Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2020099_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Afholdelse af SOU alm. del spørgs-
mål R:
”Hvad mener ministeren om den praksis, der fo-
regår i nogle kommuner, hvor anbragte
børn flyttes fra et anbringelsessted til et andet
med meget kort varsel, eller hvor samvær
eller kontakt til børn og voksne på det tidligere
anbringelsessted helt afbrydes, og hvilke
initiativer vil ministeren tage for at rette op på
denne praksis i kommunerne?”
Dato / tid
Talens varighed
Sted
21. februar kl. 12-13
Ca. 10 min.
FT 1-133
Det talte ord gælder
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/2-19 om ændring af anbringelsessted for anbragte børn, til børne- og socialministeren
[Indledning]
Tak for invitationen til samrådet.
Det er en generel drøftelse, vi har, men det er jo ingen hem-
melighed, at den er indkaldt på baggrund af en sag fra Guld-
borgsund.
Jeg havde faktisk anledningen her tidligere til at tale med
både Maria og Jakob, som er plejeforældre, og det sidste jeg
sagde, inden jeg gik ind var:
”Nu skal jeg simpelthen lige
have mit blodtryk ned”.
Og det er jo fordi, det her er noget, der optager os rigtig, rig-
tig meget. Og man kunne også høre på Karina Adsbøl, at det
her er jo hjerteblod. Og det er jo fordi, at de børn, som er an-
bragte, er det, fordi de har nogle særlige udfordringer. De
børn har vi en særlig forpligtelse til at tage os af.
Derfor hviler der et stort ansvar på vores skuldre for, at de
får de bedst mulige betingelser for en tryg og stabil opvækst.
At vi giver dem en mulighed for at komme så tæt på at få en
lykkelig barndom som overhovedet muligt.
En god anbringelse skal indeholde et kærligt omsorgsmiljø
med mulighed for at danne nære og stabile relationer til
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/2-19 om ændring af anbringelsessted for anbragte børn, til børne- og socialministeren
2020099_0003.png
voksne. Derfor er målet, at anbragte børn og unge i ud-
gangspunktet skal opleve så få skift i anbringelsen som mu-
ligt.
Det er noget, som vi har diskuteret rigtig mange gange, og
det er også noget, vi har truffet beslutning om flere gange
bare se tilbage på de sidste to års satspuljeaftaler.
[Udgangspunktet: Lovgivningen er klar]
Det udgangspunkt er tydeligt afspejlet i lovgivningen: Når en
kommune træffer afgørelse om ændring af anbringelsessted,
skal det altid ske under hensyn til barnets eller den unges
bedste.
På samme måde skal barnets ønsker og behov for relationer
og tilknytning til familie og netværk altid være omdrejnings-
punktet for kommunens afgørelser om samvær og kontakt.
Et anbragt barn eller ung har ret til samvær og kontakt med
dem, det selv ønsker. Kommunen har faktisk pligt til at un-
derstøtte dette aktivt.
For så vidt angår ændring af anbringelsessted så er det
alene i tilfælde, hvor det er nødvendigt af hensyn til beskyt-
telsen af barnet, at kommunen kan beslutte at ændre et
barns anbringelsessted.
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/2-19 om ændring af anbringelsessted for anbragte børn, til børne- og socialministeren
Kommunen skal selvfølgelig reagere, hvis et barn ikke trives
på et anbringelsessted, eller hvis der er sket en udvikling hos
barnet, som gør, at anbringelsesstedet ikke længere kan
imødekomme barnets behov for støtte.
Derudover kan der være tilfælde, hvor barnet må flytte af helt
andre årsager. Det kan for eksempel være på grund af syg-
dom i en plejefamilie, som derfor ikke længere kan rumme
det anbragte barns behov. Eller det kan være i tilfælde, hvor
plejefamilien vælger at trække sig ud af plejeforholdet.
Det samme gør sig gældende i forhold afbrydelse af samvær
og kontakt, hvor det i nogle situationer kan t være helt nød-
vendigt at afbryde kontakten mellem et barn og barnets tidli-
gere anbringelsessted for at beskytte barnet.
Af hensyn til barnets retssikkerhed er det dog alene kommu-
nens børn og unge-udvalg, der kan beslutte helt at afbryde
samvær og kontakt eller fastsætte, at det kun må finde sted
mindre end én gang om måneden.
Men uanset hvad, der ligger bag en ændring af anbringel-
sessted eller en afgørelse om afbrydelse af samvær og kon-
takt med et tidligere anbringelsessted, så er det helt klart, at
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/2-19 om ændring af anbringelsessted for anbragte børn, til børne- og socialministeren
2020099_0005.png
kommunen skal tage hensyn til, hvem barnet er knyttet til, og
altid vægte barnets tarv tungest.
Derfor skal kommunen også sørge for at understøtte et godt
samarbejde med plejefamilien. Det må aldrig være sådan, at
eksempelvis konflikter om løn står i vejen for det, der er til
barnets bedste.
[Relation mellem barn og anbringelsessted vigtig]
Kommunerne skal i min optik stramme sig gevaldigt an og
blive bedre til at tage højde for den relation, der kan opstå
mellem et anbragt barn og for eksempel barnets plejefamilie.
Det er jo præcis en sådan relation, vi håber på opstår, når vi
anbringer et barn, som skal være i lang tid en plejefamilie.
En kærlig, stabil og omsorgsfuld relation.
Og kommunerne skal også tage højde for tilknytningen i de
tilfælde, hvor den samlede vurdering fører til, at det er nød-
vendigt at flytte barnet, for eksempel på grund af et behand-
lingsbehov, som plejefamilien ikke kan imødekomme. Her
skal sådan en tilknytning tillægges stor vægt, hvis kommu-
nen overvejer at regulere barnets samvær med den tidligere
plejefamilie.
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/2-19 om ændring af anbringelsessted for anbragte børn, til børne- og socialministeren
For mig at se er der faktisk kun gode argumenter for at
værne om den tilknytning: Kærlige og stabile voksenrelatio-
ner er nemlig helt centralt for at sikre en god opvækst for an-
bragte børn
og for at sikre, at de kommer godt videre i li-
vet.
Desværre ser vi bare alt for mange eksempler på, at den til-
knytning ikke bliver vægtet tungt nok ude i kommunerne.
[Sats 19: Styrket fokus på tilknytning]
Derfor er jeg glad for, at vi med satspuljeaftalen for 2019 har
sat fokus på anbragte børn og unges tilknytning til nære om-
sorgspersoner, som for eksempel plejefamilier, og har afsat
midler til blandt andet nye retningslinjer for tilknytningsvurde-
ringer. Det skal sikre, at kommunen træffer en afgørelse,
som sætter barnets trivsel i centrum.
Fremover bliver det også muligt for Ankestyrelsen at tage af-
gørelser om samvær og afbrydelse af samvær op af egen
drift. Det betyder, at Ankestyrelsen selv kan træffe afgørelse
om blandt andet et barns eller en ungs samvær med en tidli-
gere plejefamilie, som barnet har en tæt tilknytning til.
6
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/2-19 om ændring af anbringelsessted for anbragte børn, til børne- og socialministeren
Jeg har samtidig bedt Ankestyrelsen om at undersøge årsa-
gerne til, at der har været en stigning i antallet af klagesager
over afgørelser om at afbryde samværet mellem et anbragt
barn og barnets netværk. Jeg ønsker et mere dybdegående
billede af, hvad det er for nogle sager, og hvilken type sam-
værsbegrænsning, der er tale om.
[Løft af plejefamilieområdet]
Derudover vil jeg fremhæve, at vi fra politisk side har vedta-
get en række gode tiltag, som skal sikre et løft af plejefami-
lieområdet.
For det første vedtog vi i satspuljekredsen forrige år en stor
og ambitiøs pakke, som skal styrke området og minimere an-
tallet af skift og sammenbrud. Her indførte vi blandt andet
nye plejefamilietyper, der skal hjælpe kommunerne til at
finde den rette plejefamilie første gang.
Vi blev også enige om at give plejefamilierne ret til intensiv
støtte i begyndelsen af anbringelsen, så anbringelserne
kommer godt fra start, og vi på den måde får reduceret antal-
let af skift.
7
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/2-19 om ændring af anbringelsessted for anbragte børn, til børne- og socialministeren
Desuden har jeg kæmpet hårdt for at forpligte KL i kommu-
neøkonomiaftalen på at sætte gang i en afdækning af for-
skellige modeller for, hvordan kommunerne aftaler honorar
med plejefamilierne.
KL har også forpligtet sig til at anbefale en række principper
for god forhandlingsadfærd sammen med en mere hensigts-
mæssig model, der fremmer det gode samarbejde og giver
mere ro og stabilitet omkring det anbragte barn.
Så mens jeg har været minister har der både fra min side og
så sandelig også fra Folketingets side været en meget stor
opmærksom på området, og vi har adresseret det i politiske
aftaler. Jeg forventer mig meget af de tiltag, som vi fra poli-
tisk side er blevet enige om.
Gode intentioner og store reformer er nemlig ikke meget
værd, hvis børnene og familierne ikke kan mærke dem i mø-
det med kommunerne.
[Helt uacceptabel praksis i nogle kommuner]
I den forbindelse må man bare sige, at der er nogle kommu-
ner, der ikke gør det godt nok.
8
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/2-19 om ændring af anbringelsessted for anbragte børn, til børne- og socialministeren
Når jeg for eksempel ser sager, hvor kommuner flytter et an-
bragt barn fra den ene dag til den anden, eller sager, hvor
kommunerne presser plejefamilier på lønnen med barnet
som gidsel. Ja, så er jeg lige ved at miste troen på, at det
nytter noget at lave regler og rammer.
Det er som om, at nogle kommuner har glemt, hvem det er,
det handler om
nemlig børnene
og at det altid er barnets
tarv, som skal være det bærende hensyn i de her sager.
Det er bydende nødvendigt, at der bliver strammet op i de
kommuner, hvor det ikke fungerer, for det er simpelthen ikke
godt nok.
For eksempel er det, der er foregået i Guldborgsund Kom-
mune, for mig at se ikke et forløb, noget anbragt barn skal
udsættes for. Som jeg også har kommenteret på i SOU alm.
del spørgsmål 263 forud for i dag, så har jeg indhentet en re-
degørelse fra kommunen.
Uden at kunne gå ind i de konkrete detaljer fra redegørelsen
på dette åbne samråd, så kan jeg sige, at redegørelsen vi-
ser, at det har været et kaotisk forløb for det anbragte barn.
9
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/2-19 om ændring af anbringelsessted for anbragte børn, til børne- og socialministeren
2020099_0010.png
Men redegørelsen bekræfter mig også i, at det er fuldstæn-
digt afgørende, at både plejefamilie og kommune har fuld fo-
kus på barnet hele vejen igennem, og at en afgørelse om an-
bringelse eller flytning altid skal træffes med udgangspunkt i,
hvad der er bedst for barnet.
[Fremadrettet fokus for ministeren]
Jeg har tænkt mig at forfølge den dagsorden. Jeg vil insi-
stere på, at udsatte børn og unge får den hjælp og støtte,
som de har brug for. Og jeg vil insistere på, at dårlig sagsbe-
handling bliver forfulgt og trukket frem i lyset.
Jeg har derfor tænkt mig at følge indsatsen tæt og gå ben-
hårdt efter de kommuner, som ikke forvalter reglerne på det
her område på lovlig vis. For selvfølgelig skal kommunerne
overholde loven!
Det er i det lys, at man skal se de Danmarkskort, som jeg
har lanceret, over omgørelsesprocenter i Ankestyrelsen på
baggrund af klagesager over kommunernes afgørelser på
socialområdet. Det er det, der lidt populært bliver kaldt for
”tørresnoren”.
Det skal synliggøre kommunernes ansvar og
sætte fokus på, at der skal træffes korrekte afgørelser.
10
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/2-19 om ændring af anbringelsessted for anbragte børn, til børne- og socialministeren
Derudover har vi med satspuljeaftalen for 2019 besluttet at
følge kvaliteten i kommunernes sagsbehandling på børne-
området tæt via et nyt undersøgelseskoncept. Det skal sikre,
at alle 98 kommuner bliver kontrolleret hyppigt, så vi kan
tage fat i dem, der ikke overholder lovgivningen.
Men der er brug for i endnu højere grad at sikre stabile an-
bringelsesforløb og for at genskabe
tilliden til ”systemets” af-
gørelser. Jeg vil sætte mig i spidsen for, at kvaliteten af afgø-
relser på anbringelsesområdet og retssikkerheden styrkes.
Jeg synes, at der er behov for få lavet et grundigt eftersyn af
anbringelsessystemet. Jeg mener, at der er behov for at få
set nærmere på retssikkerheden og hæve kvaliteten i sags-
behandlingen på børneområdet. Og det ligger sådan set i
forlængelse af en række af de beslutninger, vi har truffet
igennem de senere år i bredt fællesskab her i Folketinget.
Derfor har jeg bedt ministeriet om blandt andet at se på mu-
ligheder for at styrke børn og unge-udvalgene, sådan at vi
får højnet den faglige kvalitet i afgørelserne dermed styrket
børnenes og familiernes retssikkerhed.
11
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/2-19 om ændring af anbringelsessted for anbragte børn, til børne- og socialministeren
[Afslutning]
Anbragte børn og unge har nemlig krav på en tryg og stabil
opvækst. Og det er helt afgørende, at det altid er barnets be-
hov, der vejer tungest. Det skal vi have set grundigt på.
Tak for ordet.
12