Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2014436_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. februar 2019
2019-377
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del 287), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr.287:
Vil ministeren oplyse, hvorfor de danske togsikkerhedsmyndigheder ikke fik
underretning om togulykken i Hamborg i 2014, hvor trailere lastet på godsvog-
ne faldt af toget, jf. artiklen
(”Myndighederne fik ikke besked om tysk togulykke
- nu kræver politikere handling fra
ministeren”, tv2.dk, 10. januar 2019)? Her-
under bedes ministeren oplyse, om den manglende melding om ulykken skyl-
des fejl hos de tyske myndigheder eller fejl på det europæiske niveau? Endelig
bedes ministeren oplyse, hvilke initiativer den danske regering vil tage for at
manglende vidensdeling om togulykker ikke gentager sig i fremtiden?
Svar:
Jeg kan oplyse, at jeg har har skrevet til Transportkommissær Violeta Bulc og
mine kollegaer i Tyskland, Belgien, Holland, Italien, Norge, Schweiz, og Østrig
med henblik på at understrege ønsket fra dansk side om hurtigst muligt at få
etableret et nyt og mere effektivt og forpligtende indberetningsystem for hæn-
delser og ulykker på jernbanen.
Jeg kan endvidere henvise til følgende oplysninger fra Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen vedrørende togulykken i Hamborg:
”De konkrete oplysninger om
ulykken i Hamborg i 2014 har Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen (herefter styrelsen) fået fra den involverede jernbanevirksom-
hed, Hector Rail. Hector Rail har overfor styrelsen oplyst, at den tyske havari-
kommission blev orienteret om ulykken på ulykkestidspunktet, og at den tyske
havarikommission vurderede, at der ikke var behov for en nærmere undersø-
gelse fra deres side. Dette er, i henhold til oplysningerne fra Hector Rail, årsa-
gen til, at der ikke forefindes en offentlig rapport fra de tyske myndigheder for
ulykken. For så vidt angår de nationale havarikommissioners undersøgelse af
ulykker og hændelser kan det generelt oplyses, at det er de enkelte medlems-
lande, der selv fastsætter kriterierne for myndighedernes involvering. I forbin-
delse med ulykken i Hamborg i 2014, har den tyske havarikommission således,
ud fra det oplyste, valgt ikke at foretage en undersøgelse af hændelsen, hvorfor
der udelukkende foreligger en undersøgelse fra den involverede jernbanevirk-
somhed, Hector Rail.
I den forbindelse kan det nævnes, at det fremgår af EU’s
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om, hvorfor de danske togsikkerhedsmyndigheder ikke fik underretning om togulykken i Hamborg i 2014, hvor trailere lastet på godsvogne faldt af toget, til transport-, bygnings- og boligministeren
2014436_0002.png
jernbanesikkerhedsdirektiv art. 19, at medlemsstaternes respektive havari-
kommissioner skal gennemføre en undersøgelse efter enhver alvorlig ulykke.
Pligten til alene at undersøge alvorlige ulykker gør, at vigtige informationer om
hændelser og årsager ikke bliver gjort tilgængelig for flere end de virksomhe-
der, som er berørt af hændelsen/ulykken. Direktivet giver dog havarikommissi-
onerne mulighed for at gennemføre en undersøgelse af en hændelse efter en
konkret vurdering af hændelsens alvorlighed, og hvorvidt den er led i en række
hændelser af relevans for systemet som helhed. Danmark gør brug af denne
mulighed, og det er i jernbaneloven slået fast, at Havarikommissionen kan un-
dersøge øvrige ulykker og hændelser.
Styrelsen har taget kontakt til tyske myndigheder med henblik på at få bekræf-
tet oplysningerne fra Hector Rail, samt for at høre om de tyske myndigheder
har yderligere oplysninger om ulykken i Hamborg. De tyske myndigheder har
svaret styrelsen, at de først blev bekendt med ulykken i Hamborg fra 2014 efter
Storebæltsulykken indtraf den 2. januar 2019. Den manglende information
giver anledning til bekymring, og derfor har styrelsen adressere emnet på be-
styrelsesmøde i det europæiske jernbaneagentur den 24. januar i år og i Kom-
missionens Stående Komite for jernbanesikkerhed på møde den 30. og 31. ja-
nuar i år, hvor styrelsen vil anmode om, at processen omkring deling af infor-
mationer om ulykker i EU forbedres. Det kan således oplyses, at der er i det
eksisterende europæiske system for deling af information om hændelser ikke er
indmeldt noget om ulykken i Hamborg.
Styrelsen vil derfor arbejde for, at et forventet kommende forslag til et nyt eu-
ropæisk indberetningssystem for hændelser (”Common Occurance Reporting”)
fra det europæiske jernbaneagentur udformes således, at systemet understøtter
en effektiv vidensdeling og gør det muligt at lære af hændelser i andre med-
lemslande. Formålet med det nye indberetningssystem er i udgangspunktet at
etablere et modstykke til det eksisterende system for hændelser indenfor luft-
farten (ECCAIRS, European Coordination Centre for Accident and Incident
Reporting Systems).
Styrelsen har efter ulykken den 2. januar i år kontaktet Transportstyrelsen i
Sverige med henblik på gennemførelse af en fælles tilsynsindsats af godstrans-
port. Styrelsen vil endvidere i forbindelse med udformningen af det nye euro-
pæiske indberetningssystem for hændelser tage direkte kontakt de medlems-
lande, der i særlig grad benytter Danmark som godstransitland, med henblik på
at fremme en fælles holdning og ønske om hurtigst mulig etablering af det nye
indberetningssystem.”
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen