Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1993832_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. december 2018
2018-6564
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 4. december 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 187
Vil ministeren redegøre for, hvor langt en pendler i gennemsnit kører i bil hver
dag? Ministeren bedes opgøre det i både km og tid (minutter) for hvert af årene
fra 2000 og frem til i dag.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende:
Køreafstand og tid i forbindelse med pendling til og fra arbejde kan opgøres ved
hjælp af Transportvaneundersøgelsen (TU).
I 2017 brugte en bilpendler i gennemsnit 57 minutter og tilbagelagde 58 km pr.
dag på rejser mellem hjem og arbejde (ud og hjem).
Pendlingen opgøres her som den samlede afstand og tid, der benyttes på at
rejse til og fra arbejde, på dage hvor der pendles til et arbejdssted. Transport-
vaneundersøgelsen er baseret på en stikprøve, og opgørelsen af pendlingskm.
og minutter for de enkelte år er derfor behæftet med usikkerhed.
I perioden 2007 til 2017, der vises i tabellen nedenfor, er der sket en mindre
vækst i pendlingsafstand og pendlingstid for bilpendlere.
Transportvaneundersøgelsen blev re-designet i midten af 2006. Af hensyn til
sammenligneligheden af opgørelserne præsenteres her alene tal fra 2007 som
det første hele år.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 187: Spm. om, hvor langt en pendler i gennemsnit kører i bil hver dag, til transport-, bygnings- og boligministeren
1993832_0002.png
Side 2/2
Bilpendlere
Daglig køreafstand, ud og
hjem (km)
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
52
49
51
49
51
56
53
53
55
58
58
Daglig køretid, ud og hjem
(minutter)
55
54
54
53
54
54
53
54
56
59
57
Tabel: pendlingskm og minutter pr dag for bilpendlere 2007-2017. Opgørelsen er baseret på
et gennemsnit for dage med pendling (arbejdsdage/hverdage). Transporten på turkæder
med hovedformålet ’Arbejde’ defineres som pendling. ’Bilpendlere’ i denne opgørelse define-
ret om pendlere, der alene benytter bil på deres rejse mellem hjem og arbejde. Datagrundla-
get er Transportvaneundersøgelsen (TU).
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen