Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1991307_0001.png
Notat
Kvoteflygtninges beskæftigelse
Analysens hovedkonklusioner
Analysen sammenligner først kvoteflygtninges beskæftigelse med øvrige flygtnin-
ge samt familiesammenførte til flygtninge. Begge grupper indvandrede i perioden
2010-2013, og beskæftigelsen opgøres tre år efter indvandring. Denne del af ana-
lysen viser følgende:
Kvoteflygtninge har under ét en betydeligt lavere beskæftigelsesfrekvens end
øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge 3 år efter indvan-
dring. Kvoteflygtninge, der indvandrede i 2012, havde eksempelvis en be-
skæftigelsesfrekvens på 10 pct. efter 3 år, mens den tilsvarende beskæftigel-
sesfrekvens for øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge var
24 pct.
Forskellen skyldes altovervejende en forskel blandt mænd. For kvinder er
beskæftigelsen stort set på samme (lave) niveau blandt kvoteflygtninge som
blandt øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge.
Antallet af kvoteflygtninge fra de fleste oprindelseslande er så lavt, at det er
for usikkert at opgøre beskæftigelsesfrekvensen for hvert land. I stedet sam-
menlignes beskæftigelsesfrekvensen på oprindelseskontinent. Kvoteflygtnin-
ge fra hhv. Afrika og Asien har en betydeligt lavere beskæftigelsesfrekvens
end øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge fra de samme
kontinenter 3 år efter indvandring. Kvoteflygtninge fra Afrika og Asien, der
indvandrede i 2012, havde eksempelvis en beskæftigelsesfrekvens på hhv. 7
pct. og 12 pct. efter 3 år, mens den tilsvarende beskæftigelsesfrekvens for øv-
rige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge fra Afrika og Asien var
hhv. 20 pct. og 25 pct.
11. oktober 2017
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Analysekontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Derefter følger en beskrivelse af kvoteflygtninge, som fik opholdstilladelse i Dan-
mark umiddelbart inden 2005-reformen, og kvoteflygtninge, som fik opholdstilla-
delse umiddelbart efter reformen. Beskrivelsen viser følgende:
Kvoteflygtninge, der fik opholdstilladelse umiddelbart inden 2005-reformen,
adskiller sig som forventet fra kvoteflygtninge, der fik opholdstilladelse umid-
delbart efter. Grupperne kommer fra forskellige lande og har en forskellige
kønsmæssig sammensætning.
Side
1/14
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil oversende dokumentation for, hvordan kvoteflygtninge klarer sig i forhold til andre flygtninge, jf. samtalerne under besvarelsen af samråd C den 13. november 2018, til udlændinge- og integrationsministeren
Sammenlignes de to gruppers langsigtede beskæftigelse viser det sig mod
forventning, at kvoteflygtninge før reformen faktisk har en smule højere be-
skæftigelsesfrekvens end kvoteflygtninge efter reformen.
Der er således ingen umiddelbar indikation for, at kvoteflygtninge efter re-
formen har en bedre langsigtet beskæftigelse, og at et fokus på bl.a. integra-
tionspotentiale har styrket integrationen på arbejdsmarkedet. Data gør det
dog ikke muligt at foretage en effektmåling af 2005-reformen, hvorfor for-
skellen i kvoteflygtningenes beskæftigelse før og efter reformen fx kan skyl-
des, at kvoteflygtninge før reformen kommer fra andre oprindelseslande end
kvoteflygtninge efter reformen.
1. Indledning
Denne analyse følger op på to tidligere analyser fra det tidligere Integrationsmini-
sterium fra henholdsvis 2003 og 2010 om kvoteflygtninges tilknytning til arbejds-
markedet.
Analysen belyser de seneste års udvikling i kvoteflygtninges beskæftigelse.
I første del af analysen sammenlignes beskæftigelsesfrekvensen for kvoteflygtnin-
ge med beskæftigelsesfrekvensen for øvrige flygtninge samt familiesammenførte
til flygtninge.
Kriterierne for udvælgelsen af kvoteflygtninge blev i 2005 ændret sådan, at kvote-
flygtninge i højere grad blev udvalgt ud fra deres integrationspotentiale. Integrati-
onspotentialet blev bl.a. vurderet på baggrund af kvoteflygtningens sproglige for-
udsætninger, uddannelsesforløb, arbejdserfaring, familieforhold, netværk, alder
og motivation. Integrationspotentialet blev afskaffet i 2014, men genindført i
2016 ved ændringer af udlændingeloven. I 2005 blev der også bl.a. indført en sær-
lig sundhedsundersøgelse og før-afrejse-kurser for kvoteflygtninge i opholdslan-
det.
På denne baggrund er der i anden del af analysen set på forskellen mellem de
kvoteflygtninge, som fik opholdstilladelse et år før indførelsen af integrationspo-
tentialet i 2005, og de kvoteflygtninge, som fik opholdstilladelse et år efter denne
reform.
1.1 Tidligere analyser
Det daværende Integrationsministerium gennemførte i 2003 en analyse af kvote-
flygtninge, der kom til Danmark i perioden 1997-2001. Analysen viste bl.a.:
7 pct. af de 16-65-årige kvoteflygtninge var i beskæftigelse, og 90 pct. modtog
indkomsterstattende ydelser pr. 1. januar 2002. Til sammenligning var 30 pct.
af de 16-65-årige indvandrere fra tredjelande, der kom til Danmark i samme
periode, i beskæftigelse pr. 1. januar 2002.
Blandt de 16-65-årige kvoteflygtninge, som kom til Danmark i 1997, var 13
pct. i beskæftigelse og 86 pct. modtog indkomsterstattende ydelser i 2002,
dvs. omkring 5 år efter indvandring. Til sammenligning var 40 pct. af de 16-
Side
2/14
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil oversende dokumentation for, hvordan kvoteflygtninge klarer sig i forhold til andre flygtninge, jf. samtalerne under besvarelsen af samråd C den 13. november 2018, til udlændinge- og integrationsministeren
65-årige indvandrere fra tredjelande, der kom til Danmark i 1997, i beskæfti-
gelse i 2002.
Der blev på bl.a. den baggrund nedsat en arbejdsgruppe, som skulle foretage en
analyse af den eksisterende kvoteordning, herunder kriterierne for udvælgelse af
kvoteflygtninge. På grundlag af arbejdsgruppens anbefalinger blev bl.a. udlændin-
gelovens kriterier for udvælgelse af kvoteflygtninge ændret i 2005, idet integrati-
onspotentialet blev indført.
Det daværende Integrationsministerium gennemførte i 2010 en analyse af kvote-
flygtninge i Danmark, der fik opholdstilladelse i perioden 2003-2007.
Analysen viste bl.a.:
40 pct. af de 16-65-årige kvoteflygtninge var i beskæftigelse i 2008. Det er lidt
lavere end blandt indvandrere fra ikke-vestlige lande, som er ankommet i
samme periode, hvor 49 pct. var i beskæftigelse. Der er dog stor forskel på
mænd og kvinder blandt kvoteflygtningene, da 50 pct. af mændene er i be-
skæftigelse i 2008 mod 22 pct. af kvinderne.
Hvis man alene ser på kvoteflygtninge, som fik opholdstilladelse i 2003, var 58
pct. af de 16-65-årige i beskæftigelse i 2008. Blandt indvandrere fra ikke-
vestlige lande, som er ankommet samme år, var 56 pct. i beskæftigelse i 2008.
De kvoteflygtninge, der fik opholdstilladelse i perioden 2003-2007, klarer sig
betydeligt bedre på arbejdsmarkedet end de kvoteflygtninge, der ankom til
Danmark i 1997-2001.
Kvoteflygtninge fra Burma og Indonesien, som har fået opholdstilladelse fra
2003-2007, har en beskæftigelsesfrekvens, som er væsentligt højere end kvo-
teflygtninge fra Den Demokratiske Republik Congo, Iran, og Sudan, og som er
mindst lige så høj som for alle indvandrere fra ikke-vestlige lande, der har fået
opholdstilladelse i samme periode.
1.2 Data og metode
I denne nye analyse om kvoteflygtninge sammenlignes i første del af analysen
beskæftigelsesfrekvensen for kvoteflygtninge med beskæftigelsesfrekvensen for
øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge. Denne sammenligning er
valgt, fordi asyl til kvoteflygtninge typisk gives til hele familier. Der findes kun data
fra Danmarks Statistik på familiesammenførte til flygtninge tilbage til 2010.
Derefter følger en beskrivelse, der sammenligner kvoteflygtninge, som fik op-
holdstilladelse et år inden reformen (i 2004), med kvoteflygtninge, der fik op-
holdstilladelse et år efter reformen (i 2006). I denne sammenligning beregnes
gruppernes langsigtede beskæftigelsesfrekvens, hvorfor der i analysen kun indgår
personer, som opholdt sig i Danmark i alle årene fra indvandring til 8 år efter ind-
vandring.
Analyserne er baseret på registerdata fra Danmarks Statistisk, herunder de oplys-
ninger om opholdsgrundlag, som Danmarks Statistik har registreret. Antallet af
kvoteflygtninge i analysen kan derfor afvige lidt fra det antal opholdstilladelser,
Side
3/14
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil oversende dokumentation for, hvordan kvoteflygtninge klarer sig i forhold til andre flygtninge, jf. samtalerne under besvarelsen af samråd C den 13. november 2018, til udlændinge- og integrationsministeren
1991307_0004.png
som Udlændingestyrelsen offentliggør. Det skyldes, at der kan være lidt tidsfor-
skydning mellem meddelelsen af opholdstilladelse og Danmarks Statistiks regi-
strering af indvandringstidspunktet. Herudover er der et antal flygtninge, hvor
Danmarks Statistik af tekniske grunde ikke har kunnet koble CPR-nummeret med
de modtagne oplysninger om opholdsgrundlag. Disse kvoteflygtninge kan derfor
ikke indgå i analysen.
1.3 Udviklingen i opholdstilladelser til kvoteflygtninge
Figur 1 viser, hvor mange opholdstilladelser Udlændingestyrelsen har meddelt til
kvoteflygtninge i perioden 2004-2016. Det bemærkes, at ikke alle kvoteflygtninge
indrejser samme år, som de får opholdstilladelse, og at nogle kvoteflygtninge al-
drig indrejser i Danmark. Opgørelsen omfatter både børn og voksne.
Det fremgår, at der i perioden 2004-2013 hvert år blev givet omkring 500 opholds-
tilladelser til kvoteflygtninge. I 2014 var tallet 344 opholdstilladelser, mens der i
2015 blev givet 580 opholdstilladelser. I 2016 blev der givet 85 opholdstilladelser.
1
Figur 1: Antal opholdstilladelser til kvoteflygtninge, 2004-2016.
600
530
498
500
400
300
200
100
0
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Kilde: Udlændingestyrelsen:
Tal og fakta på udlændingeområdet (2009, 2011 og 2016)
564
483
472
494
452
516
468
515
580
344
85
2. Kvoteflygtninges beskæftigelse sammenlignet med øvrige flygtninge
samt familiesammenførte til flygtninge
I denne delanalyse sammenlignes kvoteflygtninges beskæftigelse med beskæfti-
gelsen blandt øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge. Beskæfti-
gelsen opgøres 3 år efter indvandring, da integrationsprogrammet for nyankomne
flygtninge og familiesammenførte til flygtninge varede i indtil 3 år i den periode,
som analysen dækker.
1
Dette skyldes, at de pågældende blev meddelt opholdstilladelse, inden regeringen besluttede ikke
at tage kvoteflygtninge i 2016.
Side
4/14
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil oversende dokumentation for, hvordan kvoteflygtninge klarer sig i forhold til andre flygtninge, jf. samtalerne under besvarelsen af samråd C den 13. november 2018, til udlændinge- og integrationsministeren
1991307_0005.png
2.1 Flygtninges beskæftigelse de seneste år
Figur 2 viser udviklingen i beskæftigelsesfrekvensen 3 år efter indvandring blandt
hhv. kvoteflygtninge og øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge (i
alderen 18-64 år), der er indvandret i 2010-2013.
Det fremgår, at kvoteflygtninge, der indvandrede i 2010-2013, havde en lavere
beskæftigelsesfrekvens 3 år efter indvandring end øvrige flygtninge samt familie-
sammenførte til flygtninge, der indvandrede i samme periode. Kvoteflygtninge,
der indvandrede i 2012, havde en beskæftigelsesfrekvens på 10 pct. efter 3 år,
mens den for øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge var 24 pct.
For kvoteflygtninge faldt beskæftigelsesfrekvensen for dem, som indvandrede i
2010, til dem, der indvandrede i 2011. Derefter var den uforandret et år, hvoref-
ter den lader til at være stigende igen
2
.
Som det fremgår af figur 2 følger udviklingen i beskæftigelsen blandt øvrige flygt-
ninge samt familiesammenførte til flygtninge i store træk udviklingen i kvoteflygt-
ninges beskæftigelse, men er dog på et betydeligt højere niveau.
Figur 2: Beskæftigelsesfrekvensen 3 år efter indvandring, for kvoteflygtninge og
øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge, der indvandrede i
2010-2013, i pct.
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
2010
2011
Kvoteflygtninge
Øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge
Anm.: Opgørelsen for 2013 adskiller sig fra de øvrige år ved ikke at inkludere selvstændige og med-
arbejdende ægtefæller og kan derfor kun anses som en foreløbig indikation.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets beregninger baseret på registerdata fra Danmarks
Statistik.
2012
2013
2
Det seneste år i tidsserien bygger dog på en opgørelse af beskæftigelsen, hvor beskæftigede kun
omfatter lønmodtagere og i modsætning til de tidligere år
ikke selvstændige og medarbejdende
ægtefæller.
Side
5/14
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil oversende dokumentation for, hvordan kvoteflygtninge klarer sig i forhold til andre flygtninge, jf. samtalerne under besvarelsen af samråd C den 13. november 2018, til udlændinge- og integrationsministeren
Ovenstående procentsatser viser, at der er lidt større udsving i beskæftigelsesfre-
kvensen for kvoteflygtninge end for gruppen af øvrige flygtninge samt familie-
sammenførte til flygtninge. Dette skal dog også ses i sammenhæng med, at grup-
pen af kvoteflygtninge er relativt begrænset
og dermed let kan blive præget af
mere tilfældige udsving.
Tabel 1 viser, at de forskellige personkarakteristika er forskellige for kvoteflygt-
ninge og øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge, ligesom de
varierer fra indvandringsår til indvandringsår.
Kvoteflygtningene er i højere grad end øvrige flygtninge samt familiesammenførte
til flygtninge kvinder, de er ældre, og de kommer fra andre lande.
Side
6/14
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil oversende dokumentation for, hvordan kvoteflygtninge klarer sig i forhold til andre flygtninge, jf. samtalerne under besvarelsen af samråd C den 13. november 2018, til udlændinge- og integrationsministeren
1991307_0007.png
Tabel 1: Kvoteflygtninge og øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygt-
ninge fordelt på køn, alder og oprindelsesland, ved indvandring i 2010-2013
Kvoteflygtninge
2010
Køn
Kvinder
Mænd
Aldersgennemsnit
Oprindelseslande top 5
Myanmar
Congo, Demokratiske Republik
Congo, Republikken
Afghanistan
Liberia
Bhutan
Eritrea
Nepal
Somalia
Colombia
Personer i alt
49%
51%
36
52%
18%
6%
5%
5%
2011
45%
55%
36
37%
20%
5%
2012
47%
53%
35
23%
20%
2013
52%
48%
35
4%
19%
9%
24%
4%
14%
23%
4%
12%
45%
219
191
200
227
Øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge
2010
Køn
Kvinder
Mænd
Aldersgennemsnit
Oprindelseslande top 5
Afghanistan
Syrien
Iran
Irak
Rusland
Bhutan
Somalia
Personer i alt
Statistik.
2011
35%
65%
34
21%
30%
20%
5%
6%
1406
2012
40%
60%
34
15%
35%
20%
4%
11%
1593
2013
44%
56%
32
11%
44%
15%
5%
11%
2416
30%
70%
33
26%
23%
19%
7%
4%
1135
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets beregninger baseret på registerdata fra Danmarks
Side
7/14
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil oversende dokumentation for, hvordan kvoteflygtninge klarer sig i forhold til andre flygtninge, jf. samtalerne under besvarelsen af samråd C den 13. november 2018, til udlændinge- og integrationsministeren
2.2 Beskæftigelsesfrekvens fordelt på køn
Figur 3 viser ligesom figur 2 udviklingen i beskæftigelsesfrekvensen 3 år efter ind-
vandringen i 2010-2013. I figur 3 underopdeles kvoteflygtninge og de øvrige flygt-
ninge samt familiesammenførte til flygtninge dog på køn for at se, om kvoteflygt-
ninges lavere beskæftigelsesfrekvens blot skyldes, at der er flere kvinder blandt
dem, jf. tabel 1.
Figur 3 viser, at der for både kvoteflygtninge og øvrige flygtninge samt familie-
sammenførte til flygtninge er en betydeligt højere andel af mænd end kvinder,
som er i beskæftigelse 3 år efter indvandring.
Mændenes beskæftigelsesfrekvens er væsentligt lavere blandt kvoteflygtninge
end blandt øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge. Ses der ek-
sempelvis på dem, som indvandrede i 2012, hvor beskæftigelsesfrekvensen for
både kvoteflygtninge og øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge
var på sit laveste, var 14 pct. af de mandlige kvoteflygtninge i arbejde sammenlig-
net med 35 pct. af de øvrige mandlige flygtninge samt familiesammenførte til
flygtninge.
Beskæftigelsesfrekvensen for kvindelige kvoteflygtninge er ligeledes lavere end
for gruppen af øvrige kvindelige flygtninge og familiesammenførte til flygtninge.
Men forskellen er ikke nær så stor, og for dem, som indvandrede i 2013, lader det
til, at de kvindelige kvoteflygtninge faktisk har en højere beskæftigelsesfrekvens
end de øvrige kvindelige flygtninge og familiesammenførte til flygtninge.
Samlet set viser figur 3 således, at det hovedsageligt er blandt mændene, at kvo-
teflygtningene har en lavere beskæftigelsesfrekvens end de øvrige flygtninge.
Side
8/14
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil oversende dokumentation for, hvordan kvoteflygtninge klarer sig i forhold til andre flygtninge, jf. samtalerne under besvarelsen af samråd C den 13. november 2018, til udlændinge- og integrationsministeren
1991307_0009.png
Figur 3: Beskæftigelsesfrekvensen 3 år efter indvandring, for kvoteflygtninge og
øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge, der indvandrede i
2010-2013, fordelt på køn, i pct.
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2010
2011
2012
2013
Mænd (øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge)
Kvinder (øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge)
Mænd (kvoteflygtninge)
Kvinder (kvoteflygtninge)
Anm.: Opgørelsen for 2013 adskiller sig fra de øvrige år ved ikke at inkludere selvstændige og med-
arbejdende ægtefæller og kan derfor kun anses som en foreløbig indikation.
Anm.: Antallet af beskæftigede er så lavt, at beskæftigelsesfrekvensen for de kvindelige kvoteflygt-
ninge, som indvandrede i 2011, ikke vises af hensyn til anonymiteten.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets beregninger baseret på registerdata fra Danmarks
Statistik.
2.3. Beskæftigelsesfrekvens fordelt på oprindelseskontinent
Som det fremgår af tabel 1, er der stor forskel på, hvilke lande kvoteflygtningene
og de øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge kommer fra, lige-
som der er stor variation fra år til år. Det betyder, at kvoteflygtningenes lavere
beskæftigelsesfrekvens kan dække over forskelle i oprindelseslande. Antallet af
flygtninge fra de fleste oprindelseslande er dog så lavt, at beskæftigelsesfrekven-
sen for kvoteflygtninge og øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtnin-
ge fra de samme lande vil være påvirket af tilfældige udsving og derfor ikke kan
sammenlignes.
I stedet sammenlignes beskæftigelsen 3 år efter indvandring, fordelt på de to
største oprindelseskontinenter i figur 4, for at give et første indtryk af landeforde-
lingens betydning for beskæftigelsesfrekvensen.
Figur 4 viser, at kvoteflygtninge (brun/orange) for hele perioden har en betydeligt
lavere beskæftigelsesfrekvens end øvrige flygtninge samt familiesammenførte til
flygtninge (blå) 3 år efter indvandring, uanset om de har oprindelse i Asien eller
Afrika. Hvad angår gruppen af øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygt-
ninge, så er beskæftigelsen blandt de asiatiske flygtninge samt familiesammenfør-
te til flygtninge i de fleste indvandringsår lidt højere end blandt de afrikanske,
mens billedet blandt kvoteflygtninge er mindre tydeligt.
Side
9/14
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil oversende dokumentation for, hvordan kvoteflygtninge klarer sig i forhold til andre flygtninge, jf. samtalerne under besvarelsen af samråd C den 13. november 2018, til udlændinge- og integrationsministeren
1991307_0010.png
Samlet set viser figur 4, at den generelle forskel mellem kvoteflygtninges og de
øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninges beskæftigelse ikke kan
forklares ud fra de to oprindelseskontinenter. Det skal dog nævnes, at både Afrika
og Asien dækker over ganske mange forskellige lande, som kan have modstriden-
de beskæftigelsestendenser, hvorfor det ikke kan afvises, at de forskellige lande-
sammensætninger kan forklare kvoteflygtninges lavere beskæftigelse.
Figur 4: Beskæftigelsesfrekvensen 3 år efter indvandring, for kvoteflygtninge og
øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge, der indvandrede i
2010-2013, fordelt på oprindelseskontinent, i pct.
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
2010
2011
2012
2013
Afrika (øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge)
Asien (øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge)
Afrika (kvoteflygtninge)
Asien (kvoteflygtninge)
Anm.: Opgørelsen for 2013 adskiller sig fra de øvrige år ved ikke at inkludere selvstændige og med-
arbejdende ægtefæller og kan derfor kun anses som en foreløbig indikation.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets beregninger baseret på registerdata fra Danmarks
Statistik.
3. Kvoteflygtninges beskæftigelse før og efter indførelsen af integrations-
potentialet
I 2005 blev udlændingelovens kriterier for udvælgelse af kvoteflygtninge ændret,
jf. afsnit 1 ovenfor, så kvoteflygtninge i højere grad udvælges ud fra deres integra-
tionspotentiale. Integrationspotentialet vurderes bl.a. på baggrund af kvoteflygt-
ningens sproglige forudsætninger, uddannelsesforløb, arbejdserfaring, familiefor-
hold, netværk, alder og motivation. I 2005 blev der også bl.a. indført en særlig
sundhedsundersøgelse og før-afrejse-kurser for kvoteflygtninge i opholdslandet.
På den baggrund undersøges i dette afsnit, om kvoteflygtninges beskæftigelses-
frekvens er forbedret efter indførelsen af integrationspotentialet (i det følgende
betegnet 2005-reformen).
Da årene efter 2005-reformen er præget af først et databrud hos Danmarks Stati-
stik (2008) og dernæst finanskrisen, som slog igennem på beskæftigelsen (2009),
Side
10/14
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil oversende dokumentation for, hvordan kvoteflygtninge klarer sig i forhold til andre flygtninge, jf. samtalerne under besvarelsen af samråd C den 13. november 2018, til udlændinge- og integrationsministeren
1991307_0011.png
sammenlignes beskæftigelsesfrekvensen kun på lang sigt. Således sammenlignes
beskæftigelsesfrekvensen 8 år efter indvandring for henholdsvis kvoteflygtninge,
som fik opholdstilladelse umiddelbart før reformen, med kvoteflygtninge, som fik
opholdstilladelse umiddelbart efter reformen.
Tabel 2 viser dog, at grupperne var forskellige. Gruppen af kvoteflygtninge, som
fik opholdstilladelse efter reformen, var i højere grad mænd og kom fra andre
oprindelseslande end gruppen af kvoteflygtninge fra før reformen.
Tabel 2: Kvoteflygtninge før og efter reformen fordelt på køn, alder og oprindel-
sesland
Kvoteflygtninge
Alder
1)
Køn
Mand
Kvinde
Oprindelsesland top 5
Myanmar
Indonesien
Congo, Demokratiske Republik
Congo, Republikken
Eritrea
Iran
Burundi
Antal personer
Før reform
31 år
57%
43%
35%
13%
13%
10%
6%
Efter reform
31 år
65%
35%
43%
24%
4%
6%
6%
270
222
Note 1): Gennemsnitsalderen for analyseudvalget ved indvandring, dvs. de kvoteflygtninge, som var
mindst 18 år, da de indvandrede til Danmark og højest 64 år 8 år efter indvandringen, og som var i
Danmark hele perioden.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets beregninger baseret på registerdata fra Danmarks
Statistik.
Sammenlignes kvoteflygtningenes langsigtede beskæftigelse
tabel 3
ses et lidt
blandet billede. Først og fremmest ses det, at beskæftigelsesfrekvensen for kvote-
flygtninge, der fik opholdstilladelse efter reformen, mod forventning var en smule
lavere end for kvoteflygtninge, der fik opholdstilladelse før reformen. Der er på
den baggrund ingen indikation på, at 2005-reformen skulle have forbedret kvote-
flygtningenes langsigtede beskæftigelse.
Men som det fremgik af tabel 2, er grupperne forskellige og derfor ikke direkte
sammenlignelige. I tabel 3 underopdeles beskæftigelsen derfor på køn. Underop-
delingen viser, at kvinderne før reformen har en markant højere langsigtet be-
skæftigelsesfrekvens end kvinderne efter reformen. For mændene forholder det
sig lige omvendt, men da mændenes beskæftigelse er tættere på hinanden, viser
kønsopdelingen, at beskæftigelsesfrekvensen samlet set er en smule højere før
reformen, fordi kvinderne klarer sig bedre i denne gruppe.
Side
11/14
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil oversende dokumentation for, hvordan kvoteflygtninge klarer sig i forhold til andre flygtninge, jf. samtalerne under besvarelsen af samråd C den 13. november 2018, til udlændinge- og integrationsministeren
1991307_0012.png
Myanmar er det eneste oprindelsesland, som både havde en stor andel af kvote-
flygtninge umiddelbart før og efter reformen. Ved at sammenligne myanmarske
kvoteflygtninges beskæftigelse kan man derfor fjerne en eventuel landeeffekt. I
tabel 3 ses det, at kvoteflygtninge fra Myanmar klarer sig lidt bedre efter refor-
men.
Alt i alt giver tabel 3 et lidt blandet billede af 2005-reformens betydning for be-
skæftigelsen. Det kan derfor som minimum konkluderes, at der ikke er nogen klar
indikation for, at reformen skulle have forbedret beskæftigelsen. Der skal dog
tages forbehold for, at grupperne er forskellige, ligesom det er ganske små grup-
per, vi undersøger, hvorfor forskellene kan være udtryk for tilfældigheder. Der
skal også tages forbehold for de økonomiske konjunkturers betydning. De to
grupper ankom til Danmark med cirka to års forskydning, hvorfor konjunkturer
kan have ramt grupperne forskelligt - også selvom vi kun ser på den langsigtede
beskæftigelse.
Tabel 3: Beskæftigelse 8 år efter indvandring
Før reform
Alle
Kvinder
Mænd
Myanmar
53%
47%
57%
64%
Efter reform
52%
33%
62%
68%
Anm.: For kvoteflygtninge, som kom før reformen måles 9 år efter indvandring i november 2013. For
kvoteflygtninge, som kom efter reformen måles 9 år efter indvandring i november 2015.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets beregninger baseret på registerdata fra Danmarks
Statistik.
Side
12/14
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil oversende dokumentation for, hvordan kvoteflygtninge klarer sig i forhold til andre flygtninge, jf. samtalerne under besvarelsen af samråd C den 13. november 2018, til udlændinge- og integrationsministeren
1991307_0013.png
Bilag
Tabel 1: Beskæftigelsesfrekvensen 3 år efter indvandring, for kvoteflygtninge og
øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge, der indvandrede i
2010-2013, i pct.
Kvoteflygtninge
Øvrige flygtninge
samt familiesammen-
førte til flygtninge
2010
19%
32%
2011
10%
26%
2012
10%
24%
2013
21%
28%
Anm.: Opgørelsen for 2013 adskiller sig fra de øvrige år ved ikke at inkludere selvstændige og med-
arbejdende ægtefæller og kan derfor kun anses som en foreløbig indikation.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets beregninger baseret på registerdata fra Danmarks
Statistik
Tabel 2: Beskæftigelsesfrekvensen 3 år efter indvandring, for kvoteflygtninge og
øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge, der indvandrede i
2010-2013, fordelt på køn, i pct.
2010
2011
2012
2013
Kvoteflygtninge:
kvinders
beskæftigelsesfrekvens
Kvoteflygtninge:
mænds
beskæftigelsesfrekvens
Øvrige flygtninge samt
familiesammenførte til
flygtninge:
kvinders be-
skæftigelsesfrekvens
Øvrige flygtninge samt
familiesammenførte til
flygtninge: mænds beskæf-
tigelsesfrekvens
11%
27%
*
16%
6%
14%
15%
28%
13%
38%
8%
36%
7%
35%
10%
41%
Anm.: Opgørelsen for 2013 adskiller sig fra de øvrige år ved ikke at inkludere selvstændige og med-
arbejdende ægtefæller og kan derfor kun anses som en foreløbig indikation.
Anm.: Af diskretioneringshensyn kan beskæftigelsesfrekvensen for de kvindelige kvoteflygtninge,
som indvandrede i 2011, ikke vises.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets beregninger baseret på registerdata fra Danmarks
Statistik.
Side
13/14
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil oversende dokumentation for, hvordan kvoteflygtninge klarer sig i forhold til andre flygtninge, jf. samtalerne under besvarelsen af samråd C den 13. november 2018, til udlændinge- og integrationsministeren
1991307_0014.png
Tabel 3: Beskæftigelsesfrekvens 3 år efter indvandring, for kvoteflygtninge og
øvrige flygtninge samt familiesammenførte til flygtninge, der indvandrede i
2010-2013, fordelt på oprindelseskontinent, 2010-2013, i pct.
2010 2011 2012 2013
Kvoteflygtninge
Oprindelseskontinent
Afrika
9%
Asien
25%
Øvrige flygtninge
samt familiesam-
menførte til flygt-
ninge
Oprindelseskontinent
Afrika
Asien
34%
32%
22%
27%
20%
25%
22%
30%
11%
9%
7%
12%
14%
15%
2010
2011
2012
2013
Anm.: Opgørelsen for 2013 adskiller sig fra de øvrige år ved ikke at inkludere selvstændige og med-
arbejdende ægtefæller og kan derfor kun anses som en foreløbig indikation.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets beregninger baseret på registerdata fra Danmarks
Statistik.
Side
14/14