Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2026354_0001.png
MINISTER FOR LIGESTILLING
Handlingsplan
til bekæmpelse af
psykisk og fysisk vold
i nære relationer
Udenrigsministeriet 2019-2022
Marts 2019
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0002.png
KOLOFON
Marts 2019
Udgivet af
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf. +45 33 92 0000
ISBN 978-87-93760-01-1
ISBN 978-87-93760-02-8
Layout og produktion: OTW A/S
Tryk: OTW A/S
Foto: Getty Images, Scanpix, Rigspolitiet
og Ligestillingsafdelingen
Publikationen kan hentes på
um.dk/da/ligestilling/publikationer
Kontakt: Ligestillingsafdelingen, [email protected]
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0003.png
INDHOLD
05
07
11
Forord
Rammer og koordination
Anerkendelse af psykisk vold og
forebyggelse af vold i nære relationer
Ambulante tilbud om støtte og rådgivning
Viden
Den permanente indsats til bekæmpelse af
vold i nære relationer
15
19
21
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0004.png
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0005.png
Handlingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold i nære relationer
5
Forord
Alt for mange lever med vold i familien. Det har store
konsekvenser for den enkelte og især for de børn, der
er udsat for eller overværer volden. Ingen bør leve med
vold og slet ikke i familien og i de nære relationer. Her
skal der være respekt, tryghed og plads til at udfolde
sig frit. Danmark skal være et samfund, der bygger på
ligestilling og respekt for den enkelte.
Med denne handlingsplan sætter vi fokus på, at vold
kan have mange forskellige former. Vi opfatter ofte
vold som noget, der giver blå mærker, men psykisk vold
kan være lige så indgribende som fysisk vold. Og psy-
kisk vold er dobbelt så udbredt. Derfor kriminaliserer
regeringen psykisk vold med en selvstændig bestem-
melse i straffeloven og igangsætter en række initia-
tiver til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold i nære
relationer.
Vi bekæmper bedst vold ved at forebygge. Og vi fore-
bygger bedst ved at skabe en helt grundlæggende
konsensus om, at vold aldrig er acceptabelt. Derfor skal
både befolkningen generelt og særligt børn og unge
oplyses om vold, de skal kende deres rettigheder, og de
skal vide, at vold – både fysisk og psykisk – er strafbart
og ulovligt.
Handlingsplanen skal også forbedre og forstærke de
ambulante tilbud til voldsudsatte. Hvert år kommer
cirka 1.500 kvinder og næsten lige så mange børn på
krisecenter. Krisecentrene er gode og vigtige tilbud,
men det er også tilbud, der kun dækker en mindre
gruppe af de voldsudsatte, for hvem det er nødvendigt
at flytte. Det skal være lettere at få støtte og rådgiv-
ning uden at skulle flytte ud af vante omgivelser, væk
fra bolig og netværk. Og man skal kunne få hjælp, uan-
set om man er mand eller kvinde, og uanset om man er
udsat for fysisk eller psykisk vold, stalking eller digitale
krænkelser.
Vi skal også styrke indsatsen og afprøve nye veje til at
forebygge kærestevold blandt unge. Unge er dobbelt så
ofte udsat for vold i deres forhold. Mange unge kender
ikke deres egne grænser. Og ofte ved de ikke, hvor de
kan få hjælp og støtte. De unge skal have viden om vold
og lære at sige fra over for volden, fordi vi ved, at vold i
ungdommen ofte følger med ind i voksenlivet.
Vi har en stor udfordring i forhold til, hvor mange der
bliver udsat for vold i Danmark. Det er ikke lykkedes os
at knække kurven. Skal vi bryde voldscirklen og undgå
gentagelser, skal vi give behandlingstilbud til volds-
udøveren. Derfor sætter handlingsplanen ind med be-
handling af både voldsudøvere og stalkere.
Handlingsplanen supplerer den permanente indsats
i social- og sundhedssystemet og retsvæsenet. Den
skal bidrage til at udvikle og supplere indsatsen på
området, så den bedst muligt tilpasses målgruppens
behov. Størstedelen af initiativerne i handlingsplanen
er finansieret af satspuljeaftalen for 2019-2022 og har
opbakning fra en bred kreds af partier i Folketinget.
Vi har et fælles ansvar for at bekæmpe vold i nære rela-
tioner og fremme en ligeværdig adfærd mellem kvinder
og mænd, drenge og piger.
God læselyst.
Minister for fiskeri og ligestilling,
Eva Kjer Hansen
Justitsminister,
Søren Pape Poulsen
Børne- og socialminister,
Mai Mercado
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0006.png
Handlingsplanens
aktiviteter sikrer
støtte og rådgiv-
ning til både
kvinder og mænd,
børn og voksne.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0007.png
Handlingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold i nære relationer
7
Rammer og
koordination
Psykisk og fysisk vold i nære relationer, stalking og
digitale krænkelser er fortsat et alt for stort problem i
det danske samfund. Det skønnes, at omkring 38.000
kvinder og 19.000 mænd hvert år udsættes for fysisk
partnervold
1
, og psykisk partnervold er omkring dob-
belt så udbredt som den fysiske vold
2
. Omkring 84.000
udsættes hvert år for stalking, og godt en fjerdedel
af dem oplever at blive stalket af en partner eller en
ekspartner
3
. Kvinder udsættes oftere end mænd for
både fysisk og psykisk partnervold, stalking og digitale
krænkelser
4
. Samtidig er volden mod kvinder typisk
grovere, mens undersøgelser vurderer, at andelen af
mænd udsat for fysisk partnervold har været stigende
siden 2005
5
.
Vold hører ikke hjemme i et samfund som det danske,
der bygger på respekt og ligestilling. Danmark har et
omfattende system af offentlige tilbud, der kommer
voldsudsatte til gode. Indsatsen løftes i sundheds-,
social- og retssystemet og omfatter forebyggelse af
vold i nære relationer, adgang til støtte og behandling
til dem, der bliver udsat for vold, og retsforfølgelse af
voldsudøveren.
Danmark har siden 2002 haft en række handlingsplaner
på området, som bl.a. har bidraget til udvikling af nye
indsatser og metoder i arbejdet mod vold i nære rela-
tioner samt ny viden på området. Handlingsplanerne
er støttet af et bredt flertal i Folketinget og har typisk
været finansieret gennem satspuljen.
Denne handlingsplan indeholder i alt 18 initiativer,
hvoraf ti er besluttet af satspuljepartierne og finansie-
ret af aftale om satspulje for 2019 med i alt 101 mio. kr. i
perioden 2019-2022.
I handlingsplanen sættes der fokus på, at vold i nære
relationer kan have mange former, og der sættes
særligt fokus på psykisk vold. Der er behov for – både
blandt børn og unge, fagfolk og bredt i befolkningen
– at skabe forståelse for og anerkendelse af, at nedvær-
digende eller kontrollerende adfærd kan være lige så
skadeligt som skub, slag og spark.
Derudover styrker handlingsplanen de ambulante
tilbud på voldsområdet. Den eksisterende indsats er i
dag primært orienteret mod at tilbyde krisecenterplad-
ser målrettet voldsudsatte kvinder og deres børn samt
mænd i krise f.eks. som følge af partnervold, skils-
misse, arbejdsløshed el. lign. Det er gode og vigtige til-
bud, men det er også tilbud, der kun dækker en mindre
gruppe af de voldsudsatte, for hvem det er nødvendigt
at flytte ud. For andre er det imidlertid ikke den bedste
løsning at flytte ud af de vante omgivelser og væk fra
nærmiljøet, bolig og netværk.
Med handlingsplanen bredes viften af tilbud ud, så der
er flere forskellige måder at få hjælp, rådgivning og
støtte på. Samtidig tages der højde for, at der også skal
være tilbud, der tager hånd om de særlige udfordringer,
som f.eks. voldsudsatte mænd kan have, på samme
måde som unge, der oplever vold i deres kæresterela-
tioner, kan have behov for særlige tilbud.
Handlingsplaner på voldsområdet
• Danmark har siden 2002 haft nationale handlings-
planer til bekæmpelse af vold mod kvinder og vold
i nære relationer. Handlingsplanerne fungerer
som supplement til den permanente indsats i so-
cial- og sundhedssystemet og retssystemet. Hand-
lingsplanerne bruges til at sætte fokus på særlige
områder og målgrupper, at afprøve nye initiativer
til bekæmpelse af vold i nære relationer samt at
styrke viden og forebyggelse.
• Ansvaret for handlingsplanerne er placeret hos
en tværministeriel arbejdsgruppe om vold mod
kvinder og vold i nære relationer. Arbejdsgruppen
inddrager løbende eksperter og civilsamfundsor-
ganisationer for at indhente ny viden til brug for
udvikling af indsatserne på området.
• Handlingsplanerne finansierer endvidere en lang
række af civilsamfundets konkrete projekter og
udvikles i samarbejde med de relevante aktører
med erfaring og viden på området.
1 Statens Institut for Folkesundhed, 2018
2 VIVE - Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd, 2018
3 Justitsministeriet, 2018
4 Statens Institut for Folkesundhed, 2018; VIVE, 2018;
Justitsministeriet, 2018
5 Statens Institut for Folkesundhed, 2018
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0008.png
8
Handlingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold i nære relationer
Handlingsplanen sætter også ind med information og
rådgivning om digitale krænkelser, hvor børn og unge
er særligt udsatte. Derudover er der ambulante tilbud
til stalkingudsatte, så den udsatte kan modtage støtte
og samtidig opretholde tilknytning til arbejde, skole,
sociale relationer osv.
For at forebygge, at volden gentager sig, og bryde
voldscirklen, indeholder handlingsplanen tilbud om
rådgivning og behandling til både voldsudøveren, og
den der udøver stalking.
Målet med handlingsplanen er at styrke en helhedsori-
enteret indsats, der både dækker de forskellige former
for vold og breder paletten af tilbud på voldsområdet
mere ud, så den i højere grad imødekommer de forskel-
lige behov.
Handlingsplanens aktiviteter retter sig mod begge
køn, ligesom den permanente indsats sikrer støtte og
rådgivning til både kvinder og mænd, børn og voksne.
Kvinder og mænd oplever og reagerer forskelligt på
vold. Det skal tilbuddene og fagfolk tage højde for. Li-
gestillingsaspektet og de kønsspecifikke udfordringer
udgør fortsat en grundpille i tilgangen til og håndterin-
gen af indsatsen mod vold i Danmark. Med handlings-
planen sættes der ind med konkrete initiativer inden
for tre indsatsområder: anerkendelse af psykisk vold
og forebyggelse af vold i nære relationer, ambulante
tilbud om støtte og rådgivning og viden.
Den permanente indsats til bekæmpelse af vold
i nære relationer
• Personer, der bliver udsat for vold i nære relatio-
ner, har krav på hjælp og støtte i det offentlige
system. Sundheds-, social- og retssystemet har til
opgave at forebygge vold i nære relationer, at give
adgang til støtte og behandling til alle dem, der
bliver udsat for vold, og retsforfølge gerningsper-
sonen.
• Hver dag arbejder fagfolk som kommunale sags-
behandlere, sundhedspersonale, politi, lærere
og pædagoger for at yde hjælp og støtte til volds-
udsatte kvinder, børn og mænd, ligesom volds-
udsatte kan finde støtte og behandling gennem
f.eks. botilbud, krisecentre, psykologisk og juridisk
rådgivning og telefonhotlines.
• Viften af aktører, der er involveret i de eksiste-
rende permanente indsatser, er meget bred og
tæller blandt andre staten, regionerne, kommu-
nerne, frivillige foreninger og interesseorganisa-
tioner.
Læs mere om den permanente indsats til bekæmpelse af vold
i nære relationer bagerst i publikationen.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0009.png
De samlede initiativer
i handlingsplanen
Anerkendelse af psykisk
vold og forebyggelse af
vold i nære relationer
• Kriminalisering af psykisk vold
med selvstændig bestemmelse i
straffeloven
• Retningslinjer for politiets og an-
klagemyndighedens behandling af
sager om psykisk vold
• Forbud mod uberettiget over-
vågning ved hjælp af GPS eller et
lignende apparat
• Information til kvindekrisecentre
om forebyggelse af digital sporing
• Oplysning til befolkningen om psy-
kisk vold*
• Oplysningsindsats målrettet børn
og unge om psykisk vold og vold
i hjemmet - Red Barnets indsats
”Stærke sammen”*
• Kreativ konkurrence til forebyg-
gelse af kærestevold
Ambulante tilbud
om støtte og rådgivning
• Styrket ambulant rådgivning og
støtte til voldsudsatte kvinder og
mænd - Mødrehjælpen*
• Styrket ambulant tilbud om støtte
og rådgivning til voldsudsatte
kvinder i regi af kvindekrisecentre*
• Styrket indsats til mænd i krise i
regi af mandekrisecentre*
• Styrket ambulant rådgivning og
behandling rettet mod voldsud-
øvere og familier, der lever med
vold - Dialog Mod Vold*
• Forsøg med ambulant tilbud med
rådgivning og netværksgrupper
rettet mod unge udsat for fysisk og
psykisk kærestevold*
• Rådgivning til børn og unge om
digitale krænkelser og overgreb –
Red Barnets tilbud SletDet*
• Permanent landsdækkende støtte
og rådgivning til stalkingudsatte
og stalkere – driftstilskud til Dansk
Stalking Center*
• Screening af indsatser til voldsud-
satte kvinder og mænd
• Opsamling på indsatsen for volds-
udsatte mænd og vurdering af
behovet for fremtidige tilbud
Viden
• National undersøgelse af omfan-
get og karakteren af fysisk og psy-
kisk partnervold i Danmark*
• Registrering af forholdet mellem
gerningsperson og offer i politiets
registre
*Finansieret af aftale om satspuljen for 2019
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0010.png
Psykisk vold
kriminaliseres
med en
selvstændig
bestemmelse i
straffeloven.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0011.png
Handlingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold i nære relationer
11
Anerkendelse af psykisk vold
og forebyggelse af vold
i nære relationer
Antallet af kvinder, der udsættes for fysisk partnervold, har ikke ændret sig siden
2005, og det ser ud til, at partnervold mod mænd er steget
6
. Vold i familier og i
nære relationer kan have mange former. Traditionelt har der især været fokus på
fysisk vold, men undersøgelser tyder på, at psykisk vold er dobbelt så udbredt
7
. De
forskellige former for vold skal anerkendes, og vold i familier og i nære relationer
skal forebygges, så voldskurven knækker.
Typisk opfattes partnervold som fysisk vold – og noget
der giver blå mærker. Men vold i nære relationer kan
antage mange former, fra fysisk vold som f.eks. skub,
slag eller spark, til psykisk vold, der kan komme til ud-
tryk som ydmygelser, isolation fra netværk, trusler om
vold, overvågning og stalking samt negativ social kon-
trol i forhold til, f.eks. hvem man må se, og hvad man
må lave.
Undersøgelser tyder på, at kvinder tre gange så ofte
som mænd udsættes for psykisk vold i et parforhold
8
.
Psykisk vold har konsekvenser for både den udsattes
fysiske, psykiske og sociale trivsel. Og psykisk vold kan
have lige så store konsekvenser for den enkelte som
fysisk vold
9
.
Vold har ikke alene store konsekvenser for den voldsud-
satte. Børn, der overværer vold mellem forældrene, kla-
rer sig dårligere helbredsmæssigt, socialt og i skolen.
Det har også store økonomiske konsekvenser for sam-
fundet i form af ekstraudgifter til sociale foranstaltnin-
ger, anbringelser, sygdomsforløb mv.
10
Det estimeres, at
over 21.000 børn oplever vold i familien på et tidspunkt,
inden de fylder 8 år. Det svarer til, at der i gennemsnit i
hver skoleklasse sidder minimum ét barn, som oplever
vold i familien, der enten er registreret på en skadestue
eller fører til sigtelse af udøveren
11
. Børn, der vokser op
med vold i hjemmet, har samtidig risiko for at tage vol-
den med sig i deres parforhold som voksne.
Fakta
Undersøgelser viser, at:
• 3,9 pct. af kvinder og 1,2 pct. af mænd i Danmark
har været udsat for psykisk partnervold inden for
en etårs periode.
• Personer udsat for psykisk partnervold trives lige
så dårligt som personer udsat for fysisk partner-
vold.
• 97 pct. af kvinder på krisecenter i 2017 var udsat for
psykisk vold, mens 83 pct. var udsat for fysisk vold.
• Hvert sjette barn i Danmark er blevet udsat for
fysisk vold i hjemmet i løbet af det seneste år.
• 9 pct. af børn i 7. klasse har været udsat for grov
vold derhjemme f.eks. slag og spark. 28 pct. har
været udsat for mindre grov vold f.eks. rusk, skub,
niven og riven i håret. 17 pct. har været udsat for
psykisk vold f.eks. oplevet at blive nedgjort eller
truet, eller de har overværet vold mod andre i fa-
milien.
• 5,3 pct. af børn i Danmark vokser op i familier, som
er registreret med én eller flere voldsepisoder, in-
den barnet fylder otte år.
Kilde: Statens Institut for Folkesundhed, 2018; VIVE, 2018;
Socialstyrelsen 2018; SFI, 2016; Børnerådet, 2016; SFI, 2017.
Statens Institut for Folkesundhed, 2018
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, 2018
8
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, 2018
9
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, 2018
10
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 2017
11
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 2017
6
7
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0012.png
12
Handlingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold i nære relationer
Undersøgelser tyder på, at voldelig adfærd typisk star-
ter tidligt i livet – oftest i teenageårene – og før man får
børn
12
. Unge kvinder og mænd, der udsættes for vold i
deres kæresteforhold, lider ofte af psykiske problemer,
de bruger beroligende medicin og kan være selvska-
dende eller direkte forsøge selvmord
13
. Alligevel søger
de sjældent hjælp. Det kan blandt andet skyldes, at de
ikke ved, at det, de oplever, er forkert, eller fordi de op-
lever volden som skamfuld.
Der er brug for større opmærksomhed på og aner-
kendelse af, at vold i nære relationer kan have mange
former, og at volden – uanset om den er fysisk eller
psykisk – har store konsekvenser for den enkelte og
eventuelle børn. Der er behov for at sende et entydigt
signal om, at hverken fysisk eller psykisk vold tolereres.
Derfor kriminaliseres psykisk vold med en selvstændig
bestemmelse i straffeloven, og politiet og anklage-
myndigheden klædes på til bedre at håndtere sagerne.
Det er også vigtigt at forebygge volden, før den opstår.
Derfor skal særligt børn og unge have større viden om
deres rettigheder og om psykisk vold. Men også befolk-
ningen generelt skal have oplysning om, hvad psykisk
vold er, hvilket skal hjælpe den voldsudsatte med at
sætte grænser eller søge hjælp og støtte.
12
13
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 2017
Statens Institut for Folkesundhed, 2014; Center for Selvmordsforskning, 2015
Undervisningen på
politiuddannelsen
tilpasses løbende ny
lovgivning og praksis
om psykisk vold, og det
færdiguddannede
politipersonale får
også løbende den
fornødne viden om
emnet.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0013.png
INDSAT SER:
Kriminalisering af psykisk vold med selvstændig be-
stemmelse i straffeloven:
Justitsministeren har i januar
2019 fremsat et lovforslag om en selvstændig bestem-
melse om psykisk vold i straffeloven. Bestemmelsen (§
243) indsættes i straffelovens kapitel 25 om forbrydelser
mod liv og legeme. Formålet med lovforslaget er at krimi-
nalisere psykisk vold i nære relationer, og lovforslaget skal
bl.a. afspejle, at psykisk vold kan være lige så alvorligt og
skadeligt som fysisk vold, og at udøvelse af psykisk vold er
lige så strafværdigt som udøvelse af vold i øvrigt.
Retningslinjer for politiet og anklagemyndighedens
behandling af sager om psykisk vold:
Rigsadvokaten
vil i forlængelse af lovforslaget om psykisk vold fastsætte
retningslinjer for anklagemyndighedens behandling af
straffesager om psykisk vold i Rigsadvokatmeddelelsen,
ligesom Rigsadvokaten vil have fokus på implemente-
ring af retningslinjerne. Rigsadvokaten vil som en del
heraf i relevant omfang monitorere sager om psykisk
vold. Rigspolitiet vil udarbejde retningslinjer om poli-
tiets håndtering af sager om psykisk vold, som vil blive
udsendt til samtlige politikredse. Rigspolitiet sikrer, at
undervisningen på politiuddannelsen løbende tilpasses
ny lovgivning og praksis om psykisk vold. Samtidig sikrer
Rigspolitiet, at færdiguddannet politipersonale også lø-
bende får den fornødne viden om ny lovgivning og praksis,
som er af betydning for behandlingen af sager om psykisk
vold. På baggrund af erfaringer med implementeringen af
bestemmelsen om psykisk vold i Norge vil både Rigspoli-
tiet og Rigsadvokaten udarbejde anbefalinger til, hvordan
afhøringer af forurettede, sigtede/tiltalte og vidner bør
foretages.
Forbud mod uberettiget overvågning ved hjælp af GPS
eller et lignende apparat:
Den 1. januar 2019 trådte en ny
bestemmelse i straffeloven (§ 264 b) i kraft, som krimina-
liserer uberettiget registrering af en persons færden ved
hjælp af en GPS eller et andet lignende apparat. Overtræ-
delse af bestemmelsen straffes med bøde eller fængsel
indtil 6 måneder.
Information til kvindekrisecentre om forebyggelse
af digital sporing:
Rigspolitiet har udarbejdet en vej-
ledning om digital sikkerhed til brug for forebyggelse og
efterforskning af sager om digital stalking i forbindelse
med bl.a. æresrelaterede og samlivsrelaterede konflikter.
Vejledningen er udleveret til medarbejdere i Landsorgani-
sationen af Kvindekrisecentre (LOKK).
Oplysning til befolkningen om psykisk vold:
Det Krimi-
nalpræventive Råd gennemfører i 2019 en landsdækkende
oplysningskampagne om psykisk vold. Oplysningskampag-
nen skal tage afsæt i den nye bestemmelse i straffeloven
om psykisk vold og oplyse befolkningen om, hvad psykisk
vold er, og at psykisk vold har alvorlige konsekvenser for den
enkelte og for samfundet. Kampagnen skal bidrage til at
anerkende og forebygge psykisk vold mod kvinder og mænd.
Initiativet er finansieret af aftale om satspuljen for 2019.
Oplysningsindsats målrettet børn og unge om psykisk
vold og vold i hjemmet - Red Barnets indsats ”Stærke
sammen”:
Oplysningsmateriale udviklet af Red Barnet
om børns rettigheder videreudvikles til også at have et
særskilt fokus på psykisk vold og det at overvære vold i
hjemmet. Samtidig udvides målgruppen, så materialet ud-
bredes til at omfatte børn og unge på ca. 3 – 13 år. Formålet
er at forebygge overgreb mod børn ved at øge børns be-
vidsthed om, hvad andre må og ikke må gøre over for dem.
Initiativet er finansieret af aftale om satspuljen for 2019.
Kreativ konkurrence til forebyggelse af kærestevold:
Ligestillingsministeren afholder i samarbejde med bl.a.
foreningen Bryd Tavsheden årlige konkurrencer til fore-
byggelse af vold, som skal bidrage til at skabe refleksion
og debat blandt unge i 7.-10. klasse og på ungdomsuddan-
nelserne. I konkurrencerne får de unge til opgave gennem
film, musik, tekster, billeder mv. at skabe et kreativt pro-
dukt, der illustrerer kærestevold inden for et konkret tema.
Formålet med konkurrencen er, at de unge får viden om
kærestevold og reflekterer over egne og andres grænser.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0014.png
Dialog Mod Vold’s
ambulante rådgivning
og behandling til
udøvere af vold i nære
relationer og deres
familier styrkes og
videreføres.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0015.png
Handlingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold i nære relationer
15
Ambulante tilbud om
støtte og rådgivning
Vold i familier og i nære relationer har store konsekvenser for den enkelte og de
børn, der udsættes for eller overværer vold, og for samfundet. Både kvindekri-
secentrene og mandekrisecentrene udgør vigtige tilbud, men der er brug for at
brede viften af tilbud ud, så dem, for hvem det ikke er den bedste løsning at flytte
på krisecenter, også kan få hjælp. Ambulante tilbud giver rådgivning og behand-
ling, uden at den voldsudsatte skal flytte ud af hjemmet og nærmiljøet. Det vil
give mulighed for, at flere voldsudsatte og familier med vold kan hjælpes, og at
der tages hånd om problemet, før det eskalerer yderligere.
Det skønnes, at 38.000 kvinder og 19.000 mænd i 2017
var udsat for fysisk vold fra en partner
14
. Omkring 1.500
af de voldsudsatte kvinder tog ophold på et krisecenter
i 2017, og ved ca. halvdelen af opholdene medbragte
kvinderne et eller flere børn. Næsten halvdelen af kvin-
derne har ikke-vestlig oprindelse, og langt størstedelen
er under 40 år
15
.
De sociale indsatser skal både tage hånd om den volds-
udsatte her og nu og bidrage til, at den enkelte kom-
mer videre i et liv uden vold. Samtidig skal de sociale
indsatser tage højde for, at langt fra alle voldsudsatte
kvinder og mænd har behov for eller ønsker at tage op-
hold på et krisecenter.
En undersøgelse peger på, at der gennem de sidste ti
år er sket en stigning i antallet af mænd, som har været
udsat for fysisk partnervold, og 94 pct. af de udsatte
mænd angiver, at voldsudøveren er en kvinde
16
. Vold
mod mænd fra deres kvindelige partner er særligt
tabubelagt og stigmatiserende. Derfor kan det være
svært for den enkelte at stå frem og opsøge hjælp.
Unge kvinder og mænd mellem 16 og 24 år er mere ud-
sat for fysisk vold i parforhold end befolkningen gene-
relt
17
, og de unge kan have svært ved at genkende vold
og sætte grænser
18
. Det er vigtigt, at unge i usunde
relationer får hjælp, så de ikke tager volden med sig ind
i voksenlivet. Samtidig oplever mange unge digitale
krænkelser, som f.eks. deling af nøgenbilleder
19
.
Fakta
Undersøgelser viser, at:
• 1,6 pct. af kvinder og 0,8 pct. af mænd har været
udsat for fysisk partnervold inden for en 1-års
periode.
• 3,2 pct. af de 16-24-årige kvinder og 1,6 pct. af
mænd i samme aldersgruppe har været udsat for
fysisk partnervold inden for en 1-års periode. Det
svarer til ca. 10.500 kvinder og ca. 5.500 mænd.
• I 2017 tog omkring 1.500 kvinder og næsten lige så
mange børn ophold på krisecenter. 8 pct. af kvin-
derne havde mere end ét ophold i 2017.
• Omkring 70 pct. af de kvinder, som tog ophold på
et krisecenter i 2017, var under 40 år.
• Næsten 50 pct. af de kvinder, som tog ophold på
krisecenter i 2017, havde ikke-vestlig oprindelse.
• 27,2 pct. af unge kvinder mellem 16 og 24 år har det
seneste år været udsat for ikke-fysiske seksuelle
krænkelser f.eks. uønskede sms’er, e-mail, billeder
på nettet eller lignende. For mænd i alderen 16 til
24 år er tallet 6,7 pct.
• 2 pct. af danskerne i alderen 18-74 år oplever at
have være udsat for stalking inden for det seneste
år. Det svarer til omkring 84.000 personer.
• 2,4 pct. af kvinder og 1,7 pct. af mænd har været
udsat for stalking inden for en 1-års periode.
• Godt en fjerdedel af de stalkingudsatte har eller
har haft en nær relation til stalkeren (partner eller
ekspartner).
Kilde: Statens Institut for Folkesundhed, 2018; VIVE, 2018;
Børne- og Socialministeriet, 2018; Justitsministeriet, 2018
Statens Institut for Folkesundhed, 2018
15
Børne- og Socialministeriet, 2018
16
Statens Institut for Folkesundhed, 2018
17
Statens Institut for Folkesundhed, 2018
18
Epinion, 2017
19
Red Barnet, 2018
14
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0016.png
16
Handlingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold i nære relationer
Omkring 84.000 personer udsættes for stalking hvert
år. Stalking kan ske både fysisk eller via diverse digitale
platforme. Stalking påvirker de udsatte på samme
måde som vold med alvorlige langsigtede konsekven-
ser som f.eks. angst, PTSD-symptomer, isolation og
sygemeldinger
20
. Men der mangler ofte viden om, hvad
stalking er, og hvor man kan få hjælp.
Mere end hvert tiende barn, der har været med på
krisecenter, ender med at flytte med sin mor tilbage
til voldsudøveren efter krisecenteropholdet, og om-
kring 8 pct. af de kvinder, der har taget ophold på et
krisecenter, har flere ophold i det samme år
21
. Det kan
skyldes mange forskellige forhold, det kan f.eks. være
kvinder, der vender tilbage til den voldelige partner
for at give forholdet en chance til. For at forebygge, at
volden gentager sig, og bryde voldscirklen, indeholder
handlingsplanen tilbud om rådgivning og behandling
til både voldsudøveren, og den der udøver stalking.
Der er behov for, at viften af tilbud bredes ud, så flere
nås. Derfor indeholder handlingsplanen en række for-
skellige ambulante tilbud med professionel rådgivning
og behandling til kvinder og mænd udsat for fysisk og
psykisk vold i nære relationer samt stalking. Samtidig
sættes der ind med tilbud til voldsudøvere og stalkere.
Endelig styrkes rådgivning i forhold til digitale kræn-
kelser, så børn og unge, der udsættes for eller udsætter
andre for digitale krænkelser, kan få hjælp og rådgiv-
ning.
20
21
Justitsministeriet, 2018; Statens Institut for Folkesundhed, 2013
Socialstyrelsen, 2017; Børne- og Socialministeriet, 2018
Et konsortium
bestående af Danner,
Ringsted Krisecenter
og Randers Krisecen-
ter udvikler og
afprøver et speciali-
seret ambulant
støtte- og rådgiv-
ningstilbud til
voldsudsatte kvinder
og deres pårørende.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0017.png
INDSAT SER:
Styrket ambulant rådgivning og støtte til voldsud-
satte kvinder og mænd - Mødrehjælpen:
Kvinder,
mænd og deres børn, der har levet med fysisk eller psykisk
vold i familien, sikres et ambulant rådgivnings- og be-
handlingstilbud. Tilbuddet giver brugerne et skrædder-
syet forløb, der skal bearbejde de psykiske, fysiske og so-
ciale følgevirkninger af volden. Mødrehjælpens tilbud ”Ud
af voldens skygge” vil med handlingsplanen blive styrket
og videreført i 2019-2021. Der er med aftale om satspuljen
for 2019 afsat 17,5 mio. kr.
Styrket ambulant tilbud om støtte og rådgivning til
voldsudsatte kvinder i regi af kvindekrisecentre:
Et
konsortium bestående af Danner, Ringsted Krisecenter og
Randers Krisecenter udvikler og afprøver et specialiseret
ambulant støtte- og rådgivningstilbud til voldsudsatte
kvinder og deres pårørende, ”Sig det til nogen”. Der er med
aftale om satspuljen for 2019 afsat i alt 5 mio. kr. til at ud-
brede tilbuddet og styrke psykologrådgivningen i 2019-2021.
Styrket indsats til mænd i krise i regi af mandekrise-
centre:
Der afsættes i alt 8 mio. kr. til organisationer, som
har særskilte tilbud til mænd i krise f.eks. efter samlivsop-
hør, vold i parforholdet eller fyring. Der udmøntes dels en
ansøgningspulje i 2019 på 4,8 mio. kr., som har til formål
at støtte projekter rettet mod mænd i krise i regi af man-
dekrisecentrene. Projekterne kan f.eks. bestå i at tilbyde
mænd i krise ambulant rådgivning, netværksaktiviteter
og efterværnsaktiviteter. Derudover får Horsens Krisecen-
ter for Mænd og Krisecenter for Mænd i Fredericia årligt
0,4 mio. kr. i driftsstøtte i perioden 2019-2022. Initiativet
er finansieret af aftale om satspuljen for 2019.
Styrket ambulant rådgivning og behandling rettet
mod voldsudøvere og familier, der lever med vold
- Dialog Mod Vold:
Dialog Mod Vold’s ambulante rådgiv-
ning og behandling til udøvere af vold i nære relationer
og deres familier styrkes og videreføres. Voldsudøveren
hjælpes gennem specialiseret psykologbehandling til at
stoppe den voldelige adfærd. Samtidig er der mulighed
for, at børn og de familier, der lever med vold, kan få hjælp.
Der er afsat i alt 22,5 mio. kr. i 2020-2022 med satspuljeaf-
talen for 2019 til indsatsen.
Forsøg med ambulant tilbud med rådgivning og net-
værksgrupper rettet mod unge udsat for fysisk og
psykisk kærestevold:
Der udmøntes en ansøgningspulje
på 6 mio. kr. til udvikling og afprøvning af et ambulant til-
bud med rådgivning og netværksgrupper til unge kvinder
og mænd i usunde kæresterelationer, eller som udsættes
for kærestevold. Projektet skal gennemføres i et partner-
skab mellem organisationer, der har kontakt til unge samt
erfaringer med voldsområdet, herunder psykisk vold. Ini-
tiativet er finansieret af aftale om satspuljen for 2019.
Rådgivning til børn og unge om digitale krænkelser og
overgreb – Red Barnets tilbud ”SletDet”:
Der afsættes
i alt 8 mio. kr. i perioden 2019-2022 til Red Barnets rådgiv-
ningsenhed ”SletDet”, som er målrettet børn og unge, der
udsættes for ufrivillig billeddeling eller anden grænse-
overskridende adfærd på internettet. Red Barnet tilbyder
bl.a. psykologbistand samt hjælp til sletning og rådgiv-
ning om, hvordan børn og unge kan komme i kontakt med
sociale medier og myndigheder (f.eks. politiet). Samtidig
styrkes indsatsen for at udbrede kendskabet til ”SletDet”,
så børn og unge ved, hvor de kan få hjælp og rådgivning.
Initiativet er finansieret af aftale om satspuljen for 2019.
Permanent landsdækkende støtte og rådgivning til
stalkingudsatte og stalkere – driftstilskud til Dansk
Stalking Center:
Der afsættes en driftsbevilling til Dansk
Stalking Center, som sikrer et landsdækkende ambulant
tilbud om telefonrådgivning, social og juridisk rådgivning
og professionel psykologbehandling mv. til både stalking-
udsatte og stalkere. Dansk Stalking Center vil endvidere
kunne afholde seminarer og opkvalificere fagfolk i f.eks.
kommuner, politiet, statsforvaltningen. Initiativet er fi-
nansieret af aftale om satspuljen for 2019.
Screening af indsatser til voldsudsatte kvinder og
mænd:
Børne- og Socialministeriet igangsætter et ar-
bejde med at screene indsatser til voldsudsatte kvinder,
som ikke tager ophold på krisecenter samt til voldsud-
satte mænd. Formålet er at indsamle viden med henblik
på eventuelt senere at kunne igangsætte metodeudvik-
ling og efterfølgende udbredelse af indsatser over for
målgrupperne. Initiativet er besluttet som en del af Udvik-
lings- og Investeringsprogrammet på voksenområdet for
2019.
Opsamling på indsatsen for voldsudsatte mænd og
vurdering af behovet for fremtidige tilbud:
På bag-
grund af en evaluering af et pilotprojektet med botilbud
og rådgivning til voldsudsatte mænd i Mandecentret, vil
satspuljepartierne vurdere, hvordan man bedst kan sikre
den nødvendige støtte til voldsudsatte mænd, så der på
voldsområdet samlet set er de rette tilbud til både mænd
og kvinder. Evalueringen forventes klar medio 2019.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0018.png
Lev Uden Vold
fungerer bl.a.
som videnscen-
ter, der indsam-
ler og formidler
viden og erfarin-
ger til f.eks.
fagfolk.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0019.png
Handlingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold i nære relationer
19
Viden
Indsatsen mod vold i nære relationer er – og skal være – funderet i viden. En videns-
baseret indsats er afgørende for at kunne hjælpe de voldsudsatte og bekæmpe
vold i nære relationer, og for at indsatserne får de ønskede effekter.
I Danmark er der siden 2005 gennemført undersøgel-
ser af omfanget af partnervold. Danmark er et af de få
lande i Europa, der systematisk opgør omfanget af vold
i nære relationer.
På det sociale område har Socialstyrelsens årsstatistik
for kvinder og børn på krisecenter i en årrække opgjort
tal bl.a. om ophold på krisecentre samt om den vold,
som kvinder på krisecenter har været udsat for.
Herudover igangsatte Børne- og Socialministeriet pr.
1. januar 2017 en ny registerbaseret kvindekrisecenter-
statistik, som blev offentliggjort første gang i foråret
2018. Statistikken omfatter alle påbegyndte ophold på
et kvindekrisecenter efter servicelovens § 109. Den nye
statistik består af indsamling af de CPR-oplysninger på
kvinder og eventuelt medfølgende børn, som krisecen-
trene registrerer i forbindelse med et ophold, samt ind-
samling af oplysninger om opholdets længde. De nye
registerbaserede oplysninger giver mulighed for mere
viden om hvem, der tager ophold på krisecentrene, og
hvordan kvindernes situation ser ud efter opholdet,
herunder målgruppens beskæftigelse, uddannelse, fa-
milieliv og sundhed.
Justitsministeriet har endvidere årligt siden 2005 fore-
taget en såkaldt Offerundersøgelse, hvor bl.a. vold,
herunder relation mellem voldsoffer og gerningsper-
son, indgår. Derudover belyser undersøgelser løbende
de forskellige former for voldsudsættelse, herunder
hyppighed, udbredelse og karakter.
Det er afgørende, at vold i familier og i nære relationer
undersøges løbende, så der kan tages højde for udvik-
lingen, og så indsatserne løbende kan udvikles og til-
passes. Vold i nære relationer er et komplekst problem,
og der er mange faktorer, der har betydning for, om en
indsats har den ønskede effekt. Samtidig kan de mange
forskellige aktører og myndigheder, som er inddraget i
indsatsen, nyde godt af et fælles vidensgrundlag.
Den eksisterende viden om vold i nære relationer peger
på, at langt fra alle voldsepisoder i nære relationer an-
meldes. Vold i nære relationer er kriminelle handlinger,
som gerningspersonen bør stilles til ansvar for. Samti-
dig kan det blive vanskeligere at hjælpe ofre for vold i
nære relationer, hvis ikke det registreres, at de har væ-
ret udsat for vold fra eksempelvis en partner.
Med handlingsplanen følges udviklingen af volden i
Danmark, og politiets registrering af relationen mel-
lem offer og gerningsmand styrkes.
Case: Lev Uden Vold
Med aftale om satspuljen for 2017 blev der etableret
en ny national enhed mod vold i nære relationer,
Lev Uden Vold.
Lev Uden Vold er et konsortium bestående af
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK),
Danner, Dialog mod Vold, Fundamentet og Mød-
rehjælpen. Lev Uden Vold driver en række tilbud til
voldsudsatte og voldsudøvere herunder en national
hotline, juridisk rådgivning, netværksgrupper mv.
Lev Uden Vold fungerer desuden som videnscenter,
der indsamler og formidler viden og erfaringer til
f.eks. fagfolk.
INDSAT SER:
National undersøgelse af omfanget og karakteren af
fysisk og psykisk partnervold i Danmark:
Der gennem-
føres en national undersøgelse af forekomsten af partner-
vold mod kvinder og mænd i Danmark, herunder både fy-
sisk og psykisk vold. Undersøgelsen er den femte i rækken
og sikrer, at udviklingen i omfanget af fysisk partnervold
kan følges, og giver ny viden om psykisk vold i parforhold.
Initiativet er finansieret af aftale om satspuljen for 2019.
Registrering af forholdet mellem gerningsperson og
offer i politiets registre:
Rigspolitiet har fra den 4. sep-
tember 2018 indført en række nye søgenøgler i POLSAS,
som gør det muligt for politiet at registrere forholdet mel-
lem gerningsperson og offer i forskellige sagskategorier.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0020.png
Personer, der
bliver udsat for
vold i nære
relationer, har
krav på hjælp og
støtte i det
offentlige
system.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0021.png
Handlingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold i nære relationer
21
Den permanente indsats til
bekæmpelse af vold i nære
relationer
I 2014 tiltrådte Danmark Europarådets konvention til
forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og
vold i hjemmet (Istanbulkonventionen). Konventionen
forpligter Danmark til at bekæmpe vold mod kvinder
og vold i hjemmet inden for bl.a. strafferet, dataind-
samling, forebyggelse, udbredelse af viden, uddannelse
af fagfolk og tilbud til udsatte og udøvere.
Konventionen forpligter desuden Danmark til at have
en mekanisme til koordinering, implementering, over-
vågning og evaluering af politikker og foranstaltninger
til forebyggelse og bekæmpelse af alle former for vold
mod kvinder og vold i hjemmet. Ansvaret for koordine-
ringen er placeret hos den tværministerielle arbejds-
gruppe, mens de forskellige fagministerier har ansvar
for implementering, overvågning og evaluering inden
for deres eget ressortområde.
Den danske indsats er overordnet baseret på en per-
manent indsats i regi af sundheds- og socialsystemet
samt retsvæsnet suppleret med løbende handlingspla-
ner, som bidrager til at udvikle nye metoder og indsat-
ser i arbejdet. Denne handlingsplan udgør derfor kun
en mindre del af den samlede indsats.
Regeringen har opstillet 10 mål for social mobilitet.
Sigtet med målene er, at færre skal være socialt ud-
satte, og flere skal være en del af arbejdsfællesskabet.
Regeringens mål omfatter også, at flere personer udsat
for vold i nære relationer skal i uddannelse og beskæf-
tigelse.
En lang række aktører over hele landet arbejder hver
dag med den permanente indsats for at forebygge og
bekæmpe vold og hjælpe de kvinder, mænd og børn,
der lever med vold i familien og i nære relationer. I
Danmark har voldsudsatte fri og lige adgang til at hen-
vende sig til kommunale sagsbehandlere, til lægen, til
sygehuset og til politiet mv.
Nedenfor gennemgås en række af de centrale aktører
og indsatser, der er i den danske permanente indsats til
bekæmpelse af vold i familier og nære relationer:
Kommunerne
har efter servicelovens § 109 pligt til at
Kommunen er endvidere forpligtet til at tilbyde ind-
ledende og koordinerende rådgivning til alle kvinder,
som tager ophold på et kvindekrisecenter, jf. service-
lovens § 109, stk. 7, og alle børn, som ledsager moderen
på et kvindekrisecenter, skal tilbydes psykologhjælp.
Mænd, der ikke har eller kan opholde sig i egen bolig
f.eks. på grund af særlige sociale problemer, kan tage
midlertidigt ophold på en boform efter servicelovens
§ 110. Målgruppen for en række af disse boformer er
mænd i krise f.eks. på grund af skilsmisse, arbejdsløs-
hed, vold eller andre livskriser.
Kommunerne har en særlig forpligtelse til at hjælpe
børn og unge under 18 år, der har behov for særlig
støtte, f.eks. hvis de udsættes for vanrøgt eller fysiske,
psykiske og seksuelle overgreb eller vokser op med vold
i hjemmet. Hvis der er grund til bekymring for, at et
barn eller en ung er udsat for overgreb, er kommunen
således forpligtet til at undersøge sagen og sætte ind
med den rette hjælp og støtte.
Den tværministerielle arbejdsgruppe
Den tværministerielle arbejdsgruppe om vold mod
kvinder og vold i nære relationer har til opgave
• at sikre erfaringsudveksling og koordination af
tværgående initiativer mellem ministerierne
• at koordinere dataindsamling vedr. vold mod kvin-
der og vold i nære relationer
• løbende at vurdere behovet for yderligere tiltag til
bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i nære
relationer i henhold til Danmarks internationale
forpligtelser samt internationale, politiske hen-
sigtserklæringer på området.
Den tværministerielle arbejdsgruppe består af
repræsentanter fra Justitsministeriet, Børne- og
Socialministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet,
Udlændinge- og Integrationsministeriet, Under-
visningsministeriet, Beskæftigelsesministeriet og
Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, der er
formand for arbejdsgruppen.
De enkelte ministerier er ansvarlige for implemente-
ring, overvågning, dataindsamling og evaluering mv.
inden for deres ansvarsområde.
tilbyde midlertidigt ophold til kvinder, som har været
udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise
i familien eller samlivsforhold. På kvindekrisecentret
ydes støtte, beskyttelse, rådgivning og hjælp til at
komme videre.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0022.png
22
Handlingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold i nære relationer
Kommunerne er med servicelovens § 19 forpligtet til at
have beredskaber til forebyggelse, tidlig opsporing og
behandling af sager om overgreb mod børn og unge,
herunder også voldelige overgreb. Beredskabet skal
være godkendt af kommunalbestyrelsen. Herudover
er der i henhold til servicelovens § 153-154 en pligt for
henholdsvis privatpersoner og fagfolk til at underrette
kommunen ved viden eller mistanke om, at et barn
eller en ung har behov for særlig støtte, f.eks. fordi bar-
net udsættes for vold eller overværer vold i hjemmet.
Kommunerne skal, jf. servicelovens § 155, senest 24 ti-
mer efter modtagelsen af en underretning vurdere, om
barnet eller den unges sundhed eller udvikling er i fare,
og om der derfor er behov for at iværksætte akutte for-
anstaltninger over for barnet eller den unge.
Børnehusene
blev oprettet i 2013 og er den fysiske
kommuner, som er bredt fordelt over hele landet. Cirka
halvdelen af pladserne på kvindekrisecentre ligger i Re-
gion Hovedstaden.
Mandekrisecentrene
tilbyder ophold, hjælp og støtte
til mænd i krise f.eks. som følge af skilsmisse, part-
nervold, arbejdsløshed mv. Mandecentret driver i dag
6 centre for mænd i krise, der er godkendt til ophold
efter § 110 i serviceloven. De 6 centre ligger i Odense,
Aalborg, Esbjerg, Aarhus, Frederiksberg og København.
Derudover er der et krisecenter for mænd i Fredericia
og et i Horsens.
RED Center mod æresrelaterede konflikter
tilbyder
ramme om det tværsektorielle samarbejde mellem
kommuner, politi og sundhedsmyndigheder i sager om
overgreb mod børn og unge. Kommunerne er forplig-
tede til at benytte børnehusene i forbindelse med den
børnefaglige undersøgelse i sager, hvor der er viden
eller mistanke om overgreb mod et barn eller en ung,
og hvor der er behov for samarbejde med politiet og/
eller sundhedsmyndighederne. Formålet er at sikre, at
barnet eller den unge bliver mødt af en skånsom og ko-
ordineret indsats i trygge og børnevenlige rammer.
Socialstyrelsens videnscenter for sociale indsatser
ved vold og seksuelle overgreb i Danmark (SISO)
henholdsvis rådgivning om æresrelaterede konflikter
(RED Rådgivning) samt et sikkert botilbud til borgere
udsat for alvorlige æresrelaterede konflikter, herunder
æresrelateret vold, pres, tvang mv. (RED Safehouse).
RED Rådgivning tilbyder rådgivning til børn, unge, for-
ældre og fagfolk samt mægling, længerevarende for-
løb, psykologhjælp og fysisk traumebehandling. RED
Safehouse tilbyder et sikkert ophold for borgere, der er
på flugt fra alvorlige æresrelaterede konflikter, samt
rehabilitering og støtte til opnåelse af et selvstændigt
og selvvalgt liv. RED Safehouse har to afdelinger hen-
holdsvis på Sjælland og i Jylland.
Pædagoger og folkeskolelærere
spiller en vigtig rolle i
arbejder bl.a. for at understøtte den faglige kvalitet
og det tværsektorielle samarbejde i børnehusene.
SISO har en varig bevilling på finansloven på 10 mio.
kr. årligt, hvormed SISO løbende har mulighed for
at målrette sine aktiviteter der, hvor der viser sig at
være et behov. SISO’s aktiviteter vedrører indsamling,
udvikling og udbredelse af viden inden for området
vold og seksuelle overgreb mod børn og unge. SISO
tilbyder bl.a. udgående rådgivning til kommunerne om
forebyggelse, opsporing, håndtering og behandling af
sager om voldelige og seksuelle overgreb og afholder
temadage for kommuner om overgreb m.v. Et af SISO’s
fokusområder i 2019 er psykisk vold mod børn og unge,
og i den forbindelse udarbejder SISO en kortlægning af
aktuelt bedste viden om målgruppen og indsatser mål-
rettet psykisk vold mod børn og unge.
Kvindekrisecentrene
sikrer, at voldsudsatte kvinder
den forebyggende indsats. Skoler og dagtilbud bidra-
ger til at give børn og unge en forståelse for deres egne
grænser og en respekt for andres, hvilket kan være
med til at forebygge vold i nære relationer. Pædagoger
og lærere er desuden underlagt en skærpet under-
retningspligt efter servicelovens § 153, hvormed de har
pligt til at underrette kommunen, hvis de har kendskab
til eller grund til at antage, at et barn eller en ung under
18 år har behov for særlig støtte, f.eks. fordi barnet ud-
sættes for vold.
Sundhedspersonalet
i almen praksis og på landets
har et sted at tage ophold uden for hjemmet, hvor de
kan modtage støtte og rådgivning fra et specialise-
ret personale. Kvinderne kan være ledsaget af børn.
Rådgivningen gives bl.a. i forhold til økonomi, bolig
og arbejdsmarked. Der er ikke afgrænsninger i forhold
til hvilke typer af vold, der kan danne grundlag for
behovet for ophold på krisecentre, og kvinderne har
mulighed for at være anonyme, hvis de ønsker det. Der
er 53 kvindekrisecentre i Danmark (3. kvartal 2018),
som er godkendt til målgruppen af kvinder, der er ud-
sat for vold. De 53 kvindekrisecentre fordeler sig på 39
akutmodtagelser yder akut behandling og pleje til per-
soner udsat for vold i nære relationer. Alment prakti-
serende læger og jordemødre spiller en væsentlig rolle
i opsporingen af voldsudsatte i forbindelse med f.eks.
konsultationer. Sundhedspersonalet har i forbindelse
med behandling af voldsudsatte mulighed for at hjælpe
med at formidle kontakt til relevante sociale myndig-
heder eller krisecentre. Sundhedspersonale er også
underlagt en skærpet underretningspligt efter service-
lovens § 153.
Voldtægtsramte kvinder og mænd modtages på i alt
ni specialiserede centre for voldtægtsofre fordelt på
de fem regioner. Tilbuddene på centrene omfatter bl.a.
akut lægeundersøgelse og behandling, psykologisk
støtte samt inddragelse og rådgivning af pårørende.
Ofrene har mulighed for at modtage behandling og
støtte anonymt, ligesom centrene ikke stiller krav om
politianmeldelse af overgrebene.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0023.png
Handlingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold i nære relationer
23
Rigspolitiet
har det overordnede ansvar for den poli-
Rigsadvokaten
har det overordnede ansvar for ankla-
timæssige indsats til forebyggelse og bekæmpelse af
vold i nære relationer. Der er etableret et Nationalt
Forebyggelsescenter, som sætter retning for, koordi-
nerer og understøtter politikredsenes kriminalpræ-
ventive arbejde, herunder forebyggelse af vold i nære
relationer. Politielever på Politiskolen undervises i
mødet med og håndteringen af ”sårbare grupper” som
et gennemgående tema på grunduddannelsen, herun-
der mødet med og håndteringen af personer, som har
været udsat for fysisk og psykisk vold i en nær relation.
Politiet er endvidere underlagt en skærpet underret-
ningspligt efter servicelovens § 153.
De lokale politikredse
er ansvarlige for at håndhæve
gemyndighedens varetagelse af straffesager, herunder
sager om vold i nære relationer. Rigsadvokaten har
fastsat retningslinjer for politiet og anklagemyndighe-
dens behandling af sager om samlivsrelaterede, per-
sonfarlige forbrydelser, herunder sager om vold i nære
relationer. Rigsadvokaten har endvidere udarbejdet
pjecer med information til ofre for forfølgelse, chikane
eller stalking samt pjecer til ofre for vold og anden per-
sonfarlig kriminalitet.
For at sikre at anklagerne har de fornødne kompeten-
cer, er der bl.a. på anklagemyndighedens grundud-
dannelse fokus på oplæring af anklagerfuldmægtige i
afhøring af sårbare vidner/forurettede, der har været
ude for en traumatiserende hændelse, ligesom foruret-
tedes retsstilling gennemgås. På Rigsadvokatens vide-
reuddannelseskursus om afhøring trænes endvidere
behandling og afhøring af de pågældende persongrup-
per. Endelig udbydes et kursus om forbrydelser mod
børn, hvor der gives deltagerne en større viden om
barnets tarv og reaktionsmønstre. Kursisterne bliver
styrket i at forstå og håndtere overgreb mod børn, her-
under vold.
den politimæssige indsats. Flere politikredse har ud-
færdiget operative planer på området, og kredsene
samarbejder desuden med relevante eksterne aktører,
herunder Landsorganisationen af Kvindekrisecentre
(LOKK) og Dialog mod Vold, der tilbyder ambulant ud-
øverbehandling. Politiet kan efter tilholdsloven træffe
afgørelse om, at en person, der er mistænkt for at have
udsat et medlem af sin husstand for vold, bortvises fra
sit hjem for en periode på op til 4 uger med det formål
at forebygge yderligere vold. Politiet kan endvidere på
baggrund af en konkret trussel om vold udlevere en
overfaldsalarm som en tryghedsskabende og præven-
tiv midlertidig foranstaltning.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om enighed i artiklen Ikke kun ofre for vold skal have hjælp: Minister vil have hjælp til gerningsmanden, Politiken.dk, den 27/12-18, til børne- og socialministeren
2026354_0024.png
MINISTER FOR LIGESTILLING
UM.DK / LIGESTILLING