2016-2017), hvori Udlændingestyrelsen har oplyst, at styrelsen i alle sager, der
er eller har været omfattet af indkvarteringsinstruksen, har foretaget en konkret
og individuel vurdering af, om det vil være foreneligt med Danmarks internationa-
le forpligtelser at indkvartere parret hver for sig.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan således tilslutte sig Udlændingestyrel-
sens vurdering af den omtalte e-mail afsendt den 10. februar 2016 kl. 13.45, her-
under at e-mailen (alene) giver en beskrivelse af den daværende styrelsesdirek-
tørs forståelse af, at udlændinge- og integrationsministeren på koncerndirekti-
Side
4/7
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
onsmødet afholdt den 10. februar 2016 havde givet udtryk for sin holdning til
emnet, at ministerens politiske holdning var offentligt kendt den 22. juni 2017, at
oplysninger om ministerens holdning allerede indgik i grundlaget for ombuds-
mandens redegørelse af 23. marts 2017 om sagen, og at e-mailen således ikke
indeholdt nye oplysninger om det nærmere indhold af drøftelserne på koncerndi-
rektionsmødet.
I forlængelse heraf bemærkes, at udlændinge- og integrationsministeren ved flere
lejligheder efter udsendelsen af pressemeddelelsen, herunder ved besvarelsen
den 15. marts 2016 af samrådsspørgsmål Z (UUI 2015-16, alm. del – svar på
spørgsmål 444), har tilkendegivet bl.a., at ministerens klare holdning er, at alle
mindreårige asylansøgere skal være indkvarteret adskilt fra deres eventuelle æg-
tefælle eller samlever, men at der i helt særlige tilfælde kan være omstændighe-
der, som betyder, at man skal gøre en undtagelse. Tilsvarende fremgår det af be-
svarelsen den 1. juni 2017 af samrådsspørgsmål AT og AU (UUI 2016-17, alm. del –
svar på spørgsmål 801) samt besvarelsen den 23. juni 2017 af samrådsspørgsmål
AW og AY (UUI 2016-17, alm. del – svar på spørgsmål 937), at ministerens ønske
var, så vidt muligt, at skille parrene ad og lægge en så restriktiv linje som overho-
vedet muligt. Af udlændinge- og integrationsministerens oversendelsesbrev af 12.
december 2016 til Folketinget af et notat om fortolkningen af Danmarks interna-
tionale forpligtelser i sager om Udlændingestyrelsens indkvartering af mindreårige
ægtefæller og samlevere på asylcentrene (UUI 2016-17, alm. del – bilag 75) frem-
går det på lignende vis, at ”[d]et er som bekendt min klare holdning, at piger un-
der 18 år ikke bør indkvarteres sammen med voksne mænd i asylsystemet”, og
”[d]et forhold, at der i visse situationer vil skulle gøres undtagelse, så jeg gerne var
anderledes, […]”.
I tillæg til det, der er anført ovenfor, har Udlændinge- og Integrationsministeriet
noteret sig, at det er indgået i Folketingets Ombudsmands vurdering i ombuds-
mandens endelige redegørelse af 23. marts 2017 om sagen, at Udlændingestyrel-
sen i et antal sager efter en konkret vurdering af den enkelte sag ikke på noget
tidspunkt har adskilt parret i henhold til den generelle instruks mod parrets eget
ønske.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har imidlertid samtidig noteret sig, at det
er indgået i ombudsmandens vurdering i redegørelsen, at der ikke i det sagsmate-
riale, som ombudsmanden har modtaget, findes nogenlunde samtidig dokumen-
tation for, at det allerede den 10. februar 2016 blev ”lagt til grund som en klar
forudsætning”, at det i visse tilfælde ville være i strid med gældend ret at adskille
parrene.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder i lyset af det ovenfor anførte ikke,
at den omtalte e-mail ændrer herved eller i øvrigt har betydning for sagen til be-
lysning af myndighedernes retlige overvejelser i tilknytning til indkvarteringsin-
struksen, og e-mailen giver således ikke ministeriet anledning til yderligere be-
mærkninger.
Side
5/7
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
Som tilkendegivet i Udlændinge- og Integrationsministeriets brev af 3. februar
2017 og gentaget i brev af 2. maj 2017 til Folketingets Ombudsmand har ministe-
riet taget ombudsmandens redegørelse til efterretning.
Ministeriet har derfor også taget ombudsmandens sammenfattende vurdering til
efterretning, hvorefter i) instruksen af 10. februar 2016 efter sit indhold var ulov-
lig, og at den samtidig medførte en betydelig risiko for, at der blev truffet forkerte
afgørelser i de konkrete sager om adskilt indkvartering, ii) at instruksen yderligere
har været egnet til at give både asylansøgere og offentligheden et fejlagtigt ind-
tryk af den fremtidige håndtering af problemstillingen – herunder et indtryk, der
ikke stemte med ministeriets egne intentioner, iii) at ministeriets fremgangsmåde
i sagen samlet set forekommer meget vanskelig at forstå, og iv) fremgangsmåden
har – ud over at indebære udstedelse af en instruks med ulovligt indhold – været
meget risikabel i forhold til ministeriets grundlæggende pligt til sikring af lovlig
administration på området.
Om eventuelle andre sagsakter mv.
Indledningsvist bemærkes, at Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke har
fundet anledning til at foretage endnu en søgning i ministeriets sager eller øvrige
dokumenter mv. som opfølgning på ministeriets dokumentgennemgang til brug
for besvarelsen af 30. maj 2016 af ombudsmandens brev af 11. maj 2016 og mini-
steriets supplerende dokumentgennemgang til brug for besvarelsen af 14. juli
2016 af ombudsmandens brev af 13. juni 2016.
Ministeriet foretog ved begge lejligheder en bred afgrænsning af de relevante
akter og dokumenter mv. baseret på en grundig identifikation og gennemgang af
de identificerede dokumenter mv. Ministeriets journal- og e-mailsystemer mv.
indeholder imidlertid ikke sådanne sags- eller emnespecifikke registrerings- eller
søgefunktioner, at der kan gives en absolut garanti for, at alle relevante akter og
dokumenter mv. er indgået i ombudsmandens undersøgelse.
Det bemærkes desuden, at der også efter den 14. juli 2016 vil foreligge eksempel-
vis foreløbige skriftlige overvejelser og udkast til et notat om fortolkningen af
Danmarks internationale forpligtelser i sager om Udlændingestyrelsens indkvarte-
ring af mindreårige ægtefæller og samlevere på asylcentrene, som den 12. de-
cember 2016 er sendt til Folketinget (UUI 2016-17, alm. del – bilag 75) og om-
budsmanden. Desuden foreligger der i forbindelse med besvarelsen af udvalgs- og
samrådsspørgsmål bl.a. i sommeren og efteråret 2017 skriftligt forberedelsesma-
teriale om forløbet op til og efter offentliggørelsen af pressemeddelelsen den 10.
februar 2016. Ministeriet lægger imidlertid til grund, at sådant efterfølgende og
lignende materiale ikke er af relevans for ombudsmandens undersøgelse af sagen.
For så vidt angår relevante akter i Udlændingestyrelsen henvises til styrelsens
bidrag. Ministeriet har ikke supplerende bemærkninger til de dokumenter, som
styrelsen i den forbindelse har identificeret og vedlagt. Der indgår således efter
ministeriets vurdering intet heri, der ændrer ved de oplysninger eller vurderinger,
Side
6/7
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
som fremgår ovenfor, eller som har betydning for den sammenfattende vurdering
i ombudsmandens endelige redegørelse af 23. marts 2017.
For en god ordens skyld skal Udlændinge- og Integrationsministeriet henlede op-
mærksomheden på, at koncerndirektionsmødet afholdt den 10. februar 2016
udover at være nævnt i besvarelserne af spørgsmål nr. 856 og 1000 (UUI alm. del
– 2016-17) også er genstand for behandling (i hvert fald) i spørgsmål nr. 855, 857,
858, 860, 903, 998, 999 og 1001 (UUI alm. del – 2016-17). Der indgår imidlertid
efter ministeriets vurdering intet i besvarelserne heraf, der ændrer ved de oplys-
ninger eller vurderinger, som fremgår ovenfor.
Til orientering kan Udlændinge- og Integrationsministeriet oplyse, at der sendes
en kopi af nærværende brev med bilag til Folketingets Udlændinge- og Integrati-
onsudvalg, dog således at de dokumenter, som er vedlagt Udlændingestyrelsens
bidrag, alene oversendes til udvalget i det omfang, dette er begrundet i de samme
hensyn, der ligger til grund for adgangen til aktindsigt efter offentlighedsloven.
Med venlig hilsen
Jesper Gori
Side
7/7
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0008.png
Notat
Ledelsessekretariatet
Dato:22. februar 2019
Til brug for Udlændinge- og Integrationsministeriets besvarelse af Folketingets Ombuds-
mands spørgsmål af 1. februar 2019 kan Udlændingestyrelsen oplyse følgende:
Ad dokumentets ægthed
Udlændingestyrelsen kan bekræfte, at de to interne e-mails af 10. februar 2016, afsendt
henholdsvis kl 13.10 og kl. 13.45, som Folketingets Ombudsmand har modtaget fra Dagbla-
det Information den 30. januar 2019, er ægte, og at de er gengivet i deres fulde ordlyd.
For god ordens skyld vedlægges print af de to e-mails, herunder også et separat print af e-
mailen afsendt kl. 13.10, hvoraf det fremgår, hvem denne e-mail blev sendt til.
Udlændingestyrelsen kan endvidere bekræfte, at den e-mail, der er afsendt den 10. februar
2016 kl. 13.45, er den e-mail, som omtales i den supplerende besvarelse af 22. juni 2017 af
spørgsmål nr. 856, stillet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 9. juni 2017.
Ad tidspunktet for e-mailens fremkomst
Den 22. juni 2017 blev en konkret medarbejder i Udlændingestyrelsen opmærksom på mai-
len som led i en oprydning i sine e-mails.
Ad pligt til udlevering til Folketingets Ombudsmand
1.
E-mailen af 10. februar 2016 afsendt kl. 13.10 er sendt af en af Udlændingestyrelsens
pressemedarbejdere til den daværende direktør for styrelsen, en vicedirektør i styrelsen
samt en daværende vicedirektør i styrelsen. E-mailen er samtidig sendt i kopi til en kontor-
chef i styrelsen.
E-mailen afsendt kl. 13.10 indeholder alene en orientering om, at presseenheden i det da-
værende Udlændinge-, Integrations- og Boligministerium telefonisk havde kontaktet styrel-
sens pressemedarbejder med en orientering om, at ministeriet kl. 14.30 samme dag ville
offentliggøre en pressemeddelelse samt en redegørelse om indkvartering af de såkaldte
barnebrude. E-mailen og emnetitlen afspejler de oplysninger om den kommende presse-
meddelelse, som ministeriets presseenhed havde oplyst under samtalen.
E-mailen af 10. februar 2016 afsendt kl. 13.45 er et svar fra Udlændingestyrelsens davæ-
rende direktør på ovennævnte e-mail afsendt kl. 13.10. E-mailen er samtidig sendt i kopi til
Side 1 af 5
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
de to vicedirektører og den kontorchef i styrelsen, som ligeledes modtog e-mailen afsendt
kl. 13.10.
E-mailen afsendt kl. 13.45 giver en kort umiddelbar beskrivelse af den daværende direktørs
forståelse af ministerens holdning tilkendegivet på det koncerndirektionsmøde, der blev
afholdt i departementet samme dag.
Udlændingestyrelsen kan supplerende oplyse, at den daværende direktørs e-mail afsendt
kl. 13.45 er sendt via en telefon under transport fra departementet til Udlændingestyrel-
sen.
2.
De to konkrete e-mails er en intern korrespondance mellem en af Udlændingestyrelsens
pressemedarbejdere og den daværende direktør for styrelsen om pressehåndtering.
Den interne korrespondance involverede endvidere to vicedirektører og en kontorchef i
styrelsen med henblik på, at arbejdet i styrelsen i tidsrummet mellem kl. 13.10 og kl. 14.30
den 10. februar 2016 kunne tilrettelægges på en hensigtsmæssig måde. Dette omfattede
primært at iværksætte beredskab til pressehåndtering samt at orientere relevante medar-
bejdere om tidspunktet for udsendelsen af pressemeddelelsen.
Som eksempler på lignende interne orienteringer om andre aktuelle emner end presse-
meddelelser kan nævnes orientering om en konkret artikel om Udlændingestyrelsen, om et
konkret stillet folketingsspørgsmål på styrelsens område eller om en demonstration foran
styrelsen.
De interne orienteringer fører jævnligt til yderligere e-mails, telefonsamtaler mv. Denne
type korrespondance er typisk alene relevant i meget kort tid og vil derefter kunne slettes.
E-mailen afsendt kl. 13.10 er et eksempel på de interne orienteringer om varierende dags-
aktuelle emner, som sendes flere gange dagligt mellem forskellige medarbejdere i Udlæn-
dingestyrelsen, når modtagerne vurderes at have brug for denne viden for her og nu på
hensigtsmæssig vis at kunne varetage og tilrettelægge arbejdet i styrelsen.4. Det er styrel-
sens vurdering, at der generelt ikke er pligt til at journalisere denne type korrespondance,
jf. offentlighedslovens § 15, stk. 1.
Det er konkret også styrelsens vurdering, at der ikke var pligt til at journalisere de to e-mails
af 10. februar 2016. Styrelsen lægger i den forbindelse vægt på, at der alene er tale om en
intern korrespondance med det formål, at arbejdet i styrelsen i tidsrummet mellem kl.
13.10 og kl. 14.30 den 10. februar 2016 blev tilrettelagt hensigtsmæssigt, herunder særligt
at udarbejdelsen af beredskab til pressehåndtering blev iværksat, og at relevante medar-
bejdere blev orienteret om tidspunktet for udsendelsen af pressemeddelelsen.
Der er således – efter styrelsens opfattelse – hverken tale om et mødereferat eller en kor-
respondance, der belyser retlige overvejelser i sagen.
3.
Folketingets Ombudsmand anmodede den 11. maj 2016 om at få udleveret de sagsakter i
både ministeriet og Udlændingestyrelsen, der – uanset om de lå før eller efter den 10. fe-
bruar 2016 – belyste myndighedernes retlige overvejelser i tilknytning til instruksen.
Side 2 af 5
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
Den 26. maj 2016 fremsendte Udlændingestyrelsen sagsakter til ministeriet, som efterføl-
gende videresendte styrelsens og ministeriets egne sagsakter til ombudsmanden.
Folketingets Ombudsmand anmodede den 13. juni 2016 om at få udleveret eventuelt yder-
ligere skriftligt materiale fra både Udlændingestyrelsen og ministeriet, som fx e-mails, ma-
vebælter, sms’er, håndskrevne notater eller forelæggelser og resolutioner, herunder også
eventuelt ujournaliseret materiale, der kunne belyse de retlige overvejelser, som ministeri-
et foretog forud for udstedelsen af ministerens instruks af 10. februar 2016.
Den 23. juni 2016 orienterede Udlændingestyrelsen ministeriet om, at styrelsen ikke var i
besiddelse af yderligere materiale eller akter, hvilket ministeriet efterfølgende orienterede
ombudsmanden om.
På tidspunktet for Udlændingestyrelsens svar den 26. maj 2016 og 23. juni 2016 var Udlæn-
dingestyrelsen ikke opmærksom på de to e-mails afsendt den 10. februar 2016.
4.
I forlængelse af fremkomsten den 22. juni 2017 af de to e-mails af 10. februar 2016 over-
vejede Udlændingestyrelsen, om ombudsmanden skulle orienteres om e-mailen af 10. fe-
bruar 2016, afsendt kl. 13.45.
Som det fremgår af besvarelsen af 9. oktober 2017 af spørgsmål nr. 1000, stillet af Udlæn-
dinge- og Integrationsudvalget den 30. juni 2017, blev e-mailen afsendt kl. 13.45 ikke over-
sendt til Folketingets Ombudsmand, idet det var Udlændingestyrelsens vurdering, at den
interne e-mail ikke var omfattet af ombudsmandens tidligere anmodning om sagsakter.
Udlændingestyrelsen lagde ved beslutningen om ikke at oversende e-mailen afsendt kl.
13.45 den 10. februar 2016 til Folketingets Ombudsmand afgørende vægt på, at e-mailen –
efter styrelsens opfattelse – hverken udgør et mødereferat eller belyser retlige overvejel-
ser, som ministeriet foretog forud for udstedelsen af ministerens instruks af 10. februar
2016.
Styrelsen lagde således til grund, at de to e-mails af 10. februar 2016 alene var en intern
korrespondance i Udlændingestyrelsen med det formål, at arbejdet i styrelsen i tidsrummet
mellem kl. 13.10 og kl. 14.30 den 10. februar 2016 blev tilrettelagt hensigtsmæssigt, herun-
der særligt at der blev iværksat beredskab til pressehåndtering, og at relevante medarbej-
dere blev orienteret om tidspunktet for udsendelsen af pressemeddelelsen.
Endvidere lagde styrelsen vægt på, at e-mailen afsendt kl. 13.45 den 10. februar 2016 alene
giver en beskrivelse af den daværende direktørs forståelse af, at ministeren på koncerndi-
rektionsmødet havde givet udtryk for sin holdning til emnet. Ministerens politiske holdning
var den 22. juni 2017 offentligt kendt, og oplysningen indgik – efter styrelsens vurdering
foretaget den 22. juni 2017 – allerede i grundlaget for ombudsmandens redegørelse af 23.
marts 2017 om sagen.
Udlændingestyrelsen vurderede således – som det også fremgår af besvarelsen af 9. okto-
ber 2017 af spørgsmål nr. 1000 fra Udlændinge- og Integrationsudvalget – at e-mailen af-
sendt kl. 13.45 den 10. februar 2016 ikke indeholdt nye oplysninger om det nærmere ind-
hold af drøftelserne på koncerndirektionsmødet.
Side 3 af 5
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
Ad eventuelle andre sagsakter mv.
1.
På tidspunktet for Udlændingestyrelsens svar den 26. maj 2016 og 23. juni 2016 havde
styrelsen – efter styrelsens opfattelse – fremsendt alle de på daværende tidspunkt identifi-
cerede relevante akter vedrørende indkvartering af mindreårige gifte eller samlevende
asylansøgere til Folketingets Ombudsmand.
Udlændingestyrelsen har med udgangspunkt i ombudsmandens aktuelle henvendelse af 1.
februar 2019 i løbet af uge 6 på ny gennemgået hvert enkelt sagsakt i de administrative
sager, der om muligt kunne indeholde relevant materiale om emnet. Udlændingestyrelsen
har desuden – for en sikkerheds skyld – foretaget en bred søgning i Outlook-postkassen hos
den konkrete medarbejder, der afsendte mailen kl. 13.10 d. 10. februar 2016, dels for at
fremfinde selve den mail af 10. februar 2016, der danner grundlag for henvendelsen fra
ombudsmanden, dels for at sikre, at der ikke forefindes yderligere materiale, der evt. kunne
være af relevans med tanke på det aktuelle fokus hos ombudsmanden.
Efter den 26. maj 2016 og 23. juni 2016 er der journaliseret en række yderligere akter på de
administrative sager. Der er primært tale om akter, som er tilgået sagerne i perioden efter
den 23. juni 2016, men i få tilfælde er der også tale om akter fra perioden forud herfor, som
først på et senere tidspunkt er blevet fremfundet og journaliseret på sagerne.
2.
På baggrund af den fornyede gennemgang vedlægger Udlændingestyrelsen fire doku-
menter, som ikke tidligere har været fremsendt til ombudsmanden, og som i lyset af om-
budsmandens nye anmodning kan være relevante. Tre af dokumenterne er fra før den 23.
juni 2016.
Dokument 1 (akt 110 fra sagen 16/022473)
Der er tale om en e-mail sendt den 16. februar 2016 fra Udlændingestyrelsen til ministeriet,
som ved en fejl først blev journaliseret på styrelsens sag i forbindelse med en aktindsigt
meddelt af ministeriet i juni 2017.
Dokument 2 (akt 52 fra sagen 16/078732)
Der er tale om en e-mail-korrespondance af 23. februar 2016 vedrørende et efterfølgende
koncerndirektionsmøde, som ved en fejl har været journaliseret på en anden administrativ
sag.
Dokument 3 (akt 70 fra sagen 16/022473)
Der er tale om en e-mail sendt den 4. juli 2016 fra ministeriet til Udlændingestyrelsen.
Dokument 4 (intern e-mail, ej journaliseret)
Der er tale om en intern e-mail-korrespondance af 16. februar 2016 vedrørende håndtering
af en pressehenvendelse modtaget samme dag. Korrespondancen af 16. februar 2016 star-
ter med at videresende e-mails afsendt den 26. januar 2016. En af styrelsens pressemedar-
bejdere blev opmærksom på korrespondancen i forbindelse med fremsøgning af de ovenfor
beskrevne interne e-mails af 10. februar 2016, afsendt henholdsvis kl. 13.10 og kl. 13.45.
Side 4 af 5
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
Det er styrelsens vurdering, at den interne e-mail-korrespondance af 16. februar 2016 er af
samme type som de to ovenfor beskrevne interne e-mails af 10. februar 2016. Derfor er
denne korrespondance heller ikke journaliseret eller fremsendt til ombudsmanden på et
tidligere tidspunkt.
For god ordens skyld gør styrelsen opmærksom på, at det beskrevne i afsnit 3.c. i den første
e-mail af 26. januar 2016 i korrespondancen alene vedrører mindreårige under 15 år, det vil
sige under den seksuelle lavalder.
3.
På baggrund af det ovenfor anførte om, hvordan Udlændingestyrelsen har søgt efter
materiale, er det Udlændingestyrelsens vurdering, at alt relevant materiale herefter er
fremsendt til Folketingets Ombudsmand. Styrelsen må dog tage forbehold for menneskeli-
ge fejl som fx fejljournalisering og manglende journalisering af akter, der skulle have været
journaliseret.
Styrelsen vedlægger for god ordens skyld akt-listerne fra de nævnte administrative sager og
fremsender naturligvis gerne yderligere akter, hvis ombudsmanden måtte ønske dette på
baggrund af aktlisterne eller i øvrigt.
Side 5 af 5
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0013.png
Oplysninger fra Udlændingestyrelsens dokumenter, der ville kunne udleveres efter
offentlighedsloven
”(…)
Fra:
Nils Bak
Sendt:
10. februar 2016 13:10
Til:
Henrik Grunnet; Lene Linnea Vejrum; Morten Bo Laursen
Cc:
Ditte Kruse Dankert
Emne:
Støjberg: INGEN barnebrude må bo med ægtefælle
Kære alle,
UIBM har varslet, at ministeren går ud kl. 14.30 i en pressemeddelelse samt redegørelse om de såkaldte
barnebrude. Budskabet er efter det oplyste, at ingen mindreårige under 18 må bo samen med deres
ægtefælle.
Vh
Nils”
”(…)
Fra:
Henrik Grunnet
Sendt:
10. februar 2016 13:45
Til:
Nils Bak
Cc:
Lene Linnea Vejrum; Morten Bo Laursen; Ditte Kruse Dankert
Emne:
Re: Støjberg: INGEN barnebrude må bo med ægtefælle
Kære alle
Ja. Mødet jeg var til i ministeriet efterlod ingen tvivl om hendes indstilling til sagen - uanset
Børnekonventionen, når parret har er fælles barn.
Vh
Henrik”
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0014.png
”(…)
Fra:
Lene Linnea Vejrum
Sendt:
16. februar 2016 16:50
Til:
'Lykke Sørensen'; 'Line Skytte Mørk Hansen'
Emne:
Seneste opdaterede liste: Under 18 år i parforhold
Prioritet:
Høj
Kære begge
Hermed den senest opdaterede liste over par i parforhold, hvor den ene part er under 18 år.
Vi er pt. i dialog med operatørerne omkring flytning af de par, hvor der er børn. Det rejser en række
spørgsmål, som vi gerne vil drøfte med departementet.
Lykke, er det Jesper Gori vi skal tale med?
Vh.
Lene
Med venlig hilsen
Lene Linnea Vejrum
Fg. vicedirektør
Center for Administration og Økonomi
Direkte telefon: +45 35 30 80 12
Mobil: +45 21 77 69 83
E-mail:
[email protected]
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Udlændingestyrelsen
Ryesgade 53
2100 København 0
Telefon: +45 35 36 66 00
www.nyidanmark.dk
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0015.png
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0016.png
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0017.png
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
”Fra: Ditte Kruse Dankert
Sendt:
23. februar 2016 16:22
Til:
Lene Linnea Vejrum; Catrine Primdahl; Kristina Rosado
Cc:
Ditte Kruse Dankert
Emne:
VS: Vigtigt: Koncerndirektionsmøde med ministeren i morgen kl. 10.30-11.30
Vedhæftede filer:
Dagsorden til Koncerndirektionsmøde d. 24. februar 2016.docx; Bilag 1
Ledelsesinformation.pdf; Kopi af Under 18 år i parforhold (3).xlsx
Prioritet:
Høj
Kære Catrine
Jeg fremsender den oversigt over de enkelte sager, som vi arbejder i.
Vi kan desuden oplyse om status, at der er sket adskillelse i langt de fleste sager, at vi er i dialog med
operatørerne om håndteringen af de resterende sager, hovedsageligt hvor der er tale om par med børn,
ligesom vi skal lave en vejledning til operatørerne. Spørgsmålet om adskillelse har desuden været drøftet
på dagens operatørmøde.
(…)
Vh Ditte”
”Fra:
Catrine Primdahl
Sendt:
23. februar 2016 15:49
Til:
Lene Linnea Vejrum
Cc:
Ditte Kruse Dankert
Emne:
Vigtigt: Koncerndirektionsmøde med ministeren i morgen kl. 10.30-11.30
Kære Lene
Barnebrude er på dagsordenen til koncerndirektionsmødet i morgen, (…)
Vh Catrine”
(…)
”Fra:
Annika Falkvard [mailto:[email protected]]
Sendt:
23. februar 2016 14:23
Til:
Henrik Kyvsgaard; Kasper Højvang Kyed; Jonas From Soelberg; Frank Bundgaard; Uffe Toudal Pedersen;
Henrik Grunnet; Lykke Sørensen; Line Skytte Mørk Hansen
Cc:
Sofie Odgaard; Lisbeth Sørensen; Andreas Højmark Andersen
Emne:
Koncerndirektionsmøde med ministeren i morgen kl. 10.30-11.30
Kære alle
I Sofies fravær får I her materiale til koncerndirektionsmødet i morgen. Vedhæftet er dagsorden+ bilag til
punkt 5.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0019.png
Med venlig hilsen
Annika Falkvard
Sekretær for ministeren
Tværgående ledelsessekretariat
Direkte telefon: +45 41717707
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
DK-1216 København K
Telefon: +45 61 98 40 00
E-mail: [email protected]
www.uibm.dk
”Til
Ministeren
Koncerndirektionen
Dagsorden til koncerndirektionsmøde d. 24. februar kl. 10.30-11.30
[Ministeren deltager]
(…)
3.
(…)”
Status mindreårige/ægtefæller [LIN+HG]
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0020.png
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0021.png
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0022.png
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0023.png
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0024.png
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0025.png
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0026.png
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0027.png
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0028.png
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0029.png
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0030.png
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0031.png
”Fra: Jesper Gori
Sendt:
4. juli 2016 11:46
Til:
Ditte Kruse Dankert
Cc:
Anna-Sophie K Saugmann-Jensen
Emne:
Indkvartering af par, hvor den ene mindreårig
Kære Ditte
Som opfølgning på vores drøftelser i fredags følger nedenfor som lovet en generaliseret sammenfatning af
den vurdering, som skal foretages i sager om indkvartering af par i asylsystemet i tilfælde, hvor den ene er
mindreårig.
Vh Jesper
---
Vurderingen af, om der skal ske separat eller fælles indkvartering af et par, hvor den ene er mindreårig,
tager afsæt i ministerens indkvarteringsinstruks af 10. februar 2016 samt Danmarks internationale
forpligtelser og dansk ret i øvrigt.
Det er udgangspunktet, at der skal ske separat indkvartering på asylcentrene af mindreårige ægtefæller og
samlevere.
Der skal dog gøres undtagelse til dette udgangspunkt i de tilfælde, hvor Danmarks internationale
forpligtelser konkret tilsiger dette. Det er herved navnlig FN's Børnekonvention og EMRK artikel 8 om retten
til respekt for bl.a. familielivet, som er relevante.
Udlændingestyrelsen skal i alle tilfælde foretage en konkret vurdering af, om parterne skal indkvarteres
hver for sig, eller om de som følge af Danmarks internationale forpligtelser skal indkvarteres sammen.
En række forhold kan indgå i den vurdering. Følgende momenter vil i den forbindelse være særligt
tungtvejende:
- Parternes alder, herunder hvor stor aldersforskellen er
- Om parret har børn sammen eller venter barn
- Om der foreligger et element af tvang
- Om der i øvrigt foreligger helt særlige omstændigheder, f.eks. i visse tilfælde sygdom
---
Jesper Gori
Kontorchef
Direkte telefon: +45 6198 3430
E-mail:
[email protected]
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: +45 6198 4000
E-mail:
[email protected]
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0032.png
www.uibm.dk
”(…)
Fra:
Lene Linnea Vejrum
Sendt:
16. februar 2016 12:10
Til:
Henrik Grunnet
Cc:
Nils Bak; Kristina Rosado; Natasya Grage
Emne:
SV: Presse: Barnebrude
Kære Henrik
Vi har ikke fået nogen retningsiinjer endnu. På forespørgsel i dep. i går fik jeg oplyst, at de snarest vil
begynde at se på dem.
Pt. får vi en række konkrete spørgsmål fra operatørerne som vi vil samle og give videre til departementet
VH
Lene”
(…)
”Fra:
Henrik Grunnet
Sendt:
16. februar 2016 11:42
Til:
Nils Bak; Kristina Rosado
Cc:
Natasya Grage; Lene Linnea Vejrum
Emne:
SV: Presse: Barnebrude
Kære Nils
Så vidt jeg forstår det, har vi kun følgende (pressemeddelelsen fra sidste uge)
Inger Støjberg stopper indkvartering af
barnebrude på asylcentre
Fremadrettet må asylansøgere under 18 år ikke bo sammen med en ægtefælle eller samlever. I aktuelle
sager om barnebrude bliver parrene nu skilt ad.
Udlændinge-, integrations- og boligminister Inger Støjberg skrider nu ind over for barnebrude på danske
asylcentre og beder Udlændingestyrelsen om at ændre praksis. Fremadrettet kan ingen mindreårige
asylansøgere bo sammen med en ægtefælle eller samlever.
Udlændinge-, integrations- og boligminister Inger Støjberg udtaler:
"Det
er fuldstændig uacceptabelt, at der i øjeblikket bor mindreårige i det danske asylsystem med en
ægtefælle eller samlever, og jeg har bedt Udlændingestyrelsen om straks at sætte en stopper for det. Vi skal
selvfølgelig sikre, at unge piger ikke bliver tvunget til at leve i et forhold med en voksen på asylcentrene."
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
I januar iværksatte Inger Støjberg en hastehøring for at få et overblik over omfanget af barnebrude på
danske asylcentre. Hastehøringen viser, at der i øjeblikket er indkvarteret 27 mindreårige, hvor
operatørerne på asylcentrene har kendskab til, at mindreårige har en ægtefælle eller samlever på samme
eller et andet asylcenter eller en herboende ægtefælle eller samlever.
Efter den nuværende praksis skal mindreårige asylansøgere under 15 år altid indkvarteres adskilt fra deres
ægtefælle eller samlever. Det kan dog ikke udelukkes, at enkelte par indledningsvist alligevel er blevet
indkvarteret sammen, fx fordi det ikke umiddelbart efter deres ankomst til asylcentret har været klart, at
der er tale om en mindreårig under 15 år.
I sager om mindreårige på 15 år eller derover har Udlændingestyrelsen vurderet i hver enkelt sag, om den
pågældende skulle indkvarteres sammen med en ægtefælle eller samlever. Det er sket på baggrund af
faglige vurderinger og hensynet til barnets tarv.
Efter de nye retningslinjer må ingen mindreårige under 18 år indkvarteres på samme asylcenter som en
ægtefælle eller samlever. Det gælder også, hvis parret har et eller flere fælles børn.
Inger Støjberg har også bedt Udlændingestyrelsen om at skille parrene ad i aktuelle sager om mindreårige,
der bor sammen med en ældre ægtefælle eller samlever.
(…)
Vh
Henrik”
”Fra:
Nils Bak
Sendt:
16. februar 2016 11:33
Til:
Kristina Rosado
Cc:
Natasya Grage; Lene Linnea Vejrum; Henrik Grunnet
Emne:
Presse: Barnebrude
Prioritet:
Høj
Kære Kristina,
Jyllands-Posten, Orla Borg, ønsker en status på adskillelsen af mindreårige og deres voksne ægtefæller.
Han har talt med operatører, som ikke har hørt fra os/UIBM om, hvordan de skal forholde sig. Han ønsker
oplysninger om, hvad procedurerne er, og hvilken hjemmel der helt præcis er til at adskille ægtefæller,
herunder når de evt. har fælles børn.
Vh
Nils”
(…)
”Fra:
Ditte Kruse Dankert
Sendt:
26. januar 2016 10:37
Til:
Henrik Grunnet; Line Lekach; Margit Sander Rasmussen; Kristina Rosado; Ditte Kruse Dankert
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2026542_0034.png
Emne:
Mindreårige med myndige ægtefæller - køreplan
Prioritet:
Høj
Kære Henrik
(…)de meddelte tilladelser til lovligt fravær med økonomi siden 2009 (ca. 110 sager i alt, (…)
(…) to sager, vi har haft om mindreårige under 15, hvor spørgsmålet om indkvartering sammen med myndig
ægtefælle har været oppe (…)
(…)aktuel praksis, herunder at operatørerne har indberetningspligt til kommunen, at vi har aftalt en
procedure, hvor vi i FK/Booking modtager info fra UMl-enheden, hvis de støder på sager, hvor der er en
myndig ægtefælle, således at vi kan sikre, at problemstillingen er kendt i relation til indkvarteringen af den
pågældende mindreårige.
(…) en mindreårig under 15 år aldrig vil kunne indkvarteres sammen med en myndig ægtefælle, (…)
Vh Ditte
Med venlig hilsen
Ditte Kruse Dankert
Fg.kontorchef
Farsørgelseskontoret
Direkte telefon: +45 35 30 84 54
E-mail:[email protected]
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Udlændingestyrelsen
Ayesgade 53
2100 København Ø
Telefon: +45 35366600
www.nyidanrnark.dk