Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2047386_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2019 - 1796
Doknr.
90442
Dato
17-04-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 29. marts 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 433 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 433:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange og i hvilke sager Ankestyrelsen
som led i
deres tilsyn har anvendt fogedfunktionen til at gennemtvinge en bindende afgørelse i
en klagesag over for en kommune?”
Svar:
Økonomi- og Indenrigsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra
Ankestyrelsen, som har oplyst følgende:
”Indledende
om Ankestyrelsens anvendelse af fogedfunktionen
Hvis en kommune ikke følger en afgørelse fra Ankestyrelsen eller fra en anden klage-
eller tilsynsmyndighed, kan Ankestyrelsen som led i sit tilsyn med kommunerne an-
vende den såkaldte fogedfunktion. Fogedfunktionen kan også være aktuel, hvis en
kommune ikke svarer på anmodninger om oplysninger fra en klage- eller tilsynsmyn-
dighed. Fogedfunktionen giver mulighed for om nødvendigt at pålægge medlemmer af
kommunalbestyrelsen tvangsbøder.
Pr. 1. april 2017 overgik tilsynet med kommunerne og regionerne fra Statsforvaltnin-
gen til Ankestyrelsen. Samtidig blev kommunestyrelsens § 48 a ændret, således at det
kommunale tilsyn (Ankestyrelsen) fik mere fleksible rammer for sagsudvælgelsen. Det
fremgår af forarbejderne til lovændringen, at overførslen af tilsynet fra Statsforvalt-
ningen til Ankestyrelsen ville kunne understøtte en større opmærksomhed på de mu-
ligheder, det kommunale og regionale tilsyn har i forhold til bl.a. at sikre overholdelse
af Ankestyrelsens afgørelser ved hjælp af den såkaldte fogedfunktion.
Efter lovændringen har Ankestyrelsen haft stort fokus på at få afsluttet tilsynssager fra
før 1. april 2017 og få nedbragt antallet af verserende sager. Dette er i vid udstrækning
lykkedes, idet Ankestyrelsen pr. 1. april 2017 havde 854 verserende tilsynssager, mens
antallet pr. 1. april 2019 var 337. Liggetiden på de verserende sager er ligeledes faldet,
idet denne pr. 1. april 2019 er 24,4 uger, mens den i april 2017 var 37,2 uger.
Ankestyrelsen har derfor nu mulighed for i højere grad at prioritere, hvilke sager det er
relevant at behandle efter de nye rammer for sagsudvælgelse, herunder hvornår det er
relevant at bringe fogedfunktionen i anvendelse.
Ankestyrelsen har som led i denne prioritering iværksat en systematisk opfølgning på
børne- og ungeområdet i forhold til, om de pålæg, vi giver kommunerne, bliver efterle-
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om, hvor mange og i hvilke sager Ankestyrelsen som led i deres tilsyn har anvendt fogedfunktionen til at gennemtvinge en bindende afgørelse i en klagesag over for en kommune, til økonomi- og indenrigsministeren, kopi til børne- og socialministeren
2047386_0002.png
vet. I de tilfælde, hvor det måtte vise sig ikke at være tilfældet, vil tilsynets fogedfunk-
tion fremover blive bragt i anvendelse, og der vil om nødvendigt blive pålagt tvangsbø-
der.
Herudover er Ankestyrelsen i forhold til Ankestyrelsens øvrige sagsområder i færd
med at planlægge, hvordan fogedfunktionen mest hensigtsmæssigt bringes i anvendel-
se med henblik på at sikre, at Ankestyrelsens afgørelser også på disse områder bliver
efterlevet.
Ankestyrelsens registreringer af fogedsager
Ankestyrelsen (og tidligere Statsforvaltningen) har foretaget særlig registrering af de
såkaldte fogedsager siden den 1. juli 2016.
Der sker registrering af de sager, hvor spørgsmålet om anvendelse af fogedfunktionen
er rejst af fx en borger, en anden myndighed eller Ankestyrelsen selv. Der kan være
sager, som ikke bliver registreret som fogedsager, selv om de vedrører spørgsmål i
relation til fogedfunktionen. Det kan fx være sager, som telefonisk er drøftet med bor-
ger eller kommune i forhold til kommunens efterlevelse af en afgørelse fra Ankestyrel-
sen. Det vurderes konkret på baggrund af sagens oplysninger, om der skal ske en
egentlig fogedsagsregistrering.
Ankestyrelsen har siden den 1. juli 2016 foretaget en sådan fogedsagsregistrering af 76
sager.
En manuel gennemgang af sagerne har vist følgende:
I Ankestyrelsens fagkontorer er der 43 fogedsagsregistreringer. To registreringer er på
børne- og familieområdet, 32 registreringer er på det socialretlige område, og ni regi-
streringer er på beskæftigelsesområdet.
I Ankestyrelsens (tidligere Statsforvaltningens) tilsynskontorer er der 33 fogedsagsre-
gistreringer. Af disse er 19 sager registreret
under sagsemnet ”Social og beskæftigelse”,
fire sager under sagsemnet ”Bygge- og Planlovgivning”, tre sager under sagsemnet
”Miljølovgivning”, to sager under sagsemnet ”Skole og Institution” og fem sager under
sagsemnet ”Øvrig sektorlov”.
Sagernes forløb
De sager, der er registreret som fogedsager, kan have forskelligt forløb. Fx kan Anke-
styrelsen beslutte at bede kommunen om en udtalelse. Ankestyrelsen kan også sende
en borgers henvendelse videre til kommunen som en anmodning om, at kommunen
besvarer borgerens anmodning om at behandle sagen. I nogle sager er der ikke anled-
ning til, at Ankestyrelsen gør yderligere i forhold til kommunen, fx fordi kommunen
allerede selv har fulgt op.
Som eksempler på nogle af de behandlede sager kan nævnes følgende:
-
En kommune svarede ikke på borgerens henvendelser til kommunen efter An-
kestyrelsens ændring af kommunens afgørelse. Ankestyrelsen havde afgjort, at
borgeren havde ret til at modtage socialpædagogisk støtte. To måneder efter
Ankestyrelsens afgørelse henvendte borgeren sig og oplyste, at kommunen
endnu ikke havde efterlevet Ankestyrelsens afgørelse. Ankestyrelsen anmode-
de kommunen om at svare borgeren inden for 14 dage med kopi til Ankesty-
relsen. Kommunen svarede herefter borgeren og anerkendte afgørelsen om
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om, hvor mange og i hvilke sager Ankestyrelsen som led i deres tilsyn har anvendt fogedfunktionen til at gennemtvinge en bindende afgørelse i en klagesag over for en kommune, til økonomi- og indenrigsministeren, kopi til børne- og socialministeren
2047386_0003.png
tildeling af støtte og udmålte samtidig det nærmere omfang af den. Ankesty-
relsen fandt derfor ikke anledning til at gøre yderligere.
-
En borgers henvendelse til Ankestyrelsen skabte tvivl om, hvorvidt kommu-
nen efterlevede Ankestyrelsens afgørelse. Vi havde hjemvist spørgsmålet om
støtte i form af personlig pleje og praktisk hjælp til kommunen. Det fremgik af
Ankestyrelsens afgørelse, at kommunen skulle genoptage den tidligere bevil-
gede støtte, som borgeren havde haft, før kommunen nedsatte hjælpen. Om-
kring syv måneder efter Ankestyrelsens afgørelse fik Ankestyrelsen henven-
delse fra borgeren om, at kommunen ikke havde genoptaget den personlige
pleje og praktiske hjælp. Ankestyrelsen bad kommunen om en udtalelse i sa-
gen. Kommunen udtalte sig i sagen og oplyste, at den ville følge Ankestyrel-
sens afgørelse. Ankestyrelsen fandt herefter ikke anledning til at gøre yderlige-
re.
Vi bemærker, at hvis en borgers henvendelse fx vedrører spørgsmålet om, hvorvidt
kommunen efterlever Ankestyrelsens afgørelse om hjemvisning, vil Ankestyrelsen ofte
starte med at kontakte kommunen telefonisk. Hvis kommunen oplyser, at der vil blive
truffet en ny afgørelse inden for nogle få dage eller uger, vil Ankestyrelsen orientere
borgeren herom og vejlede om, at borgeren kan rette henvendelse på ny, hvis afgørel-
sen ikke foreligger inden for den meddelte tid.
Tvangsbøder
Ankestyrelsen ses umiddelbart i to af de 76 registrerede fogedsager at have henledt
kommunens opmærksomhed på muligheden for at pålægge kommunalbestyrelsen
tvangsbøder.
Ankestyrelsen har endnu ikke pålagt tvangsbøder over for kommunalbestyrelsesmed-
lemmer.
Vi bemærker i den sammenhæng, at det er Ankestyrelsens erfaring, at det forhold, at
det kommunale tilsyn retter henvendelse til kommunen vedrørende en eventuel mang-
lende efterlevelse af en afgørelse, er tilstrækkeligt til at sikre, at der bliver rettet op på
forholdet.”
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
3