Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2052726_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1864
Doknr.
685657
Dato
10-04-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 26. marts 2019 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 410 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 410:
”Vil ministeren redegøre for, hvad ministeren vil gøre ved problemstillingen
vedrørende tilskud til administration af hjælperordning, som kommuner ifølge
artikel i Altinget den 21. marts 2019 reducerer kraftigt, og vil ministeren rede-
gøre for, om det er er lovligt?
Der henvises til artiklen: https://www.altinget.dk/social/artikel/kommuner-pres-
serprisen-saa-firmaer-maa-sige-nej-til-at-hjaelpe-handicappede?ref=newslet-
ter&refid=30763&SNSubscribed=true&utm_source=nyhedsbrev&utm_me-
dium=email&utm_campaign=social”
Svar:
For borgere, der overfører deres tilskud til ansættelse af hjælpere til en af soci-
altilsynet godkendt forening eller en privat virksomhed, skal kommunalbestyrel-
sen udmåle et tilskud til dækning af arbejdsgiveropgaverne. Udmålingen af til-
skuddet til arbejdsgiveropgaverne m.v. skal ske ud fra et opstillet budget for op-
gaven, hvor posterne er sammenlignelige med tilsvarende aktiviteter, jf. udmå-
lingsbekendtgørelsens § 4, stk. 1.
Formålet med at lave et budget, der anfører de enkelte elementer i beregnin-
gen, er dels at gøre det muligt at efterprøve, om kommunalbestyrelsen har ta-
get højde for alle de elementer, der skal indgå i udmålingen, og dels at gøre
det muligt at lave et regnskab, der kan lægges til grund for en eventuel tilbage-
betaling af uforbrugte midler.
I udmålingen skal der tages højde for, hvor mange ressourcer der antages at
skulle anvendes til at kunne varetage arbejdsgiveropgaverne tilfredsstillende,
og de indirekte omkostninger, der følger af at være arbejdsgiver såsom f.eks.
intern administration, ledelse, kontorhold, løn og regnskab m.v. I vurderingen
indgår, hvilke omkostninger, herunder det tidsforbrug, der er forbundet med ek-
sempelvis udbetaling af løn og udarbejdelse af ansættelsesbeviser.
Hver ordning er forskellig, og derfor er grundlaget for udmålingen det også. I
beregningen kan det eksempelvis indgå, om der er tale om en ordning med
hyppigere udskiftning i hjælpere. I ordninger med mange hjælpere vil der nor-
malt være behov for at udmåle flere timer til eksempelvis lønudbetaling og ud-
arbejdelse af ansættelsesbeviser end i ordninger med få hjælpere, da nogle af
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om ministeren vil tage initiativ til, at der fastsættes et niveau for administrationsbeløb til BPA-ordninger, som tager udgangspunkt i branchens konkrete beregninger og erfaringer med, hvad det koster at løfte denne type opgave, til børne- og socialministeren
2052726_0002.png
de opgaver, der er forbundet med at være arbejdsgiver for hjælperne, må for-
ventes at variere med tyngden af ordningen.
Det beregnede tilskud skal gøre det muligt for borgeren at overføre sit tilskud til
en forening eller en privat virksomhed. Udmålingen til arbejdsgiveropgaverne
skal gøre det muligt for en forening eller en privat virksomhed at kunne udføre
de opgaver, der forudsættes varetaget for borgeren.
Det er selvfølgelig vigtigt for mig at understrege, at kommunerne skal inddrage
de konkrete forhold i den enkelte ordning, når de udmåler tilskud til arbejdsgi-
veropgaver. Da ordningerne netop er så forskellige, mener jeg ikke, at det er
hensigtsmæssigt at have en fast takst til tilskud til dækning af arbejdsgiverop-
gaverne.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2